امروز: سه شنبه ۴ آذر ۱۳۹۹ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۹/۷/۲۸ - ۱۳:۱۴
شناسه خبر: ۴۷۳۷۴۱
 
رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان:
آقای وزیر، مطالبه گر باشید نه پاسخگو!
خودرونگاران| قطعه‌سازان به عنوان بخش خصوصی بین دو بخش دولتی و خصولتی صنایع مادر و خودروسازان در حال له شدن هستند؛ صنایع مادر مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان از جمله مس، ‌فولاد، مواد پتروشیمی، آلومینیوم و غیره را بر عهده دارند که محصولاتشان را به قطعه‌سازان به قیمت جهانی و گاهی گران‌تر به فروش می‌رسانند. از طرفی خودروسازان به عنوان بخش نیمه خصوصی و دولتی با نگاه از بالا به پایین به قطعه‌سازان اقدام به پرداخت مطالبات این تولیدکنندگان قطعات خودرو نمی‌کند. از همین رو صنایع مادر همواره سودی بین ۶۰ تا ۱۰۰ درصد از فروش محصولاتشان می‌برند و مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان نیز به بیش از ۳۴ هزار میلیارد تومان رسیده است.

بنابراین عجیب نیست که از هزار و ۲۰۰ قطعه ساز کشور اکنون ۴۰۰ واحد تعطیل شده باشند و ۸۰۰ واحد نیز با کاهش تیراژ به فعالیت خود ادامه دهند. قطعه‌سازانی که بخش قابل از اشتغال زایی را بر دوش می‌کشند و با ارزش افزوده‌ای که دارند کمک بزرگی به اقتصاد کشور می‌کنند، اما ‌با این حال مورد بی‌مهری مسئولان قرار گرفته اند؛ چراکه زیر بار فشار دو بخش دولتی در حال کمر خم کردن هستند. در همین راستا برای بررسی بهتر وضعیت این تولیدکنندگان به سراغ محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور رفتیم که در ادامه گفت‌وگوی بازار با وی را خواهید خواند.

 

* اغلب از قطعه‌سازان می‌شنویم که صنایع مادر به عنوان تولیدکنندگان مواد اولیه از جمله مس، ‌ فولاد، آلومینیوم، مواد پتروشیمی و غیره محصولاتشان را به قطعه‌سازان به قیمت جهانی به فروش می‌رسانند، این صنایع که دولتی هستند چرا هیچ نظارتی بر روی آن‌ها نیست؟

همانطور که در گذشته هم بارها به متولیان دولتی انتقاد کردیم، از سال ۹۰ با مصوبه مجلس برای مقابله با خام فروشی محصولات صنایع مادر قرار بر این شد که ۹۵ درصد فوب خلیج فارس قیمت پایه مواد اولیه باشد که در آن مرحله تازه رقابت آغاز می شود و به این دلیل که عرضه کم است، قیمت‌ها هم همواره بی جهت افزایش می یابد.

در حقیقت ما قطعه‌سازان بین دو سنگ بزرگ در حال له شدن هستیم، یک سنگ بزرگ ما خودروسازان هستند و دیگری نیز تامین کننده مواد اولیه و به تازگی نیز بانک مرکزی به آن اضافه شده است. این‌ها با یکدیگر حرکت می کنند تا قطعه ساز را زیر بار فشار قرار دهند. همواره درخواست کردیم و گفته‌ایم که اگر قرار است قیمت گذاری برای خودرو انجام شود ازابتدای تولید برای این صنعت قیمت دستوری را اعمال کنیم. بنابراین برای فولاد، مس، آلومینیوم، ارز و غیره هم قیمت گذاری انجام دهیم تا با همان قیمت خرید انجام دهیم و با همان قیمت نیز تحویل دهیم. بنابراین اگر مسئولان چنین کاری را انجام نمی دهند، دو طرف را آزاد بذارند. اگر مواد اولیه آزاد است و در بورس عرضه می شود، باید محصول هم در بورس عرضه شود. ما قطعه‌سازان بخیل نیستیم اما شرکت‌های صنایع مادر سودهای ۶۰ درصد تا ۱۰۰ درصد هم می برند.

