امروز: جمعه ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۹/۶/۲۹ - ۱۶:۰۰
شناسه خبر: ۴۷۲۱۸۱
 
در گفت و گو با عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی مطرح شد
در صنعت خودرو مدیر نداریم
خودرونگاران | سالهاست مساله خودرو در ایران به یک معضل لاینحل تبدیل شده است. فرقی نمی‌کند در دوران تحریم هستیم یا غیر تحریم، صنعت خودروی ایران هر دوره‌ای ساز خودش را می‌زند بی آنکه مردم از خودروی به روز با قیمتی مناسب که هم جان و هم مالشان را تامین کند بی بهره اند. طرح‌ها و برنامه‌های زیادی برای رونق صنعت خودرو در نظر گرفته می‌شود، اما علی رغم این همه طرح و برنامه و تغییر این مدیر و آن مدیر در روند صنعت خودروی کشور هیچ تغییر مفیدی رخ نمی‌دهد، بلکه روز به روز دامنه مشکلات آن هم به ضرر مردم بیشتر می‌شود. در این گفتگو با دکتر علی خاکساری؛ کارشناس صنعت خودرو و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی مشکل ریشه‌ای صنعت خودرو را مطرح کردیم تا پاسخ‌های صریح وی را بشنویم.

چرا یک بار برای همیشه طرح و برنامه‌ای برای صنعت خودرو داده نمی‌شود که مسائلی که در هیچ جای دنیا در بخش صنعت خودرو نمی‌افتد در ایران هم رخ ندهد؟

به این دلیل که از دید سیاست مداران کشور اعم از مجلس، دولت و کسانی که اینک در بخش خصوصی فعالیت می‌کنند و پیش از این در وزارتخانه صمت نقش مدیریتی داشتند هر یک به انحاء مختلف مایل به بهبود یافتن وضعیت صنعت خودروی کشور نیستند، هر چند بنحوی در تلاشند تا به مردم اینگونه نشان دهند که بر آن هستیم تا شرایط را بهتر و برای صنعت خودروی کشور بهتر از همیشه کار کنیم تا وضعیت کنونی اصلاح شود، اما با اینکه سعی می‌کنند در ظاهر امر با پیش فروش خودرو با کارت ملی مثلا به دنبال برطرف سازی ظاهری مشکلات عرضه و تقاضای خودرو باشند، اما در واقع غیر از نگاه داشتن ظاهر امر کار اساسی نمی‌کنند. مساله این است که چه کسی روی صنعت خودروسازی نظارت و کنترل دارد و چرا در کشوری که این همه تقاضا وجود دارد، برای تقاضای خودرو این همه شرط و شروط باید گذاشته شود، تمام مردم را از هر جای کشور به دلالی در حوزه خودرو علاقمند کردند، این طرح‌ها اساسا ظاهر قشنگی دارند، اما از تعریف تا اجرا در دست افراد خاصی است که آن‌ها هر طور بخواهند تصمیم گیری می‌کنند و به آنچه مایل باشند شکل می‌دهند، در نتیجه با این طرح‌ها امکان ندارد وضعیت بهتر شود. از سوی دیگر ایران خودرو و سایپا اعلام می‌کنند که در طول سال بیش از یک میلیون و پانصد هزار خوردرو تولید می‌کنیم، اما هر سه ماه یکبار ١٠ هزار خودرو را از این طریق در معرض فروش قرار می‌دهند! اگر قرار بر اجرای طرح اعلام شده است باید یک میلیون و پانصد هزار خودرو به صورت کامل در طرح اعلامی به فروش برسد، آن زمان خواهید دید که اصلا مشتری برای خرید خودرو وجود ندارد، اما کسانی که نبض بازار و انحصار را در دست دارند به دنبال اجرای طرح هایی، چون قرعه کشی هستند، اگر کل قرعه کشی در سال را تجمیع کنیم شاید پنجاه هزارخودرو هم به کسی داده نشود، اما اعلام می‌کنند یک میلیون و پانصد هزار خودرو تولید می‌کنیم، بنابراین با این پنجاه هزار خودرو چنان صحنه سازی می‌کنند تا آن یک میلیون و پانصد هزار خودرو را هر گونه که مایل بودند بفروشند. در واقع از این طریق سیستم انحصار خود را به کار می‌گیرند تا در این فرآیند منافع شخصی، سیاسی و گروهی در این موضوع تامین شود. متاسفانه بسیاری از نمایندگان مجلس از این موضوع نفع می‌برند، بسیاری از دولتی‌ها حتی خود رئیس جمهور و گروه‌های سیاسی خودرو را با به انحصار گرفتند و بهانه‌ای برای در قدرت بودن در دست گرفته اند.

