امروز: چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۰ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۹/۷/۲ - ۱۲:۲۰
شناسه خبر: ۴۷۲۲۶۱
 
در گفت و گو با نماينده مجلس مشخص شد
خزانه هم از خودرو سهم مي گيرد
خودرونگاران -حاشیه‌های بازار خودرو تمامی ندارد. بعد از طرح‌های عجیب مردان ساختمان سمیه برای ایجاد ثبات در بازار خودرو حالا از بهارستان نشین‌ها از طرح ۲۰ ماده ای می‌گویند که امیدوارند با اجرایی شدن آن تقاضای کاذب بازار خودرو از بین رفته و میزان عرضه خودرو هم به وسیله آن شفاف شود.

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید که مجلس در این طرح به دنبال عرضه خودرو در بورس و ایجاد شفافیت است. او ادامه می‌دهد در صورت عرضه خودرو در بورس تعداد خودروهای فروخته شده کاملا شفاف می‌شود و اتهاماتی که بعضا خودروسازان را تهدید می‌کند از بین می‌رود. او ادامه می‌دهد : به عنوان مثال در ماه‌های گذشته تعداد زیادی انبار خودرو کشف شد که در آن خودروهای پلاک نشده احتکار شده بودند، اگر عرضه شفاف بود هیچ گاه چنین اتفاقی را در کشور شاهد نبودیم. او که مخالف روند عرضه خودرو در قالب قرعه کشی است، ادامه داد : در حال حاضر دولت یک لاتاری جدید ایجاد کرده است. برنده این لاتاری دست کم ۱۰۰ میلیون تومان سود می‌برد.
او می‌گوید: متاسفانه برخی از مسئولین دولتی به جای دادن راه حل مناسب به دنبال یک راه کار فساد برانگیز می‌روند تا از خلاهایی که این راه کارها دارد به نفع خود استفاده کنند. متن کامل گفتگوی با علی جدی نایب رییس کمیسیون صنایع مجلس را در ادامه می‌خوانید:
در طرح سامان دهی بازار خودرو به دنبال این هستند که این تقاضای کاذب را از بین برده و خودرو را از یک کالای سرمایه به یک کالای مصرفی تبدیل کنند. بر همین اساس پیشنهاد ما عرضه خودرو در بورس است. در این حالت دیگر چیزی به نام اختلاف قیمت بازار آزاد و کارخانه وجود نخواهد داشت
* با وجود تمام وعده‌هایی که داده شده بود، روند رو به رشد قیمت‌ها در بازار خودرو همچنان ادامه دارد و طرح‌های دولت در ماه‌های گذشته نتوانسته دردی از آن دوا کند. گویا حالا نوبت به مجلس رسیده است. گفته می‌شود مجلس به دنبال طرحی برای سامان دهی بازار خودروست. در این طرح چه راه کارهایی برای بهبود بازار خودرو اندیشیده شده است؟ 
این طرح ۲۰ ماده دارد که در هر یک از این موارد سعی شده به گونه ای مشکلات صنعت خودرو را رفع کند. یکی از مهم ترین مشکلات امروز صنعت قیمت گذاری خودرو است. در حال حاضر اختلاف قیمت وحشتناکی بین قیمت کارخانه و بازار آزاد وجود دارد که برای هر کسی جذاب است. این اختلاف قیمت تقاضای غیر واقعی برای خرید از خودروساز را چندین برابر کرده است. بر اساس برآوردهای صورت گرفته نیاز بازار خودرو سالانه حدود یک میلیون دستگاه است در حالیکه هم اکنون در هر بار فروش خودروسازان ۷ تا ۸ میلیون متقاضی ثبت کنند. نمایندگان در طرح سامان دهی بازار خودرو به دنبال این هستند که این تقاضای کاذب را از بین برده و خودرو را از یک کالای سرمایه به یک کالای مصرفی تبدیل کنند. بر همین اساس پیشنهاد ما عرضه خودرو در بورس است. در این حالت دیگر چیزی به نام اختلاف قیمت بازار آزاد و کارخانه وجود نخواهد داشت.
