امروز: چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۰ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۹/۱۱/۲۱ - ۱۰:۵۲
شناسه خبر: ۴۸۱۵۰۲
 
تقابل طرح مجلس و تدبیر دولت برای قیمت خودرو
خودرونگاران - دولت و مجلس شورای اسلامی در حالی موافق ادامه نرخ‌گذاری دستوری خودرو نیستند که این روزها تعیین شیوه جایگزین، به محل اختلاف آنها تبدیل شده است.

به گزارش خودرونگاران به نقل از گسترش نیوز ،  طی چند ماه گذشته تصمیم‌گیری درباره تداوم یا حذف نرخ‌گذاری دستوری خودرو، به سوژه‌ای داغ در دولت و مجلس شورای اسلامی تبدیل شده و هر کدام طرح‌هایی اختصاصی در این مورد تدوین کرده‌اند. وزیر صنعت،معدن و تجارت بارها تاکید کرده موافق نرخ‌گذاری دستوری نیست و مجلسی‌ها نیز طرحی را مبنی بر عرضه خودروهای داخلی در بورس عرضه کرده‌اند. با این حال اما وزارت صمت رسما از آزادسازی قیمت خودرو (به‌عنوان روش جایگزین نرخ‌گذاری دستوری) نمی‌گوید و از سوی دیگر برخی نمایندگان مجلس نیز اخیرا مواضعی منفی در مورد این روش (آزادسازی) گرفته‌اند.

زورآزمایی خودرویی دولت و مجلس 

 این در حالی است که به نظر می‌رسد قاطبه دولت و مجلس با توجه به خسارات زیاد نرخ‌گذاری دستوری به صنعت و بازار خودرو، موافق ادامه این روش نیستند، اما در عین حال بر سر روش جایگزین نیز اتفاق‌نظر ندارند. اختلاف دولت و مجلس بر سر اینکه طرح کدام یک به‌عنوان شیوه جدید نرخ‌گذاری خودرو (به جای قیمت‌گذاری دستوری) اجرایی شود، تا حدی است که هیچ کدام رسما از آزادسازی قیمت دفاع نمی‌کنند، اما طرح‌هایشان در واقع همان شیوه آزادسازی است. از یکسو دولت بسته‌ای برای اصلاح صنعت خودرو لحاظ کرده که تغییر شیوه نرخ‌گذاری نیز جزو آن است و از سوی دیگر مجلسی‌ها هم در طرح خودرویی خود به‌دنبال عرضه خودروهای داخلی در بورس کالا هستند. به‌نظر می‌رسد در هر دو این طرح‌ها، لغو نرخ‌گذاری دستوری خودرو به‌عنوان محور در نظر گرفته شده، اما چون روی مساله «آزادسازی» حساسیت اجتماعی بالا است، نه دولت و نه مجلس جسارت اعلام مواضع در مورد لغو نرخ‌گذاری دستوری و اجرای آزادسازی را ندارند. نکته دیگر اینجاست که صنعت و بازار خودرو به نوعی وسط اختلاف‌نظر دولت و مجلس شورای اسلامی گیر افتاده و در حالی که هر دو حرف شان تقریبا یکی است (لغو نرخ‌گذاری دستوری)، اما تنها طرح خود را به‌عنوان شیوه جایگزین می‌پسندند و ظاهرا حاضر به تعامل با هم نیز نیستند. نرخ‌گذاری دستوری آن طور که کارشناسان و فعالان صنعت خودرو می‌گویند، نه تنها سبب زیان‌ده شدن خودروسازان شده، بلکه به سوداگری در بازار نیز دامن است، بنابراین ادامه آن صلاح نیست.

به اعتقاد کارشناسان، نرخ‌گذاری دستوری حتی نفع چندانی برای مصرف‌کنندگان واقعی هم نداشته، چه آنکه اکثر قریب به اتفاق آنها دست شان به خودرو با قیمت کارخانه‌ای (دستوری) نمی‌رسد.

