امروز: سه شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۹ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۹/۶/۲۹ - ۱۶:۰۰
شناسه خبر: ۴۷۲۱۸۱
 
در گفت و گو با عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی مطرح شد
در صنعت خودرو مدیر نداریم
خودرونگاران | سالهاست مساله خودرو در ایران به یک معضل لاینحل تبدیل شده است. فرقی نمی‌کند در دوران تحریم هستیم یا غیر تحریم، صنعت خودروی ایران هر دوره‌ای ساز خودش را می‌زند بی آنکه مردم از خودروی به روز با قیمتی مناسب که هم جان و هم مالشان را تامین کند بی بهره اند. طرح‌ها و برنامه‌های زیادی برای رونق صنعت خودرو در نظر گرفته می‌شود، اما علی رغم این همه طرح و برنامه و تغییر این مدیر و آن مدیر در روند صنعت خودروی کشور هیچ تغییر مفیدی رخ نمی‌دهد، بلکه روز به روز دامنه مشکلات آن هم به ضرر مردم بیشتر می‌شود. در این گفتگو با دکتر علی خاکساری؛ کارشناس صنعت خودرو و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی مشکل ریشه‌ای صنعت خودرو را مطرح کردیم تا پاسخ‌های صریح وی را بشنویم.

چرا یک بار برای همیشه طرح و برنامه‌ای برای صنعت خودرو داده نمی‌شود که مسائلی که در هیچ جای دنیا در بخش صنعت خودرو نمی‌افتد در ایران هم رخ ندهد؟

به این دلیل که از دید سیاست مداران کشور اعم از مجلس، دولت و کسانی که اینک در بخش خصوصی فعالیت می‌کنند و پیش از این در وزارتخانه صمت نقش مدیریتی داشتند هر یک به انحاء مختلف مایل به بهبود یافتن وضعیت صنعت خودروی کشور نیستند، هر چند بنحوی در تلاشند تا به مردم اینگونه نشان دهند که بر آن هستیم تا شرایط را بهتر و برای صنعت خودروی کشور بهتر از همیشه کار کنیم تا وضعیت کنونی اصلاح شود، اما با اینکه سعی می‌کنند در ظاهر امر با پیش فروش خودرو با کارت ملی مثلا به دنبال برطرف سازی ظاهری مشکلات عرضه و تقاضای خودرو باشند، اما در واقع غیر از نگاه داشتن ظاهر امر کار اساسی نمی‌کنند. مساله این است که چه کسی روی صنعت خودروسازی نظارت و کنترل دارد و چرا در کشوری که این همه تقاضا وجود دارد، برای تقاضای خودرو این همه شرط و شروط باید گذاشته شود، تمام مردم را از هر جای کشور به دلالی در حوزه خودرو علاقمند کردند، این طرح‌ها اساسا ظاهر قشنگی دارند، اما از تعریف تا اجرا در دست افراد خاصی است که آن‌ها هر طور بخواهند تصمیم گیری می‌کنند و به آنچه مایل باشند شکل می‌دهند، در نتیجه با این طرح‌ها امکان ندارد وضعیت بهتر شود. از سوی دیگر ایران خودرو و سایپا اعلام می‌کنند که در طول سال بیش از یک میلیون و پانصد هزار خوردرو تولید می‌کنیم، اما هر سه ماه یکبار ١٠ هزار خودرو را از این طریق در معرض فروش قرار می‌دهند! اگر قرار بر اجرای طرح اعلام شده است باید یک میلیون و پانصد هزار خودرو به صورت کامل در طرح اعلامی به فروش برسد، آن زمان خواهید دید که اصلا مشتری برای خرید خودرو وجود ندارد، اما کسانی که نبض بازار و انحصار را در دست دارند به دنبال اجرای طرح هایی، چون قرعه کشی هستند، اگر کل قرعه کشی در سال را تجمیع کنیم شاید پنجاه هزارخودرو هم به کسی داده نشود، اما اعلام می‌کنند یک میلیون و پانصد هزار خودرو تولید می‌کنیم، بنابراین با این پنجاه هزار خودرو چنان صحنه سازی می‌کنند تا آن یک میلیون و پانصد هزار خودرو را هر گونه که مایل بودند بفروشند. در واقع از این طریق سیستم انحصار خود را به کار می‌گیرند تا در این فرآیند منافع شخصی، سیاسی و گروهی در این موضوع تامین شود. متاسفانه بسیاری از نمایندگان مجلس از این موضوع نفع می‌برند، بسیاری از دولتی‌ها حتی خود رئیس جمهور و گروه‌های سیاسی خودرو را با به انحصار گرفتند و بهانه‌ای برای در قدرت بودن در دست گرفته اند.

