امروز: سه شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۹ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۹/۶/۳۰ - ۱۳:۵۷
شناسه خبر: ۴۷۲۲۰۰
 
مجلس چگونه می‌تواند بازار خودرو را ساماندهی کند؟
خودرونگاران - یک کارشناس صنعت خودرو، با توجه به انتقادهای برخی نمایندگان مجلس به نبود وزیر در وزارتخانه صمت، چالش انتخاب وزیر بین دولت و مجلس را خاصیت دموکراسی دانست و تاکید کرد: تا زمانی که نگرش‌ نمایندگان، از منافع محلی به ملی و از تفکر لحظه‌ای به درازمدت تغییر نکند، مسائل اقتصادی کشور از جمله صنعت خودرو حل نخواهد شد.

به گزارش خودرونگاران  به نقل از ایرناپلاس، نابسامانی بازار خودرو و افزایش ادامه‌دار قیمت‌ها در این بازار واکنش گروه‌های مختلف را به ‌دنبال داشته است. روح الله ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مصاحبه‌ای دولت را مقصر اصلی در اختلالات بازار خودرو دانست و گفت: وقتی وزارت صمت، ماه‌هاست بدون وزیر اداره می‌شود و سرپرستش هم خلع ید است و نمی‌تواند عزل و نصب کند، بازار و صنعت از همین اتفاق پالس منفی می‌گیرد و مدیران میانی و بخشی، تصمیم‌های خود را می‌گیرند و نگران نیستند که کسی از آن‌ها بازخواست کند!

وی در حالی چنین مطالبی را بیان کرده که مجلس حدود یک ماه پیش با عدم رأی اعتماد به حسین مدرس خیابانی به‌عنوان وزیر پیشنهادی صمت، بار دیگر سکان هدایت این وزارتخانه را آن هم در ماه‌های پایانی فعالیت دولت، به‌دست سرپرست داد.

در همین رابطه، یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است: چالش انتخاب وزیر صمت بین دولت و مجلس خاصیت دموکراسی است، اما تا زمانی که نگرش‌ نمایندگان، از منافع محلی به ملی و از تفکر لحظه‌ای به درازمدت تغییر نکند، مسائل صنعت خودرو حل نخواهد شد. با این حال مجلس می‌تواند در زمینه وزرات صمت به‌جای تحقیق و تفحص‌هایی که شاید چندان مؤثر نباشند، طرحی برای این وزارتخانه در نظر گیرند تا وزیر آینده براساس آن ملکف شود سازماندهی مجددی را در این وزارتخانه انجام دهد، طرح تحول وزارتخانه را در پیش گیرد و افرادی را تربیت کند که برای کارهای بزرگ آماده باشند.

چالش انتخاب وزیر صمت بین مجلس و دولت
امیرحسین کاکایی، عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت و کارشناس صنعت خودرو در این رابطه به ایرناپلاس گفت: چالش کنونی انتخاب وزیر صمت بین مجلس و دولت، خاصیت دموکراسی است. دموکراسی بر مبنای رأی مردم است و رأی مردم نیز در نمایندگان مجلس و رئیس‌جمهوری نمود پیدا می‌کند. ساختار انتخاب وزیر یعنی معرفی از طرف رئیس‌جمهوری و رأی اعتماد از طرف نمایندگان مجلس، در ذات خود ساختار بدون اشکالی است. با این حال، مساله این است که نوع رأی نمایندگان بر اساس اینکه ملی فکر کنند یا محلی یا رفاقتی و نیز لحظه‌ای فکر کنند یا آینده‌نگر، متفاوت خواهد بود. این تفاوت جامعه پیشرفته و جامعه در حال توسعه است، یعنی در ساختار مشابه انسان‌های متفاوت قرار می‌گیرند.