بعضی از مواقع مواد اولیه‌ای که تولیدکننده نیاز دارد انقدر کم عرضه می شود که همینطور قیمت‌ها  روند صعودی طی می‌کنند و بالاتر می رود. لذا راه حل این است که بذارند مواد اولیه از چرخه بورس خارج شود، هرچند فولاد مبارکه می گوید بذارید خودش تصمیم بگیرد و مواد اولیه صنایع قطعه سازی، خودروسازی و صنایع خانگی را همگی را تامین می کند و به همه هم مواد اولیه مورد نیازشان را می دهد اما به طور کلی این بی سر و سامانی نیاز به برنامه ریزی مناسبی دارد.

به عنوان تولیدکننده قطعات خودرو برای بهبود وضعیت تولید و اقتصاد کشور پیشنهاد می‌دهم که باید انجام شود. اول؛ قیمت گذاری خودرو بر اساس فوب خلیج فارس با توجه اینکه نرخ ارز لجام گسیخته افزایش یافته باید اصلاح شود. بنابراین زمانی که می خواهیم مواد اولیه را تهیه کنیم، قیمت مناسب می شود و برای مردم هم خودرو ارزان تر تولید خواهد شد

در گذشته به صورت مچینگ اقدام به خرید مواد اولیه می کردیم که بر اساس بررسی های کارشناسی وزارت خانه و فولادمبارکه سهمیه ای در نظر گرفته شده بود، این سهمیه را درخواست می‌دادیم و یک پیش فاکتور دریافت می کردیم با آن در بانک یک گشایش اعتبار نامه ال سی انجام می‌شد و می‌توانستیم مواد اولیه مورد نیازمان را طی سه تا شش ماه تامین کنیم که متاسفانه این راه راهم برای ما بستند.

یعنی به ما می گویند برو توی بورس، رقابت کن، قیمت هرچقدر هم هست بپذیر و بعد پول آن را هم ۱۰۰ درصد پرداخت کن تا شاید تا دو تا سه ماه آینده مواد اولیه تحویل داده شود که این دیگر ظلم مضاعف به تولیدکننده است. بنابراین به عنوان تولیدکننده قطعات خودرو برای بهبود وضعیت تولید و اقتصاد کشور پیشنهاد می‌دهم که باید انجام شود. اول؛ قیمت گذاری خودرو بر اساس فوب خلیج فارس با توجه اینکه نرخ ارز لجام گسیخته افزایش یافته باید اصلاح شود. بنابراین زمانی که می خواهیم مواد اولیه را تهیه کنیم، قیمت مناسب می شود و برای مردم هم خودرو ارزان تر تولید خواهد شد.

دوم؛ سیستم مچینگ واحدی که نیاز دارد مجبور نشود به بورس برود و پول پیش که ندارد را بدهد و افرادی که پول دارند خریداری انجام می دهند و من تولید کننده باید از دست آن‌ها گران تر خریداری کنم را برگردانند. این بحثی است که مجلس و وزارت خانه باید برای رفع آن ورود کنند.

 

* بر اساس اعلام انجمن شما، مطالبات قطعه سازان از خودروسازان به ۳۴ هزار میلیارد تومان رسیده است، به نظرتان تا پایان سال با این روندی که پیش می‌رویم مطالبات چقدر افزایش خواهد یافت؟

این رقم مطالبات صنعت خودرو به ذینفعان و طرف هایش است که یک بخش آن به قطعه ساز بر می گردد. یک بخش دیگر به جاهایی مثل فولاد مبارکه و غیره و بخشی هم مطالباتی است که چک به بانک داده اند اما موعد پرداخت نرسیده است. بنابراین مجموع تمام این موارد بدهی خودروسازان به قطعه سازی است. اگر این روند بخواهد ادامه یابد این عدد ۳۴ هزار میلیارد تومان به ۴۰ هزار و ۵۰ هزار میلیارد تومان هم خواهد رسید که در آن زمان به یکباره همه چیز با هم دچار مشکل می شوند و دیگر فرصتی برای رفع مشکلات نیست.

