امروز: سه شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۹/۱۰/۲۳ - ۱۶:۲۳
شناسه خبر: ۴۸۱۰۹۷
 
خودروهای هیبریدی از روی غول آلودگی عبور می‌کنند؟
خودرونگاران - نتایج تحقیقات دانشگاهی ایران در حوزه خودروهای هیبریدی (سوخت ترکیبی) نشان می‌دهد که می‌توان بدون ایجاد تغییرات جدی در خط تولید خودروهای داخلی، تنها با ۱۰ درصد قیمت تمام شده خودرو و با استفاده از سیستم «مایل هیبریدی»، تا ۲۰ درصد در کاهش آلایندگی و ۱۰ درصد در مصرف سوخت صرفه‌جویی کرد.

به  گزارش خودرونگاران  به نقل از ایرنا، بررسی‌ها نشان می‌دهد که خودروهای با سوخت فسیلی، نقش زیادی در آلودگی کلان‌شهرها و بالارفتن مصرف سوخت دارند. این در حالی است که در بسیاری از کشورهای صنعتی و پیشرفته بهره‌گیری از خودروهای هیبریدی، نقش زیادی در کاهش آلودگی هوا و استفاده بهینه از سوخت‌های فسیلی داشته است.

نتایج جدیدترین تحقیقات دانشگاهی در ایران حاکی از این است که می توان با اتکا به دانش داخلی، به تولید خودروهای هیبریدی دست یافت بدون این که کوچکترین تغییری در خط تولید و نوع موتور محرکه ایجاد کرد. این اقدام از این حیث که می تواند نقش بسزایی در کاهش آلایندهای شهری داشته و به بهینه کردن مصرف سوخت بیانجامد از اهمیت زیادی برخوردار است. به عبارتی می‌توان گفت دانش تولید خودروهای هیبریدی با توجه به زیرساخت‌های کشور هم اکنون در دسترس خودروسازان قرار دارد تا با حداقل هزینه، خودروی هیبریدی تولید شود.

در همین رابطه گفت‌وگویی با «محمد تقی بطحایی» استاد دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و مدیر تیم تحقیقاتی خودروهای هیبریدی انجام شده است که مشروح آن را می‌خوانید؛

- ابتدا توضیحی مختصر در مورد خودروهای هیبریدی، تاریخچه، انواع و تاثیر آن در کاهش آلودگی و مصرف سوخت ارائه بفرمایید.

بطحایی: مسئله خودروهای هیبریدی تقریبا از سال 2000 میلادی مطرح بوده و این موضوع از زمانی که آلودگی هوا و مخاطرات زیست محیطی و همچنین تلاش برای بهینه کردن مصرف سوخت در جوامع بین الملل مطرح شد، در سطح دانشگاه ها هم برجسته تر شد. درواقع در خودروهای با سوخت بنزین یا گازوئیل با وجود تلاش محققان نمی توان به مصرف مطلوب (3لیتر در 100 کیلومتر) دست یافت. لذا از این تاریخ تحقیق روی خودروهای هیبریدی در دستور کار بسیاری از مجامع علمی و تحقیقاتی قرار گرفت. درواقع، خودروهای هیبریدی از این حیث که هم در کاهش آلاینده‌های شهری و هم در کاهش مصرف سوخت (افزایش ارزش اقتصادی) اثر گذارند، از اهمیت بالایی برخوردارند.

این خودروها هم دو نوع موتور دارند؛ یکی موتور «احتراقی» و دیگری موتور «الکتریکی» که خود آن نیز در انواع مختلفی وجود دارد. خودروهای هیبریدی که 10 درصد توان و انرژی حرکتی آن از طریق موتورهای الکتریکی و 90 درصد از موتور احتراقی تامین شود، معروف به خودورهای «مایل هیبریدی» هستند. در برخی دیگر 50 درصد انرژی حرکتی الکتریکی و 50 درصد دیگر احتراقی است که در این حالت سایز موتورها هم بزرگ یا کوچک می شوند که انواع متفاوتی از آن وجود دارد. زمانی که موتور الکتریکی فعال می شود، از فعالیت موتور احتراقی کاسته شده و بالعکس. نحوه شارژ باتری این خودرو ها هم یا از طریق موتور احتراقی است و یا از طریق برق شهری.

