امروز: چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۰ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۴۰۰/۹/۴ - ۱۰:۳۴
شناسه خبر: ۵۰۸۱۴۴
 
غول‌های خودرویی از پاسخگویی به بازار جاماندند
راز فشار تقاضا در جهان خودرو
خودرونگاران - بعد از روند نزولی شیوع کرونا در جهان، تقاضا برای محصولات خودرویی افزایش یافته، این در شرایطی است که خودروسازان جهانی به دلیل کمبود تراشه و به موازات آن کاهش تولید، پاسخگوی نیاز متقاضیان نیستند.

به گزارش خودرونگاران  به نقل از دنیای اقتصاد، رشد تقاضا در بازار خودرو از یکسو و شیفت تولید‌کنندگان تراشه به بازار افزایشی گجت‌های الکترونیک، خودروسازی دنیا را تحت تاثیر قرار داده است. به این‌ترتیب کاهش دسترسی به خودروهای نو، تقاضا برای خودروهای دست‌دوم را افزایش داده و به موازات آن قیمت محصولات نو و دست‌دوم نیز روند صعودی داشته است.

کمبود تراشه‌های آهنی، خودروسازی جهان را در وضعیت بغرنجی قرار داده است. به دنبال شیوع کرونا و اجبار به ماندن در خانه و دورکاری، تقاضا برای لوازم کامپیوتری به‌طور فزاینده‌ای از سال گذشته افزایش یافته است. این در شرایطی است که صنایع مخابراتی، کامپیوتر و تجهیزات خانگی بیشترین سهم را در بازار قطعات نیمه هادی یا ریز تراشه به خود اختصاص داده‌اند.

اما صنعت خودرو چهارمین مشتری این قطعات است، حال آنکه رشد تقاضا برای خودرو و همچنین شیفت تولید‌کنندگان تراشه به بازار افزایشی گجت‌های الکترونیک نظیر کامپیوتر، موبایل، تبلت و...‌ تولید جهانی خودرو را متاثر از خود کرده است. به این‌ترتیب تغییر ذائقه مردم بعد از کرونا و به دنبال آن افزایش تقاضا برای گجت‌های الکترونیک از یکسو و همچنین پیشی گرفتن تقاضا از عرضه تراشه‌ها در کنار پیش‌خریدهای کلان دلالان جهانی از سوی دیگر، جدی‌ترین دوران کمبود ریزتراشه‌ها در سال‌های اخیر را کلید زده است. در حال حاضر سهم تایوان از تولید ریزتراشه جهان 50 درصد، کره‌جنوبی 20 درصد و سهم آمریکا، چین و فلسطین اشغالی 30 درصد برآورد شده است. حالا با توجه به مشکلات جهانی تامین ریزتراشه و نقش استراتژیک آن در اقتصاد جهانی رقابت بر سر سرمایه‌گذاری در این حوزه شدت گرفته است. به‌طوری‌که آمریکا بودجه مورد نیاز کارخانه‌های تولید تراشه در این کشور را تا 37 میلیارد دلار افزایش داده و چین نیز در تلاش برای کاهش وابستگی این کشور به فناوری ایالات‌متحده آمریکا است.

اما در کنار کمبود جهانی تراشه برای تولید خودرو، تقاضا برای خودرو نیز بعد از کاهش شیوع کرونا رشد قابل توجهی در بازارهای جهانی پیدا کرد. در کنار رشد فزاینده تقاضا دو اتفاق دیگر باز هم به کمبود تراشه برای عرضه خودرو دامن زد. آتش‌سوزی در یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های ساخت تراشه در ژاپن و توفان در ایالت تگزاس، محل یکی دیگر از کارخانه‌های ساخت تراشه، عرضه را به‌طور چشمگیری کاهش داد.

مجموع این عوامل باعث شد که از سال پیش، تقریبا همه خودروسازان ناچار شوند خط تولید را برای مدتی متوقف کنند. برخی دیگر از شرکت‌ها مانند نیسان، خودروهای خود را بدون آپشن‌هایی مثل راهیاب ماهواره‌ای تولید کرده‌اند و بعضی دیگر عرضه مدل‌های جدید خود را به تعویق انداخته‌اند.

