امروز: یکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۹ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۹/۵/۱۶ - ۱۶:۵۴
شناسه خبر: ۴۷۱۴۶۷
 
فتح مرزهای جدید قیمت در بازار خودرو
خودرونگاران - روند صعودی قیمت خودرو در بازار این روزها همچنان ادامه دارد و مرزهای جدید قیمتی پی در پی فتح می‌شوند، این در حالی است که انتظار می‌رفت با توجه به آرامش نسبی در بازار ارز (حداقل طی روزهای گذشته)، قیمت‌ها کاهشی شده یا به ثبات نسبی برسند. تداوم افزایش قیمت خودرو البته در شرایطی است که فعالان بازار می‌گویند خرید و فروش چندانی صورت نمی‌گیرد. به گفته آنها، از یک سو فروشندگان بابت اینکه ممکن است قیمت‌ها بالاتر برود، در فروش تردید دارند و از آن سو بخش زیادی از مشتریان نیز با توجه به رشد قیمت، توان خرید ندارند. برخی نیز به انتظار کاهش قیمت نشسته‌اند تا شاید شرایط خرید برایشان فراهم شود.

به گزارش خودرونگاران به نقل از دنیای اقتصاد، طی چهار ماه و نیمی که از سال 99 گذشته اما بازار خودرو متاثر از عوامل مختلف التهابات زیادی را تجربه کرده و در این بین، نقش نوسان بازار ارز، تورم انتظاری و کمبود عرضه در رشد قیمت‌ها بیش از سایر عوامل بوده است. در این مدت هر گاه بازار ارز (و طلا و سکه) روندی صعودی به خود می‌گرفت، نوک پیکان منحنی قیمت خودرو نیز رو به بالا می‌رفت. به خصوص طی چند هفته گذشته که نرخ دلار تا 25 هزار تومان هم رشد کرد، قیمت خودروهای داخلی هم بالاتر رفت. هرچند خیلی‌ها انتظار داشتند با آرامش نسبی در بازار ارز، قیمت خودروهای داخلی نیز تثبیت شده و حتی رو به نزول برود، اما این اتفاق رخ نداد. دو سه هفته پیش که قیمت ارز به حدود 20 هزار تومان افت کرد و سکه نیز به زیر 10 میلیون تومان برگشت، قیمت خودروهای داخلی همچنان بالا ماند و حتی شیبی ملایم از افزایش را هم تجربه کرد. حالا هم که نرخ ارز (در مقایسه با روزهایی که به کانال 20 هزار تومان بازگشته بود) بالا رفته و طلا و سکه نیز متاثر این موضوع و البته سرکشی‌های طلای جهانی، صعود قیمت داشته‌اند، بازار خودرو کماکان روزهای گرانی را پشت سر می‌گذارد. در تحلیل اینکه چرا منحنی قیمت خودرو حتی در دوران آرامش نسبی ارز و طلا نیز کوتاه نیامد و حرکت به سمت بالا را ادامه داد، مسائل مختلفی از سوی کارشناسان مطرح می‌شود. اولین موضوعی که کارشناسان از آن به‌عنوان محرک قیمت خودرو یاد می‌کنند، کمبود عرضه است.