   دولت چه می‌گوید؟

تقریبا دو سالی می‌شود که وزارت صمت به‌دنبال تغییر شیوه نرخ‌گذاری خودروهای داخلی است، با این حال تا به امروز نتوانسته از این گردنه سخت عبور کند. در دوران وزارت رضا رحمانی طی سال ۹۷، قرار شد قیمت خودروهای داخلی متناسب با نرخ بازار (حاشیه بازار) تعیین شود و با وجود اینکه طرح موردنظر پیشنهاد خود وزارت صمت بود، به نوعی اجرایی نشد. در بهمن ۹۷، وزارت صمت به خودروسازان اجازه داد قیمت محصولات خود را متناسب با نرخ بازار تعیین کنند تا به نوعی آزادسازی قیمت کلید بخورد. گمان می‌رفت این روش ادامه داشته باشد و قیمت کارخانه‌ای خودروهای داخلی در روندی طبیعی بر اساس نرخ‌های بازار به‌روز شود. این در حالی بود که وزارت صمت جسارت ادامه این روش را نداشت و خیلی زود حرف خود مبنی بر آزادسازی قیمت را پس گرفت و کار را دوباره به شورای رقابت سپرد.

پس از رحمانی، حسین مدرس خیابانی سرپرستی وزارت صمت را بر عهده گرفت، کسی که چند بار کنایه‌هایی را نثار سیاست نرخ‌گذاری دستوری کرد و برنامه‌هایی برای حذف آن داشت. عمر مسوولیت خیابانی در وزارت صمت اما آنقدر نبود که بتواند نرخ‌گذاری دستوری را حذف و روشی جایگزین برای آن بیابد، زیرا مجلس شورای اسلامی به وی رای اعتماد نداد. در نهایت اما علیرضا رزم‌حسینی توانست با گرفتن رای اعتماد بهارستانی‌ها، سکاندار وزارت صمت شود، کسی که بارها عنوان کرده موافق نرخ‌گذاری دستوری نیست. رزم‌حسینی البته در عین حال حرفی از آزادسازی قیمت هم نمی‌زند، اما وقتی می‌گوید نرخ‌گذاری دستوری را نمی‌پسندد، احتمالا معنای دیگری جز میل وی به آزادسازی ندارد. آن‌طور که وزیر صمت می‌گوید، این وزارتخانه طرحی با نام اصلاح صنعت خودرو را آماده کرده و در آن به مسائل مختلف به‌ویژه تغییر شیوه نرخ‌گذاری پرداخته شده است. به گفته منابع آگاه، وزارت صمت در این طرح به‌دنبال ابتدا تعدیل و در نهایت کنار گذاشتن سیاست نرخ‌گذاری دستوری خودروهای داخلی است. گفته می‌شود وزارت صمت می‌خواهد ابتدا قیمت خودروهای کم تیراژ را از شمول نرخ‌گذاری دستوری خارج و به‌تدریج قیمت سایر خودروها را نیز آزاد کند. این در حالی است که شورای رقابت ماه گذشته تصمیم به آزادسازی قیمت ۱۸ خودرو کم تیراژ گرفت، با این حال وقتی بلافاصله پس از اعلام این خبر، قیمت خودرو در بازار بالا رفت، وزیر صمت اقدام این شورا را بی‌تدبیری خواند. با توجه به مواضع وزیر صمت مبنی‌بر تقبیح نرخ‌گذاری دستوری، این اظهارنظر وزیر صمت نمی‌توانست به معنای مخالفت با آزادسازی قیمت خودرو باشد و به‌نظر می‌رسید بیشتر به این دلیل بود که وی می‌خواست و می‌خواهد طرح خود را در این ماجرا پیش ببرد. گفته می‌شود طرح وزارت صمت معطل بررسی در شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه است.

