امروز: سه شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۹ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۹/۶/۳۰ - ۱۲:۲۶
شناسه خبر: ۴۷۲۱۹۳
 
ماشین نویسی، صحبت با مخاطب به روش خیابونی
خودرونگاران | بازار ماشین نویسی هر از چند گاهی به مناسبت مختلف داغ می شود، و عده ای برای ماشین نویسی های مجانی آن هم با جملات خاص در معابر می ایستند. رویدادی که اگر چه بصورت دائمی جزو یکی از تخلفات راهنمایی و رانندگی محسوب می شود اما همچنان علاقمندان خاص خود را دارد و هنوز هم هستند کسانی که پشت خودروی خود را با جملات نغز مزین می کنند. برای مثال با شدت گرفتن همه گیری کرونا برخی خودروهای که عموما در دسته حمل و نقل بار هستند در پشت خودروی خود از جمله " نزدیک نشو ، فاصله اجتماعی چی میگه ؟" یا " نزدیک نیا، کرونا داری "، "ماسک بزن ، حیف هنوز جوونی " و.... استفاده می کنند .

البته قانون این کار را تخلف خوانده و قانون‌گذار برای آن در قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، کد ۲۰۶۹ را تعریف کرده است. با انی حال این کار طرفداران خاص خود را دارد و اتفاقا در برخی موارد مورد توجه همگان نیز قرار می گیرد .گویا نمی‌شود چشم را به روی خواندن چندکلمه‌ای که پشت شیشه یا روی گلگیر یک خودروی عبوری نوشته شده است، بست.

  به گونه ای که در برخی موارد مخاطبان عادی هم برای این که جمله نوشته شده در پشت خودرویی را بخوانند سعی می کنند دقایقی خودروی مورد نظر را دنبال کنند و حتی اگر از ماشین نویسی خوشش بیاد در صدد نوشتن یا ثبت تصویری آن هم بر می آیند . به قول شاعر "انچه از دل بر آید لاجرم بر دل نشیند"

 جملاتی که حتی برخی موارد بعنوان استوری های شبکه های اجتماعی دست به دست می شوند و به سرعت به جملات معروف این شبکه ها تبدیل می شوند.

 حال اینکه اگر بخواهیم قانونی نگاه کنیم این فعل خلاف قانون است و قانونگذار برای ان کد تخلف ثبت کرده است و بر اساس این کد تخلف ، جریمه نصب هرنوع علامت، نوشته، آگهی و تصویر روی بدنه خارجی وسایل نقلیه و بدنه داخلی مسافربر‌های عمومی، باتوجه‌به به محل ثبت تخلف اعم از روستاها، کلان‌شهر‌ها و... حداقل ۲۰ هزار و حداکثر ۳۰ هزار تومان جریمه دارد. جریمه ای که هنوز مورد توجه قانونگذار برای افزایش قرار نگرفته و تنها چندی پیش بود که استفاده از تصویر ماریجوآنا از سوی رئیس پلیس راهور نیروی انتظامی  واکنش داشت و دوباره منجر به گوشزد کردن کد تخلف ماشین نویسی شد .

 یکی از اتفاق های نادر در مورد جملات ماشین نویسی، پیشنهاد جملات از سوی برخی پیج ها و صفحات مجازی است که موجب می شود در زمانی اندک جمله ای خاص مورد توجه قرار گیرد البته این روال بغیر از جملاتی است که به مناسبات مذهبی همچون محرم و صفر مورد توجه قرار می گیرد. 

یکی از سایتها در بررسی هایی که در این مورد انجام داده است به نتیجه ای رسیده است که جالب توجه است . این سایت در گزارشی که در این مورد منتشر کرده نوشته است : " سهم ماشین‌نوشته‌های مذهبی یک سروگردن بالاتر از سایر مضمون‌هاست. «وان‌یکاد، بیمه ابوالفضل (ع)، فقط خدا، بر چهره دلربای مهدی صلوات و دعا برای تعجیل فرج،» از عبارت‌های پرتکرار به‌شمار می‌روند. شکایت از زمانه، نارضایتی از شرایط زندگی و روزگار، شکست‌های عشقی و ابراز پشیمانی از گذشته، دومین مضمون پرتکراری است که در بررسی‌های میدانی‌مان مشاهده می‌کنیم.

