امروز: جمعه ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۹/۵/۴ - ۱۳:۴۸
شناسه خبر: ۴۷۱۲۶۷
 
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس مطرح کرد:
خودروسازان حیات خلوت همیشگی سیاسیون
خودرونگاران_عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید با اخذ مالیات بر قراردادهای مکرر فروش خودرو در قالب CGT که طرح آن درحال بررسی است، دلالان از بازار حذف شده و خودرو به تدریج از کالای سرمایه‌ای به کالای مصرفی تبدیل می‌شود.

به گزارش خودرونگاران  به نقل از خانه ملت، مهدی عسگری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس و نماینده مردم کرج، اشتهارد و آسارا در مجلس شورای اسلامی کلید حل مشکلات خودروسازی را اجرای صحیح سیاست‌های کلی اصل 44 و مردمی‌سازی واقعی می داند و معتقد است صنعت خودرو با گذشت چند دهه، هنوز نتوانسته ساختار مدیریتی مناسبی پیدا کند زیرا خودروسازان بزرگ کشور در ظاهر خصوصی‌اند اما نحوه کارکرد، مالکیت و مدیریت، ساختاری غیرشفاف و مدیریت‌های حلقوی، انبوهی از شرکت‌های اقماری و... متاثر از سیاست‌گذاری‌های ناکارآمد دولتی‌ است.

آنچه در ادامه می‌خوانید مشروح گفت‌وگو تفصیلی با مهدی عسگری است؛

*به‌عنوان یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس، چقدر معتقدید که شفافیت بر فرآیند خودروسازی کشور می‌تواند موجب ساماندهی و رشد این بخش از صنعت شود؟

اساسا در نگرش سیستمی به مسائل اقتصادی و صنعتی، مشکل اصلی در حوزه خودروسازی مسأله‌ "تعارض منافع" است. با وجود این تعارض، شفافیت واقعی محقق نخواهد شد، دولت تا وقتی مدیریت خودروسازان بزرگ کشور را به عهده دارد چگونه می‌تواند بر آنها نظارت کند؟ متاسفانه صنعت خودرو با گذشت چند دهه، هنوز نتوانسته ساختار مدیریتی مناسبی پیدا کند. در گزارش‌ها و تحقیقات مجلس در ادوار گذشته، چند نکته دائما تکرار شده است: خودروسازان بزرگ کشور در ظاهر خصوصی‌اند اما در نحوه کارکرد، مالکیت و مدیریت، با حضور دولتی‌ها در ارکان خودروسازی، ساختاری غیرشفاف و مدیریت‌های حلقوی، انبوهی از شرکت‌های اقماری، عدم اصلاح ساختار سهام، عدم تعیین دقیق وضعیت دارایی‌های دو گروه خودروسازی، عدم تعیین تکلیف شرکت‌های متعدد زیرمجموعه، بازار انحصاری دو خودروساز بزرگ کشور، متاثر از سیاست‌گذاری‌های ناکارآمد دولتی‌ است.

مادامیکه خودروسازها، حیاط خلوت دولتی‌ها و سیاسیون باشند، اصلاح نخواهد شد

*برای اصلاح ساختار خودروسازی چه کار می بایست کرد؟

مجلس با نقش نظارتی و دولت با ابزار اجرایی خود باید به دنبال رفع "تعارض منافع" و تحقق "منافع مردم" باشند. کلید حل مشکلات خودروسازی اجرای صحیح سیاست‌های کلی اصل 44 و مردمی‌سازی واقعی است. دولت باید هم مالکیت و هم مدیریت را واگذار کند. تا زمانی‌که خودروسازها، به اصطلاح حیاط خلوت دولتی‌ها و سیاسیون باشند، چیزی اصلاح نخواهد شد. لذا مهمترین راه برون رفت از این شرایط و حرکت به سمت تحول، انحلال خودسهامداری و اصلاح مدیریت بر خودروسازان است تا مجمع و هیات مدیره واقعی و مسوولیت‌پذیر شکل گیرد و بتواند در چارچوب قوانین تجارت فعالیت کند و از یک محفل سیاسی دولتی ناکارآمد به یک بنگاه اقتصادی پویا و رقابتی تغییر ماهیت دهد.

