امروز: یکشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۹/۶/۲ - ۱۱:۵۷
شناسه خبر: ۴۷۱۷۱۱
 
قیمت گذاری بازار قطعه را به هم ریخت
استارت آشفته بازار قطعه ، با نهضت پراید کیلویی چند
خودرونگاران | قیمت گذاری مواد اولیه با نرخ دلار مشکلات زیادی را برای صنعت قطعات خودرو ایجاد کرده است. خودرو یکی از اصلی ترین کالاهایی است که تمام اقشار جامعه از آن استفاده می کنند و این روزها با افزایش قیمت این کالا، افراد زیادی دچار مشکلات متعددی شده اند. توقف تولید برخی خودروهای داخلی مانند پراید و پژو ۴۰۵ نگرانی را برای اقشار پایین جامعه ایجاد کرده است چرا که این خودرو جزو ارزان ترین خودروهای داخلی به شمار می رفت. از طرفی کمبود قطعه و گرانی آن نیز مشکلات دیگری را برای مردم ایجاد کرده است. برای اطلاع از جزئیات دقیق تولید قطعه و مشکلات قطعه سازان به سراغ مازیار بیگلو دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو رفته و با وی گفت وگو کرده ایم که در ادامه می‌خوانید.
 علت گرانی قطعات خودرو این روزها چیست؟
 یک مشکل ریشه‌ای در کل صنعت خودرو داریم که تمام صحبت‌ها در صنعت خودرو به این ریشه باز می‌گردد. سال ۹۰ قانونی برای قیمت گذاری خودرو گذاشته شد که همین قانون باعث تحولات اساسی در بازار خودرو شد.
 تا سال ۹۰ تیراژ تولید خودرو روند افزایشی داشت و حتی به تولید هزار و ۶۰۰ دستگاه در سال می‌رسید، اما در سال ۹۰ این میزان تیراژ روند کاهشی دارد و این روند دائم تا سال ۹۸ اُفت و خیز دارد و روند ثابت رشدی ندارد. از نظر آماری اینگونه تولید یک بحران به شمار می‌رود که ثبات را از بین برده است.
سال ۹۰، ۲ قانون اشتباه برای قیمت گذاری داشتیم. اول آنکه با نهضت پراید کیلویی چند شروع کردیم و به شورای رقابت وارد و بحث انحصار بازگو می‌شود. خودروسازها حالت کلیشه‌ای پیدا می‌کنند و برخی می‌گویند خودروسازها انحصار دارند و این قانون قیمت گذاری دستوری در سال ۹۰ گذاشته می‌شود و تا پایان سال ۹۰ صورت‌های مالی هر ۲ خودروساز سود را نشان می‌دهد.
 
 تا قبل از سال ۹۰  صنعت خودروسازی چطور بود؟
  تا قبل از سال ۹۰  سود خودروسازان عملا سرازیر به تامین شرکت‌های قطعه سازی می‌شد. با همین فرمان قطعه سازان سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه، تکنولوژی و سخت افزار و تنوع تولید می‌کردند و چه بسا قطعه هم صادر می‌کردند و بالاترین رقم صادرات را هم داشتند یعنی در آن زمان تیراژ صادرات بالاترین میزان را داشت.
از سال ۹۰ خودروساز زیان ده شدند و متعاقبا زیان آن ها به صنعت قطعه سازی رو آورد، بنابراین صنعت قطعه سازی را تضعیف کرد. همان سال مجلس قانونی وضع کرد. در این قانون آمده است که فروش مواد اولیه تولید داخل باید به قیمت جهانی برسد یعنی اگر فرض کنید فولاد در تمام دنیا کیلویی یک دلار است، در داخل کشور هم باید یک دلار بفروشیم، زمانی دلار هزار تومان بود و به مرور افزایش یاُفت و اکنون به بیش از ۲۰ هزار تومان رسیده است.
 این یعنی پول ملی خودمان بی ارزش است و باید کالاهایمان را به قیمت دلار خرید و فروش کنیم. این موضوع از جهتی خوب است چرا که برخی می‌گویند اگر این کار صورت نگیرد باعث می‌شود قاچاق افزایش یابد و همچنین جلوی خام فروشی را می‌گیرد، اما از طرفی مشکلات دیگری رخ داده است.
