امروز: سه شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۹ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۹/۷/۱۹ - ۱۰:۵۰
شناسه خبر: ۴۷۳۵۶۱
 
حواشی عرضه خودرو در بورس
فرمول قیمت‌گذاری تغییر می‌کند؟
خودرونگاران - عضو کمیسیون صنایع مجلس می‌گوید که در طرح عرضه خودرو در بورس، قرار نیست شورای رقابت از چرخه قیمت‌گذاری خودرو حذف شود بلکه فرمول قیمت گذاری شورای رقابت تغییر خواهد کرد.

به گزارش خودرونگاران  به نقل از مهر، بازار خودرو چند وقتی است که دچار آشفتگی شده است؛ خودروهایی که روزی کمتر از 80 میلیون تومان قیمت داشتند، حال با قیمت‌های سرسام آوری در بازار عرضه می‌شوند و نکته جالب اینکه خریدار هم دارند.

این روزها فشار بر خودروسازان بدلیل افزایش نرخ ارز، تورم، تحریم، گرانی مواد اولیه و … افزایش یافته و هیچ کس مخالف بازنگری در قیمت خودرو متناسب با این مؤلفه‌ها نیست، و اختلاف فاحش قیمت کارخانه با بازار آزاد موجب پرپول شدن جیب دلال به جای تولیدکنندگان شده است و در بازار خودرو حرف اول را دلالان و سوداگران می‌زنند.

عرضه خودرو در بورس راه کوتاه کردن دست دلالان

مدتی قبل نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای ساماندهی بازار، طرحی را تحت عنوان «تحول صنعت و بازار خودروی کشور» به جریان بیندازند؛ یکی از مهم‌ترین بندهای این طرح «تغییر روش قیمت گذاری و عرضه خودرو در بورس» است که طبق پیش بینی مجلسی‌ها می‌تواند موجب کاهش زیان خودروسازان شود و جلوی قیمت سازی را بگیرد و خودرو را از یک کالای سرمایه‌ای به یک کالای مصرفی تبدیل کند تا مصرف کننده واقعی به راحتی به خودرو دسترسی پیدا کند و از سویی دیگر همین امر موجبات خروج دلالان از بازار را نیز فراهم می‌کند.

در این رابطه علی سعدوندی کارشناس اقتصادی گفت: هر کاری که سبب حذف دلال شود و رابطه مستقیمی بین مشتری و کارخانه شکل دهد، خصوصاً در شرایط فعلی، به نفع اقتصاد کشور است، خصوصاً در موضوع خودرو که در حال حاضر اولویت بالایی نیز در جامعه دارد.

به اعتقاد وی، با ورود خودرو به بورس، دلالی و واسطه‌گری از چرخه توزیع خودرو خارج شده و سوددهی کارخانه‌های خودروسازی نیز افزایش می‌یابد، علاوه بر آن، عایدی دولت از مالیات نیز افزایش یافته و بخشی از کسری بودجه نیز تأمین می‌شود.

نقطه اختلاف مجلس و خودروسازان

اگرچه این طرح با حمایت خودروسازان و قطعه سازان همراه شده اما این حمایت به صورت صد در صدی نیست. یکی از نکاتی که در طرح مذکور مورد نقد فعالان صنعت خودرو قرار گرفته، نحوه قیمت گذاری این کالا در بورس است؛ مطابق با آنچه که مجلس پیش بینی کرده، قیمت پایه انواع خودرو در بورس، نرخی است که هر سه ماه یکبار براساس نرخ تورم توسط شورای رقابت تعیین خواهد شد.

اما خودروسازان که امیدوار هستند از طریق طرح مجلس، شورای رقابت برای همیشه از چرخه قیمت گذاری خودرو حذف شود، معتقدند قیمت پایه عرضه هر مدل خودرو در بورس باید قیمت تمام شده تولید باشد که توسط سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان تعیین می‌شود.

خودروسازان و قطعه سازان می‌گویند که مجلس با حذف شورای رقابت موافق است؛ آنها در عین حال با بخش مربوط به «بیمه کیفیت» این طرح که ضامن کیفیت خودرو و بهبود تولید است هم مخالف هستند.

