امروز: دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۹/۷/۲۰ - ۱۵:۰۳
شناسه خبر: ۴۷۳۵۹۸
 
مدیرعامل اسبق سایپا
خارجی ها هم کپی کارند / گروهی فقط به فکر تغییر مدیرعامل هستند
خودرونگاران | در چندماه اخیر به دلیل جهش ناگهانی قیمت خودروها و کاهش قدرت خرید مردم، افزایش جبر تحریم و مشکلات ناشی از شیوع بیماری کرونا منجر به این شد که صنعت خودرو کشور با مشکلات نقدینگی بیشتری مواجه شود.

برخی از منتقدان این مساله را ناشی از عدم وجود پلت‌فرم ملی در صنعت خودروسازی تلقی کرده که توان فنی خودروسازان را کاهش داده است. برای بررسی این موضوع گفت‌وگویی با سعید مدنی مدیرعامل اسبق سایپا داشتیم که در ادامه از نظر خواهیم گذراند:

* دانش طراحی و ساخت پلت فرم در صنعت خودرو به قدری حائز اهمیت است که اگر خودروسازی به این دانش دست نیابد عملا خودروساز شناخته نمی‌شود، با این تفاسیر آیا به نظرتان خودروسازان داخلی از پلت فرمی که متعلق به دانش خودشان باشد برخوردار هستند؟
صنعت‌خودرو با سایر صنایع متفاوت است، خودروسازی تاثیرات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دارد که از همین عوامل مذکور نیز تاثیر می‌گیرد. همچنین در تولید ناخالص کشور مشروط بر فعالیت با ظرفیت کامل، ۴ تا ۵ درصد می‌تواند اثر داشته باشد. در مسائل سیاسی در تمام دنیا با حمایت از صنعت‌خودروسازی برای خود وجه می‌سازند. با این حال متاسفانه در ایران این مساله بالعکس هست، زیرا در جهان مسئولان برای وجه ساختن کمک می‌کنند اما در اینجا با اذیت کردن برای خود اسم و رسمی می‌سازند. به طور مثال قیمت‌گذاری دستوری انجام داده یا در رسانه‌ها مورد هجمه قرار می‌گیرد. بنابراین بهره برداری سیاسی از این صنعت همواره با بعد منفی همراه است.

بنابراین اگر زیرساخت‌های مذکور را اصلاح نکنیم، صنعت خودرو پیشرفت چندانی نخواهد داشت. در بسیاری از موارد مانند پلت‌فرم که در ایران زمینه آن وجود دارد، به حدی روند تولید آن کند بوده که ممکن هست از ارزش آن کاسته شود. صنعت خودرو در چند دهه گذشته در کشور مورد توجه جدی قرار نگرفته، اما باز هم روند روبه رشدی را طی کرده است.

باتوجه به حضور ۳۷ ساله‌ام در بخش‌های مختلف صنعت خودرو و رصد آن به نتیجه شرح داده رسیدم. فرآیند خودروساز شدن به این شکل هست که ابتدا باتولید و مونتاژ شروع، سپس وارد ساخت داخل و بعد از آن بهبود و کیفیت و در نهایت طراحی خودرو می‌شود. طراحی خودرو نیز با فیس لیفت کردن آغاز می‌شود. بعد از آن نوبت به طراحی بدنه و نهایتا به طراحی پلت‌فرم می‌رسد. نقطه پایانی پلت فرم است که براساس آن می‌توان گفت کشوری دارای پلت‌فرم هست یا نه؟

خوشبختانه تاکنون تمام مراحل مذکور را در خودروسازی داخل طی کرده‌ایم. این مراحل از دهه ۶۰ آغاز و تا دهه ۹۰ طی شده است. بنابراین به جرات می‌توان گفت خودروسازان داخلی در بخش طراحی و مهندسی توان ساخت پلت فرم و ظاهر خودرو را دارند. تمام این عوامل قابل استناد بوده که در ایران خودرو و سایپا روی آن کار کرده‌اند. در شرکت‌های کوچک که عمدتا تجاری هستند روی برخی از این موارد کار شده، اما کمتر بوده است. از آن جایی که تیراژ  خودروسازان کوچک کم هست تولید آن ها صرفه اقتصادی ندارد. ایران خودرو روی پلت فرم پژو و سایپا روی پلت‌فرم شاهین که در دوره مدیرعاملی من در سایپا قرارداد آن منعقد شد، فعالیت داشته‌اند.

