امروز: جمعه ۶ خرداد ۱۴۰۱ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۴۰۰/۱۰/۲۷ - ۱۴:۱۸
شناسه خبر: ۵۱۲۷۸۵
 
الزامات موفقیت برنامه‌های تحولی وزارت صمت برای صنعت خودرو کشور
خودرونگاران - انتشار برنامه راهبردی وزارت صمت برای صنعت خودرو در ۹ پروژه تحولی بازتاب زیادی در رسانه ها و بین کارشناسان و صاحب نظران صنعت خودرو داشته است؛ از خوش بینی به آینده تا ایده آلی و برنامه نویسی پنداشتن برنامه های ارائه شده به چشم می خورد.

به گزارش خودرونگاران به نقل از تسنیم، با نگاهی واقع بینانه و کارشناسی در تحلیل پروژه های تحولی وزارت صمت و بدور از جانبداری می توان بیان نمود که شالوده نائل آمدن به اهداف در تیراژ تولید، با رفع محدودیت های بین المللی تا حدود زیادی دست یافتنی و قابل اجراست، اما صادرات محصولات خودرویی در سطح بالا نیازمند استفاده از تکنولوژی و فناوری های روز در تولید محصولات کیفی و مدیریت شیوه های صحیح کاهش هزینه در تقلیل بهای تمام شده و قابل رقابت با غول های خودروسازی دنیا است. و از این رو تحقق پروژه  صادرات به اصلاح جدی زیرساخت ها در کیفیت، فناوری و اقل بهای تمام شده قابل رقابت وابسته است.

امروزه دنیا بواسطه وجود تکنولوژی مشترک در رایانه ها و قطعات های تک(HIGH-TECH) بکار رفته در خودرو و لاجرم روند کاهشی عرضه این نوع از تراشه ها بدلیل قرارگرفتن در اولویت استفاده از آن در رایانه که پیامد اپیدمی کوید 19 می باشد، تیراژ تولید خودروسازان دنیا را با کاهش محصول نهایی مواجه کرده است و خودروسازان کشور نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

تراشه هایی که زمانی با قیمت های بسیار نازل در دسترس خودروسازان قرار می گرفت اما امروزه بنا به تقاضای بالا در استفاده از رایانه های خانگی و شرایط انزوایی که بیماری مسری کرونا برای مردم جهان بوجود آورده است، با قیمت های بسیار بالا و دها برابری در اختیار خودروسازان دنیا قرار می گیرد؛ و برای خودروسازان کشور تهیه این نوع از قطعات بواسطه محدودیت های بین المللی بمراتب با قیمت های بیشتری نیز همراه است.

برابر آمارهای منتشره از بانک جهانی، پیش بینی نرخ رشد اقتصادی برای اقتصاد جهان با عبور از بحران ناشی از ویروس کرونا به طور میانگین چیزی در حدود  4.3 درصد در سال 2022 خواهد بود و دیگر خبری از رشدهای بالا در اقتصاد مشاهده نمی گردد.

کاهش رشد و رونق اقتصادی در جهان، بسیاری از بازارها را تحت تاثیر قرار داده و بازار تولیدات خودرو نیز متاثر از آن است.

از این رو، جهان امروزی در پی بکارگیری حداکثری از دانش حاصل از تحقیق و توسعه و به نوعی فناوری نرم است تا بسترهای رشد و رونق اقتصادی را بیش از پیش فراهم نماید.

در ایران وجود تعدد اندیشکده های فناور محور و اندیشه محور و همچنین وجود نخبگان و دانش بنیان های با پتانسل و ظرفیت بالا در دانش و تکنولوژی های مورد نیاز کشور این امکان را فراهم نموده است که با تامین زیرساخت های ایجاد تحول از این پتانسیل بالقوه در ظرفیت های حداکثری خود بدرستی استفاده شود.

از این رو، ضرورت سرمایه گذاری برای افزایش ظرفیت های تولید با بسترسازی های موثر در تحقق اهداف اقتصاد نرم و دانش بنیان بیش از پیش نیازمند توجه جدی قرار دارد.

