امروز: جمعه ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۹/۶/۲ - ۱۱:۵۷
شناسه خبر: ۴۷۱۷۱۱
 
قیمت گذاری بازار قطعه را به هم ریخت
استارت آشفته بازار قطعه ، با نهضت پراید کیلویی چند
خودرونگاران | قیمت گذاری مواد اولیه با نرخ دلار مشکلات زیادی را برای صنعت قطعات خودرو ایجاد کرده است. خودرو یکی از اصلی ترین کالاهایی است که تمام اقشار جامعه از آن استفاده می کنند و این روزها با افزایش قیمت این کالا، افراد زیادی دچار مشکلات متعددی شده اند. توقف تولید برخی خودروهای داخلی مانند پراید و پژو ۴۰۵ نگرانی را برای اقشار پایین جامعه ایجاد کرده است چرا که این خودرو جزو ارزان ترین خودروهای داخلی به شمار می رفت. از طرفی کمبود قطعه و گرانی آن نیز مشکلات دیگری را برای مردم ایجاد کرده است. برای اطلاع از جزئیات دقیق تولید قطعه و مشکلات قطعه سازان به سراغ مازیار بیگلو دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو رفته و با وی گفت وگو کرده ایم که در ادامه می‌خوانید.
 علت گرانی قطعات خودرو این روزها چیست؟
 یک مشکل ریشه‌ای در کل صنعت خودرو داریم که تمام صحبت‌ها در صنعت خودرو به این ریشه باز می‌گردد. سال ۹۰ قانونی برای قیمت گذاری خودرو گذاشته شد که همین قانون باعث تحولات اساسی در بازار خودرو شد.
 تا سال ۹۰ تیراژ تولید خودرو روند افزایشی داشت و حتی به تولید هزار و ۶۰۰ دستگاه در سال می‌رسید، اما در سال ۹۰ این میزان تیراژ روند کاهشی دارد و این روند دائم تا سال ۹۸ اُفت و خیز دارد و روند ثابت رشدی ندارد. از نظر آماری اینگونه تولید یک بحران به شمار می‌رود که ثبات را از بین برده است.
سال ۹۰، ۲ قانون اشتباه برای قیمت گذاری داشتیم. اول آنکه با نهضت پراید کیلویی چند شروع کردیم و به شورای رقابت وارد و بحث انحصار بازگو می‌شود. خودروسازها حالت کلیشه‌ای پیدا می‌کنند و برخی می‌گویند خودروسازها انحصار دارند و این قانون قیمت گذاری دستوری در سال ۹۰ گذاشته می‌شود و تا پایان سال ۹۰ صورت‌های مالی هر ۲ خودروساز سود را نشان می‌دهد.
 
 تا قبل از سال ۹۰  صنعت خودروسازی چطور بود؟
  تا قبل از سال ۹۰  سود خودروسازان عملا سرازیر به تامین شرکت‌های قطعه سازی می‌شد. با همین فرمان قطعه سازان سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه، تکنولوژی و سخت افزار و تنوع تولید می‌کردند و چه بسا قطعه هم صادر می‌کردند و بالاترین رقم صادرات را هم داشتند یعنی در آن زمان تیراژ صادرات بالاترین میزان را داشت.
از سال ۹۰ خودروساز زیان ده شدند و متعاقبا زیان آن ها به صنعت قطعه سازی رو آورد، بنابراین صنعت قطعه سازی را تضعیف کرد. همان سال مجلس قانونی وضع کرد. در این قانون آمده است که فروش مواد اولیه تولید داخل باید به قیمت جهانی برسد یعنی اگر فرض کنید فولاد در تمام دنیا کیلویی یک دلار است، در داخل کشور هم باید یک دلار بفروشیم، زمانی دلار هزار تومان بود و به مرور افزایش یاُفت و اکنون به بیش از ۲۰ هزار تومان رسیده است.
 این یعنی پول ملی خودمان بی ارزش است و باید کالاهایمان را به قیمت دلار خرید و فروش کنیم. این موضوع از جهتی خوب است چرا که برخی می‌گویند اگر این کار صورت نگیرد باعث می‌شود قاچاق افزایش یابد و همچنین جلوی خام فروشی را می‌گیرد، اما از طرفی مشکلات دیگری رخ داده است.