 

  • اگر بخواهیم درباره مشکلات مدیریتی شرکت‌های خودرو ساز صحبت کنیم خارج از تأثیر گذاری‌هایی که بدان اشاره کردید، عمده‌ترین مشکلات بحث خودروی کشور چیست؟

ما اصلا در صنعت خودرو مدیر نداریم. کسانی که در صنعت خودرو به عنوان مدیر عامل و اعضای هیئت مدیره و مدیران سطح بالای خودروسازی به شمار می‌روند همه‌ی این‌ها افرادی وابسته به سیاسیون هستند، این افراد که برای مدیریت صنعت خودرو انتخاب شده اند، حقوق‌ها و امتیازات آنچنانی می‌گیرند، دقیقا می‌توان گفت فقط برای گرفتن حقوق و امتیاز انتخاب شده اند وگرنه هیچ مدیریت اقتصادی یا صنعتی بلد نیستند و قرار نیست هم که بلد باشند! این افراد به این دلیل انتخاب شده اند تا مدیریت سیاسی کنند یا اوامر مدیران سیاسی را در بخش صنعت خودرو اجرا کنند، در نتیجه اگر می‌خواهیم تغییرات بخصوص و محسوسی در صنعت خودرو رخ بدهد مدیران واقعی باید برای صنعت خودرو انتخاب شوند، مدیرانی که حتما خوب کار خواهند کرد، اما مشکلی که وجود دارد این است که اصلا در بحث صنعت خودروسازی ایران موضوع مدیریت اقتصادی مطرح نیست، بلکه مدیریت سیاسی مطرح است، افرادی که مدیر هستند از سوی اصحاب سیاست برای اجرای خواسته‌های سیاسی آن‌ها در عرصه صنعت خودرو انتخاب شده اند، لذا هیچ کدام توانایی علمی و مدیریت اقتصادی نداشتند. از سوی دیگر عملکرد این مدیران هم با معیار‌های اقتصادی، انسانی و محیط زیستی سنجیده نمی‌شود، فقط، چون وابسته به این خط و خطوط سیاسی هستند در سمت مدیر عامل قرار می‌گیرند و مدیر هر خطا و اشتباه مدیریتی هم که صورت داد، چون خیالش راحت است که از وی حمایت می‌شود لذا نگران تبعات اشتباهات مدیریتی خود نیست. در صنعت خودروی کشور چیزی به اسم مدیریت نداریم، سیاست گذاری‌هایی که در صنعت خودرو وجود دارد از سوی کسانی اتخاذ می‌شود که منافع شخصی گروهی و سیاسی خود را در نظر می‌گیرند تا منافع ملی و مردم.

 

  • ما از اول انقلاب بر موضوع استقلال تاکید کردیم حتما لازم است صنعت خودرو داشته باشیم یا به عبارت دیگر این صنعت که تا کنون برای ما غیر از خسارات اقتصادی مزیتی نداشته چگونه قابل توجیه است؟

