امروز: یکشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۹/۶/۲ - ۱۲:۰۸
شناسه خبر: ۴۷۱۷۱۳
 
هزار میلیارد تومان ملت در گمرک خاک می خورد
سنگ اندازی عمدی پیش پای واردات
خودرونگاران | آخرین مهلت ترخیص خودروهای بلاتکلیف مانده در گمرکات کشور طی در هفته پایانی قرار دارد و از مجموع ۵ هزار و ۱۰۸ خودرو باقی مانده که باید طی مصوبه بهمن ماه ۹۸ ترخیص می‌شد، هنوز ۲ هزار ۱۰۰ دستگاه سرنوشتی نامعلوم دارند. خودروهایی که ارزش آن‌ها ۱۰ هزار میلیارد ریال برآورد شده و اسیر اعمال ‌نظرهای سلیقه‌ای متولیان است. این نیز در شرایطی است که اگر این تعداد خودرو ترخیص می‌شدند کمی از تقاضای کاذب در بازار کاسته و حتی قیمت خودرو هم متعادل‌تر می‌شد. در این خصوص مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو توضیح می‌دهد.

در حال حاضر چهارمین مهلت ترخیص خودروها هم رو به پایان است و هنوز شاهد این هستیم چندین هزار دستگاه خودرو از گمرک ترخیص نشده‌اند، دلیل این تعلل چندساله چیست؟

هرچند امیدوار بودیم در سال ۹۹ گشایشی ایجاد شود و واردات خودرو همچون سال‌های قبل از ممنوعیت آزاد شود اما نه تنها این معضل برطرف نشده بلکه اکنون شاهد دپو ۲ هزار و ۱۰۰ دستگاه خودرو از سال‌های قبل هم هستیم.  دلیل این ماجرا هم شاید تغییرات عمده در وزارت صمت اعم از تغییر وزیر، معاون وزیر، مدیرکل دفتر مقررات، کارشناسان و همچنین کارشکنی‌های بسیار زیاد از وزارت صمت باشد که مصوبه تاکنون با تاخیر مواجه شده است.

 

با توجه به اینکه اشاره کردید تاکنون تغییرات گسترده‌ای در لایحه‌های مدیریتی وزارت صمت ایجاد شده، هیچکدام از مدیران برنامه‌ای برای ترخیص خودروهای مردم که  پول آن را هم پرداخت کرده‌ نداشته‌اند؟

متاسفانه این روند در زمان دو وزیر پیشین و سرپرست قبلی وزارت صمت ادامه داشت. بلاتکلیفی، سردرگمی، عدم همکاری و عدم تمایل به ترخیص این خودروها از گمرکات به دلایل غیرموجه و موجه است و اگر خودروها همچنان در گمرکات باقی بماند دود آن به طور حتم به چشم مشتری می‌رود؛ چراکه مشتریان پول خودروها را پرداخت کردند و سال‌هاست منتظر ترخیص آن‌ها از گمرکات هستند.

 

استدلال مسئولان وزارت صمت برای عدم ترخیص این خودروها چیست؟

وزارت صمت، دفتر مقررات و سازمان حمایت دور باطلی را ایجاد کردند که باید گارانتی را در سامانه بارگذاری کرد، وقتی می‌گویم سامانه را باز کنید اعلام می‌کنند که باید کارت بازرگانی معتبر داشته باشید، این نیز درحالی است که سه سال پیش امکان چنین تجارتی وجود داشته و حالا دیگر کارت بازرگانی نداریم که از ما درخواست می‌کنند. بنابراین سایت را باز نمی‌کنند و این موضوع هم برخلاف مصوبه دولت است.

البته مشکل به همین جا منتهی نمی‌شود و پیوسته تغییراتی را اعمال می‌کنند که مانع ترخیص خودروها می‌شود. در این راستا حدود ۱۰ روز گذشته نیز کالاهای گروه چهار و خروج آن‌ها را از گمرک ممنوع اعلام کردند. این گروه شامل خودرو و کالاهای مصرفی می‌شود. هرچند طی جلساتی که داشتیم اعلام کردیم که خودرو باید مستثنی باشد چراکه مصوبه هیات دولت را داشت، اما با تغییر قوانین همچنان گرفتاری‌های جدیدی را در بحث ترخیص خودروهای دپو شده ایجاد کردند.

