امروز: یکشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۹/۶/۲۳ - ۰۹:۰۶
شناسه خبر: ۴۷۲۰۴۱
 
صورت‌های مالی بهار خودروسازان بررسی شد؛
رشد فروش خودرو سوار بر موج زیان
خودرونگاران - با ارائه گزارش عملکرد سه خودروساز بزرگ کشور به بورس، مشخص شد غول‌های جاده مخصوص در بهار امسال روندی صعودی را در تولید و فروش داشته‌اند، با این حال به روند زیاندهی خود ادامه داده‌اند.

به گزارش خودرونگاران به نقل از دنیای اقتصاد، طبق اطلاعاتی که ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو تحت‌عنوان صورت‌های مالی میاندوره‌ای سه ماهه به بورس اعلام کرده‌اند، روند تولید آنها در مقایسه با بهار سال گذشته صعودی بوده و به‌تبع آن، فروش‌شان نیز بالا رفته است. این در حالی است که خودروسازان روندی متفاوت از یکدیگر را طی سه ماه امسال از خود به‌جا گذاشته‌اند. بر این اساس، هرچند هرسه خودروساز بهار امسال را هم با زیان پشت‌سر گذاشته‌اند، با این حال سایپا و پارس‌خودرو نسبت به سه ماه نخست سال گذشته کاهش زیاندهی را به خود می‌بینند، اما ایران‌خودرو بیشتر ضرر کرده است.

هر چه هست، در حالت کلی، سه خودروساز بزرگ کشور طی بهار امسال در مجموع 203 هزار و 246 دستگاه انواع محصول را به تولید رسانده‌اند که در مقایسه با بهار 98، بیش از 9 درصد افزایش را نشان می‌دهد. در بخش فروش نیز نیز غول‌های جاده مخصوص توانسته‌اند 169 هزار و 959 دستگاه انواع محصول را طی سه ماه امسال به فروش برسانند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته (با رقم 115 هزار و 567 دستگاه)، بیش از 47 درصد رشد را نشان می‌دهد. در بخش سود و زیان اما کل زیان سه ماهه امسال خودروسازان بیش از چهار هزار و 400 میلیارد تومان است. این در حالی است که آنها در بهار 98 حدود 2 هزار و 900 میلیارد تومان زیان دیده بودند، بنابراین بالغ بر هزار و 500 میلیارد تومان به زیان آنها در بهار امسال اضافه شده است.

در باب اینکه چرا خودروسازان کماکان در زیاندهی به سر می‌برند و با وجود افزایش تولید و همچنین نرخ محصولات در مقایسه با بهار 98، دخل و خرج‌شان با هم نمی‌خواند، دلایل مختلفی از سوی کارشناسان و فعالان صنعت خودرو مطرح می‌شود. اگر پای صحبت خودروسازان بنشینیم، آنها از قیمت‌گذاری دستوری و همچنین وجود نیروهای مازاد به‌عنوان دلایل اصلی تداوم زیاندهی‌شان یاد می‌کنند، حال آنکه برخی کارشناسان معتقدند سوء‌مدیریت و ضعف ساختار مالی به همراه ریخت و پاش‌ها و البته برخی سرمایه‌گذاری‌های دستوری نقش مهمی در زیاندهی سه خودرو‌ساز بزرگ کشور دارند. این دسته از کارشناسان البته اثر نرخ‌گذاری دستوری بر زیانده‌شدن خودروسازان را رد نمی‌کنند، اما معتقدند نباید همه تقصیرها را بر گردن این سیاست انداخت و خودروسازان را از ثبت این کارنامه ضعیف مالی، مبرا کرد.

