امروز: چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۰ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۹/۶/۲ - ۱۲:۰۸
شناسه خبر: ۴۷۱۷۱۳
 
هزار میلیارد تومان ملت در گمرک خاک می خورد
سنگ اندازی عمدی پیش پای واردات
خودرونگاران | آخرین مهلت ترخیص خودروهای بلاتکلیف مانده در گمرکات کشور طی در هفته پایانی قرار دارد و از مجموع ۵ هزار و ۱۰۸ خودرو باقی مانده که باید طی مصوبه بهمن ماه ۹۸ ترخیص می‌شد، هنوز ۲ هزار ۱۰۰ دستگاه سرنوشتی نامعلوم دارند. خودروهایی که ارزش آن‌ها ۱۰ هزار میلیارد ریال برآورد شده و اسیر اعمال ‌نظرهای سلیقه‌ای متولیان است. این نیز در شرایطی است که اگر این تعداد خودرو ترخیص می‌شدند کمی از تقاضای کاذب در بازار کاسته و حتی قیمت خودرو هم متعادل‌تر می‌شد. در این خصوص مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو توضیح می‌دهد.

در حال حاضر چهارمین مهلت ترخیص خودروها هم رو به پایان است و هنوز شاهد این هستیم چندین هزار دستگاه خودرو از گمرک ترخیص نشده‌اند، دلیل این تعلل چندساله چیست؟

هرچند امیدوار بودیم در سال ۹۹ گشایشی ایجاد شود و واردات خودرو همچون سال‌های قبل از ممنوعیت آزاد شود اما نه تنها این معضل برطرف نشده بلکه اکنون شاهد دپو ۲ هزار و ۱۰۰ دستگاه خودرو از سال‌های قبل هم هستیم.  دلیل این ماجرا هم شاید تغییرات عمده در وزارت صمت اعم از تغییر وزیر، معاون وزیر، مدیرکل دفتر مقررات، کارشناسان و همچنین کارشکنی‌های بسیار زیاد از وزارت صمت باشد که مصوبه تاکنون با تاخیر مواجه شده است.

 

با توجه به اینکه اشاره کردید تاکنون تغییرات گسترده‌ای در لایحه‌های مدیریتی وزارت صمت ایجاد شده، هیچکدام از مدیران برنامه‌ای برای ترخیص خودروهای مردم که  پول آن را هم پرداخت کرده‌ نداشته‌اند؟

متاسفانه این روند در زمان دو وزیر پیشین و سرپرست قبلی وزارت صمت ادامه داشت. بلاتکلیفی، سردرگمی، عدم همکاری و عدم تمایل به ترخیص این خودروها از گمرکات به دلایل غیرموجه و موجه است و اگر خودروها همچنان در گمرکات باقی بماند دود آن به طور حتم به چشم مشتری می‌رود؛ چراکه مشتریان پول خودروها را پرداخت کردند و سال‌هاست منتظر ترخیص آن‌ها از گمرکات هستند.

 

استدلال مسئولان وزارت صمت برای عدم ترخیص این خودروها چیست؟

وزارت صمت، دفتر مقررات و سازمان حمایت دور باطلی را ایجاد کردند که باید گارانتی را در سامانه بارگذاری کرد، وقتی می‌گویم سامانه را باز کنید اعلام می‌کنند که باید کارت بازرگانی معتبر داشته باشید، این نیز درحالی است که سه سال پیش امکان چنین تجارتی وجود داشته و حالا دیگر کارت بازرگانی نداریم که از ما درخواست می‌کنند. بنابراین سایت را باز نمی‌کنند و این موضوع هم برخلاف مصوبه دولت است.

البته مشکل به همین جا منتهی نمی‌شود و پیوسته تغییراتی را اعمال می‌کنند که مانع ترخیص خودروها می‌شود. در این راستا حدود ۱۰ روز گذشته نیز کالاهای گروه چهار و خروج آن‌ها را از گمرک ممنوع اعلام کردند. این گروه شامل خودرو و کالاهای مصرفی می‌شود. هرچند طی جلساتی که داشتیم اعلام کردیم که خودرو باید مستثنی باشد چراکه مصوبه هیات دولت را داشت، اما با تغییر قوانین همچنان گرفتاری‌های جدیدی را در بحث ترخیص خودروهای دپو شده ایجاد کردند.

