امروز: سه شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۹ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۹/۹/۹ - ۱۶:۳۳
شناسه خبر: ۴۷۵۳۹۵
 
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو:
آزادسازی واردات خودرو لطف نیست وظیفه است
خودرونگاران -آزاد سازی واردات خودرو پس از سه سال موضوعی است که این روزها به دنبال طرح ساماندهی بازار خودرو در مجلس دنبال می‌شود و روز گذشته نیز در این خصوص حجت الله فیروزی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: «ماده‌ای در طرح «سامان‌دهی بازار خودرو» در نظر گرفته شده است که واردات خودرو در ازای صادرات خودرو، قطعه، نفت خام و دارایی کسانی که در خارج از کشور ارز دارند، اما برای وارد کردن آن به کشور تعهدی ندارند، آزاد خواهد بود.» البته آزاد سازی واردات خودرو مشروط بر این خواهد بود که مشخصات خودروها را وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین کند.

به گزارش خودرونگاران ، پیگیری آزادسازی واردات خودرو موضوع تازه ای نیست و ۲۶ شهریور سال جاری نیز در گزارشی با عنوان «آزاد سازی واردات خودروهای برقی و هیبرید با شرط و شروط!» بعد از پیگیری نمایندگان مردم در مجلس مورد بررسی 

قرار داده بود. هرچند چندماه از طرح آزادسازی واردات خودرو می‌گذرد با این حال دوباره موضوع واردات برای سروسامان دادن به بازار خودرو و جلوگیری از نوسانات پی در پی نرخ ها در این بخش داغ شده است.

انواع خودرو در تاریخ ۳۰ خرداد ۹۷ با نامه محمد شریعتمداری وزیر وقت وزارت صنعت، معدن و تجارت به رئیس سازمان توسعه تجارت ممنوع اعلام شد و پس از آن شمار بسیاری از افرادی که در این حوزه فعالیت داشتند اشتغال خود را از دست دادند و به مشاغل دیگر روی آوردند؛ البته مشکلات به همین جا منتهی نشد و ممنوعیت واردات منجر به رشد قیمت پیوسته خودروهای خارجی و پس از آن خودروهای داخلی شد. از همین رو حالا مسئولان و نمایندگان مجلس به این نتیجه رسیده‌اند که اگر واردات را از ممنوعیت خارج کنند شاید بتوان بازار خودرو را دوباره سروسامان داد.  موضوعی که مهدی دادفر دبیر انجمن واردکننده های خودرو به ان بعنوان وظیفه دولت نگاه می کند و شرط و شروط های دولت را به باد انتقاد می گیرد . آنچه در پی می آید نگاه وی در این مورد است

  • این روزها صحبت از آزادسازی واردات انواع خودروها با شرط و شروط است، با توجه به اینکه قبل تر هم مجلس این موضوع را پیگیری کرده بود به نظرتان واردات آزاد می‌شود؟ در صورت آزاد سازی چه تاثیری بر روی بازار برجای خواهد گذاشت؟

متاسفانه برخی فکر می کنند با آزاد سازی واردات خودرو منتی بر گردن مردم دارند که شرط و شروط هم می‌گذارند. من شخصا می گویم واردات را آزاد نکنید، واردات انجام می شد، با بستن آن این بلا را سر بازار خودرو آوردند، ‌حالا آزاد نکنند اتفاق خاصی رخ نمی دهد.  

بعد از سه سال که اکثر زیرساخت ها واردات را از بین بردند و واردکنندگان نیز مجموعه هایشان را از دست دادند، آزاد سازی واردات کمکی نخواهد کرد. بنابراین اگر می خواهند واردات را آزاد کنند از جهت لطف به این بخش ها نیست، فقط قصد این را دارند که از فضای نامناسب کشور در حوزه خودروسازی خارج شوند. بنابراین حتی اگر واردات را آزاد کنند وظیفه است و لطف نیست که شرط و شروط هم 

داشته باشد. اگر از سرگیری واردات هم انجام نشود اتفاق خاصی رخ نخواهد داد چون واردکنندگان را از بین بردند و همانطور که اشاره کردم خیلی از کسانی که در این حوزه فعالیت داشتند تغییر شغل داده اند.