سر چشمه شاید گرفتن به بیل/ چو پر شد نشاید گذشتن به پیل

با تعمیم این بیت به صنعت می‌توان دریافت که اگر مسئولان هوشمندانه در ابتدای مسیر جلوی اضافه شدن مشکلات را بگیرند تا آخر کار روند خوبی را تجربه خواهیم کرد، این تجربه را داشته ایم که هر جایی قیمت گذاری کردند مشکلات افزایش یافته است.

متاسفانه هرجا متولیان آمده اند سهمیه بندی کنند بر حجم مشکلات افزوده اند. اگر این را بگذارند در اختیار مکانیزم بازار و در اختیار تولید کننده و عرضه کننده، قول می دهم که هم روند قیمت خودرو کاهشی باشد و هم اینکه قیمت‌های لجام گسیخته دیگر نداشته باشیم. این کار را هم با تولید بیشتر می توان انجام داد.

البته شاید این سوال مطرح شود که تولید کننده چطور می تواند افزایش تولید دهد؟ پاسخ می‌دهم که اگر پولش را دریافت، مواد اولیه را خریداری کند و تولید را ادامه خواهد داد و افزایش تیراژ هم امکان پذیر خواهد شد. این بخش عمده ماجرا است اما مشکلات دیگری هم وجود دارد.

یکی بحث قیمت گذاری است، بر فرض امسال ۴۴ درصد فقط دستمزد کارگران افزایش یافته است، نرخ ارز از ۱۱ هزار تومان سال گذشته به ۳۰ هزار تومان رسیده است، مواد اولیه داخلی، ورق فولاد که سال گذشته از فولاد مبارکه ۵ هزار تومان خریداری می کردیم همین چند وقت پیش ۱۵ هزار تومان خریداری کردیم. حالا مس، آلومینیوم و مواد کائوچویی و غیره هم همگی به شدت با افزایش قیمت مواجه شده است.

 

* اشاره به افزایش قیمت نرخ مواد اولیه و هزینه کارگران کردید، اصلاح قراردادهای خودروسازان با قطعه‌سازان در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

تولید قطعه از مواد اولیه و دستمزد را شامل می شود، بنابراین تمام این‌ها باید با تغییر قیمت مواجه شوند. شش ماه از سال گذشته است اما هنوز برخی از قطعه سازان تعدیل قیمت محصولاتشان در سال جاری و حتی امسال را نگرفته اند. پیشنهاد ما خیلی ساده است، ‌ خودروسازان می توانند با نرم افزاری که خودشان و حتی شرکت های تامین کننده از جمله ساپکو، سازه گستر و مگاموتور دارند تغییرات را به سادگی اعمال کنند. همه این ها بر اساس آنلایز قیمت قرارداد بسته اند و می‌دانند چقدر هزینه دستمزد و مواد اولیه پرداخت شده است. هر کدام از این عددها که افزایش می یابد با یک کلیک ساده در رایانه می توانند قیمت جدید را پیدا کنند و نیاز به جلسات مکرر و التماس قطعه سازان نیست. خیلی راحت می توانند این تغییرات را ایجاد و پرداخت ها را تسهیل کنند. اگر این اقدامات انجام نشود قطعه سازان به شدت دچار مشکل می شوند کما اینکه تا حالا هم دچار مشکل شده اند.

علاوه بر مسائلی که به آن‌ها اشاره کردم، آخرین مشکلی که به تازگی با آن دست به گریبان شده‌ایم معضل تامین ارز توسط بانک مرکزی است. در گذشته واردات کالا را انجام می دادیم و می‌توانستیم ارز را از بانک مرکزی بگیریم یا از صادر کننده ای که صادرات انجام داده بود، ‌ کوتاژ صادراتی آن را بگیرم و پول آن را به صادر کننده بدهیم و آن‌ها هم رفع تعهد ارزی را انجام می دادند و تولیدکننده نیز مواد اولیه وارد می کرد، این روش به خوبی جواب داده بود و تولید ادامه داشت. اما این راه را هم به روی ما بستند و گفتند نه باید حتما برای تمام پروسه به بانک مرکزی بیایید. این نیز درحالی است که بعضی نمی توانند پول را به بانک مرکزی بدهند، چراکه آمریکا و بخشی که بر روی اجرای تحریم ها نظارت دارند، ‌ ریشه چنین موضوعی را پیدا کنند مانع ادامه فعالیت خواهند شد.