 
 قیمت گذاری مواد اولیه با نرخ دلار چه مشکلاتی را برای این صنعت ایجاد کرد؟
اگر مواد اولیه را به قیمت دلار تعیین می‌کنیم باید قیمت خودرو را هم بر مبنای دلار حساب کنیم، در مقابل باید در آمد مردم هم به دلار محاسبه کنیم، اما هیچ کدام از این اتفاقات صورت نگرفت. نتیجه این می‌شود زمانی که خودروساز شروع به زیان دهی می‌کنند، تولید کنندگان مواد اولیه داخلی سودآور می‌شوند و سودهای بالایی کسب می‌کنند. گزارشی به مجلس ارائه شده که نشان می دهد، هر زمانی که خودروسازها زیان بیشتری دارند سود فروشندگان مواد اولیه بالاتر بوده است یعنی عملا پول مردم وارد خودروسازی می‌شود، اما بیش از مقدار معقول از جیب قطعه ساز به تولید کننده فولاد پرداخت می‌شود.
 
 بیشتر توضیح می دهید
  طی سال های گذشته نقدینگی اُفت می‌کند و این کمبود هر سال ادامه پیدا می‌کند و خودروساز ضعیف‌تر می‌شود. در دهه ۹۰ دیگر خودروساز نتوانست خودرو جدید عرضه کند و صادرات را از بین می برد. همین صنعت قطعه سازی ما به رنو، پژو و حتی برزیل صادرات داشت، اما به مرور این صادرات تضعیف می‌شود.
تمام زنجیره تولید خودرو باعث می‌شود کیفیت اُفت کند در صورتی که اگر این زنجیره ثابت بود باعث می‌شد کیفیت هم افزایش یابد. یعنی اگر قرار است زنجیره قیمت دستوری باشد انتهای زنجیره هم باید اینگونه باشد. وقتی می‌گوییم دشمن داریم فقط منظورمان خارجی‌ها نیست حتی در داخل هم دشمن وجود دارد.
 
پس موافقید انحصار در صنعت خودروسازی وجود دارد؟
انحصار نه در خودروسازی بلکه در تولید مواد اولیه وجود دارد. چه کسی این ادعا را دارد؟ مگر ما گفته ایم که خودرو وارد شود یا نشود؟ صنعت خودروسازی هیچ دخل و تصرفی در واردات یا عدم واردات نداشته و ندارد.
 
 تحریم آمریکا باعث شد صنعت خودرو عقب بماند؟
  صنعت خودرو سازی را تحریم کردند چرا که باعث ایجاد اشتغال زیادی شد و همین اشتغال ثبات کاری ایجاد کرد که در تلاش بودند این صنعت کوچک شود. هم اکنون واردات خودرو آزاد است بدین معنا که cpu را می‌توان وارد کرد، اما چرا نیامدند واردات خودرو را تحریم کنند و واردات قطعات را تحریم کردند این کار بدین معناست که قصد به زمین کوباند تولید را داشتند!
بحث دولتی بودن خودروسازها مطرح شده که باید این نکته را گفت مگر شرکت‌های تولید کننده سود ده نیستند در صورتی که دولتی هستند؟ سیاستی اتخاذ شده که خام فروشی صورت گرفته است.
در حال حاضر اگر ورق وارد کنیم، از داخلی‌ها ارزان‌تر می‌شود. کشورهای مختلفی دارای برخی منابع هستند به طور مثال برخی قهوه و کافه، برخی توریسم و ... دارند، اما ما در کشورمان منابع خدادای زیادی داریم که خودمان آن را حذف کرده ایم.
• مشکل قانون دستوری چه بوده که هم اکنون این صنعت با آن درگیر هستند؟
  مشکل اصلی که در کشور وجود دارد محاسبه مواد اولیه با نرخ دلار است. تصمیم مجلس بود که وقتی دلار افزایش یابد، ۲۰ درصد در قیمت مواد اولیه تاثیر بگذارد، که در اصل به صورت غیرمستقیم تاثیر می‌گذارد؛ در نگاه دیگر می‌توان گفت زمانی هم که دلار ارزان شود، قیمت مواد اولیه هم اُفت می‌کند، ما فکر میکنیم که صد در صد خودکفا شدیم، اما چه فایده!
