امروز: سه شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۹ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۹/۷/۲ - ۱۲:۲۰
شناسه خبر: ۴۷۲۲۶۱
 
در گفت و گو با نماينده مجلس مشخص شد
خزانه هم از خودرو سهم مي گيرد
خودرونگاران -حاشیه‌های بازار خودرو تمامی ندارد. بعد از طرح‌های عجیب مردان ساختمان سمیه برای ایجاد ثبات در بازار خودرو حالا از بهارستان نشین‌ها از طرح ۲۰ ماده ای می‌گویند که امیدوارند با اجرایی شدن آن تقاضای کاذب بازار خودرو از بین رفته و میزان عرضه خودرو هم به وسیله آن شفاف شود.

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید که مجلس در این طرح به دنبال عرضه خودرو در بورس و ایجاد شفافیت است. او ادامه می‌دهد در صورت عرضه خودرو در بورس تعداد خودروهای فروخته شده کاملا شفاف می‌شود و اتهاماتی که بعضا خودروسازان را تهدید می‌کند از بین می‌رود. او ادامه می‌دهد : به عنوان مثال در ماه‌های گذشته تعداد زیادی انبار خودرو کشف شد که در آن خودروهای پلاک نشده احتکار شده بودند، اگر عرضه شفاف بود هیچ گاه چنین اتفاقی را در کشور شاهد نبودیم. او که مخالف روند عرضه خودرو در قالب قرعه کشی است، ادامه داد : در حال حاضر دولت یک لاتاری جدید ایجاد کرده است. برنده این لاتاری دست کم ۱۰۰ میلیون تومان سود می‌برد.
او می‌گوید: متاسفانه برخی از مسئولین دولتی به جای دادن راه حل مناسب به دنبال یک راه کار فساد برانگیز می‌روند تا از خلاهایی که این راه کارها دارد به نفع خود استفاده کنند. متن کامل گفتگوی با علی جدی نایب رییس کمیسیون صنایع مجلس را در ادامه می‌خوانید:
در طرح سامان دهی بازار خودرو به دنبال این هستند که این تقاضای کاذب را از بین برده و خودرو را از یک کالای سرمایه به یک کالای مصرفی تبدیل کنند. بر همین اساس پیشنهاد ما عرضه خودرو در بورس است. در این حالت دیگر چیزی به نام اختلاف قیمت بازار آزاد و کارخانه وجود نخواهد داشت
* با وجود تمام وعده‌هایی که داده شده بود، روند رو به رشد قیمت‌ها در بازار خودرو همچنان ادامه دارد و طرح‌های دولت در ماه‌های گذشته نتوانسته دردی از آن دوا کند. گویا حالا نوبت به مجلس رسیده است. گفته می‌شود مجلس به دنبال طرحی برای سامان دهی بازار خودروست. در این طرح چه راه کارهایی برای بهبود بازار خودرو اندیشیده شده است؟ 
این طرح ۲۰ ماده دارد که در هر یک از این موارد سعی شده به گونه ای مشکلات صنعت خودرو را رفع کند. یکی از مهم ترین مشکلات امروز صنعت قیمت گذاری خودرو است. در حال حاضر اختلاف قیمت وحشتناکی بین قیمت کارخانه و بازار آزاد وجود دارد که برای هر کسی جذاب است. این اختلاف قیمت تقاضای غیر واقعی برای خرید از خودروساز را چندین برابر کرده است. بر اساس برآوردهای صورت گرفته نیاز بازار خودرو سالانه حدود یک میلیون دستگاه است در حالیکه هم اکنون در هر بار فروش خودروسازان ۷ تا ۸ میلیون متقاضی ثبت کنند. نمایندگان در طرح سامان دهی بازار خودرو به دنبال این هستند که این تقاضای کاذب را از بین برده و خودرو را از یک کالای سرمایه به یک کالای مصرفی تبدیل کنند. بر همین اساس پیشنهاد ما عرضه خودرو در بورس است. در این حالت دیگر چیزی به نام اختلاف قیمت بازار آزاد و کارخانه وجود نخواهد داشت.
