امروز: جمعه ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۹/۴/۲۴ - ۰۹:۰۴
شناسه خبر: ۴۷۱۰۶۷
 
همزمان با اعلام پیش‌فروش دوم و فروش مشارکتی، بررسی شد
فروش فوق‌العاده دوم در انتظار قیمت‌های جدید
خودرونگاران - ایران‌خودرو و سایپا به ترتیب اولین طرح مشارکت در تولید و دومین طرح پیش‌فروش محصولات خود در سال جاری را کلید زدند، این در شرایطی است که خبری از اجرای مرحله دوم فروش فوق‌العاده نیست. به‌نظر می‌رسد دلیل تعلل در اجرای طرح فروش فوق‌العاده بلاتکلیفی در اعلام قیمت‌های جدید ازسوی شورای رقابت باشد.

 به گزارش خودرونگاران به نقل از دنیای اقتصاد،  آنچه مشخص است خودروسازان در فروش فوق‌العاده برخلاف پیش‌فروش و فروش مشارکتی، محصولات تولیدی را با قیمت قطعی عرضه می‌کنند. این در شرایطی است که به‌نظر می‌رسد با توجه به افزایش نرخ ارز و همچنین روند صعودی قیمت نهاده‌های تولید، فروش فوق‌العاده دوم با قیمت‌های اردیبهشت‌ماه شورای رقابت همخوانی ندارد.

شورای رقابت در اردیبهشت‌ماه همزمان با رونمایی از بسته فروش خودروسازان افزایش قیمت 11 و 23 درصدی محصولات ایران‌خودرو و سایپا را طبق تورم اسفند سال گذشته اعلام کرد حال آنکه خودروسازان هم‌اکنون خواستار تجدیدنظر این شورا در قیمت‌های اردیبهشت هستند. در این زمینه چندی پیش در جلسه کمیته خودرو مصوب شد که سازمان حمایت و سازمان گسترش برای تجدیدنظر در قیمت‌های فعلی با شورای رقابت هم‌اندیشی کنند.

به این ترتیب به‌نظر می‌رسد که خودروسازان فروش فوق‌العاده خود را تا نهایی شدن این جلسات هم‌اندیشی یا به تعبیری رونمایی از قیمت‌های جدید به تعویق بیندازند. آنچه مشخص است فروش‌های فوق‌العاده با اعلام قیمت قطعی به مشتریان همراه است، به همین دلیل خودروسازان تا تعیین تکلیف درخواست شان به شورای رقابت مبنی‌بر تجدیدنظر بر قیمت‌ها، فروش فوق‌العاده را فعلا به تاخیر انداخته‌اند.

در اردیبهشت‌ماه سال‌جاری، سیاست‌گذار خودرویی و شورای رقابت در کنار رونمایی از قیمت‌های جدید محصولات تولیدی خودروسازان، نحوه توزیع خودرو در قالب طرح‌های فروش خودروسازان را نیز مشخص کردند.

براساس اعلام سیاست‌گذار خودرویی شرکت‌های خودروساز در کنار به‌روزرسانی معوقات باید محصولات خود را در قالب سه طرح فروش فوق‌العاده، پیش‌فروش و مشارکت در تولید عرضه می‌کردند. از آنجا که تولید و عرضه یک میلیون و 200 هزار خودرو ازسوی وزارت صمت برای سال‌جاری مورد هدف است قرار شد تا خودروسازان 150 هزار دستگاه خودرو را در قالب طرح فروش فوق‌العاده، 750 هزار دستگاه خودرو را در قالب طرح پیش‌فروش و حدود 200 هزار دستگاه از محصولات خود را در قالب طرح مشارکت در تولید عرضه کنند و باقی مانده این تعداد تا هدف‌گذاری صورت گرفته به تعهدات معوق خودروسازان اختصاص یابد.

نگاهی به سه طرح فروش یاد شده نشان‌دهنده این موضوع است که طرح فروش فوق‌العاده (فروش فوری سابق) تاثیر بسزایی در کنترل قیمت بازار دارد. دلیل این مساله را باید در زمان تحویل محصولات ارائه شده در طرح فروش فوق‌العاده جست‌و‌جو کرد.