اما اینکه نرخ‌گذاری دستوری چه اثری بر زیاندهی خودروسازان داشته، با کمتر بودن قیمت‌های اعلامی از سوی نهادهای رگولاتوری در مقایسه با هزینه‌های تولید در ارتباط است. در حال‌حاضر شورای رقابت دستورالعمل تعیین قیمت خودروهای داخلی را صادر می‌کند و خودروسازان مدعی هستند، قیمت‌ها با هزینه‌های تولیدشان همخوانی ندارد. هرچند شورای رقابت می‌گوید با استناد به اسناد و مدارک مالی ارائه شده از سوی شرکت‌های خودروساز، دستورالعمل قیمتی را تعیین می‌کند، با این حال خودروسازان ادعا دارند شورا بخشی از هزینه‌های آنها را نمی‌پذیرد و به همین دلیل، قیمت‌های اعلامی به اصطلاح «عادله» نیست. به گفته خودروسازان، وقتی محصولات آنها زیر قیمت تمام‌شده واقعی به فروش می‌رسد، زیاندهی اتفاقی کاملا طبیعی است و نمی‌توان آن را با مسائلی مانند بهبود بهره‌وری و کاهش سایر هزینه‌ها متوقف کرد. نکته دیگری که فعالان صنعت خودرو در موضوع زیاندهی به آن اشاره می‌کنند، وجود نیروهای مازاد است. به گفته آنها، صنعت خودرو کلی نیروی مازاد دارد به‌خصوص حالا که تولید نیز بسیار کاهش یافته و خیلی پایین‌تر از ظرفیت اسمی است. ازآنجاکه سه خودروساز بزرگ کشور به نوعی دولتی محسوب می‌شوند، امکان تعدیل نیرو حتی در مواقع بحرانی (مانند تحریم و زمانی که تیراژ افتی شدید را به خود می‌بیند) وجود ندارد، بنابراین کلی هزینه بابت حقوق و مزایای این نیروها به شرکت‌های خودروساز تحمیل می‌شود. نکته دیگر اینجاست که به‌دلیل ماهیت دولتی خودروسازان، بخشی از نیروی انسانی فعلی در نتیجه سفارش افراد سیاسی به‌کار گرفته شده‌اند، آن هم در شرایطی که شاید اصلا نیازی به جذب‌شان نبوده است. در کنار اینها اما افت شدید تولید به‌دلیل تحریم‌ها را نیز نمی‌توان به‌عنوان دیگر موضوع اثرگذار بر زیاندهی خودروسازان منکر شد. به هر حال هرچه تولید رسمی در مقایسه با ظرفیت اسمی پایین بیاید، هزینه‌های سربار افزایش خواهد یافت و این موضوع در روند زیاندهی اثرگذار است.

اما از زیاندهی خودروسازان که بگذریم، آنها در تولید و فروش طی بهار امسال و نسبت به بهار 98، روندی صعودی داشته‌اند. بهبود تولید در حالی رخ داده که صنعت خودرو ایران همچنان درگیر تحریم‌های سختگیرانه آمریکا و به‌تبع آن، دیگر کشورها است. تحریم که از دو سال پیش آغاز و کماکان ادامه دارد، سبب شده دسترسی خودروسازان و قطعه‌سازان به قطعات و مواد اولیه خارجی محدود شود و این موضوع تولید را با افتی بزرگ مواجه کرده است. گفته می‌شود خودروسازی ایران ظرفیت تولیدی دو میلیون دستگاهی دارد، با این حال تحریم و سایر مشکلات اجازه نمی‌دهد تیراژ به سقف موجود بچسبد. با این حال اما خودروسازان در حال‌حاضر به ثبات نسبی در تولید رسیده‌اند و اگرچه بعید است به این زودی‌ها رکورد سال 90 خود (تیراژ یک میلیون و 600 هزار دستگاهی) را تکرار کرده یا به آن نزدیک شوند، با این حال در مقایسه با دوران اولیه تحریم اوضاع نسبتا بهتری دارند. طی دو سال گذشته از تحریم، برخی محصولات از خطوط تولید خودروسازان حذف شد، با این حال روند جایگزنی آنها با محصولات جدید مدت‌هاست آغاز شده و ادامه خواهد داشت. این موضوع می‌تواند آمار تولید خودروسازان را طی سال‌جاری بهبود ببخشد، البته مشروط بر آنکه تحریم ومشکلات مالی مانع نشوند.