 

  • اگر بخواهیم درباره مشکلات مدیریتی شرکت‌های خودرو ساز صحبت کنیم خارج از تأثیر گذاری‌هایی که بدان اشاره کردید، عمده‌ترین مشکلات بحث خودروی کشور چیست؟

ما اصلا در صنعت خودرو مدیر نداریم. کسانی که در صنعت خودرو به عنوان مدیر عامل و اعضای هیئت مدیره و مدیران سطح بالای خودروسازی به شمار می‌روند همه‌ی این‌ها افرادی وابسته به سیاسیون هستند، این افراد که برای مدیریت صنعت خودرو انتخاب شده اند، حقوق‌ها و امتیازات آنچنانی می‌گیرند، دقیقا می‌توان گفت فقط برای گرفتن حقوق و امتیاز انتخاب شده اند وگرنه هیچ مدیریت اقتصادی یا صنعتی بلد نیستند و قرار نیست هم که بلد باشند! این افراد به این دلیل انتخاب شده اند تا مدیریت سیاسی کنند یا اوامر مدیران سیاسی را در بخش صنعت خودرو اجرا کنند، در نتیجه اگر می‌خواهیم تغییرات بخصوص و محسوسی در صنعت خودرو رخ بدهد مدیران واقعی باید برای صنعت خودرو انتخاب شوند، مدیرانی که حتما خوب کار خواهند کرد، اما مشکلی که وجود دارد این است که اصلا در بحث صنعت خودروسازی ایران موضوع مدیریت اقتصادی مطرح نیست، بلکه مدیریت سیاسی مطرح است، افرادی که مدیر هستند از سوی اصحاب سیاست برای اجرای خواسته‌های سیاسی آن‌ها در عرصه صنعت خودرو انتخاب شده اند، لذا هیچ کدام توانایی علمی و مدیریت اقتصادی نداشتند. از سوی دیگر عملکرد این مدیران هم با معیار‌های اقتصادی، انسانی و محیط زیستی سنجیده نمی‌شود، فقط، چون وابسته به این خط و خطوط سیاسی هستند در سمت مدیر عامل قرار می‌گیرند و مدیر هر خطا و اشتباه مدیریتی هم که صورت داد، چون خیالش راحت است که از وی حمایت می‌شود لذا نگران تبعات اشتباهات مدیریتی خود نیست. در صنعت خودروی کشور چیزی به اسم مدیریت نداریم، سیاست گذاری‌هایی که در صنعت خودرو وجود دارد از سوی کسانی اتخاذ می‌شود که منافع شخصی گروهی و سیاسی خود را در نظر می‌گیرند تا منافع ملی و مردم.