براساس بسته خودرویی وزارت صمت خودروسازان موظف شدند محصولات عرضه شده در طرح فروش فوق‌العاده را حداکثر طی سه ماه بعد از نام‌نویسی در اختیار مشتریان قرار دهند.

فاصله اندک از نام‌نویسی تا تحویل خودرو و همچنین قیمت قطعی سبب جذابیت طرح فروش فوق‌العاده برای مصرف‌کنندگان شده است. نگاهی به تعداد شرکت‌کنندگان در اولین مرحله از فروش فوق‌العاده خودروسازان در خرداد ماه گویای این مساله است.  اما به همان میزان که فروش فوق‌العاده برای مصرف‌کنندگان جذابیت دارد شرکت‌های خودروساز با توجه به روند افزایشی نرخ تورم و همچنین بی‌ثباتی نرخ ارز از یکسو و قیمت‌گذاری دستوری ازسوی دیگر، چندان تمایلی به آن ندارند.

همان‌طور که در ابتدای گزارش عنوان شد خودروسازان موظف هستند محصولات خود را با قیمت قطعی در طرح فروش فوق‌العاده عرضه کنند اما صعودی بودن نرخ تورم و جا ماندن خودروسازان از عرضه محصول با قیمت تمام شده در زمان تحویل به‌واسطه قیمت‌گذاری دستوری باعث می‌شود که شرکت‌های خودروساز به‌رغم دارا بودن شرایط،مرحله دوم فروش فوق‌العاده را برگزار نکنند.

در این زمینه کارشناسان معتقدند که پیش‌فروش و فروش مشارکتی تاثیر چندانی روی کنترل بازار نخواهد داشت و چنانچه سیاست‌گذار خودرویی به‌دنبال کاهش التهاب و تزریق آرامش به بازار است باید شرایط را برای برگزاری طرح فروش فوق‌العاده توسط خودروسازان هموار کند.

   بی‌قراری برای قیمت‌های جدید
در زمان اعلام قیمت‌های جدید در اردیبهشت‌ماه رضا شیوا، رئیس شورای رقابت خبر از تغییرات فصلی در فرمول این شورا داد. آن طور که شیوا عنوان کرد در فرمول شورای رقابت به جای لحاظ کردن تورم بخشی سال گذشته، تورم بخشی خودرو به‌صورت فصلی لحاظ خواهد شد و به همین دلیل به‌صورت فصلی در قیمت‌های محصولات تولیدی شرکت‌های خودروساز تغییراتی ایجاد خواهد شد. به‌نظر می‌رسد تغییر در فرمول قیمت‌گذاری شورای رقابت ریشه در اعتراض همیشگی خودروسازان در ارتباط با فرمول قیمت‌گذاری شورای رقابت دارد.

تولید‌کنندگان همواره نسبت به لحاظ کردن تورم بخشی سال‌های گذشته در فرمول این شورا و اعلام قیمت‌گذاری سالانه خودرو انتقاد داشته‌اند. آنها تغییر نرخ نهاده‌های تولید طی سال را به‌عنوان دلیل اصلی اعتراض خود به شورای رقابت مطرح می‌کردند و معتقد بودند این شیوه قیمت‌گذاری شورای رقابت سبب زیان انباشته و ضرر تولید شرکت‌های تحت مدیریت آنها می‌شود. براساس فرمول جدید قیمت‌گذاری، شورای رقابت باید قیمت‌های جدید را با توجه به تورم فصل تابستان در شهریورماه اعلام کند اما خودروسازان با توجه به روند شتابان نرخ تورم و همچنین نوسانات نرخ ارزی به‌دنبال این بودند که بتوانند اعضای شورای رقابت را مجاب کنند تا قیمت‌های جدید را با توجه به متغیرهای موثر بر تورم بخشی خودرو هرچه زودتر اعلام کند تا آنها بتوانند برنامه تولید خود را براساس قیمت‌های جدید مشخص کنند.