در نهایت اما روند صعودی فروش نیز اتفاق دیگری است که در بهار امسال و نسبت به بهار 98 در بخش اصلی خودروسازی ایران رخ داده است. این موضوع ریشه در بهبود تولید دارد و با توجه به برنامه‌ریزی وزارت صنعت،معدن و تجارت برای افزایش فروش، طی امسال خودروسازان بازهم ارقام بالاتری در فروش به ثبت خواهند رساند.

  جزئیات عملکرد سه ماهه خودروسازان
اما نگاهی به جزئیات کارنامه بهاری خودروسازان در تولید، فروش و سود و زیان بیندازیم و ببینیم هر کدام چه عملکردی نسبت به بهار 98 داشته‌اند. در بین سه خودروساز بزرگ کشور، ایران‌خودرو صاحب بیشترین میزان تولید و فروش بوده و البته زیان بسیار بالاتری را نیز در مقایسه با سایپا و پارس‌خودرو از خود به جا گذاشته است. طبق صورت‌های مالی ارائه شده به بورس توسط ایران‌خودرو، درآمد عملیاتی این شرکت در بهار امسال بالغ بر هشت هزار و 900 میلیارد تومان بوده که در مقایسه با بهار 98، حدود 105 درصد رشد را نشان می‌دهد.

این شرکت همچنین طی بهار امسال بالغ بر 96 هزار دستگاه انواع محصول را به تولید رسانده که نسبت به بهار 98، حدود 39 درصد رشد را به خود می‌بیند. در بین محصولات این شرکت، گروه پژو دارای بیشترین تیراژ (69 هزار و 233 دستگاه) است و هایمای مونتاژی چینی هم کمترین میزان تولید را دارد. در بهار امسال اما ایران‌خودرو نه تندر-90 تولید کرده و نه سوزوکی گرندویتارا و نه دانگ فنگ. ایران‌خودرویی‌ها در فروش بهار امسال خود نیز آماری 76 هزار و 370 دستگاهی به جا گذاشته‌اند که نسبت به بهار 98 رشد حدودا 48 درصدی را نشان می‌دهد. آبی‌های جاده مخصوص اما در بهار امسال زیانی هنگفت را تجربه کرده‌اند که در مقایسه با فصل مشابه سال گذشته صعودی شدید را به خود می‌بیند. بر این اساس، زیانی بالغ بر سه هزار و 700 میلیارد تومان برای ایران‌خودرو به ثبت رسیده و این در حالی است که نسبت به بهار 98، حدود 109 درصد رشد کرده است.

رشد زیاندهی بزرگ‌ترین خودروساز ایران در بهار امسال و نسبت به فصل مشابه سال گذشته در حالی است که سایپا و پارس‌خودرو روندی نزولی در زیاندهی داشته‌اند. طبق صورت‌های مالی سایپا، این شرکت در بهار امسال بیش از 410 میلیارد تومان زیان دیده که نسبت به بهار 98 حدود 48 درصد افت را نشان می‌دهد. بنابراین سایپایی‌ها اگرچه به زیاندهی خود طی سه ماه ابتدایی امسال ادامه داده‌اند، اما در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته روندی کاهشی داشته‌اند. صورت‌های مالی سایپا همچنین نشان می‌دهند این شرکت در بهار سال‌جاری بالغ بر 2 هزار و 600 میلیارد تومان درآمد عملیاتی داشته که در مقایسه با بهار 98، حدود 72 درصد رشد داشته است. سایپا اما در تولید روندی نزولی داشته، با این حال، فروش این شرکت بهتر شده است. نارنجی‌های جاده مخصوص در مجموع به تولیدی بیش از 106 هزار دستگاه در بهار امسال دست یافته‌اند، با این حال نسبت به فصل مشابه 98، حدود هشت درصد کاهش را به خود می‌بینند.  همچنین  فروش 71 هزار و 797 دستگاهی سایپا در بهار امسال، بهبود حدودا 47 درصدی را نسبت به بهار 98 در پی داشته است.

