امروز: جمعه ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۹/۴/۲۳ - ۱۲:۱۴
شناسه خبر: ۴۷۱۰۴۹
 
خصوصی سازی جاده مخصوصی ها خوب یا بد ؟
خواب خطرناک برای بازار خودرو
خودرونگاران | یکی از برنامه های قدیمی برای جاده مخصوصی ها ، خصوصی سازی خودروسازی های است که سهم کمی از آنها از آن دولت است اما همین سهم اندک نتوانسته است اعمال نفوذهای خاص را محدود کند . به همین منطور هم در بدنه دولت و هم فعالان این حوزه معتقدند که اگر دولت سهم خود را واگذار کند این خودروسازان بهتر می توانند فعالیت کرده و بازار خودرو سامان بهتری خواهید یافت.

البته چندی پیش بود که یکی از مسوولان وزارت اقتصاد با تاکید به سهم اندک دولت در صنعت خوردو جاده مخصوص، خصوصی سازی را راه حل برون رفت از مشکلات بازار خودرو ندانسته بود و حالا هم امیرحسین کاکایی استاد دانشگاه و کارشناس خودرو بر همین ایده پافشاری می کند و می گوید :" در خصوص خودوسازان دولت باید قیمت ها را آزاد بگذارد و اجازه بدهد خودروساز با درآمدی که به دست می آورد به سمت سرمایه گذاری های مولد پیش برود. البته این مراحل باید به دستور دولت باشد چون اگر خودروسازان به دست بخش خصوصی سپرده شوند یکی از اولین کارها این است که زمین ها را بفروشند و این زیانی برای کشور است. لذا تاکید می کنم در موقعیت فعلی خصوصی سازی یکی از کارهای خطرناک برای کلان صنعت خودرو است. ما به اشتباه طی سال های اخیر فقط بر مشکلات بازار تمرکز کرده ایم و صنعت را فراموش کرده ایم و به این صنعت ضرباتی وارد شد که به این سرعت قابل جبران نخواهد بود. بیش از 40 هزار میلیارد تومان زیان به این صنعت وارد شد."

  • التهاب  بازار خودرو در ماه های اخیر  را چطور ارزیابی می کنید؟

تولید خودرو حدود دو سال است که به نصف میزان قبل رسیده و با چالش های متعددی روبرو است. از طرفی قیمت گذاری دولت برای خودرو به گونه ای بود که به سرمایه گذاران و کسانی که به این سمت می آیند ضمانت سود 50درصدی داده است. می توان ادعا کرد که در دو سال گذشته بازار خودرو از این منظر ملتهب بوده است حتی مساله به قرعه کشی رسید که دیدیم جوابگو نیست. نتیجه این است که ما امروز مجموعه ملتهبی از بازار و صنعت خودرو داریم. امروز مردم به بازارهای مختلف سرمایه گذاری توجه دارند و از اردیبهشت امسال تقریبا تمام بازارها ملتهب بود. کلمه التهاب هم می تواند معنی مثبتی داشته باشد و هم منفی باشد. وقتی کسی در بورس است افزایش ناگهانی شاخص برای او بسیار مثبت است و او خوشحال است. ولی این وضعیت در خودرو می تواند خریدار واقعی را ناراحت کند. باید گفت از منظر بازار سرمایه گذاری وضعیتی خوشحال کننده داریم اما این التهاب در حالت کلی از وضعیت کلان کشور ناشی می شود. اینکه ما در سال بیش از 25 تا 30 درصد ریال را با مکانیزم های مختلفی تولید می کنیم و به بازار سرمایه وارد می کنیم و از طرفی اکثر کارهای مولد تضعیف شده و خوابیده اند. نتیجه چنین وضعیتی هیجان روز افزون در بازارها است. تا زمانی که مساله کلان کشور حل نشود این بازار هم مثل سایر بازارها همچنان ملتهب خواهد بود و این وضعیت ادامه خواهد داشت. هر زمان دیدید که دلار و سکه آرام گرفتند مطمئن باشید بازار خودرو نیز آرام می گیرد.

  •  بسیاری ورود دولت به این صنعت را عامل مشکلات این بخش می دانند.