در جلسه کمیته خودرو که به‌صورت هفتگی با حضور حسین مدرس‌خیابانی، سرپرست وزارت صمت برگزار می‌شود مقرر شد تا سازمان گسترش و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان با شورای رقابت باب گفت‌وگو را باز کنند تا این شورا مجاب شود قیمت‌های جدید را در اختیار خودروسازان قرار دهد. البته اخباری نیز از برگزاری نشست‌هایی میان سرپرست وزارت صمت با رئیس شورای رقابت در این ارتباط منتشر شد.

اما از آنجا که هنوز خبری از اعلام قیمت‌های جدید ازسوی شورای رقابت رسانه‌ای نشده و از طرف دیگر شرکت‌های خودروساز به نوعی از برگزاری مرحله دیگر از طرح فروش فوق‌العاده شانه خالی کردند به‌نظر می‌رسد رایزنی‌های صورت گرفته میان شورای رقابت و سیاست‌گذار خودرویی منتج به نتیجه مطلوب و مورد نظر خودروسازان نشده است.

به‌نظر می‌رسد تا زمانی که شورای رقابت حاضر به اعلام قیمت‌های جدید براساس متغیرهای موثر بر تورم بخشی نباشد مدیران ارشد ایران‌خودرو و سایپا حاضر به برگزاری مرحله دوم طرح فروش فوق‌العاده خود نخواهند بود مگر اینکه برای برگزاری طرح فروش فوق‌العاده ازسوی مراجع بالاتر تحت‌فشار قرار گیرند.

   بی‌انگیزگی در عرضه خودرو
تاخیر در برگزاری مرحله دوم فروش فوق‌العاده از سوی شرکت‌های خودروساز این گمانه را مطرح کرده که آنها تا زمان مشخص نشدن قیمت‌های جدید توسط شورای رقابت فروش فوق‌العاده‌ای برگزار نمی‌کنند.

در این ارتباط فربد زاوه، کارشناس خودرو اما معتقد است مدیران خودروساز در نهایت فروش فوق‌العاده را حتی در صورت اعلام نشدن قیمت‌های جدید برگزار خواهند کرد.

زاوه می‌گوید از آنجا که مدیران خودروساز توسط سیاست‌گذار خودرویی تعیین می‌شوند؛ بنابراین آنها بیش از آنکه منافع شرکت تحت مدیریت خود را دنبال کنند تلاش می‌کنند تا خواسته مدیران ارشد وزارت صمت را اجابت کنند.

این کارشناس خودرو ادامه می‌دهد بررسی اظهارات مسوولان دو شرکت خودروساز نشان‌دهنده این موضوع است که منافع شرکت تحت مدیریت آنها و مباحث مرتبط با سودآوری جایگاهی در ادبیات آنها ندارد؛ بنابراین چنانچه سیاست‌گذار خودرویی به مدیران خودروساز دیکته کند تا طرح فروش فوق‌العاده را در دستور کار قرار دهند آنها حتی بدون تغییر در قیمت محصولات خود نیز این خواسته را اجابت خواهند کرد.

زاوه با انتقاد از نحوه قیمت‌گذاری شورای رقابت معتقد است شورای رقابت در اردیبهشت‌ماه امسال به خودروسازان اجازه افزایش قیمت داد؛ درحالی‌که افزایش قیمت مجاز شورای رقابت با آنچه در سطح اقتصاد کلان قابل‌لمس است فاصله زیادی دارد.

این کارشناس خودرو با توجه به فاصله مورد اشاره میان تورم موجود در اقتصاد و افزایش قیمت مجاز شورای رقابت برای محصولات خودروسازان می‌گوید اگر شورای رقابت باز هم اجازه افزایش قیمت به خودروسازان دهد این افزایش قیمت با قیمت تمام شده آنها فاصله دارد و شرکت‌های خودروساز محصولات خود را با زیان به بازار عرضه خواهند کرد.

زاوه تنها راه برون‌رفت از زیان خودروسازان را حذف پروسه قیمت‌گذاری دستوری و عرضه خودرو توسط شرکت‌های خودروساز براساس مکانیزم عرضه و تقاضا می‌داند.