در پارس‌خودرو نیز که زیرمجموعه سایپا به شمار می‌رود، رشد حدودا 49 درصدی در فروش حاصل شده است. این شرکت همچنین 27 هزار و 136 دستگاه محصول را در بهار امسال تولید کرده که نسبت به فصل مشابه سال گذشته 13 درصد افزایش داشته است. سومین خودروساز بزرگ ایران اما هرچند در بهار امسال نیز زیان دیده است، اما روند آن در مقایسه با بهار 98 کاهش را به خود می‌بیند. زیان بهار امسال پارس‌خودرو بیش از 305 میلیارد تومان بوده که در مقایسه با بهار سال گذشته هفت درصد کاهش نشان می‌دهد. این شرکت همچنین از محل فروش محصولات خود طی سه ماه ابتدایی امسال، بیش از 537 میلیارد تومان درآمد به اصطلاح عملیاتی به دست آورده که نسبت به بهار 98 حدود 234 درصد رشد داشته است.

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۱۳ + ۱۱
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۹/۶/۳۰ - ۱۴:۳۲
بدنبال تفاهمنامه با شرکت‌های داخلی برای تولید خودروی ویژه معلولان هستیم
خودرونگاران - سرپرست دفتر توانمندسازی افراد دارای معلولیت سازمان بهزیستی کشور گفت: ممنوعیت واردات خودرو، واردات خودرو ویژه معلولان را نیز معلق کرده و اکنون واردات خودرو انجام نمی‌شود اما تلاش داریم تا...
۱۳۹۹/۶/۳۰ - ۱۳:۵۷
مجلس چگونه می‌تواند بازار خودرو را ساماندهی کند؟
خودرونگاران - یک کارشناس صنعت خودرو، با توجه به انتقادهای برخی نمایندگان مجلس به نبود وزیر در وزارتخانه صمت، چالش انتخاب وزیر بین دولت و مجلس را خاصیت دموکراسی دانست و تاکید کرد: تا زمانی که نگرش‌ نما...
۱۳۹۹/۶/۳۰ - ۱۳:۴۶
سرگردانی مشتریان رامک‌خودرو پشت درهای دادگاه و گمرک
خودرونگاران - طبق ادعای مشتریان رامک‌خودرو، پس از چندین سال انتظار، حال که وقت اجرای حکم دادگاه حقوقی است، مشکل جدیدی ایجاد شده است. پس از قطعیت حکم، دستور رفع توقیف خودروها و تحویل آن‌ها به مشتریان ص...
۱۳۹۹/۶/۳۰ - ۱۳:۴۳
آشفتگی بازار خودرو به دلیل نبود فرمانده‌ واحد در عرصه اقتصاد است
خودرونگاران - سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به گرانی خودرو و تقاضای ۸ میلیونی برای خرید خودرو در طرح های فروش گفت: وقتی یک فرمانده‌ واحد در عرصه اقتصاد نداشته باشیم، چنین نوساناتی رخ می‌د...
۱۳۹۹/۶/۳۰ - ۱۳:۲۳
ماجرای "دستور شفاهی" حذف قفل سیستمی اظهار کالاهای گروه چهار و خودروهای وارداتی چه بود؟+سند
خودرونگاران - چند قبل معاون برنامه ریزی گمرک از دستور شفاهی رئیس کل گمرک برای حذف قفل سیستمی اظهار گروه کالایی چهار و خودرو خبر داده بود.
۱۳۹۹/۶/۳۰ - ۱۳:۱۷
بایدها و نبایدهای عرضه خودرو در بورس
خودرونگاران- پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس توضیحاتی درباره تاثیر عرضه خودرو در بورس بر قیمت آن ارائه کرد.
۱۳۹۹/۶/۳۰ - ۱۳:۱۴
رشد ۲۰۰ درصدی تولید در بهمن دیزل، نشان دستیابی به جهش تولید