کاکایی ادامه داد: در واقع سازوکاری که بین مجلس و دولت وجود دارد دچار اشکال نیست، بلکه اشکال در نگرش‌هاست. تا انسان‌ها همه با هم پیشرفت نکنند نیز نمی‌توان راه‌حلی برای آن پیدا کرد. به‌عنوان نمونه، فردی که از محلی رأی آورده و به مجلس رفته باشد، اگر بر خلاف گنجایش افرادی که به او رأی داده‌اند، به‌جای نگرش محلی، نگرش ملی داشته باشد، در انتخابات بعدی رأی نمی‌آورد. انتظار این است که یک نماینده مجلس، ملی و درازمدت فکر کند و در عین حال، منافع محلی را نیز در نظر بگیرد که البته آسان نیست.

تقابل منافع ملی و محلی نمایندگان به صنعت خودرو آسیب زده است
این مدرس دانشگاه درباره آسیب‌های نگرش محلی و لحظه‌ای مجلس به صنعت خودرو گفت: در ادوار مختلف مشاهده کردیم که در برخی جوامع، تفکر به‌شدت محلی وجود دارد و با همین تفکر، اقداماتی را انجام می‌دهند که به زیان صنایع متفاوتی از جمله صنعت خودروست. بسیاری از کارخانه‌هایی که ساخته شده‌ و امروز تنها به صنعت خودرو هزینه وارد می‌کنند، ناشی از همین رأی‌گیری بوده است. برخی نمایندگان با همین آرا به‌مجلس راه پیدا کردند و متأسفانه پس از آن خود به افراد رانت‌خوار تبدیل شدند. هر چند ممکن است این افراد در راستای منافع محلی خود کاری انجام داده باشند، اما به منافع ملی آسیب رسانده‌اند.

اکنون یکی از مسائل صنعت خودرو، هزینه‌های بالا و مازاد نیروی انسانی است. این نیروی انسانی مازاد با کمک نمایندگان استخدام شدند.وی افزود: اکنون یکی از مسائل صنعت خودرو، هزینه‌های بالا و مازاد نیروی انسانی است. این نیروی انسانی مازاد با کمک نمایندگان استخدام شدند. گزارش‌های تحقیق و تفحص مجلس نیز مسائل صنعت خودرو و راهکارها را نشان می‌دهد، اما از آنجایی که در اجرا، این ذی‌نفعان هستند که ضربه می‌خورند، طرح‌های اصلاحی کنار گذاشته می‌شود.

شکاف نیروی انسانی در وزارت صمت
کاکایی با اشاره به نقش دولت و وزارت صمت در بهبود صنعت و بازار خودرو گفت: ما در طول زمان، جانشین‌پروری نکردیم و اجازه توسعه به ‌منابع و نیروهای انسانی ندادیم؛ یعنی در وزارتخانه‌ای مانند صنعت، معدن و تجارت بین وزیر و سطوح پایین‌تر کارشناسی، شکاف نیروی انسانی وجود دارد. در واقع فضایی برای رشد تدریجی نیروی انسانی وجود نداشته و نتیجه این می‌شود که افراد قوی برای اداره این وزارتخانه پرورش پیدا نکرده‌اند.
وی افزود: در کشورهای پیشرفته چندان اهمیتی ندارد که وزیر چه‌ فردی باشد زیرا سیستم وزارتخانه به‌درستی عمل می‌کند. این در حالی است که ما در طول زمان وزارت صمت را تضعیف کردیم و متتظر یک وزیر خوب یا سوپرمن هستیم که بیاید و همه مشکلات را حل کند.

رویکرد مجلس برای سازماندهی وزارت صمت
این کارشناس صنعت خودرو با یادآوری چالش‌هایی که در حدود یک دهه و با ادغام وزارت بازرگانی و وزارت صنایع و معادن گریبانگیر صنعت خودرو شده گفت: از زمانی که وزارت بازرگانی و وزارت صنایع و معادن با یکدیگر ادغام شدند، این مساله وجود داشت. چرا رئیس جمهوری می‌گوید ما وزیری در این قد و قواره نداریم؟ یک دلیل آن پرورش ندادن نیروی انسانی است. دلیل کلیدی‌تر این است که در زمان ادغام دو وزارتخانه، مهندسی مجدد سازمانی در این وزارتخانه انجام نشد و این وزارتخانه‌ها تنها در «کنار یکدیگر» قرار گرفتند. بنابراین هر وزیری در اداره این وزارتخانه به مشکل برمی‌خورد. اگر به بازرگانی رسیدگی کند، صنعت رها می‌شود و بالعکس، اگر هم صنعت مورد توجه باشد، باز هم یکی از دو بخش صنایع تولیدی و معادن رها می‌شود. مساله این است که ما به‌دنبال حل مسائله به‌وسیله افراد هستیم، در حالی که راه‌حل جایی دیگر است.