سعید مدنی، مدیرعامل پیشین سایپا نیز در ارتباط با چرایی برگزار نشدن مرحله دوم فروش فوق‌العاده توسط خودروسازان به خبرنگار ما می‌گوید شرکت‌های خودروساز با توجه به شرایط حاکم به دنبال این هستند تا فروش فوق‌العاده را با قیمت‌های جدید برگزار کنند. تعلل شورای رقابت سبب شده تا آنها نیز از برگزاری مرحله دوم فروش فوق‌العاده شانه خالی کنند.

این کارشناس خودرو ادامه می‌دهد از آنجا که خودروسازان برای انجام هر یک از طرح‌های فروش نیازمند اخذ مجوز از وزارت صمت هستند به نظر می‌رسد برگزار نکردن مرحله دوم طرح فروش فوق‌العاده با هماهنگی میان مدیران خودروساز و مدیران ارشد وزارت صمت اتفاق افتاده باشد.

مدنی با اشاره به تامین نقدینگی خودروسازان از مسیر فروش فوق‌العاده می‌گوید چنانچه شورای رقابت قیمت‌های جدید را اعلام نکند و خودروسازان نخواهند با قیمت‌های قدیم فروش فوق‌العاده جدید خود را اجرایی کند، نقدینگی آنها بیش از پیش کاهش خواهد یافت. مدیرعامل پیشین سایپا معتقد است برگزاری طرح‌های مشارکت در تولید و همچنین پیش فروش از سوی دو خودروساز بزرگ کشور در راستای تامین نقدینگی مورد نیاز خودروسازان انجام گرفته و از آنجا که قیمت نهایی محصولات ارائه شده در این طرح‌ها در زمان تحویل مشخص می‌شود زیان از این ناحیه متوجه خودروسازان نمی‌شود.

مدنی تاکید می‌کند بهتر است شورای رقابت همان‌طور که رئیس این شورا پیش‌تر اعلام کرده بود هرچه زودتر قیمت‌های جدید را مشخص کند تا مدیران خودروساز تکلیف خود را بدانند.

