امروز: یکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۹ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۹/۵/۲۵ - ۱۵:۱۸
شناسه خبر: ۴۷۱۵۹۱
 
راهکارهای کارشناسان برای رهایی از آشفته بازار خودرو
خودرونگاران - این روزها ارتباطات معنی‌داری بین قیمت خودرو و نرخ ارز مشاهده می‌شود، به‌طوری که فروشندگان خودرو با اطلاع از نرخ ارز در هر روز به ارائه قیمت دلخواه خود به مشتریان می‌پردازند از همین رو کلاف سردرگم موجود بیش از پیش پیچیده شده است.

به گزارش خودرونگاران  به نقل از ایرنا، نوسانات در بازار خودرو در ماه‌های اخیر بسیار زیاد بوده و شرایط به گونه‌ای شده که کارشناسان معتقدند هرچقدر خودرو از سوی خودروسازان تولید شود، برای آن مشتری وجود خواهد داشت و حتی با افزایش تولید و عرضه نیز آرامش به بازار بر نمی‌گردد.

به اعتقاد کارشناسان، علت این موضوع علاوه بر تبدیل شدن خودرو به یک کالای سرمایه‌ای، ناشی از حجم زیاد سرمایه‌ها و نقدینگی سرگردان موجود در سطح جامعه است. نقدینگی که وارد هر بازاری که شود می‌تواند سمت و سوی معاملات را تغییر دهد.

در این میان البته رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان دمعتقد است که اگر موضوع را به درستی ریشه‌یابی نکنیم، به جواب صحیح نمی‌رسیم.

محمدرضا نجفی‌منش تاکید کرد که در موضوع یاد شده سه چرا و یک چگونه وجود دارد؛ اینکه چرا قیمت خودرو افسارگسیخته رو به بالا است؟ چرا اختلاف قیمت کارخانه و بازار وجود دارد؟ چرا شورای رقابت در قیمت‌گذاری‌ها دخالت می‌کند؟ و اینکه چگونه باید این مشکلات حل شود؟

وی افزود: شورای رقابت می‌خواهد خودروساز محصول خود را به قیمت بالا به مردم نفروشد، اما نتیجه کار آشفته شدن هر چه بیشتر بازار و اختلاف فاحش بین قیمت‌های درب کارخانه و بازار است.

نجفی‌منش یادآورشد:‌ وقتی اختلاف قیمت وجود داشته باشد، همیشه انگیزه برای تقاضا هست، زیرا افراد به دنبال حفظ ارزش پول خود هستند، بر این اساس و برای حل مشکل و آرام کردن بازار خودرو باید اختلاف قیمت موجود را از بین ببریم.

وی اظهارداشت: برای رفع اختلاف قیمت موجود چند راهکار وجود دارد، باید قیمت را در حاشیه بازار تعیین کرد، یا در بورس کشف قیمت کرد یا به خودروسازان بسپاریم تا بر مبنای ارقام واقعی قطعات و تجهیزات را تعیین قیمت کنند.

رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان به دهه 70 اشاره کرد که هر چند در آن زمان سالیانه تنها بین 200 تا 300 هزار دستگاه خودرو تولید می‌شد، اما آشفته بازاری را شاهد نبودیم، دلیل آن نیز تعیین قیمت‌ها در حاشیه بازار بود.

وی تاکیدکرد: بسیاری از کالاها از جمله خودرو و مواد اولیه مود نیاز خودروسازان و قطعه‌سازان از جمله فولاد، محصولات پتروشیمی، مس، آلومینیوم و غیره و حتی بسیاری هزینه‌ها ارتباطی با نرخ ارز ندارند، اما از آن تبعیت می‌کنند.

نجفی‌منش ادامه‌داد: از آنجایی که کنترل، تنظیم و رگولاتوری قیمت همه این کالاها دشوار است، بهترین راه در شرایط کنونی تعیین قیمت‌ها در حاشیه بازار است و به این ترتیب، هجوم کاذب به بازار تا اندازه زیادی کاهش می‌یابد.

وی بیان‌داشت:‌ راهکار دیگر رهایی از آشفته بازار خودرو، افزایش تولید است. اگر قیمت‌ها درست شود، خودروساز مطالبه قطعه‌ساز را به موقع بپردازد و قطعه‌ساز نیز بتواند برای تهیه و تدارک مواد اولیه به موقع اقدام کرده و دستمزد کارگران را به موقع پرداخت کند، توان تولید تا سالیانه دو میلیون دستگاه نیز وجود دارد.

این مقام صنفی یادآوری‌کرد: در سال 90 تا یک میلیون و 650 هزار دستگاه خودرو نیز تولید شد، اما به زحمت به فروش می‌رفت و حتی برنامه‌های فروش اعتباری پیش‌بینی شد، این در حالی است که امروز تیراژ تولید به ارقامی به مراتب پایین‌تر رسیده است.

