امروز: سه شنبه ۴ آیان ۱۴۰۰ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۹/۷/۲۰ - ۱۵:۰۳
شناسه خبر: ۴۷۳۵۹۸
 
مدیرعامل اسبق سایپا
خارجی ها هم کپی کارند / گروهی فقط به فکر تغییر مدیرعامل هستند
خودرونگاران | در چندماه اخیر به دلیل جهش ناگهانی قیمت خودروها و کاهش قدرت خرید مردم، افزایش جبر تحریم و مشکلات ناشی از شیوع بیماری کرونا منجر به این شد که صنعت خودرو کشور با مشکلات نقدینگی بیشتری مواجه شود.

برخی از منتقدان این مساله را ناشی از عدم وجود پلت‌فرم ملی در صنعت خودروسازی تلقی کرده که توان فنی خودروسازان را کاهش داده است. برای بررسی این موضوع گفت‌وگویی با سعید مدنی مدیرعامل اسبق سایپا داشتیم که در ادامه از نظر خواهیم گذراند:

* دانش طراحی و ساخت پلت فرم در صنعت خودرو به قدری حائز اهمیت است که اگر خودروسازی به این دانش دست نیابد عملا خودروساز شناخته نمی‌شود، با این تفاسیر آیا به نظرتان خودروسازان داخلی از پلت فرمی که متعلق به دانش خودشان باشد برخوردار هستند؟
صنعت‌خودرو با سایر صنایع متفاوت است، خودروسازی تاثیرات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دارد که از همین عوامل مذکور نیز تاثیر می‌گیرد. همچنین در تولید ناخالص کشور مشروط بر فعالیت با ظرفیت کامل، ۴ تا ۵ درصد می‌تواند اثر داشته باشد. در مسائل سیاسی در تمام دنیا با حمایت از صنعت‌خودروسازی برای خود وجه می‌سازند. با این حال متاسفانه در ایران این مساله بالعکس هست، زیرا در جهان مسئولان برای وجه ساختن کمک می‌کنند اما در اینجا با اذیت کردن برای خود اسم و رسمی می‌سازند. به طور مثال قیمت‌گذاری دستوری انجام داده یا در رسانه‌ها مورد هجمه قرار می‌گیرد. بنابراین بهره برداری سیاسی از این صنعت همواره با بعد منفی همراه است.

بنابراین اگر زیرساخت‌های مذکور را اصلاح نکنیم، صنعت خودرو پیشرفت چندانی نخواهد داشت. در بسیاری از موارد مانند پلت‌فرم که در ایران زمینه آن وجود دارد، به حدی روند تولید آن کند بوده که ممکن هست از ارزش آن کاسته شود. صنعت خودرو در چند دهه گذشته در کشور مورد توجه جدی قرار نگرفته، اما باز هم روند روبه رشدی را طی کرده است.

باتوجه به حضور ۳۷ ساله‌ام در بخش‌های مختلف صنعت خودرو و رصد آن به نتیجه شرح داده رسیدم. فرآیند خودروساز شدن به این شکل هست که ابتدا باتولید و مونتاژ شروع، سپس وارد ساخت داخل و بعد از آن بهبود و کیفیت و در نهایت طراحی خودرو می‌شود. طراحی خودرو نیز با فیس لیفت کردن آغاز می‌شود. بعد از آن نوبت به طراحی بدنه و نهایتا به طراحی پلت‌فرم می‌رسد. نقطه پایانی پلت فرم است که براساس آن می‌توان گفت کشوری دارای پلت‌فرم هست یا نه؟

خوشبختانه تاکنون تمام مراحل مذکور را در خودروسازی داخل طی کرده‌ایم. این مراحل از دهه ۶۰ آغاز و تا دهه ۹۰ طی شده است. بنابراین به جرات می‌توان گفت خودروسازان داخلی در بخش طراحی و مهندسی توان ساخت پلت فرم و ظاهر خودرو را دارند. تمام این عوامل قابل استناد بوده که در ایران خودرو و سایپا روی آن کار کرده‌اند. در شرکت‌های کوچک که عمدتا تجاری هستند روی برخی از این موارد کار شده، اما کمتر بوده است. از آن جایی که تیراژ  خودروسازان کوچک کم هست تولید آن ها صرفه اقتصادی ندارد. ایران خودرو روی پلت فرم پژو و سایپا روی پلت‌فرم شاهین که در دوره مدیرعاملی من در سایپا قرارداد آن منعقد شد، فعالیت داشته‌اند.