مشکل اینجاست صنعت خودروسازی دشمنان داخلی دارد که هم سو با آمریکایی‌ها پیش می‌روند. بارها و بارها انتقاد کردند که اگر واردات خودرو آزاد شود چه می‌شود این درحالی است که برای واردات خودرو نیاز به ۲۳ میلیارد دلار پول است در حالی که برای تولید هزار و ۲۰۰ دستگاه خودرو در سال نیاز به ۲ میلیارد دلار است.
 
 انتقاداتی به خودروهای داخلی وجود داردکه بی کیفیت و ضعیف هستند، در بحث قطعه این انتقادات را قبول دارید ؟
  به خودرویی مانند پراید انتقاد می‌کنیم که خودرو بی کیفیتی است. خودرو کلاس بندی شده و پراید جزو کلاس B است و در کارت آن نیز قید شده که این خودرو برای ۴ سرنشین است و مناسب برای سفرهای درون شهری است، این خودرو ساخته نشده ۶ نفر در آن سوار شوند و شبانه تا مشهد بروند! مانند این می‌ماند که کفش مجلسی بپوشیم و برویم برای گل زدن در زمین فوتبال.
چرا از دنا تعریف نمی‌کنیم؟ دنا پلاس جزو یکی از معدود خودروهایی است که امکان صادرات آن نیز وجود دارد. چرا از کوئیک سایپا تعریف نمی‌کنیم؟، کوئیک سایپا جزو یکی از پرآپشن‌ترین خودروهایی است که تاکنون تولید شده است.
تمام آن‌ها نظامی دارند که کارشان تضعیف صنعت خودروسازی و قطعه سازی است که قسمتی از آن به منافع اقتصادی و قسمتی به قرایض سیاسی بر می‌گردد. این کارها با برنامه ریزی انجام می‌شود.
 
برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۱ + ۵
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۴۰۰/۶/۲۵ - ۱۶:۱۱
حمایت از تولیدکنندگان در فضای رقابتی
خودرونگاران - عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در خصوص احتمال ممنوعیت واردات در صورت به اجرا در آمدن طرح ملی لوازم خانگی، گفت: شکی نیست که باید از تولیدکنندگان ایرانی حمایت کرد اما تنها در فضای...
۱۴۰۰/۶/۲۵ - ۱۲:۰۴
احضار رانندگان متخلف و ثبت شکایت پلاک در صورت تکرار تخلف
خودرونگاران - معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ از رصد ۲۴ ساعته سرعت غیرمجاز در معابر پایتخت خبر داد و گفت که رانندگان متخلف از طریق پیامک و تماس تلفنی برای اخذ تعهد به پلیس احضار می‌شو...
۱۴۰۰/۶/۲۵ - ۱۱:۰۲
رشد ۱.۵ درصدی تولید خودرو تا پایان مردادماه
خودرونگاران - بررسی آمارهای رسمی منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید ۳۸۶ هزار و ۲۷۷ دستگاه خودرو از سوی خودروسازان داخلی از ابتدای امسال تا پایان مرداد ماه است. آماری که حکایت از رشد ۱.۵ در...
۱۴۰۰/۶/۲۵ - ۱۰:۵۵
خانه‌تکانی خودرویی پس از کرونا
خودرونگاران - پس از آنکه نمایشگاه خودروی فرانکفورت در تابستان ۲۰۱۹ به پایان رسید، بسیاری گمان می‌کردند که سال بعد نیز این شهر میزبان خواهد بود، اما یک ویروس، تمام صنعت خودرو را در اغما فرو برد. هفته گ...
۱۴۰۰/۶/۲۵ - ۱۰:۲۰
به زودی پیش فروش تارا آغاز می شود
خودرونگاران - بر اساس اطلاعات بدست آمده، طرح جدید پیش فروش تارا، جدیدترین محصول ایران خودرو آغاز می‌شود.
۱۴۰۰/۶/۲۴ - ۱۶:۲۱
سند راهبردی لوازم خانگی چرا جای آرامش نگرانی ایجاد کرد؟
خودرونگاران - اخبار بد لوازم خانگی تمامی ندارد و آمارهای متناقض از ظرفیت‌های موجود در این بخش که عمدتاً توسط یکی دو تولید کننده در فضای رسانه‌ای کشور منتشر می‌شود نشان می‌دهد و آنچه امروز به عنوان سند...