ثبات دائمی بازار خودرو در گرو توازن عرضه و تقاضا است

*چرا با اجرای طرح هایی چون پیش فروش، بی ثباتی بر بازار خودرو حاکم است؟

دلایل افزایش قیمت را در عوامل مختلف باید جستجو کرد. یکی از مشکلات مهم بازار خودرو، عدم توازن در عرضه و تقاضا است که موجب شد تقاضای 7میلیونی برای خرید 25هزار خودرو در طرح فروش فوق‌العاده و ثبت‌نام بیش از یک‌ و نیم میلیون نفر برای پیش‌فروش یکساله‌ی محصولات یکی ازخودروسازها  ثبت شود. تصمیم خودروسازان به عرضه محصولات خود با نرخ مناسب‌تر نسبت به بازار آزاد قطعاً در کوتاه‌مدت ایده خوبی است اما برای ثبات دائمی این بازار باید توازن عرضه و تقاضا حاکم شود. به عبارتی طبق نظر کارشناسان، برای تعادل بازار در سال 99 حداقل یک میلیون و دویست هزار خودرو باید تولید شود.

دلایل رشد لجام گسیخته قیمت خودرو؛ از نوسانات نرخ ارز تا افزایش قیمت 10 تا 23 درصدی خودروهای داخلی

  *رشد لجام گسیخته قیمت خودرو و کاهش معاملات ناشی از کدام عوامل است؟

نوسانات نرخ ارز و افزایش  قیمت مواد اولیه‌ی وارداتی، مجوز افزایش قیمت 10 تا 23 درصدی خودروهای داخلی طبق آنالیز قیمتی شورای رقابت، شکاف قیمت خودروهای پیش فروش و خودروهای بازار آزاد، حفظ ارزش دارایی‌های مردم به نسبت نوسانات بازارهای موازی چون طلا، سکه، ملک و ... همگی در این افزایش‌ها نقش دارند.

به گواه آمار معاونت علمی ریاست جمهوری 400 تا 450  شرکت‌ دانش‌بنیان تائید صلاحیت شده‌ی این معاونت می‌توانند در حوزه حمل و نقل پیشرفته و قطعه‌سازی به عنوان زیربنای صنعت خودروسازی فعالیت داشته باشند که باید از این ظرفیت استفاده کرد
* درمیان مدت برای تعادل بخشی و ساماندهی بازار خودرو چکار می توان کرد؟

مهم ترین راهکار برای حل مشکل کسری تولید، داخلی سازی حداکثری قطعات خودرو است. باید برای این منظور از توان نخبگان و مجموعه‌های دانش بنیان استفاده کرد و تکیه بر توان داخلی داشت. به گواه آمار معاونت علمی ریاست جمهوری 400 تا 450  شرکت‌ دانش‌بنیان تائید صلاحیت شده‌ی این معاونت می‌توانند در حوزه حمل و نقل پیشرفته و قطعه‌سازی به عنوان زیربنای صنعت خودروسازی فعالیت داشته باشند.

* آیا سیاست‌های پولی بانک مرکزی، مدیریت نرخ ارز و نقدینگی می‌تواند مرهمی براین اوضاع آشفته باشد؟

بانک مرکزی باید سیاست‌های بانکی را به نحوی اصلاح کند که نقدینگی به سمت بازارهایی مثل خودرو سرازیر نشود. باید به گونه ای عمل کنند که جذاب‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها، سرازیرشدن منابع به سمت تولید و اشتغال باشد.

دریافت مالیات از خرید و فروش مکرر خودرو بساط دلالان را از بازار چارچرخ ها جمع می کند

*برای حذف دلالان از بازار خودرو راهکاری وجود دارد؟

در بخش عرضه، سیاست‌ها باید به نحوی تدبیر و اجرا شود که بتوانیم تمایز قائل شویم بین مصرف کننده واقعی و دلال. پس  شناسایی جامعه هدف و ارائه خدمات به آنها باید در اولویت باشد.

همچنین بعد از تثبیت قیمت‌گذاری واقعی و مناسب برای خودرو برای حذف دلالان در بازار خودرو، باید مالیات بر قراردادهای مکرر فروش در قالب CGT اعمال شود که طرح آن درحال بررسی است. در حال حاضر یک درصد از ارزش خودرو به عنوان مالیات توسط دفترخانه‌های اسناد رسمی دریافت می‌شود، در صورتی که می توان مالیات بر خرید و فروش مکرر خودرو را با توجه به شرایط، به نحو بازدارنده‌ای افزایش داد تا خودرو به تدریج از کالای سرمایه‌ای به کالای مصرفی تبدیل شود.