در این زمینه مدیر گروه فولکس‌واگن، وضعیت این کارخانه‌ را بحرانی توصیف کرد و استلانتیس، چهارمین خودروساز بزرگ جهان پیش‌بینی کرده که وضعیتش در سه‌ ماه دوم سال 2021 بدتر خواهد شد.

آنچه مشخص است در ساخت هر خودرو به‌طور متوسط بین 50 تا 150 تراشه کامپیوتری استفاده می‌شود و هزینه خرید این قطعه برای کارخانه‌هایی نظیر فولکس‌واگن و تویوتا سالانه بیش از چهار میلیارد دلار است. در این زمینه اما چندی پیش شرکت مشاوره الکسی پارتنرز پیش‌بینی کرده بود که کمبود ریز‌تراشه‌ها 7/ 7 میلیون خودرو از تولید دنیا در 2021 کم کند و 210 میلیارد دلار به درآمد صنعت خودرو‌ی جهان آسیب برساند. گزارش جدید شرکت مشاوره الکسی پارتنرز نشان می‌دهد ادامه کمبود ریز‌تراشه‌ها 210 میلیارد دلار به درآمد صنعت خودروی جهان در 2021 آسیب می‌رساند. این رقم تقریبا‌ دو برابر 110 میلیارد دلاری است که این شرکت در ماه مه پیش‌بینی کرده بود. ضرر و زیان تولیدکنندگان خودرو در ابتدای سال جاری میلادی یعنی آغاز کاهش تولید آنها 6/ 60 میلیارد دلار پیش‌بینی می‌شد.

این شرکت پیش‌بینی می‌کند 7/ 7 میلیون خودرو از تولید دنیا در 2021 کم شود. این شرکت قبلا کاهش تولید 9/ 3میلیون واحدی را تخمین زده بود.

در این زمینه بسیاری از خودروسازان بزرگ دنیا از جمله فورد و جنرال موتورز در مورد کاهش شدید درآمد در سال جاری میلادی به خاطر کمبود ریزتراشه هشدار داده‌اند. مدیرعامل جنرال موتورز اعلام کرده بود که عرضه ریزتراشه از مناطقی از جهان صورت می‌گیرد که نرخ پایین واکسیناسیون کرونا را دارند، بنابراین بی‌ثباتی بالایی در عرضه این قطعات وجود دارد. چندی پیش نیز وب‌سایت اویل پرایس در گزارشی تاکید کرده بود فروش خودرو در آمریکا در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی کاهش یافته است. بر این اساس، شرکت خودروسازی جنرال موتورز نیز اعلام کرد فروش آن در فصل تابستان 8/ 32 درصد نسبت ‌به همین دوره در 2020 کاهش یافته و به 665هزار و 192 خودرو رسیده است. این خودروسازی اختلال در زنجیره عرضه نیمه‌رساناها و ذخایر بسیار پایین خودرو را دلیل این کاهش تولید می‌داند. دراین‌بین شرکت خودروسازی فورد هم اعلام کرد فروش آن در آمریکا 7/ 17 درصد در ماه سپتامبر کاهش یافته است.

فیات کرایسلر هم گزارش داد فروش آن 19 درصد در سه‌ماهه سوم پایین آمده و به 410هزار و 917 خودرو رسیده است. فروش شرکت خودروسازی هوندا هم در آمریکا 9/ 10 درصد در فصل تابستان پایین آمده و به 345هزار و 914 خودرو رسیده است. فروش این خودروسازی در ماه سپتامبر 7/ 24 درصد کاهش‌یافته و تنها 95هزار و 816 خودرو فروخته‌شده است.به‌طوری‌که فروش خودرو در چین هم رو به کاهش بوده است. فروش خودرو در این کشور در ماه اوت برای پنجمین ماه پیاپی کاهش یافت و به 80/ 1میلیون خودرو رسید، یعنی 5/ 3درصد کمتر از ماه قبل از آن. 

