امروز: چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۰ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۴۰۰/۹/۳ - ۰۹:۰۳
شناسه خبر: ۵۰۸۱۲۸
 
پیش‌بینی موسسه فیچ از تولید محصولات تجاری در ایران
سرنوشت تجاری‌ها به تحریم‌ها گره خورده است
خودرونگاران_موسسه تحقیقاتی فیچ سلوشنز که یکی از سه موسسه معتبر اعتبارسنجی در جهان است در گزارشی به تحلیل وضعیت کنونی و پیش‌بینی صنعت خودروی ایران تا ۱۰ سال آینده پرداخته است.

به گزارش خودرونگاران به نقل از دنیای اقتصاد، هفته گذشته تحلیل این موسسه در بخش خودروهای سواری و همچنین نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای صنعت خودرو بررسی شد و امروز به تحلیل و پیش‌بینی 10ساله تولید خودروهای تجاری می‌پردازیم. آنچه مشخص است تولید خودروهای تجاری در ایران طی سه سال گذشته همراه با اعمال تحریم‌های بین‌المللی و خروج شرکای خارجی روند نزولی را در تولید طی کرد. هر چند بیش‌از یک دهه گذشته تمرکز شرکت‌های تجاری‌ساز بر تولید و مونتاژ محصولات چینی بود با این حال اعمال تحریم‌ها از سال 98، شرکت‌های چینی را نیز از همکاری با خودروسازان ایرانی منصرف و زمینه کاهش تولید در تجاری‌سازها را فراهم کرد.

 

عصر خودرو

 

در همین مورد موسسه فیچ نیز در گزارشی با تاکید بر افت تولید و فروش محصولات تجاری در سال 2020 مهم‌ترین دلیل آن را نه کاهش تقاضای خودرو بلکه ناتوانی خودروسازان در تامین خودروها خوانده است. این موسسه بر این باور است که سرگیری رشد اقتصادی ایران و خوش‌بینی نسبت به سرانجام مذاکرات هسته‌ای، منجر به تشویق مصرف‌کنندگان و همچنین دولت‌ها برای سرمایه‌گذاری در حوزه خودرو خواهد شد و فروش محصولات تجاری نیز جایگاه قبلی خود را بازخواهد یافت. به این‌ترتیب در این گزارش بر کاهش تولید تجاری‌ها در سال 2020 تاکید و جبران روند نزولی را منوط به لغو تحریم‌ها و بازگشت شرکای خارجی می‌داند.

در جدول داده‌ها و پیش‌بینی خودروهای تجاری در شرایطی طبق محاسبات این موسسه از سال 2022 شاهد اوج‌گیری تولید و فروش محصولات تجاری در شرکت‌های خودروساز خواهیم بود که مذاکرات هسته‌ای نتیجه مثبتی دربرداشته باشد و شرکای خارجی نیز همراه با لغو تحریم‌ها، تمایل دوباره به سرمایه‌گذاری در ایران داشته باشند. در بخشی از این گزارش آمده است که «طبق برآوردها، در سال 2020 فروش و تولید خودروهای تجاری به ترتیب به میزان 8/ 23درصد و 5/ 16 درصد کاهش یافت. این کاهش در نتیجه برقراری تحریم‌های ضدایرانی ایالات‌متحده بود. این کاهش نه به دلیل کاسته شدن از تقاضای خودرو در این کشور، بلکه به دلیل ناتوانی خودروسازان در تامین خودروها بوده است.»