وی افزود: این مساله بنیادی راه‌حل کوتاه‌مدت ندارد. با این حال مجلس می‌تواند در زمینه وزرات صمت به‌جای تحقیق و تفحص‌هایی که شاید چندان مؤثر نباشند، طرحی برای این وزارتخانه در نظر گیرد تا وزیر آینده براساس آن ملکف شود سازماندهی مجددی را در این وزارتخانه انجام دهد. باید طرح تحول وزارتخانه را در پیش گیرد و افرادی را تربیت کند که برای کارهای بزرگ آماده باشند.

مجلس می‌تواند در زمینه وزرات صمت به‌جای تحقیق و تفحص‌هایی که شاید چندان مؤثر نباشند، طرحی برای این وزارتخانه در نظر گیرد تا وزیر آینده براساس آن ملکف شود سازماندهی مجددی را در این وزارتخانه انجام دهد.هیچ راه حلی برای کنترل بازار خودرو وجود ندارد
کاکایی درباره تلاش‌هایی که برای کنترل قیمت در بازار خودرو انجام می‌شود، گفت: هیچ راه‌حلی برای کنترل بازار وجود ندارد؛ چرا که بازار قابل کنترل نیست. بنابراین راه‌حل جایگزین، رفع مشکلات تولید است. نکته نگران‌کننده این است که در شرایط کنونی علاوه بر بازار، صنعت خودروسازی نیز غیر قابل کنترل شده ‌است. در شرایطی که تولید کاهش یافته و ارزی نیز برای واردات وجود ندارد، چگونه می‌توان بازار را کنترل کرد. بدون رفع مسائل تولید خودور، هیچ‌کس نمی‌تواند این بازار را کنترل کند. هر تلاشی برای کنترل بازار خودرو در بازه کوتاه چند روز یا چند هفته، جلوی تنش را می‌گیرد، اما بدون رفع مسائل صنعت خودرو همین تنش با شدت بیشتری به بازار خودرو باز می‌گردد.

وی افزود: حدود دو سال و نیم است که خودروسازها به‌دلیل قیمت‌گذاری نادرست و به ‌اسم کنترل بازار تحت فشار قرار گرفته‌اند. هر گونه سرمایه‌گذاری در این صنعت، منفی است و با وجود اینکه با تجدید ارزیابی که سال گذشته، هر دو خودروساز بزرگ کشور از شمول ماده 141 قانون تجارت خارج شدند، به‌نظر می‌رسد با زیان سال جاری بار دیگر مشمول این قانون شوند.

اشاره کاکایی به ماده 141 قانون تجارت است که بر اساس آن «اگر بر اثر زیان‌های وارده حداقل نصف سرمایه شرکت از بین برود، هیات‌ مدیره مکلف است بلافاصله برای برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام را دعوت کند تا موضوع انحلال یا بقای شرکت، مورد شور و رأی واقع شود.»

آینده‌فروشی خودروسازها خطرناک است
این کارشناس صنعت خودرو درباره چالش‌های خودروسازهای کشور گفت: پابرجا بودن خودروسازها در شرایط کنونی به‌دلیل فروش اموال و دارایی است و آینده را خرج می‌کنند که وضعیت بسیار خطرناکی برای صنعت خودرو به‌وجود می‌آورد. راه‌حل این است که قیمت خودرو آزاد شود. یک روش این است که قیمت بر اساس حاشیه بازار تعیین شود و روش دیگر عرضه در بورس است.

