امروز: دوشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۰ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۴۰۰/۹/۱۶ - ۱۳:۰۹
شناسه خبر: ۵۰۸۲۸۲
 
آزادسازی قیمت خودرو؛ لغو تیر خلاص!
خودرونگاران-مشکلات مربوط به تولید و توسعه در سال های اخیر بویژه در حوزه صنعت خودرو، برکسی پوشیده نیست؛ معضلاتی که هر کدام به تنهایی سد راه تولید، پیشرفت شرکت های صنعتی و رونق اقتصادی کشور است.

به گزارش خودرونگاران به نقل از خبر آنلاین ، تورم افسار گسیخته، نوسانات روزانه ارز، تحریم ها، عدم هماهنگی و ناهمخوانی برخی سیاست های داخلی، دخالت ها و دیکته های دستوری و ... مانند موانع و دیوارهای بلندی است که تولید کننده و فعال اقتصادی به تنهایی قادر به عبور از همه آن ها نیست؛ گذر زمان هم دردی را درمان نمی کند؛ چرا که بسیاری از این مصائب ریشه در قوانین، سیاست ها و دیدگاه های دست اندرکارانی دارد که گذر از آن ها را بسیار دشوار و گاهی غیر ممکن می سازد. از نکاتی که شرایط محیط کسب و کار و رشد و توسعه در کشور را به ایستایی و مخاطره انداخته، همان مداخلات بیجا و مخربی است که از فضای رقابتی و بالندگی بخش تولید بشدت کاسته و موجب سودجویی دلال پیشگان، انحصار اطلاعات و عدم شفافیت در کارکردهای اقتصادی شده است.

از مهم ترین عوامل ورشکستی و کاهش بیش از حد نقدینگی خودروسازان وطنی، قیمت گذاری کیلویی و غیر کارشناسانه ی برخی سازمان ها و نهادهایی است که انباشت زیان خودروسازان را فراهم آورده است. از این رو همواره این پرسش در اذهان کارشناسان شکل می گیرد که در کجای دنیا به جای حمایت راستین از تولیدات صنعتی, دانسته و آگاهانه آن را به ورطه نابودی و سقوط بکشانند!
در کشوری که خودروسازان بزرگش در سال گذشته به طور متوسط بر روی هر دستگاه خودروی تولیدی، ۲۳ درصد ضرر داده اند، بیشتر به یک برنامه برای نابودی صنعت خودرو می ماند، تا یک خطای مدیریتی، مصلحت اندیشی و ندانم کاری از سوی شورای رقابت! این در حالی است که همچنان قیمت خودرو در بازار نسبت به کارخانه فاصله معنادار خود را حفظ کرده است. به عبارت ساده تر خودروساز از رهگذر تولید بسیاری از محصولاتش نه تنها سودی عایدش نمی شود، بلکه باید از جیبش مایه بگذارد تا تاوان تصمیمات غلط و مداخله جویانه برخی تصمیم گیرندگان این صنعت را هم بدهد. آمارهای تولید و فروش سال گذشته خودروسازان و ضررهای حاصل از آن گویای همان سیاست های عامدانه ای است که به مثابه تیر خلاص به سه خودروساز بزرگ کشور عمل می کند.
بدیهی است از رهگذر افزایش قیمت در بازار خودرو، نه خودروساز بهره ای می برد و نه مصرف کننده و بسیاری از خریداران نیز خودروی تحویلی را در بازار آزاد می فروشند تا مصرف کننده واقعی، نیازش را با قیمت گزاف از طریق دلالان و نمایشگاهداران تهیه کند؛ معادله ای که در دو سوی آن تولید کننده و مصرف کننده واقعی، بازندگان این جریان نامبارک هستند.

آزادسازی قیمت خودرو؛ لغو تیر خلاص!

