امروز: یکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۹ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۹/۵/۲۰ - ۱۷:۱۵
شناسه خبر: ۴۷۱۵۲۱
 
امکان استفاده از ارز بازگشت از صادرات برای واردات کامیون دست دوم
خودرونگاران - مشاور نوسازی ناوگان رئیس سازمان راهداری از موافقت رئیس کل بانک مرکزی با استفاده از ارز بازگشت از صادرات برای واردات کامیون های دست دوم اروپایی خبر داد.

به  گزارش خودرونگاران به نقل از مهر، 6 خرداد امسال با حضور وزیر راه و شهرسازی از سامانه ثبت نام متقاضیان واردات کامیون‌های دست دوم اروپایی با هدف نوسازی ناوگان باری جاده‌ای رونمایی شد.

این سومین طرح نوسازی ناوگان جاده‌ای است که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم اجرا می‌شود.

در حال حاضر 346 هزار و 243 دستگاه کامیون در جاده‌های کشور فعالند که بیش از یک سوم آنها (107 هزار و 871 دستگاه) معادل 31 درصد ناوگان فعال جاده‌ای، عمر بالای 22 سال دارند.

اما در طرح واردات کامیون‌های دست دوم، قرار است 53 هزار دستگاه ناوگان بالای 40 سال معادل 15 درصد ناوگان فرسوده کشور نوسازی شود که در صورت اجرای کامل این طرح، به گفته محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، میانگین سنی ناوگان جاده‌ای کشور 5.5 سال کاهش می‌یابد.

دولت‌های یازدهم و دوازدهم در نوسازی ناوگان جاده‌ای چه کردند؟

نخستین طرح نوسازی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، طرح کلید به کلید (جایگزینی کامیون فرسوده با نوساز) بود و طرح دوم نیز که به طرح ریاست جمهوری مشهور شد، نوسازی 800 دستگاه کامیون بالای 55 سال با استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی و از محل تولیدات سازندگان داخلی را در پی داشت؛ اما مجموع کامیون‌های فرسوده‌ای که از محل اجرای این دو طرح در دولت‌های یازدهم و دوازدهم نوسازی شدند، 5 هزار و 188 دستگاه کامیون بوده است.

جزئیات طرح واردات کامیون‌های دست دوم اروپایی

در سومین طرح نیز از خرداد امسال اجرای آن آغاز شد، قرار است 53 هزار دستگاه کامیون فرسوده از فعالیت خارج و با کامیون‌های دست دوم وارداتی اروپایی، ژاپنی و کره‌ای جایگزین شوند.

در این طرح مالکان حقیقی کامیون‌های فرسوده سالانه 1 دستگاه کامیون دست دوم اروپایی با عمر کمتر از 3 سال به ازای اسقاط یک دستگاه کامیون فرسوده، می‌توانند وارد کشور کنند؛ شرکت‌های حمل و نقلی 10 دستگاه، شرکت‌های واردکننده خودروهای سنگین 50 و خودروسازان داخلی (تولیدکنندگان کامیون) 100 دستگاه کامیون دست دوم در سال می‌توانند وارد کنند اما به ازای هر یک دستگاه کامیون وارداتی، حداقل یک دستگاه کامیون فرسوده باید گواهی اسقاط دریافت کند؛ همچنین امکان اسقاط چند دستگاه کامیون فرسوده در برابر واردات یک کامیون زیر 3 سال هم وجود دارد.

به گفته مهران قربانی معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، با اجرای کامل این طرح، می‌توان به صرفه جویی 530 میلیون لیتری سوخت در سال دست یافت و تعداد کامیون‌های زیر 5 سال فعال در جاده‌ها نیز از 45 هزار دستگاه فعلی به حدود 100 هزار دستگاه افزایش می‌یابد.

مشاور نوسازی ناوگان رئیس سازمان راهداری: امکان ثبت سفارش واردات کامیون‌های خارجی پس از اصلاح سامانه جامع تجارت

صدرالله بمانا مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در امور نوسازی ناوگان در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت ثبت نام متقاضیان نوسازی ناوگان جاده‌ای پس از 76 روز از گذشت شروع ثبت نام در سامانه سازمان راهداری اظهار داشت: ما در سامانه ثبت نام سازمان راهداری، در حال نام نویسی از متقاضیان واردات کامیون هستیم اما چون در سامانه ثبت سفارش (سامانه جامع تجارت) قرار است تغییراتی ایجاد شود، هنوز سفارش وارداتی ثبت نشده است.

