امروز: دوشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۰ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۴۰۰/۹/۱۲ - ۱۵:۲۴
شناسه خبر: ۵۰۸۲۳۷
 
مدیرکل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت :
۴ برنامه وزارت صنعت برای ساماندهی صنعت خودرو
خودرونگاران - مدیرکل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: برنامه وزارت صنعت برای صنعت خودروسازی، انجام اصلاحات ساختاری، متناسب‌سازی قیمت، بهبود کیفیت خودروها و رعایت حقوق مصرف‌کننده است.

به گزارش خودرونگاران  به نقل از ایرنا، چند سالی است که بازار خودروی کشورمان حال و روز خوبی ندارد. رکود بر این بازار سایه انداخته و قیمت‌های بالای خودرو در بازار سبب شده تا خرید و فروش کمی را از سوی اندک خریداران واقعی خودرو شاهد باشیم.

از طرفی، ناتوانی خودروسازان بزرگ داخلی در عرضه کافی خودرو سبب شده تا وزارت صنعت به سیستم قرعه‌کشی به عنوان عادلانه‌ترین راه برای رسانیدن خودروها به دست مشتریان روی آورد. این در حالی است که مطابق آمارها شانس برنده شدن در قرعه‌کشی برای مشتریان ایران‌خودرو یک به 115 و برای مشتریان سایپا یک به 21 است.

با توجه به کمبود خودرو در بازار که افزایش شدید قیمت آن را در سال‌های گذشته به دنبال داشته، خودرو در عمل از یک کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده، به‌طوری که بسیاری افراد با هدف برخورداری از مابه‌التفاوت قیمت کارخانه‌ای و بازاری به ثبت‌نام در برنامه‌های فروش خودروسازان می‌پردازند و آن‌طور که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران گزارش داده حدود 60 درصد افرادی که در قرعه‌کشی برنده شده‌اند پس از سه ‌ماه خودروهایشان را فروخته‌اند و این یعنی، مصرف‌کننده واقعی خودرو نبوده‌اند.

در حالی کارشناسان رانت توزیعی از این طریق را 120 هزار میلیارد تومان تا پایان سال 99 عنوان می‌کنند که در مقابل، خودروسازی کشورمان از زیان انباشته 85 هزار میلیارد تومانی و حدود 70 هزار میلیارد تومان بدهی به قطعه‌سازان رنج می‌برد و همین مسائل سبب شده تا تیراژ و کیفیت خوبی را در تولید خودروها شاهد نباشیم.

اول آبان‌ماه بود که وزیر صنعت، معدن و تجارت در آیین افتتاح جدیدترین محصول گروه ایران‌خودرو اظهار داشت: برنامه‌های طراحی شده برای اصلاح صنعت خودروسازی به خوبی در حال اجرا است و تا دو سال آینده شاهد صنعتی به‌روز با تولیداتی با مصرف سوخت پایین و با کیفیت خواهیم بود.

«سید رضا فاطمی‌امین» با بیان اینکه منکر بدهی‌های صنعت خودرو به قطعه‌سازان و زیان‌انباشته بالای آنها نیستیم، ادامه‌داد: در چند بخش در حال انجام کار هستیم که از جمله آنها مدیریت جریان نقدینگی خودروسازان، کاهش هزینه‌های سربار آنها و همچنین اصلاح ساختار مالی شرکت‌هاست.

وی خاطرنشان‌کرد: با این وجود نوید می‌دهیم که برنامه‌های طراحی شده برای اصلاح صنعت خودرو به خوبی در حال انجام است و همه تعهدات ما در این صنعت اجرایی خواهد شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان‌داشت: یکی از 10 پروژه یاد شده، اصلاح ساختار صنعت خودرو است، به این معنی که روابط بین خودروساز و قطعه ساز روابط نادرستی است که آشفتگی زیادی در آن وجود دارد و باید اصلاح شود.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی برای تولید سالیانه سه میلیون دستگاه خودرو تا سال 1404، آن را منطبق بر توانایی‌های خودروسازان برشمرد و گفت: در این زمینه ظرفیت‌ها و برنامه‌های همه 10 خودروساز بزرگ کشور اخذ شده است.

فاطمی‌امین یادآور شد: اکنون 90 درصد تولید توسط دو خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران‌خودرو و سایپا انجام می‌شود و این سهم تا سال 1404 به 70 درصد کاهش خواهد یافت، به عبارتی سهم سایر خودروسازان از 10 به 30 درصد افزایش خواهد یافت.