 

اگر بر اساس مصوبه دولت اقدام شود، به نظرتان چند روز زمان می‌برد تا خودروهای دپو شده از گمرک ترخیص و به دست صاحبان آن‌ها برسد؟

مهرداد جمال ارونقی، معاون گمرک ایران نیز در این خصوص اظهار نظر کردند و گفتند درحال حاضر ۲ هزار ۱۰۰ دستگاه خودرو در گمرکات موجود و آماده ترخیص است که حدود ۹۰۰ دستگاه آن در دست مراجع قضایی است. بنابراین اگر دستگاه‌ها همکاری کنند می‌توان تنها طی چند روز این تعداد خودرو را از گمرکات خارج کرد و برای همیشه شر این فساد چهارساله را کم کرد.

علاوه بر این مشکلاتی که درباره آن‌ها صحبت شد، خودروهای یک نفر را هم به سازمان اموال تملیکی معرفی کردند که آن‌ها را به مزایده گذاشتند و برای مردم مشکل ایجاد کردند. سازمان تعزیرات حکومتی تهران به دلیل پنچ شماره شاسی که قصد داشت ما به تفاوت نرخ ارز را پرداخت نکنند بارها اعلام کرده که این تفاوت نرخ ارز باید توسط مردم پرداخت شود، هرچند این خودروها مصوبه دولت را هم داشتند. با این حال در یک اقدام خلاف قانون و فراقانونی کلیه اموال شرکت به همراه کلیه خودروهای آن در گمرکات، اموال شخصی، تلفن مدیران و کارت‌های بازرگانی را به دلیل پنچ خودرو توقیف و اصرار دارند که این پنج خودرو را به نام پنچ شاکی سند زده تا مابقی اموال را آزاد کنیم.

 

اگر چاره‌ای برای این معضل اندیشیده نشود، به نظرتان چه تعداد از خودروها توسط سازمان اموال تملیکی مصادره می‌شود؟

مسئول این مشکل سازمان تعزیرات حکومتی است که اگر به این رویه ادامه یابد پیش‌بینی می‌شود حداقل ۲۰۰ نفر از مردم نتوانند خودروهای خود را تحویل بگیرند. برای جلوگیری از این اتفاق نیز تاکنون مکاتبات و اطلاع رسانی به وزیر، معاونین، مدیرکل استان تهران، رئیس سازمان تعزیرات حکومتی انجام شده اما مشخص نیست چرا همچنان برخلاف قانون عمل می‌شود

 

اشاره کردید که مهلت سه ماهه برای ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک برای چهارمین بار تمدید شده است، اگر این دو هفته هم پایان یابد و همچنان کارشکنی‌هایی که به آن اشاره کردید ادامه یابد باز هم این مهلت تمدید می‌شود؟

خیر، بعید می‌دانم برای پنجمین بار این مهلت تمدید شود و گلایه ما نیز همین است که چرا دولت چندین بار تمدید انجام داده اما وزارت صمت با فاصله زمانی زیادی متوجه این زمان شده و هیچ اقدامی نکرده است. البته این نکته هم قابل توجه است که گمرک همیشه آخرین بخش است که مصوبه دولت را دریافت و با دیر عمل کردن به آن گره‌ای از مشکلات مردم باز نمی‌کند.

 

به نظرتان آزاد شدن این تعداد از اموال مردم و تزریق به بازاری که متولیان بعد از دو سال همچنان اصرار به وجود حباب در آن دارند چقدر در کاهش تقاضا موثر است؟

نگاه بیماری به خودروهای مانده در گمرک وجود دارد که کسی آن‌ها را متوجه نمی‌شود، از زمانی که تصمیم گرفته شد خودرو وارد نشود قیمت پراید ۱۰۰ میلیون شد. به بهانه تحریم ریشه وارد کنندگان خودرو را زدند و گفتند انحصار خودروسازان داخلی نیاز بازار را تامین و تولید داخلی را تقویت می‌کند اما  فقط نظم بازار را برهم زدند و به اهداف برنامه ‌ریزی‌ شده‌شان هم نرسیدند.

چراکه رابطه مستقیمی بین واردات قطعات خودرو و تولید خودروسازان داخلی وجود دارد. یعنی حتی برای تولید هم همچنان به واردات نیاز است. متاسفانه هنوز باور نکرده‌اند که هربار واردات افزایش یافته تولید نیز بالا رفته است. البته به این نکته هم باید اشاره کنم که تمام این مشکلات از دوره آقای نعمت‌زاده مطرح شد که قصد داشت به نفع یک خودروساز خاص بازار را مهندسی کند، اما او هم موفق نشد. چرا که مسئولان دولت یا استفاده از امضاهای طلایی برای خود انحصار ایجاد می‌کنند.