 
 قیمت گذاری مواد اولیه با نرخ دلار چه مشکلاتی را برای این صنعت ایجاد کرد؟
اگر مواد اولیه را به قیمت دلار تعیین می‌کنیم باید قیمت خودرو را هم بر مبنای دلار حساب کنیم، در مقابل باید در آمد مردم هم به دلار محاسبه کنیم، اما هیچ کدام از این اتفاقات صورت نگرفت. نتیجه این می‌شود زمانی که خودروساز شروع به زیان دهی می‌کنند، تولید کنندگان مواد اولیه داخلی سودآور می‌شوند و سودهای بالایی کسب می‌کنند. گزارشی به مجلس ارائه شده که نشان می دهد، هر زمانی که خودروسازها زیان بیشتری دارند سود فروشندگان مواد اولیه بالاتر بوده است یعنی عملا پول مردم وارد خودروسازی می‌شود، اما بیش از مقدار معقول از جیب قطعه ساز به تولید کننده فولاد پرداخت می‌شود.
 
 بیشتر توضیح می دهید
  طی سال های گذشته نقدینگی اُفت می‌کند و این کمبود هر سال ادامه پیدا می‌کند و خودروساز ضعیف‌تر می‌شود. در دهه ۹۰ دیگر خودروساز نتوانست خودرو جدید عرضه کند و صادرات را از بین می برد. همین صنعت قطعه سازی ما به رنو، پژو و حتی برزیل صادرات داشت، اما به مرور این صادرات تضعیف می‌شود.
تمام زنجیره تولید خودرو باعث می‌شود کیفیت اُفت کند در صورتی که اگر این زنجیره ثابت بود باعث می‌شد کیفیت هم افزایش یابد. یعنی اگر قرار است زنجیره قیمت دستوری باشد انتهای زنجیره هم باید اینگونه باشد. وقتی می‌گوییم دشمن داریم فقط منظورمان خارجی‌ها نیست حتی در داخل هم دشمن وجود دارد.
 
پس موافقید انحصار در صنعت خودروسازی وجود دارد؟
انحصار نه در خودروسازی بلکه در تولید مواد اولیه وجود دارد. چه کسی این ادعا را دارد؟ مگر ما گفته ایم که خودرو وارد شود یا نشود؟ صنعت خودروسازی هیچ دخل و تصرفی در واردات یا عدم واردات نداشته و ندارد.
 
 تحریم آمریکا باعث شد صنعت خودرو عقب بماند؟
  صنعت خودرو سازی را تحریم کردند چرا که باعث ایجاد اشتغال زیادی شد و همین اشتغال ثبات کاری ایجاد کرد که در تلاش بودند این صنعت کوچک شود. هم اکنون واردات خودرو آزاد است بدین معنا که cpu را می‌توان وارد کرد، اما چرا نیامدند واردات خودرو را تحریم کنند و واردات قطعات را تحریم کردند این کار بدین معناست که قصد به زمین کوباند تولید را داشتند!
بحث دولتی بودن خودروسازها مطرح شده که باید این نکته را گفت مگر شرکت‌های تولید کننده سود ده نیستند در صورتی که دولتی هستند؟ سیاستی اتخاذ شده که خام فروشی صورت گرفته است.
در حال حاضر اگر ورق وارد کنیم، از داخلی‌ها ارزان‌تر می‌شود. کشورهای مختلفی دارای برخی منابع هستند به طور مثال برخی قهوه و کافه، برخی توریسم و ... دارند، اما ما در کشورمان منابع خدادای زیادی داریم که خودمان آن را حذف کرده ایم.
• مشکل قانون دستوری چه بوده که هم اکنون این صنعت با آن درگیر هستند؟
  مشکل اصلی که در کشور وجود دارد محاسبه مواد اولیه با نرخ دلار است. تصمیم مجلس بود که وقتی دلار افزایش یابد، ۲۰ درصد در قیمت مواد اولیه تاثیر بگذارد، که در اصل به صورت غیرمستقیم تاثیر می‌گذارد؛ در نگاه دیگر می‌توان گفت زمانی هم که دلار ارزان شود، قیمت مواد اولیه هم اُفت می‌کند، ما فکر میکنیم که صد در صد خودکفا شدیم، اما چه فایده!