 

  • ما از اول انقلاب بر موضوع استقلال تاکید کردیم حتما لازم است صنعت خودرو داشته باشیم یا به عبارت دیگر این صنعت که تا کنون برای ما غیر از خسارات اقتصادی مزیتی نداشته چگونه قابل توجیه است؟

بنده در این باره بیست سال تذکر دادم و الان هم دوباره بر همان حرف تاکید می‌کنم که ما زمانی در کشور به بیراهه رفتیم که اوایل دهه هفتاد عده‌ای بحث خودروی ملی را مطرح کردند. ما قبل از انقلاب مسیر بسیار خوبی را دنبال کردیم که اگر آن مسیر بعد از انقلاب در صنعت خودرو پیش می‌رفت الان ایران جزء حداقل پنج کشور برتر تولید خودرو در دنیا به لحاظ کیفی و کمی بود. اما متاسفانه افراد سود جوی سیاسی و افراد نادانی که در این صنعت قرار گرفتند و بحث خودرو ملی را با فریب دادن سیاسیون وقت مطرح کردند، متوجه شدند این صنعت روش و زمینه بسیاری خوبی برای تامین منافع خودشان است از آن زمان به بیراهه رفتیم! اینکه لازم است حتما خودروی ملی داشته باشیم این یک مسئله است که خیلی از کشور‌ها مثل سوئیس با این تکنولوژی و اقتصاد اصلا خودرو ندارند و دنبال ساخت خودروی ملی هم نمی‌روند. بسیاری از کشور‌های توسعه یافته دنیا یا اصلا صنعت خوردو ندارند یا در حد محدودی دارند. اگر ما به دنبال تامین منافع ملی هستیم باید ببینیم تولید خودروی ملی آیا مزیت نسبی برای کشور دارد؟ اگر دارد آن را پیش ببریم، به این معنا که در تولید هرکالایی اعم از خودرو، محصولات کشاورزی، صنایع دستی مثل فرش و یا حتی گردشگری مزیت اقتصادی برای کشور داشته باشد روی آن‌ها کار کنیم، ما در صنعت خودرو مزیت نسبی اقتصادی داشتیم، اما مدیریت غلط و سیاسی شدن صنعت خودرو، همان نصف و نیمه مزیت نسبی را از بین برد، در نتیجه اینکه ما صرفا بگوییم آیا لازم است که ما صنعت خودرو داشته باشیم یا نه، وجود صنعت خودرو بر اساس آن سیستمی که قبلا داشتیم می‌توانست کشور ما را در خیلی از زمینه‌ها به یک کشور پیشرفته تبدیل کند و منافع اقتصادی و سیاسی برای ما داشته باشد، اما روشی که ما عمل کردیم خیر، این روش به هیچ وجه مناسب نبود، متأسفانه سالانه حدود هفده هزار نفر در تصادفات رانندگی در ایران کشته می‌شود، بیش از صد هزار نفر زخمی می‌شوند که به جرات می‌توان گفت بخش عمده این خسارت‌های جانی و مالی به خاطر صنعت نامناسب خودرو است که ضرر‌های آن‌ها وحشتناک است و تولید خودروی بی کیفیت، غرور ملی را به شدت زیر سوال برده است، محیط زیست ما را از بین برده و در واقع می‌توانیم بگوییم صدمه اقتصادی که این صنعت به کشور زده صد‌ها برابر بیشتر از آن منافع محدودی است که به کشور می‌دهد. اما یک گروهی شاید صد نفر یا در نهایت هزار نفر، درآمد‌های بیش از حدی از صنعت قطعه سازی و خودرو سازی به جیب می‌زنند که حاضر نیستند دست از سر آن بردارند. متاسفانه صنعت قطعه سازی هم انحصاری شده است، دو سه قطعه ساز بزرگ چند دهه است اصطلاحا انحصار را به دست گرفته اند و اجازه قطعه سازی را به بقیه نمی‌دهند، در حالی که هزارو دویست قطعه ساز در کشور داریم. بیش از نود درصد این قطعه سازان کسانی هستند که در کارگاه‌ها تولید می‌کنند، اتفاقا کالای با کیفیت هم تولید می‌کنند، اما در سیاست گذاری کل نهایتا در انحصار ١۰ شرکت بزرگ است که منافع آنچنانی می‌برند، که قطعات بی کیفیت تولید یا وارد می‌کنند و اسم این روش را قطعه سازی گذاشته اند و اجازه هم نمی‌دهند که در بخش قطعه سازی رشد کنیم، کما اینکه ما قبل از انقلاب قطعه سازی داشتیم که بهترین قطعات خودرو را به بنز آلمان صادر می‌کرد ما رینگ و پیستونی تولید می‌کردیم که بنز آلمان با افتخار روی ماشین‌های خود نصب می‌کرد، اما امروز قطعه سازی هم نداریم.