 

حالا واردات خودروها انجام شده و مردم نیز برای خرید این خودروها مبالغی را پرداخت کرده‌اند و نمی‌توان اموال مردم را بیش از این نگه داشت، به نظرتان چه بخش‌هایی موظف هستند به این موضوع ورود کنند و این مشکل چند ساله را رفع کنند؟

شورای سیاستگذاری خودرو محل مذاکره، تبادل نظر، ایجاد تفاهم و مباحثه در خصوص نحوه تامین خودرو کشور است. اما حالا شاهد این هستیم که شورای سیاستگذاری تنها به محل حضور ایران‌خودرو، سایپا، انجمن تولیدکنندگان خودرو و رفع معضلات این بخش‌ها تبدیل شده است.

 

بنابراین تا زمانی که این شورا با حضور نماینده مصرف کننده، نماینده واردکننده، نماینده قطعه ‌ساز، نماینده اسقاط خودرو، نماینده تولیدکنندگان با حضور وزیر، گمرک، بانک مرکزی و نمایندگان مجلس دور هم جمع نشوند و راهکارهای کاهش قیمت خودرو در بازار و تامین نیاز مردم را پیدا نکنند و به نقطه مشترک نرسند این مشکلات هم برطرف نخواهد شد. بنابراین تنها در این شرایط است که می‌توان بازار را نظارت کرد. طی چهار سال گذشته بالغ بر ۲۵ نامه به وزرا مختلف که آمدند و رفتند نوشتیم تا شورای سیاستگذاری خودرو برای کل خودروهای کشور باشد نه اینکه فقط معضل خودروسازان کشور را مورد توجه قرار دهند.

این انجمن که نباید برای دو خودروساز وام و تسهیلات گمرکی بگیرد، نام این شورا با این شرایط که سیاستگذاری صنعت خودرو نیست. چند بار می‌توان از یک رانت استفاده کرد، پس از آن ذینفعان نیز دچار مشکل می شوند. تا زمانی که با مردم، کارآفرین و تولیدکننده بخش خصوصی صادق نباشند، همه را کنار هم با صداقت جمع نکنند معضلات این کشور در خصوص خودرو هم حل نخواهد شد.

 

ارزش خودروهای مانده در گمرک به عنوان دارایی مردم را چه مقدار برآورد می‌کنید؟

با توجه به اینکه ۲ هزار خودرو در گمرک است متوسط قیمت هر خودرو را ۲۰ هزار دلار در نظر بگیریم و نرخ دلار را هم ۲۰ هزارتومان عنوان کنیم، حداقل ۸۰۰ میلیارد تومان یا بهتر بگویم هزار میلیارد تومان سرمایه مردم در گمرک خوابیده است.

 