اما تحقیقاتی که ما در ایران داشته ایم و خوشبختانه به نتیجه هم رسیده، بدون کوچکترین تغییری در سایز موتور و قوای محرکه احتراقی بوده است. لازم به ذکر هست که در خودروهای سواری داخلی انتقال نیرو از طریق چرخ های جلو به انرژی حرکتی تبدیل شده و درواقع چرخهای جلو هستند که خودرو را به حرکت واداشته، لذا چرخهای عقب آزادند. در این حالت با طراحی یک موتور الکتریکی و نصب آن بر روی چرخ های عقب، توان حرکتی به این چرخها منتقل و موجب حرکت خودرو می شود. بدین ترتیب در نوع موتور احتراقی خودرو کوچکترین تغییری ایجاد نمی شود که این مسئله با توجه به شرایط اقتصادی کشور از اهمیت زیادی برخوردار است. باید توجه داشت که برای تولید خودروهای هیبریدی باید گام های کوچک برداشت تا در آینده و به صورت آرام نوع موتور محرکه بیشتر از توان برقی برخوردار باشد.

همچنین، تحقیقات انجام شده از سوی تیم تحقیقاتی ما، نشان می‌دهد که استفاده از خودروهای هیبریدی تا 10 درصد موجب کاهش مصرف سوخت فسیلی شده و تا 20 درصد هم آلودگی هوا را کاهش می دهد. بنابراین در این کار هم به مسئله آلودگی، هم به مسئله اقتصادی(با ایجاد فرصت های جدید شغلی) و هم به مسئله افزایش ایمنی خودروها (با ایجاد کنترل پایداری خودرو و نصب موتور بر روی چرخ های عقب) توجه شده است. 

- آیا ایران ظرفیت تولید خودروهای هیبریدی را دارد یا خیر؟ مشکلات و موانع و همچنین فرصت‌های موجود در این اقدام را لطفا توضیح دهید.

بطحایی: در این زمینه باید گفت که خوشبختانه هم به لحاظ نیروی انسانی متخصص و هم به لحاظ دارا بودن منابع طبیعی، در کشور ظرفیت تولید خودروهای هیبریدی به میزان زیادی وجود دارد. مشکلات موجود در این حوزه هم به دو قسمت عوامل بازدارنده «اقتصادی» و عوامل بازدارنده «مدیریتی» مربوط می شود.

در زمینه عوامل بازدارنده اقتصادی باید به این نکته اشاره داشت که قیمت سوخت فسیلی همچنان در ایران نسبت به سایر نقاط جهان مانند اروپا، پایین تر بوده و بنابراین تقاضا برای خودروهای احتراقی هم بیشتر از خودروهای هیبریدی است. نکته بعدی موانع مدیریتی است. به عنوان مثال تولید خودروهای الکتریکی چنانچه بدان اشاره شد 10 درصد هزینه تولید بیشتری نسبت به خودروهای احتراقی دارد. در مقایسه با سایر نقاط جهان که از خودروهای هیبریدی استفاده می کنند باید به این نکته اشاره داشت که در این کشورها مسئله آلودگی هوا و استفاده بهینه از سوخت های فسیلی در دستور کار مدیران قرار داشته و راه حل مقتضی هم به همین شیوه پیگیری و به نتیجه رسیده است. اما در ایران مسئله اقتصادی و ارزش افزوده خودرو نسبت به مسئله آلودگی و محیط زیست اولویت دارد، در حالی که پیشینه تحقیقاتی خودروهای هیبریدی در ایران قدیمی تر از سایر کشورهایی است که هم اکنون از این خودروها استفاده می کنند. مثلاً سیستم تبدیل تاکسی های تهران به سیستم هیبریدی سال های زیادی است که در آزمایشگاه خاک خورده و مدیران تمایلی برای کاربرد آن از خود نشان نداده اند. هرچند که توان تولیدی این خودروها در کشور چه به لحاظ نیروی انسانی متخصص و چه به لحاظ منابع کاملا وجود دارد.    

- چه نهادهایی در ایران مرتبط با خودروهای هیبریدی بوده و می‌توانند در این زمینه موثر باشند؟

بطحایی: در درجه نخست، دانشگاه و ارتباط آن با بخش صنعت است که باید تقویت شود. مراکز تحقیقاتی مانند «مرکز تحقیقات نیرو» هم در حال فعالیت در این زمینه‌اند. ایران شاید یکی از معدود کشورهایی باشد که ظرفیت تولید خودروهای هیبریدی را دارد اما کمتر از آن استفاده می کند. در حالی که تولید این خودروها می‌تواند به لحاظ اقتصادی-باتوجه به کاهش 10 درصدی سوخت- صرفه زیادی داشته باشد.