بنابراین جدا از اصلاح شیوه بالا، نیاز است که قطعه ساز امکان دریافت ارز آزاد را هم داشته باشد. بر اساس برآوردی که انجام شده بیش از ۲۰ میلیارد دلار ارز دست مردم است که ممکن است این رقم بیشتر هم باشد؛ می گویند ریشه این ارز کجاست؟ بر اساس آمار منتشره از سوی بانک مرکزی در سال‌های ۹۶، ۹۷ و ۹۸ بیش از ۴۲ هزار میلیارد دلار ارز از سوی این بانک برای کنترل نرخ ارز به بازار وارد شد.

به قول مولوی: از قضا سرکنگبین صفرا فزود

این ارزها در دست مردم قرار گرفت اما قیمت ها هم بالا رفت و هیچ کدام از مشکلات هم برطرف نشد. لذا می گوییم با توجه به اینکه این ارزها وجود دارد می توان با دو روش از آن ها استفاده کرد. یا به دست قاچاقچی داده شود تا کالای قاچاق وارد کشور شود. یا به تولیدکننده اجازه دهند از این ارز استفاده کنند. بانک مرکزی که ارز ندارد و حالا که ندارد بذارد از این ارزها استفاده شود، نه خودش ارز می دهد و نه مجوز بهره بردن از ارزهای موجود را می دهد.

 

بنابراین علت گرانی نرخ ارز و دیگر افزایش قیمت ها هم بر خلاف اینکه همیشه انگشت اتهام به سمت تولید کننده است را باید از یکجا دنبال کرد، آنهم آدرس می دهم: خیابان میرداماد، بانک مرکزی علت اصلی گرانی است.  چرا؟ از اول دولت آقای روحانی یعنی از سال ۹۲ تا الان حجم نقدینگی کشور بیش از ۶ برابر شده است. یعنی آن موقع ۴۵۰ هزار میلیارد تومان بود الان از ۲ هزار و ۸۰۰ هزار میلیارد تومان هم عبور کرده است. آیا تولیدات شش برابر شده است؟ مسلما نه. حتی برخی از سال‌ها با کاهش تولید هم مواجه بوده ایم. علم اقتصاد در سال ۱۹۱۰ کشف کرده که حجم کالا ضرب در قیمت کالا مساوی می شود با حجم نقدینگی ضرب در تعداد گردش آن.

خب زمانی که حجم نقدینگی این طرف معادله را افزایش داده اند و حجم کالا بالا نرفته، ‌ قیمت است که روند صعودی پیدا می کند. این به طور طبیعی و اقتصادی است. نمی  دانم این مسئولان چه عنادی با علم دارند که نمی خواهند واقعیت ها را قبول کنند و همش دنبال مقصر می گردند؟ مقصر همین جا هست.

 

* با این شرایط علت اصلی گرانی خودرو، زیان ده شدن صنعت و بدهی چندین هزار میلیارد تومانی خودروسازان به قطعه‌سازان را در تصدی گری دولت می‌دانید؟

بله، روحانی، رئیس جمهور گفتن که از سال ۹۶ تا الان حقوق کارگر را شش برابر افزایش داده اند. می گوییم دست شما درد نکند نرخ ارز هم شش برابر شده، نرخ مرغ و تخم مرغ و غیره هم بیش از شش برابر شده و نرخ دلار و سکه هم که بیش از ۸ برابر افزایش یافته است. لذا باید پرسید دنبال چه چیز دیگری هستید؟ بذارید بالاخره بازار بر اساس مکانیزم درست خودش بر اساس عرضه و تقاضا پیش رود. شما مسئولان فقط وظیفه تنظیم کننده و نه دخالت داشته باشد. اگر دولت دست از سر قیمت خودرو بردارد و دست از سر قیمت گذاری بردارد تمام مشکلات تولید حل خواهد شد.

