امروز: دوشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۰ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۴۰۰/۶/۲۷ - ۱۵:۴۸
شناسه خبر: ۴۹۸۳۰۱
 
سهم ۵ درصدی واردات در بازار خودرو
شورای نگهبان طرح ساماندهی خودرو را تأیید می‌کند؟
خودرونگاران_طرح مجلس برای ساماندهی صنعت و بازار خودرو در حالی منتظر تأیید شورای نگهبان است که به گفته مجلسی‌ها، اجرای آن باعث بهبود کیفیت و قیمت خودروهای داخلی و تکمیل نیاز بازار از طریق واردات خودرو خواهد شد.

به گزارش خودرونگاران به نقل از فارس، نمایندگان مجلس هفته پیش مصوبه مربوط به ضوابط واردات خودرو را در قالب طرح ساماندهی خودرو در صحن اصلی مجلس به تصویب رسانند. بر اساس این طرح، هر شخص حقیقی یا حقوقی می‌تواند به ازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو یا سایر کالاها و یا خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه و یا از طریق واردات بدون انتقال ارز نسبت به واردات خودرو تمام برقی یا دو نیرویی (هیبریدی) و یا واردات خودروی بنزینی یا گاز سوز با بر چسب انرژی B و بالاتر و یا دارای شاخص ایمنی سه ستاره و یا بالاتر بر اساس گواهی های استاندارد معتبر، معادل ارزش صادراتی خود اقدام کند.

این موضوع در حال حاضر منتظر تایید شورای نگهبان است تا در نهایت برای اجرا به دولت ابلاغ شود.

روح‌الله ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مورد انگیزه مجلس برای تدوین طرح ساماندهی خودرو با بیان اینکه در 15 سال اخیر کمتر از 5 درصد نیاز بازار خودرو کشور از محل واردات تأمین شده است، گفت: با توجه‌ به این آمار، واردات خودرو لطمه‌ای به خودروسازان وارد نمی‌کند، بلکه آنها را به افزایش تولید تشویق می‌کند.

وی با بیان اینکه عنوان آزادسازی واردات خودرو برای طرح مصوب مجلس مناسب نیست و اسم آن را تنظیم واردات خودرو گذاشته‌ایم، افزود: برای نخستین‌بار قانونی گذاشته‌ایم که قید و بندهای مشخصی برای واردات خودرو تعیین می‌کند. در حال حاضر وضعیت مناسب نیست و باعث شده است خودروهای خارجی در ایران تا 8 برابر قیمت جهانی معامله شوند و التهاب کاذبی به بازار وارد کند.

وی واردات خودرو را بر اساس قانون جدید را برای اشخاص حقوقی و حقیقی امکان‌پذیر دانست و اظهار داشت: این افراد باید خودروهایی باکیفیت معین وارد کنند و در این راستا مصرف سوخت خودروها باید درجه B به بالا باشد و نهایتاً سه سال از کارکرد آنها گذشته باشد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره منابع تأمین ارز واردات خودرو نیز گفت: ارز این خودروها باید از محل ارز صادراتی تامین شود که تعهد ارزی جدید برای دولت ایجاد نکند. موضوع واردات مجاز خودرو را بر عهده شورای رقابت گذاشته‌ایم که هر 6 ماه یک‌بار با توجه‌به میزان کمبود تقاضای داخلی و عرضه، سقف مجاز واردات را تعیین کند.

وی افزود: اگر تقاضای مؤثر داخلی از میزان عرضه خودروسازان داخلی بیشتر بود، کمبودها از محل واردات خودرو از خارج از کشور جبران خواهد شد. با این ملاک‌ها و مشخصات، واردات خودرو امکان‌پذیر است.

* شورای رقابت عامل ایجاد انحصار در بازار است

در طرح مجلس، شورای رقابت در حالی به عنوان تنظیم گر واردات خودرو انتخاب شده که سعید مدنی، مدیر عامل اسبق سایپا معتقد است: شورای رقابت عامل ایجاد انحصار و افزایش قیمت خودرو در بازار است و با محدود کردن و جلوگیری از واقعی شدن قیمت خودرو، جلوی رقابت را گرفته است.