مشکل اینجاست صنعت خودروسازی دشمنان داخلی دارد که هم سو با آمریکایی‌ها پیش می‌روند. بارها و بارها انتقاد کردند که اگر واردات خودرو آزاد شود چه می‌شود این درحالی است که برای واردات خودرو نیاز به ۲۳ میلیارد دلار پول است در حالی که برای تولید هزار و ۲۰۰ دستگاه خودرو در سال نیاز به ۲ میلیارد دلار است.
 
 انتقاداتی به خودروهای داخلی وجود داردکه بی کیفیت و ضعیف هستند، در بحث قطعه این انتقادات را قبول دارید ؟
  به خودرویی مانند پراید انتقاد می‌کنیم که خودرو بی کیفیتی است. خودرو کلاس بندی شده و پراید جزو کلاس B است و در کارت آن نیز قید شده که این خودرو برای ۴ سرنشین است و مناسب برای سفرهای درون شهری است، این خودرو ساخته نشده ۶ نفر در آن سوار شوند و شبانه تا مشهد بروند! مانند این می‌ماند که کفش مجلسی بپوشیم و برویم برای گل زدن در زمین فوتبال.
چرا از دنا تعریف نمی‌کنیم؟ دنا پلاس جزو یکی از معدود خودروهایی است که امکان صادرات آن نیز وجود دارد. چرا از کوئیک سایپا تعریف نمی‌کنیم؟، کوئیک سایپا جزو یکی از پرآپشن‌ترین خودروهایی است که تاکنون تولید شده است.
تمام آن‌ها نظامی دارند که کارشان تضعیف صنعت خودروسازی و قطعه سازی است که قسمتی از آن به منافع اقتصادی و قسمتی به قرایض سیاسی بر می‌گردد. این کارها با برنامه ریزی انجام می‌شود.
 
برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۸ + ۱۲
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۹/۶/۳۰ - ۱۳:۵۷
مجلس چگونه می‌تواند بازار خودرو را ساماندهی کند؟
خودرونگاران - یک کارشناس صنعت خودرو، با توجه به انتقادهای برخی نمایندگان مجلس به نبود وزیر در وزارتخانه صمت، چالش انتخاب وزیر بین دولت و مجلس را خاصیت دموکراسی دانست و تاکید کرد: تا زمانی که نگرش‌ نما...
۱۳۹۹/۶/۳۰ - ۱۳:۴۶
سرگردانی مشتریان رامک‌خودرو پشت درهای دادگاه و گمرک
خودرونگاران - طبق ادعای مشتریان رامک‌خودرو، پس از چندین سال انتظار، حال که وقت اجرای حکم دادگاه حقوقی است، مشکل جدیدی ایجاد شده است. پس از قطعیت حکم، دستور رفع توقیف خودروها و تحویل آن‌ها به مشتریان ص...
۱۳۹۹/۶/۳۰ - ۱۳:۴۳
آشفتگی بازار خودرو به دلیل نبود فرمانده‌ واحد در عرصه اقتصاد است
خودرونگاران - سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به گرانی خودرو و تقاضای ۸ میلیونی برای خرید خودرو در طرح های فروش گفت: وقتی یک فرمانده‌ واحد در عرصه اقتصاد نداشته باشیم، چنین نوساناتی رخ می‌د...
۱۳۹۹/۶/۳۰ - ۱۳:۲۳
ماجرای "دستور شفاهی" حذف قفل سیستمی اظهار کالاهای گروه چهار و خودروهای وارداتی چه بود؟+سند
خودرونگاران - چند قبل معاون برنامه ریزی گمرک از دستور شفاهی رئیس کل گمرک برای حذف قفل سیستمی اظهار گروه کالایی چهار و خودرو خبر داده بود.
۱۳۹۹/۶/۳۰ - ۱۳:۱۷
بایدها و نبایدهای عرضه خودرو در بورس
خودرونگاران- پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس توضیحاتی درباره تاثیر عرضه خودرو در بورس بر قیمت آن ارائه کرد.
۱۳۹۹/۶/۳۰ - ۱۳:۱۴
رشد ۲۰۰ درصدی تولید در بهمن دیزل، نشان دستیابی به جهش تولید
خودرونگاران - شرکت بهمن دیزل به عنوان یک شرکت خصوصی در حوزه تولید خودروهای تجاری و مسافری با برنامه‌ریزی و تدوین استراتژی مناسب توانست بحران ناشی از تحریم ها را پشت سر بگذارد که بومی سازی محصولات شیل...
