امروز: دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۹/۷/۲۸ - ۱۳:۱۴
شناسه خبر: ۴۷۳۷۴۱
 
رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان:
آقای وزیر، مطالبه گر باشید نه پاسخگو!
خودرونگاران| قطعه‌سازان به عنوان بخش خصوصی بین دو بخش دولتی و خصولتی صنایع مادر و خودروسازان در حال له شدن هستند؛ صنایع مادر مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان از جمله مس، ‌فولاد، مواد پتروشیمی، آلومینیوم و غیره را بر عهده دارند که محصولاتشان را به قطعه‌سازان به قیمت جهانی و گاهی گران‌تر به فروش می‌رسانند. از طرفی خودروسازان به عنوان بخش نیمه خصوصی و دولتی با نگاه از بالا به پایین به قطعه‌سازان اقدام به پرداخت مطالبات این تولیدکنندگان قطعات خودرو نمی‌کند. از همین رو صنایع مادر همواره سودی بین ۶۰ تا ۱۰۰ درصد از فروش محصولاتشان می‌برند و مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان نیز به بیش از ۳۴ هزار میلیارد تومان رسیده است.

بنابراین عجیب نیست که از هزار و ۲۰۰ قطعه ساز کشور اکنون ۴۰۰ واحد تعطیل شده باشند و ۸۰۰ واحد نیز با کاهش تیراژ به فعالیت خود ادامه دهند. قطعه‌سازانی که بخش قابل از اشتغال زایی را بر دوش می‌کشند و با ارزش افزوده‌ای که دارند کمک بزرگی به اقتصاد کشور می‌کنند، اما ‌با این حال مورد بی‌مهری مسئولان قرار گرفته اند؛ چراکه زیر بار فشار دو بخش دولتی در حال کمر خم کردن هستند. در همین راستا برای بررسی بهتر وضعیت این تولیدکنندگان به سراغ محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور رفتیم که در ادامه گفت‌وگوی بازار با وی را خواهید خواند.

 

* اغلب از قطعه‌سازان می‌شنویم که صنایع مادر به عنوان تولیدکنندگان مواد اولیه از جمله مس، ‌ فولاد، آلومینیوم، مواد پتروشیمی و غیره محصولاتشان را به قطعه‌سازان به قیمت جهانی به فروش می‌رسانند، این صنایع که دولتی هستند چرا هیچ نظارتی بر روی آن‌ها نیست؟

همانطور که در گذشته هم بارها به متولیان دولتی انتقاد کردیم، از سال ۹۰ با مصوبه مجلس برای مقابله با خام فروشی محصولات صنایع مادر قرار بر این شد که ۹۵ درصد فوب خلیج فارس قیمت پایه مواد اولیه باشد که در آن مرحله تازه رقابت آغاز می شود و به این دلیل که عرضه کم است، قیمت‌ها هم همواره بی جهت افزایش می یابد.

در حقیقت ما قطعه‌سازان بین دو سنگ بزرگ در حال له شدن هستیم، یک سنگ بزرگ ما خودروسازان هستند و دیگری نیز تامین کننده مواد اولیه و به تازگی نیز بانک مرکزی به آن اضافه شده است. این‌ها با یکدیگر حرکت می کنند تا قطعه ساز را زیر بار فشار قرار دهند. همواره درخواست کردیم و گفته‌ایم که اگر قرار است قیمت گذاری برای خودرو انجام شود ازابتدای تولید برای این صنعت قیمت دستوری را اعمال کنیم. بنابراین برای فولاد، مس، آلومینیوم، ارز و غیره هم قیمت گذاری انجام دهیم تا با همان قیمت خرید انجام دهیم و با همان قیمت نیز تحویل دهیم. بنابراین اگر مسئولان چنین کاری را انجام نمی دهند، دو طرف را آزاد بذارند. اگر مواد اولیه آزاد است و در بورس عرضه می شود، باید محصول هم در بورس عرضه شود. ما قطعه‌سازان بخیل نیستیم اما شرکت‌های صنایع مادر سودهای ۶۰ درصد تا ۱۰۰ درصد هم می برند.