پلت فرم شاهین، پلت‌فرم تویوتا یاریس بوده اما نه با همان جزئیات که کپی برداری شده باشد. از سیستم‌های فرمان، موتور و گیربکس و... که شرکت‌های مختلف اقدام به طراحی آن کرده، سیستمی را اقتباس می‌کنند.

 

* بارها در گوشه و کنار شنیده‌ایم که پلت‌فرم شاهین محصول جدید سایپا از روی یک خودرو خارجی برداشته شده، آیا این گفته که پلت‌فرم شاهین متعلق به تویوتا یاریس است صحت دارد؟
 

بله، پلت‌فرم تویوتا یاریس بوده اما نه با همان جزئیات که کپی برداری شده باشد. از سیستم‌های فرمان، موتور و گیربکس و... که شرکت‌های مختلف اقدام به طراحی آن کرده، سیستمی را اقتباس می‌کنند. به طور مثال در خودرو ساینا از قطعات ریو بهره گرفته شده که به معنای کپی نبوده و در دنیا نیز این شیوه مرسوم است. اگر به شرکت‌های قطعه ساز اروپایی یا آمریکایی بروید، قفسه‌هایی در آن خواهید دید که محصولات رقیبان را در آن قرار داده که برای تولید محصول جدید ۸۰ درصد از ایده رقیب استفاده و مابقی را به نظر خود بهبود کامل و در هم ادغام می‌کنند. آنچه که به این روش ساخته می‌شود، متعلق به شرکتی که الگو برداری کرده بوده حتی اگر ۹۰ درصد کپی باشد.

در صنعت خودروسازی نیز اینگونه است، ممکن است سیستم تعلیق را مشابه دیگری یا گیربکس و پیشرانه را مانند آلمانی‌ها انتخاب کنیم. موارد فراوانی مشابه این مورد وجود دارد که شرکتی که قطعات را کنار یک دیگر قرار می‌دهد، صاحب آن برند است. باتوجه به اینکه فعالیت در شرکت‌های آلمانی داشته‌ام و دیده‌ام چگونه اقدام به طراحی می‌کنند، اگر بخواهند یک خودرو را بسازند اسکچی از آن را طراحی و قطعه سازان را فرا می خواند. سپس از آن ها نظر خواهی در مورد داشتن دانش تولید کرده که در نهایت نیز تمام نظرات آن‌ها را جمع و خروجی انتخاب یک محصول خواهد بود. در این فرآیند کسی از آن خرده نمی‌گرفت که چرا طراحی انجام نشده است. در کشور نیز توانایی بنچ مارک(الگو برداری) وجود دارد. پس ایرادی نیست که از پلت‌فرم یاریس یا... استفاده کرده باشیم.

اگر قطعات آن را سفارش دهیم کسی از ما خرده نخواهد گرفت، مهم الگو است. مشکلی که ما در صادرات یا تامین ساخت داخل کردن قطعات برای مشارکت قطعه سازان داخل با خارج داشتیم این مورد بود که برای تامین اگر به کشورهای دیگر مراجعه می‌کردیم، اعلام می‌شد که شریک خودروساز دیگر هستند و امکان تولید برای ما را ندارند. بنابراین اگر تغییر روی محصول باشد دیگر ایراد ندارند. طراحی خودرو باتوجه به امکانات هر دو خودروساز دارند، با سرعت امکان پذیر است. در زمینه طراحی خودرو، ساخت تجهیزات خطوط رنگ و تولید، مونتاژ و دانش فنی تسلط کافی داریم. اما گاهی باید برای فیکسچرها به خارج سفارش دهیم.

نقاط ضعف این صنعت نبود موتورهای کم مصرف و سالها در جا زدن  برای تولید گیربکس اتوماتیک است.

 