مشکل اقتصاد ما در نبود قانون و طرح نیست. متاسفانه نفع بعضی در اجرا نشدن طرح‌ها و برهم ریختگی بازار است. به همین دلیل در بسیاری از موارد شاهد هستیم که طرح‌ها به درستی اجرا نمی شوند
* شورای رقابت اما مخالف عرضه خودرو در بورس است. برخی بر این باورند عرضه خودرو در بورس اما ممکن است منجر به افزایش دوباره قیمت‌ها شود. در واقع این روش بیش از اینکه به نفع مصرف کننده باشد، منافع خودروساز را در پی خواهد داشت؟ 
در طرح پیشنهادی مجلس، در صورتی که قیمت خودرو بیش از بهای منطقی یک خودرو تعیین شود، مازاد آن باید به حساب خزانه دولت واریز شده و در اموری همچون توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی هزینه شود. اما به مرور این طرح موجب می‌شود که بازار سیاه خودرو از بین برود. البته باید در این حالت خودروسازها متعهد شوند که به میزان تقاضا خودرو در بورس عرضه کنند.

 واردات خودرو می‌تواند از سر گرفته شود منتهی در قالب CKD. ضمن اینکه اگر وارداتی صورت می‌گیرد باید به ازای آن صادرات خودرو و قطعه هم اتفاق بیفتد. اینطور نباشد که ما بازار مصرف خودروهای خارجی باشیم
* آیا در طرح پیشنهادی مجلس برای سامان دهی بازار خودرو، تصمیماتی در رابطه با واردات خودرو گرفته شده است؟ 
به اعتقاد ما واردات خودرو می‌تواند از سر گرفته شود منتهی در قالب CKD. ضمن اینکه اگر وارداتی صورت می‌گیرد باید به ازای آن صادرات خودرو و قطعه هم اتفاق بیفتد. اینطور نباشد که ما بازار مصرف خودروهای خارجی باشیم و خودروها قطعه‌های تولید داخل ما سهمی از بازارهای جهانی نداشته باشند.

* فکر می‌کنید که تا چه اندازه این طرح در رسیدن به اهداف تعریف شده موفق باشد؟ 
مشکل اقتصاد ما در نبود قانون و طرح نیست. متاسفانه نفع بعضی در اجرا نشدن طرح‌ها و برهم ریختگی بازار است. به همین دلیل در بسیاری از موارد شاهد هستیم که برخی اجازه درست و کامل طرح ها را نمی دهند و بعد می‌گویند که اجرای فلان طرح نتیجه نداشت. این طرح می‌تواند به بهبود وضعیت بازار خودرو کمک کند و میزان رانت و فسادی که در این صنعت وجود را کم کند. البته به شرطی به درستی و به صورت کامل اجرایی شود.
خودروساز مدعی است که میزان عرضه و تحویل خودرو را افزایش داده، اما وضعیت بازار این ادعا را تایید نمی‌کند.   مشکل از آنجا آغاز می‌شود که شفافیت در این صنعت وجود ندارد. اگر همه چیز شفاف بود کسی نمی‌توانست به ادعای خودروسازها شک کند یا برعکس؛ خودروسازی جرات نمی‌کرد با عرضه قطره چکانی بازار را بهم بریزد
* براساس آخرین آمار اعلام شده توسط وزارت صمت، در پنج ماهه ابتدای امسال ۳۴۴ هزار و ۸۰۰ دستگاه خودرو سواری تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۲۹۱ هزار و ۲۰۰ دستگاه بوده است، رشد ۱۸.۴ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین بر اساس گفته‌های مدیران خودروساز میزان عرضه در مقایسه با پارسال رشد خوبی داشته است. اما بسیاری آمارهای اعلامی از طرف خودروسازان در رابطه با میزان عرضه را قبول نداشته و معتقدند که عرضه به ابزاری برای تغییر قیمت‌ها در بازار تبدیل شده است؟ 
در حال حاضر خودروساز مدعی است که میزان عرضه و تحویل خودرو را افزایش داده، اما وضعیت بازار این ادعا را تایید نمی‌کند. البته منظور من این نیست که خودروهای تولید شده به صورت کامل به بازار عرضه نمی‌شود. مشکل از آنجا آغاز می‌شود که شفافیت در این صنعت وجود ندارد. اگر همه چیز شفاف بود کسی نمی توانست به ادعای خودروسازها شک کند یا برعکس؛ خودروسازی جرات نمی‌کرد با عرضه قطره چکانی بازار را بهم بریزد. به همین دلیل ما به دنبال ایجاد شفافیت از طریق عرضه در بورس هستیم. در این حالت دیگر کسی به آمارها شک نمی کند و کاملا مشخص است که در چه تاریخی چه تعداد خودرو عرضه شده و چه کسی آنها را دریافت کرده است.