 

اگر بر اساس مصوبه دولت اقدام شود، به نظرتان چند روز زمان می‌برد تا خودروهای دپو شده از گمرک ترخیص و به دست صاحبان آن‌ها برسد؟

مهرداد جمال ارونقی، معاون گمرک ایران نیز در این خصوص اظهار نظر کردند و گفتند درحال حاضر ۲ هزار ۱۰۰ دستگاه خودرو در گمرکات موجود و آماده ترخیص است که حدود ۹۰۰ دستگاه آن در دست مراجع قضایی است. بنابراین اگر دستگاه‌ها همکاری کنند می‌توان تنها طی چند روز این تعداد خودرو را از گمرکات خارج کرد و برای همیشه شر این فساد چهارساله را کم کرد.

علاوه بر این مشکلاتی که درباره آن‌ها صحبت شد، خودروهای یک نفر را هم به سازمان اموال تملیکی معرفی کردند که آن‌ها را به مزایده گذاشتند و برای مردم مشکل ایجاد کردند. سازمان تعزیرات حکومتی تهران به دلیل پنچ شماره شاسی که قصد داشت ما به تفاوت نرخ ارز را پرداخت نکنند بارها اعلام کرده که این تفاوت نرخ ارز باید توسط مردم پرداخت شود، هرچند این خودروها مصوبه دولت را هم داشتند. با این حال در یک اقدام خلاف قانون و فراقانونی کلیه اموال شرکت به همراه کلیه خودروهای آن در گمرکات، اموال شخصی، تلفن مدیران و کارت‌های بازرگانی را به دلیل پنچ خودرو توقیف و اصرار دارند که این پنج خودرو را به نام پنچ شاکی سند زده تا مابقی اموال را آزاد کنیم.

 

اگر چاره‌ای برای این معضل اندیشیده نشود، به نظرتان چه تعداد از خودروها توسط سازمان اموال تملیکی مصادره می‌شود؟

مسئول این مشکل سازمان تعزیرات حکومتی است که اگر به این رویه ادامه یابد پیش‌بینی می‌شود حداقل ۲۰۰ نفر از مردم نتوانند خودروهای خود را تحویل بگیرند. برای جلوگیری از این اتفاق نیز تاکنون مکاتبات و اطلاع رسانی به وزیر، معاونین، مدیرکل استان تهران، رئیس سازمان تعزیرات حکومتی انجام شده اما مشخص نیست چرا همچنان برخلاف قانون عمل می‌شود

 

اشاره کردید که مهلت سه ماهه برای ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک برای چهارمین بار تمدید شده است، اگر این دو هفته هم پایان یابد و همچنان کارشکنی‌هایی که به آن اشاره کردید ادامه یابد باز هم این مهلت تمدید می‌شود؟

خیر، بعید می‌دانم برای پنجمین بار این مهلت تمدید شود و گلایه ما نیز همین است که چرا دولت چندین بار تمدید انجام داده اما وزارت صمت با فاصله زمانی زیادی متوجه این زمان شده و هیچ اقدامی نکرده است. البته این نکته هم قابل توجه است که گمرک همیشه آخرین بخش است که مصوبه دولت را دریافت و با دیر عمل کردن به آن گره‌ای از مشکلات مردم باز نمی‌کند.

 

به نظرتان آزاد شدن این تعداد از اموال مردم و تزریق به بازاری که متولیان بعد از دو سال همچنان اصرار به وجود حباب در آن دارند چقدر در کاهش تقاضا موثر است؟

نگاه بیماری به خودروهای مانده در گمرک وجود دارد که کسی آن‌ها را متوجه نمی‌شود، از زمانی که تصمیم گرفته شد خودرو وارد نشود قیمت پراید ۱۰۰ میلیون شد. به بهانه تحریم ریشه وارد کنندگان خودرو را زدند و گفتند انحصار خودروسازان داخلی نیاز بازار را تامین و تولید داخلی را تقویت می‌کند اما  فقط نظم بازار را برهم زدند و به اهداف برنامه ‌ریزی‌ شده‌شان هم نرسیدند.

چراکه رابطه مستقیمی بین واردات قطعات خودرو و تولید خودروسازان داخلی وجود دارد. یعنی حتی برای تولید هم همچنان به واردات نیاز است. متاسفانه هنوز باور نکرده‌اند که هربار واردات افزایش یافته تولید نیز بالا رفته است. البته به این نکته هم باید اشاره کنم که تمام این مشکلات از دوره آقای نعمت‌زاده مطرح شد که قصد داشت به نفع یک خودروساز خاص بازار را مهندسی کند، اما او هم موفق نشد. چرا که مسئولان دولت یا استفاده از امضاهای طلایی برای خود انحصار ایجاد می‌کنند.