سرازیر شدن سود به جیب دلالان با قیمت گذاری دستوری

البته در زاویه دقیق‌تر اگر مباحث مربوط به عدم تمایل خودروسازان به بهبود کیفیت را کنار گذاریم، می‌بینیم که نحوه قیمت گذاری خودرو از سوی شورای رقابت و عملکرد این نهاد فقط مورد انتقاد خودروسازان نیست بلکه کارشناسان زیادی نیز به شیوه قیمت گذاری خودرو انتقاد دارند؛ به گفته فعالان این حوزه در فرمول جدید شورای رقابت، نمره کیفی و بهره وری خودروسازان حذف شده و به صورت کاملاً دستوری هیچ نمره منفی یا مثبتی بابت تعیین قیمت لحاظ نمی‌شود.

طبق گفته کارشناسان، شورای رقابت با شیوه‌ای که در قیمت گذاری دارد، نه تنها به کاهش تولید دامن می‌زند بلکه زمینه برای افزایش اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار را فراهم و به دلالان اجازه جولان می‌دهد.

در این رابطه امیرحسین کاکایی، عضو هیأت علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت می‌گوید: اگر شورای رقابت، قیمت گذاری خودرو را به صورت دستوری انجام نمی‌داد، اوضاع فروش خودرو به مراتب بهتر از این بود؛ اگر به اختلاف قیمت کارخانه و بازار آزاد دقت کنیم و یک حساب و کتاب داشته باشیم، حدود 100 هزار میلیارد تومان سود به جیب واسطه‌ها و دلالان رفته‌است. اگر تمام سود فروش به خودروساز می‌رسید، شرکت‌های خودروسازی می‌توانستند با درآمد حاصل‌شده، سرمایه‌گذاری‌های جدید انجام دهند.

وی ادامه می‌دهد: باید از اعضای شورای رقابت پرسید که هدف از قیمت‌گذاری دستوری در این شورا چه بوده است؟ اگر هدف کنترل قیمت خودرو در بازار بوده که مردم شاهد نابسامانی این بازار هستند، لذا روش فعلی شورای رقابت که به عنوان حمایت از مصرف‌کننده مطرح است، کاملاً اشتباه است. از سویی دیگر تنها در دو سال گذشته، بیش از 40 هزار میلیارد تومان خسارت روی دوش خودروسازان سنگینی می‌کند.

مجلس: قرار نیست شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو حذف شود

در این رابطه، علی جدی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اظهارات خودروسازان مبنی بر موافقت نمایندگان با حذف شورای رقابت در تعیین قیمت خودرو و انتقادات مطرح شده نسبت به عملکرد این شورا، گفت: خودروسازان فقط بخشی از واقعیت را گفته‌اند. در طرح ساماندهی خودرو بحثی در این مورد مطرح شد که قیمت پایه با چه فرمولی محاسبه شود؛ یعنی اگر قرار باشد شورای رقابت هم قیمت را تعیین کند، فرمول محاسبه‌اش مشخص باشد.

وی با بیان اینکه قبلاً فرمول خاصی برای محاسبه قیمت خودرو وجود نداشت، افزود: ما در مجلس گفتیم در حال حاضر تنها ضابطه‌ای که در کشور برای تعیین نرخ کالاهای داخلی وجود دارد، آئین‌نامه هیأت تعیین قیمت‌هاست که چند وزیر تهیه کرده‌اند و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بر اساس همان آئین‌نامه نرخ کالاهای تولید داخل را تعیین می‌کند.

جدی گفت: ما گفتیم که معیار محاسبه قیمت خودروی داخلی در شورای رقابت، آن فرمول باشد که البته تغییراتی در آن خواهیم داد. حرف ما این نبوده که سازمان حمایت قیمت را تعیین کند.

وی افزود: براساس طرح مجلس، قیمت پایه عرضه خودرو در بورس، قیمتی است که شورای رقابت بر اساس فرمول قیمت گذاری (که هم اکنون در سازمان حمایت مبنای قیمت گذاری اقلام مختلف است)، تعیین می‌کند.

ابهامات عرضه خودرو در بورس‌کالا

بر اساس این گزارش، مساله دیگری که وجود دارد و البته فعالان صنعت خودرو توجهی به آن نداشته اند، موضوع چگونگی عرضه خودرو در بورس است؛ به اعتقاد کارشناسان عرضه خودرو در بورس زمانی می‌تواند منجر به تحقق اهداف خود (حذف دلال‌ها، کاهش زیان خودروسازان و تسهیل دسترسی مردم به خرید خودروی نو) شود که تمامی تولیدات خودروسازان در بورس عرضه شود و اینگونه نباشد که بخشی از تولیدات خودروسازان خارج از مکانیزم بورس در جای دیگری عرضه گردد. چرا که همچون تجربه فولاد، عرضه همزمان در خارج از بورس، به دلالی دامن زده و بازار سیاه برای تولیدات ایجاد می‌کند.