واقعیت‌های اقتصاد را نمی‌خواهیم باور کنیم و برای حل مشکلات اقتصادی به دنبال راه کارهای غیر اقتصادی می‌رویم ... جدای از این برخی از مسئولین به دنبال روش‌هایی می‌روند که رانت و فساد در آن وجود داشته باشد. در واقع طرحی که قرار است به نفع اقشار کم درآمد جامعه باشد در نهایت منافع صاحبان رانت و نفوذ را تامین میکند
* بسیاری از پیشنهادهایی که معمولا برای بهبود وضعیت خودرو داده می‌شود معمولا با شکست مواجه می‌شوند. بسیاری از آنها از همان ابتدا مشخص است که نمی‌تواند چاره ساز باشد. چرا با این وجود مسئولان اصرار به اجرای این طرح‌ها دارند؟ 
مشکل از اینجا آغاز می‌شود که ما واقعیت‌های اقتصاد را نمی‌خواهیم باور کنیم و برای حل مشکلات اقتصادی به دنبال راه کارهای غیر اقتصادی می‌رویم. وضعت فعلی صنعت خودرو کاملا ریشه با شاخص‌های کلان اقتصادی دارد. ما می‌خواهیم این مشکل را با عرضه خودرو در قالب قرعه کشی حل کنیم. جدای از این برخی از مسئولین به دنبال روش‌هایی می‌روند که رانت و فساد در آن وجود داشته باشد. در واقع طرحی که قرار است به نفع اقشار کم درآمد جامعه باشد در نهایت منافع صاحبان رانت و نفوذ را تامین میکند.

* در هفته‌های گذشته عکس‌هایی از حجم انبوه خودروهای دپو شده منتشر شد. خودروسازان مدعی هستند که تمامی این خودروها ناقص بوده و به دلیل کسری قطعه دپو شده اند. این گفته‌ها تا چه اندازه درست است.؟ 
بررسی دقیق این عکس و توضیحات خودروسازها در دستور کار کمیسیون صنایع مجلس قرار دارد. اما باید توجه داشت که یکی از مشکلات صنعت خودرو خودروهای ناقص کف کارخانه‌هاست که ناشی از کمبود قطعه است. هم اکنون حجم بالایی قطعه در گمرک‌های کور انبار شده و اجازه ترخیص به آن داده نمی شود. مسئول پیگیری مشکلاتی از این دست چه کسی جز وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌تواند باشد. اما متاسفانه در ۵ ماه ذشته عملا این وزارتخانه وزیر مشخصی نداشته و به همین دلیل بازار و صنعت خودرو به حال خود رها شده است

ارسال به شبکه های اجتماعی
کلید واژه های مطلب:
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۱۲ + ۱۰
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۴۰۰/۹/۱۷ - ۰۰:۰۰
صفادشت، شهرِ سالم به همت هلدینگ رایزکو
خودرونگاران - نخستین جشنواره انتخاب معلم و جوان برتر صفادشت در قالب اولین گام طرح صفادشت، شهر سالم روز دوشنبه، ۱۵ آذر‌ماه در فرهنگسرای صفادشت برگزار شد.
۱۴۰۰/۹/۱۶ - ۱۵:۵۹
رشد عجیب قیمت خودرو در بازار
خودرونگاران - شدت افزایش قیمت ها در بازار تهران افزایش یافت؛ این در شرایطی است که خرید و فروش در حداقل ممکن قرار دارد.
۱۴۰۰/۹/۱۶ - ۱۳:۱۸
چراغ اول برای تولید خودروی دوگانه‌سوز روشن شد
خودرونگاران - رویکرد وزارت نفت در دولت سیزدهم بر تولید کارخانه‌ای خودروهای دوگانه‌سوز متمرکز شده است و در هفته جاری نخستین قرارداد تولید ۴۵ هزار خودروی دوگانه‌سوز بین شرکت ملی پخش و ایران‌خودرو منعقد ...
۱۴۰۰/۹/۱۶ - ۱۳:۰۹
آزادسازی قیمت خودرو؛ لغو تیر خلاص!
خودرونگاران-مشکلات مربوط به تولید و توسعه در سال های اخیر بویژه در حوزه صنعت خودرو، برکسی پوشیده نیست؛ معضلاتی که هر کدام به تنهایی سد راه تولید، پیشرفت شرکت های صنعتی و رونق اقتصادی کشور است.