اما نمایندگان مجلس شورای‌اسلامی نیز هرچند شفاف و مستقیم نمی‌گویند که به‌دنبال لغو نرخ‌گذاری دستوری و به‌تبع آن، فراهم کردن شرایط برای آزادسازی قیمت هستند، با این حال طرح خودرویی آنها عملا همین هدف را دنبال می‌کند. مجلس یازدهم از همان روزهای ابتدایی آغاز به‌کار طی اردیبهشت امسال، به‌دنبال تصویب طرحی برای ساماندهی صنعت خودرو بود. این طرح که تا به امروز چندبار چکش‌کاری شده، بندهای مختلفی دارد و مهم‌ترین آنها عرضه خودروهای داخلی در بورس کالا است. بر این اساس اگر طرح موردنظر در صحن علنی رای آورده و شورای نگهبان نیز آن را تایید کند، فروش خودروهای داخلی صفر کیلومتر (از مبدا کارخانه) در بستری غیر از بورس، ممنوع خواهد شد. ربط این طرح به ماجرای نرخ‌گذاری این است که با رفتن خودرو به بورس کالا، دیگر نرخ‌گذاری دستوری معنی ندارد و قیمت‌ها در بستر نظام عرضه و تقاضای بورس کشف و تعیین خواهند شد. بنابراین هرچند مجلسی‌ها شفاف نمی‌گویند که به‌دنبال کنار گذاشتن نرخ‌گذاری دستوری هستند، با این حال نفس طرح شان مبنی بر بورسی شدن خودرو، عملا سبب لغو سیاست موردنظر خواهد شد. طرح خودرویی مجلس گویا قرار است تا چندی دیگر در صحن علنی به رای گذاشته شود و اگر به تصویب و تایید نهایی برسد، صنعت و بازار خودرو پس از سال‌ها از زیر سایه سنگین نرخ‌گذاری دستوری بیرون خواهد آمد.

  بازار خودرو معطل یک تصمیم

طرح‌های مدنظر دولت و مجلس برای تغییر شیوه نرخ‌گذاری دستوری در حالی است که طرفین با وجود اشتراک نظر در تقبیح روش فعلی تعیین قیمت،شیوه یکدیگر را نمی‌پسندند. در این بین، وزیر صمت مخالف عرضه خودروهای داخلی در بورس کالا است، آن هم در حالی که با اجرایی شدن این طرح، نرخ‌گذاری دستوری خود به خود حذف خواهد شد. آن طور که برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی روایت کرده‌اند، رزم حسینی در جلسات مشترک با آنها عنوان کرده موافق عرضه خودرو در بورس کالا نیست.  البته وزیر صمت خود نیز تلویحا اعلام کرده که با بورسی شدن خودرو موافق نیست.

وی چند هفته پیش اعلام کرد که کمیته خودرو منطقی نبودن عرضه خودروهای داخلی در بورس کالا را پذیرفته است. به گفته وی، عرضه خودرو در بورس، نظر برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی بوده اما در کمیته خودرو با حضور نمایندگان مجلس، در نهایت اعضا به این جمع‌بندی رسیده‌اند که بازار خودرو باید خود به خود تنظیم شود و عرضه خودرو در بورس کالا منطقی نیست.

این اظهارات رزم حسینی اما واکنش نمایندگان مجلس را به‌دنبال داشت و آنها تاکید کردند وی نظر خود را گفته و عرضه خودرو در بورس کالا منتفی نشده است. هرچند مجلسی‌ها از ابتدا نیز به‌دنبال اجرایی شدن طرح خود (بورسی شدن خودرو) بودند، اما با توجه به موضع منفی وزیر صمت با این موضوع، مخالفت آنها با طرح این وزارتخانه مبنی بر تعدیل و در نهایت لغو نرخ‌گذاری دستوری؛ رنگ و بوی بیشتری گرفت.