مجلس: «تمام» تولید خودروسازان در بورس عرضه خواهد شد

جدی در این رابطه گفت: یکی از مسائلی که در جریان تصویب طرح، پیگیری می‌کنیم این است که خودروسازان ملزم به عرضه «تمام» تولیدات و محصولات خود در بورس شوند و نتوانند بخشی از تولیدات خود را خارج از بورس عرضه کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: با تصویب طرح در مجلس، خودروسازان حق فروش هیچ خودرویی را خارج از بورس نخواهند داشت و خودرویی که خارج از مکانیزم بورس فروخته شده باشد، پلاک‌گذاری نخواهد شد. ضمن اینکه در بورس همه حالت‌های فروش خودرو از جمله نقدی و پیش‌فروش پیش‌بینی شده است.

وی با تاکید بر اینکه همه مدل فروش خودرو در بورس باید انجام شود، گفت: طرح در کمیسیون تصویب شده و به زودی به صحن مجلس خواهد آمد.

تصویب و اجرای طرح مجلس باعث کاهش قیمت خودرو می‌شود؟

یکی از سوالاتی که به کرات از سوی مردم مطرح می‌شود این است که آیا با تصویب و اجرای طرح مجلس و عرضه خودرو در بورس، قیمت خودرو کاهش خواهد یافت؟

طرح مجلس بدنبال کاستن از قیمت خودرو نیست چرا که مؤلفه‌های مؤثر در قیمت تمام شده خودرو طی ماههای اخیر با رشد شدیدی مواجه شده اند اما طرح مجلس می‌تواند دسترسی مردم به خرید خودروی نو را تسهیل کند و با حذف دلالان از بازار، زیان خودروسازان را کاهش دهد. به این ترتیب، با اقتصادی شدن تولید خودرو برای خودروسازان، خودروسازان می‌توانند اقدام به افزایش تولید کنند و با افزایش عرضه به بازار، قیمت‌هایی که اکنون به عنوان قیمت حاشیه بازار وجود دارد، حذف خواهد شد.

