امروز: چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۰ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۴۰۰/۶/۳۱ - ۰۷:۲۶
شناسه خبر: ۴۹۸۳۶۳
 
دبیر انجمن واردكنندگان خودرو
اراده ای برای اصلاح صنعت خودرو نیست/دخالت دولتها عامل ضرر صنعت خودرو
دبیر انجمن واردكنندگان خودرو گفت: اگر دولت پای خود را از صنعت خودروسازی بیرون بكشد و این صنعت را در اختیار بخش خصوصی قرار دهد، این بخش تلاش می‌كند با كمترین هزینه بیشترین سود را ببرد و بیشترین رضایت‌مندی را برای مشتری ایجاد كند.

به گزارش خودرونگاران ،مهدی دادفر دبیر انجمن واردكنندگان خودرو درخصوص واردات خودرو گفت: طبق بند ۴ قانون ساماندهی بازار خودرو واردات خودرو برای همه افراد حقیقی و حقوقی فراهم شده است.خودروها‌ی وارداتی باید شرایط استاندارد خودرو در كشور را دارا باشد.

 

داشتن شرط نمایندگی از قانون واردات خودرو حذف شد

وی درخصوص اظهارات حجت‌الله فیروزی نماینده مجلس، مبنی بر اینكه طبق قانون باید خودروهای وارداتی نمایندگی در ایران داشته باشند؛ گفت: داشتن شرط نمایندگی از این قانون حذف شده است متن قانون را مطالعه كنید؛ صحبت من یا نماینده مجلس حجت نیست.

دادفر در ادامه خاطر نشان كرد: تبصره سه، ماده چهارم این قانون می‌گوید الزام وارد كننده خودرو به داشتن نمایندگی، یا ارائه خدمات پس از فروش صرفاً از خودروساز خارجی ممنوع است. این چه مفهومی دارد؟ یعنی اگر فرد دیگری در كشور بگویید من خدمات این خودرو وارداتی را ارائه می‌دهم، می‌توان آن خودرو را وارد كرد.

 

اگر واردات باعث كاهش قیمت نمی‌شود چرا باید آزاد شود؟

دبیر انجمن واردكنندگان خودرو در پاسخ به این پرسش كه آیا اجرای این طرح در كاهش قیمت خودرو تاثیرگذار خواهد بود یا خیر؟ اظهار داشت: اگر قرار نیست در كاهش قیمت اثر نداشته باشد، اصلا چرا مطرح شده است؟ اگر قرار باشد قانونی برای واردات تصویب شود كه در بازار اثری ندارد، اجرای آن چه نتیجه ای خواهد داشت؟ قطعا نمایندگان با اجرای این قانون به دنبال این بودند كه قیمت خودرو را در بازار تعدیل كنند. یكی از اصلی‌ترین موارد این مصوبه تعدیل قیمت در بازار خودرو به ویژه خودروهای وارداتی بوده است تا بتواند بازار را از شرایط انحصار مطلق خارج كند. خودرو ساز داخلی باید بتواند فعالیت خود را در شرایط آزاد انجام دهد تا قیمت خودرو را متعادل كند. نمایندگان تلاش كردند و امیدواریم شورای نگهبان هم این طرح را تایید كند.

 