وی خاطرنشان‌کرد:‌ پرداخت نشدن به موقع مطالبات، تامین نشدن ارز مورد نیاز و تعدیل نشدن به موقع قیمت‌های خودرو و قطعات، عوامل اصلی کاهش شمارگان تولید در سال‌های گذشته بوده که باید اصلاح شود.

قیمت‌گذاری دستوری، بزرگترین مشکل خودروسازی

در این زمینه، استاد گروه مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت گفت: بزرگترین مشکل بازار خودرو قیمت‌گذاری دستوری است و در صورتی که اجازه آزادسازی قیمت‌ها داده شود، هجوم مشتریان برای خرید را شاهد نخواهیم بود.

امیرحسن کاکایی می‌گوید: اگر قیمت خودرو آزاد شود، این همه هجوم برای خرید خودرو را شاهد نخواهیم بود.

به گفته وی، اگر این هجوم ادامه‌دار باشد خودروسازان می‌توانند با تولید بیشتر، پول و درآمد بالاتری کسب کنند، در نتیجه سرمایه‌گذاری‌ هایشان افزایش یافته و در درازمدت برای کشور ارزش‌آفرین خواهد بود.

این استاد دانشگاه معتقد است: ‌اگر به جای بازار، بیشتر به فکر تولید بودیم، امروز بسیاری از مشکلات حل شده بود.

وی ادامه‌داد:‌ اگر از تقاضای عجیب بازار برای تحرک تولید استفاده شود، ارزش آفرینی را به دنبال خواهد داشت، اما با شیوه کنونی که روی بازار متمرکز شده‌ایم، فقط دلال‌بازی توسعه پیدا خواهد کرد.

کاکایی تاکیدکرد:‌ چنین تحرکی، نه تنها در راستای تولید و ایجاد ارزش نخواهد بود، بلکه ضعیف شدن اقتصاد را به همراه خواهد داشت که یکی از نتایج قطعی آن کاهش ارزش ریال است.

وی گفت:‌ هر زمان که از چنین مسائلی صحبت به میان می‌آید، سیاست‌گذاران فقط یک سری موضوع خاص تکراری را بیان می‌کنند، در حالی که امروز باید پارادایم را عوض کنیم و به فرموده رهبر معظم انقلاب، در راستای رونق و جهش تولید حرکت کنیم.

استاد گروه مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت خاطرنشان کرد:‌ «تحقق جهش تولید در خودروسازی بدون آزادسازی قیمت‌ها امکان‌پذیر نیست، زیرا وقتی منابع واقعی نباشد فقط به تورم دامن زده می‌شود.»

وی به‌طور نمونه به تجدید ارزیابی دارایی‌های خودروسازان اشاره کرد و گفت: تجدید ارزیابی، ارزش‌آفرینی نیست، باید بپذیریم که منابع لازم را برای تقویت تولید در خودروسازی در اختیار نداریم و باید با در پیش گرفتن شیوه‌هایی به تحرک واقعی اقتصاد بپردازیم.

کاکایی خاطرنشان‌کرد:‌ زیرساخت افزایش تولید در خودروسازی فراهم است و فقط با افزایش سرمایه‌گذاری می‌توان از ظرفیت‌های موجود استفاده کرد.

وی یادآورشد:‌ علاوه بر آن، با آزادسازی و واقعی‌سازی قیمت‌ها، هجوم افراد برای خرید کاهش می‌یابد.

بر اساس این گزارش، بررسی آمارهای منتشره سامانه کدال حاکی از تولید 132 هزار و 326 دستگاه خودرو از سوی گروه صنعتی ایران‌خودرو، 117 هزار و 818 دستگاه خودرو در گروه خودروسازی سایپا و 37 هزار و 100 دستگاه خودرو از سوی شرکت پارس‌خودرو از ابتدای امسال تا پایان تیرماه است.