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۳ + ۸
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۹/۷/۲۸ - ۲۰:۵۸
حسین مدرس خیابانی مدیرعامل گروه مدیریت سرمایه گذاری امید شد
خودرونگاران - حسین مدرس خیابانی، سرپرست سابق وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان مدیرعامل گروه مدیریت سرمایه گذاری امید منصوب شد.
۱۳۹۹/۷/۲۸ - ۱۶:۴۱
حرکت شاهین در مسیر استانداردهای اروپایی
خودرونگاران_ خودرو، محصول پیچیده ای از فرایند های مهندسی و استانداردسازی است که در نهایت به پروژه تجاری با تیراژ انبوه تبدیل می شود و به دست مشتریان می رسد.
۱۳۹۹/۷/۲۸ - ۱۶:۲۱
آغاز تدوین برنامه پنج‌ساله خودروسازی با محوریت ایدرو
خودرونگاران_معاون طرح و برنامه وزارت صنعت معدن و تجارت گفت: تدوین برنامه پنج ساله خودروسازی کشور به پیشنهاد معاونتهای تخصصی این وزارتخانه و مشارکت نخبگان، ذینفعان و فعالان عرصه تولید با محوریت ایدرو ا...
۱۳۹۹/۷/۲۸ - ۱۶:۰۹
قرعه کشی سومین مرحله فروش فوق‌العاده محصولات سایپا
خودرونگاران_ مراسم قرعه‌کشی طرح فروش فوق‌العاده محصولات سایپا، فردا (سه‌شنبه) ساعت ۱۰ صبح برگزار می‌شود.
۱۳۹۹/۷/۲۸ - ۱۶:۰۶
رسوخ قطعات ایران ساخت به صنعت خودروسازی
خودرونگاران_تامین مواد اولیه خطوط پرسی، تولید قطعات و انواع ابزار خودرو از جمله اهدافی است که یک شرکت دانش‌بنیان به دنبال تحقق آن بوده و در حال حاضر محصولاتی را به صنعت خودروسازی ارائه کرده است
۱۳۹۹/۷/۲۸ - ۱۵:۵۴
بزرگ‌ترین آزمون سراسری حوزه خدمات پس از فروش کشور به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود
خودرونگاران_دوازدهمین دوره آزمون سراسری خدمات پس از فروش گروه صنعتی ایران‌خودرو به منظور مهارت‌سنجی پرسنل نمایندگی‌های مجاز در حوزه خدمات پس از فروش، از ۲۸ مهر تا ۸ آبان ماه به صورت الکترونیکی برگزار ...
۱۳۹۹/۷/۲۸ - ۱۳:۴۷
حمل ریلی ۴۰۰ دستگاه خودرو از ایران‌خودرو کرمانشاه به تهران
خودرونگاران_به منظور تسریع در تحویل خودرو به مشتریان و با استفاده از ظرفیت شبکه حمل و نقل ریلی کشور، هر هفته ۴۰۰ دستگاه خودروی تولیدی ایران‌خودرو کرمانشاه به مقصد تهران بارگیری و حمل می‌شود و افزایش ا...
۱۳۹۹/۷/۲۸ - ۱۳:۴۴
کاهش قیمت قطعات خودرو در گروه تصمیم گمرک/ احتمال اجاره لوازم یدکی با ادامه تحریم‌های داخلی
خودرونگاران_کاظمی، سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی گفت: تامین قطعات در بازار لوازم یدکی بحرانی نشده که مالکان خودروها در پی اجاره قطعات برای خودروهای خود باشند.
۱۳۹۹/۷/۲۸ - ۱۳:۳۹
انتقاد نماینده مجلس از تاخیر در اجرای طرح کلید به کلید
خودرونگاران_ طرح «نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی» که می‌تواند در حوزه‌های اشتغال، ایمنی جاده‌ها و تقویت تولید ملی تاثیرگذار باشد پس از تصویب در هیات دولت تاکنون آنچنان که باید اجرایی نشده است و باتوجه ...
۱۳۹۹/۷/۲۸ - ۱۳:۲۳
چرا تولید خودروهای مونتاژی در ایران گران تمام می‌شود؟
خودرونگاران_درسال‌های اخیر در خصوص اقتصاد مقاومتی ولزوم اجرای آن در صنایع ایران بسیار گفته شد اما آنچه که مغفول واقع شده است، تدوین شاخص هایی جهت سنجش کمی آنچه که حرکت درراستای اقتصاد مقاومتی میخوانیم...
۱۳۹۹/۷/۲۸ - ۱۳:۱۴
آقای وزیر، مطالبه گر باشید نه پاسخگو!
خودرونگاران| قطعه‌سازان به عنوان بخش خصوصی بین دو بخش دولتی و خصولتی صنایع مادر و خودروسازان در حال له شدن هستند؛ صنایع مادر مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان از جمله مس، ‌فولاد، مواد پتروشیمی، آلومی...
۱۳۹۹/۷/۲۸ - ۱۲:۵۶
دورخیز فاکسکان برای خودروهای برقی
خودرونگاران_شرکت فاکسکان در نظر دارد تا قطعات و خدمات لازم برای ۱۰ درصد از وسایل‌نقلیه برقی جهان را بین سال‌های ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۷ تامین کند.
۱۳۹۹/۷/۲۸ - ۱۲:۱۱
چالش جدید برای محصولات تاکاتا
خودرونگاران_به‌نظر می‌رسد که داستان معیوب بودن محصولات شرکت ژاپنی تاکاتا پایانی ندارد. در یک دهه گذشته میلیون‌ها خودرو به سبب نقص در کیسه هوای ساخت کارخانه ژاپنی «تاکاتا» فراخوانده شده‌اند.