حالا این وسط خودروسازان مانده‌اند و مشتریانی که منتظرند سرنوشت نرخ‌گذاری خودرو مشخص شود تا آنها تکلیف خود را بدانند. در واقع خودروسازان و مشتریان این روزها به نوعی بازیچه سیاسی شدن مساله قیمت خودرو شده‌اند، چه آنکه دولت و مجلس با وجود اینکه اصل هدف شان لغو نرخ‌گذاری دستوری است، با یکدیگر در این مسیر هماهنگ نیستند. این در حالی است که گفته می‌شود کارگروه رفع موانع جهش تولید، بررسی لغو نرخ‌گذاری دستوری را در برنامه دارد. باید منتظر ماند و دید این کارگروه می‌تواند گره نرخ‌گذاری دستوری را در روزهایی که دولت و مجلس ساز مخالف در برابر هم می‌زنند، باز کند؟ 

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۶ + ۴
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۴۰۰/۹/۱۷ - ۰۰:۰۰
صفادشت، شهرِ سالم به همت هلدینگ رایزکو
خودرونگاران - نخستین جشنواره انتخاب معلم و جوان برتر صفادشت در قالب اولین گام طرح صفادشت، شهر سالم روز دوشنبه، ۱۵ آذر‌ماه در فرهنگسرای صفادشت برگزار شد.
۱۴۰۰/۹/۱۶ - ۱۵:۵۹
رشد عجیب قیمت خودرو در بازار
خودرونگاران - شدت افزایش قیمت ها در بازار تهران افزایش یافت؛ این در شرایطی است که خرید و فروش در حداقل ممکن قرار دارد.
۱۴۰۰/۹/۱۶ - ۱۳:۱۸
چراغ اول برای تولید خودروی دوگانه‌سوز روشن شد
خودرونگاران - رویکرد وزارت نفت در دولت سیزدهم بر تولید کارخانه‌ای خودروهای دوگانه‌سوز متمرکز شده است و در هفته جاری نخستین قرارداد تولید ۴۵ هزار خودروی دوگانه‌سوز بین شرکت ملی پخش و ایران‌خودرو منعقد ...
۱۴۰۰/۹/۱۶ - ۱۳:۰۹
آزادسازی قیمت خودرو؛ لغو تیر خلاص!
خودرونگاران-مشکلات مربوط به تولید و توسعه در سال های اخیر بویژه در حوزه صنعت خودرو، برکسی پوشیده نیست؛ معضلاتی که هر کدام به تنهایی سد راه تولید، پیشرفت شرکت های صنعتی و رونق اقتصادی کشور است.
۱۴۰۰/۹/۱۶ - ۱۲:۱۲
تجهیز ۲۰۰ نمایندگی ایران خودرو به خدمات آپکو تا پایان سال
خودرونگاران - سرپرست شرکت آپکو، گفت: تا انتهای سال، ۲۰۰ نمایندگی به تدریج با دریافت آموزش های لازم، امکان ارایه خدمات نصب، فروش آپشن، خدمات تیونینگ و دیتیلینگ را خواهند داشت و مشتریان با سهولت بیشتری ...
۱۴۰۰/۹/۱۶ - ۱۰:۳۵
بازی دلالان با قیمت لاستیک
خودرونگاران- دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیونداران گفت: قیمت لاستیک برای کامیون‌داران همچنان افزایش یافته و می‌یابد و در این میان دستگاه‌های متولی نظارتی بر این روند نمی‌کنند تا دو برابر نرخ منطقی به ...
۱۴۰۰/۹/۱۶ - ۰۹:۳۰
تمدید طرح ترخیص موتورسیکلت‌های رسوبی در پایتخت
خودرونگاران - معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ از مالکین تهرانی موتورسیکلت‌هایی که هنوز برای ترخیص اقدامی نکرده‌اند خواست جهت ترخیص موتورسیکلت خود به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کنند.
۱۴۰۰/۹/۱۶ - ۰۹:۲۳
ثبات تولید تجاری‌ها در آبان
