امروز: چهارشنبه ۸ تیر ۱۴۰۱ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۴۰۱/۳/۶ - ۱۱:۱۸
شناسه خبر: ۵۲۴۵۷۲
 
خریداران خودرو بخوانند؛
پاسخ به ۷ سوال و ابهام‌ درباره عرضه خودرو‌‌
خودرونگاران - با راه‌اندازی سامانه یکپارچه تخصیص خودرو به‌منظور شفاف‌سازی، حذف تدریجی قرعه‌کشی و هدفمندسازی تخصیص خودرو به مصرف‌کننده واقعی، برخی سوالات در ذهن مردم و همچنین برخی ابهامات مطرح شد که تلاش کردیم پاسخ این سوالات را از متولیان امر پیگیری کنیم.

به گزارش خودرونگاران به نقل از  فارس، شرایط عرضه خودرو در پی اقدامات تحولی وزارت صمت برای ایجاد فضای شفاف و عادلانه و پاسخ به مطالبات مردمی، تغییرات جدی و اساسی داشته است و «سامانه یکپارچه تخصیص خودرو» در ادامه برنامه‌های تحولی وزارت صمت به‌منظور شفاف‌سازی، حذف تدریجی قرعه‌کشی و هدفمندسازی تخصیص خودرو به مصرف‌کننده واقعی راه‌اندازی شده است.

بر این اساس از روز 25 اردیبهشت‌ امسال همه بخشنامه‌های فروش خودروسازان ‌شامل دولتی و خصوصی‌ در این سامانه قرار گرفت از روز سه شنبه 27 اردیبهشت‌‌ امکان ثبت‌نام در سامانه فراهم‌ شد‌.

این شرایط بدون شک منافع طیف قابل‌ توجهی از سوداگران بازار خودرو را به خطر انداخته و در هفته گذشته سعی داشته‌اند با ایجاد فضاسازی رسانه‌ای و تحریف واقعیات، افکار عمومی را در مقابل این طرح قرار داده و مزایای این طرح را برای مردم کمرنگ کنند.

از این رو در ادامه این گزارش تلاش شد مهم‌ترین شبهات و پرسش‌هایی که از هفته گذشته تاکنون در فضای رسانه‌ای ایجاد شده است را جمع‌آوری ‌و از متولیان امر پاسخ آن را دریافت کنیم.

* پایان مهندسی عرضه و عرضه قطره‌چکانی خودروسازان

‌1-با توجه به اینکه در سامانه یکپارچه فروش خودرو شرایط فروش و محدودیت‌های ثبت‌نام تغییر چندانی نسبت به شیوه‌های فروش پیشین نداشته و به‌طور تقریبی مشابه است، پس شفافیت و واقعی سازی تقاضا چگونه ایجاد می‌شود؟ به نظر نمی‌رسد صرف خرید خودرو از این سامانه به‌جای خرید مستقیم از شرکت‌های خصوصی در عمل مشکلی از حجم تقاضا و صف‌های طولانی برای خرید خودروهای دو خودروساز بزرگ را حل کند.

‌پاسخ: شفاف‌سازی در خصوص شیوه و میزان عرضه خودروسازان رخ‌ داده است، یعنی خودروسازان موظف به عرضه همه محصولات خود به مصرف‌کنندگان هستند، بنابراین این امکان که خودروساز بتواند قسمتی از محصولات خود را با ایجاد تلاطم در بازار به قیمت‌های گران‌تر به مشتریان انتخابی خود عرضه کند از بین می‌رود و به این شکل هرگونه شائبه مهندسی عرضه و یا عرضه قطره‌چکانی محصول رفع می‌شود، همچنین از سوی دیگر ایجاد رویه‌ای واحد برای خودروسازان برمبنای توان تولید آنان بوده و از تخلف‌های احتمالی در خصوص میزان فروش فراتر از مجوزهای دریافتی از وزارت صمت، جلوگیری می‌کند.

