امروز: چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۰ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۴۰۰/۸/۲۹ - ۱۰:۱۱
شناسه خبر: ۵۰۸۰۷۳
 
آیا واردات خودرو واقعا آزاد شد؟
مجلس از خواسته‌ های خود عقب نشینی کرد
خودرونگاران - نمایندگان مجلس در مسیر تصویب طرح ساماندهی واردات خودرو، برای تامین نظر شورای نگهبان یکی از شروط این طرح را به طور کامل حذف کردند.

به گزارش خودرونگاران به نقل از اقتصاد آنلاین ، داز نخستین هفته‌های آغاز به کار مجلس یازدهم، نمایندگان کمیسیون صنایع و معادن اعلام کردند که برای بهبود وضعیت صنعت و بازار خودرو برنامه‌هایی خواهند داشت و از همان ابتدا طرح پر سر و صدای عرضه خودرو در بورس در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

با وجود آنکه به نظر می‌رسید گام‌های نهایی برای عرضه خودرو در بورس نیز برداشته شده اما با مخالفت وزیر وقت صمت پیگیری این طرح به دولت جدید موکول شد و با گذشت حدود سه ماه از آغاز به کار دولت سیزدهم به نظر می‌رسد وزارت صمت دولت جدید نیز علاقه چندانی به پیگیری این طرح ندارد.

با توجه به اغما رفتن برنامه ابتدایی، نمایندگان کمیسیون معادن این بار به سراغ طرحی جدید رفتند تا پس از سه سال و نیم، واردات خودرو را ساماندهی کنند. واردات خودرو به ایران از خرداد ماه سال ۱۳۹۷ و همزمان با آغاز تحریم‌های جدید آمریکا از سوی ستاد اقتصاد مقاومتی ممنوع اعلام شد و این دستور همچنان پا برجاست.

با وجود آنکه بسیاری از مسئولان اعلام کرده‌اند که برای از سرگیری واردات مانند سابق، باید شرایط ارزی کشور تغییر کند و دسترسی به منابع جدید ممکن شود اما نمایندگان مجلس در یک میان‌بر به دنبال آن هستند که واردات خودرو را حتی به صورت محدود بار دیگر فعال کنند، طرحی که تاکنون دو بار از سوی شورای نگهبان رد شده و به نظر می‌رسد نمایندگان برای تصویب پیشنهاد خود، از بخش مهمی از خواسته‌های ابتدایی‌شان گذشته‌اند.

 

در طرح ابتدایی مجلس آمده بود که واردات خودرو تنها به دو طریق مجاز خواهد بود. راه نخست آنکه اشخاص حقیقی و حقوقی پس از صادرات خودرو، قطعات خودرو یا محصولات مربوط به این حوزه اقدام به واردات کنند. راه دوم پیشبینی شده نیز به واردات بدون انتقال ارز اختصاص داشت.

شورای نگهبان از همان ابتدا با راهکار دوم مخالفت و اعلام کرد که با توجه به نامشخص بودن منشا ارز در خارج از کشور، واردات خودرو از این طریق می‌تواند باعث دور زدن قوانین نظارتی شود. به دنبال این ابهام، نمایندگان مجلس اصلاحیه‌ای به طرح ابتدایی خود وارد و تصریح کردند که واردات بدون انتقال ارز تنها زمانی میسر خواهد بود که منشا ارز در خارج از کشور مشخص شده و به تایید بانک مرکزی برسد.

با توجه به اینکه به نظر می‌رسد اصل موضوع واردات بدون انتقال ارز محل اختلاف با شورای نگهبان بود سرانجام نمایندگان مجلس در جلسه روز چهارشنبه به طور کلی بر روی راهکار دوم خط سیاه کشیدند و به این ترتیب دیگر بحث واردات بدون انتقال ارز در خودرو قانونی نخواهد شد و تنها در صورت صادرات، امکان واردات وجود دارد.

هرچند برنامه جدید مجلس همچنان برای قانون شدن نیاز به تایید شورای نگهبان دارد اما این طرح پیش از اجرا با ابهام‌هایی مواجه است. پیش از هر موضوعی، با توجه به اینکه ممنوعیت فعلی واردات خودرو قانون مجلس نیست و ستاد اقتصاد مقاومتی آن را ابلاغ کرده، باید دید که قانون جدید برای از سرگیری محدود واردات چه جایگاه حقوقی دارد و در صورت بهبود شرایط ارزی و آزادسازی واردات، آیا این طرح فعلی بلا اثر نخواهد شد؟

موضوع دیگر به محدودیت‌هایی باز می‌شود که مجلس آنها را بر سر راه واردات قرار داده است. با حذف امکان واردات بدون انتقال ارز، عملا دایره واردکنندگان مجاز در قانون مجلس بسیار محدود خواهد بود. گروه‌های خودروسازی و قطعه‌سازی و اشخاص حقوقی و حقیقی که امکان صادرات محصول به طور خاص در حوزه نیرو محرکه را دارند، تنها گروهی هستند که امکان واردات خودرو خواهند داشت.