راه برون رفت؛ آزادسازی قیمت خودرو

چرخه تولید یک فرایند منظم و به هم پیوسته است؛ چنانچه هر خلائی در این فرایند به وجود آید، چرخه مذبور از حرکت باز می ایستد. وقتی خودروساز با قیمت گذاری های دستوری، محصولش را با ضرر می فروشد، پس بدهی اش را هم نمی تواند به قطعه ساز بدهد، قطعه ساز نیز در تامین مواد اولیه به بن بست می خورد و این قصه پر غصه همچنان ادامه دار خواهد بود؛ حال کجاست آن گوش شنوا و چشم بینایی که توان مقابله با این تفکر ویرانگر را داشته باشد؟ کارشناسان حوزه صنعت خودرو بر این باورند که راهکار اساسی برای رفع این معضل و جلوگیری از تکرار دور باطل، همان آزادسازی قیمت هاست که با شرایط موجود بازار تعیین می شود. تا زمانی که نگاه ها نسبت به صنعت خودرو تغییر نکند، آینده صنعت مادر در ایران، همچنان در هاله ای از ابهام و اما و اگر خواهد بود.

آیا با این شرایط اسفناک فرصتی برای توسعه و رشد ِمورد انتظار باقی می ماند؟ آیا با این چالش ها دیگر امیدی برای رسیدن به حد و اندازه ی کشورهایی که صنعت خودروشان یا پیش از ما و یا همزمان با ما استارت خورد، وجود خواهد داشت؟ شاید هم بهتر باشد اقرار کنیم از قافله صنعت خودرو جهان جا مانده ایم، آن هم به دست آدم هایی که از صنعت خودرو تنها سوارشدنش را آموخته اند!؟

تعامل با جهان؛ ضرورت انکارناپذیر

بی تردید عدم تعامل با اقتصاد جهانی از مهم ترین موانع رشد و توسعه اقتصادی است. همه شرکت های صنعتی و تولیدی برای پیشرفت، نیازمند مشارکت، همکاری و مناسبات تجاری با شرکت های موفق هستند؛ این موضوع در دنیای تجارت نه تنها ضعف به شمار نمی آید، بلکه از آن به عنوان دانایی، هوشمندی و نقطه ی مثبت یاد می شود. این امر بویژه در صنعت خودرو از ضروریات انکارناپذیر است و چنانچه سرگذشت خودروسازان بزرگ جهان را مرور کنیم به اهمیت موضوع پی خواهیم برد. چنانچه شرایط برای همکاری و تعامل فراهم شود، باید برای افزایش کیفیت و توسعه محصولات، از دانش و تجارب شرکت های پیشرو در جهان بهره برداری شود.

کارشناسان بر این باورند که رابطه معناداری میان مقدار واردات کالا با رشد تولید داخلی وجود دارد؛ یعنی هر چه بر حجم واردات افزوده شود، تولید داخلی مورد تهدید قرار می گیرد. از این رو به کارگیری ِابزار تعرفه، برای رونق بخشیدن به تولید داخل نقش حیاتی دارد. اعمال تعرفه مناسب بر آن دسته از محصولات وارداتی که ارزانتر از قیمت های جهانی است، آن ها را در رقابت سالم با کالاهای داخلی قرار می دهد.

زمزمه های آزادسازی واردات خودروهای خارجی و دست چندم از آن دست مباحثی است که اگر مسوولانه و مدبرانه برنامه ریزی نشود، می تواند صدمات جبران ناپذیری به صنعت داخل وارد آورد. این در شرایطی است که باید چاره ای برای نجات صنعت خودروسازی کشورمان و زیان انباشته بالای آن اندیشید؛ نخستین و موثرترین گام نیز آزاد سازی قیمت محصولات تولیدی است. بی شک بازار با توجه به شرایط اقتصادی کشور و ارزش پول ملی، بهترین مکان برای ارزشگذاری بر روی کالاهاست؛ به عبارت دیگر چنانچه قیمت کالایی در بازار گرانتر از قیمت کارخانه است، باید این مابه التفاوت به جیب تولید کننده بازگردد تا موجب رونق تولید شود؛ نه اینکه باعث فربه تر شدن دلالان شود.