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۴ + ۱۰
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۹/۵/۲۳ - ۱۳:۵۴
بازار خودروی دست دوم انگلیس به نصف کاهش یافت
خودرونگاران - در ۳ ماهه دوم ۲۰۲۰ بازار خودروی دست دوم انگلستان به نصف کاهش یافت. محدودیت‌های قرنطینه‌ای برای مقابله با کرونا بازار خودرو را تحت فشار شدیدی قرار داده بود.
۱۳۹۹/۵/۲۳ - ۱۳:۳۱
قیمت بنزین تغییر نخواهد کرد
خودرونگاران - سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: در طرح جدید مجلس قیمت بنزین تغییر نخواهد کرد، اما در نحوه تخصیص آن تغییراتی خواهیم داشت.
۱۳۹۹/۵/۲۳ - ۱۳:۲۷
رکود تابستانی بازار خودرو
خودرونگاران - رییس اتحادیه فروشندگان خودرو گفت: هر سال بازار خودرو در تابستان از رونق برخوردار بود، اما امسال به دلیل شیوع کرونا و نوسانات نرخ در رکود به سر می‌برد.
۱۳۹۹/۵/۲۳ - ۱۲:۵۹
انتقاد قطعه‌سازان از عدم رای اعتماد به مدرس خیابانی
خودرونگاران - برخی از فعالان صنعت خودرو و قطعه‌سازان از عدم رای اعتماد به «حسین مدرس خیابانی» وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت انتقاد کردند.
۱۳۹۹/۵/۲۳ - ۱۲:۲۰
لغو طرح ترافیک تا پایان مرداد ماه
خودرونگاران - استاندار تهران با اشاره به لغو طرح ترافیک تا پایان مردادماه از تمدید محدودیت ها و دورکاری کارکنان دستگاه های اجرایی استان تهران تا پایان مرداد خبر داد.
۱۳۹۹/۵/۲۳ - ۱۱:۰۵
چالش های جدی صنعت قطعه‌سازی تشریح شد
خودرونگاران - در نشست هم‌اندیشی انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی و نمایندگان کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی و مسئولان گمرک، به بررسی چالش‌ها و گلوگاه‌های رشد تولید پرداخته شد که ضمن اشاره به عدم تخصیص ارز ...
۱۳۹۹/۵/۲۳ - ۱۰:۱۲
خودروهای ناقص کف پارکینگ خودرو سازان به ۱۵۰ هزار دستگاه رسید
خودرونگاران - دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو، از افزایش تعداد خودروهای ناقص کف پارکینگ دو خودروساز بزرگ کشور به ۱۵۰ هزار دستگاه خبر داد.
۱۳۹۹/۵/۲۳ - ۱۰:۰۵
تحقیقات از حریق در محصولات فیات
خودرونگاران - سازمان امنیت ترافیک بزرگراه‌های آمریکا روند تحقیقات از شکایاتی که در مورد حریق در سیستم برقی برخی از مینی‌ون‌های کرایسلر تاون مطرح شده است را کلید زد.
۱۳۹۹/۵/۲۳ - ۱۰:۰۳
سایپا و بانک تجارت تفاهم‌نامه همکاری مشترک امضا کردند
خودرونگاران - معاون مالی گروه خودروسازی سایپا از امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک با بانک تجارت خبرداد و گفت: این تفاهم‌نامه با هدف تزریق نقدینگی به خطوط تولید و کمک به صنایع قطعه‌سازی منعقد شده است.
۱۳۹۹/۵/۲۳ - ۰۹:۵۷
رشد خارق‌العاده فروش خودروی ترکیه
خودرونگاران - جولای قرار است به‌عنوان ماهی شگفت‌انگیز در خاطره بازار خودروی ترکیه ثبت شود.
۱۳۹۹/۵/۲۳ - ۰۹:۵۵
طراحی نمای عقب و رینگ و فرمون ولکس واگن گلف آر لو رفت
خودرونگاران - شركت فولكس واگن قصد دارد در اينده نزديك از خودروي جديدش يعني گلف R رونمايي كند و در تازه ترين عكسهاي لو رفته از اين خودرو نمايي از طراحي عقب آن و همچنين فرمون و رينگ هاي لاستيك اين خودرو...
۱۳۹۹/۵/۲۳ - ۰۹:۵۱
فورد به صاحبان مدلهاي اسكيپ و كوگو هشدار داد
خودرونگاران - به تازگي از بدنه فورد خبر ميرسد كه درپي احتمال آتش سوزي در سيستم برقي خودروهاي اسكيپ و كوكو اين شركت در حال انتشار فراخواني براي دارندگان اين خودروهاست.
۱۳۹۹/۵/۲۲ - ۱۶:۴۰
حضور سازمان فاوای شهرداری تهران در نهمین نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری (اینوتکس ۲۰۲۰)