اما این موسسه پیش‌بینی از تولید و فروش تجاری‌ها در سه ماهه پایانی سال 2021 داشته و تاکید دارد که «به باور ما، با ازسرگیری رشد اقتصادی ایران و خوش‌بینی‌ها در رویکرد ایران و ایالات‌متحده در مذاکرات هسته‌ای مصرف‌کنندگان و دولت‌ها برای سرمایه‌گذاری در حوزه خودرو بار دیگر تشویق خواهند شد و فروش خودروهای تجاری در ایران بازگشت به جایگاه خود را در این سال آغاز خواهد کرد. اما علاوه بر خوش‌بینی نسبت به لغو تحریم‌ها، این موسسه از محرک دیگری که منجر به رونق تولید و فروش تجاری‌ها می‌شود نام برده است و آن نوسازی ناوگان فرسوده تجاری‌ها است. طبق برخی از آمارهای رسمی بیش از 250 هزار خودرو تجاری فرسوده در جاده‌های ایران تردد می‌کنند. تردد این خودروها از یکسو منجر به آلودگی هوا به خصوص در کلانشهرها شده و از سوی دیگر سرانه مصرف سوخت را افزایش داده است. از این خودروها به عنوان ارابه مرگ نام برده می‌شود، چرا که به دلیل فرسودگی عامل بسیاری از تصادفات پرخطر شده است. طبق برآوردهای صورت گرفته، سالانه 27 هزار میلیارد تومان سوخت تنها با تردد کامیون‌های فرسوده هدر می‌رود. میزان مصرف سوخت کامیون‌های فرسوده 30 تا 45 لیتر در هر 100 کیلومتر و کامیون‌های نوساز 15 تا 25 لیتر در هر 100 کیلومتر است که تفاوت 20 لیتری (هدررفت سوخت) دارند؛ از سوی دیگر 200 هزار دستگاه کامیون فرسوده در جاده‌های کشور تردد دارند که میزان متوسط پیمایش هر کامیون سالانه 80 هزار کیلومتر است. بنابراین سالانه هدررفت یک میلیون و 600 هزار لیتر گازوئیل یارانه‌ای در کشور صورت می‌گیرد. از سوی دیگر؛ نرخ گازوئیل بر اساس فوب خلیج فارس حدود 7/ 6 سنت است که با احتساب هر دلار 25 هزار تومان، حدود 16 هزار و 800 تومان برای هر لیتر خواهد بود.

با این حساب سالانه به دلیل تردد کامیون‌های فرسوده در کشور حدود 27 هزار میلیارد تومان هدر می‌رود.

از سوی دیگر مصرف سوخت بالای فرسوده‌ها منجر به آلودگی هوا به خصوص در کلانشهرها شده است. طبق برآوردهای صورت گرفته فرسوده‌های تجاری سهمی بالای 50 درصد در روزهای خاکستری شهرها دارند. هر چند خروج فرسوده‌های تجاری در دولت‌های گذشته در دستور کار بوده با این حال طی سه سال گذشته به دلیل روند کاهشی تولید در شرکت‌های تجاری‌ساز، خروج فرسوده‌ها با چالش‌های زیادی همراه بوده است. طبق آمارهای رسمی وزارت صمت، شرکت‌های تجاری‌ساز تا پایان مهرماه امسال کمتر از 5 هزار دستگاه کامیون، کامیونت و کشنده تولید کردند این در شرایطی است که سال گذشته در همین مقطع تولید دو هزار و 678 دستگاه بوده است.

اگر به‌طور جزئی‌تر بخواهیم آمار تولید تجاری‌ها در دو شرکت بزرگ خودروساز را مورد بررسی قرار دهیم باید به سایت کدال بورس مراجعه کنیم. ایران‌خودرودیزل با نماد خاور در سامانه کدال نشان می‌دهد که در 6 ماه‌ نخست امسال 1854 دستگاه کامیون سنگین تولید و 1803 دستگاه به فروش رسانده است. آمار تولید کامیون سبک این شرکت در سال جاری صفر بوده است.

سایپادیزل با نماد خکاوه نیز در 6 ماه‌ نخست امسال 503 دستگاه کامیون تولید کرده که همه آنها سبک و زیر 10 تن هستند. بنابراین طبق پیش‌بینی موسسه فیچ، این شرکت‌ها مشکل تقاضا ندارند و تنها تحریم منجر به افت تولید آنها شده است. این درشرایطی است که در بسیاری از کشورها، مشکل تقاضا تولید محصولات تجاری را کاهشی می‌کند.

  پیش‌بینی‌ها چه می‌گوید؟
همان‌طور که در آمارهای هفت ماهه تجاری‌ها عنوان شد تولید محصولات تجاری نسبت به هفت ماهه سال گذشته 86 درصد رشد داشته است. حال نیز موسسه فیچ پیش‌بینی کرده این رشد همچنان تداوم خواهد داشت. در گزارش این موسسه معتبر اعتبارسنجی آمده است که پیش‌بینی ما این است در سال فصل سوم 2021 تولید خودروهای تجاری رشد 5/ 12 درصدی داشته باشد. در ادامه تاکید شده که این موضوع «بازگشت به مسیر رشد» محسوب می‌شود، با این حال ظرفیت واقعی به دلیل نبود قطعات و اختلالات عملیاتی ناشی از همه‌گیری کووید-‌19 و تحریم‌ها ناشناخته است.