کلام آخر

رشد و توسعه ی این صنعت در گرو تعامل با شرکت های دانش بنیان، مشارکت و همکاری با شرکت های داخلی و خارجی، حمایت دستگاه های ذیربط، عدم دخالت سازمان ها و نهادها در تصمیم سازی ها و قیمت گذاری، پرهیز از هر گونه برخورد دستوری و در نهایت آزادسازی قیمت ها و سپردن سرنوشت قیمت، به دست بازار است. چنانچه می خواهید صنعت خودرو کشور از جاده توسعه و شکوفایی فاصله نگیرد، شایسته است ضمن رعایت نکات یاد شده، دست سیاست بازان و دلال مسلکان را نیز از آن کوتاه کنید و بگذارید متخصصان و دلسوزان این حوزه، سرنوشت آن را رقم بزنند.

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۴ + ۵
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۴۰۰/۱۱/۴ - ۱۶:۴۴
درج قیمت تولیدکننده بر روی محصولات فیلتر روغن و لنت خودرو ضروری شد
خودرونگاران_بنا بر تاکید رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدگنندگان، در راستای تسریع شفافیت در قیمت‌ها، تمامی تولیدکنندگان فیلتر روغن و لنت خودرو بایستی نسبت به درج قیمت تولیدکننده بر روی محصولات خ...
۱۴۰۰/۱۱/۴ - ۱۶:۱۸
متن کامل برنامه ۷ فصلی وزیر صنعت برای تحول در خودروسازی
خودرونگاران_ متن کامل برنامه ۷ فصلی وزیر صنعت برای تحول در خودروسازی منتشر شد.
۱۴۰۰/۱۱/۴ - ۱۶:۱۰
چالش نرخ پايين آموزش رانندگي/ تعليم رانندگي بايد از طريق آموزشگاه هاي صنفي تحت پوشش اتحاديه انجام گيرد
خودرونگاران - رئيس اتحاديه آموزشگاه هاي تعليم رانندگي تهران در خصوص پايين بودن نرخ آموزش در اين صنف بيان داشت: نحوه نرخ گذاري در اين صنف از سوي مراجع تصميم گير در کنار کالاهاي اساسي قرار گرفته و کنترل...
۱۴۰۰/۱۱/۴ - ۱۵:۳۷
گروه بهمن رتبه اول بهره وری را در میان شرکت های خودرویی و قطعه ساز کسب کرد
خودرونگاران_درجدیدترین رتبه بندی سازمان مدیریت صنعتی ایران، گروه بهمن موفق شده است در شاخص های بهره وری و بازده فروش در گروه وسایل نقلیه و قطعات خودرو، رتبه اول را کسب کند .
۱۴۰۰/۱۱/۴ - ۱۵:۱۱
سند چشم انداز صنعت خودرو نهایی می‌شود
خودرونگاران_ معاون سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران از نهایی شدن سند چشم انداز صنعت خودرو ۲ تا ۳ هفته دیگر خبر داد.
۱۴۰۰/۱۱/۴ - ۱۳:۵۷
میزان افزایش قیمت خودروهای پرطرفدار در یک سال گذشته
خودرونگاران_قیمت خودرو در بازار خودروهای پرطرفدار داخلی و خارجی، در یک سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است. در این میان برخی خودروها مانند جک s۵، حدود ۲۸۰ میلیون تومان افزایش را نیز تجربه کرده‌اند.
۱۴۰۰/۱۱/۴ - ۱۳:۵۱
ترکیب جدید هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور
خودرونگاران - مجمع عمومی انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازی کشور به صورت عادی به طور فوق العاده برگزار و ترکیب جدید هیات مدیره این تشکل کشوری معرفی شدند.