بعضی از مواقع مواد اولیه‌ای که تولیدکننده نیاز دارد انقدر کم عرضه می شود که همینطور قیمت‌ها  روند صعودی طی می‌کنند و بالاتر می رود. لذا راه حل این است که بذارند مواد اولیه از چرخه بورس خارج شود، هرچند فولاد مبارکه می گوید بذارید خودش تصمیم بگیرد و مواد اولیه صنایع قطعه سازی، خودروسازی و صنایع خانگی را همگی را تامین می کند و به همه هم مواد اولیه مورد نیازشان را می دهد اما به طور کلی این بی سر و سامانی نیاز به برنامه ریزی مناسبی دارد.

به عنوان تولیدکننده قطعات خودرو برای بهبود وضعیت تولید و اقتصاد کشور پیشنهاد می‌دهم که باید انجام شود. اول؛ قیمت گذاری خودرو بر اساس فوب خلیج فارس با توجه اینکه نرخ ارز لجام گسیخته افزایش یافته باید اصلاح شود. بنابراین زمانی که می خواهیم مواد اولیه را تهیه کنیم، قیمت مناسب می شود و برای مردم هم خودرو ارزان تر تولید خواهد شد

در گذشته به صورت مچینگ اقدام به خرید مواد اولیه می کردیم که بر اساس بررسی های کارشناسی وزارت خانه و فولادمبارکه سهمیه ای در نظر گرفته شده بود، این سهمیه را درخواست می‌دادیم و یک پیش فاکتور دریافت می کردیم با آن در بانک یک گشایش اعتبار نامه ال سی انجام می‌شد و می‌توانستیم مواد اولیه مورد نیازمان را طی سه تا شش ماه تامین کنیم که متاسفانه این راه راهم برای ما بستند.

یعنی به ما می گویند برو توی بورس، رقابت کن، قیمت هرچقدر هم هست بپذیر و بعد پول آن را هم ۱۰۰ درصد پرداخت کن تا شاید تا دو تا سه ماه آینده مواد اولیه تحویل داده شود که این دیگر ظلم مضاعف به تولیدکننده است. بنابراین به عنوان تولیدکننده قطعات خودرو برای بهبود وضعیت تولید و اقتصاد کشور پیشنهاد می‌دهم که باید انجام شود. اول؛ قیمت گذاری خودرو بر اساس فوب خلیج فارس با توجه اینکه نرخ ارز لجام گسیخته افزایش یافته باید اصلاح شود. بنابراین زمانی که می خواهیم مواد اولیه را تهیه کنیم، قیمت مناسب می شود و برای مردم هم خودرو ارزان تر تولید خواهد شد.

دوم؛ سیستم مچینگ واحدی که نیاز دارد مجبور نشود به بورس برود و پول پیش که ندارد را بدهد و افرادی که پول دارند خریداری انجام می دهند و من تولید کننده باید از دست آن‌ها گران تر خریداری کنم را برگردانند. این بحثی است که مجلس و وزارت خانه باید برای رفع آن ورود کنند.

 

* بر اساس اعلام انجمن شما، مطالبات قطعه سازان از خودروسازان به ۳۴ هزار میلیارد تومان رسیده است، به نظرتان تا پایان سال با این روندی که پیش می‌رویم مطالبات چقدر افزایش خواهد یافت؟

این رقم مطالبات صنعت خودرو به ذینفعان و طرف هایش است که یک بخش آن به قطعه ساز بر می گردد. یک بخش دیگر به جاهایی مثل فولاد مبارکه و غیره و بخشی هم مطالباتی است که چک به بانک داده اند اما موعد پرداخت نرسیده است. بنابراین مجموع تمام این موارد بدهی خودروسازان به قطعه سازی است. اگر این روند بخواهد ادامه یابد این عدد ۳۴ هزار میلیارد تومان به ۴۰ هزار و ۵۰ هزار میلیارد تومان هم خواهد رسید که در آن زمان به یکباره همه چیز با هم دچار مشکل می شوند و دیگر فرصتی برای رفع مشکلات نیست.