«یکی شد دکتر، یکی مهندس، ما هم شدیم مایه عبرت دیگران»، «زندگی، زندان سرد آرزوهاست» و «انگار من شبکه چهارَم، هیچ‌کس نگاهم نمی‌کنه» تعدادی از مثال‌هایی است که با آن‌ها مواجه می‌شویم.

به نظر می‌رسد استفاده از حروف و کلمات انگلیسی مانند «sport» یا «racing car» در ماشین‌نوشته‌ها به‌ویژه در خودرو‌های سواری، رو به افزایش است، این درحالی است که محتوای عمیق و خاصی در آن‌ها دیده نمی‌شود و باتوجه‌به شکل نگارش حروف، می‌توان حدس زد که استفاده از واژه‌های انگلیسی برای رانندگان، به‌عنوان یک ابزار تزئینی صرف مدنظر است.

در این بین جملاتی کم‌تعداد هم به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم، به روابط پنهان و دوستی‌های نامتعارف اشاره می‌کنند. به‌عنوان نمونه می‌توان به این جملات اشاره کرد: «اگه بابات دید، بگو اسنپه» و ...

ابراز محبت به پدر و مادر نیز با وفور کمتر در ماشین‌نوشته‌هایی مثل «بیمه دعای مادر»، «سلطان غم مادر» و «پدر یعنی اعتبار» مشاهده می‌شود و تاآنجاکه ما بررسی کردیم، خبری از درج جملات خشونت‌آمیز درمیان آن‌ها نیست.

شهرآرانیوز در گزارشی که در این باره نوشته است به دید جامعه شناسی این موضوع نیز نگاه کرده و به نقل از دکتر حامد بخشی، می نویسد : نوشته‌های پشت ماشین‌ها به‌عنوان نوعی نماد مکتوب هستند. نشانه‌های بصری، این خصلت را دارند که برخلاف نشانه‌های شنیداری، ماندگاری زمانی دارند؛ مثلا وقتی حرفی می‌زنیم، در همان زمان وجود دارد و پس از آن خبری از حضور فیزیکی‌اش نیست، مگر آنکه دوباره آن صحبت را تکرار کنیم. اما وقتی روی پیراهنمان به‌طور مثال کلمه «yes» نوشته می‌شود، ماندگار و دارای حضوری مستمر است؛ برای همین آدم‌ها ترجیح می‌دهند در کنار گفتار و شنیدار، از نماد‌های بصری استفاده کنند.

به گفته وی رانندگان کامیون، اتوبوس و وانت‌بار‌ها نسل اول استفاده‌کنندگان ماشین نویسی بودند و با قاطعیت می‌توان گفت که خودرو‌های سواری در دهه اخیر و به‌عنوان نسل بعدی به جمع طرفداران ماشین‌نوشته‌ها اضافه شده‌اند. به شرایط نسل نخست، مثلا راننده یک کامیون توجه کنید. او مدت زمان زیادی را با وسیله نقلیه‌اش همراه است، حتی بیشتر از خانواده‌اش. به بیان دیگر، خودرو وارد عرصه هویتش شده است؛ درست مثل یک لباس. این وابستگی و بخشی از هویت شدن، مصداق‌هایی دارد. لابد دیده‌اید راننده‌هایی را که به فضای داخلی خودرویشان خیلی می‌رسند؛ مشابه یک خانم خانه‌دار که بادقت خانه‌اش را تزیین و آراسته می‌کند. ماشین‌نوشته‌ها هم مصداق‌هایی از همین سنخ هستند.

این جامعه‌شناس می‌گوید: ماشین‌نوشته در رانندگان خودرو‌های سواری‌ای که دم‌خوری بیشتری با ماشینشان دارند، هم دیده می‌شود؛ مثلا رانندگان حرفه‌ای تاکسی‌های آنلاین. ماشین برای این افراد، حکم لباس را دارد. لباس ما برای ما مهم است، چون با مخاطب حرف می‌زند و می‌گوید که من کیستم؛ مثلا فردی به‌اصطلاح اسپرت هستم یا اهل اصول و مبادی‌آداب، خیلی مذهبی، با روابط باز و.... برای کسانی که دوست دارند «من کیستم» شان را جار بزنند، ماشین‌نوشته‌ها، خوشایند است. اصلا گاهی ممکن است حرفشان مخاطب خاص داشته باشد، اما ترجیح می‌دهند آن را عمومی کنند؛ درست مانند کسی که حرفی برای مخاطب خاصش را در اینستاگرام، استوری می‌کند تا به‌صورت غیرمستقیم معنا را انتقال داده باشد؛ چیز‌هایی ازقبیل سرخوردگی از عشق، تلقی از زندگی، نارضایتی از شرایط و....