پلت فرم شاهین، پلت‌فرم تویوتا یاریس بوده اما نه با همان جزئیات که کپی برداری شده باشد. از سیستم‌های فرمان، موتور و گیربکس و... که شرکت‌های مختلف اقدام به طراحی آن کرده، سیستمی را اقتباس می‌کنند.

 

* بارها در گوشه و کنار شنیده‌ایم که پلت‌فرم شاهین محصول جدید سایپا از روی یک خودرو خارجی برداشته شده، آیا این گفته که پلت‌فرم شاهین متعلق به تویوتا یاریس است صحت دارد؟
 

بله، پلت‌فرم تویوتا یاریس بوده اما نه با همان جزئیات که کپی برداری شده باشد. از سیستم‌های فرمان، موتور و گیربکس و... که شرکت‌های مختلف اقدام به طراحی آن کرده، سیستمی را اقتباس می‌کنند. به طور مثال در خودرو ساینا از قطعات ریو بهره گرفته شده که به معنای کپی نبوده و در دنیا نیز این شیوه مرسوم است. اگر به شرکت‌های قطعه ساز اروپایی یا آمریکایی بروید، قفسه‌هایی در آن خواهید دید که محصولات رقیبان را در آن قرار داده که برای تولید محصول جدید ۸۰ درصد از ایده رقیب استفاده و مابقی را به نظر خود بهبود کامل و در هم ادغام می‌کنند. آنچه که به این روش ساخته می‌شود، متعلق به شرکتی که الگو برداری کرده بوده حتی اگر ۹۰ درصد کپی باشد.

در صنعت خودروسازی نیز اینگونه است، ممکن است سیستم تعلیق را مشابه دیگری یا گیربکس و پیشرانه را مانند آلمانی‌ها انتخاب کنیم. موارد فراوانی مشابه این مورد وجود دارد که شرکتی که قطعات را کنار یک دیگر قرار می‌دهد، صاحب آن برند است. باتوجه به اینکه فعالیت در شرکت‌های آلمانی داشته‌ام و دیده‌ام چگونه اقدام به طراحی می‌کنند، اگر بخواهند یک خودرو را بسازند اسکچی از آن را طراحی و قطعه سازان را فرا می خواند. سپس از آن ها نظر خواهی در مورد داشتن دانش تولید کرده که در نهایت نیز تمام نظرات آن‌ها را جمع و خروجی انتخاب یک محصول خواهد بود. در این فرآیند کسی از آن خرده نمی‌گرفت که چرا طراحی انجام نشده است. در کشور نیز توانایی بنچ مارک(الگو برداری) وجود دارد. پس ایرادی نیست که از پلت‌فرم یاریس یا... استفاده کرده باشیم.

اگر قطعات آن را سفارش دهیم کسی از ما خرده نخواهد گرفت، مهم الگو است. مشکلی که ما در صادرات یا تامین ساخت داخل کردن قطعات برای مشارکت قطعه سازان داخل با خارج داشتیم این مورد بود که برای تامین اگر به کشورهای دیگر مراجعه می‌کردیم، اعلام می‌شد که شریک خودروساز دیگر هستند و امکان تولید برای ما را ندارند. بنابراین اگر تغییر روی محصول باشد دیگر ایراد ندارند. طراحی خودرو باتوجه به امکانات هر دو خودروساز دارند، با سرعت امکان پذیر است. در زمینه طراحی خودرو، ساخت تجهیزات خطوط رنگ و تولید، مونتاژ و دانش فنی تسلط کافی داریم. اما گاهی باید برای فیکسچرها به خارج سفارش دهیم.

نقاط ضعف این صنعت نبود موتورهای کم مصرف و سالها در جا زدن  برای تولید گیربکس اتوماتیک است.