 

حالا واردات خودروها انجام شده و مردم نیز برای خرید این خودروها مبالغی را پرداخت کرده‌اند و نمی‌توان اموال مردم را بیش از این نگه داشت، به نظرتان چه بخش‌هایی موظف هستند به این موضوع ورود کنند و این مشکل چند ساله را رفع کنند؟

شورای سیاستگذاری خودرو محل مذاکره، تبادل نظر، ایجاد تفاهم و مباحثه در خصوص نحوه تامین خودرو کشور است. اما حالا شاهد این هستیم که شورای سیاستگذاری تنها به محل حضور ایران‌خودرو، سایپا، انجمن تولیدکنندگان خودرو و رفع معضلات این بخش‌ها تبدیل شده است.

 

بنابراین تا زمانی که این شورا با حضور نماینده مصرف کننده، نماینده واردکننده، نماینده قطعه ‌ساز، نماینده اسقاط خودرو، نماینده تولیدکنندگان با حضور وزیر، گمرک، بانک مرکزی و نمایندگان مجلس دور هم جمع نشوند و راهکارهای کاهش قیمت خودرو در بازار و تامین نیاز مردم را پیدا نکنند و به نقطه مشترک نرسند این مشکلات هم برطرف نخواهد شد. بنابراین تنها در این شرایط است که می‌توان بازار را نظارت کرد. طی چهار سال گذشته بالغ بر ۲۵ نامه به وزرا مختلف که آمدند و رفتند نوشتیم تا شورای سیاستگذاری خودرو برای کل خودروهای کشور باشد نه اینکه فقط معضل خودروسازان کشور را مورد توجه قرار دهند.

این انجمن که نباید برای دو خودروساز وام و تسهیلات گمرکی بگیرد، نام این شورا با این شرایط که سیاستگذاری صنعت خودرو نیست. چند بار می‌توان از یک رانت استفاده کرد، پس از آن ذینفعان نیز دچار مشکل می شوند. تا زمانی که با مردم، کارآفرین و تولیدکننده بخش خصوصی صادق نباشند، همه را کنار هم با صداقت جمع نکنند معضلات این کشور در خصوص خودرو هم حل نخواهد شد.

 

ارزش خودروهای مانده در گمرک به عنوان دارایی مردم را چه مقدار برآورد می‌کنید؟

با توجه به اینکه ۲ هزار خودرو در گمرک است متوسط قیمت هر خودرو را ۲۰ هزار دلار در نظر بگیریم و نرخ دلار را هم ۲۰ هزارتومان عنوان کنیم، حداقل ۸۰۰ میلیارد تومان یا بهتر بگویم هزار میلیارد تومان سرمایه مردم در گمرک خوابیده است.

 