وی ادامه داد: آنچه باعث شده صنعت خودروسازی شرایط خوبی را طی نکند و حال خوشی نداشته باشد، دولتی بودن این صنعت و در واقع خصولتی بودن آن است.

وی افزود: شرکت‌های خصولتی بدترین نوع بنگاه داری در دنیا هستند که معایب هر دو بخش دولتی و خصوصی را دارند و بی برنامگی زیادی در مدیریت این شرکت ها وجود دارد.

مدیر عامل اسبق سایپا اظهار داشت: صنعت خودروسازی در کشور ما علی رغم کم و کاستی ها و حلقه های مفقوده، با زیرساخت‌های موجود حدود 2 تا 5 درصد تولید ناخالص ملی را تشکیل می‌دهد که در سال های گذشته این رقم بین 1.5 تا 2 درصد بوده است که تا 5 درصد قابل افزایش است.

وی با بیان اینکه صنعت خودرو سازی از زمانی که دخالت دولت به خصوص در دولت نهم و دهم در این صنعت بیشتر شد، دچار مشکل شده است، افزود: در سال 90، یک میلیون و 600 هزار خودرو در کشور تولید می‌شد که اگر با همان ظرفیت و برنامه پیش می‌رفت، در چشم انداز 1400 ، ظرفیت تولید کشور باید به 2 میلیون خودرو در سال می‌رسید.

وی افزود: صنعت خودروسازی ما به دلیل اینکه تولید خود را با کمک تسهیلات مالی بانک ها انجام می دهد و محصولش را با قیمتی که دولت تعیین می کند باید بفروشد تنها به سرپا نگه داشتن خود توجه دارد و به مقوله بهبود کیفیت و طرح و توسعه محصول فکر نمی کند.

مدنی اظهار داشت: چسبندگی به دلار در ایران وحشتناک است و قیمت همه کالاها از گوجه، خیار گرفته تا فولاد وپتروشیمی به قیمت دلار بستگی دارد و خودروسازان مجبورند، مواد اولیه گران قیمت و بر اساس قیمت دلار را تهیه کنند و تولیداتشان را با قیمتی که برایشان تعیین می کنند، بفروشند.

مدیر عامل اسبق سایپا تصریح کرد: هر ساله بین 1 تا 2 میلیارد دلار پول صنعت خودرو در جیب دلالان می رود که دولت هم از این موضوع بی اهمیت می‌گذرد در حالی که اگر این پول ها از طریق حاشیه فروش به جیب خودروساز برود بخشی از ضرر خودروسازان تامین می‌شود.

* واردات خودرو، موتور خودروسازان را برای تولید باکیفیت روشن می‌کند

در این شرایط برخی کارشناسان معتقدند نبود رقابت باعث شده تا خودروسازان ایرانی در بازاری انحصاری فعال باشند و انگیزه‌ای برای بهبود کیفیت و قیمت تولیداتشان نداشته باشند.

سیدجواد حسینی کیا، نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این مورد با بیان اینکه با مصوبه مجلس برای ساماندهی بازار خودرو، خودروسازان ناچارند تلاش بیشتری جهت افزایش کیفیت و رشد تیراژ تولید داشته باشند، گفت: با موافقت با واردات مدیریت شده, زمینه ساماندهی بازار خودرو فراهم می‌شود.

وی در مورد تصویب طرح ساماندهی صنعت خودرو در صحن مجلس، اظهار داشت: ارز مورد نیاز برای واردات خودرو در این طرح از طریق صادرات خودرو، قطعات خودرو یا سایر کالاها و خدمات مربوط با صنایع نیرو محرکه و یا ارز با منشا خارجی تامین می‌شود، بنابراین از منابع ارزی کشور استفاده نخواهد شد.