بند 2 برنامه تحولی صنعت خودرو به پرهزینه ترین موضوع در افزایش هزینه و بهای تمام شده محصولات خودروسازان یعنی پروژه اصلاح ساختار زنجیره تامین خودرو اشاره دارد که با در نظر گرفتن حدود یک سال و نیم زمان (مهر سال 1400 الی اسفند 1401) تمرکز بر روی کاهش هزینه های واسط از طریق استقرار نظام تیرینگ مطرح شده است.

نظام چند لایه تیرینگ یا مجموعه سازی در زنجیره تامین در واقع امکان حذف واسطه را میسر نموده و به یکپارچگی در میان شرکت های فعالی که در لایه های گوناگون تولید قطعه قراردارند می انجامد.

در این حالت شرکت های خودروسازی در چرخه تولید به عنوان شرکت اصلی سازنده به تامین قطعه از تیرها یا دسته های مختلف تولید کننده قطعه به گونه ای که هردسته وابستگی به دسته بالاتر خود را دارد، می پردازند.

به عنوان مثال در تولید و تکمیل خودرویی که خودروساز به بیش از ده هزار قطعه نیاز دارد، به صورت یکجا از تیر وان ها (شرکت های قطعه ساز دسته اول) تهیه می نماید و شرکت های دسته دوم تنها با دسته اول ها در ارتباط بوده و نیاز مواد اولیه آنها را تامین خواهند کرد و بدین ترتیب دسته سوم ها در ارتباط با دسته دوم بوده و در نهایت در این چرخه تولید، اجزاء متشکله خودرو نظیر موتور، گیربکس، مجموعه قطعات الکترونیکی و ... با کاهش واسطه ها و هزینه های بالای لجستیکی مواجه می گردد.

هدف از ایجاد زنجیره تامین چندلایه را می توان در افزایش هماهنگی، افزایش سرعت انجام کار و کاهش هزینه ها شامل: هزینه های واسطه ای، لجستیکی، انبارداری، مدیریت موجودی، مدیریت سفارش ها و ...، یکپارچه سازی در نظام تامین، هماهنگی در تامین، واکنش سریع به تقاضاهای تولید، مدیریت بهینه زنجیره تامین و ... بیان نمود.

تحقق برنامه کاهش هزینه اجرای پروژه تحولی اصلاح ساختار زنجیره تامین خودرو به یک عزم راسخ و مدیریت هماهنگ در اجرای صحیح و مستمر بین زنجیره های تامین نیاز دارد تا توفیقات محسوس و چشمگیری در این خصوص بدست آید.

بند 5 برنامه تحولی صنعت خودرو به شتابدهی طراحی و ساخت و آماده سازی زیرساخت های وسایل نقلیه برقی می پردازد. برنامه ای که امروزه به تمرکز غول های خودروسازی جهان بر آن انجامیده و پیش بینی می شود تا سال 2030 استفاده از خودروهای برقی در بسیاری از کشورهای دنیا نظیر اتحادیه اروپا و آمریکا جایگزین خودروهای بنزینی شده و در کشور چین سهم قابل توجهی از استفاده خودروهای برقی را به خود اختصاص دهد و این بدان معنا خواهد بود که سهم تقاضا برای مصرف سوخت های فسیلی به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

از سوی دیگر، یکی از مطرح ترین برندهای خودروسازی دنیا(شرکت بنز) خودروی برقی را طراحی و به بازار عرضه نموده است که قابلیت پیمایش یک هزار کیلومتر بدون وقفه با هر بار شارژ را خواهد داشت. و این رویداد به انتقال پالس هایی به سایر رقبا در امیدواری به آینده پیشرفت خودروهای برقی در جهان و حرکت سریع به این سمت انجامیده است.

کشور ترکیه نیز به منظور دستیابی به تکنولوژی تولید خودروهای برقی و قابل رقابت با غول های خودروسازی دنیا و همچنین دریافت سهم بازار صادراتی از خودروهای آینده(خودروهای الکتریکی) بودجه یک میلیارد یورویی به تولید خودروی ملی برقی اختصاص داده و همچنین با ایجاد 175 مرکز تحقیق و توسعه بین المللی درصدد دستیابی به آن است.

در کشور آلمان بالغ بر 40میلیارد یورو به تحقیق و توسعه خودروهای برقی اختصاص یافته و سایر غول های خودروسازی دنیا تداوم حضور در بازارهای رقابتی آتی را ورود به بخش تولید خودروهای برقی پیش بینی می کنند.