مسئولان بدون مطالعه و بررسی به طور مکرر نظریه های مختلفی مطرح می کنند؛ برای مثال می‌گویند واردات به شرط صادرات قطعه و خودرو آزاد شود، این درحالی که اگر این محصولات قابلیت صادرات داشتند تا حالا هر دو خودروساز هزاران بار اقدام به صادرات کرده بودند و حتی محصولاتشان را به مردم خودشان هم نمی فروختند. جای تاسف دارد که همواره شاهد این هستیم که مسئولان بدون مطالعه و بررسی به طور مکرر نظریه های مختلفی مطرح می کنند. یعنی اگر این خودروها و قطعات قابلیت صادرات به هر کشوری را داشتند مردم کشور خودمان باید التماس می کردند و در صف می ایستادند که تا یک خودرو تحویل بگیرند. این موضوع را هم در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ توسط یکی از تولیدکنندگان کفش تجربه کردیم که مردم باید با هزار واسطه حواله خرید یک کفش را تهیه می کردند

راست می گویید موانع را برطرف کنید

 

نکته بعدی، بندی که در این طرح قرار دادند نمایشی است و پاسخ تقاضای بازار را نخواهد داد و اجرا هم نخواهد شد. آزاد شدن واردات این شکلی نیست، سیاست گذاری و اجرای واردات باید کاملا تبیین شده باشد، ‌ یعنی به غیر از اینکه راه واردات را بسته اند، حالا می خواهند با منت آن را آزاد کنند حداقل مشکلات زمانی که واردات آزاد بود را باید برطرف کنند. در همان زمان آزاد بودن واردات حداقل ۱۳ چالش و ۷ سد بر سر راه این حوزه وجود داشت که بخشی از آن‌ها شامل موانع تراشی‌های سازمان استاندارد، سازمان محیط زیست، ثبت سفارش، دفتر تنظیم مقررات، پلیس راهور ناجا و غیره بوده است.

بنابراین مسئولان فکر نکنند لطف خاصی می کنند، چون انحصار ۱۰۰ درصدی وجود دارد و این معضل هم با یکسری از شعارها و نمایش ها که فقط اعلام کنند انحصار را شکستیم برطرف نمی شود، هرچند که تمام تلاش‌ها و برنامه ریزی‌ها در نهایت در راستای حفظ انحصار موجود است؛ یعنی تمام این اقدامات را انجام 

می دهند تا این دو خودروساز در سیطره دولت باقی بماند.

 

  • پس فکر می‌کنید تمام این جلساتی که برگزار می کنند و گفت و گوهایی که دارند  تنها نمایش است و ثمره خاصی ندارد؟

برداشت شخصی بنده این است که هیچ کدام از مسئولان برنامه این ندارند که قانونی وضع کنند تا مشکل برطرف شود. آنها می خواهند فضای انحصاری خودروسازی ها را حفظ کنند وگرنه اگر دو خودروساز تلاش کنند مقداری قیمت های موجود را کاهش دهند همه راضی خواهند شد. دلیل این ماجرا هم این است که این افراد به هیچ وجه بازار غیر انحصاری را نمی شناسند و نمی دانند فواید فعالیت در بازار رقابتی چیست.

کشور ترکیه در همسایگی مان در سال ۲۰۱۸ توانسته ۳۱ میلیارد دلار صادرات صنایع خودروسازی داشته باشد. جالب تر اینکه وقتی صنعت این کشور در سال ۲۰۲۰ را مطالعه می کنیم می بینیم که نه تنها با توجه به گسترش ویروس کرونا صادرات کاهش نداشته بلکه رو به افزایش هم بوده است. این نیز درحالی 

است که آن‌ها هم مشکلات، مردم، ضریب جینی بالا و غیره دارند اما چه کاری می کنند که باز هم موفق هستند؟