بنده در این باره بیست سال تذکر دادم و الان هم دوباره بر همان حرف تاکید می‌کنم که ما زمانی در کشور به بیراهه رفتیم که اوایل دهه هفتاد عده‌ای بحث خودروی ملی را مطرح کردند. ما قبل از انقلاب مسیر بسیار خوبی را دنبال کردیم که اگر آن مسیر بعد از انقلاب در صنعت خودرو پیش می‌رفت الان ایران جزء حداقل پنج کشور برتر تولید خودرو در دنیا به لحاظ کیفی و کمی بود. اما متاسفانه افراد سود جوی سیاسی و افراد نادانی که در این صنعت قرار گرفتند و بحث خودرو ملی را با فریب دادن سیاسیون وقت مطرح کردند، متوجه شدند این صنعت روش و زمینه بسیاری خوبی برای تامین منافع خودشان است از آن زمان به بیراهه رفتیم! اینکه لازم است حتما خودروی ملی داشته باشیم این یک مسئله است که خیلی از کشور‌ها مثل سوئیس با این تکنولوژی و اقتصاد اصلا خودرو ندارند و دنبال ساخت خودروی ملی هم نمی‌روند. بسیاری از کشور‌های توسعه یافته دنیا یا اصلا صنعت خوردو ندارند یا در حد محدودی دارند. اگر ما به دنبال تامین منافع ملی هستیم باید ببینیم تولید خودروی ملی آیا مزیت نسبی برای کشور دارد؟ اگر دارد آن را پیش ببریم، به این معنا که در تولید هرکالایی اعم از خودرو، محصولات کشاورزی، صنایع دستی مثل فرش و یا حتی گردشگری مزیت اقتصادی برای کشور داشته باشد روی آن‌ها کار کنیم، ما در صنعت خودرو مزیت نسبی اقتصادی داشتیم، اما مدیریت غلط و سیاسی شدن صنعت خودرو، همان نصف و نیمه مزیت نسبی را از بین برد، در نتیجه اینکه ما صرفا بگوییم آیا لازم است که ما صنعت خودرو داشته باشیم یا نه، وجود صنعت خودرو بر اساس آن سیستمی که قبلا داشتیم می‌توانست کشور ما را در خیلی از زمینه‌ها به یک کشور پیشرفته تبدیل کند و منافع اقتصادی و سیاسی برای ما داشته باشد، اما روشی که ما عمل کردیم خیر، این روش به هیچ وجه مناسب نبود، متأسفانه سالانه حدود هفده هزار نفر در تصادفات رانندگی در ایران کشته می‌شود، بیش از صد هزار نفر زخمی می‌شوند که به جرات می‌توان گفت بخش عمده این خسارت‌های جانی و مالی به خاطر صنعت نامناسب خودرو است که ضرر‌های آن‌ها وحشتناک است و تولید خودروی بی کیفیت، غرور ملی را به شدت زیر سوال برده است، محیط زیست ما را از بین برده و در واقع می‌توانیم بگوییم صدمه اقتصادی که این صنعت به کشور زده صد‌ها برابر بیشتر از آن منافع محدودی است که به کشور می‌دهد. اما یک گروهی شاید صد نفر یا در نهایت هزار نفر، درآمد‌های بیش از حدی از صنعت قطعه سازی و خودرو سازی به جیب می‌زنند که حاضر نیستند دست از سر آن بردارند. متاسفانه صنعت قطعه سازی هم انحصاری شده است، دو سه قطعه ساز بزرگ چند دهه است اصطلاحا انحصار را به دست گرفته اند و اجازه قطعه سازی را به بقیه نمی‌دهند، در حالی که هزارو دویست قطعه ساز در کشور داریم. بیش از نود درصد این قطعه سازان کسانی هستند که در کارگاه‌ها تولید می‌کنند، اتفاقا کالای با کیفیت هم تولید می‌کنند، اما در سیاست گذاری کل نهایتا در انحصار ١۰ شرکت بزرگ است که منافع آنچنانی می‌برند، که قطعات بی کیفیت تولید یا وارد می‌کنند و اسم این روش را قطعه سازی گذاشته اند و اجازه هم نمی‌دهند که در بخش قطعه سازی رشد کنیم، کما اینکه ما قبل از انقلاب قطعه سازی داشتیم که بهترین قطعات خودرو را به بنز آلمان صادر می‌کرد ما رینگ و پیستونی تولید می‌کردیم که بنز آلمان با افتخار روی ماشین‌های خود نصب می‌کرد، اما امروز قطعه سازی هم نداریم.