وی افزود: طرفداران عرضه در بورس، معتقدند که این روش شفاف‌تر است و من نیز با آن‌ها هم‌عقیده‌ام. با این حال لازم است هر کدام از روش‌های آزادسازی قیمت باید بدون از دست دادن زمان بیشتر، اجرا شوند. علاوه بر این، باید بخش‌های از صنعت خودرو را که می‌تواند بر بازار آن مؤثر باشد شناسایی کنیم. ما در زمینه‌های مختلفی مانند گمرک، ارز، نوآوری در ساخت قطعات داخلی می‌توانیم تأثیرگذار باشیم و نمی‌توانیم بدون اصلاح این موارد از مدیران عامل خودروسازها توقع تغییر داشته باشیم.

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۵ + ۷
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۹/۷/۲۸ - ۲۰:۵۸
حسین مدرس خیابانی مدیرعامل گروه مدیریت سرمایه گذاری امید شد
خودرونگاران - حسین مدرس خیابانی، سرپرست سابق وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان مدیرعامل گروه مدیریت سرمایه گذاری امید منصوب شد.
۱۳۹۹/۷/۲۸ - ۱۶:۴۱
حرکت شاهین در مسیر استانداردهای اروپایی
خودرونگاران_ خودرو، محصول پیچیده ای از فرایند های مهندسی و استانداردسازی است که در نهایت به پروژه تجاری با تیراژ انبوه تبدیل می شود و به دست مشتریان می رسد.
۱۳۹۹/۷/۲۸ - ۱۶:۲۱
آغاز تدوین برنامه پنج‌ساله خودروسازی با محوریت ایدرو
خودرونگاران_معاون طرح و برنامه وزارت صنعت معدن و تجارت گفت: تدوین برنامه پنج ساله خودروسازی کشور به پیشنهاد معاونتهای تخصصی این وزارتخانه و مشارکت نخبگان، ذینفعان و فعالان عرصه تولید با محوریت ایدرو ا...
۱۳۹۹/۷/۲۸ - ۱۶:۰۹
قرعه کشی سومین مرحله فروش فوق‌العاده محصولات سایپا
خودرونگاران_ مراسم قرعه‌کشی طرح فروش فوق‌العاده محصولات سایپا، فردا (سه‌شنبه) ساعت ۱۰ صبح برگزار می‌شود.
۱۳۹۹/۷/۲۸ - ۱۶:۰۶
رسوخ قطعات ایران ساخت به صنعت خودروسازی
خودرونگاران_تامین مواد اولیه خطوط پرسی، تولید قطعات و انواع ابزار خودرو از جمله اهدافی است که یک شرکت دانش‌بنیان به دنبال تحقق آن بوده و در حال حاضر محصولاتی را به صنعت خودروسازی ارائه کرده است
۱۳۹۹/۷/۲۸ - ۱۵:۵۴
بزرگ‌ترین آزمون سراسری حوزه خدمات پس از فروش کشور به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود
خودرونگاران_دوازدهمین دوره آزمون سراسری خدمات پس از فروش گروه صنعتی ایران‌خودرو به منظور مهارت‌سنجی پرسنل نمایندگی‌های مجاز در حوزه خدمات پس از فروش، از ۲۸ مهر تا ۸ آبان ماه به صورت الکترونیکی برگزار ...
۱۳۹۹/۷/۲۸ - ۱۳:۴۷
حمل ریلی ۴۰۰ دستگاه خودرو از ایران‌خودرو کرمانشاه به تهران
خودرونگاران_به منظور تسریع در تحویل خودرو به مشتریان و با استفاده از ظرفیت شبکه حمل و نقل ریلی کشور، هر هفته ۴۰۰ دستگاه خودروی تولیدی ایران‌خودرو کرمانشاه به مقصد تهران بارگیری و حمل می‌شود و افزایش ا...
۱۳۹۹/۷/۲۸ - ۱۳:۴۴
کاهش قیمت قطعات خودرو در گروه تصمیم گمرک/ احتمال اجاره لوازم یدکی با ادامه تحریم‌های داخلی