* به جز پلت‌فرم، در ساخت چه اجزای دیگری در کشور مشکل وجود دارد؟


چند حلقه مفقوده در زنجیره تولید داریم، که بیشتر به پلت فرم بر می گردد. موتور، گیربکس و آزمایشگاه های مربوط به تکنوسنتر برای خودکفایی است. سالیان سال درجا زدیم برای تولید گیربکس اتوماتیک، تا چند سال آینده کسی خودرو با گیربکس دستی نخواهد خرید. زمانی که تیبا را تولید و به عراق برای نمایشگاه بردیم، همه تمایل به خرید داشتند اما به این دلیل که دنده اتوماتیک نداشت، فروخته نشد. تولید گیربکس اتوماتیک می‌تواند خودروسازی را نجات دهد. شاید تولید آن هزینه بردار باشد، ولی می‌توان آن را چند برابر فروخت. در گیربکس های اتوماتیک ضعف داشتیم، زمانی که در وزارت صمت در دوره آقای نعمت‌زاده بودم با همکاری سازمان صنایع گسترش و بخش خصوصی در زنجان کارخانه‌ای احداث شد. در این پروژه شرکت پانچ بلژیک شریک خارجی برای انتقال دانش و تکنولوژی همکاری داشت، اما ابتر ماند. با کنار رفتن نعمت‌زاده وزرای دیگر آمدن که شورای سیاستگذاری صنعت خودرو را تعطیل و هر سرپرستی پس از آن‌ها آمد همتی برای برگزاری این شورا نکردند. در زمان نعمت‌زاده این شورای هر دو هفته یک بار تشکیل می‌شد تا مشکلات مربوط به خودروسازی مطرح و پیگیری شود. با تعطیلی این شورای نه تنها کاری نکردند، بلکه مرتب مدیرعامل تغییر دادند. در سایپا در ظرف ۴ سال چند مدیرعامل تغییر کرد. این عوامل سبب کندی پیشرفت محصولات شده است، محصولی که باید سال ۹۵ تولید انبوه می‌شد همچنان به تولید نرسیده است. زیرا زمانی که مدیرعامل تغییر می‌یابد، پروژه‌های مدیران قبلی لغو می‌شود.

 

*باتوجه به گفته شما، می‌توان گفت صنعت خودروسازی در تربیت مدیر نیز ضعیف عملکرده است؟
از نظر من مدیران خودروی هرجا می روند موفق هستند، دلیل نیز این هست که خودروسازی خیلی کاریزما دارد. زیرا باید تمام جوانب را در صنعت برای تولید در نظر بگیرند. ایران را می‌توان یک کشور خودروساز بیان کرد زیرا تجهیزات خودرویی را می‌توانند طراحی و تولید کنند. نقطه ضعف این صنعت نبود موتورهای کم مصرف است. در زمان وزارت نعمت زاده، با همکاری یک شرکت دانش بنیان و شرکت AVL قراردادی برای تولید موتور کم مصرف منعقد شد. این حلقه مفقوده را با کمک وزیر وقت به جریان انداختیم. در بحث خودکفایی گیربکس نیز پیشرفت داشتیم اما نیاز به آزمایشگاه داریم، دولت باید کمک کند تا تکنوسنترها ایجاد شود. نگرانی بابت پلت فرم نیست و باید مشغله مدیران را برای پیشرفت کاهش داد.