برگرفته از سایت : دانشجو 

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۲ + ۱۴
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۴۰۰/۶/۲۵ - ۱۶:۱۱
حمایت از تولیدکنندگان در فضای رقابتی
خودرونگاران - عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در خصوص احتمال ممنوعیت واردات در صورت به اجرا در آمدن طرح ملی لوازم خانگی، گفت: شکی نیست که باید از تولیدکنندگان ایرانی حمایت کرد اما تنها در فضای...
۱۴۰۰/۶/۲۵ - ۱۲:۰۴
احضار رانندگان متخلف و ثبت شکایت پلاک در صورت تکرار تخلف
خودرونگاران - معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ از رصد ۲۴ ساعته سرعت غیرمجاز در معابر پایتخت خبر داد و گفت که رانندگان متخلف از طریق پیامک و تماس تلفنی برای اخذ تعهد به پلیس احضار می‌شو...
۱۴۰۰/۶/۲۵ - ۱۱:۰۲
رشد ۱.۵ درصدی تولید خودرو تا پایان مردادماه
خودرونگاران - بررسی آمارهای رسمی منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید ۳۸۶ هزار و ۲۷۷ دستگاه خودرو از سوی خودروسازان داخلی از ابتدای امسال تا پایان مرداد ماه است. آماری که حکایت از رشد ۱.۵ در...
۱۴۰۰/۶/۲۵ - ۱۰:۵۵
خانه‌تکانی خودرویی پس از کرونا
خودرونگاران - پس از آنکه نمایشگاه خودروی فرانکفورت در تابستان ۲۰۱۹ به پایان رسید، بسیاری گمان می‌کردند که سال بعد نیز این شهر میزبان خواهد بود، اما یک ویروس، تمام صنعت خودرو را در اغما فرو برد. هفته گ...
۱۴۰۰/۶/۲۵ - ۱۰:۲۰
به زودی پیش فروش تارا آغاز می شود
خودرونگاران - بر اساس اطلاعات بدست آمده، طرح جدید پیش فروش تارا، جدیدترین محصول ایران خودرو آغاز می‌شود.
۱۴۰۰/۶/۲۴ - ۱۶:۲۱
سند راهبردی لوازم خانگی چرا جای آرامش نگرانی ایجاد کرد؟
خودرونگاران - اخبار بد لوازم خانگی تمامی ندارد و آمارهای متناقض از ظرفیت‌های موجود در این بخش که عمدتاً توسط یکی دو تولید کننده در فضای رسانه‌ای کشور منتشر می‌شود نشان می‌دهد و آنچه امروز به عنوان سند...
۱۴۰۰/۶/۲۴ - ۱۶:۱۹
مردم از خرید سیلندرهای گاز کارکرده خودرو پرهیز کنند
خودرونگاران - معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی مشهد گفت: سیلندرهای گاز کارکرده، مستعمل و دست دوم بسیار خطرناک است و شهروندان از خرید این سیلندرها خودداری کنند.
۱۴۰۰/۶/۲۴ - ۱۵:۳۲
قرعه کشی فروش فوق العاده ایران خودرو برگزار شد
خودرونگاران - مشتریان نهایی سه محصول عرضه شده در طرح فروش فوق العاده ایران خودرو، از طریق قرعه کشی با حضور نمایندگان نهادهای نظارتی مشخص شدند.
۱۴۰۰/۶/۲۴ - ۱۴:۴۷
ممنوعیت واردات بعد از ۳ سال لغو می‌شود؟
خودرونگاران - اصلاحیه مصوبه واردات خودرو امروز در صحن مجلس به تصویب رسید و بر این اساس، واردات خودروهای نو و کارکرده بدون ایجاد تعهد ارزی جدید برای کشور و هر ۶ ماه یکبار مجاز است.
۱۴۰۰/۶/۲۴ - ۱۳:۵۰
تغییر ظرفیت تولید خودرو، برنامه جدید وزارت صمت
خودرونگاران - وزارت صمت برنامه تغییر تیراژ و نوع تولیدات صنعت خودرو را تا پایان سال جاری در دستور کار دارد همچنین برنامه‌های دیگری برای بهبود شرایط این صنعت تا سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ اجرایی می‌شود.
۱۴۰۰/۶/۲۴ - ۱۳:۴۸
کمیت و کیفیت مسئله خودرو در مجلس یازدهم باید مشخص شود
خودرونگاران - نماینده مردم سبزوار در مجلس با تأکید بر تعیین تکلیف مسئله کمیت و کیفیت خودرو گفت: زمینه رقابت تولیدکنندگان داخلی و رسیدن آنها به استانداردهای جهانی باید فراهم شود.
۱۴۰۰/۶/۲۴ - ۱۲:۳۲
اختلاف درباره سند خودرو از طریق مجلس رفع شود
خودرونگاران - سخنگوی قوه قضائیه گفت: به نظر بنده بهتر است که این مشکل از طریق مجلس رفع شود چراکه اختلاف نظر در مورد ماده ۲۹ است و تفسیر قانون عادی نیز بر عهده مجلس شورای اسلامی است که باید در این خصوص...
۱۴۰۰/۶/۲۴ - ۱۲:۲۸
نیاز به سامانه ثبت معاملات داریم
خودرونگاران - رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی تبریز اظهار داشت:‌ شیوه عرضه ثبت نامی با وجود شروط و بندهای مختلفی که برای آن طراحی شد بازهم عملا موفقت‌آمیز نبوده چراکه ۹۰ درصد آن خودروها با وکالتنا...