خودرونگاران_کاظمی، سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی گفت: تامین قطعات در بازار لوازم یدکی بحرانی نشده که مالکان خودروها در پی اجاره قطعات برای خودروهای خود باشند.
۱۳۹۹/۷/۲۸ - ۱۳:۳۹
انتقاد نماینده مجلس از تاخیر در اجرای طرح کلید به کلید
خودرونگاران_ طرح «نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی» که می‌تواند در حوزه‌های اشتغال، ایمنی جاده‌ها و تقویت تولید ملی تاثیرگذار باشد پس از تصویب در هیات دولت تاکنون آنچنان که باید اجرایی نشده است و باتوجه ...
۱۳۹۹/۷/۲۸ - ۱۳:۲۳
چرا تولید خودروهای مونتاژی در ایران گران تمام می‌شود؟
خودرونگاران_درسال‌های اخیر در خصوص اقتصاد مقاومتی ولزوم اجرای آن در صنایع ایران بسیار گفته شد اما آنچه که مغفول واقع شده است، تدوین شاخص هایی جهت سنجش کمی آنچه که حرکت درراستای اقتصاد مقاومتی میخوانیم...
۱۳۹۹/۷/۲۸ - ۱۳:۱۴
آقای وزیر، مطالبه گر باشید نه پاسخگو!
خودرونگاران| قطعه‌سازان به عنوان بخش خصوصی بین دو بخش دولتی و خصولتی صنایع مادر و خودروسازان در حال له شدن هستند؛ صنایع مادر مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان از جمله مس، ‌فولاد، مواد پتروشیمی، آلومی...
۱۳۹۹/۷/۲۸ - ۱۲:۵۶
دورخیز فاکسکان برای خودروهای برقی
خودرونگاران_شرکت فاکسکان در نظر دارد تا قطعات و خدمات لازم برای ۱۰ درصد از وسایل‌نقلیه برقی جهان را بین سال‌های ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۷ تامین کند.
۱۳۹۹/۷/۲۸ - ۱۲:۱۱
چالش جدید برای محصولات تاکاتا
خودرونگاران_به‌نظر می‌رسد که داستان معیوب بودن محصولات شرکت ژاپنی تاکاتا پایانی ندارد. در یک دهه گذشته میلیون‌ها خودرو به سبب نقص در کیسه هوای ساخت کارخانه ژاپنی «تاکاتا» فراخوانده شده‌اند.
۱۳۹۹/۷/۲۷ - ۱۵:۴۴
قدردانی به سبک چینی
خودرونگاران - رسانه های چینی اعلام کردند که یک شرکت فولادسازی بعد از موفقیت چند ساله اش به تمام کارگران خود یک دستگاه خودروی لوکس هدیه داده است
۱۳۹۹/۷/۲۲ - ۱۲:۴۹
توزیع نامناسب، دلیل نابسامانی بازار خودرو است
خودرونگاران - نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی گفت: به دلیل توزیع و نحوه عرضه نامناسب خودرو توسط خودروسازان، شرایط نابسامانی در بازار خودرو ایجاد شده است.
۱۳۹۹/۷/۲۱ - ۱۰:۱۳
قیمت‌گذاری خودرو به سازمان حمایت رسید
خودرونگاران | کمیته سیاست‌گذاری خودرو در جلسه اخیر خود تصویب کرد قیمت گذاری خودرو، تا زمانی که طرح مجلس برای عرضه خودرو در بورس نهایی شود، از شورای رقابت به سازمان حمایت مصرف کنندگان منتقل شود.
۱۳۹۹/۷/۲۷ - ۱۵:۱۸
عرضه سالانه ۵۰۰ هزار خودرو قطره چکانی نیست
خودرونگاران - معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو گفت: از ابتدای سال تاکنون، بیش از ۲۳۲ هزار و ۵۰۰ خودرو تحویل مشتریان این شرکت شده است و این رقم تا پایان سال، به ۵۰۰ هزار دستگاه خواهد رسید.