برگرفته از سایت بازار

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۴ + ۳
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۴۰۰/۹/۱۷ - ۰۰:۰۰
صفادشت، شهرِ سالم به همت هلدینگ رایزکو
خودرونگاران - نخستین جشنواره انتخاب معلم و جوان برتر صفادشت در قالب اولین گام طرح صفادشت، شهر سالم روز دوشنبه، ۱۵ آذر‌ماه در فرهنگسرای صفادشت برگزار شد.
۱۴۰۰/۹/۱۶ - ۱۵:۵۹
رشد عجیب قیمت خودرو در بازار
خودرونگاران - شدت افزایش قیمت ها در بازار تهران افزایش یافت؛ این در شرایطی است که خرید و فروش در حداقل ممکن قرار دارد.
۱۴۰۰/۹/۱۶ - ۱۳:۱۸
چراغ اول برای تولید خودروی دوگانه‌سوز روشن شد
خودرونگاران - رویکرد وزارت نفت در دولت سیزدهم بر تولید کارخانه‌ای خودروهای دوگانه‌سوز متمرکز شده است و در هفته جاری نخستین قرارداد تولید ۴۵ هزار خودروی دوگانه‌سوز بین شرکت ملی پخش و ایران‌خودرو منعقد ...
۱۴۰۰/۹/۱۶ - ۱۳:۰۹
آزادسازی قیمت خودرو؛ لغو تیر خلاص!
خودرونگاران-مشکلات مربوط به تولید و توسعه در سال های اخیر بویژه در حوزه صنعت خودرو، برکسی پوشیده نیست؛ معضلاتی که هر کدام به تنهایی سد راه تولید، پیشرفت شرکت های صنعتی و رونق اقتصادی کشور است.
۱۴۰۰/۹/۱۶ - ۱۲:۱۲
تجهیز ۲۰۰ نمایندگی ایران خودرو به خدمات آپکو تا پایان سال
خودرونگاران - سرپرست شرکت آپکو، گفت: تا انتهای سال، ۲۰۰ نمایندگی به تدریج با دریافت آموزش های لازم، امکان ارایه خدمات نصب، فروش آپشن، خدمات تیونینگ و دیتیلینگ را خواهند داشت و مشتریان با سهولت بیشتری ...
۱۴۰۰/۹/۱۶ - ۱۰:۳۵
بازی دلالان با قیمت لاستیک
خودرونگاران- دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیونداران گفت: قیمت لاستیک برای کامیون‌داران همچنان افزایش یافته و می‌یابد و در این میان دستگاه‌های متولی نظارتی بر این روند نمی‌کنند تا دو برابر نرخ منطقی به ...
۱۴۰۰/۹/۱۶ - ۰۹:۳۰
تمدید طرح ترخیص موتورسیکلت‌های رسوبی در پایتخت
خودرونگاران - معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ از مالکین تهرانی موتورسیکلت‌هایی که هنوز برای ترخیص اقدامی نکرده‌اند خواست جهت ترخیص موتورسیکلت خود به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کنند.
۱۴۰۰/۹/۱۶ - ۰۹:۲۳
ثبات تولید تجاری‌ها در آبان
خودرونگاران - آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت از ثبات تولید انواع خودروهای تجاری در کشور طی هشت ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد.
۱۴۰۰/۹/۱۶ - ۰۹:۲۱
واردات خودرو کلا منتفی شد؟
خودرونگاران - طرح مصوب نمایندگان مجلس برای آزادسازی واردات خودرو، برای بار دوم برگشت خورد. مصوبه «واردات خودرو در ازای صادرات» از سوی هیات عالی نظارت در مجمع تشخیص مصلحت نظام مغایر با بند ۷ سیاست‌های...
۱۴۰۰/۹/۱۵ - ۱۵:۵۱
۵ راه برای حل مشکلات صنعت خودرو خارج از وزارت صمت
خودرونگاران_با توجه به مشکلات عدیده‌ای که صنعت خودرو با آن دست و پنجه نرم می‌کند که بخشی از این‌ها خارج از مجموعه تحت کنترل وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده و تبدیل به گلوگاه مجموعه صنعت خودروسازی کشور (...
۱۴۰۰/۹/۱۵ - ۱۴:۴۴
تکنولوژی صنعت خودرو سازی از گذشته تا به امروز
خودرونگاران_ مجموعه شرکت‌ها و کارخانجاتی که در طراحی، ساخت، بازاریابی و فروش خودرو و قطعات یدکی خودرو دخیل هستند، عملا بخشی از این صنعت عظیم و پولساز به شمار می‌آیند.
۱۴۰۰/۹/۱۵ - ۱۳:۴۷
انصراف شرکت ارمنی از خرید وانت بار ایرانی
خودرونگاران_رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان اظهار داشت: در طی هفت ماه نخست سال تقریبا چیزی بالغ بر ۲۰۰ میلیون دلار است که نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۶۰ درصد رشد داشته است.
۱۴۰۰/۹/۱۵ - ۱۳:۴۲
ادامه اختلال در سامانه ثبت‌نام کارت سوخت المثنی
خودرونگاران_سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد که اگر اختلالی در سامانه ثبت‌نام کارت سوخت المثنی وجود دارد، این اختلال‌ها از طرف شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیست و مربوط به سامانه پلیس ا...
۱۴۰۰/۹/۹ - ۱۲:۴۵