  تویوتا در تله کمبود
در این بین غول خودروسازی ژاپن نیز برنامه تولید جهانی خود برای ماه جاری میلادی برای سومین ماه متوالی به علت کمبود تراشه‌های مورد نیازش 15 درصد کاهش داد. به گزارش سرویس بین‌الملل «دنیای اقتصاد»، این شرکت در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که در ماه نوامبر بین 100 تا 150 هزار دستگاه خودرو کمتر از آنچه برای این ماه برنامه‌ریزی کرده بود تولید خواهد کرد و نمی‌تواند تولید از دست رفته ماه‌های گذشته را جبران کند. بر اساس اظهارات سخنگوی این شرکت، کاهش تولید کل تویویا از ماه سپتامبر تا نوامبر 2021 حدود 910 هزار دستگاه خودرو خواهد بود. با این وجود این خودروساز ژاپنی در میان آخرین خودروسازان بزرگی است که به علت کمبود قطعات مورد نیاز، تولید خود را کاهش می‌دهد. این درحالی است که تقاضای خودرو به دنبال فروکش کردن همه‌گیری کرونا بازگشته است.

شرکت تویوتا در ماه‌های سپتامبر و اکتبر نیز تولید خود را به علت کمبود قطعات تولید کاهش داد. این شرکت اعلام کرد که به علت کمبود تراشه‌های کامپیوتری مورد نیازش، تولید خود را 40 درصد کاهش می‌دهد؛ اتفاقی که تویوتا تا این زمان از رخ دادن آن اجتناب کرده بود. تولید 14 کارخانه تویوتا در ژاپن در این دوره در مجموع 140 هزار دستگاه کاهش پیدا کرد. خودروسازان بزرگ دیگر چون فولکس واگن، جنرال موتورز و فورد نیز در ماه‌های گذشته به دلیل کمبود تراشه‌های مورد نیازشان، تولید را در برخی کارخانه‌ها موقتا به حالت تعلیق در آورده بودند. ولی تویویا به علت انبار کردن حجم بالایی از تراشه و دیگر قطعات مورد نیازش پس از مشکلات عرضه قبلی که به دنبال زلزله بزرگ سال 2011 ژاپن به وجود آمد، تا حدی از این مشکل در امان مانده بود. تویوتا در ماه اکتبر نیز برای دومین ماه متوالی تولید جهانی خود را 40 درصد کاهش داد. این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرد که در این ماه 330 هزار خودرو کمتر از برنامه‌اش تولید خواهد کرد.

تمامی خودروهای جدید با انبوهی از ریزتراشه‌ها ساخته می‌شوند‌که سبب شده صنعت خودرو به واسطه کمبود تراشه‌های مورد نیاز، از کاهش سرعت تولید دچار آسیب شود. برای مصرف‌کنندگانی که مشتاق خرید خودروهای جدید هستند نیز این موضوع به معنی دسترسی کمتر به خودروهای جدید و افزایش قیمت آنهاست. کاهش دسترسی به خودروهای نو، تقاضا برای خودروهای دست دوم و قیمت آن را نیز در بازار افزایش داده است. وزارت کار ایالات‌متحده در 14 سپتامبر سال جاری گزارش داد که قیمت خودروهای نو در ماه آگوست 6/ 7 درصد نسبت به 12 ماه قبل افزایش داشته است که بیشترین افزایش سالانه در طول 40 سال گذشته محسوب می‌شود و میانگین قیمت یک خودروی نو در ماه آگوست به بیش از 43 هزار دلار رسیده است. مشکل کمبود تراشه‌ها که در سال جاری و به دنبال تعطیلی کارخانه‌های تولیدی، خودروسازان را درگیر کرده و سبب افزایش قیمت خودروها در بازار شده بود، با شیوع سویه دلتا در کشورهای آسیایی امیدها برای عادی شدن قریب‌الوقوع عرضه را از بین برد. فروش خودروهای جدید در ماه آگوست به دلیل کمبود خودرو در بازار آمریکا حدود 18 درصد کاهش داشته است. بسیاری از خریداران خودرو که نیاز فوری به خودرو ندارند، ترجیح داده‌اند تا خرید خود را به تعویق بیندازند. با این وجود، خودروسازان در این شرایط تلاش کرده‌اند که تراشه‌های در دسترس را به خودروهای محبوب و پرفروش خود اختصاص دهند.