مشکل اقتصاد ما در نبود قانون و طرح نیست. متاسفانه نفع بعضی در اجرا نشدن طرح‌ها و برهم ریختگی بازار است. به همین دلیل در بسیاری از موارد شاهد هستیم که طرح‌ها به درستی اجرا نمی شوند
* شورای رقابت اما مخالف عرضه خودرو در بورس است. برخی بر این باورند عرضه خودرو در بورس اما ممکن است منجر به افزایش دوباره قیمت‌ها شود. در واقع این روش بیش از اینکه به نفع مصرف کننده باشد، منافع خودروساز را در پی خواهد داشت؟ 
در طرح پیشنهادی مجلس، در صورتی که قیمت خودرو بیش از بهای منطقی یک خودرو تعیین شود، مازاد آن باید به حساب خزانه دولت واریز شده و در اموری همچون توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی هزینه شود. اما به مرور این طرح موجب می‌شود که بازار سیاه خودرو از بین برود. البته باید در این حالت خودروسازها متعهد شوند که به میزان تقاضا خودرو در بورس عرضه کنند.

 واردات خودرو می‌تواند از سر گرفته شود منتهی در قالب CKD. ضمن اینکه اگر وارداتی صورت می‌گیرد باید به ازای آن صادرات خودرو و قطعه هم اتفاق بیفتد. اینطور نباشد که ما بازار مصرف خودروهای خارجی باشیم
* آیا در طرح پیشنهادی مجلس برای سامان دهی بازار خودرو، تصمیماتی در رابطه با واردات خودرو گرفته شده است؟ 
به اعتقاد ما واردات خودرو می‌تواند از سر گرفته شود منتهی در قالب CKD. ضمن اینکه اگر وارداتی صورت می‌گیرد باید به ازای آن صادرات خودرو و قطعه هم اتفاق بیفتد. اینطور نباشد که ما بازار مصرف خودروهای خارجی باشیم و خودروها قطعه‌های تولید داخل ما سهمی از بازارهای جهانی نداشته باشند.

* فکر می‌کنید که تا چه اندازه این طرح در رسیدن به اهداف تعریف شده موفق باشد؟ 
مشکل اقتصاد ما در نبود قانون و طرح نیست. متاسفانه نفع بعضی در اجرا نشدن طرح‌ها و برهم ریختگی بازار است. به همین دلیل در بسیاری از موارد شاهد هستیم که برخی اجازه درست و کامل طرح ها را نمی دهند و بعد می‌گویند که اجرای فلان طرح نتیجه نداشت. این طرح می‌تواند به بهبود وضعیت بازار خودرو کمک کند و میزان رانت و فسادی که در این صنعت وجود را کم کند. البته به شرطی به درستی و به صورت کامل اجرایی شود.
خودروساز مدعی است که میزان عرضه و تحویل خودرو را افزایش داده، اما وضعیت بازار این ادعا را تایید نمی‌کند.   مشکل از آنجا آغاز می‌شود که شفافیت در این صنعت وجود ندارد. اگر همه چیز شفاف بود کسی نمی‌توانست به ادعای خودروسازها شک کند یا برعکس؛ خودروسازی جرات نمی‌کرد با عرضه قطره چکانی بازار را بهم بریزد
* براساس آخرین آمار اعلام شده توسط وزارت صمت، در پنج ماهه ابتدای امسال ۳۴۴ هزار و ۸۰۰ دستگاه خودرو سواری تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۲۹۱ هزار و ۲۰۰ دستگاه بوده است، رشد ۱۸.۴ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین بر اساس گفته‌های مدیران خودروساز میزان عرضه در مقایسه با پارسال رشد خوبی داشته است. اما بسیاری آمارهای اعلامی از طرف خودروسازان در رابطه با میزان عرضه را قبول نداشته و معتقدند که عرضه به ابزاری برای تغییر قیمت‌ها در بازار تبدیل شده است؟ 
در حال حاضر خودروساز مدعی است که میزان عرضه و تحویل خودرو را افزایش داده، اما وضعیت بازار این ادعا را تایید نمی‌کند. البته منظور من این نیست که خودروهای تولید شده به صورت کامل به بازار عرضه نمی‌شود. مشکل از آنجا آغاز می‌شود که شفافیت در این صنعت وجود ندارد. اگر همه چیز شفاف بود کسی نمی توانست به ادعای خودروسازها شک کند یا برعکس؛ خودروسازی جرات نمی‌کرد با عرضه قطره چکانی بازار را بهم بریزد. به همین دلیل ما به دنبال ایجاد شفافیت از طریق عرضه در بورس هستیم. در این حالت دیگر کسی به آمارها شک نمی کند و کاملا مشخص است که در چه تاریخی چه تعداد خودرو عرضه شده و چه کسی آنها را دریافت کرده است.