خودرونگاران - شرکت بهمن دیزل به عنوان یک شرکت خصوصی در حوزه تولید خودروهای تجاری و مسافری با برنامه‌ریزی و تدوین استراتژی مناسب توانست بحران ناشی از تحریم ها را پشت سر بگذارد که بومی سازی محصولات شیل...
۱۳۹۹/۶/۳۰ - ۱۲:۲۶
ماشین نویسی، صحبت با مخاطب به روش خیابونی
خودرونگاران | بازار ماشین نویسی هر از چند گاهی به مناسبت مختلف داغ می شود، و عده ای برای ماشین نویسی های مجانی آن هم با جملات خاص در معابر می ایستند. رویدادی که اگر چه بصورت دائمی جزو یکی از تخلفات ...
۱۳۹۹/۶/۳۰ - ۱۲:۱۷
شباهت سانتاکروز و توسان
خودرونگاران - در بحبوحه عرضه جدیدترین نسل هیوندای توسان، لورنز گلاب، مدیر گروه جهانی محصولات هیوندای اعلام کرد که نسل آتی پیکاپ سانتاکروز، زمینه‌های مشترکی با کراس‌اوور جدید توسان دارد.
۱۳۹۹/۶/۳۰ - ۱۱:۲۶
خودروهای سنگین باکیفیت تولید می‌شوند
خودرونگاران - براساس گزارش ارزیابی کیفی انواع خودروها در مردادماه سال جاری، خودروهای سنگین تولیدی در این ماه، حداقل سه ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کرده‌اند که نشان می‌دهد در مقایسه با کیفیت خودروها...
۱۳۹۹/۶/۳۰ - ۱۱:۱۱
نکات مهم در رانندگی با خودروهای دنده اتوماتیک
خودرونگاران - امروزه با پیشرفت تکنولوژی و ماشینی شدن زندگی ها، رانندگی در خیابان‌های شلوغ طاقت‌فرساست، مخصوصا اگر مجبور باشید ساعت‌های زیادی را به رانندگی مشغول باشید.در این شرایط اتومبیل دنده‌ای انت...
۱۳۹۹/۶/۳۰ - ۱۰:۳۸
رقص فراری Portofino M در ایتالیا
خودرونگاران - فراری نهخستین خودروی خود در دوران کرونا را رونمایی کرد ، فراری Portofino M نسخه به روز رسانی شده خودروی روباز پورتوفینو است که پیشرانه ای 612 اسب بخاری و جعبه دنده ای هشت سرعته دوکلاچه ...
۱۳۹۹/۶/۳۰ - ۱۰:۲۸
واردات خودرو در ازای صادرات قطعه!
خودرونگاران - دبیر انجمن واردکنندگان خودرو خبر داد: براساس طرح جدیدی که مجلس ارائه داده ممکن است واردات خودرو به ازای صادرات قطعه خودرو به دیگر کشورها امکان‌پذیر شود.
۱۳۹۹/۶/۲۲ - ۱۵:۲۶
از کاهش فروش تا گرایش مردم به سمت خودروهای کارکرده
خودرونگاران - کل فروش خودروهای سواری در سراسر جهان حدود هفت درصد در ماه جولای نسبت به سال گذشته کاهش داشته است که اصلی ترین دلیل آن تأثیرات اقتصادی همه‌گیری ویروس کروناست. افزایش نرخ بیکاری در جهان ب...
۱۳۹۹/۶/۲۲ - ۱۵:۰۹
کاهش ۵ تا ۱۲ میلیونی قیمت خودروهای داخلی در بازار
خودرونگاران - رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو با بیان اینکه همچنان قیمت‌های انواع خودرو کاذب بوده و مردم نباید تحت تاثیر قیمت‌ها قرار بگیرند، گفت: در حال حاضر قیمت انواع خودروها ۵ تا ۱۲ میلیون تومان کاهش...
۱۳۹۹/۶/۲۲ - ۱۳:۲۵
ایده های ناباورانه خودرویی در دو قدمی تحقق
خودرونگاران - رونمایی تویوتا از اولین خودروی پرنده‌اش بهانه‌ای شد تا با ایده‌های باورنکردنی برای آینده دنیای حمل‌و‌نقل آشنا شویم.
۱۳۹۹/۶/۲۲ - ۱۴:۳۴