خودرونگاران - آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت از ثبات تولید انواع خودروهای تجاری در کشور طی هشت ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد.
۱۴۰۰/۹/۱۶ - ۰۹:۲۱
واردات خودرو کلا منتفی شد؟
خودرونگاران - طرح مصوب نمایندگان مجلس برای آزادسازی واردات خودرو، برای بار دوم برگشت خورد. مصوبه «واردات خودرو در ازای صادرات» از سوی هیات عالی نظارت در مجمع تشخیص مصلحت نظام مغایر با بند ۷ سیاست‌های...
۱۴۰۰/۹/۱۵ - ۱۵:۵۱
۵ راه برای حل مشکلات صنعت خودرو خارج از وزارت صمت
خودرونگاران_با توجه به مشکلات عدیده‌ای که صنعت خودرو با آن دست و پنجه نرم می‌کند که بخشی از این‌ها خارج از مجموعه تحت کنترل وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده و تبدیل به گلوگاه مجموعه صنعت خودروسازی کشور (...
۱۴۰۰/۹/۱۵ - ۱۴:۴۴
تکنولوژی صنعت خودرو سازی از گذشته تا به امروز
خودرونگاران_ مجموعه شرکت‌ها و کارخانجاتی که در طراحی، ساخت، بازاریابی و فروش خودرو و قطعات یدکی خودرو دخیل هستند، عملا بخشی از این صنعت عظیم و پولساز به شمار می‌آیند.
۱۴۰۰/۹/۱۵ - ۱۳:۴۷
انصراف شرکت ارمنی از خرید وانت بار ایرانی
خودرونگاران_رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان اظهار داشت: در طی هفت ماه نخست سال تقریبا چیزی بالغ بر ۲۰۰ میلیون دلار است که نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۶۰ درصد رشد داشته است.
۱۴۰۰/۹/۱۵ - ۱۳:۴۲
ادامه اختلال در سامانه ثبت‌نام کارت سوخت المثنی
خودرونگاران_سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد که اگر اختلالی در سامانه ثبت‌نام کارت سوخت المثنی وجود دارد، این اختلال‌ها از طرف شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیست و مربوط به سامانه پلیس ا...
۱۴۰۰/۹/۹ - ۱۲:۴۵
نهاد حاکمیتی در اجرای قوانین تبعیض قایل نباشد
خودرونگاران -استاد دانشگاه علم و صنعت با بیان این که دولت در اجرای قوانین قیمت گذاری در زنجیره ارزش خودرو و محصول نهایی تبعیض قایل نباشد، گفت: دولت برای توسعه یکپارچه صنعت، در زمینه اختصاص یارانه و ار...
۱۴۰۰/۹/۹ - ۱۲:۰۸
فروش فوق‌العاده محصولات ادامه دارد/ تعهدات معوق ایران خودرو به ۷ هزار دستگاه رسید
خودرونگاران - معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران خودرو با بیان این که برنامه های فروش محصولات این شرکت کماکان ادامه دارد، از کاهش تعهدات معوق ایران خودرو به هفت هزار دستگاه در پایان آبان ماه خبر ...
۱۴۰۰/۹/۹ - ۱۶:۲۶
پیشرفت و توسعه پایدار صنعت خودرو در گرو سودآوری است
خودرونگاران - عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی سودآوری را به عنوان یک اصل اساسی در هر صنعت و تجارتی از جمله صنعت خودرو اعلام کرد و گفت: سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه، ارتقای کیفیت خودرو و پرداخت ...
۱۴۰۰/۹/۹ - ۱۶:۲۱
جلسه ستاد تنظیم بازار برای تعیین نرخ خودرو فردا برگزار می شود