برگرفته از سایت بازار

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۹ + ۱
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۹/۶/۳۰ - ۱۵:۲۱
بازگشت ۵ روزه پول افرادی که در قرعه‌کشی خودرو برنده نمی‌شوند + جزئیات
خودرونگاران - مدیر‌کل صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت با تشریح جزئیات بازگشت ۱۰ درصد مبلغ خودرو به حساب متقاضیانی که در قرعه کشی برنده نشوند، گفت: این پول طی ۴ یا ۵ روز به حساب افراد برگردانده...
۱۳۹۹/۶/۳۰ - ۱۴:۳۲
بدنبال تفاهمنامه با شرکت‌های داخلی برای تولید خودروی ویژه معلولان هستیم
خودرونگاران - سرپرست دفتر توانمندسازی افراد دارای معلولیت سازمان بهزیستی کشور گفت: ممنوعیت واردات خودرو، واردات خودرو ویژه معلولان را نیز معلق کرده و اکنون واردات خودرو انجام نمی‌شود اما تلاش داریم تا...
۱۳۹۹/۶/۳۰ - ۱۳:۵۷
مجلس چگونه می‌تواند بازار خودرو را ساماندهی کند؟
خودرونگاران - یک کارشناس صنعت خودرو، با توجه به انتقادهای برخی نمایندگان مجلس به نبود وزیر در وزارتخانه صمت، چالش انتخاب وزیر بین دولت و مجلس را خاصیت دموکراسی دانست و تاکید کرد: تا زمانی که نگرش‌ نما...
۱۳۹۹/۶/۳۰ - ۱۳:۴۶
سرگردانی مشتریان رامک‌خودرو پشت درهای دادگاه و گمرک
خودرونگاران - طبق ادعای مشتریان رامک‌خودرو، پس از چندین سال انتظار، حال که وقت اجرای حکم دادگاه حقوقی است، مشکل جدیدی ایجاد شده است. پس از قطعیت حکم، دستور رفع توقیف خودروها و تحویل آن‌ها به مشتریان ص...
۱۳۹۹/۶/۳۰ - ۱۳:۴۳
آشفتگی بازار خودرو به دلیل نبود فرمانده‌ واحد در عرصه اقتصاد است
خودرونگاران - سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به گرانی خودرو و تقاضای ۸ میلیونی برای خرید خودرو در طرح های فروش گفت: وقتی یک فرمانده‌ واحد در عرصه اقتصاد نداشته باشیم، چنین نوساناتی رخ می‌د...
۱۳۹۹/۶/۳۰ - ۱۳:۲۳
ماجرای "دستور شفاهی" حذف قفل سیستمی اظهار کالاهای گروه چهار و خودروهای وارداتی چه بود؟+سند
خودرونگاران - چند قبل معاون برنامه ریزی گمرک از دستور شفاهی رئیس کل گمرک برای حذف قفل سیستمی اظهار گروه کالایی چهار و خودرو خبر داده بود.
۱۳۹۹/۶/۳۰ - ۱۳:۱۷
بایدها و نبایدهای عرضه خودرو در بورس
خودرونگاران- پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس توضیحاتی درباره تاثیر عرضه خودرو در بورس بر قیمت آن ارائه کرد.
۱۳۹۹/۶/۳۰ - ۱۳:۱۴
رشد ۲۰۰ درصدی تولید در بهمن دیزل، نشان دستیابی به جهش تولید
خودرونگاران - شرکت بهمن دیزل به عنوان یک شرکت خصوصی در حوزه تولید خودروهای تجاری و مسافری با برنامه‌ریزی و تدوین استراتژی مناسب توانست بحران ناشی از تحریم ها را پشت سر بگذارد که بومی سازی محصولات شیل...
۱۳۹۹/۶/۳۰ - ۱۲:۲۶
ماشین نویسی، صحبت با مخاطب به روش خیابونی
خودرونگاران | بازار ماشین نویسی هر از چند گاهی به مناسبت مختلف داغ می شود، و عده ای برای ماشین نویسی های مجانی آن هم با جملات خاص در معابر می ایستند. رویدادی که اگر چه بصورت دائمی جزو یکی از تخلفات ...
۱۳۹۹/۶/۳۰ - ۱۲:۱۷
شباهت سانتاکروز و توسان
خودرونگاران - در بحبوحه عرضه جدیدترین نسل هیوندای توسان، لورنز گلاب، مدیر گروه جهانی محصولات هیوندای اعلام کرد که نسل آتی پیکاپ سانتاکروز، زمینه‌های مشترکی با کراس‌اوور جدید توسان دارد.
۱۳۹۹/۶/۳۰ - ۱۱:۲۶
خودروهای سنگین باکیفیت تولید می‌شوند
خودرونگاران - براساس گزارش ارزیابی کیفی انواع خودروها در مردادماه سال جاری، خودروهای سنگین تولیدی در این ماه، حداقل سه ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کرده‌اند که نشان می‌دهد در مقایسه با کیفیت خودروها...
۱۳۹۹/۶/۳۰ - ۱۱:۱۱
نکات مهم در رانندگی با خودروهای دنده اتوماتیک
خودرونگاران - امروزه با پیشرفت تکنولوژی و ماشینی شدن زندگی ها، رانندگی در خیابان‌های شلوغ طاقت‌فرساست، مخصوصا اگر مجبور باشید ساعت‌های زیادی را به رانندگی مشغول باشید.در این شرایط اتومبیل دنده‌ای انت...
۱۳۹۹/۶/۳۰ - ۱۰:۳۸
رقص فراری Portofino M در ایتالیا