- وضعیت خودروهای هیبریدی در کشورهای صنعتی و پیشرفته (میزان و مقدار و احتمالا تاثیر استفاده از آنها در کاهش آلودگی هوا) چگونه است؟

بطحایی: ژاپن و آمریکا از جمله کشورهایی هستند که در این زمینه تلاش زیادی داشته اند. اما نکته مهم مسئله «بازیافت» انرژی است. یعنی خودرو بتواند حداکثر استفاده را از شرایط ببرد. مثلاً در سراشیبی ها بتواند از انرژی حرکتی استفاده کرده و بدون کمترین فشار به خودرو باتری های موجود را شارژ نماید. شرکتهایی نظیر «تویوتا» و «تسلا» که به نوعی پیشتاز در این زمینه هستند، از همین نکته بازیافت انرژی استفاده کرده اند.

البته لازم به ذکر است که آینده خودروها با سیستم «برقی» و «هیدروژنی» خواهد بود. خودروهای هیدروژنی از این حیث که بعد از ترکیب با اکسیژن، احتراق دارند، خروجی آن نیز «آب» هست، اهمیت زیادی دارند. درواقع با استفاده از تجزیه گاز به هیدروژن و کربن، می توان از هیدروژن برای توان حرکتی خودرو و از کربن هم استفاده های فراوانی در تمام صنایع برد. این موضوع با توجه به ظرفیت منابع گاز طبیعی در کشور از اهمیت زیادی برخوردار است که هم به لحاظ اقتصادی و هم به لحاظ زیست محیطی(کاهش آلودگی) می تواند کمک شایانی به کشور داشته باشد. متاسفانه در ایران گاز طبیعی تنها با راندمان 18 درصد تولید گرما، در منازل استفاده می شود در حالی که می توان استفاده های بیشتری به لحاظ اقتصادی و زیست محیطی از آن برد.