* امکان دسترسی مصرف‌کنندگان واقعی به خودرو در سامانه یکپارچه فروش

2-‌با توجه به این‌که قرار بود از میزان دلال‌بازی‌ها کم شده و خودرو به مصرف‌کننده واقعی تخصیص داده شود، انتظار می‌رفت حداقل در مراحل ابتدایی، اولویت با خانواده‌های بدون خودرو باشد و شرط نبود پلاک فعال در خانواده اعمال شود، اما چرا مانند گذشته فقط شرط نبود پلاک فعال برای شخص متقاضی در نظر گرفته‌ شده است؟

‌پاسخ: ایجاد سامانه تخصیص یکپارچه تخصیص خودرو امکان دسترسی مصرف‌کنندگان واقعی به خودرو را با توجه به شرایط محدودکننده تعریف‌ شده، فراهم می‌سازد و از سوی دیگر میزان و تنوع عرضه شانس مصرف‌کنندگان را در دستیابی به محصول موردنظر بالاتر می‌برد و همچنین ضمانتی برای اجرای طرح‌هایی مانند قانون جوانی جمعیت فراهم می‌سازد.

* عرضه عادلانه همه محصولات تولیدی در قالب قرعه‌کشی

3-باوجود این‌که صحبت‌ها درباره حذف فرآیند قرعه‌کشی برای تخصیص خودروها بود، اما با این روش خودروسازان خصوصی که محدودیتی برای فروش نداشتند و عرضه محصولات آن‌ها بدون قرعه‌کشی بود نیز به چرخه قرعه‌کشی افزوده شده‌اند. برای مثال گروه بهمن موتور یا مدیران خودرو که در این سامانه چهار محصول ‌در دو مدل پرو و کلاسیک را در قالب فروش فوری عرضه کرده بودند از این‌ پس از طریق قرعه‌کشی این کار را انجام خواهند داد درحالی‌که تا پیش‌ از این قرعه‌کشی انجام نمی‌دادند.

‌پاسخ: در خصوص این محصولات نیز رویه روشنی حاکم شده است بر این مبنا که در صورتی‌ که تقاضا بالاتر از عرضه باشد به‌جای روند غیر شفاف تخصیص و انتخاب مشتری توسط خودروساز، روند عادلانه قرعه‌کشی حاکم می‌شود، اما اگر تقاضا کمتر از عرضه باشد، همچنان می‌توانند بدون قرعه‌کشی محصول را ارائه کنند.

* شرایط عرضه و دسترسی به‌ صورت شفاف برای همگان فراهم می‌شود‌

4-چرا شخصی که توانایی مالی برای خرید چند خودرو (به‌ویژه از خودروسازان خصوصی) دارد، باید محدود شود؟

‌پاسخ: زمانی که تقاضا فراتر از عرضه است، باید شرایط عرضه و دسترسی به‌ صورت شفاف برای همگان فراهم شود، برای کسانی که توانایی مالی بیشتری دارند همچنان امکان خرید محصول از بازار آزاد وجود دارد، اما در صورتی‌ که قصد خرید از خودروساز را دارد باید در شرایط مساوی با سایر متقاضیان قرار گیرد و انتخاب مشتری از سوی خودروساز برای عرضه خودرو آنهم به‌صورتی غیر شفاف در عمل جفا در حق سایر متقاضیان است.

* ممانعت از حرکت خودروساز برای بازار‌سازی کاذب و کسب سود بیشتر

5-با توجه به این‌که تغییر خاصی در روند فروش و عرضه ایجاد نشده، بعید به نظر می‌رسد که مشکلات و آشفتگی‌های بازار خودرو حل شود؛ زیرا مشکل اصلی بازار خودرو، صف‌های طولانی و هجوم افراد برای شرکت در این بخت‌آزمایی و قیمت‌های افسارگسیخته خودرو در بازار آزاد است (که این نیز نتیجه جذابیت شیوه فروش با قرعه‌کشی با توجه به اختلاف شدید قیمت کارخانه‌ای محصولات تا بازار آزاد و حضور پررنگ دلالان است) و تنها برای محصولات دو خودروساز دولتی است، آیا این مشکلات رفع می‌شود؟

‌پاسخ: امکان عرضه غیر شفاف و یا اختلاف قیمت در محصولات خودروسازان بخش خصوصی نیز وجود دارد و برخی از محصولات آنان تا 600 میلیون تومان اختلاف قیمت داشته و جریان عرضه نیز شفاف نبوده است، بنابراین اختلاف قیمت و سود ناشی از آن به سبب عرضه غیر شفاف می‌تواند انگیزه تولید بیشتر را از خودروساز گرفته و او را به‌جای تولید به بازار‌سازی کاذب و کسب سود بیشتر متمایل سازد.