سر چشمه شاید گرفتن به بیل/ چو پر شد نشاید گذشتن به پیل

با تعمیم این بیت به صنعت می‌توان دریافت که اگر مسئولان هوشمندانه در ابتدای مسیر جلوی اضافه شدن مشکلات را بگیرند تا آخر کار روند خوبی را تجربه خواهیم کرد، این تجربه را داشته ایم که هر جایی قیمت گذاری کردند مشکلات افزایش یافته است.

متاسفانه هرجا متولیان آمده اند سهمیه بندی کنند بر حجم مشکلات افزوده اند. اگر این را بگذارند در اختیار مکانیزم بازار و در اختیار تولید کننده و عرضه کننده، قول می دهم که هم روند قیمت خودرو کاهشی باشد و هم اینکه قیمت‌های لجام گسیخته دیگر نداشته باشیم. این کار را هم با تولید بیشتر می توان انجام داد.

البته شاید این سوال مطرح شود که تولید کننده چطور می تواند افزایش تولید دهد؟ پاسخ می‌دهم که اگر پولش را دریافت، مواد اولیه را خریداری کند و تولید را ادامه خواهد داد و افزایش تیراژ هم امکان پذیر خواهد شد. این بخش عمده ماجرا است اما مشکلات دیگری هم وجود دارد.

یکی بحث قیمت گذاری است، بر فرض امسال ۴۴ درصد فقط دستمزد کارگران افزایش یافته است، نرخ ارز از ۱۱ هزار تومان سال گذشته به ۳۰ هزار تومان رسیده است، مواد اولیه داخلی، ورق فولاد که سال گذشته از فولاد مبارکه ۵ هزار تومان خریداری می کردیم همین چند وقت پیش ۱۵ هزار تومان خریداری کردیم. حالا مس، آلومینیوم و مواد کائوچویی و غیره هم همگی به شدت با افزایش قیمت مواجه شده است.

 

* اشاره به افزایش قیمت نرخ مواد اولیه و هزینه کارگران کردید، اصلاح قراردادهای خودروسازان با قطعه‌سازان در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

تولید قطعه از مواد اولیه و دستمزد را شامل می شود، بنابراین تمام این‌ها باید با تغییر قیمت مواجه شوند. شش ماه از سال گذشته است اما هنوز برخی از قطعه سازان تعدیل قیمت محصولاتشان در سال جاری و حتی امسال را نگرفته اند. پیشنهاد ما خیلی ساده است، ‌ خودروسازان می توانند با نرم افزاری که خودشان و حتی شرکت های تامین کننده از جمله ساپکو، سازه گستر و مگاموتور دارند تغییرات را به سادگی اعمال کنند. همه این ها بر اساس آنلایز قیمت قرارداد بسته اند و می‌دانند چقدر هزینه دستمزد و مواد اولیه پرداخت شده است. هر کدام از این عددها که افزایش می یابد با یک کلیک ساده در رایانه می توانند قیمت جدید را پیدا کنند و نیاز به جلسات مکرر و التماس قطعه سازان نیست. خیلی راحت می توانند این تغییرات را ایجاد و پرداخت ها را تسهیل کنند. اگر این اقدامات انجام نشود قطعه سازان به شدت دچار مشکل می شوند کما اینکه تا حالا هم دچار مشکل شده اند.

علاوه بر مسائلی که به آن‌ها اشاره کردم، آخرین مشکلی که به تازگی با آن دست به گریبان شده‌ایم معضل تامین ارز توسط بانک مرکزی است. در گذشته واردات کالا را انجام می دادیم و می‌توانستیم ارز را از بانک مرکزی بگیریم یا از صادر کننده ای که صادرات انجام داده بود، ‌ کوتاژ صادراتی آن را بگیرم و پول آن را به صادر کننده بدهیم و آن‌ها هم رفع تعهد ارزی را انجام می دادند و تولیدکننده نیز مواد اولیه وارد می کرد، این روش به خوبی جواب داده بود و تولید ادامه داشت. اما این راه را هم به روی ما بستند و گفتند نه باید حتما برای تمام پروسه به بانک مرکزی بیایید. این نیز درحالی است که بعضی نمی توانند پول را به بانک مرکزی بدهند، چراکه آمریکا و بخشی که بر روی اجرای تحریم ها نظارت دارند، ‌ ریشه چنین موضوعی را پیدا کنند مانع ادامه فعالیت خواهند شد.