این سوال را همیشه از متولیان پرسیده ام که ایران خودرو را چه کسی تاسیس کرد؟ برادران خیامی؛ اگر الان بجای این مدیریت خصوصی دست همان خانواده بود باز هم همین حال و روز را داشتیم؟ همه به صراحت می گویند نه.

متاسفانه دولت آمد تمام کارخانه جات اصلی را گرفت تا اداره کند اما یکی پس از دیگری آن ها را تخریب کرد. دولت مقصر اصلی شکست شرکت‌های تولیدکننده و بزرگی چون ارج، ‌ آزمایش، پارس الکتریک و غیره است. زمانی بود که کره‌ای ها حسرت خودروسازی ایران را داشتند اما الان می‌بینیم که هزار پله از ایرانی‌ها جلوتر هستند.   بنابراین اگر دولت می خواهد لطفی کند و به وزیر جدید هم از طریق خبرگزاری بازار می گویم: بیایید یکبار هم که شده این صنعت را رها کنید؛ چراکه اگر به سابقه وزرا قبلی نگاهی بندازید متوجه خواهید شد که تمام وقتشان را فقط برای خودرو صرف می کردند.

دولت بیاید این ۱۵ درصد سهم و سهام‌های کناری را هم بدهد تا به جای پاسخگویی، درباره کیفیت و خودرویی که باید به مردم تحویل داده شود مطالبه گر باشد. اگر این نصیحت را به همه وزار کردم و اگر گوش می کردند این صنعت به اینجا نمی کشید. هرچند نعمت  زاده و رحمانی وزرای اسبق قرار بود چنین کاری را انجام دهند اما عمر وزارت آن ها کفاف نداد. بنابراین اگر این کار عملیاتی شود و دولت به جای تصدی گری فقط نظاره گر باشد صنعت خودرو هم بهبود خواهد یافت.