واقعیت‌های اقتصاد را نمی‌خواهیم باور کنیم و برای حل مشکلات اقتصادی به دنبال راه کارهای غیر اقتصادی می‌رویم ... جدای از این برخی از مسئولین به دنبال روش‌هایی می‌روند که رانت و فساد در آن وجود داشته باشد. در واقع طرحی که قرار است به نفع اقشار کم درآمد جامعه باشد در نهایت منافع صاحبان رانت و نفوذ را تامین میکند
* بسیاری از پیشنهادهایی که معمولا برای بهبود وضعیت خودرو داده می‌شود معمولا با شکست مواجه می‌شوند. بسیاری از آنها از همان ابتدا مشخص است که نمی‌تواند چاره ساز باشد. چرا با این وجود مسئولان اصرار به اجرای این طرح‌ها دارند؟ 
مشکل از اینجا آغاز می‌شود که ما واقعیت‌های اقتصاد را نمی‌خواهیم باور کنیم و برای حل مشکلات اقتصادی به دنبال راه کارهای غیر اقتصادی می‌رویم. وضعت فعلی صنعت خودرو کاملا ریشه با شاخص‌های کلان اقتصادی دارد. ما می‌خواهیم این مشکل را با عرضه خودرو در قالب قرعه کشی حل کنیم. جدای از این برخی از مسئولین به دنبال روش‌هایی می‌روند که رانت و فساد در آن وجود داشته باشد. در واقع طرحی که قرار است به نفع اقشار کم درآمد جامعه باشد در نهایت منافع صاحبان رانت و نفوذ را تامین میکند.

* در هفته‌های گذشته عکس‌هایی از حجم انبوه خودروهای دپو شده منتشر شد. خودروسازان مدعی هستند که تمامی این خودروها ناقص بوده و به دلیل کسری قطعه دپو شده اند. این گفته‌ها تا چه اندازه درست است.؟ 
بررسی دقیق این عکس و توضیحات خودروسازها در دستور کار کمیسیون صنایع مجلس قرار دارد. اما باید توجه داشت که یکی از مشکلات صنعت خودرو خودروهای ناقص کف کارخانه‌هاست که ناشی از کمبود قطعه است. هم اکنون حجم بالایی قطعه در گمرک‌های کور انبار شده و اجازه ترخیص به آن داده نمی شود. مسئول پیگیری مشکلاتی از این دست چه کسی جز وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌تواند باشد. اما متاسفانه در ۵ ماه ذشته عملا این وزارتخانه وزیر مشخصی نداشته و به همین دلیل بازار و صنعت خودرو به حال خود رها شده است

ارسال به شبکه های اجتماعی
کلید واژه های مطلب:
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۸ + ۱۲
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۹/۷/۲۸ - ۲۰:۵۸
حسین مدرس خیابانی مدیرعامل گروه مدیریت سرمایه گذاری امید شد
خودرونگاران - حسین مدرس خیابانی، سرپرست سابق وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان مدیرعامل گروه مدیریت سرمایه گذاری امید منصوب شد.
۱۳۹۹/۷/۲۸ - ۱۶:۴۱
حرکت شاهین در مسیر استانداردهای اروپایی
خودرونگاران_ خودرو، محصول پیچیده ای از فرایند های مهندسی و استانداردسازی است که در نهایت به پروژه تجاری با تیراژ انبوه تبدیل می شود و به دست مشتریان می رسد.
۱۳۹۹/۷/۲۸ - ۱۶:۲۱
آغاز تدوین برنامه پنج‌ساله خودروسازی با محوریت ایدرو
خودرونگاران_معاون طرح و برنامه وزارت صنعت معدن و تجارت گفت: تدوین برنامه پنج ساله خودروسازی کشور به پیشنهاد معاونتهای تخصصی این وزارتخانه و مشارکت نخبگان، ذینفعان و فعالان عرصه تولید با محوریت ایدرو ا...
۱۳۹۹/۷/۲۸ - ۱۶:۰۹
قرعه کشی سومین مرحله فروش فوق‌العاده محصولات سایپا
خودرونگاران_ مراسم قرعه‌کشی طرح فروش فوق‌العاده محصولات سایپا، فردا (سه‌شنبه) ساعت ۱۰ صبح برگزار می‌شود.
۱۳۹۹/۷/۲۸ - ۱۶:۰۶
رسوخ قطعات ایران ساخت به صنعت خودروسازی
خودرونگاران_تامین مواد اولیه خطوط پرسی، تولید قطعات و انواع ابزار خودرو از جمله اهدافی است که یک شرکت دانش‌بنیان به دنبال تحقق آن بوده و در حال حاضر محصولاتی را به صنعت خودروسازی ارائه کرده است
۱۳۹۹/۷/۲۸ - ۱۵:۵۴
بزرگ‌ترین آزمون سراسری حوزه خدمات پس از فروش کشور به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود
خودرونگاران_دوازدهمین دوره آزمون سراسری خدمات پس از فروش گروه صنعتی ایران‌خودرو به منظور مهارت‌سنجی پرسنل نمایندگی‌های مجاز در حوزه خدمات پس از فروش، از ۲۸ مهر تا ۸ آبان ماه به صورت الکترونیکی برگزار ...