بحث هایی وجود دارد که به سی سال گذشته مربوط است و ادامه داشته است. این بحث ها سرجای خود مطرح می شوند. اینکه اقتصاد ما و صنعت خودروی ما دولتی است جای خود را دارد. هر چند که دولتی بودن اقتصاد مشکل کلان کشور ما است ولی امروز مشکل ما این بحث نیست و مشکلات فعلی این صنعت با خصوصی سازی حل نمی شود. راهکاری که در مقابل دولتی بودن ارائه می شود این است که همه چیز باید خصوصی شود ولی خصوصی سازی در وضعیت فعلی معادل نابودی کامل اقتصاد کشور است. چون امروز ریشه های این مشکل در جای دیگری است. امروز با هدایت دولت و حکومت پول ها به سمت بورس می رود. این مساله از نظر ظاهری بسیار خوب است و یکی از اصلی ترین سیستم هابرای دخالت مردم در اقتصاد است. ولی در فضایی که شما تورم دو رقمی دارید و به تورم های بالایی نزدیک می شوید عملا کارهای بلند مدت اساسی جوابگو نیست و کسی به دنبال آن نمی رود و در چنین مواردی است که بخش خصوصی عمدتا به دنبال دلالی و کارهای کوتاه مدت و بازرگانی می رود. اتفاقی که خواهد افتاد این است که همین نیمه صنعت هم نابود می شود. ابتدا باید کنترلی بر وضعیت اقتصادی وجود داشته باشد و سیاست های دولت در این مسیر مورد بررسی قرار بگیرد تا بدانیم دولت در این زمینه چه باید بکند. در خصوص خودوسازان دولت باید قیمت ها را آزاد بگذارد و اجازه بدهد خودروساز با درآمدی که به دست می آورد به سمت سرمایه گذاری های مولد پیش برود. البته این مراحل باید به دستور دولت باشد چون اگر خودروسازان به دست بخش خصوصی سپرده شوند یکی از اولین کارها این است که زمین ها را بفروشند و این زیانی برای کشور است. لذا تاکید می کنم در موقعیت فعلی خصوصی سازی یکی از کارهای خطرناک برای کلان صنعت خودرو است. البته خصوصی سازی در بخش های کوچکتر خودروسازان از جمله قطعه سازها می تواند مفید باشد. دولت باید دو خودروساز را هدایت کند تا در توسعه فن آوری ها سرمایه گذاری کنند. متاسفانه امروز پول اصلی وارد جیب دلالان می شود و وارد توسعه نمی شود دولت نیز پولی برای این کار ندارد. پس باید قیمت ها آزاد شود تا سود این صنعت وارد توسعه و خودکفایی همین صنعت شود اما این روند باید تحت نظارت دولت انجام بگیرد تا در این موقعیت تورمی این سود وارد بخش بازرگانی و دلالی نشود.

 