به گفته وی درکنار معنی کلی، تک‌تک این جملات معنای خاص خود را دارند که نیازمند یک بررسی علمی است؛ به‌طور مثال کسی که از جمله «حادثه شرم کن، من بیمه ابوالفضلم» در خودروی خود استفاده می‌کند، در کنار تعلقات مذهبی، برای از بین بردن اضطراب پنهان و ماندگار و نهفته‌اش از تصادف و آسیب دیدن، تلاش می‌کند.

این مدرس دانشگاه معتقد است خودرو‌ها روزبه‌روز همزیستی بیشتری با افراد پیدا می‌کنند، به‌صورت جدی‌تری نماد هویتی تلقی می‌شوند، افراد برایشان بیشتر هزینه می‌کنند و به همین ترتیب، ماشین‌نوشته‌ها هم کارکرد مضاعفی برای طرفدارانشان پیدا می‌کنند.

نویسنده : احسان بدری

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۵ + ۱
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۹/۷/۲۸ - ۲۰:۵۸
حسین مدرس خیابانی مدیرعامل گروه مدیریت سرمایه گذاری امید شد
خودرونگاران - حسین مدرس خیابانی، سرپرست سابق وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان مدیرعامل گروه مدیریت سرمایه گذاری امید منصوب شد.
۱۳۹۹/۷/۲۸ - ۱۶:۴۱
حرکت شاهین در مسیر استانداردهای اروپایی
خودرونگاران_ خودرو، محصول پیچیده ای از فرایند های مهندسی و استانداردسازی است که در نهایت به پروژه تجاری با تیراژ انبوه تبدیل می شود و به دست مشتریان می رسد.
۱۳۹۹/۷/۲۸ - ۱۶:۲۱
آغاز تدوین برنامه پنج‌ساله خودروسازی با محوریت ایدرو
خودرونگاران_معاون طرح و برنامه وزارت صنعت معدن و تجارت گفت: تدوین برنامه پنج ساله خودروسازی کشور به پیشنهاد معاونتهای تخصصی این وزارتخانه و مشارکت نخبگان، ذینفعان و فعالان عرصه تولید با محوریت ایدرو ا...
۱۳۹۹/۷/۲۸ - ۱۶:۰۹
قرعه کشی سومین مرحله فروش فوق‌العاده محصولات سایپا
خودرونگاران_ مراسم قرعه‌کشی طرح فروش فوق‌العاده محصولات سایپا، فردا (سه‌شنبه) ساعت ۱۰ صبح برگزار می‌شود.
۱۳۹۹/۷/۲۸ - ۱۶:۰۶
رسوخ قطعات ایران ساخت به صنعت خودروسازی
خودرونگاران_تامین مواد اولیه خطوط پرسی، تولید قطعات و انواع ابزار خودرو از جمله اهدافی است که یک شرکت دانش‌بنیان به دنبال تحقق آن بوده و در حال حاضر محصولاتی را به صنعت خودروسازی ارائه کرده است
۱۳۹۹/۷/۲۸ - ۱۵:۵۴
بزرگ‌ترین آزمون سراسری حوزه خدمات پس از فروش کشور به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود
خودرونگاران_دوازدهمین دوره آزمون سراسری خدمات پس از فروش گروه صنعتی ایران‌خودرو به منظور مهارت‌سنجی پرسنل نمایندگی‌های مجاز در حوزه خدمات پس از فروش، از ۲۸ مهر تا ۸ آبان ماه به صورت الکترونیکی برگزار ...
۱۳۹۹/۷/۲۸ - ۱۳:۴۷
حمل ریلی ۴۰۰ دستگاه خودرو از ایران‌خودرو کرمانشاه به تهران
خودرونگاران_به منظور تسریع در تحویل خودرو به مشتریان و با استفاده از ظرفیت شبکه حمل و نقل ریلی کشور، هر هفته ۴۰۰ دستگاه خودروی تولیدی ایران‌خودرو کرمانشاه به مقصد تهران بارگیری و حمل می‌شود و افزایش ا...
۱۳۹۹/۷/۲۸ - ۱۳:۴۴