وی افزود: تا کنون تقاضای واردات بیش از 2 هزار و 200 دستگاه کامیون دست دوم و جایگزینی آن با کامیون‌های فرسوده در سامانه سازمان راهداری ثبت شده است که این افراد باید مراحلی را طی کنند مثلاً برخی از آنها باید کارت بازرگانی دریافت کنند.

چه کسانی متقاضی واردات کامیون بوده‌اند؟

بمانا ادامه داد: شرکت‌های حمل و نقلی تا کنون 40 دستگاه، خودروسازان داخلی 10 دستگاه و مابقی مالکان خودروهای سنگین فرسوده هستند که در این سامانه نام نویسی کرده‌اند. این افراد باید در سامانه حامع تجارت مراحل درخواست خود را ثبت کنند در این سامانه، کدی به نام کد شناسه کالا به متقاضی داده می‌شود که سازمان راهداری باید آن را تأیید کرده و سپس اطلاعات متقاضی وارد سامانه سازمان راهداری می‌شود.

مراحل واردات کامیون دست دوم

وی افزود: پس از اعمال تأییدات از سوی سازمان راهداری و اطلاع رسانی این تأیید به سامانه جامع تجارت، متقاضی می‌تواند وارد سامانه ثبتارش (ثبت سفارش واردات کالا) شود و مراحل واردات و ترخیص کالا را انجام دهد. اما در زمان ترخیص کالا از گمرک، متقاضی باید یک دستگاه کامیون فرسوده را از رده خارج و اسقاط کرده باشد گواهی اسقاط به تأیید سازمان راهداری رسیده و راهداری تأییدیه مذکور را به گمرک ارسال می‌کند گمرک هم بر اساس این تأییدیه، کامیون را ترخیص کرده و به پلیس برای شماره گذاری ارجاع می‌شود.

صورت جلسه ارزی واردات کامیون

عضو کمیته نوسازی ناوگان جاده‌ای درباره تأمین ارز واردات کامیون‌های دست دوم اروپایی نیز تصریح کرد: صورت جلسه‌ای میان رئیس کل بانک مرکزی، سرپرست وزارت صمت و وزیر راه و شهرسازی امضا شده که در این صورت جلسه اعلام شد، ارز کامیون‌های وارداتی باید منشأ خارجی داشته باشد ولی از محل ارز بازگشت از صادرات و همچنین تهاتر کالا نیز امکان تأمین ارز واردات این کامیون‌ها وجود دارد؛ بنابراین سه روش برای تأمین ارز واردات کامیون‌های اروپایی، کره‌ای و ژاپنی در این صورت جلسه تعیین شده است.

قیمت کامیون نو و فرسوده در بازار

وی درباره آثار اجرای این طرح در کاهش قیمت کامیون در بازارهای داخلی یادآور شد: اقداماتی که تا کنون انجام شده در کاهش قیمت کامیون‌های فرسوده تأثیر داشته است قیمت‌هایی که در حال حاضر در بازار وجود دارد، به دلیل آنکه تولید داخل متوقف شده است، قیمت تمام شده کامیون نیست و در بازار بسیار بالاتر از ارزش واقعی آن خرید و فروش می‌شود امیدواریم با واردات قیمت کامیون تعدیل شود؛ چون حتی اگر تولید کامیون در خودروسازان داخلی هم فعال شود، قدرت خرید وجود ندارد و بین 2 تا 3.5 میلیارد تومان قیمت کامیون‌های تولید داخل اعلام می‌شود بعضاً به 4 میلیارد تومان هم رسید درنتیجه قدرت خرید کاهش می‌یابد.

بمانا درباره قیمت کامیون‌های وارداتی گفت: قیمت کامیون‌های خارجی تابع نرخ ارز است و چون قرار نیست کامیون نوساز وارد شود و کامیون‌های وارداتی، کارکرده هستند، نرخ ثابت و مشخصی ندارند حتی کرونا بر روی قیمت کامیون در اروپا تأثیرگذار بوده و حجم جابجایی کالا در این قاره نیز در تعیین قیمت‌ها مؤثر بوده است. در کشورهای اروپایی نرخ کامیون در شرایط مختلف، متفاوت است.