۱۳۹۹/۷/۲۱ - ۱۵:۴۱
موفق ترین خودروهای الکتریکی در بازار جهانی +عکس
خودرونگاران_ در سال ۲۰۱۹ میزان فروش وسایل نقلیه الکتریکی در جهان برابر با ۲.۱ میلیون دستگاه بوده است. آمار همچنان بر رشد شاخص های فروش این کلاس تا پایان سال جاری میلادی(۲۰۲۰) اشاره دارند.
۱۳۹۹/۷/۲۱ - ۰۹:۳۱
عقبگرد سیاستی در بازار خودرو
خودرونگاران - در آخرین جلسه کمیته خودرو که با حضور برخی از نمایندگان کمیسیون صنایع و معادن و طراحان طرح تحول صنعت و بازار خودرو برگزار شد، مقدمات بازگشت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان به حی...
۱۳۹۹/۷/۲۸ - ۱۱:۳۳
تایر فرسوده هم سلطان دار شد
خودرونگاران | تایر فرسوده کالایی نیست که قاچاق آن به‌راحتی امکان‌پذیر باشد. کالایی که یک تریلی با ظرفیت ۲۰ هزار تن بار، فقط ۱۵۰ تا ۱۷۰ حلقه از آن (به وزن هفت تا هشت هزار تن) را می‌تواند حمل کند هم بعد...
۱۳۹۹/۷/۲۲ - ۱۲:۴۶
ورود کمیسیون قضایی مجلس به موضوع دلالی در بازار خودرو
خودرونگاران - سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس از ورود کمیسیون متبوعش به نابسامانی‌های بازار خودرو و مسکن خبر داد و گفت: بررسی و اصلاح قانون مربوط به مهریه در دستور کار است.
۱۳۹۹/۷/۲۸ - ۱۳:۱۴
آقای وزیر، مطالبه گر باشید نه پاسخگو!
خودرونگاران| قطعه‌سازان به عنوان بخش خصوصی بین دو بخش دولتی و خصولتی صنایع مادر و خودروسازان در حال له شدن هستند؛ صنایع مادر مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان از جمله مس، ‌فولاد، مواد پتروشیمی، آلومی...
۱۳۹۹/۷/۲۲ - ۱۰:۵۶
کارمان طراحی است، کپی‌کاری نمی کنیم/ تولید خودروی برقی تا کم‌تر از ۱۸ ماه آینده
خودرونگاران - مدیرعامل شرکت دانش بنیان جتکو گفت: طراحی برخی از اجزای پلتفرم ملی خودرو به صورت زیربنایی و با اتکا به دانش بومی در دستور کار جتکو قرار دارد، متناسب ترین خودروهای روز جهانی را برای این من...
۱۳۹۹/۷/۲۳ - ۱۳:۵۳
فروش فوق العاده 8 محصول سایپا / موعد تحویل؛ حداکثر 90 روز
خودرونگاران_گروه خودروسازی سایپا در راستای ایجاد فرصت برابر ثبت نام برای همه متقاضیان و عرضه خودرو به مصرف کننده واقعی، طرح فروش فوق العاده 8 محصول خود را از ساعت 14 امروز – چهارشنبه – آغاز می کند.
۱۳۹۹/۷/۲۳ - ۱۰:۰۰
ارایه خدمات مکان‌محور برای شکستن زنجیره شیوع کرونا ادامه دارد
خودرونگاران - همزمان با موج سوم ویروس کرونا و از سرگیری محدودیت‌های تردد در سطح شهر، خدمات پس از فروش ایران‌خودرو، برای خدمت‌رسانی مطمئن و رفع نگرانی‌های مشتریان، از تنوع خدمات غیرحضوری خود در سراسر ک...
۱۳۹۹/۷/۲۳ - ۱۶:۰۳
تائوس ۲۰۲۲؛ کوچکترین و ارزان ترین شاسی بلند فولکس واگن
خودرونگاران_تائوس فولکس واگن وارد رقابت با سگمنت خودروهای کراس اور خواهد شد و رقبای اصلی آن هیوندایی توسان و سوباروی کراسترک هستند فقط تائوس به امکانات ممتاز بیشتر مجهز خواهد بود.