در این پیوند، «سهیل معمارباشی» مدیرکل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت امروز (جمعه)  افزود: کسب‌وکاری که زیان‌ده است، کم‌کم رو به اضمحلال می‌رود و نمی‌توان از آن انتظار افزایش تولید یا بهبود کیفیت و تنوع داشت.

وی بیان‌داشت: سال‌هاست شراط بغرنج صنعت خودروسازی را گوشزد می‌کنیم، اما تا به امروز هیچ اقدامی انجام نشده است.

اشاره معمارباشی به زیان‌ده بودن صنعت خودرو است که همه ماهه در آمارنامه‌های سامانه کدال نیز منعکس می‌شود و همچنین بدهی‌های چند ده میلیارد تومانی آن به قطعه‌سازان که هر ماه افزایش می‌یابد.

این مقام مسوول وزارت صنعت اظهار داشت: کیفیت، ارتباط مستقیم با قیمت پرداختی برای محصول دارد، اما وقتی خودروساز فقط 35 هزار میلیارد تومان بدهی تعدیل نشده به قطعه‌سازان دارد، نمی‌تواند درخصوص کیفیت قطعات با آنها به چانه‌زنی بپردازد.

وی ادامه‌داد: وقتی خودروساز توان تامین نقدینگی لازم را ندارد، نمی‌تواند پرداختی به قطعه‌ساز داشته باشد و در این صورت قطعه‌سازان نیز به‌دنبال گروه‌هایی می‌روند که کالاها را ارزان‌تر تولید کند، بر این اساس کیفیت آسیب می‌بیند و همه این مسائل به‌هم مرتبطند.

مدیرکل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت تاکید کرد: برای افزایش کیفیت تولید، باید حق و حقوق خودروساز به‌طور کامل پرداخت شود، یعنی قیمت واقعی محصولی که تولید می‌کند را بگیرد و قیمت تمام‌شده نیز مشخص است.

وی یادآور شد: گاهی عنوان می‌شد که خودروسازان هزینه‌های مازاد دارند، اما همه آنچه در این زمینه مطرح می‌شود در حد سه تا چهار درصد قیمت خودرو است.

معمارباشی اضافه‌کرد: تعدیل قیمت‌ها حق خودروسازان است که پیش از این هر سه تا 6 ماه یک‌بار با توجه به تورم بخشی اعلامی بانک مرکزی اعمال می‌شد، هرچند کفاف افزایش هزینه‌های خودروسازان را نمی‌داد، اما نیاز است تا این تعدیل قیمت‌ها اعمال شود تا خودروسازان بتوانند حق و حقوق قطعه‌سازان را بدهند تا به تامین قطعه بپردازند.

گرانی فقط در صنعت خودرو اتفاق نیفتاده است

وی در پاسخ به اینکه مردم از افزایش قیمت خودرو ناراضی‌اند، گفت: مردم از تورم و گرانی ناراضی هستند، اما این گرانی فقط در صنعت خودرو اتفاق نیفتاده، بلکه در همه کالاها، محصولات و خدمات احساس می‌شود.

این مسوول وزارت صنعت تاکید کرد: اگر به دنبال آن هستیم که خودرو گران نشود، باید به مردم یارانه بدهیم و این یارانه نباید از جیب سهامداران خودرو پرداخت شود.

وی یادآوری‌کرد: سهام خودروسازان در بورس لیدر سایر سهام‌هاست و کل بورس از قیمت سهام آنها تاثیر می‌پذیرد، بنابراین با زیان‌ده شدن خودروسازان روی بازار سهام نیز تاثیر می‌گذاریم.

معمارباشی افزود: حتی اگر به صورت قانونی نیز به مساله نگاه کنیم، نمی‌توان به شرکتی که عمده سهامش متعلق به بخش خصوصی است (سایپا کمتر از 17 درصد و ایران خودرو حدود 5.3 درصد سهامش دولتی است) تکلیف کرد، زیرا این مسیر به اقتصاد، صنعت و مردم آسیب می‌زند.

وی اظهار داشت: اگر خودروساز بتواند با قیمت‌گذاری مناسب محصولات خود به افزایش تیراژ بپردازد، آن‌گاه اکثر مردم فرصت آن را خواهند داشت که خودروی مورد نیازشان را به‌طور مستقیم از خودروسازان بخرند، اما اتفاقی که امروز افتاده درصد کمی از مردم با شرکت در قرعه‌کشی و با چاشنی شانس، محصولات را به قیمت کارخانه‌ای تحویل می‌گیرند و بقیه مردم باید با قیمت‌هایی گزاف از بازار تهیه کنند.