۱۴۰۰/۶/۲۴ - ۱۶:۱۹
مردم از خرید سیلندرهای گاز کارکرده خودرو پرهیز کنند
خودرونگاران - معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی مشهد گفت: سیلندرهای گاز کارکرده، مستعمل و دست دوم بسیار خطرناک است و شهروندان از خرید این سیلندرها خودداری کنند.
۱۴۰۰/۶/۲۴ - ۱۵:۳۲
قرعه کشی فروش فوق العاده ایران خودرو برگزار شد
خودرونگاران - مشتریان نهایی سه محصول عرضه شده در طرح فروش فوق العاده ایران خودرو، از طریق قرعه کشی با حضور نمایندگان نهادهای نظارتی مشخص شدند.
۱۴۰۰/۶/۲۴ - ۱۴:۴۷
ممنوعیت واردات بعد از ۳ سال لغو می‌شود؟
خودرونگاران - اصلاحیه مصوبه واردات خودرو امروز در صحن مجلس به تصویب رسید و بر این اساس، واردات خودروهای نو و کارکرده بدون ایجاد تعهد ارزی جدید برای کشور و هر ۶ ماه یکبار مجاز است.
۱۴۰۰/۶/۲۴ - ۱۳:۵۰
تغییر ظرفیت تولید خودرو، برنامه جدید وزارت صمت
خودرونگاران - وزارت صمت برنامه تغییر تیراژ و نوع تولیدات صنعت خودرو را تا پایان سال جاری در دستور کار دارد همچنین برنامه‌های دیگری برای بهبود شرایط این صنعت تا سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ اجرایی می‌شود.
۱۴۰۰/۶/۲۴ - ۱۳:۴۸
کمیت و کیفیت مسئله خودرو در مجلس یازدهم باید مشخص شود
خودرونگاران - نماینده مردم سبزوار در مجلس با تأکید بر تعیین تکلیف مسئله کمیت و کیفیت خودرو گفت: زمینه رقابت تولیدکنندگان داخلی و رسیدن آنها به استانداردهای جهانی باید فراهم شود.
۱۴۰۰/۶/۲۴ - ۱۲:۳۲
اختلاف درباره سند خودرو از طریق مجلس رفع شود
خودرونگاران - سخنگوی قوه قضائیه گفت: به نظر بنده بهتر است که این مشکل از طریق مجلس رفع شود چراکه اختلاف نظر در مورد ماده ۲۹ است و تفسیر قانون عادی نیز بر عهده مجلس شورای اسلامی است که باید در این خصوص...
۱۴۰۰/۶/۲۴ - ۱۲:۲۸
نیاز به سامانه ثبت معاملات داریم
خودرونگاران - رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی تبریز اظهار داشت:‌ شیوه عرضه ثبت نامی با وجود شروط و بندهای مختلفی که برای آن طراحی شد بازهم عملا موفقت‌آمیز نبوده چراکه ۹۰ درصد آن خودروها با وکالتنا...
۱۴۰۰/۶/۲۱ - ۱۳:۱۵
فعلا خبری از پیش‌فروش خودروسازان نیست
خودرونگاران_پس از اینکه شورای رقابت تصمیم گرفت دیگر پیش‌ پرداخت‌های منتخبان طرح‌های پیش‌فروش یکساله خودروسازان مشمول تورم نشود و خودروهایی که قیمت آنها در زمان فروش مشخص نیست، اجازه عرضه در این طرح را...
۱۴۰۰/۶/۲۰ - ۱۴:۱۳
فروش۹۰ درصد خودروهای ثبت نامی در بازار
خودرونگاران - رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی اصفهان اظهار داشت: مطمئنا اگر خودروهای خارجی به صورت انبوه با هر قیمتی وارد بازار ایران شود، خودروهایی که در کشور هستند بین ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش قیمت خوا...
۱۴۰۰/۶/۲۰ - ۱۰:۳۴
دناپلاس توربوشارژ با گیربکس شش سرعته به تولید آزمایشی رسید
خودرونگاران - مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو از قرار گرفتن محصول دناپلاس توربوشارژ مجهز به گیربکس شش سرعته دستی در برنامه تولید روزانه خبر داد.