* هدفگذاری امکان دریافت عوارض مترتب بر فعالیت‌های سوداگرانه در سامانه یکپارچه

6-در طرح‌های فروش قبلی با وجود این‌که به هر کد ملی، یک خودرو اختصاص پیدا می‌کرد و هر نفر یک بار امکان خرید خودرو داشت، اما بازار خرید کد ملی اشخاص داغ بود و دلالان اقدام به خرید شماره ملی و مشخصات افراد می‌کردند؛ همچنین فروش حواله‌ها و واگذاری امتیاز و حقوقی ناشی از برنده شدن در قرعه‌کشی‌ها به اشخاص ثالث ممنوع بود؛ اما بر هیچ‌کس پوشیده نیست که حواله‌ها به‌راحتی به فروش می‌رسید و نهادی مانع از این کار نبود، به نظر می‌رسد که این موضوع نیز در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو مورد توجه قرار نگرفته و برای آن راهکاری اندیشیده نشده است.

‌پاسخ: تدابیر ثبت معامله در سامانه جامع تجارت در این سامانه اندیشیده شده است و در گام بعدی با شفاف‌سازی معاملات خودرویی، امکان دریافت عوارض مترتب بر فعالیت‌های سوداگرانه با همکاری نهادهای ذی‌ربط فراهم خواهد شد، بنابراین آغاز به‌کار این سامانه، مقدمه‌ای برای محدود کردن فعالیت‌های سوداگرانه در بازار خودرو خواهد بود.

* خودروهایی به‌ قرعه‌کشی می‌رود که تقاضا برای آنان فراتر از میزان عرضه باشد

7-برخی عنوان می‌کنند که سامانه یکپارچه فروش خودرو در عمل تغییری در شیوه فروش و عرضه محصولات دو خودروساز دولتی ایجاد نکرده است، ضمن این‌که در همین نخستین دوره‌ فروش، برخی محصولات خانواده‌ ایران‌خودرو که بیش از یک سال بدون فرآیند قرعه‌کشی عرضه می‌شد، دوباره به چرخه قرعه‌کشی وارد شده است، این در حالی است که بر اساس ادعای مسئولان قرار است خودروها به‌تدریج و هم‌زمان با افزایش عرضه و واقعی شدن تقاضاها از فرآیند قرعه‌کشی حذف و آزادانه عرضه شوند.

‌پاسخ: تنها خودروهایی به فرآیند قرعه‌کشی می‌رود که تقاضا برای آنان فراتر از میزان عرضه باشد؛ بنابراین فرآیند عرضه شفاف فقط زمینه‌ساز روشن شدن روند مربوط به عرضه و تقاضا بوده و سامانه یادشده ابزار این شفاف‌سازی است.