اردوغان، رئیس جمهور ترکیه  بجای حمایت تعرفه ای از خودروسازان، تعرفه را برمی دارد اما در مقابل در زمان شماره گذاری بسته به نوع مشخصات خودرو عوارض می گیرد. یعنی می گوید من کاری ندارم این خودرو در کشور من تولید یا وارد می شود، یا حتی ساخت کجاست؛ به این توجه دارم که این خودرو چقدر کیفیت دارد؟ چقدر مباحث فنی آن با بازارهای جهانی مطابقت دارد؟ بعد از آن عوارض و مالیاتی را می گیرد تا هم مردم از خودرو خوب بهره مند شوند و هم صنایع داخلی مجبور به رشد و افزایش استاندارد و کیفیت شوند.

این تغیراتی است کهبعد از ریاست جمهوری وی روی داده است و طی مدت ۶ تا ۷ سال جهش عظیمی در صنعت خودروسازی کشورش ایجاد شد. بنابراین تا زمانی که نخواهیم سیاست مان را عوض و طرز نگاهمان را تغییر دهیم ، با آزاد سازی واردات هیچ لطفی در حق مردم نمی کنیم و شرایط همینطور باقی خواهد ماند.

البته در خصوص طرحی هم که مجلس آن را برای آزادسازی واردات با منشا خارجی یا صادرات خودرو و قطعات دنبال می کند باید بگویم که این طرح بعد از تصویب در مجلس ،باید به هیات رئیسه بیاید، از آنجا به شورای نگهبان برود وبعد از تائید شورای نگهبان که حتما تایید نخواهد کرد، اجرایی شود . بنابراین این موضوع هم سرانجام ندارد.

 

  •  اشاره کردید به صنعت خودرو ترکیه، که قدمت خودروسازی اش از ایران کمتر است اما  علاوه بر اینکه توانستند سال گذشته از خودرو ملی خود رونمایی کنند بلکه همانطور که تائید کردید در سال ۲۰۱۸ توانستند بالغ بر ۳۱ هزار میلیارد دلار ارزآوری داشته باشند؛ به نظرتان دلیل اینکه آن‌ها موفق شدند و ما هنوز در همان ابتدای مسیر هستیم چیست؟

همین حالا باید از مسئولان پرسید چند مرکز تحقیق و توسعه (R&D) در ایران داریم؟ تا سال ۲۰۱۹ در ترکیه ۱۸۴ مرکز فعالیت داشتند. جالب اینجاست از این تعداد مرکز که در کشور ترکیه فعالیت دارند  ۳۰ مرکز جزو ۵۰ مرکز 

تحقیق توسعه جهانی است. برای مثال شرکت خودوسازی فورد، سه مرکز تحقیق و توسعه دارد که یکی از آن‌ها را در ترکیه قرار داده است. شرکت خودروسازی فیات نیز تنها مرکز تحقیق و توسعه که خارج از استرالیا دارد در ترکیه است. بنابراین همین موارد است که باعث می شود صنعت خودروسازی آن‌ها پیشرفت کند.

علاوه بر این ۲۵۰ تامین کننده جهانی قطعات در این کشور فعالیت دارند. بنابراین اگر دسترسی به ۲۵۰ تامین کننده جهانی را داشته باشیم عجیب نیست که بتوانیم تویوتا کرولا، رنو مگان، هیوندای، فورد و غیره بسازیم. اما حالا بشینیم قانون بنویسیم و صبح تا شب طرح جدید ارائه دهیم که خودروسازان موظف هستند در بورس و غیره بروند و همین وضعیت سال ۱۳۹۹ را در سال ۱۴۴۰ هم خواهیم داشت.