۱۴۰۰/۶/۲۱ - ۱۳:۱۵
فعلا خبری از پیش‌فروش خودروسازان نیست
خودرونگاران_پس از اینکه شورای رقابت تصمیم گرفت دیگر پیش‌ پرداخت‌های منتخبان طرح‌های پیش‌فروش یکساله خودروسازان مشمول تورم نشود و خودروهایی که قیمت آنها در زمان فروش مشخص نیست، اجازه عرضه در این طرح را...
۱۴۰۰/۶/۲۰ - ۱۴:۱۳
فروش۹۰ درصد خودروهای ثبت نامی در بازار
خودرونگاران - رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی اصفهان اظهار داشت: مطمئنا اگر خودروهای خارجی به صورت انبوه با هر قیمتی وارد بازار ایران شود، خودروهایی که در کشور هستند بین ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش قیمت خوا...
۱۴۰۰/۶/۲۰ - ۱۰:۳۴
دناپلاس توربوشارژ با گیربکس شش سرعته به تولید آزمایشی رسید
خودرونگاران - مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو از قرار گرفتن محصول دناپلاس توربوشارژ مجهز به گیربکس شش سرعته دستی در برنامه تولید روزانه خبر داد.
۱۴۰۰/۶/۱۸ - ۱۶:۱۲
آزاد سازی واردات، خودرو‌های خارجی را ارزان می کند؟
خودرونگاران_دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: با واردات خودرو، شاهد افت قابل توجه قیمت خودرو‌های خارجی در بازار خواهیم بود.
۱۴۰۰/۶/۲۰ - ۱۶:۳۳
طرح آزادسازی واردات خودرو فردا در صحن علنی مجلس بررسی خواهد شد
خودرونگاران - عضو کمیسیون صنایع مجلس با اعلام اینکه درحال حاضر عرضه و تقاضا در بازار خودرو متناسب نیست، گفت: در صورت تصویب این طرح مدیریت تقاضا و عرضه در بازار انجام و واردات خودرو نیز منطقی شده و فضا...
۱۴۰۰/۶/۲۰ - ۱۴:۵۴
چرا در نوسانات قیمت نباید خودرو بفروشیم؟ دلایل چیست؟
خودرونگاران - بازار خودرو این روزها نوسانات قیمت زیادی دارد و برای برخی از مالکان خودرو وسوسه‌انگیز شده است.یکی از اشتباهات رایج در بازار خودرو که توسط مالکان انجام می‌گیرد، فروش خودرو در نوسانات قیمت...
۱۴۰۰/۶/۲۰ - ۱۴:۳۰
کره و انحصار، دو بلا در آسمان لوازم خانگی ایران
خودرونگاران - درحالی شنیده می شود دو شرکت سامسونگ و ال جی بدون ثبت سفارش کالاهای خود را به ایران آورده و بااین شیوه می خواهندبخشی از ارزهای بلوکه شده کشور را ازآن خودکنندکه مجلس مخالفت خود رادر این زم...
۱۴۰۰/۶/۱۹ - ۱۱:۳۳
فروش فوق العاده سه محصول ایران خودرو از ۲۱ شهریورماه
خودرونگاران - گروه صنعتی ایران خودرو بیست و دومین مرحله فروش فوق‌العاده محصولات خود را با عرضه سه محصول پرمتقاضی از یکشنبه بیست و یکم شهریورماه به مدت سه روز اجرا می کند.
۱۴۰۰/۶/۱۸ - ۱۶:۰۷
اعلام ۴ پیش شرط رسیدن به تولید سه میلیون دستگاه خودرو در سال
خودرونگاران_یک فعال صنعت خودرو گفت: رسیدن به ظرفیت تولید سه میلیون دستگاه خودرو در گرو حل مشکلات بین ‏المللی و تولید رقابتی قطعه ‏‎سازان است.
۱۴۰۰/۶/۱۸ - ۱۶:۰۰
آغاز بازیافت در گورستان تایر
خودرونگاران_کویت بازیافت تایرهای خودرو را در گورستان عظیم تایرهای خود آغاز کرد.
۱۴۰۰/۶/۲۲ - ۱۵:۰۰
تعهدات معوق ساپیا در ماه جاری صفر شد
خودرونگاران_مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: با همکاری سازمان صنایع دفاع، نیروی هوایی ارتش و نیروی هوافضای سپاه پاسداران، قطعات مورد نیاز صنعت خودرو تامین شد و اکنون تمام دغدغه و تلاش ما این است که ...
۱۴۰۰/۶/۲۴ - ۱۱:۰۱
اتهام دپوی خودرو به ایران خودرو وارد نیست
خودرونگاران - رییس هیات تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از صنعت خودروسازی، گفت: با توجه به بازدید نزدیک از ایران خودرو، می‌توان گفت که اتهام دپوی خودرو در پارکینگ ها به این شرکت وارد نیست، زیرا تعداد ...
۱۴۰۰/۶/۱۸ - ۱۰:۲۶
سایپایدک به عنوان برترین شبکه خدمات پس از فروش در کل کشور معرفی شد
خودرونگاران_سازمان خدمات پس از فروش سایپا موفق به کسب رتبه نخست ارزیابی وضعیت شبکه نمایندگی‌ها (خودروهای سبک و سنگین) در بین شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پس از فروش خودرو شد و عنوان برترین شبکه خدمات پس...