ورود به صنعت خودروهای برقی در کشور با پلت فرم های کنونی در جریان است و یقینا با توجه به اصل اولیه اقتصادی تولید یعنی سرمایه گذاری کلان در این بخش است که با دایر نمودن مراکز تحقیق و توسعه داخلی و مشترک بین المللی فرآیند حداکثری ورود به دنیای رقابتی تولید خودروهای برقی باکیفیت و توان بالای عمر باتری در هر پیمایش با انگیزه های پوشش نیاز بازار و بازار بزرگ صادراتی مهیا می گردد.

بند 7 برنامه تحولی صنعت خودرو به تعریف پروژه اصلاح ساختار مالی و سهامداری شرکت های خودروسازی پرداخته است.

موضوعی که امروزه در زیان انباشته خودروسازان مشهود بوده و سهم قابل توجهی از زیان انباشته آنها را شامل می شود.

برابر صورتهای مالی سال 1399 منتشره دو خودروساز بزرگ کشور یعنی شرکت گروه صنعتی ایران خودرو و شرکت گروه صنعتی سایپا هریک به ترتیب 45هزارمیلیارد تومان و 37هزار میلیارد تومان زیان انباشته داشته که سهم شرکت های گروه از این زیان به ترتیب 16 هزار میلیارد تومان و 22هزار میلیارد تومان می باشد.

اصلاح ساختار و لزوم توجه به بهره وری در این شرکت ها و تقسیم بندی آنها از لحاظ جنبه های استراتژیک با اهمیت، امکان شناسایی و برون سپاری را فراهم آورده و از این حیث فرصتی برای شرکت ها به منظور رفع نقاط ضعف و افزایش بهره وری و سودده شدن ایجاد نموده و در شرکت های اصلی نیز کاهش هزینه بالا رخ خواهد داد.

بند 8 برنامه تحولی صنعت خودرو به تعریف پروژه برای تبیین قابلیت ها و دستاوردهای صنعت خودرو با جلب مشارکت خبرگان برای شناخت صنعت خودرو و بازسازی افکار عمومی و اطلاع رسانی مستمر از اقدامات انجام شده در رفع نواقص و توسعه فعالیت های تولیدی می پردازد.

با توجه به اهمیت مشارکت خبرگان و نخبگان کشور در بروز استعدادها و خلاقیت ها و همچنین بکارگیری در صنعت خودرو و درنهایت اطلاع رسانی های مستمر از اقدامات انجام شده در اذهان عمومی کشور پیشنهاد به تشکیل شبکه ملی صنعت خودرو و فعالیت گسترده از ابتدای پروسه شناسایی نقاط ضعف، استفاده از خلاقیت ها و ابتکارات نیروهای انسانی خلاق و مبتکر کشور، تعریف پروژه های خلاق محور و مشارکت خلاقین و مبتکرین در طرح های توسعه ای صنعت خودرو و در انتهای زنجیره اطلاع رسانی از اقدامات انجام شده در شبکه ملی صنعت خودرو می تواند موثر واقع شده و صنعت خودروسازی کشور را در جایگاه بهینه و در مسیر پر شتاب بهبود مستمر قرار دهد.

علی یحال، اعلام رسیدن به میزان 100درصدی ارزش افزوده در صنعت خودرو در بازه زمانی تعریف شده چهارساله نوید تامین زیرساخت های مورد نیاز در توسعه فناوری، سیستم تامین بهینه و تولید با استفاده از تکنولوژی و فناوری های روز و رعایت استانداردهای روز دنیا را به صنعت ریشه دار خودروسازی کشور داده و توان رقابت پذیری با محصولات مشابه تولیدی سایر رقبا در کلاس های مختلف جهانی را مورد نظر دارد.

تولید در نظر گرفته شده از 903هزاردستگاه در سال 1399 تا پیش بینی 3میلیون دستگاه در سال 1404 با رفع محدودیت های بین المللی، فراهم آمدن ارتباط با زنجیره تامین بین المللی و پوشش ظرفیت های خالی تولید امکان پذیر خواهد بود.