۱۴۰۰/۶/۱۸ - ۱۶:۱۲
آزاد سازی واردات، خودرو‌های خارجی را ارزان می کند؟
خودرونگاران_دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: با واردات خودرو، شاهد افت قابل توجه قیمت خودرو‌های خارجی در بازار خواهیم بود.
۱۴۰۰/۶/۲۰ - ۱۶:۳۳
طرح آزادسازی واردات خودرو فردا در صحن علنی مجلس بررسی خواهد شد
خودرونگاران - عضو کمیسیون صنایع مجلس با اعلام اینکه درحال حاضر عرضه و تقاضا در بازار خودرو متناسب نیست، گفت: در صورت تصویب این طرح مدیریت تقاضا و عرضه در بازار انجام و واردات خودرو نیز منطقی شده و فضا...
۱۴۰۰/۶/۲۰ - ۱۴:۵۴
چرا در نوسانات قیمت نباید خودرو بفروشیم؟ دلایل چیست؟
خودرونگاران - بازار خودرو این روزها نوسانات قیمت زیادی دارد و برای برخی از مالکان خودرو وسوسه‌انگیز شده است.یکی از اشتباهات رایج در بازار خودرو که توسط مالکان انجام می‌گیرد، فروش خودرو در نوسانات قیمت...
۱۴۰۰/۶/۲۰ - ۱۴:۳۰
کره و انحصار، دو بلا در آسمان لوازم خانگی ایران
خودرونگاران - درحالی شنیده می شود دو شرکت سامسونگ و ال جی بدون ثبت سفارش کالاهای خود را به ایران آورده و بااین شیوه می خواهندبخشی از ارزهای بلوکه شده کشور را ازآن خودکنندکه مجلس مخالفت خود رادر این زم...
۱۴۰۰/۶/۱۹ - ۱۱:۳۳
فروش فوق العاده سه محصول ایران خودرو از ۲۱ شهریورماه
خودرونگاران - گروه صنعتی ایران خودرو بیست و دومین مرحله فروش فوق‌العاده محصولات خود را با عرضه سه محصول پرمتقاضی از یکشنبه بیست و یکم شهریورماه به مدت سه روز اجرا می کند.
۱۴۰۰/۶/۱۸ - ۱۶:۰۷
اعلام ۴ پیش شرط رسیدن به تولید سه میلیون دستگاه خودرو در سال
خودرونگاران_یک فعال صنعت خودرو گفت: رسیدن به ظرفیت تولید سه میلیون دستگاه خودرو در گرو حل مشکلات بین ‏المللی و تولید رقابتی قطعه ‏‎سازان است.
۱۴۰۰/۶/۱۸ - ۱۶:۰۰
آغاز بازیافت در گورستان تایر
خودرونگاران_کویت بازیافت تایرهای خودرو را در گورستان عظیم تایرهای خود آغاز کرد.
۱۴۰۰/۶/۲۲ - ۱۵:۰۰
تعهدات معوق ساپیا در ماه جاری صفر شد
خودرونگاران_مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: با همکاری سازمان صنایع دفاع، نیروی هوایی ارتش و نیروی هوافضای سپاه پاسداران، قطعات مورد نیاز صنعت خودرو تامین شد و اکنون تمام دغدغه و تلاش ما این است که ...
۱۴۰۰/۶/۲۴ - ۱۱:۰۱
اتهام دپوی خودرو به ایران خودرو وارد نیست
خودرونگاران - رییس هیات تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از صنعت خودروسازی، گفت: با توجه به بازدید نزدیک از ایران خودرو، می‌توان گفت که اتهام دپوی خودرو در پارکینگ ها به این شرکت وارد نیست، زیرا تعداد ...
۱۴۰۰/۶/۱۸ - ۱۰:۲۶
سایپایدک به عنوان برترین شبکه خدمات پس از فروش در کل کشور معرفی شد
خودرونگاران_سازمان خدمات پس از فروش سایپا موفق به کسب رتبه نخست ارزیابی وضعیت شبکه نمایندگی‌ها (خودروهای سبک و سنگین) در بین شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پس از فروش خودرو شد و عنوان برترین شبکه خدمات پس...