برگرفته از سایت : دانشجو 

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۹ + ۶
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۹/۷/۲۸ - ۲۰:۵۸
حسین مدرس خیابانی مدیرعامل گروه مدیریت سرمایه گذاری امید شد
خودرونگاران - حسین مدرس خیابانی، سرپرست سابق وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان مدیرعامل گروه مدیریت سرمایه گذاری امید منصوب شد.
۱۳۹۹/۷/۲۸ - ۱۶:۴۱
حرکت شاهین در مسیر استانداردهای اروپایی
خودرونگاران_ خودرو، محصول پیچیده ای از فرایند های مهندسی و استانداردسازی است که در نهایت به پروژه تجاری با تیراژ انبوه تبدیل می شود و به دست مشتریان می رسد.
۱۳۹۹/۷/۲۸ - ۱۶:۲۱
آغاز تدوین برنامه پنج‌ساله خودروسازی با محوریت ایدرو
خودرونگاران_معاون طرح و برنامه وزارت صنعت معدن و تجارت گفت: تدوین برنامه پنج ساله خودروسازی کشور به پیشنهاد معاونتهای تخصصی این وزارتخانه و مشارکت نخبگان، ذینفعان و فعالان عرصه تولید با محوریت ایدرو ا...
۱۳۹۹/۷/۲۸ - ۱۶:۰۹
قرعه کشی سومین مرحله فروش فوق‌العاده محصولات سایپا
خودرونگاران_ مراسم قرعه‌کشی طرح فروش فوق‌العاده محصولات سایپا، فردا (سه‌شنبه) ساعت ۱۰ صبح برگزار می‌شود.
۱۳۹۹/۷/۲۸ - ۱۶:۰۶
رسوخ قطعات ایران ساخت به صنعت خودروسازی
خودرونگاران_تامین مواد اولیه خطوط پرسی، تولید قطعات و انواع ابزار خودرو از جمله اهدافی است که یک شرکت دانش‌بنیان به دنبال تحقق آن بوده و در حال حاضر محصولاتی را به صنعت خودروسازی ارائه کرده است
۱۳۹۹/۷/۲۸ - ۱۵:۵۴
بزرگ‌ترین آزمون سراسری حوزه خدمات پس از فروش کشور به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود
خودرونگاران_دوازدهمین دوره آزمون سراسری خدمات پس از فروش گروه صنعتی ایران‌خودرو به منظور مهارت‌سنجی پرسنل نمایندگی‌های مجاز در حوزه خدمات پس از فروش، از ۲۸ مهر تا ۸ آبان ماه به صورت الکترونیکی برگزار ...
۱۳۹۹/۷/۲۸ - ۱۳:۴۷
حمل ریلی ۴۰۰ دستگاه خودرو از ایران‌خودرو کرمانشاه به تهران
خودرونگاران_به منظور تسریع در تحویل خودرو به مشتریان و با استفاده از ظرفیت شبکه حمل و نقل ریلی کشور، هر هفته ۴۰۰ دستگاه خودروی تولیدی ایران‌خودرو کرمانشاه به مقصد تهران بارگیری و حمل می‌شود و افزایش ا...
۱۳۹۹/۷/۲۸ - ۱۳:۴۴
کاهش قیمت قطعات خودرو در گروه تصمیم گمرک/ احتمال اجاره لوازم یدکی با ادامه تحریم‌های داخلی
خودرونگاران_کاظمی، سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی گفت: تامین قطعات در بازار لوازم یدکی بحرانی نشده که مالکان خودروها در پی اجاره قطعات برای خودروهای خود باشند.
۱۳۹۹/۷/۲۸ - ۱۳:۳۹
انتقاد نماینده مجلس از تاخیر در اجرای طرح کلید به کلید