وی با بیان اینکه هنوز به کسی مجوز واردات داده نشده، گفت: امیدواریم تا چند روز آینده مجوزهای واردات صادر شود؛ ضمن اینکه طرح واردات کامیون‌های دست دوم، جزو احکام دائمی قانون بودجه سال گذشته است و محدودیت زمانی ندارد.

تسهیلات بانکی خرید کامیون نو

بمانا در خصوص امکان استفاده از تسهیلات بانکی در اجرای طرح نوسازی ناوگان جاده‌ای اظهار داشت: در حال حاضر تسهیلات بانکی برای خرید کامیون‌های تولید داخل وجود دارد اما کامیون‌های وارداتی خیر و تأمین مالی انها تابع شرایط واردکننده است؛ مثلاً برخی واردکنندگان به سازمان راهداری اعلام کرده‌اند که به مالکان کامیون‌های فرسوده در قبال خرید کامیون‌های دست دوم وارداتی، تسهیلات نیز پرداخت می‌کنند.

مشاور رئیس سازمان راهداری درباره تسهیلات بانکی که به خرید محصولات خودروسازان داخلی با هدف نوسازی داده می‌شود، گفت: بر اساس قانون تسهیلات سازمان راهداری برای خرید کامیون‌های داخلی شامل 50 درصد قیمت محصول، وام یارانه‌ای بلاعوض داده می‌شود 30 درصد آن با تسهیلات 18 درصد و 20 درصد مابقی هم با آورده متقاضی تسویه می‌شود. اما حتماً باید یک دستگاه کامیون فرسوده، اسقاط شود؛ این طرح، همان طرح ریاست جمهوری است که فعلاً به دلیل توقف تولید داخل، اجرای آن متوقف شده است.