نوع نگاه را نمی خواهیم عوض کنیم و فکر می کنیم تنها اهرم حمایتی از صنایع فقط انحصار در خودروسازی است، لذا می گویم که این طرح هم اجرا نشدنی است. اینطور که می بینیم این صنعت خودروسازی همین است و تا وقتی دست دولتی ها است هیچ وقت درست نخواهد شد؛ نمی خواهم صنعت خودروسازی مان را با خودروسازان آلمان، ایتالیا

و غیره مقایسه کنم، اما در ایران نزدیک به یک قرن از خودرو استفاده می شود و نزدیک به ۶۰ سال است که خودروساز هستیم ؛ ترکیه بعد از ما خودروساز شد اما ببینید آن‌ها کجا و ما کجا هستیم؟ در آنجا دولت دخالت نکرده و تمام فعالیت خودروسازان از طریق جذب سرمایه گذار خارجی انجام می شود.آنها توانسته اند خودروسازان بزرگ را راضی کنند که به کشورشان بیایند، چرا؟ چون تمام این اقدامات توسط مردم انجام شده و دولت دخالتی نداشته است.

 

حالا دولت و مجلس ما پشت سر هم طرح و لایحه می نویسند و مدام باهم کلنجار می روند تا برای مثال فردا اتفاق خاصی رخ دهد. اتفاق خاصی رخ نخواهد داد، برند ما یک برند بین المللی نیست. برند داخلی داریم و صاحب پلت فرم داخلی هم نیستیم اما در عوض شعار می دهیم و همین است که صنعت اصلاح نمی شود.

متاسفانه صنعت خودرو هم به دست افراد غیر متخصص افتاده است . هم مسئولان و تصمیم گیران مدام درکار یکدیگر دخالت می کنند، بنابراین یکسری از افراد دور هم جمع شده و اظهار نظر می کنند

و می خواهند بگویند ما هستیم تا میزشان را از دست ندهند.

 

تمام تلاشها برای حفظ حضور دولت در خودروسازی است

 

در تمام کشورهای دنیا شورای رقابت و سازمان ها و NGO های حمایت از مصرف کننده هست اما بیایید ببینید کجای دنیا شورای رقابت دست به قیمت گذاری خودرو می زند یا فرمول می نویسد؟ اصلا ربطی به این بخش ندارد. تاکنون کلامی از شورای رقابت شنیده اید که در مورد شکست انحصار صحبت کند؟ سازمان حمایت از مصرف کننده همه دنیا این شکلی نیست، میزان خدمات، کیفیت و قیمت را توسط تشکل هایی چون NGO ها که مورد قبول قرار گرفته بررسی می کنند و جلوی افرادی که می خواهند به مردم محصول بی کیفیت و گران بفروشند را می گیرند. این مسائلی است که در کل دنیا حل شده اما در اینجا تمام وقتمان را تلف می کنیم سر اینکه فقط یک رکن حفظ شود، آن هم حضور دولت در صنعت خودروسازی است.

اگر به دولت بگویند صنعت خودروسازی را تحویل می گیریم و یکسال دیگر بهترین خودرو جهان را با کمترین قیمت تحویل می دهیم، نمی ذارند چنین اتفاقی رخ دهد، یعنی ۱۰۰ هزار دلیل می آورند که اینجا به بخش خصوصی انتقال نیابد، چون بخش خصوصی به کسی باج نمی دهد، هرکسی را استخدام نمی کند و به هرکسی حقوق نمی دهد

اگر به دولت بگویند صنعت خودروسازی را تحویل می گیریم و یکسال دیگر بهترین خودرو جهان را با کمترین قیمت تحویل می دهیم، نمی گذارند چنین اتفاقی رخ دهد. یعنی ۱۰۰ هزار دلیل می آورند که اینجا به بخش خصوصی انتقال نیابد. چون بخش خصوصی به کسی باج نمی دهد، هر کسی را استخدام نمی کند و به هر کسی حقوق نمی دهد. هر جایی بگویند برو کارخانه تاسیس کن، نمی کنند. به هر کسی پول نمی دهد. اگر بگویند تعداد مشخصی خودرو به یک مجموعه خاص بدهند نمی دهد. بخش خصوصی می گوید مگر اینجا خیریه است؟ من می خواهم کار اقتصادی کنم، درآمدزایی داشته باشم برای کارگرانم زندگی مرفه بسازم و بهترین محصول را هم در جهت سوددهی به سهام دارانم به بازار عرضه کنم و مردم هم راضی باشند.