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۶ + ۸
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۴۰۱/۴/۸ - ۱۵:۴۴
دوماهه سخت خودرویی
خودرونگاران - رئیس مجلس شورای اسلامی استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت را اعلام وصول نکرد.
۱۴۰۱/۴/۸ - ۱۴:۴۴
دارندگان ۳۰ نمره منفی گواهینامه درشُرف توقیف
خودرونگاران - فرمانده انتظامی تهران گفت: در سه ماه ابتدایی امسال یک میلیون خودروی دودزا اعمال قانون شدند و همچنین ۸ هزار و ۶۹۶ گواهینامه دارای ۳۰ نمره منفی در شُرف توقیف هستند.
۱۴۰۱/۴/۸ - ۱۳:۴۵
ماشين خاص مسابقات ٢٠٢٦
خودرونگاران / بر اساس اطلاعات منتشر شده رسمي پورشه و آئودی در سال 2026 بصورت رسمی پیشرانه های مسابقات فرمول یک را تولید خواهند کرد.
۱۴۰۱/۴/۸ - ۱۲:۲۹
مرحله نخست طرح جهش کیفیت ایران‌خودرو در حوزه موتور و گیربکس
خودرونگاران - معاون کیفیت گروه صنعتی ایران‌خودرو، از اجرای مرحله نخست طرح ویژه جهش کیفیت و خدمات در حوزه موتور و گیربکس از ابتدای تیرماه تا پایان امسال خبر داد.
۱۴۰۱/۴/۸ - ۱۲:۲۷
سوپر ون برقی فورد پرقدرت تر و پرشتاب تر از بوگاتی
خودرونگاران - سوپر ون برقی جدید فورد هفته گذشته رونمایی شد که با ۴ موتور الکتریکی و یک باتری ۵۰ کیلووات ۱۹۷۲ اسب بخار توان دارد و صفر تا صد آن زیر ۲ ثانیه است.
۱۴۰۱/۴/۸ - ۱۱:۱۵
قیمت‌گذاری خودرو نباید موجب زیان‌دهی خودروساز شود
خودرونگاران - یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه کسی علاقه‌مند به این نیست که خودروسازان کشور ضرر کنند، گفت: اگر کیفیت خودروهای تولید داخل افزایش یابد و قیمت این محصولات از سو...
۱۴۰۱/۴/۸ - ۱۰:۱۲
ثبت رکورد پایین‌ترین کیفیت خودرو آمریکایی در ۳۶ سال گذشته
خودرونگاران - موسسه خدماتی آماری جی دی پاور اعلام کرد که کیفیت خودرو در ایالات‌متحده در ۳۶ سال گذشته به پایین‌ترین حد خود رسید، مشکلات مربوط به عرضه و نیروی کار ادامه دارد.
۱۴۰۱/۴/۸ - ۰۹:۴۹
توزیع گسترده انواع روغن دیزلی در بازار
خودرونگاران - مهندس فراهانی مدیر بازاریابی و فروش شرکت نفت بهران، در گفتگو با روابط عمومی این شرکت اعلام کرد: بهران با هدف تامین نیاز ها و تنظیم بازار در هفته های گذشته به طور متوسط هر هفته سه و نیم م...
۱۴۰۱/۴/۸ - ۰۹:۲۴
لغو قرعه‌کشی خودرو؟
خودرونگاران -با انتشار یک نامه داخلی در وزارت صنعت، معدن و تجارت که در آن بر عدم صلاحیت امنیتی- فنی سامانه فروش یکپارچه خودرو تاکید شده است، برگزاری مرحله دوم قرعه‏کشی با ابهاماتی روبه‏رو شد. هرچند ای...
۱۴۰۱/۴/۷ - ۲۰:۲۲
تدوين نظام بودجه بندي نوين در گروه سايپا
خودرونگاران - معاون اقتصادي گروه سايپا از تدوين و اجراي نظام بودجه بندي نوين در سطح گروه سايپا در سال 1401 خبر داد.
۱۴۰۱/۴/۷ - ۱۶:۰۳
تأمین قطعات از تولید کنندگان داخلی در اولویت قرار دارد
خودرونگاران_سازمان خدمات پس از فروش سایپا با برنامه‌ریزی‌های دقیق و تلاش مستمر، ضمن افزایش سرعت تأمین قطعات یدکی، موفق شد آمار خودروهای متوقف در نمایندگی‌ها را کاهش دهد.
۱۴۰۱/۴/۷ - ۱۶:۰۰
۶ فرصت همکاری صنعت خودرو ایران و روسیه در تحریم
خودرونگاران_هم‌اکنون صنعت خودروی روسیه به علت تحریم‌های جنگ اوکراین، با چالش جدی تأمین قطعات خودرو مواجه است؛ این فرصتی جذاب است که می‌تواند زمینه رشد صنعت خودرو در ایران را بر مبنای صادرات رقم بزند.
۱۴۰۱/۴/۷ - ۱۵:۲۴
«نیسان» تولید خودرو در روسیه را متوقف کرد
خودرونگاران_شرکت «نیسان» اعلام کرد، تولید در روسیه را در نیمه نخست سال مالی که از ابتدای ماه آوریل شروع شده است، متوقف کند.
۱۴۰۱/۴/۲ - ۱۱:۳۰
تولید عبور مستقیم در ایران خودرو یک اقدام جهادی بود