كاهش ۳۰ درصدی قیمت داخلی ها

دادفر در پاسخ به این پرسش خبرنگار رادیو تهران  كه به نظر شما چه راهكارهایی برای كاهش قیمت خودرو در بازار وجود دارد؟ اظهار داشت: قیمت خودروهای خارجی تنها با ادامه روند واردات كاهش پیدا می‌كند اما درباره خوردو داخلی چند نكته برای كاهش قمیت وجود دارد، اول اینكه دولت از درآمد خود در صنعت خودرو چشم‌پوشی كند؛ به این معنی كه بیمه،مالیات و ارزش افزوده را از خودروساز نگیرد این موارد ۳۰ درصد مبلغ قیمت خودرو را تشكیل می‌دهد كه با حذف اینها قیمت خودرو ۳۰ درصد كاهش پیدا می‌كند. دوم اینكه مواد اولیه وارداتی صنعت خودرو را با تعرفه صفر حساب كنند و سومین راهكار خروج خودوسازان از دیگر صنایع و دیگر فعالیت های اقتصادی غیر مرتبط با خودرو است كه این یك كار درونی است . در نهایت اگر دولت پای خود را از صنعت خودروسازی بیرون بكشد و این صنعت را در اختیار بخش خصوصی قرار بدهد، بخش خصوصی تلاش می‌كند با كمترین هزینه بیشتری سود را ببرد و بیشترین رضایت‌مندی را برای مشتری ایجاد كند. اما در چه شرایط؟ در شرایط بازار غیر انحصاری.

 

حضور دولت‌ها باعث به زمین خوردن صنعت خودروسازی شد

وی در ادامه تصریح كرد: حضور دولت‌ها باعث به زمین خوردن صنعت خودروسازی شد. دولت‌ها همیشه برای انجام ندادن كاری هزار دلیل می آورند مهم این است برای انجام دادن آن دلیل بیاورند. همه دولت‌ها اصرار دارند كه از این صنعت خارج نشوند كه دلیل این اصرار را همه می‌دانند.

 

اگر واردات بد است؛ پس چرا وزارت صمت به تولیدكنندگان اجازه فعالیت نمی‌دهند؟

دبیر انجمن واردكنندگان خودرو گفت: تمام شركت‌هایی كه قبلا وارد كننده خودرو بودند به فضای تولید رفته‌اند و قطعات خودرو چینی وارد و مونتاژ می‌كنند اما وزارت صمت به همین افراد هم اجازه فعالیت نمی‌دهد و همه را متوقف نگه‌می‌دارد. اگر تجارت و واردات بد است؛ پس چرا به تولیدكنندگان اجازه فعالیت نمی‌دهند؟

دادفر در پاسخ به این پرسش كه آیا اقداماتی برای از بین بردن این انحصار شده است یا خیر؟ اظهار داشت؟ خیر هیچ اقدامی انجام نشده است. سال‌هاست كه امثال آقای فاطمی‌امین می‌آیند و می‌روند ولی اتفاقی نمی‌افتد. امیدواریم ایشان وزیری باشند كه به وعده‌های وزاری پیشین هم جامه عمل بپوشانند.

 

به راحتی می‌توان دست لال‌ها را از بازار خودرو حذف كرد

وی در پاسخ به این پرسش كه آیا می‌توان دلال های بازار خودرو را حذف كرد؟ گفت: بله، به راحتی می‌توان این كار را كرد. باید بگویم قیمت تمام شده خودرو در ۲ شركت خودرو سازی بالا است ماشینی كه ۱۰۰ میلیون تومان ساخته می‌شود اینجا با ۱۵۰ میلیون تومان ساخته می‌شود. با اهرم شورای رقابت به خودرو ساز می‌گوییم خودرو را ۱۳۰ میلیون تومان بفروشد و به ازای هر تولید ۲۰ میلیون تومان ضرر كند و در همین شرایط این پول را در اختیار دلال قرار می‌دهیم و به دنبال آن خودروساز متضرر می‌شود و دیگر انگیزه ای برای تولید ندارد.

 

ظرف یك سال می‌توان صنعت خودرو را اصلاح كرد

وی در ادامه تصریح كرد: ظرف یك سال می‌توان این صنعت را به راحتی اصلاح كرد ولی اراده ای برای انجام این كار وجود ندارد. قاطعانه می‌گویم اصلاح این صنعت در اختیار وزیر صمت است؛ كه اگر ایشان هم بخواهند اقدام كنند مخالفان زیادی خواهند داشت. اما ایشان در این مقام حضور دارند كه این آزارواذیت ها را متحمل شوند وگرنه در موقعیت قبلی خود می‌ماندند. به طور مثال در همین قانون واردات خودرو هم گروه‌هایی همچون سیاسیون و دلالان با این قانون مخالفت می‌كنند.