 

* به جز پلت‌فرم، در ساخت چه اجزای دیگری در کشور مشکل وجود دارد؟


چند حلقه مفقوده در زنجیره تولید داریم، که بیشتر به پلت فرم بر می گردد. موتور، گیربکس و آزمایشگاه های مربوط به تکنوسنتر برای خودکفایی است. سالیان سال درجا زدیم برای تولید گیربکس اتوماتیک، تا چند سال آینده کسی خودرو با گیربکس دستی نخواهد خرید. زمانی که تیبا را تولید و به عراق برای نمایشگاه بردیم، همه تمایل به خرید داشتند اما به این دلیل که دنده اتوماتیک نداشت، فروخته نشد. تولید گیربکس اتوماتیک می‌تواند خودروسازی را نجات دهد. شاید تولید آن هزینه بردار باشد، ولی می‌توان آن را چند برابر فروخت. در گیربکس های اتوماتیک ضعف داشتیم، زمانی که در وزارت صمت در دوره آقای نعمت‌زاده بودم با همکاری سازمان صنایع گسترش و بخش خصوصی در زنجان کارخانه‌ای احداث شد. در این پروژه شرکت پانچ بلژیک شریک خارجی برای انتقال دانش و تکنولوژی همکاری داشت، اما ابتر ماند. با کنار رفتن نعمت‌زاده وزرای دیگر آمدن که شورای سیاستگذاری صنعت خودرو را تعطیل و هر سرپرستی پس از آن‌ها آمد همتی برای برگزاری این شورا نکردند. در زمان نعمت‌زاده این شورای هر دو هفته یک بار تشکیل می‌شد تا مشکلات مربوط به خودروسازی مطرح و پیگیری شود. با تعطیلی این شورای نه تنها کاری نکردند، بلکه مرتب مدیرعامل تغییر دادند. در سایپا در ظرف ۴ سال چند مدیرعامل تغییر کرد. این عوامل سبب کندی پیشرفت محصولات شده است، محصولی که باید سال ۹۵ تولید انبوه می‌شد همچنان به تولید نرسیده است. زیرا زمانی که مدیرعامل تغییر می‌یابد، پروژه‌های مدیران قبلی لغو می‌شود.

 

*باتوجه به گفته شما، می‌توان گفت صنعت خودروسازی در تربیت مدیر نیز ضعیف عملکرده است؟
از نظر من مدیران خودروی هرجا می روند موفق هستند، دلیل نیز این هست که خودروسازی خیلی کاریزما دارد. زیرا باید تمام جوانب را در صنعت برای تولید در نظر بگیرند. ایران را می‌توان یک کشور خودروساز بیان کرد زیرا تجهیزات خودرویی را می‌توانند طراحی و تولید کنند. نقطه ضعف این صنعت نبود موتورهای کم مصرف است. در زمان وزارت نعمت زاده، با همکاری یک شرکت دانش بنیان و شرکت AVL قراردادی برای تولید موتور کم مصرف منعقد شد. این حلقه مفقوده را با کمک وزیر وقت به جریان انداختیم. در بحث خودکفایی گیربکس نیز پیشرفت داشتیم اما نیاز به آزمایشگاه داریم، دولت باید کمک کند تا تکنوسنترها ایجاد شود. نگرانی بابت پلت فرم نیست و باید مشغله مدیران را برای پیشرفت کاهش داد.