کاهش قیمت قطعات خودرو در گروه تصمیم گمرک/ احتمال اجاره لوازم یدکی با ادامه تحریم‌های داخلی
خودرونگاران_کاظمی، سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی گفت: تامین قطعات در بازار لوازم یدکی بحرانی نشده که مالکان خودروها در پی اجاره قطعات برای خودروهای خود باشند.
۱۳۹۹/۷/۲۸ - ۱۳:۳۹
انتقاد نماینده مجلس از تاخیر در اجرای طرح کلید به کلید
خودرونگاران_ طرح «نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی» که می‌تواند در حوزه‌های اشتغال، ایمنی جاده‌ها و تقویت تولید ملی تاثیرگذار باشد پس از تصویب در هیات دولت تاکنون آنچنان که باید اجرایی نشده است و باتوجه ...
۱۳۹۹/۷/۲۸ - ۱۳:۲۳
چرا تولید خودروهای مونتاژی در ایران گران تمام می‌شود؟
خودرونگاران_درسال‌های اخیر در خصوص اقتصاد مقاومتی ولزوم اجرای آن در صنایع ایران بسیار گفته شد اما آنچه که مغفول واقع شده است، تدوین شاخص هایی جهت سنجش کمی آنچه که حرکت درراستای اقتصاد مقاومتی میخوانیم...
۱۳۹۹/۷/۲۸ - ۱۳:۱۴
آقای وزیر، مطالبه گر باشید نه پاسخگو!
خودرونگاران| قطعه‌سازان به عنوان بخش خصوصی بین دو بخش دولتی و خصولتی صنایع مادر و خودروسازان در حال له شدن هستند؛ صنایع مادر مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان از جمله مس، ‌فولاد، مواد پتروشیمی، آلومی...
۱۳۹۹/۷/۲۸ - ۱۲:۵۶
دورخیز فاکسکان برای خودروهای برقی
خودرونگاران_شرکت فاکسکان در نظر دارد تا قطعات و خدمات لازم برای ۱۰ درصد از وسایل‌نقلیه برقی جهان را بین سال‌های ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۷ تامین کند.
۱۳۹۹/۷/۲۸ - ۱۲:۱۱
چالش جدید برای محصولات تاکاتا
خودرونگاران_به‌نظر می‌رسد که داستان معیوب بودن محصولات شرکت ژاپنی تاکاتا پایانی ندارد. در یک دهه گذشته میلیون‌ها خودرو به سبب نقص در کیسه هوای ساخت کارخانه ژاپنی «تاکاتا» فراخوانده شده‌اند.
۱۳۹۹/۷/۲۷ - ۱۵:۴۴
قدردانی به سبک چینی
خودرونگاران - رسانه های چینی اعلام کردند که یک شرکت فولادسازی بعد از موفقیت چند ساله اش به تمام کارگران خود یک دستگاه خودروی لوکس هدیه داده است
۱۳۹۹/۷/۲۲ - ۱۲:۴۹
توزیع نامناسب، دلیل نابسامانی بازار خودرو است
خودرونگاران - نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی گفت: به دلیل توزیع و نحوه عرضه نامناسب خودرو توسط خودروسازان، شرایط نابسامانی در بازار خودرو ایجاد شده است.
۱۳۹۹/۷/۲۱ - ۱۰:۱۳
قیمت‌گذاری خودرو به سازمان حمایت رسید
خودرونگاران | کمیته سیاست‌گذاری خودرو در جلسه اخیر خود تصویب کرد قیمت گذاری خودرو، تا زمانی که طرح مجلس برای عرضه خودرو در بورس نهایی شود، از شورای رقابت به سازمان حمایت مصرف کنندگان منتقل شود.
۱۳۹۹/۷/۲۱ - ۱۵:۴۱
موفق ترین خودروهای الکتریکی در بازار جهانی +عکس
خودرونگاران_ در سال ۲۰۱۹ میزان فروش وسایل نقلیه الکتریکی در جهان برابر با ۲.۱ میلیون دستگاه بوده است. آمار همچنان بر رشد شاخص های فروش این کلاس تا پایان سال جاری میلادی(۲۰۲۰) اشاره دارند.