به گفته آنها، تا وقتی عرضه با تقاضا همخوانی نداشته باشد، آرامش پایدار در بازار خودرو انتظاری تقریبا بیهوده است. حتی حالا که صحبت از قیمت‌گذاری خودرو در بورس می‌شود، بسیاری از کارشناسان و فعالان صنعت خودرو معتقدند اگر رابطه عرضه و تقاضا متعادل نشود، شاهد کاهش قیمت نخواهیم بود. این مساله در ماجرای قیمت‌گذاری خودرو در حاشیه بازار هم وجود دارد، چه آنکه اگر عرضه با تقاضا نخواند، نمی‌توان منحنی قیمت را در حد قابل توجهی پایین آورد. در حال حاضر نیز جدا از اینکه عرضه به بازار به دلیل تولید زیر ظرفیت، کم است، نکته دیگر اینجاست که یکی از دو خودروساز بزرگ کشور در تعطیلات تابستانی قرار دارد. در این مورد، یکی از فعالان بازار خودرو به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید:در حال حاضر سایپا و زیرمجموعه‌اش پارس خودرو در تعطیلات تابستانی قرار دارند و این موضوع سبب شده روند عرضه محصولات آنها به بازار کندتر شود. وی با بیان اینکه چندی دیگر ایران خودرو هم به تعطیلات تابستانی خواهد رفت، می‌افزاید:با تعطیلی این خودروساز، چالش کاهش عرضه تا اوایل شهریور ادامه خواهد داشت و بعد از آن نیز باید منتظر ماند و دید روند تولید خودروسازان به چه شکل خواهد بود. به گفته وی، در حال حاضر منحنی قیمت هرچند کند، اما به هر حال افزایشی است و به نظر می‌رسد با توجه به وضعیت نامناسب عرضه، این روند ادامه دار خواهد بود، البته نه با شیبی تند. گفته‌های این فعال بازار اما در حالی است که به جز مساله عرضه، محرک‌های دیگری نیز هستند که امکان دارد منحنی قیمت بازار خودرو را دوباره تحریک کنند. در این بین، افزایش نرخ  ارز (که ظاهرا این روزها باز هم کلید خورده)، می‌تواند قیمت خودروهای داخلی را بیشتر و بیشتر بالا ببرد. در کنار این موضوع اما نمی‌توان از تاثیر تورم انتظاری بر منحنی قیمت نیز گذشت.

در واقع نااطمینانی شهروندان به آینده اقتصادی کشور می‌تواند بر التهابات بازار خودرو بیفزاید، همان طور که تا به امروز نقشی موثر در رشد قیمت داشته است. در این مورد، برخی فعالان بازار عنوان می‌کنند مشتریان به دنبال فروش خودرو به بالاترین قیمت ممکن هستند، زیرا می‌خواهند به واسطه این کالا (خودرو) ارزش پول خود را حفظ کنند.

هرچه هست، بازار خودرو این روزها همچنان روزهای پر التهابی را تجربه می‌کند و دلالان و واسطه‌گران در آن جولان می‌دهند و این موضوع ریشه در دو نرخی بودن خودروها دارد. به واسطه قیمت‌گذاری دستوری، اختلافی بسیار زیاد بین نرخ کارخانه و بازار خودروها به وجود آمده و رانتی گسترده در بازار خودرو وجود دارد و از همین رو دلالی و واسطه‌گری حسابی داغ است. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، تداوم دو نرخی بودن به معنای ادامه واسطه‌گری در بازار خودرو است، بازاری که تحت تاثیر نرخ ارز، عرضه، تورم انتظاری و... روزهای پر نوسانی را به خود می‌بیند و احتمالا همچنان خواهد دید.

  کف قیمت به 100 میلیون نزدیک شد
اما سری به بازار خودرو بزنیم و ببینیم منحنی قیمت در شرایطی قرار دارد. بنابر گفته فعالان بازار، منحنی قیمت خودرو همچنان روندی صعودی دارد، منتها شیب آن فعلا ملایم است. بر این اساس، در حال حاضر قیمت پراید در مدل 131 به 89 میلیون و 500 هزار تومان رسیده و برای خرید مدل 111 این محصول نیز باید 93 میلیون تومان هزینه کرد. ثبت این قیمت‌ها برای پراید در حالی است که گفته می‌شود تولید خودروی موردنظر در سایپا و پارس‌خودرو متوقف شده است. البته سایپایی‌ها هنوز رسما خبر توقف تولید پراید را اعلام نکرده‌اند، اما پیش‌تر وعده داده بودند که این محصول تا پایان تیر حذف خواهد شد. باید منتظر ماند و دید پراید در نهایت با چه قیمتی از خودروسازی و بازار خودروی کشور خداحافظی خواهد کرد. آیا پراید به قله 100 میلیون تومان خواهد رسید؟ باید صبر کرد و دید.