برگرفته از سایت بازار

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۸ + ۶
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۴۰۰/۸/۳ - ۱۶:۵۳
خطر در صنعت لوازم خانگی در افق ۱۴۰۴
خودرونگاران - معاون سابق انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با هشدار نسبت به دست‌های پشت پرده در نهاد‌های تصمیم ساز و تصمیم گیر صنعت لوازم خانگی که در حال تدارک منافع گروه انتخاب هستند، گفت: این مساله تا ج...
۱۴۰۰/۸/۳ - ۱۵:۳۶
قیمت حامل‌های انرژی افزایش نمی‌یابد
خودرونگاران - رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: هرگونه افزایش قیمت حامل‌های انرژی در بودجه سال ۱۴۰۱ تکذیب می‌شود.
۱۴۰۰/۸/۳ - ۱۵:۳۳
نگاه مثبت مجلسی‌ها به طرح ساماندهی خودرو
خودرونگاران - در صورت تصویب و اجرای طرح ساماندهی خودرو ، شاهد توازن در نظام عرضه و تقاضا، خروج بازار از انحصار، رقابتی شدن تولیدات و ارتقای کیفی خواهیم بود.
۱۴۰۰/۸/۳ - ۱۵:۳۱
مشتریان پیش فروش محصولات ایران خودرو مشخص شدند
خودرونگاران - قرعه کشی بیست و پنجمین مرحله پیش فروش محصولات ایران خودرو با حضور نهادهای نظارتی برگزار شد.
۱۴۰۰/۸/۳ - ۱۳:۲۵
وعده کاهش قیمت خودرو زیر ذره‌بین واقعیت
خودرونگاران - فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه قیمت خوردو به تدریج تا پایان سال کاهش خواهد یافت، گفت: قیمت‌های کنونی بازار خودرو غیرمنطقی است و باید کاهش یابد.
۱۴۰۰/۸/۳ - ۱۲:۴۴
فروش فوق العاده محصول زامیاد از امروز
خودرونگاران - فروش فوق العاده خودرو پادرا پلاس از امروز با تحویل ۹۰ روزه آغاز می شود.
۱۴۰۰/۸/۳ - ۱۲:۴۲
فروش فوق العاده ۵ محصول سایپا از امروز
خودرونگاران - گروه خودروسازی سایپا با هدف ایجاد آرامش در بازار، توزیع مناسب و بدون واسطه خودرو، فروش فوق العاده ۵ محصول خود را از امروز آغاز می کند.
۱۴۰۰/۸/۳ - ۱۱:۴۹
آغاز تولید آزمایشی آریسان ۲ در ایران خودرو خراسان
خودرونگاران - مرحله تولید آزمایشی وانت آریسان۲، در شرکت ایران خودرو خراسان آغاز شد.
۱۴۰۰/۸/۳ - ۱۱:۱۸
اعتماد به صنعت خودرو بر می گردد
خودرونگاران - عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: گروه خودروسازی سایپا موفق شد که در شهریورماه تعهدات معوق خود را به صفر برساند، این دستاورد باعث می شود اعتماد از دست رفته احیاء شود و دوباره مر...
۱۴۰۰/۸/۳ - ۱۱:۱۶
خودروی برقی برای همه نیست
خودرونگاران - جیل پرت Gill Pratt مدیر عامل مؤسسه تحقیقاتی تویوتا می گوید هر کسی نباید خودروی برقی باتری دار براند.
۱۴۰۰/۸/۳ - ۱۰:۱۲
دعوای راننده-واردکننده چیست؟
خودرونگاران - در حالی که با ورود دادستانی به موضوع ترخیص کامیون های وارداتی، مشکلات اداری آن تا حدود زیادی برطرف شده، اما به نظر می رسد ذی نفع نبودن واردکننده در واردات کامیون، علت کندی ترخیص باشد.
۱۴۰۰/۸/۳ - ۰۹:۳۴
طرح خودروسازی در شهرک صنعتی خرمدشت قزوین کلید می‌خورد
خودرونگاران - مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان قزوین گفت: عملیات اجرای یک طرح خودروسازی امسال در شهرک صنعتی خرمدشت تاکستان با مشارکت سرمایه گذاران داخلی و خارجی کلید می‌خورد.
۱۴۰۰/۸/۳ - ۰۹:۳۲
توافق بر سر خروج دولت از خودروسازی
خودرونگاران - مجلس شورای اسلامی این روزها در کنار تلاش برای آزادسازی واردات خودرو، ظاهرا خصوصی‌سازی خودروسازان را هم دنبال می‌کند.
۱۴۰۰/۷/۲۶ - ۰۹:۲۷
انحراف به پارکینگ یک‌سوم خودروها
خودرونگاران -دو عامل کلیدی در صنعت خودرو باعث انحراف به پارکینگ حدود یک‌سوم از خودروهای تولیدی شده است. در حال حاضر ۱۴۲هزار خودروی تولیدشده در دو شرکت خودروساز به خاطر آنچه نقص قطعه عنوان می‌شود، در م...