خودرونگاران_ طرح «نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی» که می‌تواند در حوزه‌های اشتغال، ایمنی جاده‌ها و تقویت تولید ملی تاثیرگذار باشد پس از تصویب در هیات دولت تاکنون آنچنان که باید اجرایی نشده است و باتوجه ...
۱۳۹۹/۷/۲۸ - ۱۳:۲۳
چرا تولید خودروهای مونتاژی در ایران گران تمام می‌شود؟
خودرونگاران_درسال‌های اخیر در خصوص اقتصاد مقاومتی ولزوم اجرای آن در صنایع ایران بسیار گفته شد اما آنچه که مغفول واقع شده است، تدوین شاخص هایی جهت سنجش کمی آنچه که حرکت درراستای اقتصاد مقاومتی میخوانیم...
۱۳۹۹/۷/۲۸ - ۱۳:۱۴
آقای وزیر، مطالبه گر باشید نه پاسخگو!
خودرونگاران| قطعه‌سازان به عنوان بخش خصوصی بین دو بخش دولتی و خصولتی صنایع مادر و خودروسازان در حال له شدن هستند؛ صنایع مادر مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان از جمله مس، ‌فولاد، مواد پتروشیمی، آلومی...
۱۳۹۹/۷/۲۸ - ۱۲:۵۶
دورخیز فاکسکان برای خودروهای برقی
خودرونگاران_شرکت فاکسکان در نظر دارد تا قطعات و خدمات لازم برای ۱۰ درصد از وسایل‌نقلیه برقی جهان را بین سال‌های ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۷ تامین کند.
۱۳۹۹/۷/۲۸ - ۱۲:۱۱
چالش جدید برای محصولات تاکاتا
خودرونگاران_به‌نظر می‌رسد که داستان معیوب بودن محصولات شرکت ژاپنی تاکاتا پایانی ندارد. در یک دهه گذشته میلیون‌ها خودرو به سبب نقص در کیسه هوای ساخت کارخانه ژاپنی «تاکاتا» فراخوانده شده‌اند.
۱۳۹۹/۷/۲۷ - ۱۵:۴۴
قدردانی به سبک چینی
خودرونگاران - رسانه های چینی اعلام کردند که یک شرکت فولادسازی بعد از موفقیت چند ساله اش به تمام کارگران خود یک دستگاه خودروی لوکس هدیه داده است
۱۳۹۹/۷/۲۲ - ۱۲:۴۹
توزیع نامناسب، دلیل نابسامانی بازار خودرو است
خودرونگاران - نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی گفت: به دلیل توزیع و نحوه عرضه نامناسب خودرو توسط خودروسازان، شرایط نابسامانی در بازار خودرو ایجاد شده است.
۱۳۹۹/۷/۲۱ - ۱۰:۱۳
قیمت‌گذاری خودرو به سازمان حمایت رسید
خودرونگاران | کمیته سیاست‌گذاری خودرو در جلسه اخیر خود تصویب کرد قیمت گذاری خودرو، تا زمانی که طرح مجلس برای عرضه خودرو در بورس نهایی شود، از شورای رقابت به سازمان حمایت مصرف کنندگان منتقل شود.
۱۳۹۹/۷/۲۱ - ۱۵:۴۱
موفق ترین خودروهای الکتریکی در بازار جهانی +عکس
خودرونگاران_ در سال ۲۰۱۹ میزان فروش وسایل نقلیه الکتریکی در جهان برابر با ۲.۱ میلیون دستگاه بوده است. آمار همچنان بر رشد شاخص های فروش این کلاس تا پایان سال جاری میلادی(۲۰۲۰) اشاره دارند.
۱۳۹۹/۷/۲۷ - ۱۵:۱۸
عرضه سالانه ۵۰۰ هزار خودرو قطره چکانی نیست