این فهرست محدود دو مشکل مهم ایجاد می‌کند. نخست آنکه با توجه به محدود شدن تعداد واردکنندگان، امکان سندسازی برای صادرات، امضاهای طلایی برای صدور مجوز و دولتی شدن واردات وجود خواهد داشت که خود می‌تواند به چالشی جدید برای بازار خودرو بدل شود. موضوع دوم اما به واقعیت‌های امروز صنعت خودرو ایران باز می‌شود.

بر اساس آمارهای منتشر شده در کدال، در هفت ماهه نخست امسال، ایران خودرو و سایپا عملا هیچ صادرات محصولی به خارج از کشور نداشتند و از این رو امکان واردات از این طریق عملا وجود ندارد.

در حوزه قطعات نیز هرچند آمار دقیقی از صادرات در این حوزه ارائه نشده اما با توجه به اینکه تعداد خودروهای ناقص باقی مانده در خطوط تولید خودروسازان هر روز بیشتر از روز گذشته می‌شود، مشخص نیست قطعه سازان پس از تامین نیاز داخلی، اساسا چه ظرفیتی برای صادرات محصولاتشان خواهند داشت. به این ترتیب حتی در صورت قانونی شدن طرح مجلس نیز مشخص نیست در عمل چه ظرفیت واقعی برای واردات خودروهای جدید به کشور وجود خواهد داشت.

جدا از مشکلات داخلی، در فضای بین‌المللی نیز ابهام‌ها در مسیر طرح مجلس به جای خود باقی هستند. با توجه به شرایط تحریمی، حتی در صورتی که ایران برای خرید خودرو تقاضا داشته باشد، احتمالا بسیاری از کمپانی‌های بزرگ از فروش مستقیم محصولات خود طفره می‌روند و همین موضوع خطر فعال شدن واسطه‌ها و افزایش دوباره قیمت را خواهد داشت.

از سوی دیگر نمایندگان مجلس اعلام کرده‌اند که واردات خودروهای کارکرده تا سقف سه سال نیز در قالب این طرح مجاز خواهد بود. اینکه کیفیت و سلامت این خودروها چگونه پیش از واردات آنها تایید نهایی بگیرد و در این مسیر نیز امکان سواستفاده به وجود نیاید سوال دیگر باقی مانده در طرح نمایندگان است.

در نهایت مجلس بخش زیادی از اختیارات اجرایی این قانون را بر عهده دولت گذاشته است که مهم‌ترین آن تعیین سقف سالانه خودروهای وارداتی به کشور خواهد بود. اینکه وزارت صمت چه سیاستی را در قبال این برنامه پی خواهد گرفت و چه تعرفه وارداتی برای این خودروهای جدید وضع خواهد شد، سوالی است که تنها در زمان اجرا پاسخی دقیق پیدا می‌کند.

با توجه به افزایش قابل توجه نرخ ارز در سال‌های گذشته و تعرفه بالای واردات خودرو، خودروهای خارجی تنها به گروه بسیار کوچکی از جامعه محدود شده و اگر شرط‌های دشوار مجلس نیز اجرایی شود، حتی در صورت واردات خودروهای جدید، احتمالا باز هم تنها گروه کوچکی از آن نفع خواهند برد و بعید است تاثیری در کاهش انحصار یا افزایش رقابت در بازار خودرو داشته باشد. ‌

 