برگرفته از سایت بازار

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۱۰ + ۲
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۴۰۰/۵/۱۱ - ۱۷:۰۴
ایران خودرو پیشگام در تولید خودروهای جدید و داخلی سازی قطعات با فناوری پیشرفته
خودرونگاران - گروه صنعتی ایران خودرو در راستای عمل به نهضت داخلی سازی قطعات ، پروژه های متعددی تعریف و در دست اجرا دارد . این با خروج شرکای خارجی از کشور و انصراف از ادامه هرگونه فعالیت و همکاری، به ...
۱۴۰۰/۵/۱۱ - ۱۷:۰۱
شاهین از زبان شاهین‌سوارها
خودرونگاران - شاهین به عنوان یکی از جدیدترین سدان‌های بازار ایران تا حالا در جلب توجه خریدارانش موفق بوده و توانسته تبدیل به خودرویی محبوب در بازار شود.
۱۴۰۰/۵/۱۱ - ۱۶:۳۶
قیمت موتورسیکلت در بازار آزاد ۱۱ مرداد ۱۴۰۰
خودرونگاران - در این گزارش قیمت تعدادی از مدل‌های مختلف موتورسیکلت را گرد آوری کرده ایم.
۱۴۰۰/۵/۱۱ - ۱۵:۴۴
فروش فوق العاده خودروسازان در دو هفته آینده
خودرونگاران - دبیر انجمن خودروسازان با بیان اینکه در حال حاضر خللی در برنامه فروش فوق العاده خودروسازان به وجود نیامده است، افزود: به نظر می‌رسد در جلسه فردای کمیته خودرو تصمیمات لازم برای فروش فوری ...
۱۴۰۰/۵/۱۱ - ۱۴:۲۳
وضعیت بازار خودروهای خارجی پس از نوسانات نرخ ارز
خودرونگاران - افزایش قیمت خودروهای خارجی پس از افزایش نرخ ارز، سبب شده تا مشتریان به استفاده از خودروهای قدیمی‌تر با مدل پایین‌تر و البته ارزان‌تر روی بیاورند. به‌طوری که مشاهدات حاکی است بازه قیمتی ...
۱۴۰۰/۵/۱۱ - ۱۳:۱۲
زیان انباشته خودروسازان ناشی از تسهیلات دریافتی با سود بالا است
خودرونگاران -نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید تسهیلات متعدد دریافتی با سودهای بسیار، یکی از دلایل زیان انباشته خودروسازان است چراکه در حال حاضر قیمت کارخانه ای خودرو نیز به واسطه افزایش ها...
۱۴۰۰/۵/۱۱ - ۱۳:۰۵
نامه به روحانی برای تعیین تکلیف ۲۲۵۰ ماشین ۷۵۰ میلیون تومانی
خودرونگاران -دبیر انجمن واردکنندگان خودرو از بلاتکلیفی ۲۲۴۹ خودرو وارداتی در گمرکات خبر داد و گفت که ارزش هر یک از این خودروها به طور متوسط حدود ۳۰ هزار دلار است.
۱۴۰۰/۵/۱۱ - ۱۲:۰۸
پرونده تأخیر در تحویل خودروهای سایپا برای همیشه بسته می‌شود
خودرونگاران -معاون بازاریابی و فروش گروه خودروسازی سایپا از تحویل زودتر از موعد چهار محصول کوییک دنده‌ای، تیبا صندوق‌دار، تیبا۲ و سایپا۱۵۱ خبر داد و گفت: برای نخستین‌بار چند محصول سایپا زودتر از موعد ...
۱۴۰۰/۵/۱۱ - ۱۲:۰۵
تحویل چهار محصول سايپا زودتر از موعد به مشتريان
خودرونگاران - معاون بازاريابي و فروش گروه خودروسازي سايپا از تحويل زودتر از موعد چهار محصول كوييك دنده‌اي، تيبا صندوق‌دار، تيبا۲ و سايپا۱۵۱ خبر داد و گفت: براي نخستين‌بار چند محصول سايپا زودتر از موعد...
۱۴۰۰/۵/۱۱ - ۱۰:۵۴
رونمایی از اولین اتوبوس آمبولانس ایرانی در کرج
خودرونگاران - رئیس مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی کشور گفت: روزانه در کشور ۱۵ تا ۱۶ تصادف رخ می‌دهد که این تصادف‌ها بیش از ۱۵ مصدوم دارد.
۱۴۰۰/۵/۱۱ - ۱۰:۲۰
افزایش ۳۱ درصدی تحویل خودرو به مشتریان
خودرونگاران - گروه صنعتی ایران خودرو توانسته از ابتدای امسال تا روز دهم مردادماه بیش از ۱۴۴ هزار دستگاه خودرو را به مشتریان تحویل دهد که این عدد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، افزایش بیش از ۳۰ درصد...
۱۴۰۰/۵/۱۱ - ۰۹:۳۴
تسریع در حمل کالاهای اساسی در شرایط کرونایی
خودرونگاران - یک مقام مسئول گفت: با وجود شرایط کرونایی در دنیا سرعت حمل کالاهای اساسی بیشتر شده که در این شرایط آغاز واکسیناسیون دریانوردان خبر بسیار امیدوار کننده‌ای است.
۱۴۰۰/۵/۱۱ - ۰۹:۳۱
خودروسازان فعلا اجازه فروش فوق العاده ندارند