۱۴۰۰/۹/۱۶ - ۱۲:۱۲
تجهیز ۲۰۰ نمایندگی ایران خودرو به خدمات آپکو تا پایان سال
خودرونگاران - سرپرست شرکت آپکو، گفت: تا انتهای سال، ۲۰۰ نمایندگی به تدریج با دریافت آموزش های لازم، امکان ارایه خدمات نصب، فروش آپشن، خدمات تیونینگ و دیتیلینگ را خواهند داشت و مشتریان با سهولت بیشتری ...
۱۴۰۰/۹/۱۶ - ۱۰:۳۵
بازی دلالان با قیمت لاستیک
خودرونگاران- دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیونداران گفت: قیمت لاستیک برای کامیون‌داران همچنان افزایش یافته و می‌یابد و در این میان دستگاه‌های متولی نظارتی بر این روند نمی‌کنند تا دو برابر نرخ منطقی به ...
۱۴۰۰/۹/۱۶ - ۰۹:۳۰
تمدید طرح ترخیص موتورسیکلت‌های رسوبی در پایتخت
خودرونگاران - معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ از مالکین تهرانی موتورسیکلت‌هایی که هنوز برای ترخیص اقدامی نکرده‌اند خواست جهت ترخیص موتورسیکلت خود به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کنند.
۱۴۰۰/۹/۱۶ - ۰۹:۲۳
ثبات تولید تجاری‌ها در آبان
خودرونگاران - آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت از ثبات تولید انواع خودروهای تجاری در کشور طی هشت ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد.
۱۴۰۰/۹/۱۶ - ۰۹:۲۱
واردات خودرو کلا منتفی شد؟
خودرونگاران - طرح مصوب نمایندگان مجلس برای آزادسازی واردات خودرو، برای بار دوم برگشت خورد. مصوبه «واردات خودرو در ازای صادرات» از سوی هیات عالی نظارت در مجمع تشخیص مصلحت نظام مغایر با بند ۷ سیاست‌های...
۱۴۰۰/۹/۱۵ - ۱۵:۵۱
۵ راه برای حل مشکلات صنعت خودرو خارج از وزارت صمت
خودرونگاران_با توجه به مشکلات عدیده‌ای که صنعت خودرو با آن دست و پنجه نرم می‌کند که بخشی از این‌ها خارج از مجموعه تحت کنترل وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده و تبدیل به گلوگاه مجموعه صنعت خودروسازی کشور (...
۱۴۰۰/۹/۱۵ - ۱۴:۴۴
تکنولوژی صنعت خودرو سازی از گذشته تا به امروز
خودرونگاران_ مجموعه شرکت‌ها و کارخانجاتی که در طراحی، ساخت، بازاریابی و فروش خودرو و قطعات یدکی خودرو دخیل هستند، عملا بخشی از این صنعت عظیم و پولساز به شمار می‌آیند.
۱۴۰۰/۹/۱۵ - ۱۳:۴۷
انصراف شرکت ارمنی از خرید وانت بار ایرانی
خودرونگاران_رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان اظهار داشت: در طی هفت ماه نخست سال تقریبا چیزی بالغ بر ۲۰۰ میلیون دلار است که نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۶۰ درصد رشد داشته است.
۱۴۰۰/۹/۱۵ - ۱۳:۴۲
ادامه اختلال در سامانه ثبت‌نام کارت سوخت المثنی
خودرونگاران_سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد که اگر اختلالی در سامانه ثبت‌نام کارت سوخت المثنی وجود دارد، این اختلال‌ها از طرف شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیست و مربوط به سامانه پلیس ا...
۱۴۰۰/۹/۹ - ۱۲:۴۵
نهاد حاکمیتی در اجرای قوانین تبعیض قایل نباشد
خودرونگاران -استاد دانشگاه علم و صنعت با بیان این که دولت در اجرای قوانین قیمت گذاری در زنجیره ارزش خودرو و محصول نهایی تبعیض قایل نباشد، گفت: دولت برای توسعه یکپارچه صنعت، در زمینه اختصاص یارانه و ار...
۱۴۰۰/۹/۹ - ۱۲:۰۸
فروش فوق‌العاده محصولات ادامه دارد/ تعهدات معوق ایران خودرو به ۷ هزار دستگاه رسید
خودرونگاران - معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران خودرو با بیان این که برنامه های فروش محصولات این شرکت کماکان ادامه دارد، از کاهش تعهدات معوق ایران خودرو به هفت هزار دستگاه در پایان آبان ماه خبر ...