*به نظر می رسد مردم نسبت به خودروسازان داخلی دچار بی اعتمادی شده اند به عنوان عضوی از کمیسیون صنایع و معادن مجلس چگونه ارزیابی می کنید؟

بی اعتمادی مردم نسبت به خودروسازان داخلی، ریشه در پیشینه آنها دارد. بارها شاهد بوده ایم، خودروسازان تعهدات خود را نسبت به مشتری در زمان سررسید انجام نداده‌اند. یا با وجود داشتن تعهدات قبلی، اقدام به پیش فروش محصولات آتی کرده‌اند. یا به دلیل نداشتن قطعه، خودرو را تحویل نداده اند در حالیکه طبق ضوابط در صورت عدم وجود قطعه اجازه پیش فروش خودرو ندارند. نکته دیگری که باعث نارضایتی مردم است کیفیت نامطلوب و عدم ارائه خدمات پس از فروش مناسب از سوی این شرکت‌هاست.

بارها شاهد بوده ایم، خودروسازان تعهدات خود را نسبت به مشتری در زمان سررسید انجام نداده‌اند. یا با وجود داشتن تعهدات قبلی، اقدام به پیش فروش محصولات آتی کرده‌اند. یا به دلیل نداشتن قطعه، خودرو را تحویل نداده اند در حالیکه طبق ضوابط در صورت عدم وجود قطعه اجازه پیش فروش خودرو ندارند
*اخیرا در مورد 8 هزار نیروی سفارشی به ایران خودرو مطالبی بیان شده است. این اشکالات به کجا برمی گردد؟

اتفاقا همین موضوع، گویای این حقیقت است که خودروسازان، خصوصی واقعی نیستند. چون مالکان بخش خصوصی چه دلیلی دارند که نیروی سفارشی بپذیرند؟ وقتی مالکیت و مدیریت خصوصی سازی شود، مالکان از نیروهای خبره و متخصص استفاده خواهند کرد و به شرکت‌های دانش بنیان روی خوش‌ نشان خواهند داد. مالکان برای صرفه‌ی اقتصادی سرمایه خود و منتفع شدن بیشتر از سود، قطعا با فساد و عدم شفافیت در مدیریت‌های تحت امر خود و صورت‌های مالی، جدیت نشان خواهند داد، بنابراین تمایلی هم به پذیرش سفارش نخواهند داشت.