نکته قابل توجه این است که در کنار هدف افزایش تیراژ بالای تولید، می باید از دستاوردهای داخلی سازی و خودکفایی در بسیاری از قطعات و مواد اولیه مورد نیاز تولید حمایت شود و به انگیزه تیراژ بالا، همانند سنوات گذشته حمایت از شرکت های دانش بنیان و نیروهای انسانی خلاق و مبتکر در شرکت های قطعه سازی و سرمایه گذاری های آنان در خودکفایی مواد اولیه خودروسازی تحت  الشعاع قرار نگیرد.

برنامه ریزی های انجام شده در خصوص کاهش بهای تمام شده محصولات به میزان 35درصد در سال های 1401 و 1402 قویا به تمرکز و تلاش های گسترده در اصلاح ساختار تامین مواد اولیه و به عبارتی اصلاح جدی زنجیره تامین با روش های استاندارد روز دنیا نظیر بکارگیری نظام تیر(TIER) بستگی دارد که در سطور بالا به آن پرداخته شد.

به طور خلاصه رسیدن به برنامه های تحولی وزارت صمت را در صورتی می توان واقع بینانه تصور کرد که با عزم جدی و راسخ دولت در برنامه ریزی های منظم، استفاده از خبرگان و صاحب نظران اندیشکده های فناوری نرم و بکارگیری نیروهای انسانی خلاق و مبتکر در اجرای پروژه و همچنین مدیریت جهادی در کنار تقویت سه عامل: اصلاح قوانین و مقرارت همسو با صنعت، نظارت های پی گیر و منظم نهادهای نظارتی بر اجرای صحیح قوانین و مقررات تسهیل کننده ارتقاء صنعت و حمایت جدی از نخبگان حوزه صنعت خودروسازی همراه باشد.