خودرونگاران - فراری نهخستین خودروی خود در دوران کرونا را رونمایی کرد ، فراری Portofino M نسخه به روز رسانی شده خودروی روباز پورتوفینو است که پیشرانه ای 612 اسب بخاری و جعبه دنده ای هشت سرعته دوکلاچه ...
۱۳۹۹/۶/۲۲ - ۱۵:۲۶
از کاهش فروش تا گرایش مردم به سمت خودروهای کارکرده
خودرونگاران - کل فروش خودروهای سواری در سراسر جهان حدود هفت درصد در ماه جولای نسبت به سال گذشته کاهش داشته است که اصلی ترین دلیل آن تأثیرات اقتصادی همه‌گیری ویروس کروناست. افزایش نرخ بیکاری در جهان ب...
۱۳۹۹/۶/۲۲ - ۱۵:۰۹
کاهش ۵ تا ۱۲ میلیونی قیمت خودروهای داخلی در بازار
خودرونگاران - رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو با بیان اینکه همچنان قیمت‌های انواع خودرو کاذب بوده و مردم نباید تحت تاثیر قیمت‌ها قرار بگیرند، گفت: در حال حاضر قیمت انواع خودروها ۵ تا ۱۲ میلیون تومان کاهش...
۱۳۹۹/۶/۲۲ - ۱۳:۲۵
ایده های ناباورانه خودرویی در دو قدمی تحقق
خودرونگاران - رونمایی تویوتا از اولین خودروی پرنده‌اش بهانه‌ای شد تا با ایده‌های باورنکردنی برای آینده دنیای حمل‌و‌نقل آشنا شویم.
۱۳۹۹/۶/۲۲ - ۱۴:۳۴
تحویل حضوری خودرو به مشتریان در روزهای جمعه
خودرونگاران - مدیر تحویل و لجستیک محصولات ایران خودرو از ایجاد امکان تحویل حضوری خودروها در محل کارخانه و یا پارکینگ های خودرو، در تمامی روزهای هفته و حتی جمعه ها خبر داد.
۱۳۹۹/۶/۲۲ - ۱۶:۳۶
۲ طرح ساماندهی بازار خودرو با یکدیگر ادغام می‌شوند
خودرونگاران - یک عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که قرار نیست طرح ساماندهی بازار خودرو (مصوب مجلس دهم) مسکوت بماند گفت که احتمالا این طرح با طرح نمایندگان مجلس یازده...
۱۳۹۹/۶/۲۲ - ۱۴:۵۵
پروژه توانمندسازی سرمایه های انسانی با برگزاری آزمون جامع شایستگی های فنی در شرکت پرشیاخودرو
خودرونگاران - مجموعه پرشیا خودرو در راستای افزایش سطح کیفی پرسنل متخصص و توانمندسازی سرمایه های انسانی، آزمونی با عنوان ارزیابی دانش تخصصی نیروهای فنی با حضور حدود 100 تن از پرسنل این شرکت برگزار نمود...
۱۳۹۹/۶/۲۲ - ۱۶:۳۹
احتکار خودرو توسط خودروسازان صحت ندارد
خودرونگاران - مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در سایت مازندران ایران خودرو مجموعا حدود ۳ هزار دستگاه خودرو وجود دارد که ۲ هزار دستگاه خودرو دارای کسری قطعه هستند و امکان تحویل‌شا...
۱۳۹۹/۶/۲۳ - ۰۹:۳۰
فروش فوق العاده خودرو با تحویل یک تا سه ماهه
خودرونگاران - معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به برنامه فروش فوق العاده خودرو با تحویل یک الی سه ماهه گفت: شرکت های ایران خودرو و سایپا ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو را به صورت فروش فوق ال...
۱۳۹۹/۶/۲۳ - ۰۹:۰۶
رشد فروش خودرو سوار بر موج زیان
خودرونگاران - با ارائه گزارش عملکرد سه خودروساز بزرگ کشور به بورس، مشخص شد غول‌های جاده مخصوص در بهار امسال روندی صعودی را در تولید و فروش داشته‌اند، با این حال به روند زیاندهی خود ادامه داده‌اند.
۱۳۹۹/۶/۲۳ - ۱۱:۲۵
افزایش ۴۵ درصدی تولید در ایران خودرو
خودرونگاران_گروه صنعتی ایران خودرو از ابتدای امسال تا روز بیستم شهریورماه موفق به تولید بیش از ۲۲۰ هزار دستگاه خودرو شده که حکایت از افزایش ۴۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد.
۱۳۹۹/۶/۲۳ - ۰۹:۲۵
چرا کارت سوخت موتورسیکلت برای خودرو صادر می شود؟
خودرونگاران - روی برخی از کارت های سوخت خودروهای صادر شده از سوی شرکت پخش فراورده های نفتی عبارت کارت هوشمند سوخت موتور سیکلت ویا کامیون درج شده که طبق گفته سخنگوی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی این مس...
۱۳۹۹/۶/۲۳ - ۱۲:۳۱
نرخ معاینه فنی خودرو‌ها افزایش نیافته است
خودرونگاران_جعفریان گفت: هیچ افزایش قیمتی در نرخ معاینه فنی خودرو‌ها تاکنون اعمال نشده است.
۱۳۹۹/۶/۲۳ - ۱۱:۲۸
۲۷۳ ثبت سفارش جعلی واردات خودرو کشف شد
خودرونگاران_گمرک ایران بخشنامه‌ای فوری در خصوص ترخیص برخی خودروهای درگمرک‌مانده صادر کرد.