خودرونگاران - معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو گفت: از ابتدای سال تاکنون، بیش از ۲۳۲ هزار و ۵۰۰ خودرو تحویل مشتریان این شرکت شده است و این رقم تا پایان سال، به ۵۰۰ هزار دستگاه خواهد رسید.
۱۳۹۹/۷/۲۱ - ۰۹:۳۱
عقبگرد سیاستی در بازار خودرو
خودرونگاران - در آخرین جلسه کمیته خودرو که با حضور برخی از نمایندگان کمیسیون صنایع و معادن و طراحان طرح تحول صنعت و بازار خودرو برگزار شد، مقدمات بازگشت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان به حی...
۱۳۹۹/۷/۲۸ - ۱۱:۳۳
تایر فرسوده هم سلطان دار شد
خودرونگاران | تایر فرسوده کالایی نیست که قاچاق آن به‌راحتی امکان‌پذیر باشد. کالایی که یک تریلی با ظرفیت ۲۰ هزار تن بار، فقط ۱۵۰ تا ۱۷۰ حلقه از آن (به وزن هفت تا هشت هزار تن) را می‌تواند حمل کند هم بعد...
۱۳۹۹/۷/۲۲ - ۱۲:۴۶
ورود کمیسیون قضایی مجلس به موضوع دلالی در بازار خودرو
خودرونگاران - سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس از ورود کمیسیون متبوعش به نابسامانی‌های بازار خودرو و مسکن خبر داد و گفت: بررسی و اصلاح قانون مربوط به مهریه در دستور کار است.
۱۳۹۹/۷/۲۸ - ۱۳:۱۴
آقای وزیر، مطالبه گر باشید نه پاسخگو!
خودرونگاران| قطعه‌سازان به عنوان بخش خصوصی بین دو بخش دولتی و خصولتی صنایع مادر و خودروسازان در حال له شدن هستند؛ صنایع مادر مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان از جمله مس، ‌فولاد، مواد پتروشیمی، آلومی...
۱۳۹۹/۷/۲۲ - ۱۰:۵۶
کارمان طراحی است، کپی‌کاری نمی کنیم/ تولید خودروی برقی تا کم‌تر از ۱۸ ماه آینده
خودرونگاران - مدیرعامل شرکت دانش بنیان جتکو گفت: طراحی برخی از اجزای پلتفرم ملی خودرو به صورت زیربنایی و با اتکا به دانش بومی در دستور کار جتکو قرار دارد، متناسب ترین خودروهای روز جهانی را برای این من...
۱۳۹۹/۷/۲۳ - ۱۳:۵۳
فروش فوق العاده 8 محصول سایپا / موعد تحویل؛ حداکثر 90 روز
خودرونگاران_گروه خودروسازی سایپا در راستای ایجاد فرصت برابر ثبت نام برای همه متقاضیان و عرضه خودرو به مصرف کننده واقعی، طرح فروش فوق العاده 8 محصول خود را از ساعت 14 امروز – چهارشنبه – آغاز می کند.
۱۳۹۹/۷/۲۳ - ۱۰:۰۰
ارایه خدمات مکان‌محور برای شکستن زنجیره شیوع کرونا ادامه دارد
خودرونگاران - همزمان با موج سوم ویروس کرونا و از سرگیری محدودیت‌های تردد در سطح شهر، خدمات پس از فروش ایران‌خودرو، برای خدمت‌رسانی مطمئن و رفع نگرانی‌های مشتریان، از تنوع خدمات غیرحضوری خود در سراسر ک...
۱۳۹۹/۷/۲۳ - ۱۶:۰۳
تائوس ۲۰۲۲؛ کوچکترین و ارزان ترین شاسی بلند فولکس واگن
خودرونگاران_تائوس فولکس واگن وارد رقابت با سگمنت خودروهای کراس اور خواهد شد و رقبای اصلی آن هیوندایی توسان و سوباروی کراسترک هستند فقط تائوس به امکانات ممتاز بیشتر مجهز خواهد بود.