* رضا آریاراد، کارشناس و پژوهشگر صنعت خودرو

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۸ + ۹
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۴۰۱/۳/۶ - ۱۴:۵۵
چرخ خودروسازی امسال می‌چرخد یا مثل سابق می‌لنگد؟
خودرونگاران - صنعت خودروی کشور که روزی قرار بود از نظر کمیت و کیفیت پاسخگوی نیازهای عمده مردم باشد؛ امروز به نقطه‌ای رسیده که مورد انتقاد اکثر مسئولان قرار گرفته است.
۱۴۰۱/۳/۶ - ۱۲:۴۷
کاهش تردد در محورهای برون‌شهری در شبانه‌روز گذشته
خودرونگاران -مرکز مدیریت راه‌های کشور اعلام‌کرد: در شبانه ‌روز گذشته، براساس آخرین اطلاعات دریافتی از ۲ هزار و ۴۶۱ ترددشمار فعال در محورهای برون‌شهری، ترددها نسبت به روز قبل هشت‌دهم درصد کاهش نشان می‌...
۱۴۰۱/۳/۶ - ۱۱:۱۸
پاسخ به ۷ سوال و ابهام‌ درباره عرضه خودرو‌‌
خودرونگاران - با راه‌اندازی سامانه یکپارچه تخصیص خودرو به‌منظور شفاف‌سازی، حذف تدریجی قرعه‌کشی و هدفمندسازی تخصیص خودرو به مصرف‌کننده واقعی، برخی سوالات در ذهن مردم و همچنین برخی ابهامات مطرح شد که تل...
۱۴۰۱/۳/۶ - ۱۰:۵۲
قیمت سوخت در پاکستان ۲۰ درصد افزایش یافت
خودرونگاران - پاکستان برای بهره مندی از کمک ۶ میلیارد دلاری صندوق بین المللی پول قیمت سوخت در این کشور را از روز جمعه ۲۰ درصد افزایش داد.
۱۴۰۱/۳/۶ - ۱۰:۲۸
جدیدترین طرح فروش مکث موتور اعلام شد
خودرونگاران - مکث موتور جدیدترین شرایط فروش پیکاپ کلوت را اعلام کرد.
۱۴۰۱/۳/۶ - ۱۰:۲۵
قیمت خودرو با عرضه در بورس کالا تک نرخی می شود
خودرونگاران - دبیر انجمن خودروسازان می گوید: عرضه خودرو در بورس می تواند به تک نرخی شدن قیمت آن کمک کند.
۱۴۰۱/۳/۵ - ۱۵:۳۴
تأثیر افزایش شدید قیمت بنزین در آمریکا روی مسافرت های تابستانی
خودرونگاران - به قدری قیمت بنزین در آمریکا افزایش یافته که می تواند به تقاضای طبیعی برای مسافرت های تابستانی لطمه سنگین وارد کند.
۱۴۰۱/۳/۵ - ۱۴:۱۴
جمعیت خودروهای آمریکایی پیرتر می‌شوند؟
خودرونگاران - طبق گزارشی از اس‌اندپی گلوبال موبیلیتی، مصرف‌کنندگان آمریکایی از وسایل نقلیه موجود خود برای مدت طولانی‌تری استفاده می‌کنند زیرا موجودی خودروهای جدید و کامیون‌های سبک به دلیل چالش‌های زنج...
۱۴۰۱/۳/۵ - ۱۳:۲۲
حرکت تسلا برای تولید روزانه ۲۶۰۰ خودرو
خودرونگاران - فروش خودرو در چین در ماه آوریل ۳۴ درصد افزایش یافت اما همچنان ضعیف‌تر از سال گذشته است.
۱۴۰۱/۳/۵ - ۱۳:۲۱
اتومبیل‌های کلاسیک فردا گردهم می‌آیند
خودرونگاران - گردهمایی اتومبیل‌های کلاسیک جمعه، ششم خردادماه در موزه پمپ بنزین دروازه دولت برگزار می‌شود.
۱۴۰۱/۳/۵ - ۱۳:۱۸
خط تولید دسته سیم کوییک اتوماتیک در سایپاگام راه اندازی شد
خودرونگاران - خط تولید دسته سیم خودرو کوییک اتوماتیک با حضور علیمردان عظیمی رییس هیئت مدیره و معصوم نجفیان عضو هیات مدیره گروه سایپا، مهرداد معلمان سرپرست شرکت سازه گستر و جمعی از مدیران ارشد شرکت های...
۱۴۰۱/۳/۵ - ۱۱:۳۰
تاثير سه گانه هاي بازار خودرو در عدم تعادل قيمت ها در بازار
خودرونگاران - يك كارشناس بازار خودرو، ضمن تشريح عوامل سه گانه در عدم تعادل قيمت در بازار خودرو، شامل شرايط تحريم، خريدار و توليدكننده، گفت: مصرف كنندگان، در شرايط عدم تعادل بازار تصميم به خريد نگيرند....
۱۴۰۱/۳/۵ - ۱۱:۲۸
حضور ساپکو و شبکه قطعه‌سازی در هجدهمین نمایشگاه تخصصی قطعات، مجموعه‌ها و صنایع وابسته خودرو استان اصفهان
خودرونگاران - شرکت ساپکو هم‌سو با سیاست‌های وزارت صمت و اهداف توسعه گروه صنعتی ایران خودرو، با هدف بهبود تصویر شبکه تامین، تحکیم و تقویت تعامل با ذی‌نفعان، شناسایی فرصت‌ها و معرفی نیازهای همکاری در زم...
۱۴۰۱/۲/۳۰ - ۱۰:۴۴
مکث موتور بی مکث به سمت برقی شدن
خودرونگاران - مدیرعامل مکث موتور گفت:ما در مکث موتور یک استراتژی تعریف کردیم که شامل خودرو تجاری سبک، خودرو خانواده اقتصادی، خودرو خانواده متوسط و خودرو خانواده لوکس است.