این موسسه در نهایت تاکید دارد که ما با کاهش دادن پیش‌بینی‌های خود از سال 2021، انتظار داریم که تولید خودروهای تجاری سبک و سنگین، به ترتیب افزایش 10 و 5 درصدی داشته باشند. اما این موسسه پیش‌بینی‌ای نیز از تولید و فروش اتوبوس در کشور داشته است.

قبل از بررسی پیش‌بینی‌های موسسه فیچ، در ابتدا آخرین آمار تولید اتوبوس را به نقل از وزارت صمت بررسی می‌کنیم. طبق آمارها تولید اتوبوس در هفت ماهه امسال نسبت به بازه زمانی سال گذشته 21 درصد کاهش داشته است. یعنی تولید اتوبوس از 469 هزار دستگاه به 367 دستگاه رسیده است. بنابراین تجاری‌سازان کشور در تولید اتوبوس برخلاف تجاری‌های سنگین و سبک روند نزولی را طب کرده‌اند.

حالا نیز در گزارش این موسسه آمده که در دسامبر 2020، دولت ایران سرمایه مورد نیاز برای تامین 5 هزار اتوبوس جدید برای سیستم حمل‌ونقل درون شهری را برای کل کشور تصویب کرد تا به کاهش تراکم و شلوغی در سطح شهرهایی که گمان می‌رفت موجب تشدید وضعیت حاد بیماری کرونا شود، کمک کند. به باور ما، این کار باعث تقویت فروش اتوبوس در سال 2021 در این کشور خواهد شد و پیش‌بینی می‌کنیم که فروش اتوبوس افزایش یابد. معنی این گفته آن است که این تقاضا در راستای حمایت از واردات نیست بلکه، انتظار بر این است که تولید داخل در سال 2021 رشد قابل توجهی داشته باشد.

در ادامه این گزارش آمده است که «تیم زیرساخت ما انتظار دارد تا بخش ساخت‌وساز در ایران در سال 2021 کاهش سالانه دیگری را تجربه کند، یعنی انقباض 1/ 1 درصدی نسبت به سال قبل به دلیل استمرار اثرات تحریم‌های ایالات‌متحده و بیماری کووید-19. انتظار داریم سرمایه‌گذاری‌های بیشتر چین در این کشور و تخفیف تحریم‌ها، اثر مثبتی را درطولانی‌مدت روی این بخش بگذارد و باعث تقویت اساسی تقاضای خودروهای تجاری شود. به این‌ترتیب این موسسه به‌طور مشروط، پیش‌بینی کرده که تولید و فروش محصولات تجاری تا سال 2030 روند رو به رشدی خواهد داشت. این در شرایطی است که یکی از ملزومات صعود تولید تجاری‌ها را لغو تحریم‌ها خوانده است.

به این‌ترتیب اگر تولید تجاری‌ها رشد پیدا کند خروج فرسوده‌ها نیز سرعت خواهد گرفت و حتی دولت قادر خواهد بود که ابرپروژه اسقاط فرسوده‌‌های تجاری را بازسازی کند. زمستان سال 96 حسن روحانی با سه هدف «کاهش آلودگی هوای کلانشهرها»، «پایین آوردن سرانه مصرف سوخت» و همچنین «فعال کردن ظرفیت تولید خودروسازان تجاری کشور» این طرح را دنبال کرد. طبق این طرح، تا پایان دولت دوازدهم 202 هزار و 500 دستگاه خودرو فرسوده سنگین در کشور اسقاط و محصولات نو جایگزین آنها خواهد شد. این پروژه در زمانی طرح‌ریزی شد که تحریم‌های اولیه پایان یافته بود و کشور در پسابرجام به سر می‌برد. بر این اساس مسوولان بانک مرکزی اعلام کردند که سه میلیارد یورو از منابع صندوق توسعه ملی، برای اجرای ابرپروژه اسقاط در نظر گرفتند این طرح از آنجاکه اسقاط و جایگزینی بیش از 200 هزار دستگاه خودروی فرسوده سنگین را در خود جای داده و رئیس‌جمهوری پیگیرش بوده و وزارتخانه‌هایی مانند صنعت، معدن و تجارت و نفت و همچنین بانک مرکزی در آن حضور داشتند، ابرپروژه اسقاط نامیده شد.