برگرفته از سایت بازار

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۲ + ۱
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۹/۹/۴ - ۱۵:۵۰
سرقت خودرو" مورد توجه سارقان است
خودرونگاران_رییس پلیس آگاهی ناجا با اشاره به طرح برخورد با سارقان وسایل نقلیه گفت: ۹۱۴ فقره سرقت وسایل نقلیه، ۵۶۷ فقره لوازم خودرو، ۱۴۶ مورد موتورسیکلت و ۲۰۱ خودرو در نتیجه این طرح کشف و ضبط شده است.
۱۳۹۹/۹/۴ - ۱۵:۴۷
منافع سودآورانه اولویت ناوگان ملی نیست/ کاهش هزینه‌ها، حفظ امنیت و سرعت مطلوب اهداف کشتیرانی در جنگ اقتصادی است
خودرونگاران_مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر گفت:کاهش هزینه‌ها،حفظ امنیت و سرعت مطلوب سه هدف اصلی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در ارائه خدمات است.
۱۳۹۹/۹/۴ - ۱۵:۱۰
بررسی طرح تحول بازار و صنعت خودروی سبک
خودرونگاران_سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس از بررسی طرح تحول بازار و صنعت خودروی سبک در کمیسیون متبوعش خبر داد.
۱۳۹۹/۹/۴ - ۱۴:۵۵
« تارا» به نام آبی پوشان می شود؟
خودرونگاران_ گویا آبی پوشان جاده مخصوص برای خودروی جدیدشان به توافق رسیدند و قرار است از این پس خودرویی که چندی پیش توسط رییس جمهور رونمایی شده است را "تارا" بنامند. اسمی که پیش از معرفی از سوی خود...
۱۳۹۹/۹/۴ - ۱۴:۵۲
مایع حیات خودرو
خودرونگاران_ اهمیت استفاده از ضدیخ در پیشرانه‌ها بر کسی پوشیده نیست. بااین‌وجود برخی از افراد از ریختن و استفاده از ضدیخ خودداری می‌کنند و این قضیه را تا رسیدن سرمای زمستان به تأخیر می‌اندازند.
۱۳۹۹/۹/۴ - ۱۴:۳۶
سبقت ثروت ایلان ماسک از بیل گیتس
خودرونگاران_ایلان ماسک بنیان‌گذار شرکت خودروسازی تسلا و اسپیس ایکس با درآمد خیره کننده خود در سال ۲۰۲۰ به دومین فرد ثروتمند جهان تبدیل شد.
۱۳۹۹/۹/۴ - ۱۳:۳۰
قیمت انواع موتورسیکلت در چهارم آذر
خودرونگاران_در این گزارش قیمت تعدادی از مدل‌های مختلف موتور سیکلت را گرد آوری کرده ایم.
۱۳۹۹/۹/۴ - ۱۳:۱۳
همکاری دایملر و جیلی در موتورهای هیبریدی
خودرونگاران_شرکت‌های دایملر و جیلی اعلام کرده‌اند که چین را به‌عنوان مهد تولید و صادرات موتورهای هیبریدی خود انتخاب کرده‌اند.
۱۳۹۹/۹/۴ - ۱۲:۱۸
اغفال خودروسازان از مبحث کیفیت
خودرونگاران_ارزیابی کیفیت خودروهای سواری تولیدی در مهرماه سال جاری بیانگر این است که خودروسازان علیرغم اعلام افزایش تیراژهای تولید خود اما از توجه به کیفیت غافل مانده‌اند. طبق ارزیابی صورت گرفته، پژو ...
۱۳۹۹/۹/۴ - ۱۱:۳۰
امتیاز مشروط «صمت» به خودروسازان
خودرونگاران_طرح «مشوق جهش تولید خودرو» در حالی این روزها در وزارت صنعت، معدن و تجارت مراحل پایانی تدوین را می‌گذراند و قرار است در شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه مطرح شود که ظاهرا طبق آن بناست تولی...
۱۳۹۹/۹/۴ - ۱۱:۲۵
اقدامات ایران خودرو در حفظ سلامت کارکنان مطلوب و قابل تقدیر است
خودرونگاران_رییس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی، ضمن تقدیر از اقدامات ایران خودرو و مطلوب خواندن آن در حفظ سلامت کارکنان در شرایط کرونا، تصریح کرد: این شرکت بودجه قابل توجهی را برای تامین سلامت کار...
۱۳۹۹/۹/۴ - ۱۱:۲۲
پلاک های غیربومی ، مدارک احراز هویت بدهند جریمه نمی شوند
خودرونگاران_جانشین رییس پلیس راهور ناجا اعلام کرد: پلاک های غیر بومی ساکن تهران در روزهای محدودیت های دو هفته ای کرونا با اثبات سکونت در تهران یا شهرهایی که در طرح محدودیت های کرونایی هستند می توانن...
۱۳۹۹/۹/۴ - ۱۰:۴۶
شاهین؛ ایمن‌ترین خودروی ملی ایران