بنابراین جدا از اصلاح شیوه بالا، نیاز است که قطعه ساز امکان دریافت ارز آزاد را هم داشته باشد. بر اساس برآوردی که انجام شده بیش از ۲۰ میلیارد دلار ارز دست مردم است که ممکن است این رقم بیشتر هم باشد؛ می گویند ریشه این ارز کجاست؟ بر اساس آمار منتشره از سوی بانک مرکزی در سال‌های ۹۶، ۹۷ و ۹۸ بیش از ۴۲ هزار میلیارد دلار ارز از سوی این بانک برای کنترل نرخ ارز به بازار وارد شد.

به قول مولوی: از قضا سرکنگبین صفرا فزود

این ارزها در دست مردم قرار گرفت اما قیمت ها هم بالا رفت و هیچ کدام از مشکلات هم برطرف نشد. لذا می گوییم با توجه به اینکه این ارزها وجود دارد می توان با دو روش از آن ها استفاده کرد. یا به دست قاچاقچی داده شود تا کالای قاچاق وارد کشور شود. یا به تولیدکننده اجازه دهند از این ارز استفاده کنند. بانک مرکزی که ارز ندارد و حالا که ندارد بذارد از این ارزها استفاده شود، نه خودش ارز می دهد و نه مجوز بهره بردن از ارزهای موجود را می دهد.

 

بنابراین علت گرانی نرخ ارز و دیگر افزایش قیمت ها هم بر خلاف اینکه همیشه انگشت اتهام به سمت تولید کننده است را باید از یکجا دنبال کرد، آنهم آدرس می دهم: خیابان میرداماد، بانک مرکزی علت اصلی گرانی است.  چرا؟ از اول دولت آقای روحانی یعنی از سال ۹۲ تا الان حجم نقدینگی کشور بیش از ۶ برابر شده است. یعنی آن موقع ۴۵۰ هزار میلیارد تومان بود الان از ۲ هزار و ۸۰۰ هزار میلیارد تومان هم عبور کرده است. آیا تولیدات شش برابر شده است؟ مسلما نه. حتی برخی از سال‌ها با کاهش تولید هم مواجه بوده ایم. علم اقتصاد در سال ۱۹۱۰ کشف کرده که حجم کالا ضرب در قیمت کالا مساوی می شود با حجم نقدینگی ضرب در تعداد گردش آن.

خب زمانی که حجم نقدینگی این طرف معادله را افزایش داده اند و حجم کالا بالا نرفته، ‌ قیمت است که روند صعودی پیدا می کند. این به طور طبیعی و اقتصادی است. نمی  دانم این مسئولان چه عنادی با علم دارند که نمی خواهند واقعیت ها را قبول کنند و همش دنبال مقصر می گردند؟ مقصر همین جا هست.

 

* با این شرایط علت اصلی گرانی خودرو، زیان ده شدن صنعت و بدهی چندین هزار میلیارد تومانی خودروسازان به قطعه‌سازان را در تصدی گری دولت می‌دانید؟

بله، روحانی، رئیس جمهور گفتن که از سال ۹۶ تا الان حقوق کارگر را شش برابر افزایش داده اند. می گوییم دست شما درد نکند نرخ ارز هم شش برابر شده، نرخ مرغ و تخم مرغ و غیره هم بیش از شش برابر شده و نرخ دلار و سکه هم که بیش از ۸ برابر افزایش یافته است. لذا باید پرسید دنبال چه چیز دیگری هستید؟ بذارید بالاخره بازار بر اساس مکانیزم درست خودش بر اساس عرضه و تقاضا پیش رود. شما مسئولان فقط وظیفه تنظیم کننده و نه دخالت داشته باشد. اگر دولت دست از سر قیمت خودرو بردارد و دست از سر قیمت گذاری بردارد تمام مشکلات تولید حل خواهد شد.