۱۳۹۹/۶/۳۰ - ۱۲:۲۶
ماشین نویسی، صحبت با مخاطب به روش خیابونی
خودرونگاران | بازار ماشین نویسی هر از چند گاهی به مناسبت مختلف داغ می شود، و عده ای برای ماشین نویسی های مجانی آن هم با جملات خاص در معابر می ایستند. رویدادی که اگر چه بصورت دائمی جزو یکی از تخلفات ...
۱۳۹۹/۶/۳۰ - ۱۲:۱۷
شباهت سانتاکروز و توسان
خودرونگاران - در بحبوحه عرضه جدیدترین نسل هیوندای توسان، لورنز گلاب، مدیر گروه جهانی محصولات هیوندای اعلام کرد که نسل آتی پیکاپ سانتاکروز، زمینه‌های مشترکی با کراس‌اوور جدید توسان دارد.
۱۳۹۹/۶/۳۰ - ۱۱:۲۶
خودروهای سنگین باکیفیت تولید می‌شوند
خودرونگاران - براساس گزارش ارزیابی کیفی انواع خودروها در مردادماه سال جاری، خودروهای سنگین تولیدی در این ماه، حداقل سه ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کرده‌اند که نشان می‌دهد در مقایسه با کیفیت خودروها...
۱۳۹۹/۶/۳۰ - ۱۱:۱۱
نکات مهم در رانندگی با خودروهای دنده اتوماتیک
خودرونگاران - امروزه با پیشرفت تکنولوژی و ماشینی شدن زندگی ها، رانندگی در خیابان‌های شلوغ طاقت‌فرساست، مخصوصا اگر مجبور باشید ساعت‌های زیادی را به رانندگی مشغول باشید.در این شرایط اتومبیل دنده‌ای انت...
۱۳۹۹/۶/۳۰ - ۱۰:۳۸
رقص فراری Portofino M در ایتالیا
خودرونگاران - فراری نهخستین خودروی خود در دوران کرونا را رونمایی کرد ، فراری Portofino M نسخه به روز رسانی شده خودروی روباز پورتوفینو است که پیشرانه ای 612 اسب بخاری و جعبه دنده ای هشت سرعته دوکلاچه ...
۱۳۹۹/۶/۳۰ - ۱۰:۲۸
واردات خودرو در ازای صادرات قطعه!
خودرونگاران - دبیر انجمن واردکنندگان خودرو خبر داد: براساس طرح جدیدی که مجلس ارائه داده ممکن است واردات خودرو به ازای صادرات قطعه خودرو به دیگر کشورها امکان‌پذیر شود.
۱۳۹۹/۶/۳۰ - ۱۰:۰۱
پژو ۲۰۰۸ تنها خودرو ۵ ستاره
خودرونگاران - براساس گزارش ارزیابی کیفی خودروهای سواری تولیدی در مردادماه سال جاری، محصول پژو ۲۰۰۸ ایران‌خودرو تنها خودرویی است که پنج ستاره کیفی را کامل کسب کرده است اما از سوی دیگر خودرو تک ستاره د...
۱۳۹۹/۶/۲۲ - ۱۵:۲۶
از کاهش فروش تا گرایش مردم به سمت خودروهای کارکرده
خودرونگاران - کل فروش خودروهای سواری در سراسر جهان حدود هفت درصد در ماه جولای نسبت به سال گذشته کاهش داشته است که اصلی ترین دلیل آن تأثیرات اقتصادی همه‌گیری ویروس کروناست. افزایش نرخ بیکاری در جهان ب...
۱۳۹۹/۶/۲۲ - ۱۵:۰۹
کاهش ۵ تا ۱۲ میلیونی قیمت خودروهای داخلی در بازار
خودرونگاران - رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو با بیان اینکه همچنان قیمت‌های انواع خودرو کاذب بوده و مردم نباید تحت تاثیر قیمت‌ها قرار بگیرند، گفت: در حال حاضر قیمت انواع خودروها ۵ تا ۱۲ میلیون تومان کاهش...