نکته دیگر اینجا بود که دولت می‌خواست به واسطه این طرح عظیم، با بحران آلودگی هوا مقابله کند، چه آنکه سهم اصلی از سیاهی هوای کلانشهرهای کشور را فرسوده‌های سنگین در اختیار دارند. در واقع هدف دولت این بود که با اسقاط ده‌ها هزار خودروی فرسوده سنگین و جایگزینی آنها با محصولات نو، به تدریج از حجم آلایندگی کلان‌شهرهای کشور کاسته شود. اما همراه با اعمال تحریم‌ها و خروج شرکای تجاری‌ساز تولید نیز به‌شدت افت کرد و ابرپروژه اسقاط به نوعی در کما فرو رفت. این در حالی است که هم اکنون خودروهای فرسوده سنگین در جاده‌های کشور جولان داده و روزانه میلیون‌ها لیتر سوخت را هدر می‌دهند و به بحران آلودگی دامن می‌زنند.

طبق آخرین خبری که خبرگزاری مهر به نقل از دبیر کارگروه نوسازی ناوگان جاده‌ای روز گذشته منتشر کرد به دستور رستم قاسمی و سیدرضا فاطمی‌امین وزرای راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت طرح جدیدی برای نوسازی ناوگان جاده‌ای از سوی سازمان راهداری تدوین شده و قرار است در شورای اقتصاد مطرح و تصویب شود. بر این اساس 136 هزار کامیون، 22 هزار مینی‌بوس و 9 هزار دستگاه اتوبوس فرسوده از محل تولید داخل نوسازی خواهند شد.