نهاد حاکمیتی در اجرای قوانین تبعیض قایل نباشد
خودرونگاران -استاد دانشگاه علم و صنعت با بیان این که دولت در اجرای قوانین قیمت گذاری در زنجیره ارزش خودرو و محصول نهایی تبعیض قایل نباشد، گفت: دولت برای توسعه یکپارچه صنعت، در زمینه اختصاص یارانه و ار...
۱۴۰۰/۹/۹ - ۱۲:۰۸
فروش فوق‌العاده محصولات ادامه دارد/ تعهدات معوق ایران خودرو به ۷ هزار دستگاه رسید
خودرونگاران - معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران خودرو با بیان این که برنامه های فروش محصولات این شرکت کماکان ادامه دارد، از کاهش تعهدات معوق ایران خودرو به هفت هزار دستگاه در پایان آبان ماه خبر ...
۱۴۰۰/۹/۹ - ۱۶:۲۶
پیشرفت و توسعه پایدار صنعت خودرو در گرو سودآوری است
خودرونگاران - عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی سودآوری را به عنوان یک اصل اساسی در هر صنعت و تجارتی از جمله صنعت خودرو اعلام کرد و گفت: سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه، ارتقای کیفیت خودرو و پرداخت ...
۱۴۰۰/۹/۹ - ۱۶:۲۱
جلسه ستاد تنظیم بازار برای تعیین نرخ خودرو فردا برگزار می شود
خودرونگاران - رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو گفت: از هفته گذشته تا کنون قیمت خودرو تغییر چندانی نداشته است و قرار است فردا جلسه ستاد تنظیم بازار برای تعیین نرخ خودرو برگزار شود.
۱۴۰۰/۹/۹ - ۱۲:۵۵
ستادتنظیم بازار درباره نرخ خودرو به توافق نرسیده
خودرونگاران - قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه کارشناسان ستاد تنظیم بازار درباره نرخ خودروها به جمع‌بندی نرسیده‌اند، گفت: احتمال اینکه نشست ستاد تنظیم بازار به هفته آینده موکول شده یا ...
۱۴۰۰/۹/۹ - ۱۲:۵۳
ستاد تنظیم بازار قیمت‌ها را چقدر افزایش می‌دهد؟
خودرونگاران - خودروسازان معتقدند تولید آنها با ضرر همراه شده و ادامه وضعیت فعلی بدون افزایش قیمت منطقی در این حوزه تنها زیان آنها را افزایش خواهد داد در حالی که دلالان همچنان از تفاوت قیمت کارخانه و ب...
۱۴۰۰/۹/۱۱ - ۱۱:۰۹
نشست‌ تخصصی انجمن‌ صنفی نمایندگی‌های مجاز ایران‌خودرو برگزار شد
خودرونگاران_جلسه انجمن صنفی نمایندگی‌های منتخب ایران‌خودرو با هدف هم‌‌اندیشی در زمینه بهبود فضای کسب و کار نمایندگی‌های مجاز، ارتقای رضایت مشتریان در حوزه فروش و خدمات پس از فروش و افزایش سهم بازار بر...
۱۴۰۰/۹/۱۰ - ۱۱:۱۹
ایران خودرو با عرضه وانت بهبودیافته آریسان، سهم خود از بازار خودروهای کار را احیا می‌کند
خودرونگاران_ معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران خودرو با بیان این که با هدف جلب رضایت مشتریان بهبودهای کیفی متعددی در وانت آریسان اعمال شده، گفت: به زودی با عرضه این خودرو، سهم ایران‌خودرو از باز...
۱۴۰۰/۹/۱۰ - ۱۶:۱۲
رونق دلال بازی با کد ملی در بازار خودرو
خودرونگاران_یک نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر حذف قرعه کشی خودرو گفت: برخی افراد سودجو با سوء استفاده از کدملی افراد به دلال بازی در بازار خودرو مشغولند.
۱۴۰۰/۹/۱۰ - ۱۶:۴۱
فروش ویژه خودروهای جدید بهمن در هفته آینده
خودرونگاران_خودروهای فیدلیتی و دیگنیتی شرکت بهمن موتور در هفته آینده به صورت فروش فوری و آنلاین عرضه خواهند شد.
۱۴۰۰/۹/۱۰ - ۱۴:۴۷
مرحله جدید فروش نقدی دیگنیتی و فیدلیتی
خودرونگاران_بر اساس شنیده ها بهمن موتور قصد دارد هفته آینده طرح فروش نقدی مرحله جدید خود را برای دیگنیتی و فیدلیتی اجرا کند.
۱۴۰۰/۹/۱۲ - ۱۵:۲۴
۴ برنامه وزارت صنعت برای ساماندهی صنعت خودرو
خودرونگاران - مدیرکل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: برنامه وزارت صنعت برای صنعت خودروسازی، انجام اصلاحات ساختاری، متناسب‌سازی قیمت، بهبود کیفیت خودروها و رعایت حقوق مصرف‌کننده ...
۱۴۰۰/۹/۱۳ - ۱۴:۵۱
توسعه خودروهای گازسوز، راهبرد ایران‌خودرو
خودرونگاران - مدیرعامل شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو، با بیان این‌که گاز طبیعی، سوخت قابل اتکایی برای خودروساز و مصرف‌کنندگان است، اظهار کرد: گاز،‌ علاوه بر پاک بودن، دارای زیرساخت و منا...