خودرونگاران - در نهمین نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری (اینوتکس) که از ۲۲ تا ۲۵ مرداد به صورت مجازی برگزار می‌گردد، سازمان فاوای شهرداری تهران در قالب ۵ غرفه حضور دارد.
۱۳۹۹/۵/۱۹ - ۱۱:۰۵
ابرواردكنندگان خودرو پشت ميز محاكمه
خودرونگاران - نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات ابر واردکننده خودرو خارجی در شعبه دوم دادگاه ویژه جرایم اقتصادی و به ریاست قاضی زرگر آغاز شد.
۱۳۹۹/۵/۲۲ - ۱۰:۳۲
اثرات کاهش قیمت دلار بر نرخ خودرو
خودرونگاران - عمده‌ترین سوال جامعه در افزایش و کاهش نرخ‌ها، تغییر نکردن نرخ‌ها پس از کاهش قیمت دلار است.
۱۳۹۹/۵/۱۶ - ۱۶:۵۴
فتح مرزهای جدید قیمت در بازار خودرو
خودرونگاران - روند صعودی قیمت خودرو در بازار این روزها همچنان ادامه دارد و مرزهای جدید قیمتی پی در پی فتح می‌شوند، این در حالی است که انتظار می‌رفت با توجه به آرامش نسبی در بازار ارز (حداقل طی روزهای ...
۱۳۹۹/۵/۱۶ - ۱۶:۲۷
۶۶۶ میلیون یورو زیان در ب ام و
خودرونگاران - زیانی که امسال گروه خودروسازی ب ام و دید در یک دهه گذشته بی سابقه بود.
۱۳۹۹/۵/۱۷ - ۱۳:۴۵
تمدید مهلت واریز وجه خودروهای فروش فوق العاده ایران‌خودرو تا بیستم مرداد
خودرونگاران - معاون بازاریابی و فروش محصولات گروه صنعتی ایران خودرو از تمدید مهلت برای واریز وجه خودروهای طرح فروش فوق العاده تا دوشنبه بیستم مردادماه خبر داد.
۱۳۹۹/۵/۲۱ - ۱۲:۴۳
تجهیز ۱۰۰هزار خودرو تاکسی اینترنتی به جداکننده فضای خودرو
خودرونگاران - با افزایش آمار مبتلایان و شیوع مجدد کرونا، اسنپ تصمیم گرفت راهکارهای عملی را برای افزایش کیفیت بهداشت سفرهای خود در دستور کار قرار دهد.
۱۳۹۹/۵/۲۱ - ۱۱:۳۹
دستهای دولتی عامل تولید ناقص خودرو
خودرونگاران - دبیر انجمن سازندگان قطعه عدم همکاری بانک مرکزی و تخصیص ارز قطعه‌سازان که ترخیص نشدن قطعات از گمرک و در نتیجه کمبود قطعات را موجب شده است، را عامل افزایش خودروهای ناقص در دو خودروسازی دان...
۱۳۹۹/۵/۲۱ - ۱۱:۳۲
تولید خودرو 20 درصد زیاد شد
خودرونگاران - مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت از افزایش بیش از ۲۰ درصدی تولید انواع خودرو در ۴ ماهه امسال خبر داد.
۱۳۹۹/۵/۲۱ - ۰۹:۵۴
تحقیق‌ و تفحص از خودروسازان باید در کمیسیون صنایع بررسی شود
خودرونگاران - سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: خودروسازان می‌گویند افزایش تولید داشته‌اند اما به دلیل آن‌که خودرو در بازار دلالی قرار می‌گیرد، به دست مصرف‌کننده واقعی نمی‌رسد.
۱۳۹۹/۵/۲۱ - ۱۴:۴۹
تاييد صلاحيت آزمايشگاه هاي كيفيت سايپا توسط سازمان استاندارد ایران
خودرونگاران - مميزي خارجي سيستم مديريت كيفيت آزمايشگاه هاي فني سايپا توسط كارشناسان سازمان ملي استاندارد ايران انجام و سايپا موفق شد گواهينامه تاييد صلاحيت استانداردISO17025:2107 را دریافت کند.
۱۳۹۹/۵/۱۷ - ۱۵:۰۱
بلاتکلیفی یک هزار و ۱۰۰ خودروی وارداتی در گمرک
خودرونگاران - سخنگوی گمرک گفت: حدود یک هزار و ۱۰۰ خودرو وارداتی بدون ثبت سفارش در گمرک بلاتکلیف هستند که نمی‌توانند مجوز ترخیص دریافت کنند.
۱۳۹۹/۵/۱۶ - ۱۵:۳۵
تیم بسکتبال بانوان گروه بهمن کاپ قهرمانی را بالای سر برد
خودرونگاران - تیم بسکتبال گروه بهمن امروز در مراسم اختتامیه لیگ برتر بسکتبال بانوان جام قهرمانی را بالای سر برد.
۱۳۹۹/۵/۲۱ - ۱۵:۲۰
ارائه ۴۳ هزار خودرو به بازار در هفته های آینده
خودرونگاران - سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، گفت: با ترخیص محموله قطعات مورد نیاز شرکت ایران خودرو، میزان خودرو های دپو شده در پارکینگ ها حدود ۵۰ درصد کاهش می یابد و هفته های آینده ۴۳ هزار خودرو به...