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۸ + ۲
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۴۰۰/۹/۱۷ - ۰۰:۰۰
صفادشت، شهرِ سالم به همت هلدینگ رایزکو
خودرونگاران - نخستین جشنواره انتخاب معلم و جوان برتر صفادشت در قالب اولین گام طرح صفادشت، شهر سالم روز دوشنبه، ۱۵ آذر‌ماه در فرهنگسرای صفادشت برگزار شد.
۱۴۰۰/۹/۱۶ - ۱۵:۵۹
رشد عجیب قیمت خودرو در بازار
خودرونگاران - شدت افزایش قیمت ها در بازار تهران افزایش یافت؛ این در شرایطی است که خرید و فروش در حداقل ممکن قرار دارد.
۱۴۰۰/۹/۱۶ - ۱۳:۱۸
چراغ اول برای تولید خودروی دوگانه‌سوز روشن شد
خودرونگاران - رویکرد وزارت نفت در دولت سیزدهم بر تولید کارخانه‌ای خودروهای دوگانه‌سوز متمرکز شده است و در هفته جاری نخستین قرارداد تولید ۴۵ هزار خودروی دوگانه‌سوز بین شرکت ملی پخش و ایران‌خودرو منعقد ...
۱۴۰۰/۹/۱۶ - ۱۳:۰۹
آزادسازی قیمت خودرو؛ لغو تیر خلاص!
خودرونگاران-مشکلات مربوط به تولید و توسعه در سال های اخیر بویژه در حوزه صنعت خودرو، برکسی پوشیده نیست؛ معضلاتی که هر کدام به تنهایی سد راه تولید، پیشرفت شرکت های صنعتی و رونق اقتصادی کشور است.
۱۴۰۰/۹/۱۶ - ۱۲:۱۲
تجهیز ۲۰۰ نمایندگی ایران خودرو به خدمات آپکو تا پایان سال
خودرونگاران - سرپرست شرکت آپکو، گفت: تا انتهای سال، ۲۰۰ نمایندگی به تدریج با دریافت آموزش های لازم، امکان ارایه خدمات نصب، فروش آپشن، خدمات تیونینگ و دیتیلینگ را خواهند داشت و مشتریان با سهولت بیشتری ...
۱۴۰۰/۹/۱۶ - ۱۰:۳۵
بازی دلالان با قیمت لاستیک
خودرونگاران- دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیونداران گفت: قیمت لاستیک برای کامیون‌داران همچنان افزایش یافته و می‌یابد و در این میان دستگاه‌های متولی نظارتی بر این روند نمی‌کنند تا دو برابر نرخ منطقی به ...
۱۴۰۰/۹/۱۶ - ۰۹:۳۰
تمدید طرح ترخیص موتورسیکلت‌های رسوبی در پایتخت
خودرونگاران - معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ از مالکین تهرانی موتورسیکلت‌هایی که هنوز برای ترخیص اقدامی نکرده‌اند خواست جهت ترخیص موتورسیکلت خود به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کنند.
۱۴۰۰/۹/۱۶ - ۰۹:۲۳
ثبات تولید تجاری‌ها در آبان
خودرونگاران - آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت از ثبات تولید انواع خودروهای تجاری در کشور طی هشت ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد.
۱۴۰۰/۹/۱۶ - ۰۹:۲۱
واردات خودرو کلا منتفی شد؟
خودرونگاران - طرح مصوب نمایندگان مجلس برای آزادسازی واردات خودرو، برای بار دوم برگشت خورد. مصوبه «واردات خودرو در ازای صادرات» از سوی هیات عالی نظارت در مجمع تشخیص مصلحت نظام مغایر با بند ۷ سیاست‌های...
۱۴۰۰/۹/۱۵ - ۱۵:۵۱
۵ راه برای حل مشکلات صنعت خودرو خارج از وزارت صمت
خودرونگاران_با توجه به مشکلات عدیده‌ای که صنعت خودرو با آن دست و پنجه نرم می‌کند که بخشی از این‌ها خارج از مجموعه تحت کنترل وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده و تبدیل به گلوگاه مجموعه صنعت خودروسازی کشور (...
۱۴۰۰/۹/۱۵ - ۱۴:۴۴
تکنولوژی صنعت خودرو سازی از گذشته تا به امروز
خودرونگاران_ مجموعه شرکت‌ها و کارخانجاتی که در طراحی، ساخت، بازاریابی و فروش خودرو و قطعات یدکی خودرو دخیل هستند، عملا بخشی از این صنعت عظیم و پولساز به شمار می‌آیند.
۱۴۰۰/۹/۱۵ - ۱۳:۴۷
انصراف شرکت ارمنی از خرید وانت بار ایرانی
خودرونگاران_رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان اظهار داشت: در طی هفت ماه نخست سال تقریبا چیزی بالغ بر ۲۰۰ میلیون دلار است که نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۶۰ درصد رشد داشته است.
۱۴۰۰/۹/۱۵ - ۱۳:۴۲
ادامه اختلال در سامانه ثبت‌نام کارت سوخت المثنی
خودرونگاران_سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد که اگر اختلالی در سامانه ثبت‌نام کارت سوخت المثنی وجود دارد، این اختلال‌ها از طرف شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیست و مربوط به سامانه پلیس ا...
۱۴۰۰/۹/۹ - ۱۲:۴۵