ارسال به شبکه های اجتماعی
کلید واژه های مطلب:
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۶ + ۲
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۹/۱۲/۱۹ - ۱۳:۳۴
فروش فوری به سایت ایران خودرو اضافه شد
خودرونگاران - شیوه فروش فوری به انواع روش‌های فروش محصولات ایران‌خودرو در سایت این شرکت اضافه شد.
۱۳۹۹/۱۲/۱۹ - ۱۳:۳۲
ترکیب شرکای خارجی خودروسازان خصوصی
خودرونگاران - افت‌‌و‌خیز خودروسازان خصوصی در دوره دو سال و نیم تحریم، این سوال را مطرح می‌کند که چنانچه تحریم‌ها لغو شود وضعیت شرکت‌های خودروساز خصوصی در دوران پساتحریم چگونه خواهد بود و تولید این شرک...
۱۳۹۹/۱۲/۱۹ - ۱۲:۴۳
ثبت نام طرح ترافیک ۱۴۰۰ خبرنگاران از فردا آغاز می‌شود
خودرونگاران -مدیر واحد ساماندهی محدوده‌ها و طرح‌های ترافیکی سازمان حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران جزئیات ثبت نام طرح ترافیک سال ۱۴۰۰ خبرنگاران را تشریح کرد.
۱۳۹۹/۱۲/۱۹ - ۱۲:۳۳
آیا شورا از واقعیت تخلفات بازارخودرو می ترسد؟
خودرونگاران| این یك اصل است " آنها که از زیستن در غبار لذت می برند و به کسب و کارهای مبهم خو کرده اند از شفافیت واهمه دارند." تازه ترین اظهارات رئیس شورای رقابت در حمایت از تصمیمات ابهام آمیز در حوزه ...
۱۳۹۹/۱۲/۱۹ - ۱۲:۱۱
ساماندهی بازار خودرو در گرو تصویب طرح واردات خودروهای هیبریدی
خودرونگاران - سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن با بیان اینکه فضای سیاسی و اتفاقات ناشی از نوسانات نرخ ارز و اقتصاد کلان کشور تاثیر زیادی بر التهابات بازار خودرو ایجاد کرده، گفت: پرداختن و اظهار نظرهای مسئ...
۱۳۹۹/۱۲/۱۹ - ۱۱:۴۴
كيو ٩ آئودي در حال تست
خودرونگاران - آئودی در حال تست کیو 9 دیده شد.
۱۳۹۹/۱۲/۱۹ - ۱۰:۱۶
مقیمی: سال آینده تعهد معوق نخواهیم داشت
خودرونگاران - مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، از تخصیص بودجه دولت برای توسعه موتور سه استوانه طبق مصوبه قانون بودجه سال آینده در مجلس خبر داد و گفت: سهم حوزه تحقیق و توسعه از فروش ایران خودرو نیز از ...
۱۳۹۹/۱۲/۱۹ - ۱۰:۱۳
چراغ سبز مجلس به حذف ثبت محضری خودرو
خودرونگاران - ۱۰ نماینده مجلس موافقت شان با لایحه حذف مرحله ثبت محضری خودرو را اعلام کرده اند، آن ها معتقدند هزینه های مردم باید کاهش یابد.
۱۳۹۹/۱۲/۱۹ - ۰۹:۴۶
ثمرات همکاری نهادهای نظامی با خودروسازان
خودرونگاران -حضور نهادهای نظامی در خودروسازی کشور که از سال گذشته رسما کلید خورد، به احتمال فراوان طی سال آینده پررنگ‌تر از قبل خواهد شد.
۱۳۹۹/۱۲/۱۹ - ۰۹:۲۴
افزایش ساعات کار مراکز شماره‌گذاری خودرو تا ساعت ۱۸
خودرونگاران | رییس مرکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور ناجا از افزایش ساعات کار این مراکز تا ساعت ۱۸ تا پایان سال ۹۹ خبر داد.
۱۳۹۹/۱۲/۱۹ - ۰۸:۳۳
گلایه امام جمعه اردبیل از ایمنی یك خودروی پرتیراژ داخلی
خودرونگاران| امام جمعه اردبیل در دیدار وزیر صمت با ذکر خاطره‌ای جالب و البته طعنه آمیز از فقدان امنیت در برخی خودروهای داخلی، خواستار به روزرسانی تکنولوژی و ارتقاء امنیت این تولیدات شد.
۱۳۹۹/۱۲/۱۹ - ۰۸:۱۸
Neo QLED بهترین تلویزیون تاریخ شد
معرفی تلویزیون‌های Neo QLED سامسونگ تحولی بزرگ در صنعت تلویزیون ایجاد کرد. این محصولات جدید سامسونگ اولین تلویزیون هوشمند با استفاده از فناوری Micro LED هستند که در نمایشگاه CES 2021 معرفی شدند و فروش...
۱۳۹۹/۱۲/۱۸ - ۱۸:۲۶
قائم‌مقام وزیر صمت در جمع نمایندگان بخش خصوصی
خودرونگاران - نشست اسفندماه نمایندگان بخش خصوصی در اتاق بازرگانی تهران، سه‌شنبه 19 اسفند ماه از ساعت 7 صبح به صورت مجازی برپا می‌شود و به طور زنده و مستقیم از سایت اتاق و حساب رسمی اتاق تهران در اینست...
۱۳۹۹/۱۲/۱۷ - ۰۹:۱۷
ظرفیت پذیرش خدمات خودرو بهمن ۲ برابر می شود