اما در بین دیگر خودروهای داخلی، قیمت ساینا یکی از محصولاتی که قرار است بخشی از جای خالی پراید را پر کند، به 108 میلیون تومان رسیده است. همچنین تیبا به‌عنوان جانشین اصلی پراید نیز این روزها قیمتی حدودا 97 میلیون تومانی دارد. با توجه به اینکه پراید حذف شده، چیزی به تحقق پیش‌بینی کارشناسان مبنی بر رسیدن کف قیمت خودرو به 100 میلیون تومان (در بازار آزاد) نمانده است.

فعالان بازار اما در مورد قیمت پژو 206 تیپ 2 عنوان می‌کنند که این محصول در حال حاضر قیمتی برابر با 170 میلیون تومان دارد. پژو 206 تیپ 5 هم با ثبت رکوردی جدید، حالا خودرویی 201 میلیون تومانی به شمار می‌رود. از بازار دنا پلاس نیز خبر می‌رسد خودروی موردنظر قیمتی برابر با 267 میلیون تومان دارد که نشان می‌دهد این محصول هم پا به پای باقی خودروها از نردبان قیمت بالا رفته است. در بین محصولات مونتاژی و حذفی خودروسازی کشور نیز قیمت پژو 2008 از 740 میلیون تومان نیز گذشته و برای خرید مزدا3 هم باید بالغ بر 820 میلیون تومان هزینه کرد. قیمت سراتو نیز از مرز 530 میلیون تومان گذشته است، خودرویی که گویا دیگر مونتاژ نمی‌شود. در نهایت اما برای خرید ساندرو مدل استپ وی نیز باید بیش از 385 میلیون تومان هزینه کرد.