  • بنابراین باز شدن گره کور افزایش کیفیت و توسعه صنعت خودرو را در گرو واگذاری آن به بخش خصوصی می‌دانید؟

بله اما رها نمی کنند چون منافعشان را می خواهند. یکی می گوید آزاد سازی واردات به شرط و شروط، دیگری می گوید این صنعت لوکوموتیو صنایع دیگر است و باید در آن حضور داشته باشیم. اینکه صنعت لوکوموتیو و پیشران است را همه ما قبول داریم اما این مسئولان این وسط چکار می کنند؟ این همه سال این صنعت دستشان بود و نتوانستند کاری کنند. رهایش کنند شاید یک نفر دیگر توانست شرایط بهتری فراهم کند.

چطور ترکیه بزرگترین تامین کننده خودرو اروپا می شود؟ چطوری ۲۵۰ تامین کننده جهانی به یک کشور در همسایگی ما قرار حاضر می شوند؟ چند وقت گفتیم ایران و کره با هم صنعت خودرو را آغاز کردند برخی از کارشناسان گفتند و چرا می گویید ایران و کره؟ حالا میگوییم ترکیه، شاید هم از نظرشان نباید خودمان را با کسی مقایسه کنیم و اول هستیم؟

ترکیه چهاردهمین خودروساز جهان با یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرودر دو سال گذشته شد، البته ما هم سال ها پیش توانستیم سیزدهمین خودروساز جهان به لحاظ تیراژ بشویم. اصلا کاری نداریم خودروسازان فرغون، پراید یا مرسدس بنز تولید کردند اما حالا همان تیراژ را هم نتوانستند حفظ کنند. بنابراین بی کفایتی مسئولان در تنظیم بازار مشخص شده است و بازار خودرو کشور را نابود کردند و حالا صحبت از واردات می زنند.

 