خودرونگاران | مرکز پذیرش مدرن بهمن، در فضایی بالغ بر ۱۱۰۰ متر مربع به عنوان سالن پذیرش و ۱۸۰۰ متری به عنوان سالن تعمیرگاه با جدیدترین تجهیزات مطابق با استانداردهای جهانی خدمات پس از فروش خودرو طراحی ش...
۱۳۹۹/۱۲/۱۱ - ۱۱:۱۹
شهرک قطعات خودرو در استان قزوین راه اندازی می‌شود
خودرونگاران - رییس مجمع نمایندگان استان قزوین گفت: با پیگیری صورت گرفته در سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت به استان، احداث شهرک قطعات خودرو در قزوین تصویب شد.
۱۳۹۹/۱۲/۱۱ - ۱۱:۲۲
زمان احتمالی آزادسازی واردات خودرو
خودرونگاران - دبیر انجمن واردکنندگان خودرو اظهار کرد: در این دولت احتمال آزادسازی خودرو اصلا وجود ندارد اما در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ و پس از تعیین دولت بعدی می‌توان منتظر آزادسازی واردات بود.
۱۳۹۹/۱۲/۱۲ - ۰۸:۴۸
جاده مخصوص آبستن تحول
جاده مخصوص، كلمه ای نام آشناست برای عرض اندام دو خودروسازی كه با همه تلاش شان برای ثابت كردن خودمختار بودن و غیر دولتی بودنشان اما همیشه از سوی مردم، خودروسازانی دولتی خوانده می شوند، خودروسازانی كه ...
۱۳۹۹/۱۲/۱۲ - ۱۲:۱۱
راهکارهای ساماندهی صنعت خودرو کشور
خودرونگاران_عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس واردات خودرو، مشارکت و استفاده از ظرفیت شرکت‌های خارجی را از جمله راهکارهای ساماندهی بازار خودرو دانست.
۱۳۹۹/۱۲/۱۲ - ۱۲:۰۷
توقف تولید دو مدل از محصولات تسلا
خودرونگاران_شرکت تسلا تولید مدل‌های ۳ و Y در کارخانه فرمانت کالیفرنیا را به‌دلیل کمبود تراشه‌های نیمه‌رسانا متوقف کرد.
۱۳۹۹/۱۲/۱۱ - ۰۹:۲۱
سیگنال تعرفه‌ای به واردات خودرو؟
خودرونگاران - مجلس شورای اسلامی روز گذشته در حین بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰، در شرایطی تعرفه ۸۶ درصدی ورود خودرو به کشور را تصویب کرد که توقف واردات خودرو به چهارمین سال خود نزدیک می‌شود. با این حال، اقدا...
۱۳۹۹/۱۲/۱۴ - ۰۹:۱۵
حفره بزرگ در مسیر قاچاق خودرو
قاچاق از طریق«دریا و سواحل جنوبی، مناطق آزاد، ترانزیت و گذر موقت» از جمله روش‌های قاچاق خودرو است. قاچاقی که به گفته متولیان امر، سفارشی و مصرف‌کننده خاص دارد. به‌طوری‌که براساس آمار اعلامی از سوی مسو...
۱۳۹۹/۱۲/۱۳ - ۱۱:۵۴
تقاضای واقعی بازار خودرو نصف برآوردهاست
خودرونگاران - دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو با بیان اینکه در حال حاضر اقتصاد کشور وضعیتی شترمرغی دارد، معتقد است تا زمانی که سطح اقتصاد کلان مشخص نباشد، وضعیت صنایع نیز نامشخص خواهد بود...
۱۳۹۹/۱۲/۱۳ - ۱۱:۵۱
جزییات بسته جهش تولید خودرو اعلام شد
خودرونگاران - مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت اظهار داشت: پیشنهادی که در بسته جهش تولید مطرح شده این است که خودروهایی که مورد نیاز و پسند عامه مردم است طبق روال سابق قیمت‌گذاری شوند ولی به خودروهایی...
۱۳۹۹/۱۲/۱۲ - ۰۹:۲۴
مالیات گیری از خودروهای میلیاردی بازار آنها را کساد می کند؟
خودرونگاران_در شرایطی برخی طرح اخذ مالیات از خودروهایی با ارزش ریالی بیش یک میلیارد تومان را عاملی برای کسادی بازار عنوان می‌کنند که براساس تعرفه اعلام شده، دارنده یک خودرو ۱.۵ میلیارد تومانی سالانه م...
۱۳۹۹/۱۲/۱۳ - ۱۱:۴۵
جشنواره فروش اقساطی خودروهای کلاسیک ب ام و در پرشیا خودرو
خودرونگاران - شرکت پرشیا خودرو به عنوان تنها ارائه دهنده فروش و خدمات پس از فروش ب ام و و مینی در ایران، برای اولین بار و همزمان با رونمایی از برند پرشیا کلاسیک، اقدام به برگزاری جشنواره فروش اقساطی و...
۱۳۹۹/۱۲/۱۲ - ۰۹:۰۸
علت مردودی تولید خودرو
خودرونگاران_ کارنامه ۱۱ ماهه تولید خودروی سواری از ناکامی در تحقق هدف‌گذاری سال ۹۹ در این حوزه صنعتی حکایت دارد. قرار بود ماهانه ۱۰۰ هزار خودروی جدید به بازار بیاید اما میانگین تولید ماهانه تا الان حد...