خودرونگاران - رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو گفت: از هفته گذشته تا کنون قیمت خودرو تغییر چندانی نداشته است و قرار است فردا جلسه ستاد تنظیم بازار برای تعیین نرخ خودرو برگزار شود.
۱۴۰۰/۹/۹ - ۱۲:۵۵
ستادتنظیم بازار درباره نرخ خودرو به توافق نرسیده
خودرونگاران - قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه کارشناسان ستاد تنظیم بازار درباره نرخ خودروها به جمع‌بندی نرسیده‌اند، گفت: احتمال اینکه نشست ستاد تنظیم بازار به هفته آینده موکول شده یا ...
۱۴۰۰/۹/۹ - ۱۲:۵۳
ستاد تنظیم بازار قیمت‌ها را چقدر افزایش می‌دهد؟
خودرونگاران - خودروسازان معتقدند تولید آنها با ضرر همراه شده و ادامه وضعیت فعلی بدون افزایش قیمت منطقی در این حوزه تنها زیان آنها را افزایش خواهد داد در حالی که دلالان همچنان از تفاوت قیمت کارخانه و ب...
۱۴۰۰/۹/۱۱ - ۱۱:۰۹
نشست‌ تخصصی انجمن‌ صنفی نمایندگی‌های مجاز ایران‌خودرو برگزار شد
خودرونگاران_جلسه انجمن صنفی نمایندگی‌های منتخب ایران‌خودرو با هدف هم‌‌اندیشی در زمینه بهبود فضای کسب و کار نمایندگی‌های مجاز، ارتقای رضایت مشتریان در حوزه فروش و خدمات پس از فروش و افزایش سهم بازار بر...
۱۴۰۰/۹/۱۰ - ۱۱:۱۹
ایران خودرو با عرضه وانت بهبودیافته آریسان، سهم خود از بازار خودروهای کار را احیا می‌کند
خودرونگاران_ معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران خودرو با بیان این که با هدف جلب رضایت مشتریان بهبودهای کیفی متعددی در وانت آریسان اعمال شده، گفت: به زودی با عرضه این خودرو، سهم ایران‌خودرو از باز...
۱۴۰۰/۹/۱۰ - ۱۶:۱۲
رونق دلال بازی با کد ملی در بازار خودرو
خودرونگاران_یک نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر حذف قرعه کشی خودرو گفت: برخی افراد سودجو با سوء استفاده از کدملی افراد به دلال بازی در بازار خودرو مشغولند.
۱۴۰۰/۹/۱۰ - ۱۶:۴۱
فروش ویژه خودروهای جدید بهمن در هفته آینده
خودرونگاران_خودروهای فیدلیتی و دیگنیتی شرکت بهمن موتور در هفته آینده به صورت فروش فوری و آنلاین عرضه خواهند شد.
۱۴۰۰/۹/۱۰ - ۱۴:۴۷
مرحله جدید فروش نقدی دیگنیتی و فیدلیتی
خودرونگاران_بر اساس شنیده ها بهمن موتور قصد دارد هفته آینده طرح فروش نقدی مرحله جدید خود را برای دیگنیتی و فیدلیتی اجرا کند.
۱۴۰۰/۹/۱۲ - ۱۵:۲۴
۴ برنامه وزارت صنعت برای ساماندهی صنعت خودرو
خودرونگاران - مدیرکل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: برنامه وزارت صنعت برای صنعت خودروسازی، انجام اصلاحات ساختاری، متناسب‌سازی قیمت، بهبود کیفیت خودروها و رعایت حقوق مصرف‌کننده ...
۱۴۰۰/۹/۱۳ - ۱۴:۵۱
توسعه خودروهای گازسوز، راهبرد ایران‌خودرو
خودرونگاران - مدیرعامل شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو، با بیان این‌که گاز طبیعی، سوخت قابل اتکایی برای خودروساز و مصرف‌کنندگان است، اظهار کرد: گاز،‌ علاوه بر پاک بودن، دارای زیرساخت و منا...