ارسال به شبکه های اجتماعی
کلید واژه های مطلب:
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۱۰ + ۱۰
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۹/۷/۵ - ۱۶:۵۴
یازده سال در صدر خدمات پس از فروش خودرو کشور
خودرونگاران - مشتریان بازار در کنار انتخاب یک خودرو به دنبال خدمات پس از فروش مناسب هستند. خدمات پس از فروش استاندارد و مناسب نه تنها روی انتخاب افراد تاثیرگذار است بلکه در طول مالکیت خودرو موجب اطمی...
۱۳۹۹/۷/۵ - ۱۶:۳۴
پرنده های هوایی و چند متولی
خودرونگاران | مرداد ماه بود که فتح الله امی رئیس پژوهشگاه هوافضا از اتمام طراحی ساخت هواپیمای 8 نفره به عنوان تاکسی های هوایی خبر داد و آن را در راستای اهداف سند جامع توسعه هوافضای کشور خواند، و حال...
۱۳۹۹/۷/۵ - ۱۶:۲۴
تفاوت بین گیربگس CVT و VVT در چیست؟
خودرونگاران - گیربکس اتوماتیک CVT و VVT تفاوت‌هایی دارند که در این گزارش آن را بررسی می کنیم.
۱۳۹۹/۷/۵ - ۱۴:۵۶
مزایا و معایب خودروهای دیفرانسیل جلو و دیفرانسیل عقب چیست؟
خودرونگاران - دیفرانسیل یک قطعه مکانیکی است که نیروی موتور را به چرخ‌های محرک خودرو منتقل کرده و به هر کدام از چرخ‌های محور محرک خودرو اجازه می‌دهد تا در صورت نیاز با دور متفاوتی نسبت به سایر چرخ‌ها ...
۱۳۹۹/۷/۵ - ۱۴:۳۶
دنا پلاس، صدرنشین شایسته این روزها و درمان دردش!
خودرونگاران - شکی نیست که صنعت خودروسازی ما از همتایان به نام آسیایی خود، از لحاظ تکنولوژی، طراحی، ساخت قطعات، تولید متریال باکیفیت و ... بسیار عقب است و توان رقابت با آن‌ها را ندارد. از این جهت در مق...
۱۳۹۹/۷/۵ - ۱۳:۲۲
راه حلی برای کاهش قیمت خودرو
خودرونگاران - نبود سیاست کلی در صنعت خودرو است، معتقد است که باتوجه به شرایط فعلی و اقتصادی، نیاز خودرویی کشور نهایت به ۷۰۰ هزار دستگاه کاهش پیدا کرده است؛ بنابراین چنانچه قیمت‌گذاری خودرو به خود شرکت...
۱۳۹۹/۷/۵ - ۱۳:۱۰
مزایای طرح مجلس برای ساماندهی بازار خودرو
خودرونگاران - محور اصلی طرح ساماندهی بازار و صنعت خودرو، عرضه خودرو در بورس کالاست و مزایای استفاده از این راهکار عبارتست از: از بین رفتن تقاضای سرمایه ای، جلوگیری از قیمت سازی، بسته شدن درب پشتی کار...
۱۳۹۹/۷/۵ - ۱۲:۲۵
تاثیر سی ان جی بر واردات بنزین چه بود؟
خودرونگاران - از سال ۱۳۹۱ که مصرف سی ان جی به بلوغ خود رسید تا سال ۱۳۹۸ که پایان واردات بنزین کشور بود، این صنعت توانست روزانه به طور متوسط از واردات ۲۰ میلیون لیتر بنزین به کشور جلوگیری کند. این در ح...
۱۳۹۹/۷/۵ - ۱۱:۱۵
جای شاهین خالی بود
خودرونگاران|صنعت خودرو طی سال های گذشته، فراز و نشیب های متعددی را تجربه کرده و در این دوره، سختی هایی که بر این بخش وارد شده، بی سابقه بوده است.
۱۳۹۹/۷/۵ - ۱۱:۰۳
فراخوان فولکس در آمریکا
خودرونگاران - گروه خودروسازی فولکس‌واگن فراخوانی را برای محصولات پاسات مدل ۲۰۲۰ صادر کرده است تا کیسه‌های ایمنی هوای سمت شاگرد آنها را تعویض کند. نقص اصلی این کیسه‌های هوا به دلیل نصب نامناسب است و از...
۱۳۹۹/۷/۵ - ۱۱:۰۱
کسب رتبه ۲ و مقام پنجم برای شرکت خدمات پس از فروش ام وی ام
خودرونگاران - در آخرین ارزیابی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در سال ۹۸ شرکت خدمات پس از فروش مدیران خودرو موفق به کسب رتبه ۲ و مقام پنجم گردید.
۱۳۹۹/۷/۵ - ۱۰:۵۷
برگزاری نمایشگاه بین الملل خودروی پکن با وجود کرونا
خودرونگاران - فروش خودرو در بزرگترین بازار دنیا بعد از سقوط سهمگین ناشی از شیوع کوید-۱۹ در حال بازگشت به حالت عادی است و نمایشگاه بین الملل خودروی پکن هم برگزار می شود.
۱۳۹۹/۷/۵ - ۱۰:۴۹
طرح «خودرودار شدن خانوارها از طریق سهام» در چکش کاری مرکز پژوهش‌ها
یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت:بومی‌سازی خودرو از راه قطعه‌سازی در داخل می‌گذرد و این روزها علت اینکه تولید خودرو تیراژش پایین آمده و نوسان قیمت دارد، وابستگی قطعاتش به خارج از کشور است.
۱۳۹۹/۷/۱ - ۱۲:۱۸
سوءاستفاده از کارت بازرگانی یک پیرزن برای واردات ۷۰۰ پورشه
خودرونگاران - مدیر سامانه اعتبارسنجی کارتهای بازرگانی سامانه جامع تجارت با بیان اینکه اتاق بازرگانی از فرایند صدور کارتهای بازرگانی حذف نشده است، گفت: استعلامهای کارت بازرگانی ذیل سامانه جامع تجارت به...
۱۳۹۹/۶/۲۹ - ۱۴:۱۳
حباب بي تدبيري اميدها را نا اميد كرد
هواي اين روزهاي بازارهاي موازي كاملا مساعد حال سوداگران و سفته بازهاست.
۱۳۹۹/۶/۲۹ - ۱۶:۰۰
در صنعت خودرو مدیر نداریم
خودرونگاران | سالهاست مساله خودرو در ایران به یک معضل لاینحل تبدیل شده است. فرقی نمی‌کند در دوران تحریم هستیم یا غیر تحریم، صنعت خودروی ایران هر دوره‌ای ساز خودش را می‌زند بی آنکه مردم از خودروی به ...
۱۳۹۹/۶/۳۰ - ۰۹:۰۰
عرضه محصولات ایران خودرو با گیربکس شش سرعته جدید
خودرونگاران - معاون تحقیقات، توسعه و نوآوری شرکت صنعتی نیرومحرکه با اعلام این خبر گفت: در مرحله نخست عرضه محصولات ایران خودرو با گیربکس شش سرعته جدید، این گیربکس بر روی خودروهای رانا پلاس با موتور EC...
۱۳۹۹/۶/۳۰ - ۱۳:۵۷
مجلس چگونه می‌تواند بازار خودرو را ساماندهی کند؟
خودرونگاران - یک کارشناس صنعت خودرو، با توجه به انتقادهای برخی نمایندگان مجلس به نبود وزیر در وزارتخانه صمت، چالش انتخاب وزیر بین دولت و مجلس را خاصیت دموکراسی دانست و تاکید کرد: تا زمانی که نگرش‌ نما...
۱۳۹۹/۶/۳۰ - ۱۵:۳۹
صدور مجوز فروش فوق‌العاده خودرو تا پایان سال
خودرونگاران - معاون امور صنایع وزارت صمت از صدور مجوز فروش فوق العاده ماهانه ۲۵ هزار خودرو به ایران خودرو و سایپا خبر داد.
۱۳۹۹/۶/۳۰ - ۱۰:۲۸
واردات خودرو در ازای صادرات قطعه!
خودرونگاران - دبیر انجمن واردکنندگان خودرو خبر داد: براساس طرح جدیدی که مجلس ارائه داده ممکن است واردات خودرو به ازای صادرات قطعه خودرو به دیگر کشورها امکان‌پذیر شود.
۱۳۹۹/۶/۲۹ - ۰۹:۲۶
رانا پلاس مهرماه امسال به بازار می‌آید
خودرونگاران_ تمامی قطعات رانا پلاس تولید داخل است و تاکنون بیش از دو هزار دستگاه از این خودرو تولید شده و از مهر ماه امسال تحویل مشتریان خواهد شد.
۱۳۹۹/۷/۲ - ۱۲:۲۰
خزانه هم از خودرو سهم مي گيرد
خودرونگاران -حاشیه‌های بازار خودرو تمامی ندارد. بعد از طرح‌های عجیب مردان ساختمان سمیه برای ایجاد ثبات در بازار خودرو حالا از بهارستان نشین‌ها از طرح ۲۰ ماده ای می‌گویند که امیدوارند با اجرایی شدن آن...
۱۳۹۹/۷/۲ - ۱۰:۱۴
۲۷۵میلیون یورو صرفه جویی ارزی با انعقاد حدود ۳۴۰۰ میلیارد تومان قرارداد ساخت داخل قطعات خودرو
خودرونگاران - معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت صمت گفت: ایدرو شالوده طرح های توسعه صنعتی را در مناطق محروم پی ریزی کرده و طرح های در دست اجرای این سازمان با شتاب مناسبی در حال انجام است که اشتغال مست...
۱۳۹۹/۷/۱ - ۱۰:۵۶
ساعات اجرای طرح ترافیک در پاییز بدون تغییر ماند
خودرونگاران - مدیر واحدساماندهی محدوده‌ها و طرح‌های ترافیکی شهرداری تهران گفت: ساعات اجرای طرح ترافیک و طرح کاهش آلودگی هوا در پاییز مشابه تابستان و از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۶ است.
۱۳۹۹/۷/۲ - ۱۰:۱۱
طرح ساماندهی صنعت خودرو سوداگری و تقاضای کاذب را از بازار حذف می‌کند
خودرونگاران - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید طرح ساماندهی بازار و صنعت خودرو سوداگری و تقاضای کاذب را از بازار خودرو حذف و از تبدیل خودرو به کالایی سرمایه‌ای جلوگیری می‌کند.