۱۳۹۹/۷/۲۸ - ۱۳:۴۷
حمل ریلی ۴۰۰ دستگاه خودرو از ایران‌خودرو کرمانشاه به تهران
خودرونگاران_به منظور تسریع در تحویل خودرو به مشتریان و با استفاده از ظرفیت شبکه حمل و نقل ریلی کشور، هر هفته ۴۰۰ دستگاه خودروی تولیدی ایران‌خودرو کرمانشاه به مقصد تهران بارگیری و حمل می‌شود و افزایش ا...
۱۳۹۹/۷/۲۸ - ۱۳:۴۴
کاهش قیمت قطعات خودرو در گروه تصمیم گمرک/ احتمال اجاره لوازم یدکی با ادامه تحریم‌های داخلی
خودرونگاران_کاظمی، سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی گفت: تامین قطعات در بازار لوازم یدکی بحرانی نشده که مالکان خودروها در پی اجاره قطعات برای خودروهای خود باشند.
۱۳۹۹/۷/۲۸ - ۱۳:۳۹
انتقاد نماینده مجلس از تاخیر در اجرای طرح کلید به کلید
خودرونگاران_ طرح «نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی» که می‌تواند در حوزه‌های اشتغال، ایمنی جاده‌ها و تقویت تولید ملی تاثیرگذار باشد پس از تصویب در هیات دولت تاکنون آنچنان که باید اجرایی نشده است و باتوجه ...
۱۳۹۹/۷/۲۸ - ۱۳:۲۳
چرا تولید خودروهای مونتاژی در ایران گران تمام می‌شود؟
خودرونگاران_درسال‌های اخیر در خصوص اقتصاد مقاومتی ولزوم اجرای آن در صنایع ایران بسیار گفته شد اما آنچه که مغفول واقع شده است، تدوین شاخص هایی جهت سنجش کمی آنچه که حرکت درراستای اقتصاد مقاومتی میخوانیم...
۱۳۹۹/۷/۲۸ - ۱۳:۱۴
آقای وزیر، مطالبه گر باشید نه پاسخگو!
خودرونگاران| قطعه‌سازان به عنوان بخش خصوصی بین دو بخش دولتی و خصولتی صنایع مادر و خودروسازان در حال له شدن هستند؛ صنایع مادر مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان از جمله مس، ‌فولاد، مواد پتروشیمی، آلومی...
۱۳۹۹/۷/۲۸ - ۱۲:۵۶
دورخیز فاکسکان برای خودروهای برقی
خودرونگاران_شرکت فاکسکان در نظر دارد تا قطعات و خدمات لازم برای ۱۰ درصد از وسایل‌نقلیه برقی جهان را بین سال‌های ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۷ تامین کند.
۱۳۹۹/۷/۲۸ - ۱۲:۱۱
چالش جدید برای محصولات تاکاتا
خودرونگاران_به‌نظر می‌رسد که داستان معیوب بودن محصولات شرکت ژاپنی تاکاتا پایانی ندارد. در یک دهه گذشته میلیون‌ها خودرو به سبب نقص در کیسه هوای ساخت کارخانه ژاپنی «تاکاتا» فراخوانده شده‌اند.
۱۳۹۹/۷/۲۷ - ۱۵:۴۴
قدردانی به سبک چینی
خودرونگاران - رسانه های چینی اعلام کردند که یک شرکت فولادسازی بعد از موفقیت چند ساله اش به تمام کارگران خود یک دستگاه خودروی لوکس هدیه داده است
۱۳۹۹/۷/۲۲ - ۱۲:۴۹
توزیع نامناسب، دلیل نابسامانی بازار خودرو است
خودرونگاران - نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی گفت: به دلیل توزیع و نحوه عرضه نامناسب خودرو توسط خودروسازان، شرایط نابسامانی در بازار خودرو ایجاد شده است.
۱۳۹۹/۷/۲۱ - ۱۰:۱۳
قیمت‌گذاری خودرو به سازمان حمایت رسید
خودرونگاران | کمیته سیاست‌گذاری خودرو در جلسه اخیر خود تصویب کرد قیمت گذاری خودرو، تا زمانی که طرح مجلس برای عرضه خودرو در بورس نهایی شود، از شورای رقابت به سازمان حمایت مصرف کنندگان منتقل شود.