۱۴۰۰/۱۱/۴ - ۱۳:۴۸
بنزین سال آینده گران نمی‌شود
خودرونگاران_عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: قیمت بنزین در سال آینده افزایش نخواهد داشت.
۱۴۰۰/۱۱/۴ - ۱۳:۴۶
گام‌های ایران‌خودرو در مسیر خودکفایی و صرفه جویی ارزی
خودرونگاران - بر اساس جدیدترین آمار تولید، ایران خودرو ۵۳ درصد از سهم تولید خودروهای سواری کشور در آذرماه ۱۴۰۰ را در اختیار خود گرفته است.
۱۴۰۰/۱۱/۴ - ۱۳:۴۴
واردات ۶۰ هزار خودرو در انتظار تایید شورای نگهبان
خودرونگاران_سید جواد حسینی کیا با اشاره به مصوبه مجلس برای واردات ۶۰هزار دستگاه خودرو گفت: منابع تعرفه‌ای برآمده از واردات خودرو، صرف توسعه و به روز آوری ناوگان حمل‌ونقل شهری و نوسازی راه‌های روستایی ...
۱۴۰۰/۱۱/۴ - ۱۳:۴۰
بازار خودرو در انتظار سقوط قیمت است؟
خودرونگاران_بالاخره سکوت در وین شکست و حالا خبرهای جدی‌تری از هتل کوبورگ به گوش می‌رسد و گمانه‌های رسیدن به توافقی قریب‌الوقوع را تقویت می‌کند اما این موضوع چه تاثیری در بازار خودرو دارد؟
۱۴۰۰/۱۱/۴ - ۱۱:۵۱
پیگیری رفع معضل بیمه تامین اجتماعی تاکسیرانان پایتخت از اولویت های شهرداری
خودرونگاران_مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران از پیگیری های متعدد صورت پذیرفته از سوی مدیران این سازمان با هدف رفع معضل بیمه تامین اجتماعی تاکسیرانان خبر داد.
۱۴۰۰/۱۱/۴ - ۱۱:۴۴
دخالت دولت‌ها در بازار خودرو باید کمتر شود
خودرونگاران_به گفته عضو کمیسیون صنایع مجلس دولت‌ها سهام اندکی (کمتر از ۶ درصد) در صنعت خودروسازی دارند، اما ۱۲۰ درصد اعمال قدرت می‌کنند و این باعث می‌شود خودروسازی آسیب ببیند.
۱۴۰۰/۱۱/۱ - ۱۰:۳۰
توضیحات پارس خودرو در‌ مورد فیلم منتشر شده از پارکینگ خودروها + فیلم
خودرونگاران - شرکت پارس‌خودرو اعلام کرد تمام خودرو‌هایی که در پارکینگ این شرکت مانده اند، کمبود قطعات الکترونیکی دارند.
۱۴۰۰/۱۰/۲۶ - ۱۴:۵۳
حضور مکث موتور در چهارمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو تهران
خورونگاران_شرکت مکث موتور قصد دارد به منظور تعامل و ارتباط نزدیک‌تر با علاقه‌مندان و ارائه تازه‌ترین اخبار و محصولات خود در چهارمین نمایشگاه بین‌‍المللی خودرو تهران شرکت ‌کند.
۱۴۰۰/۱۰/۲۷ - ۱۴:۱۸
الزامات موفقیت برنامه‌های تحولی وزارت صمت برای صنعت خودرو کشور
خودرونگاران - انتشار برنامه راهبردی وزارت صمت برای صنعت خودرو در ۹ پروژه تحولی بازتاب زیادی در رسانه ها و بین کارشناسان و صاحب نظران صنعت خودرو داشته است؛ از خوش بینی به آینده تا ایده آلی و برنامه نو...
۱۴۰۰/۱۰/۲۷ - ۱۱:۴۸
مجلسی‌ها از کوتاهی خودروسازان گلایه دارند؛ خودروسازان از نبود قطعات الکترونیکی
خودرونگاران - در حالی اعضای هیات تحقیق و تفحص از صنعت خودرو، مشکل افزایش خودروهای ناقص را کوتاهی خودروسازان و عدم عرضه به بهانه‌های مختلف می‌دانند که دبیر انجمن خودروسازان ایران و مقام‌های مسئول ایران...