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۲ + ۱
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۹/۷/۵ - ۱۶:۵۴
یازده سال در صدر خدمات پس از فروش خودرو کشور
خودرونگاران - مشتریان بازار در کنار انتخاب یک خودرو به دنبال خدمات پس از فروش مناسب هستند. خدمات پس از فروش استاندارد و مناسب نه تنها روی انتخاب افراد تاثیرگذار است بلکه در طول مالکیت خودرو موجب اطمی...
۱۳۹۹/۷/۵ - ۱۶:۳۴
پرنده های هوایی و چند متولی
خودرونگاران | مرداد ماه بود که فتح الله امی رئیس پژوهشگاه هوافضا از اتمام طراحی ساخت هواپیمای 8 نفره به عنوان تاکسی های هوایی خبر داد و آن را در راستای اهداف سند جامع توسعه هوافضای کشور خواند، و حال...
۱۳۹۹/۷/۵ - ۱۶:۲۴
تفاوت بین گیربگس CVT و VVT در چیست؟
خودرونگاران - گیربکس اتوماتیک CVT و VVT تفاوت‌هایی دارند که در این گزارش آن را بررسی می کنیم.
۱۳۹۹/۷/۵ - ۱۴:۵۶
مزایا و معایب خودروهای دیفرانسیل جلو و دیفرانسیل عقب چیست؟
خودرونگاران - دیفرانسیل یک قطعه مکانیکی است که نیروی موتور را به چرخ‌های محرک خودرو منتقل کرده و به هر کدام از چرخ‌های محور محرک خودرو اجازه می‌دهد تا در صورت نیاز با دور متفاوتی نسبت به سایر چرخ‌ها ...
۱۳۹۹/۷/۵ - ۱۴:۳۶
دنا پلاس، صدرنشین شایسته این روزها و درمان دردش!
خودرونگاران - شکی نیست که صنعت خودروسازی ما از همتایان به نام آسیایی خود، از لحاظ تکنولوژی، طراحی، ساخت قطعات، تولید متریال باکیفیت و ... بسیار عقب است و توان رقابت با آن‌ها را ندارد. از این جهت در مق...
۱۳۹۹/۷/۵ - ۱۳:۲۲
راه حلی برای کاهش قیمت خودرو
خودرونگاران - نبود سیاست کلی در صنعت خودرو است، معتقد است که باتوجه به شرایط فعلی و اقتصادی، نیاز خودرویی کشور نهایت به ۷۰۰ هزار دستگاه کاهش پیدا کرده است؛ بنابراین چنانچه قیمت‌گذاری خودرو به خود شرکت...
۱۳۹۹/۷/۵ - ۱۳:۱۰
مزایای طرح مجلس برای ساماندهی بازار خودرو
خودرونگاران - محور اصلی طرح ساماندهی بازار و صنعت خودرو، عرضه خودرو در بورس کالاست و مزایای استفاده از این راهکار عبارتست از: از بین رفتن تقاضای سرمایه ای، جلوگیری از قیمت سازی، بسته شدن درب پشتی کار...
۱۳۹۹/۷/۵ - ۱۲:۲۵
تاثیر سی ان جی بر واردات بنزین چه بود؟
خودرونگاران - از سال ۱۳۹۱ که مصرف سی ان جی به بلوغ خود رسید تا سال ۱۳۹۸ که پایان واردات بنزین کشور بود، این صنعت توانست روزانه به طور متوسط از واردات ۲۰ میلیون لیتر بنزین به کشور جلوگیری کند. این در ح...
۱۳۹۹/۷/۵ - ۱۱:۱۵
جای شاهین خالی بود
خودرونگاران|صنعت خودرو طی سال های گذشته، فراز و نشیب های متعددی را تجربه کرده و در این دوره، سختی هایی که بر این بخش وارد شده، بی سابقه بوده است.
۱۳۹۹/۷/۵ - ۱۱:۰۳
فراخوان فولکس در آمریکا
خودرونگاران - گروه خودروسازی فولکس‌واگن فراخوانی را برای محصولات پاسات مدل ۲۰۲۰ صادر کرده است تا کیسه‌های ایمنی هوای سمت شاگرد آنها را تعویض کند. نقص اصلی این کیسه‌های هوا به دلیل نصب نامناسب است و از...
۱۳۹۹/۷/۵ - ۱۱:۰۱
کسب رتبه ۲ و مقام پنجم برای شرکت خدمات پس از فروش ام وی ام
خودرونگاران - در آخرین ارزیابی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در سال ۹۸ شرکت خدمات پس از فروش مدیران خودرو موفق به کسب رتبه ۲ و مقام پنجم گردید.
۱۳۹۹/۷/۵ - ۱۰:۵۷
برگزاری نمایشگاه بین الملل خودروی پکن با وجود کرونا
خودرونگاران - فروش خودرو در بزرگترین بازار دنیا بعد از سقوط سهمگین ناشی از شیوع کوید-۱۹ در حال بازگشت به حالت عادی است و نمایشگاه بین الملل خودروی پکن هم برگزار می شود.
۱۳۹۹/۷/۵ - ۱۰:۴۹
طرح «خودرودار شدن خانوارها از طریق سهام» در چکش کاری مرکز پژوهش‌ها
یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت:بومی‌سازی خودرو از راه قطعه‌سازی در داخل می‌گذرد و این روزها علت اینکه تولید خودرو تیراژش پایین آمده و نوسان قیمت دارد، وابستگی قطعاتش به خارج از کشور است.
۱۳۹۹/۷/۱ - ۱۲:۱۸
سوءاستفاده از کارت بازرگانی یک پیرزن برای واردات ۷۰۰ پورشه
خودرونگاران - مدیر سامانه اعتبارسنجی کارتهای بازرگانی سامانه جامع تجارت با بیان اینکه اتاق بازرگانی از فرایند صدور کارتهای بازرگانی حذف نشده است، گفت: استعلامهای کارت بازرگانی ذیل سامانه جامع تجارت به...
۱۳۹۹/۶/۲۹ - ۱۴:۱۳
حباب بي تدبيري اميدها را نا اميد كرد
هواي اين روزهاي بازارهاي موازي كاملا مساعد حال سوداگران و سفته بازهاست.
۱۳۹۹/۶/۲۹ - ۱۶:۰۰
در صنعت خودرو مدیر نداریم
خودرونگاران | سالهاست مساله خودرو در ایران به یک معضل لاینحل تبدیل شده است. فرقی نمی‌کند در دوران تحریم هستیم یا غیر تحریم، صنعت خودروی ایران هر دوره‌ای ساز خودش را می‌زند بی آنکه مردم از خودروی به ...
۱۳۹۹/۶/۳۰ - ۰۹:۰۰
عرضه محصولات ایران خودرو با گیربکس شش سرعته جدید
خودرونگاران - معاون تحقیقات، توسعه و نوآوری شرکت صنعتی نیرومحرکه با اعلام این خبر گفت: در مرحله نخست عرضه محصولات ایران خودرو با گیربکس شش سرعته جدید، این گیربکس بر روی خودروهای رانا پلاس با موتور EC...
۱۳۹۹/۶/۳۰ - ۱۳:۵۷
مجلس چگونه می‌تواند بازار خودرو را ساماندهی کند؟
خودرونگاران - یک کارشناس صنعت خودرو، با توجه به انتقادهای برخی نمایندگان مجلس به نبود وزیر در وزارتخانه صمت، چالش انتخاب وزیر بین دولت و مجلس را خاصیت دموکراسی دانست و تاکید کرد: تا زمانی که نگرش‌ نما...
۱۳۹۹/۶/۳۰ - ۱۵:۳۹
صدور مجوز فروش فوق‌العاده خودرو تا پایان سال
خودرونگاران - معاون امور صنایع وزارت صمت از صدور مجوز فروش فوق العاده ماهانه ۲۵ هزار خودرو به ایران خودرو و سایپا خبر داد.
۱۳۹۹/۶/۳۰ - ۱۰:۲۸
واردات خودرو در ازای صادرات قطعه!
خودرونگاران - دبیر انجمن واردکنندگان خودرو خبر داد: براساس طرح جدیدی که مجلس ارائه داده ممکن است واردات خودرو به ازای صادرات قطعه خودرو به دیگر کشورها امکان‌پذیر شود.
۱۳۹۹/۶/۲۹ - ۰۹:۲۶
رانا پلاس مهرماه امسال به بازار می‌آید
خودرونگاران_ تمامی قطعات رانا پلاس تولید داخل است و تاکنون بیش از دو هزار دستگاه از این خودرو تولید شده و از مهر ماه امسال تحویل مشتریان خواهد شد.
۱۳۹۹/۷/۲ - ۱۲:۲۰
خزانه هم از خودرو سهم مي گيرد
خودرونگاران -حاشیه‌های بازار خودرو تمامی ندارد. بعد از طرح‌های عجیب مردان ساختمان سمیه برای ایجاد ثبات در بازار خودرو حالا از بهارستان نشین‌ها از طرح ۲۰ ماده ای می‌گویند که امیدوارند با اجرایی شدن آن...
۱۳۹۹/۷/۲ - ۱۰:۱۴
۲۷۵میلیون یورو صرفه جویی ارزی با انعقاد حدود ۳۴۰۰ میلیارد تومان قرارداد ساخت داخل قطعات خودرو
خودرونگاران - معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت صمت گفت: ایدرو شالوده طرح های توسعه صنعتی را در مناطق محروم پی ریزی کرده و طرح های در دست اجرای این سازمان با شتاب مناسبی در حال انجام است که اشتغال مست...
۱۳۹۹/۷/۱ - ۱۰:۵۶
ساعات اجرای طرح ترافیک در پاییز بدون تغییر ماند
خودرونگاران - مدیر واحدساماندهی محدوده‌ها و طرح‌های ترافیکی شهرداری تهران گفت: ساعات اجرای طرح ترافیک و طرح کاهش آلودگی هوا در پاییز مشابه تابستان و از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۶ است.
۱۳۹۹/۷/۲ - ۱۰:۱۱
طرح ساماندهی صنعت خودرو سوداگری و تقاضای کاذب را از بازار حذف می‌کند
خودرونگاران - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید طرح ساماندهی بازار و صنعت خودرو سوداگری و تقاضای کاذب را از بازار خودرو حذف و از تبدیل خودرو به کالایی سرمایه‌ای جلوگیری می‌کند.