مدیرکل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت ادامه‌داد: بررسی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران نشان می‌دهد حدود 60 درصد افرادی که در قرعه‌کشی برنده شده‌اند، پس از سه ‌ماه خودروهایشان را فروخته‌اند و نشان‌دهنده آن است که عمده افراد برای کسب مابه‌التفاوت قیمتی در قرعه‌کشی شرکت کرده‌اند.

معمارباشی ابراز امیدواری کرد: با ورود ستاد تنظیم بازار، رویه فعلی اصلاح شود و در نهایت منفعت آن به مردم برسد، به‌طوری که خودرو مستقیم به دست مردم برسد، کیفیت خودرو بهبود یابد و رابطه خودروساز و قطعه‌ساز به گونه‌ای اصلاح شود که خودروساز بتواند استانداردهای کارخانه‌ای مد نظر را اعمال کند.

وی تاکید کرد: اکنون وزارت صنعت متولی صنعت خودرو است و اگر این صنعت نیازمند جراحی است باید وزارتخانه به انجام آن بپردازد، اما در عین حال مستلزم پیش‌نیازهایی است و ستاد تنظیم بازار باید بتواند تصمیمی بگیرد تا خودروسازی را از این وضعیت بیرون بیاوریم.

تعیین قیمت خودروها به‌تازگی به ستاد تنظیم بازار سپرده شده، اما انجام این کار، مستلزم کار کارشناسی از سوی کارشناسان است.

اعضایی از سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، کارخانجات خودروسازی و غیره در این تیم کارشناسی حضور دارند و اگر این تیم به نتیجه قطعی و جمع‌بندی برای ارائه به ستاد تنظیم بازار برسد، جلسه ستاد تنظیم بازار حول محور قیمت خودرو برگزار خواهد شد.