۱۴۰۰/۱۰/۲۷ - ۱۲:۳۴
کاهش ۶ درصدی قیمت خودرو
خودرونگاران - یک کارشناس بازار خودرو گفت: کاهش قیمت دلار از ۳۰ به ۲۸ هزار تومان تاثیر چندانی در بازار خودرو نداشت و قیمت این کالا بر اثر کاهش نرخ ارز تنها ۶ درصد کاهش پیدا کرده است.
۱۴۰۰/۱۰/۲۷ - ۱۲:۵۴
اظهار نظر درخصوص تصادف زنجیره ای اخیر نیازمند بررسی کارشناسی است
خودرونگاران - دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور در خصوص باز نشدن ایربگ خودروها در تصادف زنجیره ای بهبهان گفت: اظهار نظر درخصوص تصادف زنجیره ای اخیر نیازمند بررسی کارشناسی است.
۱۴۰۰/۱۰/۲۷ - ۱۲:۵۲
گزارش خودروسازان از تصادف زنجیره ای بهبهان/ یک ایربگ باز شد
خودرونگاران -دبیر انجمن خودروسازان ایران با اعلام اینکه ۱۵ خودروی حادثه دیده در این حادثه متعلق به ایران خودرو و ۲۳ خودرو برای شرکت سایپا بوده است، گفت: اکثر خودروهای حادثه دیده دارای ایربگ بودند اما ...
۱۴۰۰/۱۰/۲۷ - ۱۲:۴۷
ارایه بسته پیشنهادی وزارت صمت در زمینه رفع موانع تولید
خودرونگاران - در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، وزارت صنعت، معدن و تجارت گزارشی شامل پیشنهادهای مدون۲۸ ماده‌ای برای رفع موانع تولید ارائه کرد.
۱۴۰۰/۱۰/۲۷ - ۱۲:۴۴
چرا راه دور؟ خدمات خودرویی مورد نیازتان را در جیب‌تان بگذارید
خودرونگاران - اگر از معدود افرادی هستید که نقش پر رنگ فناوری را در زندگی امروز پیش بینی کرده بودید باید به شما تبریک گفت چون بسیاری حتی قدرت تصور این را هم نداشتند که روزی یک گوشی همراه کوچک به جعبه ا...
۱۴۰۰/۱۰/۲۷ - ۱۵:۴۳
خریدار و فروشنده واقعی در بازار نیست
خودرونگاران - بازار خودرو همچنان از خریدار و فروشنده واقعی خالی است و قیمت ها نیز تابعی از دلار است. علاوه بر این بازار شاهد افزایش عرضه محصولات از سوی خودروسازان هم نیست.
۱۴۰۰/۱۰/۲۷ - ۱۴:۳۷
ضرر هنگفت معادن از ممنوعیت واردات ماشین
خودرونگاران - معاون معادن و فراوری مواد وزارت صمت ضمن تشریح برنامه های تحولی وزارت صمت در بخش معدن، از برنامه ریزی این وزارتخانه جهت مشارکت دادن مردم و سرمایه‌های خرد و کوچک در سودآوری بخش معدن خبر دا...
۱۴۰۰/۱۰/۲۷ - ۱۵:۴۱
فقط ۲۰۰ هزار خودروی فرسوده به صورت غیرمجاز LPG مصرف می‌کنند
خودرونگاران - یک کارشناس انرژی با بیان اینکه "تنها ۲۰۰ هزار خودروی فرسوده به صورت غیرمجاز LPG مصرف می‌کنند"، گفت: پیشنهاد می‌شود به دلیل تهدید امنیت جانی خود این افراد و دیگر افراد جامعه، این خودروها...
۱۴۰۰/۱۰/۲۹ - ۱۴:۴۵
شرایط پیش فروش یکساله محصولات سایپا اعلام شد
خودرونگاران - در راستای آرامش بخشی به بازار خودرو، پیش فروش یک ساله و پیش فروش مشارکت در تولید محصولات گروه خودروسازی سایپا، از روز پنجشنبه هفته جاری(۳۰دی ماه) آغاز می شود.