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۷ + ۱۲
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۹/۷/۵ - ۱۶:۵۴
یازده سال در صدر خدمات پس از فروش خودرو کشور
خودرونگاران - مشتریان بازار در کنار انتخاب یک خودرو به دنبال خدمات پس از فروش مناسب هستند. خدمات پس از فروش استاندارد و مناسب نه تنها روی انتخاب افراد تاثیرگذار است بلکه در طول مالکیت خودرو موجب اطمی...
۱۳۹۹/۷/۵ - ۱۶:۳۴
پرنده های هوایی و چند متولی
خودرونگاران | مرداد ماه بود که فتح الله امی رئیس پژوهشگاه هوافضا از اتمام طراحی ساخت هواپیمای 8 نفره به عنوان تاکسی های هوایی خبر داد و آن را در راستای اهداف سند جامع توسعه هوافضای کشور خواند، و حال...
۱۳۹۹/۷/۵ - ۱۶:۲۴
تفاوت بین گیربگس CVT و VVT در چیست؟
خودرونگاران - گیربکس اتوماتیک CVT و VVT تفاوت‌هایی دارند که در این گزارش آن را بررسی می کنیم.
۱۳۹۹/۷/۵ - ۱۴:۵۶
مزایا و معایب خودروهای دیفرانسیل جلو و دیفرانسیل عقب چیست؟
خودرونگاران - دیفرانسیل یک قطعه مکانیکی است که نیروی موتور را به چرخ‌های محرک خودرو منتقل کرده و به هر کدام از چرخ‌های محور محرک خودرو اجازه می‌دهد تا در صورت نیاز با دور متفاوتی نسبت به سایر چرخ‌ها ...
۱۳۹۹/۷/۵ - ۱۴:۳۶
دنا پلاس، صدرنشین شایسته این روزها و درمان دردش!
خودرونگاران - شکی نیست که صنعت خودروسازی ما از همتایان به نام آسیایی خود، از لحاظ تکنولوژی، طراحی، ساخت قطعات، تولید متریال باکیفیت و ... بسیار عقب است و توان رقابت با آن‌ها را ندارد. از این جهت در مق...
۱۳۹۹/۷/۵ - ۱۳:۲۲
راه حلی برای کاهش قیمت خودرو
خودرونگاران - نبود سیاست کلی در صنعت خودرو است، معتقد است که باتوجه به شرایط فعلی و اقتصادی، نیاز خودرویی کشور نهایت به ۷۰۰ هزار دستگاه کاهش پیدا کرده است؛ بنابراین چنانچه قیمت‌گذاری خودرو به خود شرکت...
۱۳۹۹/۷/۵ - ۱۳:۱۰
مزایای طرح مجلس برای ساماندهی بازار خودرو
خودرونگاران - محور اصلی طرح ساماندهی بازار و صنعت خودرو، عرضه خودرو در بورس کالاست و مزایای استفاده از این راهکار عبارتست از: از بین رفتن تقاضای سرمایه ای، جلوگیری از قیمت سازی، بسته شدن درب پشتی کار...
۱۳۹۹/۷/۵ - ۱۲:۲۵
تاثیر سی ان جی بر واردات بنزین چه بود؟
خودرونگاران - از سال ۱۳۹۱ که مصرف سی ان جی به بلوغ خود رسید تا سال ۱۳۹۸ که پایان واردات بنزین کشور بود، این صنعت توانست روزانه به طور متوسط از واردات ۲۰ میلیون لیتر بنزین به کشور جلوگیری کند. این در ح...
۱۳۹۹/۷/۵ - ۱۱:۱۵
جای شاهین خالی بود
خودرونگاران|صنعت خودرو طی سال های گذشته، فراز و نشیب های متعددی را تجربه کرده و در این دوره، سختی هایی که بر این بخش وارد شده، بی سابقه بوده است.
۱۳۹۹/۷/۵ - ۱۱:۰۳
فراخوان فولکس در آمریکا
خودرونگاران - گروه خودروسازی فولکس‌واگن فراخوانی را برای محصولات پاسات مدل ۲۰۲۰ صادر کرده است تا کیسه‌های ایمنی هوای سمت شاگرد آنها را تعویض کند. نقص اصلی این کیسه‌های هوا به دلیل نصب نامناسب است و از...
۱۳۹۹/۷/۵ - ۱۱:۰۱
کسب رتبه ۲ و مقام پنجم برای شرکت خدمات پس از فروش ام وی ام
خودرونگاران - در آخرین ارزیابی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در سال ۹۸ شرکت خدمات پس از فروش مدیران خودرو موفق به کسب رتبه ۲ و مقام پنجم گردید.
۱۳۹۹/۷/۵ - ۱۰:۵۷
برگزاری نمایشگاه بین الملل خودروی پکن با وجود کرونا
خودرونگاران - فروش خودرو در بزرگترین بازار دنیا بعد از سقوط سهمگین ناشی از شیوع کوید-۱۹ در حال بازگشت به حالت عادی است و نمایشگاه بین الملل خودروی پکن هم برگزار می شود.
۱۳۹۹/۷/۵ - ۱۰:۴۹
طرح «خودرودار شدن خانوارها از طریق سهام» در چکش کاری مرکز پژوهش‌ها
یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت:بومی‌سازی خودرو از راه قطعه‌سازی در داخل می‌گذرد و این روزها علت اینکه تولید خودرو تیراژش پایین آمده و نوسان قیمت دارد، وابستگی قطعاتش به خارج از کشور است.
۱۳۹۹/۷/۱ - ۱۲:۱۸
سوءاستفاده از کارت بازرگانی یک پیرزن برای واردات ۷۰۰ پورشه
خودرونگاران - مدیر سامانه اعتبارسنجی کارتهای بازرگانی سامانه جامع تجارت با بیان اینکه اتاق بازرگانی از فرایند صدور کارتهای بازرگانی حذف نشده است، گفت: استعلامهای کارت بازرگانی ذیل سامانه جامع تجارت به...
۱۳۹۹/۶/۲۹ - ۱۴:۱۳
حباب بي تدبيري اميدها را نا اميد كرد
هواي اين روزهاي بازارهاي موازي كاملا مساعد حال سوداگران و سفته بازهاست.
۱۳۹۹/۶/۲۹ - ۱۶:۰۰
در صنعت خودرو مدیر نداریم
خودرونگاران | سالهاست مساله خودرو در ایران به یک معضل لاینحل تبدیل شده است. فرقی نمی‌کند در دوران تحریم هستیم یا غیر تحریم، صنعت خودروی ایران هر دوره‌ای ساز خودش را می‌زند بی آنکه مردم از خودروی به ...
۱۳۹۹/۶/۳۰ - ۰۹:۰۰
عرضه محصولات ایران خودرو با گیربکس شش سرعته جدید
خودرونگاران - معاون تحقیقات، توسعه و نوآوری شرکت صنعتی نیرومحرکه با اعلام این خبر گفت: در مرحله نخست عرضه محصولات ایران خودرو با گیربکس شش سرعته جدید، این گیربکس بر روی خودروهای رانا پلاس با موتور EC...
۱۳۹۹/۶/۳۰ - ۱۳:۵۷
مجلس چگونه می‌تواند بازار خودرو را ساماندهی کند؟
خودرونگاران - یک کارشناس صنعت خودرو، با توجه به انتقادهای برخی نمایندگان مجلس به نبود وزیر در وزارتخانه صمت، چالش انتخاب وزیر بین دولت و مجلس را خاصیت دموکراسی دانست و تاکید کرد: تا زمانی که نگرش‌ نما...
۱۳۹۹/۶/۳۰ - ۱۵:۳۹
صدور مجوز فروش فوق‌العاده خودرو تا پایان سال
خودرونگاران - معاون امور صنایع وزارت صمت از صدور مجوز فروش فوق العاده ماهانه ۲۵ هزار خودرو به ایران خودرو و سایپا خبر داد.
۱۳۹۹/۶/۳۰ - ۱۰:۲۸
واردات خودرو در ازای صادرات قطعه!
خودرونگاران - دبیر انجمن واردکنندگان خودرو خبر داد: براساس طرح جدیدی که مجلس ارائه داده ممکن است واردات خودرو به ازای صادرات قطعه خودرو به دیگر کشورها امکان‌پذیر شود.
۱۳۹۹/۶/۲۹ - ۰۹:۲۶
رانا پلاس مهرماه امسال به بازار می‌آید
خودرونگاران_ تمامی قطعات رانا پلاس تولید داخل است و تاکنون بیش از دو هزار دستگاه از این خودرو تولید شده و از مهر ماه امسال تحویل مشتریان خواهد شد.
۱۳۹۹/۷/۲ - ۱۲:۲۰
خزانه هم از خودرو سهم مي گيرد
خودرونگاران -حاشیه‌های بازار خودرو تمامی ندارد. بعد از طرح‌های عجیب مردان ساختمان سمیه برای ایجاد ثبات در بازار خودرو حالا از بهارستان نشین‌ها از طرح ۲۰ ماده ای می‌گویند که امیدوارند با اجرایی شدن آن...
۱۳۹۹/۷/۱ - ۱۰:۵۶
ساعات اجرای طرح ترافیک در پاییز بدون تغییر ماند
خودرونگاران - مدیر واحدساماندهی محدوده‌ها و طرح‌های ترافیکی شهرداری تهران گفت: ساعات اجرای طرح ترافیک و طرح کاهش آلودگی هوا در پاییز مشابه تابستان و از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۶ است.
۱۳۹۹/۷/۲ - ۱۰:۱۴
۲۷۵میلیون یورو صرفه جویی ارزی با انعقاد حدود ۳۴۰۰ میلیارد تومان قرارداد ساخت داخل قطعات خودرو
خودرونگاران - معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت صمت گفت: ایدرو شالوده طرح های توسعه صنعتی را در مناطق محروم پی ریزی کرده و طرح های در دست اجرای این سازمان با شتاب مناسبی در حال انجام است که اشتغال مست...
۱۳۹۹/۷/۲ - ۱۰:۱۱
طرح ساماندهی صنعت خودرو سوداگری و تقاضای کاذب را از بازار حذف می‌کند
خودرونگاران - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید طرح ساماندهی بازار و صنعت خودرو سوداگری و تقاضای کاذب را از بازار خودرو حذف و از تبدیل خودرو به کالایی سرمایه‌ای جلوگیری می‌کند.