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۳ + ۴
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۹/۱۰/۲۹ - ۱۶:۵۲
سیاست وزارت صنعت رقابتی ساختن خودروسازی است
خودرونگاران_ وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: سیاست این وزارتخانه رقابتی ساختن صنعت خودرو در داخل و استفاده از همه شرکت‌های توانمند در این حوزه است.
۱۳۹۹/۱۰/۲۹ - ۱۶:۰۸
سالها بخاطر انحصار توليد خودرويورو٥ نساختند
خودرونگاران -رييس سازمان محيط زيست گفت: تا كنون ميگفتند كه بخاطر تحريم ها خودروي يورو ٥ توليد نمي كنم اما بعدا مشخص شد بخاطر چند ميليون تومان نمي خواستند خودرو يررو ٥ توليد كنند
۱۳۹۹/۱۰/۲۹ - ۱۶:۰۶
ان شالله واردات خودروهاي دست دوم شوخي است
خودرونگاران -عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام درمراسم رونمايي از موتور سه سيلندر ايران خودرو گفت: خبر ناخوشايند كه برخي تصميم گيران به دنبال واردات خودروي دست دوم از مناطق آزاد هستند ان شالله كه شايعه است.
۱۳۹۹/۱۰/۲۹ - ۱۶:۰۴
وقت آن است كه از بودجه سهم بگيريم/ براي صنعتي سازي موتور سرمايه ثابت مي خواهيم
خودرونگاران -مديرعامل ايران خودرو گفت: همه خودروسازان مي توانند از موتور ملي سه سيلندر استفاده كنند البته الان زمان آن است كه در بودجه حمايت هاي مالي داشته باشيم چرا كه توليد صنعتي اين موتور سرمايه ثا...
۱۳۹۹/۱۰/۲۹ - ۱۵:۵۹
قیمت خودرو باز هم کاهش یافت
خودرونگاران_نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی تهران گفت: طی چند روز گذشته به دلیل کاهش نرخ دلار، قیمت ها در بازار خودرو کاهشی شده است و هر روز شاهد ریزش قیمت ها در این بازار هستیم.
۱۳۹۹/۱۰/۲۹ - ۱۵:۵۶
پروتوتایپ هایپریون اکس در لاس وگاس
خودرونگاران -تصاویر پروتوتایپ هایپریون اکس در لاس وگاس را ببینید.
۱۳۹۹/۱۰/۲۹ - ۱۵:۵۶
بررسی هزینه‌های غیرمرتبط تا کیفیت پایین محصولات تولیدی
خودرونگاران_ عضو کمیته تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی تصمیم‌گیری چندگانه در قیمت و نرخ‌گذاری، کیفیت پایین محصولات تولیدی و بررسی نحوه تعامل شرکت‌های خودروسازی با قطعه‌سازان را از جمله محورهای تحقیق و ...
۱۳۹۹/۱۰/۲۹ - ۱۵:۵۲
هوندا HRV انحصاري بازار آمريكا در حال تست
خودرونگاران -ظاهرا اطلاعات جديد از شركت هوندا نشان مي دهد كه نسل آینده هوندا اچ آر وی یک ورژن مخصوص بازار آمریکا توليد خواهد شد.
۱۳۹۹/۱۰/۲۹ - ۱۵:۴۰
زمان قرعه کشی ۶ محصول گروه خودروسازی سایپا مشخص شد
خودرونگاران_ قرعه کشی طرح فروش فوری ۶ محصول گروه خودروسازی سایپا فردا برگزار می‌شود.
۱۳۹۹/۱۰/۲۹ - ۱۵:۳۷
بارز و اراده خلل ناپذیر کارکنان و مدیران آن
خودرونگاران_سود تلفیقی گروە صنعتی بارز از شرکت های تابعه شستا از مرز ۷۰۰۰ میلیارد ریال عبور کرده و رکورد بی نظیر رشد ۳۵۰ درصدی را تا پایان سال جهش تولید به ثبت می رساند و بارز با اراده خلل ناپذیر مدیر...
۱۳۹۹/۱۰/۲۹ - ۱۵:۱۲
بازدید رییس و اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس از شرکت کروز و گروه بهمن
خودرونگاران_اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با حضور در شرکت کروز و گروه بهمن از این واحدهای ممتاز تولیدی صنعتی بازدید به عمل آوردند.
۱۳۹۹/۱۰/۲۹ - ۱۵:۰۱
راه حل کاهش اختلاف قیمت خودرو بین کارخانه و حاشیه بازار چیست؟
خودرونگاران_ یک کارشناس صنعت خودرو در خصوص راه حل کاهش اختلاف قیمت خودرو بین کارخانه و حاشیه بازار توضیحاتی داد.
۱۳۹۹/۱۰/۲۹ - ۱۴:۱۲
آغاز بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث از چهارشنبه