۱۳۹۹/۷/۲۷ - ۱۵:۴۴
قدردانی به سبک چینی
خودرونگاران - رسانه های چینی اعلام کردند که یک شرکت فولادسازی بعد از موفقیت چند ساله اش به تمام کارگران خود یک دستگاه خودروی لوکس هدیه داده است
۱۳۹۹/۷/۲۲ - ۱۲:۴۹
توزیع نامناسب، دلیل نابسامانی بازار خودرو است
خودرونگاران - نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی گفت: به دلیل توزیع و نحوه عرضه نامناسب خودرو توسط خودروسازان، شرایط نابسامانی در بازار خودرو ایجاد شده است.
۱۳۹۹/۷/۲۱ - ۱۰:۱۳
قیمت‌گذاری خودرو به سازمان حمایت رسید
خودرونگاران | کمیته سیاست‌گذاری خودرو در جلسه اخیر خود تصویب کرد قیمت گذاری خودرو، تا زمانی که طرح مجلس برای عرضه خودرو در بورس نهایی شود، از شورای رقابت به سازمان حمایت مصرف کنندگان منتقل شود.
۱۳۹۹/۷/۲۱ - ۱۵:۴۱
موفق ترین خودروهای الکتریکی در بازار جهانی +عکس
خودرونگاران_ در سال ۲۰۱۹ میزان فروش وسایل نقلیه الکتریکی در جهان برابر با ۲.۱ میلیون دستگاه بوده است. آمار همچنان بر رشد شاخص های فروش این کلاس تا پایان سال جاری میلادی(۲۰۲۰) اشاره دارند.
۱۳۹۹/۷/۲۷ - ۱۵:۱۸
عرضه سالانه ۵۰۰ هزار خودرو قطره چکانی نیست
خودرونگاران - معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو گفت: از ابتدای سال تاکنون، بیش از ۲۳۲ هزار و ۵۰۰ خودرو تحویل مشتریان این شرکت شده است و این رقم تا پایان سال، به ۵۰۰ هزار دستگاه خواهد رسید.
۱۳۹۹/۷/۲۱ - ۰۹:۳۱
عقبگرد سیاستی در بازار خودرو
خودرونگاران - در آخرین جلسه کمیته خودرو که با حضور برخی از نمایندگان کمیسیون صنایع و معادن و طراحان طرح تحول صنعت و بازار خودرو برگزار شد، مقدمات بازگشت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان به حی...
۱۳۹۹/۷/۲۸ - ۱۱:۳۳
تایر فرسوده هم سلطان دار شد
خودرونگاران | تایر فرسوده کالایی نیست که قاچاق آن به‌راحتی امکان‌پذیر باشد. کالایی که یک تریلی با ظرفیت ۲۰ هزار تن بار، فقط ۱۵۰ تا ۱۷۰ حلقه از آن (به وزن هفت تا هشت هزار تن) را می‌تواند حمل کند هم بعد...
۱۳۹۹/۷/۲۲ - ۱۲:۴۶
ورود کمیسیون قضایی مجلس به موضوع دلالی در بازار خودرو
خودرونگاران - سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس از ورود کمیسیون متبوعش به نابسامانی‌های بازار خودرو و مسکن خبر داد و گفت: بررسی و اصلاح قانون مربوط به مهریه در دستور کار است.
۱۳۹۹/۷/۲۸ - ۱۳:۱۴
آقای وزیر، مطالبه گر باشید نه پاسخگو!
خودرونگاران| قطعه‌سازان به عنوان بخش خصوصی بین دو بخش دولتی و خصولتی صنایع مادر و خودروسازان در حال له شدن هستند؛ صنایع مادر مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان از جمله مس، ‌فولاد، مواد پتروشیمی، آلومی...
۱۳۹۹/۷/۲۲ - ۱۰:۵۶
کارمان طراحی است، کپی‌کاری نمی کنیم/ تولید خودروی برقی تا کم‌تر از ۱۸ ماه آینده
خودرونگاران - مدیرعامل شرکت دانش بنیان جتکو گفت: طراحی برخی از اجزای پلتفرم ملی خودرو به صورت زیربنایی و با اتکا به دانش بومی در دستور کار جتکو قرار دارد، متناسب ترین خودروهای روز جهانی را برای این من...
۱۳۹۹/۷/۲۳ - ۱۳:۵۳
فروش فوق العاده 8 محصول سایپا / موعد تحویل؛ حداکثر 90 روز
خودرونگاران_گروه خودروسازی سایپا در راستای ایجاد فرصت برابر ثبت نام برای همه متقاضیان و عرضه خودرو به مصرف کننده واقعی، طرح فروش فوق العاده 8 محصول خود را از ساعت 14 امروز – چهارشنبه – آغاز می کند.
۱۳۹۹/۷/۲۳ - ۱۰:۰۰
ارایه خدمات مکان‌محور برای شکستن زنجیره شیوع کرونا ادامه دارد
خودرونگاران - همزمان با موج سوم ویروس کرونا و از سرگیری محدودیت‌های تردد در سطح شهر، خدمات پس از فروش ایران‌خودرو، برای خدمت‌رسانی مطمئن و رفع نگرانی‌های مشتریان، از تنوع خدمات غیرحضوری خود در سراسر ک...
۱۳۹۹/۷/۲۳ - ۱۶:۰۳
تائوس ۲۰۲۲؛ کوچکترین و ارزان ترین شاسی بلند فولکس واگن
خودرونگاران_تائوس فولکس واگن وارد رقابت با سگمنت خودروهای کراس اور خواهد شد و رقبای اصلی آن هیوندایی توسان و سوباروی کراسترک هستند فقط تائوس به امکانات ممتاز بیشتر مجهز خواهد بود.