۱۴۰۱/۲/۳۰ - ۱۰:۴۱
سپاه، بر‌اساس ماموریت‌های تعریف شده، از هیچ کمکی به صنایع از جمله خودروسازی دریغ نمی‌کند
خودرونگاران - سردار مسلمی، فرمانده سپاه کربلا، سردار میرزایی، فرمانده نیروی انتظامی استان مازندران، سرهنگ رمضانی، فرمانده سپاه شهرستان بابل و سرهنگ بازبند، فرمانده سپاه بابلسر از شرکت خودروسازی خزر با...
۱۴۰۱/۲/۳۰ - ۱۵:۳۶
مزایایی که عرضه خودرو در بورس کالا دارد
خودرونگاران -معاملات خودرو در بورس کالا در حالی چهارشنبه هفته گذشته انجام شد که رصد بازار نشان می‌دهد عرضه خودرو در بورس کالا نسبت به بازار آزاد، مزیت های قابل اعتنایی دارد.
۱۴۰۱/۲/۳۱ - ۲۳:۵۸
سهم دولتی ها در نمایشگاه خودرو فقط دو محصول جدید
خودرونگاران - چهارمین نمایشگاه خودرو تهران پرده های دیگری از صنعت خودرو را به متخصصین و مسئولین نشان داد. پرده هایی که در ژانر کاملا مستند صنعت خودرو ایران قرار دارد.
۱۴۰۱/۳/۳ - ۱۱:۰۵
کیفیت خودروهای داخلی در حال ارتقاء است
خودرونگاران -عضو کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در حاشیه بازدید از مرکز تحقیقات و نوآوری و خط تولید خودرو شاهین سایپا، گفت: خودروسازان داخلی تلاش های زیادی کر...
۱۴۰۱/۳/۲ - ۱۲:۲۹
ایران‌خودرو پای میز مذاکره با شرکت‌های دانش‌بنیان
خودرونگاران - همایش «ظرفیت های همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و گروه صنعتی ایران‌خودرو»، با هدف شناسایی شرکت‌ها، نهادها شامل دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری و تمامی افراد نخبه دارای نوآوری ...
۱۴۰۱/۲/۲۹ - ۱۳:۰۴
ترمز قیمت خودرو در بورس کشیده شد!
خودرونگاران - نخستین عرضه خودرو در بورس کالا درحالی انجام شد که این کالا با قیمتی کمتر نسبت به بازار آزاد در بستر بورس معامله شد.
۱۴۰۱/۳/۱ - ۱۲:۵۳
باشگاه فولکس واگن ایران رکورد زد
خودرونگاران -هشتمین همایش روز فولکس واگن جمعه گذشته در مرکز تجاری ایران مال تهران برگزار شد. در این همایش که با استقبال خوب علاقه مندان و مردم همراه بود، با استناد به آمار واحد مانیتورینگ این مجتمع تج...
۱۴۰۱/۳/۱ - ۰۹:۴۰
تداوم عرضه خودرو در بورس کالا از الزامات تعادل بازار است
خودرونگاران - علی جدی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است که در کشور ما برخلاف دنیا به جای آنکه خودروسازان برای تولید بیشتر و بهتر رقابت کنند، این خریداران هستند که به دلیل شرایط نامساعد فعلی برا...
۱۴۰۱/۲/۳۱ - ۱۰:۴۳
اتحاد استراتژيك سایپا و ايران خودرو در حوزه تحول كيفيت محصولات و خدمات
خودرونگاران - با تحقق اتحاد استراتژيك دو خودروساز بزرگ كشور، كارگروه تخصصي در حوزه ارتقاي كيفيت محصولات با هدف تحول كيفي محصولات و افزايش رضايتمندي مشتريان آغاز به كار كرد.
۱۴۰۱/۲/۲۹ - ۱۴:۳۱
حضور ابر بدهکار بانکی با محصولی جدید در نمایشگاه خودرو شهر آفتاب
خودرونگاران - در حالی که بسیاری از تولید کنندگان داخلی به دلایلی مانند معوقات و به رغم داشتن محصول جدید فرصت حضور در چهارمین نمایشگاه خودرو شهر آفتاب را از دست داده اند،حضور یک ابر بدهکار بانکی ، در ق...
۱۴۰۱/۳/۲ - ۰۹:۵۳
لزوم آزادسازی توثیق سهام دولت در ایران خودرو و سایپا قبل از واگذاری
خودرونگاران - ئمعاون سازمان خصوصی سازی درباره آن بخش از سهام دولت در ایران خودرو و سایپا که وثیقه است و امکان واگذری ندارد گفت: چند ماهی برای اصلاح ساختار و آزادسازی توثیق سهام دولت زمان لازم است.
۱۴۰۱/۲/۳۱ - ۱۲:۰۰
تولید سورن پلاس دوگانه سوز در ایران خودرو تبریز
خودرونگاران - مدیرعامل شرکت ایران خودرو تبریز گفت: از ابتدای امسال تا دهه سوم اردیبهشت‌ماه، با همت و تلاش بی وقفه کارکنان، با رشد صد درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، بیش از ۱۰ هزار خودرو تجاری‌سازی ...