۱۳۹۹/۷/۲۷ - ۱۵:۱۸
عرضه سالانه ۵۰۰ هزار خودرو قطره چکانی نیست
خودرونگاران - معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو گفت: از ابتدای سال تاکنون، بیش از ۲۳۲ هزار و ۵۰۰ خودرو تحویل مشتریان این شرکت شده است و این رقم تا پایان سال، به ۵۰۰ هزار دستگاه خواهد رسید.
۱۳۹۹/۷/۲۱ - ۰۹:۳۱
عقبگرد سیاستی در بازار خودرو
خودرونگاران - در آخرین جلسه کمیته خودرو که با حضور برخی از نمایندگان کمیسیون صنایع و معادن و طراحان طرح تحول صنعت و بازار خودرو برگزار شد، مقدمات بازگشت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان به حی...
۱۳۹۹/۷/۲۸ - ۱۱:۳۳
تایر فرسوده هم سلطان دار شد
خودرونگاران | تایر فرسوده کالایی نیست که قاچاق آن به‌راحتی امکان‌پذیر باشد. کالایی که یک تریلی با ظرفیت ۲۰ هزار تن بار، فقط ۱۵۰ تا ۱۷۰ حلقه از آن (به وزن هفت تا هشت هزار تن) را می‌تواند حمل کند هم بعد...
۱۳۹۹/۷/۲۲ - ۱۲:۴۶
ورود کمیسیون قضایی مجلس به موضوع دلالی در بازار خودرو
خودرونگاران - سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس از ورود کمیسیون متبوعش به نابسامانی‌های بازار خودرو و مسکن خبر داد و گفت: بررسی و اصلاح قانون مربوط به مهریه در دستور کار است.
۱۳۹۹/۷/۲۸ - ۱۳:۱۴
آقای وزیر، مطالبه گر باشید نه پاسخگو!
خودرونگاران| قطعه‌سازان به عنوان بخش خصوصی بین دو بخش دولتی و خصولتی صنایع مادر و خودروسازان در حال له شدن هستند؛ صنایع مادر مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان از جمله مس، ‌فولاد، مواد پتروشیمی، آلومی...
۱۳۹۹/۷/۲۲ - ۱۰:۵۶
کارمان طراحی است، کپی‌کاری نمی کنیم/ تولید خودروی برقی تا کم‌تر از ۱۸ ماه آینده
خودرونگاران - مدیرعامل شرکت دانش بنیان جتکو گفت: طراحی برخی از اجزای پلتفرم ملی خودرو به صورت زیربنایی و با اتکا به دانش بومی در دستور کار جتکو قرار دارد، متناسب ترین خودروهای روز جهانی را برای این من...
۱۳۹۹/۷/۲۳ - ۱۳:۵۳
فروش فوق العاده 8 محصول سایپا / موعد تحویل؛ حداکثر 90 روز
خودرونگاران_گروه خودروسازی سایپا در راستای ایجاد فرصت برابر ثبت نام برای همه متقاضیان و عرضه خودرو به مصرف کننده واقعی، طرح فروش فوق العاده 8 محصول خود را از ساعت 14 امروز – چهارشنبه – آغاز می کند.
۱۳۹۹/۷/۲۳ - ۱۰:۰۰
ارایه خدمات مکان‌محور برای شکستن زنجیره شیوع کرونا ادامه دارد
خودرونگاران - همزمان با موج سوم ویروس کرونا و از سرگیری محدودیت‌های تردد در سطح شهر، خدمات پس از فروش ایران‌خودرو، برای خدمت‌رسانی مطمئن و رفع نگرانی‌های مشتریان، از تنوع خدمات غیرحضوری خود در سراسر ک...
۱۳۹۹/۷/۲۳ - ۱۶:۰۳
تائوس ۲۰۲۲؛ کوچکترین و ارزان ترین شاسی بلند فولکس واگن
خودرونگاران_تائوس فولکس واگن وارد رقابت با سگمنت خودروهای کراس اور خواهد شد و رقبای اصلی آن هیوندایی توسان و سوباروی کراسترک هستند فقط تائوس به امکانات ممتاز بیشتر مجهز خواهد بود.