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۱۴ + ۸
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۴۰۰/۱۱/۴ - ۱۶:۴۴
درج قیمت تولیدکننده بر روی محصولات فیلتر روغن و لنت خودرو ضروری شد
خودرونگاران_بنا بر تاکید رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدگنندگان، در راستای تسریع شفافیت در قیمت‌ها، تمامی تولیدکنندگان فیلتر روغن و لنت خودرو بایستی نسبت به درج قیمت تولیدکننده بر روی محصولات خ...
۱۴۰۰/۱۱/۴ - ۱۶:۱۸
متن کامل برنامه ۷ فصلی وزیر صنعت برای تحول در خودروسازی
خودرونگاران_ متن کامل برنامه ۷ فصلی وزیر صنعت برای تحول در خودروسازی منتشر شد.
۱۴۰۰/۱۱/۴ - ۱۶:۱۰
چالش نرخ پايين آموزش رانندگي/ تعليم رانندگي بايد از طريق آموزشگاه هاي صنفي تحت پوشش اتحاديه انجام گيرد
خودرونگاران - رئيس اتحاديه آموزشگاه هاي تعليم رانندگي تهران در خصوص پايين بودن نرخ آموزش در اين صنف بيان داشت: نحوه نرخ گذاري در اين صنف از سوي مراجع تصميم گير در کنار کالاهاي اساسي قرار گرفته و کنترل...
۱۴۰۰/۱۱/۴ - ۱۵:۳۷
گروه بهمن رتبه اول بهره وری را در میان شرکت های خودرویی و قطعه ساز کسب کرد
خودرونگاران_درجدیدترین رتبه بندی سازمان مدیریت صنعتی ایران، گروه بهمن موفق شده است در شاخص های بهره وری و بازده فروش در گروه وسایل نقلیه و قطعات خودرو، رتبه اول را کسب کند .
۱۴۰۰/۱۱/۴ - ۱۵:۱۱
سند چشم انداز صنعت خودرو نهایی می‌شود
خودرونگاران_ معاون سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران از نهایی شدن سند چشم انداز صنعت خودرو ۲ تا ۳ هفته دیگر خبر داد.
۱۴۰۰/۱۱/۴ - ۱۳:۵۷
میزان افزایش قیمت خودروهای پرطرفدار در یک سال گذشته
خودرونگاران_قیمت خودرو در بازار خودروهای پرطرفدار داخلی و خارجی، در یک سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است. در این میان برخی خودروها مانند جک s۵، حدود ۲۸۰ میلیون تومان افزایش را نیز تجربه کرده‌اند.
۱۴۰۰/۱۱/۴ - ۱۳:۵۱
ترکیب جدید هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور
خودرونگاران - مجمع عمومی انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازی کشور به صورت عادی به طور فوق العاده برگزار و ترکیب جدید هیات مدیره این تشکل کشوری معرفی شدند.
۱۴۰۰/۱۱/۴ - ۱۳:۴۸
بنزین سال آینده گران نمی‌شود
خودرونگاران_عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: قیمت بنزین در سال آینده افزایش نخواهد داشت.
۱۴۰۰/۱۱/۴ - ۱۳:۴۶
گام‌های ایران‌خودرو در مسیر خودکفایی و صرفه جویی ارزی
خودرونگاران - بر اساس جدیدترین آمار تولید، ایران خودرو ۵۳ درصد از سهم تولید خودروهای سواری کشور در آذرماه ۱۴۰۰ را در اختیار خود گرفته است.
۱۴۰۰/۱۱/۴ - ۱۳:۴۴
واردات ۶۰ هزار خودرو در انتظار تایید شورای نگهبان
خودرونگاران_سید جواد حسینی کیا با اشاره به مصوبه مجلس برای واردات ۶۰هزار دستگاه خودرو گفت: منابع تعرفه‌ای برآمده از واردات خودرو، صرف توسعه و به روز آوری ناوگان حمل‌ونقل شهری و نوسازی راه‌های روستایی ...
۱۴۰۰/۱۱/۴ - ۱۳:۴۰
بازار خودرو در انتظار سقوط قیمت است؟
خودرونگاران_بالاخره سکوت در وین شکست و حالا خبرهای جدی‌تری از هتل کوبورگ به گوش می‌رسد و گمانه‌های رسیدن به توافقی قریب‌الوقوع را تقویت می‌کند اما این موضوع چه تاثیری در بازار خودرو دارد؟
۱۴۰۰/۱۱/۴ - ۱۱:۵۱
پیگیری رفع معضل بیمه تامین اجتماعی تاکسیرانان پایتخت از اولویت های شهرداری
خودرونگاران_مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران از پیگیری های متعدد صورت پذیرفته از سوی مدیران این سازمان با هدف رفع معضل بیمه تامین اجتماعی تاکسیرانان خبر داد.
۱۴۰۰/۱۱/۴ - ۱۱:۴۴
دخالت دولت‌ها در بازار خودرو باید کمتر شود
خودرونگاران_به گفته عضو کمیسیون صنایع مجلس دولت‌ها سهام اندکی (کمتر از ۶ درصد) در صنعت خودروسازی دارند، اما ۱۲۰ درصد اعمال قدرت می‌کنند و این باعث می‌شود خودروسازی آسیب ببیند.
۱۴۰۰/۱۱/۱ - ۱۰:۳۰