خودرونگاران - نعمت بخش گفت: خودروسازان اکنون تنها اجازه دارند طرح‌های پیش فروش را اجرا کنند و اجازه اجرایی شدن طرح‌های فروش فوق العاده را ندارند.
۱۴۰۰/۵/۶ - ۱۱:۰۷
محصولات ایران خودرو در مسیر اتصال پذیری
خودرونگاران_محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو با تکیه بر توان شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی کشور، در مسیر اتصال پذیری قرار می‌گیرند.
۱۴۰۰/۵/۳ - ۱۵:۴۹
افزایش تولید با وجود توقف تولید پراید، نماد تحول در سایپا
خودرونگاران - معاون وزیر صمت و رییس ایدرو در بازدید از گروه خودروسازی سایپا اجرای جسورانه توقف تولید پراید در اوج سال های تحریم و افزایش تیراژ روزانه بیش از ۱۳۰ درصدی به نسبت سال ۹۷ در سایپا را نمونه ...
۱۴۰۰/۵/۳ - ۱۵:۵۱
آزاد سازی واردات خودرو باعث انتقال دانش فنی می‌شود؟
خودرونگاران - دبیر انجمن قطعه سازان گفت: آزادسازی واردات خودرو برای قطعه سازی می‌تواند مفید باشد و باعث انتقال دانش فنی می‌شود.
۱۴۰۰/۵/۵ - ۱۵:۲۸
عرضه پنج محصول در طرح پیش فروش یک ساله ایران خودرو
خودرونگاران - گروه صنعتی ایران خودرو در آستانه فرارسیدن عید سعید غدیر خم، پنج محصول خود را در طرح پیش فروش با موعد تحویل حداکثر یک ساله، از فردا به مدت چهار روز عرضه می کند.
۱۴۰۰/۵/۵ - ۱۲:۱۳
تقدیر از اقدامات ایران خودرو در کاهش پیک بار مصرف برق در تابستان ۱۴۰۰
خودرونگاران - معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزیر نیرو طی نامه‌ای از اقدامات صورت گرفته در ایران خودرو در راستای ایفای مسوولیت ها و وظایف اجتماعی برای کاهش پیک بار مصرف برق تابستان ۱۴۰۰ تقدیر کرد.
۱۴۰۰/۵/۵ - ۱۶:۲۸
کرونا چند خط تولید تویوتا را در جنوب شرق آسیا متوقف کرد
خودرونگاران - افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در جنوب شرق آسیا سبب شده است که خط مونتاژ شرکت تویوتا موتور، بزرگترین خودروساز ژاپنی در این کشورها متوقف شود.
۱۴۰۰/۵/۶ - ۱۲:۵۸
۲ پروژه ملی برای توسعه تولید سوخت زیستی در کشور
خودرونگاران_دو پروژه ملی برای گسترش استفاده از سوخت‌های زیستی با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در کشور اجرایی می‌شود.
۱۴۰۰/۵/۵ - ۱۳:۵۱
اعطای رتبه اعتباری A به گروه بهمن
خودرونگاران - با اخذ رتبهA، گروه بهمن از این ‌پس می‌تواند بدون نیاز به ضامن از بازار سرمایه تامین مالی کند که این امر کاهش زمان و هزینه‌های تامین مالی را به دنبال خواهد داشت.
۱۴۰۰/۵/۶ - ۱۶:۳۷
۱۴۰ هزار خودروی ناقص کف پارکینگ‌های خودروسازان
خودرونگاران_دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور گفت: تعدادی خودرو به دلیل نقص فنی کف پارکینگ کارخانه‌های خودروسازی مانده است.
۱۴۰۰/۵/۶ - ۱۴:۳۶
علت ریپ زدن خودرو حین رانندگی چیست؟
خودرونگاران_ در بسیاری از موارد پیش می‌آید که خودرو حین رانندگی ریپ می‌زند که نیاز است به مواردی در این زمان توجه کنید.
۱۴۰۰/۵/۶ - ۱۳:۱۸
تخفیف‌ ویژه در بخش خرید تایر و باتری پرشیا خودرو
خودرونگاران_پرشیا خودرو تنها شرکت ارائه دهنده فروش و خدمات پس از فروش ب ام و و مینی در ایران به مناسبت فصل تابستان، در بخش فروش تایر و باتری، تخفیف های ویژه ای به مشتریان ارائه می دهد.
۱۴۰۰/۵/۶ - ۱۶:۳۲
دورخیز پژو و رنو برای بازگشت به بازار ایران
خودرونگاران_نجفی منش گفت: اگر شرایط برجامی مهیا شود این شرکت های خودروسازی بلافاصله به ایران باز خواهند گشت و فعالیت خود را ادامه خواهند داد.
۱۴۰۰/۵/۶ - ۱۳:۰۴
تسلا با وجود افت ارزش دارایی‌های بیت کوین خود، به رکورد سود سه ماهه دست یافت
خودرونگاران_شرکت آمریکایی سازنده خودروهای الکتریکی تسلا اعلام کرد که در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ تقریباً دو برابر سود کسب کرده است و برای اولین بار درآمد خالص یک میلیارد دلاری را طی سه ماه ثبت کرده است.