تویوتا راوفور، تویوتا کمری، تویوتا هایلندر، تویوتا تاکوما و تویوتا کورولا، در میان محبوب‌ترین خودروها قرار دارند که این شرکت تلاش کرده است به بازار عرضه کند. اما به عنوان نمونه، با وجود افزایش فروش سالانه راوفور، فروش این خودروی محبوب تویوتا، به دنبال کمبود تراشه‌ها در سه ماه سوم سال حدود 22 درصد و در ماه سپتامبر 54 درصد کاهش داشته است.

با وجودی که شرکت تویوتا اعلام کرده است که نمی‌تواند به هدف تولید یک میلیون خودروی خود در ماه نوامبر دست پیدا کند و کمبود عرضه ماه‌های گذشته را جبران نماید، در بیانیه‌ای اعلام کرده است که انتظار دارد پیش‌بینی تولید سالانه 9 میلیون دستگاه خود را تا پایان سال مالی، در مارس 2022 عملی کند. با این وجود مت مورفی، مدیرعامل شرکت تولیدکننده نیم رسانای مارول تکنولوژی، اعلام کرده است که کمبود تراشه‌های نیم رسانا، که تولید محصولاتی چون خودرو و کامپیوترها را مختل کرده است، تا سال 2022 و احتمالا فراتر از آن ادامه خواهد یافت. در حالی که بسیاری از تولیدکنندگان تراشه برنامه‌های خود را برای افزایش ظرفیت تولید اعلام کرده‌اند، مورفی با بیان اینکه شرکت او طراح تراشه‌های نیم رساناست و با شرکت‌های تولیدکننده کار می‌کند، می‌گوید که این موضوع تا سال 2023 و 2024 عملی نخواهد شد.