 

بیش از ۱۰۰ مدل خودروی خارجی به قیمت كمتر از ۱۰ هزار دلار وجود دارد

وی در پاسخ به این پرسش كه معادل قیمت خودروهای داخلی چه خودروهای خارجی می‌توان وارد كرد؟ گفت: ۱۰۰ مدل خودرو زیر ۱۰ هزار دلار داریم، می‌توانیم تمام خودروهای چینی و برخی از خودروهای هیوندا، سوزوكی و كیا را وارد كنیم. ولی مشكلی كه ما داریم استاندارد موجود در كشور است باید ما بر اساس داشته‌ها و نیازهایمان استاندارد طراحی كنیم وقتی بنزین یورور ۶ نداریم چرا قانون زیست محیطی یورو ۶ را چرا تصویب می‌كنیم؟ متاسفانه استاندارد خودرو در كشور ما ملقمه‌ای از اقلیم‌های مختلف است.

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۸ + ۴
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۴۰۰/۹/۱۷ - ۰۰:۰۰
صفادشت، شهرِ سالم به همت هلدینگ رایزکو
خودرونگاران - نخستین جشنواره انتخاب معلم و جوان برتر صفادشت در قالب اولین گام طرح صفادشت، شهر سالم روز دوشنبه، ۱۵ آذر‌ماه در فرهنگسرای صفادشت برگزار شد.
۱۴۰۰/۹/۱۶ - ۱۵:۵۹
رشد عجیب قیمت خودرو در بازار
خودرونگاران - شدت افزایش قیمت ها در بازار تهران افزایش یافت؛ این در شرایطی است که خرید و فروش در حداقل ممکن قرار دارد.
۱۴۰۰/۹/۱۶ - ۱۳:۱۸
چراغ اول برای تولید خودروی دوگانه‌سوز روشن شد
خودرونگاران - رویکرد وزارت نفت در دولت سیزدهم بر تولید کارخانه‌ای خودروهای دوگانه‌سوز متمرکز شده است و در هفته جاری نخستین قرارداد تولید ۴۵ هزار خودروی دوگانه‌سوز بین شرکت ملی پخش و ایران‌خودرو منعقد ...
۱۴۰۰/۹/۱۶ - ۱۳:۰۹
آزادسازی قیمت خودرو؛ لغو تیر خلاص!
خودرونگاران-مشکلات مربوط به تولید و توسعه در سال های اخیر بویژه در حوزه صنعت خودرو، برکسی پوشیده نیست؛ معضلاتی که هر کدام به تنهایی سد راه تولید، پیشرفت شرکت های صنعتی و رونق اقتصادی کشور است.
۱۴۰۰/۹/۱۶ - ۱۲:۱۲
تجهیز ۲۰۰ نمایندگی ایران خودرو به خدمات آپکو تا پایان سال
خودرونگاران - سرپرست شرکت آپکو، گفت: تا انتهای سال، ۲۰۰ نمایندگی به تدریج با دریافت آموزش های لازم، امکان ارایه خدمات نصب، فروش آپشن، خدمات تیونینگ و دیتیلینگ را خواهند داشت و مشتریان با سهولت بیشتری ...
۱۴۰۰/۹/۱۶ - ۱۰:۳۵
بازی دلالان با قیمت لاستیک
خودرونگاران- دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیونداران گفت: قیمت لاستیک برای کامیون‌داران همچنان افزایش یافته و می‌یابد و در این میان دستگاه‌های متولی نظارتی بر این روند نمی‌کنند تا دو برابر نرخ منطقی به ...
۱۴۰۰/۹/۱۶ - ۰۹:۳۰
تمدید طرح ترخیص موتورسیکلت‌های رسوبی در پایتخت
خودرونگاران - معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ از مالکین تهرانی موتورسیکلت‌هایی که هنوز برای ترخیص اقدامی نکرده‌اند خواست جهت ترخیص موتورسیکلت خود به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کنند.
۱۴۰۰/۹/۱۶ - ۰۹:۲۳
ثبات تولید تجاری‌ها در آبان