این سوال را همیشه از متولیان پرسیده ام که ایران خودرو را چه کسی تاسیس کرد؟ برادران خیامی؛ اگر الان بجای این مدیریت خصوصی دست همان خانواده بود باز هم همین حال و روز را داشتیم؟ همه به صراحت می گویند نه.

متاسفانه دولت آمد تمام کارخانه جات اصلی را گرفت تا اداره کند اما یکی پس از دیگری آن ها را تخریب کرد. دولت مقصر اصلی شکست شرکت‌های تولیدکننده و بزرگی چون ارج، ‌ آزمایش، پارس الکتریک و غیره است. زمانی بود که کره‌ای ها حسرت خودروسازی ایران را داشتند اما الان می‌بینیم که هزار پله از ایرانی‌ها جلوتر هستند.   بنابراین اگر دولت می خواهد لطفی کند و به وزیر جدید هم از طریق خبرگزاری بازار می گویم: بیایید یکبار هم که شده این صنعت را رها کنید؛ چراکه اگر به سابقه وزرا قبلی نگاهی بندازید متوجه خواهید شد که تمام وقتشان را فقط برای خودرو صرف می کردند.

دولت بیاید این ۱۵ درصد سهم و سهام‌های کناری را هم بدهد تا به جای پاسخگویی، درباره کیفیت و خودرویی که باید به مردم تحویل داده شود مطالبه گر باشد. اگر این نصیحت را به همه وزار کردم و اگر گوش می کردند این صنعت به اینجا نمی کشید. هرچند نعمت  زاده و رحمانی وزرای اسبق قرار بود چنین کاری را انجام دهند اما عمر وزارت آن ها کفاف نداد. بنابراین اگر این کار عملیاتی شود و دولت به جای تصدی گری فقط نظاره گر باشد صنعت خودرو هم بهبود خواهد یافت.