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۶ + ۳
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۴۰۰/۹/۱۷ - ۰۰:۰۰
صفادشت، شهرِ سالم به همت هلدینگ رایزکو
خودرونگاران - نخستین جشنواره انتخاب معلم و جوان برتر صفادشت در قالب اولین گام طرح صفادشت، شهر سالم روز دوشنبه، ۱۵ آذر‌ماه در فرهنگسرای صفادشت برگزار شد.
۱۴۰۰/۹/۱۶ - ۱۵:۵۹
رشد عجیب قیمت خودرو در بازار
خودرونگاران - شدت افزایش قیمت ها در بازار تهران افزایش یافت؛ این در شرایطی است که خرید و فروش در حداقل ممکن قرار دارد.
۱۴۰۰/۹/۱۶ - ۱۳:۱۸
چراغ اول برای تولید خودروی دوگانه‌سوز روشن شد
خودرونگاران - رویکرد وزارت نفت در دولت سیزدهم بر تولید کارخانه‌ای خودروهای دوگانه‌سوز متمرکز شده است و در هفته جاری نخستین قرارداد تولید ۴۵ هزار خودروی دوگانه‌سوز بین شرکت ملی پخش و ایران‌خودرو منعقد ...
۱۴۰۰/۹/۱۶ - ۱۳:۰۹
آزادسازی قیمت خودرو؛ لغو تیر خلاص!
خودرونگاران-مشکلات مربوط به تولید و توسعه در سال های اخیر بویژه در حوزه صنعت خودرو، برکسی پوشیده نیست؛ معضلاتی که هر کدام به تنهایی سد راه تولید، پیشرفت شرکت های صنعتی و رونق اقتصادی کشور است.
۱۴۰۰/۹/۱۶ - ۱۲:۱۲
تجهیز ۲۰۰ نمایندگی ایران خودرو به خدمات آپکو تا پایان سال
خودرونگاران - سرپرست شرکت آپکو، گفت: تا انتهای سال، ۲۰۰ نمایندگی به تدریج با دریافت آموزش های لازم، امکان ارایه خدمات نصب، فروش آپشن، خدمات تیونینگ و دیتیلینگ را خواهند داشت و مشتریان با سهولت بیشتری ...
۱۴۰۰/۹/۱۶ - ۱۰:۳۵
بازی دلالان با قیمت لاستیک
خودرونگاران- دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیونداران گفت: قیمت لاستیک برای کامیون‌داران همچنان افزایش یافته و می‌یابد و در این میان دستگاه‌های متولی نظارتی بر این روند نمی‌کنند تا دو برابر نرخ منطقی به ...
۱۴۰۰/۹/۱۶ - ۰۹:۳۰
تمدید طرح ترخیص موتورسیکلت‌های رسوبی در پایتخت
خودرونگاران - معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ از مالکین تهرانی موتورسیکلت‌هایی که هنوز برای ترخیص اقدامی نکرده‌اند خواست جهت ترخیص موتورسیکلت خود به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کنند.
۱۴۰۰/۹/۱۶ - ۰۹:۲۳
ثبات تولید تجاری‌ها در آبان
خودرونگاران - آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت از ثبات تولید انواع خودروهای تجاری در کشور طی هشت ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد.
۱۴۰۰/۹/۱۶ - ۰۹:۲۱
واردات خودرو کلا منتفی شد؟
خودرونگاران - طرح مصوب نمایندگان مجلس برای آزادسازی واردات خودرو، برای بار دوم برگشت خورد. مصوبه «واردات خودرو در ازای صادرات» از سوی هیات عالی نظارت در مجمع تشخیص مصلحت نظام مغایر با بند ۷ سیاست‌های...
۱۴۰۰/۹/۱۵ - ۱۵:۵۱
۵ راه برای حل مشکلات صنعت خودرو خارج از وزارت صمت
خودرونگاران_با توجه به مشکلات عدیده‌ای که صنعت خودرو با آن دست و پنجه نرم می‌کند که بخشی از این‌ها خارج از مجموعه تحت کنترل وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده و تبدیل به گلوگاه مجموعه صنعت خودروسازی کشور (...
۱۴۰۰/۹/۱۵ - ۱۴:۴۴
تکنولوژی صنعت خودرو سازی از گذشته تا به امروز
خودرونگاران_ مجموعه شرکت‌ها و کارخانجاتی که در طراحی، ساخت، بازاریابی و فروش خودرو و قطعات یدکی خودرو دخیل هستند، عملا بخشی از این صنعت عظیم و پولساز به شمار می‌آیند.
۱۴۰۰/۹/۱۵ - ۱۳:۴۷
انصراف شرکت ارمنی از خرید وانت بار ایرانی
خودرونگاران_رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان اظهار داشت: در طی هفت ماه نخست سال تقریبا چیزی بالغ بر ۲۰۰ میلیون دلار است که نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۶۰ درصد رشد داشته است.
۱۴۰۰/۹/۱۵ - ۱۳:۴۲
ادامه اختلال در سامانه ثبت‌نام کارت سوخت المثنی
خودرونگاران_سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد که اگر اختلالی در سامانه ثبت‌نام کارت سوخت المثنی وجود دارد، این اختلال‌ها از طرف شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیست و مربوط به سامانه پلیس ا...
۱۴۰۰/۹/۹ - ۱۲:۴۵