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۳ + ۱۱
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۴۰۰/۹/۱۷ - ۰۰:۰۰
صفادشت، شهرِ سالم به همت هلدینگ رایزکو
خودرونگاران - نخستین جشنواره انتخاب معلم و جوان برتر صفادشت در قالب اولین گام طرح صفادشت، شهر سالم روز دوشنبه، ۱۵ آذر‌ماه در فرهنگسرای صفادشت برگزار شد.
۱۴۰۰/۹/۱۶ - ۱۵:۵۹
رشد عجیب قیمت خودرو در بازار
خودرونگاران - شدت افزایش قیمت ها در بازار تهران افزایش یافت؛ این در شرایطی است که خرید و فروش در حداقل ممکن قرار دارد.
۱۴۰۰/۹/۱۶ - ۱۳:۱۸
چراغ اول برای تولید خودروی دوگانه‌سوز روشن شد
خودرونگاران - رویکرد وزارت نفت در دولت سیزدهم بر تولید کارخانه‌ای خودروهای دوگانه‌سوز متمرکز شده است و در هفته جاری نخستین قرارداد تولید ۴۵ هزار خودروی دوگانه‌سوز بین شرکت ملی پخش و ایران‌خودرو منعقد ...
۱۴۰۰/۹/۱۶ - ۱۳:۰۹
آزادسازی قیمت خودرو؛ لغو تیر خلاص!
خودرونگاران-مشکلات مربوط به تولید و توسعه در سال های اخیر بویژه در حوزه صنعت خودرو، برکسی پوشیده نیست؛ معضلاتی که هر کدام به تنهایی سد راه تولید، پیشرفت شرکت های صنعتی و رونق اقتصادی کشور است.
۱۴۰۰/۹/۱۶ - ۱۲:۱۲
تجهیز ۲۰۰ نمایندگی ایران خودرو به خدمات آپکو تا پایان سال
خودرونگاران - سرپرست شرکت آپکو، گفت: تا انتهای سال، ۲۰۰ نمایندگی به تدریج با دریافت آموزش های لازم، امکان ارایه خدمات نصب، فروش آپشن، خدمات تیونینگ و دیتیلینگ را خواهند داشت و مشتریان با سهولت بیشتری ...
۱۴۰۰/۹/۱۶ - ۱۰:۳۵
بازی دلالان با قیمت لاستیک
خودرونگاران- دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیونداران گفت: قیمت لاستیک برای کامیون‌داران همچنان افزایش یافته و می‌یابد و در این میان دستگاه‌های متولی نظارتی بر این روند نمی‌کنند تا دو برابر نرخ منطقی به ...
۱۴۰۰/۹/۱۶ - ۰۹:۳۰
تمدید طرح ترخیص موتورسیکلت‌های رسوبی در پایتخت
خودرونگاران - معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ از مالکین تهرانی موتورسیکلت‌هایی که هنوز برای ترخیص اقدامی نکرده‌اند خواست جهت ترخیص موتورسیکلت خود به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کنند.
۱۴۰۰/۹/۱۶ - ۰۹:۲۳
ثبات تولید تجاری‌ها در آبان
خودرونگاران - آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت از ثبات تولید انواع خودروهای تجاری در کشور طی هشت ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد.
۱۴۰۰/۹/۱۶ - ۰۹:۲۱
واردات خودرو کلا منتفی شد؟
خودرونگاران - طرح مصوب نمایندگان مجلس برای آزادسازی واردات خودرو، برای بار دوم برگشت خورد. مصوبه «واردات خودرو در ازای صادرات» از سوی هیات عالی نظارت در مجمع تشخیص مصلحت نظام مغایر با بند ۷ سیاست‌های...
۱۴۰۰/۹/۱۵ - ۱۵:۵۱
۵ راه برای حل مشکلات صنعت خودرو خارج از وزارت صمت
خودرونگاران_با توجه به مشکلات عدیده‌ای که صنعت خودرو با آن دست و پنجه نرم می‌کند که بخشی از این‌ها خارج از مجموعه تحت کنترل وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده و تبدیل به گلوگاه مجموعه صنعت خودروسازی کشور (...
۱۴۰۰/۹/۱۵ - ۱۴:۴۴
تکنولوژی صنعت خودرو سازی از گذشته تا به امروز
خودرونگاران_ مجموعه شرکت‌ها و کارخانجاتی که در طراحی، ساخت، بازاریابی و فروش خودرو و قطعات یدکی خودرو دخیل هستند، عملا بخشی از این صنعت عظیم و پولساز به شمار می‌آیند.
۱۴۰۰/۹/۱۵ - ۱۳:۴۷
انصراف شرکت ارمنی از خرید وانت بار ایرانی
خودرونگاران_رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان اظهار داشت: در طی هفت ماه نخست سال تقریبا چیزی بالغ بر ۲۰۰ میلیون دلار است که نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۶۰ درصد رشد داشته است.
۱۴۰۰/۹/۱۵ - ۱۳:۴۲
ادامه اختلال در سامانه ثبت‌نام کارت سوخت المثنی
خودرونگاران_سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد که اگر اختلالی در سامانه ثبت‌نام کارت سوخت المثنی وجود دارد، این اختلال‌ها از طرف شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیست و مربوط به سامانه پلیس ا...
۱۴۰۰/۹/۹ - ۱۲:۴۵