برگرفته از سایت بازار

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۱۲ + ۷
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۴۰۰/۵/۱۱ - ۱۷:۰۴
ایران خودرو پیشگام در تولید خودروهای جدید و داخلی سازی قطعات با فناوری پیشرفته
خودرونگاران - گروه صنعتی ایران خودرو در راستای عمل به نهضت داخلی سازی قطعات ، پروژه های متعددی تعریف و در دست اجرا دارد . این با خروج شرکای خارجی از کشور و انصراف از ادامه هرگونه فعالیت و همکاری، به ...
۱۴۰۰/۵/۱۱ - ۱۷:۰۱
شاهین از زبان شاهین‌سوارها
خودرونگاران - شاهین به عنوان یکی از جدیدترین سدان‌های بازار ایران تا حالا در جلب توجه خریدارانش موفق بوده و توانسته تبدیل به خودرویی محبوب در بازار شود.
۱۴۰۰/۵/۱۱ - ۱۶:۳۶
قیمت موتورسیکلت در بازار آزاد ۱۱ مرداد ۱۴۰۰
خودرونگاران - در این گزارش قیمت تعدادی از مدل‌های مختلف موتورسیکلت را گرد آوری کرده ایم.
۱۴۰۰/۵/۱۱ - ۱۵:۴۴
فروش فوق العاده خودروسازان در دو هفته آینده
خودرونگاران - دبیر انجمن خودروسازان با بیان اینکه در حال حاضر خللی در برنامه فروش فوق العاده خودروسازان به وجود نیامده است، افزود: به نظر می‌رسد در جلسه فردای کمیته خودرو تصمیمات لازم برای فروش فوری ...
۱۴۰۰/۵/۱۱ - ۱۴:۲۳
وضعیت بازار خودروهای خارجی پس از نوسانات نرخ ارز
خودرونگاران - افزایش قیمت خودروهای خارجی پس از افزایش نرخ ارز، سبب شده تا مشتریان به استفاده از خودروهای قدیمی‌تر با مدل پایین‌تر و البته ارزان‌تر روی بیاورند. به‌طوری که مشاهدات حاکی است بازه قیمتی ...
۱۴۰۰/۵/۱۱ - ۱۳:۱۲
زیان انباشته خودروسازان ناشی از تسهیلات دریافتی با سود بالا است
خودرونگاران -نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید تسهیلات متعدد دریافتی با سودهای بسیار، یکی از دلایل زیان انباشته خودروسازان است چراکه در حال حاضر قیمت کارخانه ای خودرو نیز به واسطه افزایش ها...
۱۴۰۰/۵/۱۱ - ۱۳:۰۵
نامه به روحانی برای تعیین تکلیف ۲۲۵۰ ماشین ۷۵۰ میلیون تومانی
خودرونگاران -دبیر انجمن واردکنندگان خودرو از بلاتکلیفی ۲۲۴۹ خودرو وارداتی در گمرکات خبر داد و گفت که ارزش هر یک از این خودروها به طور متوسط حدود ۳۰ هزار دلار است.
۱۴۰۰/۵/۱۱ - ۱۲:۰۸
پرونده تأخیر در تحویل خودروهای سایپا برای همیشه بسته می‌شود
خودرونگاران -معاون بازاریابی و فروش گروه خودروسازی سایپا از تحویل زودتر از موعد چهار محصول کوییک دنده‌ای، تیبا صندوق‌دار، تیبا۲ و سایپا۱۵۱ خبر داد و گفت: برای نخستین‌بار چند محصول سایپا زودتر از موعد ...
۱۴۰۰/۵/۱۱ - ۱۲:۰۵
تحویل چهار محصول سايپا زودتر از موعد به مشتريان
خودرونگاران - معاون بازاريابي و فروش گروه خودروسازي سايپا از تحويل زودتر از موعد چهار محصول كوييك دنده‌اي، تيبا صندوق‌دار، تيبا۲ و سايپا۱۵۱ خبر داد و گفت: براي نخستين‌بار چند محصول سايپا زودتر از موعد...
۱۴۰۰/۵/۱۱ - ۱۰:۵۴
رونمایی از اولین اتوبوس آمبولانس ایرانی در کرج
خودرونگاران - رئیس مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی کشور گفت: روزانه در کشور ۱۵ تا ۱۶ تصادف رخ می‌دهد که این تصادف‌ها بیش از ۱۵ مصدوم دارد.
۱۴۰۰/۵/۱۱ - ۱۰:۲۰
افزایش ۳۱ درصدی تحویل خودرو به مشتریان
خودرونگاران - گروه صنعتی ایران خودرو توانسته از ابتدای امسال تا روز دهم مردادماه بیش از ۱۴۴ هزار دستگاه خودرو را به مشتریان تحویل دهد که این عدد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، افزایش بیش از ۳۰ درصد...
۱۴۰۰/۵/۱۱ - ۰۹:۳۴
تسریع در حمل کالاهای اساسی در شرایط کرونایی
خودرونگاران - یک مقام مسئول گفت: با وجود شرایط کرونایی در دنیا سرعت حمل کالاهای اساسی بیشتر شده که در این شرایط آغاز واکسیناسیون دریانوردان خبر بسیار امیدوار کننده‌ای است.
۱۴۰۰/۵/۱۱ - ۰۹:۳۱
خودروسازان فعلا اجازه فروش فوق العاده ندارند