خودرونگاران| پس از انتشار ویدیوی تست تصادف از روبه رو «سایپا شاهین» که برای صحه‌گذاری عملکرد کیسه‌های هوا انجام شد، گروه خودروسازی سایپا ویدئو تست‌ تصادف دیگری از این خودرو را نیز منتشر کرده است.
۱۳۹۹/۸/۲۷ - ۱۳:۲۲
پاسخگویی و رسیدگی موثر به نیازمندی‌های مشتریان
خودرونگاران - تحلیل نتایج شاخص های مرتبط با امور مشتریان، همچنین گزارش‌های منعکس شده از دفتر ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت صمت، بیانگر اثربخشی اقدامات و برنامه های اجرا شده گروه صنعتی ایرا...
۱۳۹۹/۸/۲۸ - ۱۶:۳۳
قدرت چانه‌زنی خریداران افزایش یافت
خودرونگاران_روند نزولی قیمت‌ها در بازار خودرو با کاهش نرخ ارز، تداوم پیدا کرده و حالا خریداران قیمت خودروها را تعیین می‌کنند.
۱۳۹۹/۸/۲۷ - ۱۴:۰۳
چرا خودروی ارزان قیمت به دست مردم نمی رسد؟
خودرونگاران - موضوعی که مردم به شدت نسبت به آن اعتراض دارند قیمت به شدت بالای خودرو مخصوصا مدل های داخلی است. اما علت آن چیست؟
۱۳۹۹/۸/۲۸ - ۱۷:۱۴
مشخصات فنی و تجهیزات رفاهی خودروی دیگنیتی گروه بهمن اعلام شد
خودرونگاران_گروه بهمن روز گذشته به صورت رسمی تصویر اس یو وی جدید خود با نام دیگنیتی را در بیلبوردهای شهر تهران نمایان و مشخصات فنی آن را اعلام کرد.
۱۳۹۹/۸/۲۷ - ۱۵:۰۵
برندگان قرعه‌کشی ۷ محصول فروش فوق‌العاده سایپا مشخص شدند
خودرونگاران - -برندگان قرعه‌کشی طرح فروش فوق‌العاده هفت محصول سایپا که روز گذشته برگزار شده بود، پس از تایید نهایی توسط نهادهای نظارتی در سایت رسمی این گروه خودروسازی منتشر شد.
۱۳۹۹/۸/۲۸ - ۱۵:۵۱
نیسان سهام خود در میتسوبیشی را واگذار می‌کند
خودرونگاران_شرکت نیسان موتور احتمالا ۳۴درصد از سهام خود در شرکت میتسوبیشی‌موتورز را بفروشد.
۱۳۹۹/۸/۲۸ - ۱۶:۰۲
جنرال موتورز آمریکا مجبور به ترک کره شد
خودرونگاران_ شرکت جنرال موتورز با اعلام یک هشدار شدید گفت: اعتراضات کارگران احتمالا به خروج این شرکت از کره جنوبی منجر خواهد شد.
۱۳۹۹/۸/۲۹ - ۱۱:۱۰
طراحی وانت دوستدار طبیعت
خودرونگاران - آشپزخانه سیار روی وانت شاید برای کثیف نشدن محیط‌زیست ابزار مناسبی باشد، اما قطعا قیمت آن خیلی بیشتر از حد انتظار است.
۱۳۹۹/۹/۴ - ۰۹:۵۲
حذف شرط «سند در رهن» از پیش‎فروش ‎خودرو
خودرونگاران_ گرچه مدیران وزارت صنعت و خودروسازان پیش‌تر شرط «در رهن بودن سند خودرو» را به عنوان راهی برای حذف دلال‌بازی از بازار خودرو عنوان می‌کردند، این مورد از شرایط پیش‌فروش محصولات ایران‌خودرو حذ...
۱۳۹۹/۸/۲۹ - ۱۱:۲۷
مرسدس سیتان جدید در راه است
خودرونگاران - در جولای سال‌جاری، مرسدس بنز با تصویری تبلیغاتی از یک ون که قصد دارد در سال ۲۰۲۲ عرضه کند، علاقه‌مندان خود را شگفت‌زده کرد.
۱۳۹۹/۸/۲۹ - ۱۰:۲۸
فروش فوق‌العاده چهار محصول ایران‌خودرو از فردا
خودرونگاران - گروه صنعتی ایران‌خودرو به منظور اجرای سیاست‌های وزارت صمت مبنی بر افزایش عرضه خودرو به بازار، هشتمین مرحله فروش فوق‌العاده محصولات خود را با عرضه چهار محصول از فردا اجرا می‌کند.
۱۳۹۹/۹/۳ - ۰۹:۱۹
لزوم سرمایه گذاری در صنعت خودروسازی برای رسیدن به فناوری های نوین جهانی
خودرونگاران - معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر لزوم سرمایه‌گذاری در توسعه صنعت خودرو از طریق روش های نوین تامین مالی گفت: از اقدامات توسعه‌ای در صنعت خودرو حمایت می کنیم.
۱۳۹۹/۸/۲۸ - ۱۴:۲۳
تشکیل کمیته مشترک سایپا و انجمن صنایع همگن قطعه سازی
خودرونگاران_مدیرعامل و مدیران ارشد گروه خودروسازی سایپا در نشست مشترک با اعضای هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور، نحوه اجرای بسته جهش تولید صنعت خودرو و قطعه سازی که در وزارت صنعت، معدن و تجا...