وی افزود: از آنجا که به ازای صادرات خودرو، امکان واردات وجود دارد، انگیزه خودروسازان برای افزایش کیفیت خودروهای داخلی افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه در مصوبه مجلس سقف واردات خودرو توسط شورای رقابت مشخص می‌شود، افزود: با تائید مصوبه مجلس توسط شورای نگهبان و تبدیل شدن آن به قانون، التهابات بازار خودرو کاهش می‌یابد و فاصله‌ای که میان عرضه و تقاضا وجود دارد پوشش داده می‌شود.

حسینی‌کیا با بیان اینکه با مصوبه مجلسخودروسازان ناچارند تلاش بیشتری برای افزایش کیفیت و رشد تیراژ تولید داشته باشند، تصریح کرد: در حال حاضر تولید خودروسازان داخلی کفاف نیاز بازار را نمی‌دهد، بنابراین واردات ضرورت دارد.

وی با بیان اینکه موافقت با واردات مدیریت شده، زمینه ساماندهی بازار این کالا را فراهم می‌کند، افزود: قیمت خودروهای خارجی به شدت در حال ریزش است و این حباب از بین می‌رود.

وی با بیان اینکه قیمت خودروهای خارجی در کشور 8 برابر قیمت واقعی آن است، گفت: زمانی که قیمت خودروهای خارجی پایین بیاید یقین داشته باشید سایه بر خودروی داخلی خواهد انداخت و خودروی داخلی هم کاهش قیمت خواهند داشت و گام اول این طرح شکستن انحصار و گام دوم آن کیفیت محوری و گام سوم آن نظارت بر بازار خواهد بود.

* سیاست‌گذاری غلط وزارت صنعت در خودروسازی

مهدی دادفر ، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو نیز در این مورد معتقد است: سیاست ها و راهی که وزارت صمت در مدیریت صنعت خودروسازی پیش گرفته است، صنعت خودرو را با خاک یکسان می‌کند.

وی افزود: خودروسازان در مورد هر خودرویی که در کشور تولید می کنند و با قیمت دستوری که دولت تعیین می‌کند، به فروش می‌رسانند، حدود 15 میلیون تومان ضرر می‌کنند.

وی با تاکید بر لزوم آزاد شدن قیمت خودرو و آزاد شدن واردات خودرو به لحاظ تعرفه گفت: خودرو سازی، ابر قدرت صنعت است و کشوری که صنعت خودرو سازی دارد جزء کشورهای ابرقدرت صنعتی محسوب می‌شود.

دادفر با بیان اینکه مشکل امروز صنعت خودرو سازی ما سیاستگذاری غلط نشات گرفته از حضور ناظر به عنوان عامل است، اظهار داشت: صنعت خودروسازی ایران خصولتی است و 29 مرجع در بحث خودروسازی دخالت مستقیم دارند.

وی با اشاره به وجود ضریب اثرگذاری دلار در هر کالایی که وابستگی ارزی دارد، گفت: برخی خودروهای تولید داخل تا 80 درصد داخلی سازی شده‌اند و برخی نیز تنها 30 درصد داخلی سازی شده‌اند. ضریب اثرگذاری دلار رابطه مستقیم با داخلی سازی دارد و هرچه داخلی سازی بیشتر باشد، ضریب وابستگی کمتر خواهد شد.

دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو با بیان اینکه قیمت تمام شده خودرو خیلی پایین تر از قیمتی است که امروز عرضه می‌شود و برخی از این افزایش قیمت‌ها به دلیل باری است که به دوش خودرو ساز انداخته شده است، گفت: با انتخاب فرد سیاستمدار به عنوان مدیرعامل، صنعت خودروسازی به انحراف رفت و اگر دولت می خواهد این خراب کاری را جبران کند و مردمی عمل کند باید تاوان آن را هم بدهد.

وی تصریح کرد: بالغ بر 30 درصد قیمت تمام شده خودرو به عنوان مالیات، بیمه و شماره گذاری به دولت پرداخت می‌شود که دولت برای عرضه خودرو ارزان قیمت می تواند از این درآمدهای خود چشم پوشی کند.