خودرونگاران - آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت از ثبات تولید انواع خودروهای تجاری در کشور طی هشت ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد.
۱۴۰۰/۹/۱۶ - ۰۹:۲۱
واردات خودرو کلا منتفی شد؟
خودرونگاران - طرح مصوب نمایندگان مجلس برای آزادسازی واردات خودرو، برای بار دوم برگشت خورد. مصوبه «واردات خودرو در ازای صادرات» از سوی هیات عالی نظارت در مجمع تشخیص مصلحت نظام مغایر با بند ۷ سیاست‌های...
۱۴۰۰/۹/۱۵ - ۱۵:۵۱
۵ راه برای حل مشکلات صنعت خودرو خارج از وزارت صمت
خودرونگاران_با توجه به مشکلات عدیده‌ای که صنعت خودرو با آن دست و پنجه نرم می‌کند که بخشی از این‌ها خارج از مجموعه تحت کنترل وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده و تبدیل به گلوگاه مجموعه صنعت خودروسازی کشور (...
۱۴۰۰/۹/۱۵ - ۱۴:۴۴
تکنولوژی صنعت خودرو سازی از گذشته تا به امروز
خودرونگاران_ مجموعه شرکت‌ها و کارخانجاتی که در طراحی، ساخت، بازاریابی و فروش خودرو و قطعات یدکی خودرو دخیل هستند، عملا بخشی از این صنعت عظیم و پولساز به شمار می‌آیند.
۱۴۰۰/۹/۱۵ - ۱۳:۴۷
انصراف شرکت ارمنی از خرید وانت بار ایرانی
خودرونگاران_رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان اظهار داشت: در طی هفت ماه نخست سال تقریبا چیزی بالغ بر ۲۰۰ میلیون دلار است که نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۶۰ درصد رشد داشته است.
۱۴۰۰/۹/۱۵ - ۱۳:۴۲
ادامه اختلال در سامانه ثبت‌نام کارت سوخت المثنی
خودرونگاران_سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد که اگر اختلالی در سامانه ثبت‌نام کارت سوخت المثنی وجود دارد، این اختلال‌ها از طرف شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیست و مربوط به سامانه پلیس ا...
۱۴۰۰/۹/۹ - ۱۲:۴۵
نهاد حاکمیتی در اجرای قوانین تبعیض قایل نباشد
خودرونگاران -استاد دانشگاه علم و صنعت با بیان این که دولت در اجرای قوانین قیمت گذاری در زنجیره ارزش خودرو و محصول نهایی تبعیض قایل نباشد، گفت: دولت برای توسعه یکپارچه صنعت، در زمینه اختصاص یارانه و ار...
۱۴۰۰/۹/۹ - ۱۲:۰۸
فروش فوق‌العاده محصولات ادامه دارد/ تعهدات معوق ایران خودرو به ۷ هزار دستگاه رسید
خودرونگاران - معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران خودرو با بیان این که برنامه های فروش محصولات این شرکت کماکان ادامه دارد، از کاهش تعهدات معوق ایران خودرو به هفت هزار دستگاه در پایان آبان ماه خبر ...
۱۴۰۰/۹/۹ - ۱۶:۲۶
پیشرفت و توسعه پایدار صنعت خودرو در گرو سودآوری است
خودرونگاران - عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی سودآوری را به عنوان یک اصل اساسی در هر صنعت و تجارتی از جمله صنعت خودرو اعلام کرد و گفت: سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه، ارتقای کیفیت خودرو و پرداخت ...
۱۴۰۰/۹/۹ - ۱۶:۲۱
جلسه ستاد تنظیم بازار برای تعیین نرخ خودرو فردا برگزار می شود