نهاد حاکمیتی در اجرای قوانین تبعیض قایل نباشد
خودرونگاران -استاد دانشگاه علم و صنعت با بیان این که دولت در اجرای قوانین قیمت گذاری در زنجیره ارزش خودرو و محصول نهایی تبعیض قایل نباشد، گفت: دولت برای توسعه یکپارچه صنعت، در زمینه اختصاص یارانه و ار...
۱۴۰۰/۹/۹ - ۱۲:۰۸
فروش فوق‌العاده محصولات ادامه دارد/ تعهدات معوق ایران خودرو به ۷ هزار دستگاه رسید
خودرونگاران - معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران خودرو با بیان این که برنامه های فروش محصولات این شرکت کماکان ادامه دارد، از کاهش تعهدات معوق ایران خودرو به هفت هزار دستگاه در پایان آبان ماه خبر ...
۱۴۰۰/۹/۹ - ۱۶:۲۶
پیشرفت و توسعه پایدار صنعت خودرو در گرو سودآوری است
خودرونگاران - عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی سودآوری را به عنوان یک اصل اساسی در هر صنعت و تجارتی از جمله صنعت خودرو اعلام کرد و گفت: سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه، ارتقای کیفیت خودرو و پرداخت ...
۱۴۰۰/۹/۹ - ۱۶:۲۱
جلسه ستاد تنظیم بازار برای تعیین نرخ خودرو فردا برگزار می شود
خودرونگاران - رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو گفت: از هفته گذشته تا کنون قیمت خودرو تغییر چندانی نداشته است و قرار است فردا جلسه ستاد تنظیم بازار برای تعیین نرخ خودرو برگزار شود.
۱۴۰۰/۹/۹ - ۱۲:۵۵
ستادتنظیم بازار درباره نرخ خودرو به توافق نرسیده
خودرونگاران - قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه کارشناسان ستاد تنظیم بازار درباره نرخ خودروها به جمع‌بندی نرسیده‌اند، گفت: احتمال اینکه نشست ستاد تنظیم بازار به هفته آینده موکول شده یا ...
۱۴۰۰/۹/۹ - ۱۲:۵۳
ستاد تنظیم بازار قیمت‌ها را چقدر افزایش می‌دهد؟
خودرونگاران - خودروسازان معتقدند تولید آنها با ضرر همراه شده و ادامه وضعیت فعلی بدون افزایش قیمت منطقی در این حوزه تنها زیان آنها را افزایش خواهد داد در حالی که دلالان همچنان از تفاوت قیمت کارخانه و ب...
۱۴۰۰/۹/۱۱ - ۱۱:۰۹
نشست‌ تخصصی انجمن‌ صنفی نمایندگی‌های مجاز ایران‌خودرو برگزار شد
خودرونگاران_جلسه انجمن صنفی نمایندگی‌های منتخب ایران‌خودرو با هدف هم‌‌اندیشی در زمینه بهبود فضای کسب و کار نمایندگی‌های مجاز، ارتقای رضایت مشتریان در حوزه فروش و خدمات پس از فروش و افزایش سهم بازار بر...
۱۴۰۰/۹/۱۰ - ۱۱:۱۹
ایران خودرو با عرضه وانت بهبودیافته آریسان، سهم خود از بازار خودروهای کار را احیا می‌کند
خودرونگاران_ معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران خودرو با بیان این که با هدف جلب رضایت مشتریان بهبودهای کیفی متعددی در وانت آریسان اعمال شده، گفت: به زودی با عرضه این خودرو، سهم ایران‌خودرو از باز...
۱۴۰۰/۹/۱۰ - ۱۶:۱۲
رونق دلال بازی با کد ملی در بازار خودرو
خودرونگاران_یک نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر حذف قرعه کشی خودرو گفت: برخی افراد سودجو با سوء استفاده از کدملی افراد به دلال بازی در بازار خودرو مشغولند.
۱۴۰۰/۹/۱۰ - ۱۶:۴۱
فروش ویژه خودروهای جدید بهمن در هفته آینده
خودرونگاران_خودروهای فیدلیتی و دیگنیتی شرکت بهمن موتور در هفته آینده به صورت فروش فوری و آنلاین عرضه خواهند شد.
۱۴۰۰/۹/۱۰ - ۱۴:۴۷
مرحله جدید فروش نقدی دیگنیتی و فیدلیتی
خودرونگاران_بر اساس شنیده ها بهمن موتور قصد دارد هفته آینده طرح فروش نقدی مرحله جدید خود را برای دیگنیتی و فیدلیتی اجرا کند.
۱۴۰۰/۹/۱۲ - ۱۵:۲۴
۴ برنامه وزارت صنعت برای ساماندهی صنعت خودرو
خودرونگاران - مدیرکل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: برنامه وزارت صنعت برای صنعت خودروسازی، انجام اصلاحات ساختاری، متناسب‌سازی قیمت، بهبود کیفیت خودروها و رعایت حقوق مصرف‌کننده ...
۱۴۰۰/۹/۱۳ - ۱۴:۵۱
توسعه خودروهای گازسوز، راهبرد ایران‌خودرو
خودرونگاران - مدیرعامل شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو، با بیان این‌که گاز طبیعی، سوخت قابل اتکایی برای خودروساز و مصرف‌کنندگان است، اظهار کرد: گاز،‌ علاوه بر پاک بودن، دارای زیرساخت و منا...