۱۳۹۹/۶/۲۲ - ۱۳:۲۵
ایده های ناباورانه خودرویی در دو قدمی تحقق
خودرونگاران - رونمایی تویوتا از اولین خودروی پرنده‌اش بهانه‌ای شد تا با ایده‌های باورنکردنی برای آینده دنیای حمل‌و‌نقل آشنا شویم.
۱۳۹۹/۶/۲۲ - ۱۴:۳۴
تحویل حضوری خودرو به مشتریان در روزهای جمعه
خودرونگاران - مدیر تحویل و لجستیک محصولات ایران خودرو از ایجاد امکان تحویل حضوری خودروها در محل کارخانه و یا پارکینگ های خودرو، در تمامی روزهای هفته و حتی جمعه ها خبر داد.
۱۳۹۹/۶/۲۲ - ۱۴:۵۵
پروژه توانمندسازی سرمایه های انسانی با برگزاری آزمون جامع شایستگی های فنی در شرکت پرشیاخودرو
خودرونگاران - مجموعه پرشیا خودرو در راستای افزایش سطح کیفی پرسنل متخصص و توانمندسازی سرمایه های انسانی، آزمونی با عنوان ارزیابی دانش تخصصی نیروهای فنی با حضور حدود 100 تن از پرسنل این شرکت برگزار نمود...
۱۳۹۹/۶/۲۲ - ۱۶:۳۶
۲ طرح ساماندهی بازار خودرو با یکدیگر ادغام می‌شوند
خودرونگاران - یک عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که قرار نیست طرح ساماندهی بازار خودرو (مصوب مجلس دهم) مسکوت بماند گفت که احتمالا این طرح با طرح نمایندگان مجلس یازده...
۱۳۹۹/۶/۲۲ - ۱۶:۳۹
احتکار خودرو توسط خودروسازان صحت ندارد
خودرونگاران - مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در سایت مازندران ایران خودرو مجموعا حدود ۳ هزار دستگاه خودرو وجود دارد که ۲ هزار دستگاه خودرو دارای کسری قطعه هستند و امکان تحویل‌شا...
۱۳۹۹/۶/۲۳ - ۰۹:۳۰
فروش فوق العاده خودرو با تحویل یک تا سه ماهه
خودرونگاران - معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به برنامه فروش فوق العاده خودرو با تحویل یک الی سه ماهه گفت: شرکت های ایران خودرو و سایپا ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو را به صورت فروش فوق ال...
۱۳۹۹/۶/۲۳ - ۰۹:۰۶
رشد فروش خودرو سوار بر موج زیان
خودرونگاران - با ارائه گزارش عملکرد سه خودروساز بزرگ کشور به بورس، مشخص شد غول‌های جاده مخصوص در بهار امسال روندی صعودی را در تولید و فروش داشته‌اند، با این حال به روند زیاندهی خود ادامه داده‌اند.
۱۳۹۹/۶/۲۳ - ۱۱:۲۵
افزایش ۴۵ درصدی تولید در ایران خودرو
خودرونگاران_گروه صنعتی ایران خودرو از ابتدای امسال تا روز بیستم شهریورماه موفق به تولید بیش از ۲۲۰ هزار دستگاه خودرو شده که حکایت از افزایش ۴۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد.
۱۳۹۹/۶/۲۳ - ۰۹:۲۵
چرا کارت سوخت موتورسیکلت برای خودرو صادر می شود؟
خودرونگاران - روی برخی از کارت های سوخت خودروهای صادر شده از سوی شرکت پخش فراورده های نفتی عبارت کارت هوشمند سوخت موتور سیکلت ویا کامیون درج شده که طبق گفته سخنگوی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی این مس...
۱۳۹۹/۶/۲۳ - ۰۹:۲۸
سقوط ۲۱ درصدی سهام تسلا
خودرونگاران - تنها اندکی پس از اعلام ناگهانی لغو ورود نماد شرکت تسلا به شاخص اس‌اندپی ۵۰۰، ارزش بازاری این خودروساز در سه‌شنبه با بدترین سقوط روزانه خود مواجه شد.
۱۳۹۹/۶/۲۳ - ۱۲:۳۱
نرخ معاینه فنی خودرو‌ها افزایش نیافته است
خودرونگاران_جعفریان گفت: هیچ افزایش قیمتی در نرخ معاینه فنی خودرو‌ها تاکنون اعمال نشده است.