خودرونگاران - رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو گفت: از هفته گذشته تا کنون قیمت خودرو تغییر چندانی نداشته است و قرار است فردا جلسه ستاد تنظیم بازار برای تعیین نرخ خودرو برگزار شود.
۱۴۰۰/۹/۹ - ۱۲:۵۵
ستادتنظیم بازار درباره نرخ خودرو به توافق نرسیده
خودرونگاران - قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه کارشناسان ستاد تنظیم بازار درباره نرخ خودروها به جمع‌بندی نرسیده‌اند، گفت: احتمال اینکه نشست ستاد تنظیم بازار به هفته آینده موکول شده یا ...
۱۴۰۰/۹/۹ - ۱۲:۵۳
ستاد تنظیم بازار قیمت‌ها را چقدر افزایش می‌دهد؟
خودرونگاران - خودروسازان معتقدند تولید آنها با ضرر همراه شده و ادامه وضعیت فعلی بدون افزایش قیمت منطقی در این حوزه تنها زیان آنها را افزایش خواهد داد در حالی که دلالان همچنان از تفاوت قیمت کارخانه و ب...
۱۴۰۰/۹/۱۱ - ۱۱:۰۹
نشست‌ تخصصی انجمن‌ صنفی نمایندگی‌های مجاز ایران‌خودرو برگزار شد
خودرونگاران_جلسه انجمن صنفی نمایندگی‌های منتخب ایران‌خودرو با هدف هم‌‌اندیشی در زمینه بهبود فضای کسب و کار نمایندگی‌های مجاز، ارتقای رضایت مشتریان در حوزه فروش و خدمات پس از فروش و افزایش سهم بازار بر...
۱۴۰۰/۹/۱۰ - ۱۱:۱۹
ایران خودرو با عرضه وانت بهبودیافته آریسان، سهم خود از بازار خودروهای کار را احیا می‌کند
خودرونگاران_ معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران خودرو با بیان این که با هدف جلب رضایت مشتریان بهبودهای کیفی متعددی در وانت آریسان اعمال شده، گفت: به زودی با عرضه این خودرو، سهم ایران‌خودرو از باز...
۱۴۰۰/۹/۱۰ - ۱۶:۱۲
رونق دلال بازی با کد ملی در بازار خودرو
خودرونگاران_یک نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر حذف قرعه کشی خودرو گفت: برخی افراد سودجو با سوء استفاده از کدملی افراد به دلال بازی در بازار خودرو مشغولند.
۱۴۰۰/۹/۱۰ - ۱۶:۴۱
فروش ویژه خودروهای جدید بهمن در هفته آینده
خودرونگاران_خودروهای فیدلیتی و دیگنیتی شرکت بهمن موتور در هفته آینده به صورت فروش فوری و آنلاین عرضه خواهند شد.
۱۴۰۰/۹/۱۰ - ۱۴:۴۷
مرحله جدید فروش نقدی دیگنیتی و فیدلیتی
خودرونگاران_بر اساس شنیده ها بهمن موتور قصد دارد هفته آینده طرح فروش نقدی مرحله جدید خود را برای دیگنیتی و فیدلیتی اجرا کند.
۱۴۰۰/۹/۱۲ - ۱۵:۲۴
۴ برنامه وزارت صنعت برای ساماندهی صنعت خودرو
خودرونگاران - مدیرکل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: برنامه وزارت صنعت برای صنعت خودروسازی، انجام اصلاحات ساختاری، متناسب‌سازی قیمت، بهبود کیفیت خودروها و رعایت حقوق مصرف‌کننده ...
۱۴۰۰/۹/۱۳ - ۱۴:۵۱
توسعه خودروهای گازسوز، راهبرد ایران‌خودرو
خودرونگاران - مدیرعامل شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو، با بیان این‌که گاز طبیعی، سوخت قابل اتکایی برای خودروساز و مصرف‌کنندگان است، اظهار کرد: گاز،‌ علاوه بر پاک بودن، دارای زیرساخت و منا...