۱۴۰۰/۷/۲۷ - ۱۰:۴۶
تولید 4 خودرو با 5 ستاره کامل کیفی در شهریور 1400
خودرونگاران - بر اساس آخرین گزارش ارزیابی کیفی انجام شده در شهریور ماه 1400، چهار خودرو شامل 2 خودروی سبک و 2 خودروی سنگین موفق به کسب 5 ستاره کامل کیفی شدند.
۱۴۰۰/۷/۲۷ - ۱۱:۵۷
میز پنجم داخلی‌سازی خودروسازان به ارزش ۵۶ میلیون یورو کلید خورد
خودرونگاران- میز پنجم داخلی سازی صنعت خودروسازی کشور به ارزش ۵۶ میلیون یورو با حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت کلید خورد.
۱۴۰۰/۷/۲۷ - ۱۴:۴۴
وزارت صنعت در موضوع واردات خودرو تابع تصمیمات نظام است
خودرونگاران - معاون وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: این وزارتخانه در موضوع واردات خودرو منتظر جمع‌بندی نهایی مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان و نظرات جامع نظام خواهد بود.
۱۴۰۰/۷/۲۷ - ۰۹:۵۵
قفل واردات خودرو باز می‌شود؟
خودرونگاران - این روزها طرح ساماندهی صنعت خودرو در رفت و آمد بین مجلس و شورای نگهبان است؛ در حالی که موضوع واردات خودروهای جدید به بحث داغ روز تبدیل شده، برخی اجرای آن را دور از دسترس می‌پندارند، اما ...
۱۴۰۰/۷/۲۶ - ۱۳:۰۶
ایلان ماسک ‌میهمان نشست فولکس
خودرونگاران_مدیرعامل خودروساز آلمانی فولکس از ایلان ماسک مدیرعامل شرکت خودروسازی آمریکایی تسلا دعوت کرد تا به شکل تماس ویدئویی در جمع ۲۰۰ نفر از مدیران ارشد فولکس‌واگن حاضر شود.
۱۴۰۰/۷/۲۸ - ۰۹:۱۶
قرعه کشی طرح پیش فروش محصولات ایران خودرو برگزار شد
خودرونگاران - قرعه کشی پیش فروش محصولات ایران خودرو با حضور نمایندگان نهادهای نظارتی در سالن کنفرانس معاونت بازاریابی و فروش این شرکت برگزار شد.
۱۴۰۰/۷/۲۷ - ۱۰:۰۳
خودروهایی که در کشور صاحب برند تولید نمی‌شود
خودرونگاران - جهانی شدن این روزها به امری طبیعی تبدیل شده، اما ما هنوز برخی از خودروها را بر اساس کشور سازنده‌شان می‌شناسیم. اما برخی از برندها، خیلی وقت است که به فروش رفته‌اند. مثل مینی که یک برند ب...
۱۴۰۰/۷/۲۶ - ۱۳:۰۰
موافقت وزیر صمت با واردات خودرو از سال آینده
خودرونگاران_نایب رییس کمیسیون صنایع مجلس اظهار داشت: در جلسه روز گذشته کمیسیون صنایع مجلس با وزیر صمت برای بررسی ماده ۴ مبنی بر واردات خودرو، آقای وزیر گفتند که با آزادسازی واردات خودرو موافق هستند ام...
۱۴۰۰/۷/۲۷ - ۱۱:۱۵
یک میلیون تومان از قیمت پراید کم شد
خودرونگاران - گزارش‌ها نشان می‌دهد که پراید در بازار خودرو با ریزش یک میلیون تومانی قیمت روبه‌رو شد.
۱۴۰۰/۷/۲۸ - ۰۹:۲۸
تازه واردان به گزارش کیفی خودروهای داخلی در شهریور ماه
خودرونگاران - پس از توقف تولید پژو ۲۰۰۸ با پنج ستاره کیفی، دناپلاس توربو اتوماتیک تنها خودرو با این سطح کیفی در جداول ارزیابی بود، حال اما در گزارش ارزیابی شهریور ماه حضور دو خودرو جدید دیگنتی شرکت به...
۱۴۰۰/۷/۲۷ - ۰۹:۳۴
واردات خودرو؛ آزاد یا مشروط؟
خودرونگاران - بررسی مصوبه واردات خودرو برای رفع ایردات شورای نگهبان در کمیسیون صنایع و معادن مجلس همچنان ادامه دارد. این در شرایطی است که با وجود درخواست وزیر صمت مبنی بر مسکوت ماندن یک‌ساله این طرح، ...
۱۴۰۰/۷/۲۸ - ۱۰:۳۹
تولید انبوه تارا اتوماتیک به زودی کلید می‌خورد
مدیر طراحی سیستم‌های برق، الکترونیک و پلتفرم ایران‌خودرو، گفت: در محصول تارا اتوماتیک، از سامانه ورود و استارت بدون کلید (کیلس) استفاده شده است. این اقدام در هماهنگی با شبکه برق و الکترونیک و سامانه م...