۱۴۰۰/۹/۹ - ۱۶:۲۶
پیشرفت و توسعه پایدار صنعت خودرو در گرو سودآوری است
خودرونگاران - عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی سودآوری را به عنوان یک اصل اساسی در هر صنعت و تجارتی از جمله صنعت خودرو اعلام کرد و گفت: سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه، ارتقای کیفیت خودرو و پرداخت ...
۱۴۰۰/۹/۹ - ۱۶:۲۱
جلسه ستاد تنظیم بازار برای تعیین نرخ خودرو فردا برگزار می شود
خودرونگاران - رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو گفت: از هفته گذشته تا کنون قیمت خودرو تغییر چندانی نداشته است و قرار است فردا جلسه ستاد تنظیم بازار برای تعیین نرخ خودرو برگزار شود.
۱۴۰۰/۹/۹ - ۱۲:۵۵
ستادتنظیم بازار درباره نرخ خودرو به توافق نرسیده
خودرونگاران - قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه کارشناسان ستاد تنظیم بازار درباره نرخ خودروها به جمع‌بندی نرسیده‌اند، گفت: احتمال اینکه نشست ستاد تنظیم بازار به هفته آینده موکول شده یا ...
۱۴۰۰/۹/۹ - ۱۲:۵۳
ستاد تنظیم بازار قیمت‌ها را چقدر افزایش می‌دهد؟
خودرونگاران - خودروسازان معتقدند تولید آنها با ضرر همراه شده و ادامه وضعیت فعلی بدون افزایش قیمت منطقی در این حوزه تنها زیان آنها را افزایش خواهد داد در حالی که دلالان همچنان از تفاوت قیمت کارخانه و ب...
۱۴۰۰/۹/۱۱ - ۱۱:۰۹
نشست‌ تخصصی انجمن‌ صنفی نمایندگی‌های مجاز ایران‌خودرو برگزار شد
خودرونگاران_جلسه انجمن صنفی نمایندگی‌های منتخب ایران‌خودرو با هدف هم‌‌اندیشی در زمینه بهبود فضای کسب و کار نمایندگی‌های مجاز، ارتقای رضایت مشتریان در حوزه فروش و خدمات پس از فروش و افزایش سهم بازار بر...
۱۴۰۰/۹/۱۰ - ۱۱:۱۹
ایران خودرو با عرضه وانت بهبودیافته آریسان، سهم خود از بازار خودروهای کار را احیا می‌کند
خودرونگاران_ معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران خودرو با بیان این که با هدف جلب رضایت مشتریان بهبودهای کیفی متعددی در وانت آریسان اعمال شده، گفت: به زودی با عرضه این خودرو، سهم ایران‌خودرو از باز...
۱۴۰۰/۹/۱۰ - ۱۶:۱۲
رونق دلال بازی با کد ملی در بازار خودرو
خودرونگاران_یک نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر حذف قرعه کشی خودرو گفت: برخی افراد سودجو با سوء استفاده از کدملی افراد به دلال بازی در بازار خودرو مشغولند.
۱۴۰۰/۹/۱۰ - ۱۶:۴۱
فروش ویژه خودروهای جدید بهمن در هفته آینده
خودرونگاران_خودروهای فیدلیتی و دیگنیتی شرکت بهمن موتور در هفته آینده به صورت فروش فوری و آنلاین عرضه خواهند شد.
۱۴۰۰/۹/۱۰ - ۱۴:۴۷
مرحله جدید فروش نقدی دیگنیتی و فیدلیتی
خودرونگاران_بر اساس شنیده ها بهمن موتور قصد دارد هفته آینده طرح فروش نقدی مرحله جدید خود را برای دیگنیتی و فیدلیتی اجرا کند.
۱۴۰۰/۹/۱۲ - ۱۵:۲۴
۴ برنامه وزارت صنعت برای ساماندهی صنعت خودرو
خودرونگاران - مدیرکل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: برنامه وزارت صنعت برای صنعت خودروسازی، انجام اصلاحات ساختاری، متناسب‌سازی قیمت، بهبود کیفیت خودروها و رعایت حقوق مصرف‌کننده ...
۱۴۰۰/۹/۱۳ - ۱۴:۵۱
توسعه خودروهای گازسوز، راهبرد ایران‌خودرو
خودرونگاران - مدیرعامل شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو، با بیان این‌که گاز طبیعی، سوخت قابل اتکایی برای خودروساز و مصرف‌کنندگان است، اظهار کرد: گاز،‌ علاوه بر پاک بودن، دارای زیرساخت و منا...