خودرونگاران_ بیمه مرکزی از بخشودگی ۱۰۰ درصدی جرایم بیمه شخص ثالت از اول تا پایان بهمن ماه به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب خبر داد.
۱۳۹۹/۱۰/۲۲ - ۱۲:۱۱
دنده عقب قیمت‌ها در بازار خودرو
خودرونگاران_ رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو از کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو خبر داد.
۱۳۹۹/۱۰/۲۳ - ۱۲:۱۶
پیش‌بینی درآمد ۱۰ هزار میلیارد تومانی دولت با آزادسازی واردات خودروی دست‌دوم از مناطق آزاد
خودرونگاران - با مصوبه کمیسیون تلفیق در خصوص واردات خودرو از مناطق آزاد، پیش بینی می شود، ۱۰ هزار میلیارد تومان درآمد جدید ایجاد شود.
۱۳۹۹/۱۰/۲۳ - ۱۰:۵۰
لوازم یدکی؛ تقلبی یا بی‌کیفیت؟
خودرونگاران - رئیس اتحادیه لوازم یدکی و نمایندگی‌های مجاز خودرو اهواز گفت: فروشندگان لوازم یدکی به دنبال سود خود هستند؛ وقتی که قیمت لوازم یدکی افزایش پیدا کند، درخواست خرید لوازم یدکی اصل و باکیفیت ک...
۱۳۹۹/۱۰/۲۳ - ۱۰:۰۳
۳ حوزه صنعت خودرو که بیشترین رسوخ فناوری نانو را تجربه کردند
خودرونگاران - بررسی‌های نشان می‌دهد بیشترین رسوخ فناوری در حوزه خودرو مربوط به محصولات نگهداری با ۳۲۱ محصول است و پس از آن قطعات با ۱۷۶ محصول رتبه دوم و افزودنی‌های خودرو با ۱۳۷ محصول در رتبه سوم قرار...
۱۳۹۹/۱۰/۲۳ - ۱۶:۲۳
خودروهای هیبریدی از روی غول آلودگی عبور می‌کنند؟
خودرونگاران - نتایج تحقیقات دانشگاهی ایران در حوزه خودروهای هیبریدی (سوخت ترکیبی) نشان می‌دهد که می‌توان بدون ایجاد تغییرات جدی در خط تولید خودروهای داخلی، تنها با ۱۰ درصد قیمت تمام شده خودرو و با است...
۱۳۹۹/۱۰/۲۷ - ۱۰:۲۵
۱۵ هزار خودروی سفارش‌های معوقه تا پایان سال واگذار می‌شود
خودرونگاران - مدیر عامل شرکت ایران خودرو از تحویل سه هزار دستگاه خودرو به مردم تا پایان دی ماه جاری خبر داد و گفت: سفارش‌های معوقه و تاخیردار این شرکت، حدود ۱۵ هزار دستگاه است که تا پایان سال جاری به ...
۱۳۹۹/۱۰/۲۴ - ۱۶:۳۹
پروژه تاکسی‌ هوایی توسط "جنرال موتورز" رونمایی شد
خودرونگاران_ "کادیلاک" شرکت خودروسازی آمریکایی که در تملک شرکت "جنرال موتورز" است از یک "کانسپت" آینده‌نگرانه پرنده در نمایشگاه سالانه CES ۲۰۲۱ رونمایی کرد؛ این وسیله نقلیه خودران به صورت عمودی از زمی...
۱۳۹۹/۱۰/۲۴ - ۰۹:۰۱
کاهش شدید فروش خودروسازان بزرگ دنیا
خودرونگاران_رنو، بی ام و و فولکس واگن از کاهش فروش خود در سال ۲۰۲۰ خبر دادند.
۱۳۹۹/۱۰/۲۳ - ۱۰:۴۸
دیگنیتی در خط تولید بهمن موتور قرار گرفت اما خبری از شرایط فروش نیست
خودرونگاران - دیگنیتی ،محصول جدید گروه بهمن که می توان آن را خاص ترین خودروی سال ۹۹ در صنعت خودروی کشور دانست این روزها در خط تولید بهمن موتور در حال تولید است، اما گویا بر خلاف تبلیغات این محصول که د...
۱۳۹۹/۱۰/۲۶ - ۱۰:۲۱
استفاده حداکثری ایران خودرو از ظرفیت قطعه‌سازی استان مرکزی
خودرونگاران_مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، گفت: ۲۴ قطعه ساز در استان مرکزی به صورت مستقیم با ایران خودرو همکاری می کنند که پنج درصد قطعه سازان ایران خودرو را تشکیل می دهد، ایران خودرو آمادگی دارد که...
۱۳۹۹/۱۰/۲۴ - ۱۰:۳۵
ورود خودروهای مستعمل و سکوت مجلس
خودرونگاران_هفته گذشته یکی از مصوبات خودرویی کمیسیون تلفیق مجلس با سروصدای زیادی همراه شد، مصوبه‌ای که اعضای کمیسیون تلفیق خیلی مایل به اظهار نظر در مورد آن نبودند.
۱۳۹۹/۱۰/۲۶ - ۱۲:۲۲
قرعه کشی یازدهمین فروش فوق‌العاده ایران خودرو؛ فردا
خودرونگاران_ مراسم قرعه کشی یازدهمین مرحله فروش فوق‌العاده ایران خودرو،‌ ساعت ۱۰ صبح فردا شنبه ۲۷ دی‌ماه، با حضور نمایندگان نهادهای ناظر در سالن کنفرانس معاونت بازاریابی و فروش این شرکت برگزار می‌شود.