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۱۱ + ۲
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۹/۵/۱۷ - ۱۵:۰۴
شکوفایی صنعت خودروسازی ایران به‌رغم رکود جهانی ناشی از کرونا
خودرونگاران - گزارش‌ها نشان می‌دهد در حالی که ویروس مرگبار کرونا سبب بروز رکود شدید در صنعت خودروسازی در جهان شده، نشانه هایی از رونق تولید این محصول در ایران به چشم می‌خورد که سبب خروج این صنعت از رش...
۱۳۹۹/۵/۱۷ - ۱۵:۰۱
بلاتکلیفی یک هزار و ۱۰۰ خودروی وارداتی در گمرک
خودرونگاران - سخنگوی گمرک گفت: حدود یک هزار و ۱۰۰ خودرو وارداتی بدون ثبت سفارش در گمرک بلاتکلیف هستند که نمی‌توانند مجوز ترخیص دریافت کنند.
۱۳۹۹/۵/۱۷ - ۱۳:۵۵
مقیمی: براساس مسوولیت های اجتماعی، از تیم پیکان حمایت می کنیم
خودرونگاران - مدیرعامل، اعضای هیات مدیره، کادر فنی و تعدادی از بازیکنان تیم فوتبال پیکان با مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو دیدار و بر حضور با انگیزه در سه بازی آینده این تیم تاکید کردند.
۱۳۹۹/۵/۱۷ - ۱۳:۵۲
قیمت‌ دناپلاس توربوشارژ اتوماتیک تصویب نشده است
خودرونگاران - معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران‌خودرو قیمت‌های اعلام شده از سوی برخی از سایت‌های خبری و همچنین صفحات فضای مجازی برای محصول دناپلاس توربوشارژ اتوماتیک را کذب خواند.
۱۳۹۹/۵/۱۷ - ۱۳:۴۵
تمدید مهلت واریز وجه خودروهای فروش فوق العاده ایران‌خودرو تا بیستم مرداد
خودرونگاران - معاون بازاریابی و فروش محصولات گروه صنعتی ایران خودرو از تمدید مهلت برای واریز وجه خودروهای طرح فروش فوق العاده تا دوشنبه بیستم مردادماه خبر داد.
۱۳۹۹/۵/۱۷ - ۱۳:۴۲
پرفروش‌ترین انواع لاستیک ایرانی خودرو در بازار؟ +جدول
خودرونگاران - قیمت انواع لاستیک ایرانی خودرو را در زیر می توانید مشاهده نمایید.
۱۳۹۹/۵/۱۷ - ۱۳:۳۰
در سال جهش تولید، پیوند صنعت و رسانه ضروری است
خودرونگاران - - فرشاد مقیمی مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو طی پیامی ضمن ارج نهادن به مقام شامخ خبرنگاران، تصریح کرد: صنعت و اقتصاد کشور در سال جهش تولید بیش از پیش نیازمند حمایت رسانه‌ای و تلاش جهاد...
۱۳۹۹/۵/۱۷ - ۱۳:۰۱
گام رو به جلو جگوار در تلفیق IT و صنعت
خودرونگاران - دنیای فن آوری هر روز در حال پیشرفت است و با تلفیق هر چه بیشتر فن آوری های روز با صنعت خودرو شاهد تغییرات قابل توجه در خودروهای که قرار است در سالهای آتی وارد بازار شوند، هستیم
۱۳۹۹/۵/۱۷ - ۱۱:۲۷
اجرای قانون هوای پاک باید از سوی مجلس پیگیری شود
خودرونگاران - بر اساس قانون هوای پاک ورود خودروهای یورو ۴ به چرخه حمل و نقل ممنوع است اما سازمان حفاظت محیط زیست که پیش‌تر بر ارتقای استاندارد خودروها به یورو۵ اصرار داشت در خرداد ماه با شماره‌گذاری ح...
۱۳۹۹/۵/۱۶ - ۱۷:۰۱
حدود قیمت دنا پلاس اتوماتیک توسط ایران خودرو اعلام شد
خودرونگاران - باتوجه به اخبار موجود و طبق صحبت های معاون بازاریابی و فروش محصولات ایکو (IKCO)، قرار است تا دعوتنامه اولین سری از دناپلاس اتوماتیک صادر شود.
۱۳۹۹/۵/۱۶ - ۱۶:۵۴
فتح مرزهای جدید قیمت در بازار خودرو
خودرونگاران - روند صعودی قیمت خودرو در بازار این روزها همچنان ادامه دارد و مرزهای جدید قیمتی پی در پی فتح می‌شوند، این در حالی است که انتظار می‌رفت با توجه به آرامش نسبی در بازار ارز (حداقل طی روزهای ...
۱۳۹۹/۵/۱۶ - ۱۶:۲۷
۶۶۶ میلیون یورو زیان در ب ام و
خودرونگاران - زیانی که امسال گروه خودروسازی ب ام و دید در یک دهه گذشته بی سابقه بود.
۱۳۹۹/۵/۱۶ - ۱۵:۳۵
تیم بسکتبال بانوان گروه بهمن کاپ قهرمانی را بالای سر برد