خودرونگاران - در نشست ائمه جماعات گروه صنعتی ایران خودرو با مدیر حوزه مدیرعامل و مدیر ارتباطات و امور بین الملل، گزارشی از اقدامات صورت گرفته توسط ائمه جماعات در جمع کارگران خطوط تولید ارایه شد.
۱۴۰۱/۴/۱ - ۱۰:۴۵
بازدید سرزده مدیر حوزه مدیرعامل ایران خودرو از خطوط تولید
خودرونگاران - مدیرحوزه مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، با حضور سر زده در سالن‌های تولیدی این خودروساز، به بررسی محیط کار امن کارکنان این خطوط پرداخت و در گفت و گویی صمیمانه، بر تمرکز کارکنان برای تول...
۱۴۰۱/۴/۱ - ۰۹:۵۰
مروری بر قیمت خودروها در بازار
خودرونگاران - بررسی روند بازار خودرو در خردادماه نشان می‌دهد که با وجود عقب‌نشینی دلالان و کاهش نسبی قیمت‌ها، برخی خودروها نیز افزایش قیمت‌ داشته‌اند.
۱۴۰۱/۴/۷ - ۰۹:۰۰
مرکز نوآوری نوین آمپر افتتاح شد
خودرونگاران – مجموعه نوآوری و صنایع خلاق نوین آمپر، طی مراسمی با امضاي تفاهم‌نامه‌ با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و الحاق رسمی به شبكه ملي خلاق كشور، افتتاح شد.
۱۴۰۱/۴/۵ - ۱۷:۱۳
کراس اوور ملی ایران‌خودرو معرفی شد
خودرونگاران - کراس‌اوور ملی گروه صنعتی ایران‌خودرو با نام «ری‌را» با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت معرفی شد.
۱۴۰۱/۴/۴ - ۰۹:۳۱
قیمت گذاری خودرو با عرضه در بورس شفاف می‌شود
خودرونگاران - دبیر انجمن قطعه سازان خودرو می‌گوید: عرضه خودرو مانند مواد اولیه، باید در بورس انجام شود تا شفافیت در قیمت گذاری و نحوه عرضه صورت گیرد.
۱۴۰۱/۴/۳ - ۱۳:۴۵
با عرضه خودرو در بورس مخالف نیستم
خودرونگاران - در حالی که نامه دو هفته پیش معاون وزیر صمت به مدیرعامل بورس کالا و انتشار چند خبر و مصاحبه پس از آن، شائبه مخالفت وزیر صمت با عرضه خودرو در بورس را ایجاد کرده بود، گفت و شنود سیدرضا فاط...
۱۴۰۱/۳/۳۱ - ۱۴:۳۹
عرضه خودرو در بورس کالا از دستور کار خارج نشده است
خودرونگاران_وزیر اقتصاد تاکید دارد بورس کالا در زمینه عرضه خودرو در بورس کالا می‌تواند گره گشا باشد. به گفته احسان خاندوزی در این باره هنوز چیزی از دستورکار خارج نشده است.
۱۴۰۱/۴/۵ - ۱۲:۴۴
تحریم ها چگونه صنعت خودرو روسیه را فلج کرد؟
خودرونگاران - تحریم شکل های مختلفی دارد و سخت ترین نوع آن متوجه کشوری است که صنعتی فعال و اقتصادی در حال رشد دارد. تحریم ها عمدتا با هدف از کار انداختن چرخ تولید و اقتصاد یک کشور اجرا می شود و اگر کش...
۱۴۰۱/۴/۱ - ۱۶:۴۸
وزیر صمت تا پیش از استیضاح آیین نامه واردات خودرو را به سرانجام برساند
خودرونگاران- نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی از وزیر صمت خواست تا پیش از طرح موضوع استیضاحش، آیین نامه واردات خودرو را به سرانجام برساند تا در نگاه نمایندگان نسبت به این استیضاح ترتیب اثر داد...
۱۴۰۱/۴/۵ - ۱۵:۴۲
وزارت صمت نباید برای خودروسازان تصمیم بگیرد
خودرونگاران -عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: دخالت وزارت صمت در نحوه تخصیص خودرو، باعث به حاشیه رفتن خودروساز و وظیفه دولت می‌شود.
۱۴۰۱/۴/۴ - ۰۹:۴۵
مقابله با انحصار و ایجاد فضای رقابتی مأموریت مشترک همه دستگاه‌ها
خودرونگاران - جلسه مشترک مرکز ‌ملی رقابت ریاست جمهوری و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان، به منظور دستیابی به یک تفاهم‌نامه در اجرای مطلوب وظایف، اختیارات و تکالیف هر دو دستگاه، به میزبانی مر...
۱۴۰۱/۴/۱ - ۱۰:۴۲
کیفیت قطعات یدکی سایپا قبل از توزیع بررسی می‌شود
خودرونگاران - معاون مهندسی و کیفیت سایپایدک گفت: کیفیت قطعات یدکی در سازمان خدمات پس از فروش سایپا دارای تضمین بوده و از شرکت های خودروساز مادر و تامین کنندگان مورد تایید تامین می شوند، لذا فرآیند کنت...