دادفر اظهار داشت: به دلیل سوءمدیریت های سابق بالغ بر 20 درصد قیمت تمام شده خودرو نیز بابت بهره و جریمه وام‌های پرداخت شده به خودروسازان در دهه 80 و 90 اخذ می شود که در حال حاضر تاوان اینها را مشتریان می‌دهند.

در هر حال اجرایی شدن طرح ساماندهی خودرو نیازمند تأیید نهایی توسط شورای نگهبان است و باید دید این طرح به تصویب شورا می‌رسد یا باز هم نیاز به بازنگری خواهد داشت؟

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۶ + ۷
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۴۰۰/۱۱/۴ - ۱۶:۴۴
درج قیمت تولیدکننده بر روی محصولات فیلتر روغن و لنت خودرو ضروری شد
خودرونگاران_بنا بر تاکید رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدگنندگان، در راستای تسریع شفافیت در قیمت‌ها، تمامی تولیدکنندگان فیلتر روغن و لنت خودرو بایستی نسبت به درج قیمت تولیدکننده بر روی محصولات خ...
۱۴۰۰/۱۱/۴ - ۱۶:۱۸
متن کامل برنامه ۷ فصلی وزیر صنعت برای تحول در خودروسازی
خودرونگاران_ متن کامل برنامه ۷ فصلی وزیر صنعت برای تحول در خودروسازی منتشر شد.
۱۴۰۰/۱۱/۴ - ۱۶:۱۰
چالش نرخ پايين آموزش رانندگي/ تعليم رانندگي بايد از طريق آموزشگاه هاي صنفي تحت پوشش اتحاديه انجام گيرد
خودرونگاران - رئيس اتحاديه آموزشگاه هاي تعليم رانندگي تهران در خصوص پايين بودن نرخ آموزش در اين صنف بيان داشت: نحوه نرخ گذاري در اين صنف از سوي مراجع تصميم گير در کنار کالاهاي اساسي قرار گرفته و کنترل...
۱۴۰۰/۱۱/۴ - ۱۵:۳۷
گروه بهمن رتبه اول بهره وری را در میان شرکت های خودرویی و قطعه ساز کسب کرد
خودرونگاران_درجدیدترین رتبه بندی سازمان مدیریت صنعتی ایران، گروه بهمن موفق شده است در شاخص های بهره وری و بازده فروش در گروه وسایل نقلیه و قطعات خودرو، رتبه اول را کسب کند .
۱۴۰۰/۱۱/۴ - ۱۵:۱۱
سند چشم انداز صنعت خودرو نهایی می‌شود
خودرونگاران_ معاون سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران از نهایی شدن سند چشم انداز صنعت خودرو ۲ تا ۳ هفته دیگر خبر داد.
۱۴۰۰/۱۱/۴ - ۱۳:۵۷
میزان افزایش قیمت خودروهای پرطرفدار در یک سال گذشته
خودرونگاران_قیمت خودرو در بازار خودروهای پرطرفدار داخلی و خارجی، در یک سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است. در این میان برخی خودروها مانند جک s۵، حدود ۲۸۰ میلیون تومان افزایش را نیز تجربه کرده‌اند.
۱۴۰۰/۱۱/۴ - ۱۳:۵۱
ترکیب جدید هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور
خودرونگاران - مجمع عمومی انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازی کشور به صورت عادی به طور فوق العاده برگزار و ترکیب جدید هیات مدیره این تشکل کشوری معرفی شدند.
۱۴۰۰/۱۱/۴ - ۱۳:۴۸
بنزین سال آینده گران نمی‌شود