خودرونگاران - تیم بسکتبال گروه بهمن امروز در مراسم اختتامیه لیگ برتر بسکتبال بانوان جام قهرمانی را بالای سر برد.
۱۳۹۹/۵/۱۳ - ۱۴:۱۰
ارزش بازار ایران خودرو از مرسدس بنز بیشتر است؟
خودرونگاران - در چند روز گذشته محتوایی در شبکه‌های مجازی دست‌به‌دست می‌شود که ارزش بازار ایران‌خودرو را بالاتر از شرکت‌هایی چون بی‌ام‌و و مرسدس‌بنز عنوان می‌کند؛ اما این ادعا تا چه حد صحیح است؟
۱۳۹۹/۵/۱۱ - ۱۴:۴۴
تحویل خودرو با کیفیت ۱۰ سال پیش خوشایند مردم نیست
خودرونگاران - یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تحویل خودروهای داخلی به مردم با کیفیت ۱۰ سال پیش قابل قبول نیست، گفت: آنچه به عنوان خودروی داخلی به دست مردم می رسد شایسته مر...
۱۳۹۹/۵/۱۰ - ۱۱:۴۱
زیان سنگین خودروسازان بزرگ جهان
خودرونگاران_ شرکتهای رنو و فولکس واگن از زیان سنگین خود خبر دادند.
۱۳۹۹/۵/۱۲ - ۱۳:۱۸
جبران زیان انباشه جاده مخصوصی ها جلوی واردات را گرفت
خودرونگاران| دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: دلیل اصلی بسته شدن واردات خودرو افزایش نرخ خودروی داخلی با هدف جبران زیان‌های انباشته دو خودروساز بود.
۱۳۹۹/۵/۱۴ - ۱۳:۰۹
شهرام فداکار جانشین عادل پیرمحمدی شد
خودرونگاران - هیات مدیره شرکت ساپکو در جلسه ای شهرام فداکار را به عنوان جایگزین عادل پیر محمدی به عنوان مدیرعامل ساپکو منصوب کرد.
۱۳۹۹/۵/۹ - ۱۱:۵۱
آغاز تحویل خودروهای طرح فروش فوق العاده سایپا
خودرونگاران_ قائم مقام مدیرعامل سایپا در امور فروش و خدمات پس از فروش از آغاز تحویل خودروهای عرضه شده در طرح فروش فوق العاده محصولات این گروه خودروسازی خبر داد و افزود: تمام خودروهای عرضه شده در این ط...
۱۳۹۹/۵/۱۴ - ۰۹:۵۰
اقدامات خودرویی وزیر پیشنهادی به مجلس
خودرونگاران - روز گذشته برخی اخبار از معرفی حسین مدرس خیابانی به‌عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت به مجلس حکایت داشت.
۱۳۹۹/۵/۱۱ - ۱۴:۴۱
دولت با شماره‌گذاری تعدادی خودرو با استاندارد یورو۴ موافقت کرد
خودرونگاران - معاون اول رئیس‌جمهور مصوبه مربوط به شماره‌گذاری تعدادی خودرو تاکسی و وانت آریسان دوگانه سوز دارای استاندارد آلایندگی یورو ۴ را ابلاغ کرد.
۱۳۹۹/۵/۱۱ - ۱۳:۳۰
تولید خودروی لوکسژن در ایران کلید خورد
خودرونگاران- با وجودی که صنعت خودرو ایران یکی از نخستین اهداف تحریم های ناجوانمردانه آمریکا بود اما نشان داد که نه تنها این فشارها موجب توقف این صنعت نمی شود بلکه با تلاش فعالان این حوزه پیشرفت های چش...
۱۳۹۹/۵/۱۱ - ۱۳:۳۵
قیمت نهائی شاهین هنوز تعیین نشده است
خودرونگاران - قائم‌ مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در امور فروش و خدمات پس از فروش گفت: قیمت نهائی محصول جدید گروه خودروسازی سایپا هنوز نهائی نشده و مبلغ پیش‌پرداخت برای ثبت‌نام شاهین، به صورت علی...
۱۳۹۹/۵/۹ - ۱۰:۱۹
زیان ۵ میلیارد یورویی رنو در نیم سال اول
خودرونگاران_اکثر خودروسازان دیگر گزارش های نیم سال اول ۲۰۲۰ خود را منتشر کرده اند. شیوع ویروس کرونا، ضعف خودروسازانی را آشکار کرد که آمادگی لازم برای مواجه شدن با شوک را نداشتند.
۱۳۹۹/۵/۱۵ - ۱۰:۵۲
لاستیک خودرو مشمول قوانین تعزیری است
خودرونگاران - مدیرکل نظارت برکالاهای غیر فلزی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گفت: انواع لاستیک خودرو اعم از سنگین و سبک در زمره کالاهای اولویت دار و مشمول قوانین تعزیری شامل احتکار، گرانف...
۱۳۹۹/۵/۱۵ - ۱۱:۰۴
سه مدل پراید و یک مدل پژو ۴۰۵ از رده خارج شدند
خودرونگاران - رییس پلیس راهور ناجا از رده خارج شدن سه مدل خودروی پراید و یک مدل از خودرو پژو ۴۰۵ خبر داد و گفت: خودروهای فاقد استاندارد یورو۵ شماره‌گذاری نمی‌شوند.