۱۳۹۹/۷/۲۷ - ۱۵:۱۸
عرضه سالانه ۵۰۰ هزار خودرو قطره چکانی نیست
خودرونگاران - معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو گفت: از ابتدای سال تاکنون، بیش از ۲۳۲ هزار و ۵۰۰ خودرو تحویل مشتریان این شرکت شده است و این رقم تا پایان سال، به ۵۰۰ هزار دستگاه خواهد رسید.
۱۳۹۹/۷/۲۱ - ۱۵:۴۱
موفق ترین خودروهای الکتریکی در بازار جهانی +عکس
خودرونگاران_ در سال ۲۰۱۹ میزان فروش وسایل نقلیه الکتریکی در جهان برابر با ۲.۱ میلیون دستگاه بوده است. آمار همچنان بر رشد شاخص های فروش این کلاس تا پایان سال جاری میلادی(۲۰۲۰) اشاره دارند.
۱۳۹۹/۷/۲۱ - ۰۹:۳۱
عقبگرد سیاستی در بازار خودرو
خودرونگاران - در آخرین جلسه کمیته خودرو که با حضور برخی از نمایندگان کمیسیون صنایع و معادن و طراحان طرح تحول صنعت و بازار خودرو برگزار شد، مقدمات بازگشت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان به حی...
۱۳۹۹/۷/۲۸ - ۱۱:۳۳
تایر فرسوده هم سلطان دار شد
خودرونگاران | تایر فرسوده کالایی نیست که قاچاق آن به‌راحتی امکان‌پذیر باشد. کالایی که یک تریلی با ظرفیت ۲۰ هزار تن بار، فقط ۱۵۰ تا ۱۷۰ حلقه از آن (به وزن هفت تا هشت هزار تن) را می‌تواند حمل کند هم بعد...
۱۳۹۹/۷/۲۲ - ۱۲:۴۶
ورود کمیسیون قضایی مجلس به موضوع دلالی در بازار خودرو
خودرونگاران - سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس از ورود کمیسیون متبوعش به نابسامانی‌های بازار خودرو و مسکن خبر داد و گفت: بررسی و اصلاح قانون مربوط به مهریه در دستور کار است.
۱۳۹۹/۷/۲۸ - ۱۳:۱۴
آقای وزیر، مطالبه گر باشید نه پاسخگو!
خودرونگاران| قطعه‌سازان به عنوان بخش خصوصی بین دو بخش دولتی و خصولتی صنایع مادر و خودروسازان در حال له شدن هستند؛ صنایع مادر مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان از جمله مس، ‌فولاد، مواد پتروشیمی، آلومی...
۱۳۹۹/۷/۲۲ - ۱۰:۵۶
کارمان طراحی است، کپی‌کاری نمی کنیم/ تولید خودروی برقی تا کم‌تر از ۱۸ ماه آینده
خودرونگاران - مدیرعامل شرکت دانش بنیان جتکو گفت: طراحی برخی از اجزای پلتفرم ملی خودرو به صورت زیربنایی و با اتکا به دانش بومی در دستور کار جتکو قرار دارد، متناسب ترین خودروهای روز جهانی را برای این من...
۱۳۹۹/۷/۲۳ - ۱۳:۵۳
فروش فوق العاده 8 محصول سایپا / موعد تحویل؛ حداکثر 90 روز
خودرونگاران_گروه خودروسازی سایپا در راستای ایجاد فرصت برابر ثبت نام برای همه متقاضیان و عرضه خودرو به مصرف کننده واقعی، طرح فروش فوق العاده 8 محصول خود را از ساعت 14 امروز – چهارشنبه – آغاز می کند.
۱۳۹۹/۷/۲۳ - ۱۰:۰۰
ارایه خدمات مکان‌محور برای شکستن زنجیره شیوع کرونا ادامه دارد
خودرونگاران - همزمان با موج سوم ویروس کرونا و از سرگیری محدودیت‌های تردد در سطح شهر، خدمات پس از فروش ایران‌خودرو، برای خدمت‌رسانی مطمئن و رفع نگرانی‌های مشتریان، از تنوع خدمات غیرحضوری خود در سراسر ک...
۱۳۹۹/۷/۲۳ - ۱۶:۰۳
تائوس ۲۰۲۲؛ کوچکترین و ارزان ترین شاسی بلند فولکس واگن
خودرونگاران_تائوس فولکس واگن وارد رقابت با سگمنت خودروهای کراس اور خواهد شد و رقبای اصلی آن هیوندایی توسان و سوباروی کراسترک هستند فقط تائوس به امکانات ممتاز بیشتر مجهز خواهد بود.