تحویل حضوری خودرو به مشتریان در روزهای جمعه
خودرونگاران - مدیر تحویل و لجستیک محصولات ایران خودرو از ایجاد امکان تحویل حضوری خودروها در محل کارخانه و یا پارکینگ های خودرو، در تمامی روزهای هفته و حتی جمعه ها خبر داد.
۱۳۹۹/۶/۲۲ - ۱۶:۳۶
۲ طرح ساماندهی بازار خودرو با یکدیگر ادغام می‌شوند
خودرونگاران - یک عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که قرار نیست طرح ساماندهی بازار خودرو (مصوب مجلس دهم) مسکوت بماند گفت که احتمالا این طرح با طرح نمایندگان مجلس یازده...
۱۳۹۹/۶/۲۲ - ۱۴:۵۵
پروژه توانمندسازی سرمایه های انسانی با برگزاری آزمون جامع شایستگی های فنی در شرکت پرشیاخودرو
خودرونگاران - مجموعه پرشیا خودرو در راستای افزایش سطح کیفی پرسنل متخصص و توانمندسازی سرمایه های انسانی، آزمونی با عنوان ارزیابی دانش تخصصی نیروهای فنی با حضور حدود 100 تن از پرسنل این شرکت برگزار نمود...
۱۳۹۹/۶/۲۲ - ۱۶:۳۹
احتکار خودرو توسط خودروسازان صحت ندارد
خودرونگاران - مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در سایت مازندران ایران خودرو مجموعا حدود ۳ هزار دستگاه خودرو وجود دارد که ۲ هزار دستگاه خودرو دارای کسری قطعه هستند و امکان تحویل‌شا...
۱۳۹۹/۶/۲۳ - ۰۹:۳۰
فروش فوق العاده خودرو با تحویل یک تا سه ماهه
خودرونگاران - معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به برنامه فروش فوق العاده خودرو با تحویل یک الی سه ماهه گفت: شرکت های ایران خودرو و سایپا ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو را به صورت فروش فوق ال...
۱۳۹۹/۶/۲۳ - ۰۹:۰۶
رشد فروش خودرو سوار بر موج زیان
خودرونگاران - با ارائه گزارش عملکرد سه خودروساز بزرگ کشور به بورس، مشخص شد غول‌های جاده مخصوص در بهار امسال روندی صعودی را در تولید و فروش داشته‌اند، با این حال به روند زیاندهی خود ادامه داده‌اند.
۱۳۹۹/۶/۲۳ - ۱۱:۲۵
افزایش ۴۵ درصدی تولید در ایران خودرو
خودرونگاران_گروه صنعتی ایران خودرو از ابتدای امسال تا روز بیستم شهریورماه موفق به تولید بیش از ۲۲۰ هزار دستگاه خودرو شده که حکایت از افزایش ۴۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد.
۱۳۹۹/۶/۲۳ - ۰۹:۲۵
چرا کارت سوخت موتورسیکلت برای خودرو صادر می شود؟
خودرونگاران - روی برخی از کارت های سوخت خودروهای صادر شده از سوی شرکت پخش فراورده های نفتی عبارت کارت هوشمند سوخت موتور سیکلت ویا کامیون درج شده که طبق گفته سخنگوی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی این مس...
۱۳۹۹/۶/۲۳ - ۱۲:۳۱
نرخ معاینه فنی خودرو‌ها افزایش نیافته است
خودرونگاران_جعفریان گفت: هیچ افزایش قیمتی در نرخ معاینه فنی خودرو‌ها تاکنون اعمال نشده است.
۱۳۹۹/۶/۲۳ - ۱۱:۲۸
۲۷۳ ثبت سفارش جعلی واردات خودرو کشف شد
خودرونگاران_گمرک ایران بخشنامه‌ای فوری در خصوص ترخیص برخی خودروهای درگمرک‌مانده صادر کرد.