نهاد حاکمیتی در اجرای قوانین تبعیض قایل نباشد
خودرونگاران -استاد دانشگاه علم و صنعت با بیان این که دولت در اجرای قوانین قیمت گذاری در زنجیره ارزش خودرو و محصول نهایی تبعیض قایل نباشد، گفت: دولت برای توسعه یکپارچه صنعت، در زمینه اختصاص یارانه و ار...
۱۴۰۰/۹/۹ - ۱۲:۰۸
فروش فوق‌العاده محصولات ادامه دارد/ تعهدات معوق ایران خودرو به ۷ هزار دستگاه رسید
خودرونگاران - معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران خودرو با بیان این که برنامه های فروش محصولات این شرکت کماکان ادامه دارد، از کاهش تعهدات معوق ایران خودرو به هفت هزار دستگاه در پایان آبان ماه خبر ...
۱۴۰۰/۹/۹ - ۱۶:۲۶
پیشرفت و توسعه پایدار صنعت خودرو در گرو سودآوری است
خودرونگاران - عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی سودآوری را به عنوان یک اصل اساسی در هر صنعت و تجارتی از جمله صنعت خودرو اعلام کرد و گفت: سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه، ارتقای کیفیت خودرو و پرداخت ...
۱۴۰۰/۹/۹ - ۱۶:۲۱
جلسه ستاد تنظیم بازار برای تعیین نرخ خودرو فردا برگزار می شود
خودرونگاران - رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو گفت: از هفته گذشته تا کنون قیمت خودرو تغییر چندانی نداشته است و قرار است فردا جلسه ستاد تنظیم بازار برای تعیین نرخ خودرو برگزار شود.
۱۴۰۰/۹/۹ - ۱۲:۵۵
ستادتنظیم بازار درباره نرخ خودرو به توافق نرسیده
خودرونگاران - قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه کارشناسان ستاد تنظیم بازار درباره نرخ خودروها به جمع‌بندی نرسیده‌اند، گفت: احتمال اینکه نشست ستاد تنظیم بازار به هفته آینده موکول شده یا ...
۱۴۰۰/۹/۹ - ۱۲:۵۳
ستاد تنظیم بازار قیمت‌ها را چقدر افزایش می‌دهد؟
خودرونگاران - خودروسازان معتقدند تولید آنها با ضرر همراه شده و ادامه وضعیت فعلی بدون افزایش قیمت منطقی در این حوزه تنها زیان آنها را افزایش خواهد داد در حالی که دلالان همچنان از تفاوت قیمت کارخانه و ب...
۱۴۰۰/۹/۱۱ - ۱۱:۰۹
نشست‌ تخصصی انجمن‌ صنفی نمایندگی‌های مجاز ایران‌خودرو برگزار شد
خودرونگاران_جلسه انجمن صنفی نمایندگی‌های منتخب ایران‌خودرو با هدف هم‌‌اندیشی در زمینه بهبود فضای کسب و کار نمایندگی‌های مجاز، ارتقای رضایت مشتریان در حوزه فروش و خدمات پس از فروش و افزایش سهم بازار بر...
۱۴۰۰/۹/۱۰ - ۱۱:۱۹
ایران خودرو با عرضه وانت بهبودیافته آریسان، سهم خود از بازار خودروهای کار را احیا می‌کند
خودرونگاران_ معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران خودرو با بیان این که با هدف جلب رضایت مشتریان بهبودهای کیفی متعددی در وانت آریسان اعمال شده، گفت: به زودی با عرضه این خودرو، سهم ایران‌خودرو از باز...
۱۴۰۰/۹/۱۰ - ۱۶:۱۲
رونق دلال بازی با کد ملی در بازار خودرو
خودرونگاران_یک نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر حذف قرعه کشی خودرو گفت: برخی افراد سودجو با سوء استفاده از کدملی افراد به دلال بازی در بازار خودرو مشغولند.
۱۴۰۰/۹/۱۰ - ۱۶:۴۱
فروش ویژه خودروهای جدید بهمن در هفته آینده
خودرونگاران_خودروهای فیدلیتی و دیگنیتی شرکت بهمن موتور در هفته آینده به صورت فروش فوری و آنلاین عرضه خواهند شد.
۱۴۰۰/۹/۱۰ - ۱۴:۴۷
مرحله جدید فروش نقدی دیگنیتی و فیدلیتی
خودرونگاران_بر اساس شنیده ها بهمن موتور قصد دارد هفته آینده طرح فروش نقدی مرحله جدید خود را برای دیگنیتی و فیدلیتی اجرا کند.
۱۴۰۰/۹/۱۲ - ۱۵:۲۴
۴ برنامه وزارت صنعت برای ساماندهی صنعت خودرو
خودرونگاران - مدیرکل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: برنامه وزارت صنعت برای صنعت خودروسازی، انجام اصلاحات ساختاری، متناسب‌سازی قیمت، بهبود کیفیت خودروها و رعایت حقوق مصرف‌کننده ...
۱۴۰۰/۹/۱۳ - ۱۴:۵۱
توسعه خودروهای گازسوز، راهبرد ایران‌خودرو
خودرونگاران - مدیرعامل شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو، با بیان این‌که گاز طبیعی، سوخت قابل اتکایی برای خودروساز و مصرف‌کنندگان است، اظهار کرد: گاز،‌ علاوه بر پاک بودن، دارای زیرساخت و منا...