خودرونگاران - نعمت بخش گفت: خودروسازان اکنون تنها اجازه دارند طرح‌های پیش فروش را اجرا کنند و اجازه اجرایی شدن طرح‌های فروش فوق العاده را ندارند.
۱۴۰۰/۵/۶ - ۱۱:۰۷
محصولات ایران خودرو در مسیر اتصال پذیری
خودرونگاران_محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو با تکیه بر توان شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی کشور، در مسیر اتصال پذیری قرار می‌گیرند.
۱۴۰۰/۵/۳ - ۱۵:۴۹
افزایش تولید با وجود توقف تولید پراید، نماد تحول در سایپا
خودرونگاران - معاون وزیر صمت و رییس ایدرو در بازدید از گروه خودروسازی سایپا اجرای جسورانه توقف تولید پراید در اوج سال های تحریم و افزایش تیراژ روزانه بیش از ۱۳۰ درصدی به نسبت سال ۹۷ در سایپا را نمونه ...
۱۴۰۰/۵/۳ - ۱۵:۵۱
آزاد سازی واردات خودرو باعث انتقال دانش فنی می‌شود؟
خودرونگاران - دبیر انجمن قطعه سازان گفت: آزادسازی واردات خودرو برای قطعه سازی می‌تواند مفید باشد و باعث انتقال دانش فنی می‌شود.
۱۴۰۰/۵/۵ - ۱۵:۲۸
عرضه پنج محصول در طرح پیش فروش یک ساله ایران خودرو
خودرونگاران - گروه صنعتی ایران خودرو در آستانه فرارسیدن عید سعید غدیر خم، پنج محصول خود را در طرح پیش فروش با موعد تحویل حداکثر یک ساله، از فردا به مدت چهار روز عرضه می کند.
۱۴۰۰/۵/۵ - ۱۲:۱۳
تقدیر از اقدامات ایران خودرو در کاهش پیک بار مصرف برق در تابستان ۱۴۰۰
خودرونگاران - معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزیر نیرو طی نامه‌ای از اقدامات صورت گرفته در ایران خودرو در راستای ایفای مسوولیت ها و وظایف اجتماعی برای کاهش پیک بار مصرف برق تابستان ۱۴۰۰ تقدیر کرد.
۱۴۰۰/۵/۵ - ۱۶:۲۸
کرونا چند خط تولید تویوتا را در جنوب شرق آسیا متوقف کرد
خودرونگاران - افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در جنوب شرق آسیا سبب شده است که خط مونتاژ شرکت تویوتا موتور، بزرگترین خودروساز ژاپنی در این کشورها متوقف شود.
۱۴۰۰/۵/۶ - ۱۲:۵۸
۲ پروژه ملی برای توسعه تولید سوخت زیستی در کشور
خودرونگاران_دو پروژه ملی برای گسترش استفاده از سوخت‌های زیستی با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در کشور اجرایی می‌شود.
۱۴۰۰/۵/۵ - ۱۳:۵۱
اعطای رتبه اعتباری A به گروه بهمن
خودرونگاران - با اخذ رتبهA، گروه بهمن از این ‌پس می‌تواند بدون نیاز به ضامن از بازار سرمایه تامین مالی کند که این امر کاهش زمان و هزینه‌های تامین مالی را به دنبال خواهد داشت.
۱۴۰۰/۵/۶ - ۱۶:۳۷
۱۴۰ هزار خودروی ناقص کف پارکینگ‌های خودروسازان
خودرونگاران_دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور گفت: تعدادی خودرو به دلیل نقص فنی کف پارکینگ کارخانه‌های خودروسازی مانده است.
۱۴۰۰/۵/۶ - ۱۴:۳۶
علت ریپ زدن خودرو حین رانندگی چیست؟
خودرونگاران_ در بسیاری از موارد پیش می‌آید که خودرو حین رانندگی ریپ می‌زند که نیاز است به مواردی در این زمان توجه کنید.
۱۴۰۰/۵/۶ - ۱۳:۱۸
تخفیف‌ ویژه در بخش خرید تایر و باتری پرشیا خودرو
خودرونگاران_پرشیا خودرو تنها شرکت ارائه دهنده فروش و خدمات پس از فروش ب ام و و مینی در ایران به مناسبت فصل تابستان، در بخش فروش تایر و باتری، تخفیف های ویژه ای به مشتریان ارائه می دهد.
۱۴۰۰/۵/۶ - ۱۶:۳۲
دورخیز پژو و رنو برای بازگشت به بازار ایران
خودرونگاران_نجفی منش گفت: اگر شرایط برجامی مهیا شود این شرکت های خودروسازی بلافاصله به ایران باز خواهند گشت و فعالیت خود را ادامه خواهند داد.
۱۴۰۰/۵/۶ - ۱۳:۰۴
تسلا با وجود افت ارزش دارایی‌های بیت کوین خود، به رکورد سود سه ماهه دست یافت
خودرونگاران_شرکت آمریکایی سازنده خودروهای الکتریکی تسلا اعلام کرد که در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ تقریباً دو برابر سود کسب کرده است و برای اولین بار درآمد خالص یک میلیارد دلاری را طی سه ماه ثبت کرده است.