نهاد حاکمیتی در اجرای قوانین تبعیض قایل نباشد
خودرونگاران -استاد دانشگاه علم و صنعت با بیان این که دولت در اجرای قوانین قیمت گذاری در زنجیره ارزش خودرو و محصول نهایی تبعیض قایل نباشد، گفت: دولت برای توسعه یکپارچه صنعت، در زمینه اختصاص یارانه و ار...
۱۴۰۰/۹/۹ - ۱۲:۰۸
فروش فوق‌العاده محصولات ادامه دارد/ تعهدات معوق ایران خودرو به ۷ هزار دستگاه رسید
خودرونگاران - معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران خودرو با بیان این که برنامه های فروش محصولات این شرکت کماکان ادامه دارد، از کاهش تعهدات معوق ایران خودرو به هفت هزار دستگاه در پایان آبان ماه خبر ...
۱۴۰۰/۹/۹ - ۱۶:۲۶
پیشرفت و توسعه پایدار صنعت خودرو در گرو سودآوری است
خودرونگاران - عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی سودآوری را به عنوان یک اصل اساسی در هر صنعت و تجارتی از جمله صنعت خودرو اعلام کرد و گفت: سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه، ارتقای کیفیت خودرو و پرداخت ...
۱۴۰۰/۹/۹ - ۱۶:۲۱
جلسه ستاد تنظیم بازار برای تعیین نرخ خودرو فردا برگزار می شود
خودرونگاران - رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو گفت: از هفته گذشته تا کنون قیمت خودرو تغییر چندانی نداشته است و قرار است فردا جلسه ستاد تنظیم بازار برای تعیین نرخ خودرو برگزار شود.
۱۴۰۰/۹/۹ - ۱۲:۵۵
ستادتنظیم بازار درباره نرخ خودرو به توافق نرسیده
خودرونگاران - قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه کارشناسان ستاد تنظیم بازار درباره نرخ خودروها به جمع‌بندی نرسیده‌اند، گفت: احتمال اینکه نشست ستاد تنظیم بازار به هفته آینده موکول شده یا ...
۱۴۰۰/۹/۹ - ۱۲:۵۳
ستاد تنظیم بازار قیمت‌ها را چقدر افزایش می‌دهد؟
خودرونگاران - خودروسازان معتقدند تولید آنها با ضرر همراه شده و ادامه وضعیت فعلی بدون افزایش قیمت منطقی در این حوزه تنها زیان آنها را افزایش خواهد داد در حالی که دلالان همچنان از تفاوت قیمت کارخانه و ب...
۱۴۰۰/۹/۱۱ - ۱۱:۰۹
نشست‌ تخصصی انجمن‌ صنفی نمایندگی‌های مجاز ایران‌خودرو برگزار شد
خودرونگاران_جلسه انجمن صنفی نمایندگی‌های منتخب ایران‌خودرو با هدف هم‌‌اندیشی در زمینه بهبود فضای کسب و کار نمایندگی‌های مجاز، ارتقای رضایت مشتریان در حوزه فروش و خدمات پس از فروش و افزایش سهم بازار بر...
۱۴۰۰/۹/۱۰ - ۱۱:۱۹
ایران خودرو با عرضه وانت بهبودیافته آریسان، سهم خود از بازار خودروهای کار را احیا می‌کند
خودرونگاران_ معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران خودرو با بیان این که با هدف جلب رضایت مشتریان بهبودهای کیفی متعددی در وانت آریسان اعمال شده، گفت: به زودی با عرضه این خودرو، سهم ایران‌خودرو از باز...
۱۴۰۰/۹/۱۰ - ۱۶:۱۲
رونق دلال بازی با کد ملی در بازار خودرو
خودرونگاران_یک نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر حذف قرعه کشی خودرو گفت: برخی افراد سودجو با سوء استفاده از کدملی افراد به دلال بازی در بازار خودرو مشغولند.
۱۴۰۰/۹/۱۰ - ۱۶:۴۱
فروش ویژه خودروهای جدید بهمن در هفته آینده
خودرونگاران_خودروهای فیدلیتی و دیگنیتی شرکت بهمن موتور در هفته آینده به صورت فروش فوری و آنلاین عرضه خواهند شد.
۱۴۰۰/۹/۱۰ - ۱۴:۴۷
مرحله جدید فروش نقدی دیگنیتی و فیدلیتی
خودرونگاران_بر اساس شنیده ها بهمن موتور قصد دارد هفته آینده طرح فروش نقدی مرحله جدید خود را برای دیگنیتی و فیدلیتی اجرا کند.
۱۴۰۰/۹/۱۲ - ۱۵:۲۴
۴ برنامه وزارت صنعت برای ساماندهی صنعت خودرو
خودرونگاران - مدیرکل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: برنامه وزارت صنعت برای صنعت خودروسازی، انجام اصلاحات ساختاری، متناسب‌سازی قیمت، بهبود کیفیت خودروها و رعایت حقوق مصرف‌کننده ...
۱۴۰۰/۹/۱۳ - ۱۴:۵۱
توسعه خودروهای گازسوز، راهبرد ایران‌خودرو
خودرونگاران - مدیرعامل شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو، با بیان این‌که گاز طبیعی، سوخت قابل اتکایی برای خودروساز و مصرف‌کنندگان است، اظهار کرد: گاز،‌ علاوه بر پاک بودن، دارای زیرساخت و منا...