خودرونگاران_عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: قیمت بنزین در سال آینده افزایش نخواهد داشت.
۱۴۰۰/۱۱/۴ - ۱۳:۴۶
گام‌های ایران‌خودرو در مسیر خودکفایی و صرفه جویی ارزی
خودرونگاران - بر اساس جدیدترین آمار تولید، ایران خودرو ۵۳ درصد از سهم تولید خودروهای سواری کشور در آذرماه ۱۴۰۰ را در اختیار خود گرفته است.
۱۴۰۰/۱۱/۴ - ۱۳:۴۴
واردات ۶۰ هزار خودرو در انتظار تایید شورای نگهبان
خودرونگاران_سید جواد حسینی کیا با اشاره به مصوبه مجلس برای واردات ۶۰هزار دستگاه خودرو گفت: منابع تعرفه‌ای برآمده از واردات خودرو، صرف توسعه و به روز آوری ناوگان حمل‌ونقل شهری و نوسازی راه‌های روستایی ...
۱۴۰۰/۱۱/۴ - ۱۳:۴۰
بازار خودرو در انتظار سقوط قیمت است؟
خودرونگاران_بالاخره سکوت در وین شکست و حالا خبرهای جدی‌تری از هتل کوبورگ به گوش می‌رسد و گمانه‌های رسیدن به توافقی قریب‌الوقوع را تقویت می‌کند اما این موضوع چه تاثیری در بازار خودرو دارد؟
۱۴۰۰/۱۱/۴ - ۱۱:۵۱
پیگیری رفع معضل بیمه تامین اجتماعی تاکسیرانان پایتخت از اولویت های شهرداری
خودرونگاران_مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران از پیگیری های متعدد صورت پذیرفته از سوی مدیران این سازمان با هدف رفع معضل بیمه تامین اجتماعی تاکسیرانان خبر داد.
۱۴۰۰/۱۱/۴ - ۱۱:۴۴
دخالت دولت‌ها در بازار خودرو باید کمتر شود
خودرونگاران_به گفته عضو کمیسیون صنایع مجلس دولت‌ها سهام اندکی (کمتر از ۶ درصد) در صنعت خودروسازی دارند، اما ۱۲۰ درصد اعمال قدرت می‌کنند و این باعث می‌شود خودروسازی آسیب ببیند.
۱۴۰۰/۱۱/۱ - ۱۰:۳۰
توضیحات پارس خودرو در‌ مورد فیلم منتشر شده از پارکینگ خودروها + فیلم
خودرونگاران - شرکت پارس‌خودرو اعلام کرد تمام خودرو‌هایی که در پارکینگ این شرکت مانده اند، کمبود قطعات الکترونیکی دارند.
۱۴۰۰/۱۰/۲۶ - ۱۴:۵۳
حضور مکث موتور در چهارمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو تهران
خورونگاران_شرکت مکث موتور قصد دارد به منظور تعامل و ارتباط نزدیک‌تر با علاقه‌مندان و ارائه تازه‌ترین اخبار و محصولات خود در چهارمین نمایشگاه بین‌‍المللی خودرو تهران شرکت ‌کند.
۱۴۰۰/۱۰/۲۷ - ۱۴:۱۸
الزامات موفقیت برنامه‌های تحولی وزارت صمت برای صنعت خودرو کشور
خودرونگاران - انتشار برنامه راهبردی وزارت صمت برای صنعت خودرو در ۹ پروژه تحولی بازتاب زیادی در رسانه ها و بین کارشناسان و صاحب نظران صنعت خودرو داشته است؛ از خوش بینی به آینده تا ایده آلی و برنامه نو...
۱۴۰۰/۱۰/۲۷ - ۱۱:۴۸
مجلسی‌ها از کوتاهی خودروسازان گلایه دارند؛ خودروسازان از نبود قطعات الکترونیکی
خودرونگاران - در حالی اعضای هیات تحقیق و تفحص از صنعت خودرو، مشکل افزایش خودروهای ناقص را کوتاهی خودروسازان و عدم عرضه به بهانه‌های مختلف می‌دانند که دبیر انجمن خودروسازان ایران و مقام‌های مسئول ایران...