توضیحات پارس خودرو در‌ مورد فیلم منتشر شده از پارکینگ خودروها + فیلم
خودرونگاران - شرکت پارس‌خودرو اعلام کرد تمام خودرو‌هایی که در پارکینگ این شرکت مانده اند، کمبود قطعات الکترونیکی دارند.
۱۴۰۰/۱۰/۲۶ - ۱۴:۵۳
حضور مکث موتور در چهارمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو تهران
خورونگاران_شرکت مکث موتور قصد دارد به منظور تعامل و ارتباط نزدیک‌تر با علاقه‌مندان و ارائه تازه‌ترین اخبار و محصولات خود در چهارمین نمایشگاه بین‌‍المللی خودرو تهران شرکت ‌کند.
۱۴۰۰/۱۰/۲۷ - ۱۱:۴۸
مجلسی‌ها از کوتاهی خودروسازان گلایه دارند؛ خودروسازان از نبود قطعات الکترونیکی
خودرونگاران - در حالی اعضای هیات تحقیق و تفحص از صنعت خودرو، مشکل افزایش خودروهای ناقص را کوتاهی خودروسازان و عدم عرضه به بهانه‌های مختلف می‌دانند که دبیر انجمن خودروسازان ایران و مقام‌های مسئول ایران...
۱۴۰۰/۱۰/۲۷ - ۱۴:۱۸
الزامات موفقیت برنامه‌های تحولی وزارت صمت برای صنعت خودرو کشور
خودرونگاران - انتشار برنامه راهبردی وزارت صمت برای صنعت خودرو در ۹ پروژه تحولی بازتاب زیادی در رسانه ها و بین کارشناسان و صاحب نظران صنعت خودرو داشته است؛ از خوش بینی به آینده تا ایده آلی و برنامه نو...
۱۴۰۰/۱۰/۲۷ - ۱۲:۳۴
کاهش ۶ درصدی قیمت خودرو
خودرونگاران - یک کارشناس بازار خودرو گفت: کاهش قیمت دلار از ۳۰ به ۲۸ هزار تومان تاثیر چندانی در بازار خودرو نداشت و قیمت این کالا بر اثر کاهش نرخ ارز تنها ۶ درصد کاهش پیدا کرده است.
۱۴۰۰/۱۰/۲۷ - ۱۲:۵۴
اظهار نظر درخصوص تصادف زنجیره ای اخیر نیازمند بررسی کارشناسی است
خودرونگاران - دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور در خصوص باز نشدن ایربگ خودروها در تصادف زنجیره ای بهبهان گفت: اظهار نظر درخصوص تصادف زنجیره ای اخیر نیازمند بررسی کارشناسی است.
۱۴۰۰/۱۰/۲۷ - ۱۲:۵۲
گزارش خودروسازان از تصادف زنجیره ای بهبهان/ یک ایربگ باز شد
خودرونگاران -دبیر انجمن خودروسازان ایران با اعلام اینکه ۱۵ خودروی حادثه دیده در این حادثه متعلق به ایران خودرو و ۲۳ خودرو برای شرکت سایپا بوده است، گفت: اکثر خودروهای حادثه دیده دارای ایربگ بودند اما ...
۱۴۰۰/۱۰/۲۷ - ۱۲:۴۷
ارایه بسته پیشنهادی وزارت صمت در زمینه رفع موانع تولید
خودرونگاران - در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، وزارت صنعت، معدن و تجارت گزارشی شامل پیشنهادهای مدون۲۸ ماده‌ای برای رفع موانع تولید ارائه کرد.
۱۴۰۰/۱۰/۲۷ - ۱۲:۴۴
چرا راه دور؟ خدمات خودرویی مورد نیازتان را در جیب‌تان بگذارید
خودرونگاران - اگر از معدود افرادی هستید که نقش پر رنگ فناوری را در زندگی امروز پیش بینی کرده بودید باید به شما تبریک گفت چون بسیاری حتی قدرت تصور این را هم نداشتند که روزی یک گوشی همراه کوچک به جعبه ا...
۱۴۰۰/۱۰/۲۷ - ۱۵:۴۳
خریدار و فروشنده واقعی در بازار نیست
خودرونگاران - بازار خودرو همچنان از خریدار و فروشنده واقعی خالی است و قیمت ها نیز تابعی از دلار است. علاوه بر این بازار شاهد افزایش عرضه محصولات از سوی خودروسازان هم نیست.
۱۴۰۰/۱۰/۲۷ - ۱۴:۳۷
ضرر هنگفت معادن از ممنوعیت واردات ماشین
خودرونگاران - معاون معادن و فراوری مواد وزارت صمت ضمن تشریح برنامه های تحولی وزارت صمت در بخش معدن، از برنامه ریزی این وزارتخانه جهت مشارکت دادن مردم و سرمایه‌های خرد و کوچک در سودآوری بخش معدن خبر دا...
۱۴۰۰/۱۰/۲۷ - ۱۵:۴۱
فقط ۲۰۰ هزار خودروی فرسوده به صورت غیرمجاز LPG مصرف می‌کنند
خودرونگاران - یک کارشناس انرژی با بیان اینکه "تنها ۲۰۰ هزار خودروی فرسوده به صورت غیرمجاز LPG مصرف می‌کنند"، گفت: پیشنهاد می‌شود به دلیل تهدید امنیت جانی خود این افراد و دیگر افراد جامعه، این خودروها...
۱۴۰۰/۱۰/۲۹ - ۱۴:۴۵
شرایط پیش فروش یکساله محصولات سایپا اعلام شد
خودرونگاران - در راستای آرامش بخشی به بازار خودرو، پیش فروش یک ساله و پیش فروش مشارکت در تولید محصولات گروه خودروسازی سایپا، از روز پنجشنبه هفته جاری(۳۰دی ماه) آغاز می شود.