۱۴۰۰/۱۰/۲۷ - ۱۲:۳۴
کاهش ۶ درصدی قیمت خودرو
خودرونگاران - یک کارشناس بازار خودرو گفت: کاهش قیمت دلار از ۳۰ به ۲۸ هزار تومان تاثیر چندانی در بازار خودرو نداشت و قیمت این کالا بر اثر کاهش نرخ ارز تنها ۶ درصد کاهش پیدا کرده است.
۱۴۰۰/۱۰/۲۷ - ۱۲:۵۴
اظهار نظر درخصوص تصادف زنجیره ای اخیر نیازمند بررسی کارشناسی است
خودرونگاران - دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور در خصوص باز نشدن ایربگ خودروها در تصادف زنجیره ای بهبهان گفت: اظهار نظر درخصوص تصادف زنجیره ای اخیر نیازمند بررسی کارشناسی است.
۱۴۰۰/۱۰/۲۷ - ۱۲:۵۲
گزارش خودروسازان از تصادف زنجیره ای بهبهان/ یک ایربگ باز شد
خودرونگاران -دبیر انجمن خودروسازان ایران با اعلام اینکه ۱۵ خودروی حادثه دیده در این حادثه متعلق به ایران خودرو و ۲۳ خودرو برای شرکت سایپا بوده است، گفت: اکثر خودروهای حادثه دیده دارای ایربگ بودند اما ...
۱۴۰۰/۱۰/۲۷ - ۱۲:۴۷
ارایه بسته پیشنهادی وزارت صمت در زمینه رفع موانع تولید
خودرونگاران - در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، وزارت صنعت، معدن و تجارت گزارشی شامل پیشنهادهای مدون۲۸ ماده‌ای برای رفع موانع تولید ارائه کرد.
۱۴۰۰/۱۰/۲۷ - ۱۲:۴۴
چرا راه دور؟ خدمات خودرویی مورد نیازتان را در جیب‌تان بگذارید
خودرونگاران - اگر از معدود افرادی هستید که نقش پر رنگ فناوری را در زندگی امروز پیش بینی کرده بودید باید به شما تبریک گفت چون بسیاری حتی قدرت تصور این را هم نداشتند که روزی یک گوشی همراه کوچک به جعبه ا...
۱۴۰۰/۱۰/۲۷ - ۱۵:۴۳
خریدار و فروشنده واقعی در بازار نیست
خودرونگاران - بازار خودرو همچنان از خریدار و فروشنده واقعی خالی است و قیمت ها نیز تابعی از دلار است. علاوه بر این بازار شاهد افزایش عرضه محصولات از سوی خودروسازان هم نیست.
۱۴۰۰/۱۰/۲۷ - ۱۴:۳۷
ضرر هنگفت معادن از ممنوعیت واردات ماشین
خودرونگاران - معاون معادن و فراوری مواد وزارت صمت ضمن تشریح برنامه های تحولی وزارت صمت در بخش معدن، از برنامه ریزی این وزارتخانه جهت مشارکت دادن مردم و سرمایه‌های خرد و کوچک در سودآوری بخش معدن خبر دا...
۱۴۰۰/۱۰/۲۷ - ۱۵:۴۱
فقط ۲۰۰ هزار خودروی فرسوده به صورت غیرمجاز LPG مصرف می‌کنند
خودرونگاران - یک کارشناس انرژی با بیان اینکه "تنها ۲۰۰ هزار خودروی فرسوده به صورت غیرمجاز LPG مصرف می‌کنند"، گفت: پیشنهاد می‌شود به دلیل تهدید امنیت جانی خود این افراد و دیگر افراد جامعه، این خودروها...
۱۴۰۰/۱۰/۲۹ - ۱۴:۴۵
شرایط پیش فروش یکساله محصولات سایپا اعلام شد
خودرونگاران - در راستای آرامش بخشی به بازار خودرو، پیش فروش یک ساله و پیش فروش مشارکت در تولید محصولات گروه خودروسازی سایپا، از روز پنجشنبه هفته جاری(۳۰دی ماه) آغاز می شود.