  •  با این تلاطم ها ، مهمترین آسیب در این بازار چیست؟

به عقیده من، بازار خودرو هیچ اهمیتی ندارد آنچه مهم است تولید خودرو است. در سطح ملی مشکل ما همین است. درست کردن ظاهر یک بازار اهمیتی ندارد. در سال 97 دلار تا 19 رسید و این اهمیتی ندارد چون التهابی ظاهری است اصل آن پولی است که به تولید کننده می رسد. جریان بازار خودرو همینطور است. ما به اشتباه طی سالهای اخیر فقط بر مشکلات بازار تمرکز کرده ایم و صنعت را فراموش کرده ایم و به این صنعت ضرباتی وارد شد که به این سرعت قابل جبران نخواهد بود. بیش از 40 هزار میلیارد تومان زیان به این صنعت وارد شد این رقم معادل بیش از چهل سال سودآوری در این صنعت است. سال ها طول خواهد کشید تا این مقدار زیان جبران شود. علت فقط این بود که همه فقط می پرسیدند چگونه باید بازار را کنترل کنیم؟ این سوال در این موقعیت غلط بود. در این شرایط بازار نباید کنترل شود و این اهمیتی ندارد و خود به خود درست می شود. مساله حمایت از تولید و هدایت سرمایه ها به سمت کار مولد و افزایش ارزش افزوده است در این صورت در اقتصاد کلان کشور اثر دارد. صنعت خودرو ما بزرگ است و حدودا 4% ظرفیت ارزش افزوده در اقتصاد کشور دارد. در حدود دو میلیارد دلار ارز بری دارد و بیست میلیارد دلار ارزش افزایی می کند. باید به این بخش بچسبیم. شاید در کوتاه مدت بازار کنترل نشود ولی به تدریج این بخش از صنعت کشور جهش پیدا می کند که باعث ثبات پول ملی و مزایایی دیگر خواهد بود. اگر در اکثر صنایع همینطور فکر شود همه چیز رفته رفته به تعادل می رسد ولی توجه به بازار تعادل را از بازار می گیرد و به همین ترتیب تعادل از بازار کار نیز خارج می شود و درآمد مردم متعادل با تورم بالا نمی رود نرخ بیکاری بالا می رود و کارفرما پول ندارد. ما به این صورت به همان مردمی که نگران آنها هستیم ضربه می زنیم. اگر زمان جنگ بود من نمی توانستم این حرف را بزنم چون ظرفیت های تولیدی و فن آوری امروز را نداشتیم و حتی اگر پول بود این ظرفیت ها نبودند. امروز ظرفیت های بسیار بزرگی در کشور وجود دارد و هم از منظر فن آوری و هم از منظر امکانات تولیدی پیشرفت کرده ایم. امروز پتانسیل واقعی جهش در صنعت خودرو وجود دارد ما با قیمت گذاری غلط درآمد این صنعت را با چالش جدی روبرو کرده ایم و این صنعت نتوانسته است به حرکت خود صعود بدهد و با کندی روبرو شده است.

برگرفته از سایت راهبرد معاصر

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۱۱ + ۴
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۹/۵/۱۷ - ۱۵:۰۴
شکوفایی صنعت خودروسازی ایران به‌رغم رکود جهانی ناشی از کرونا
خودرونگاران - گزارش‌ها نشان می‌دهد در حالی که ویروس مرگبار کرونا سبب بروز رکود شدید در صنعت خودروسازی در جهان شده، نشانه هایی از رونق تولید این محصول در ایران به چشم می‌خورد که سبب خروج این صنعت از رش...
۱۳۹۹/۵/۱۷ - ۱۵:۰۱
بلاتکلیفی یک هزار و ۱۰۰ خودروی وارداتی در گمرک
خودرونگاران - سخنگوی گمرک گفت: حدود یک هزار و ۱۰۰ خودرو وارداتی بدون ثبت سفارش در گمرک بلاتکلیف هستند که نمی‌توانند مجوز ترخیص دریافت کنند.
۱۳۹۹/۵/۱۷ - ۱۳:۵۵
مقیمی: براساس مسوولیت های اجتماعی، از تیم پیکان حمایت می کنیم
خودرونگاران - مدیرعامل، اعضای هیات مدیره، کادر فنی و تعدادی از بازیکنان تیم فوتبال پیکان با مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو دیدار و بر حضور با انگیزه در سه بازی آینده این تیم تاکید کردند.
۱۳۹۹/۵/۱۷ - ۱۳:۵۲
قیمت‌ دناپلاس توربوشارژ اتوماتیک تصویب نشده است
خودرونگاران - معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران‌خودرو قیمت‌های اعلام شده از سوی برخی از سایت‌های خبری و همچنین صفحات فضای مجازی برای محصول دناپلاس توربوشارژ اتوماتیک را کذب خواند.
۱۳۹۹/۵/۱۷ - ۱۳:۴۵
تمدید مهلت واریز وجه خودروهای فروش فوق العاده ایران‌خودرو تا بیستم مرداد
خودرونگاران - معاون بازاریابی و فروش محصولات گروه صنعتی ایران خودرو از تمدید مهلت برای واریز وجه خودروهای طرح فروش فوق العاده تا دوشنبه بیستم مردادماه خبر داد.
۱۳۹۹/۵/۱۷ - ۱۳:۴۲
پرفروش‌ترین انواع لاستیک ایرانی خودرو در بازار؟ +جدول
خودرونگاران - قیمت انواع لاستیک ایرانی خودرو را در زیر می توانید مشاهده نمایید.
۱۳۹۹/۵/۱۷ - ۱۳:۳۰
در سال جهش تولید، پیوند صنعت و رسانه ضروری است
خودرونگاران - - فرشاد مقیمی مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو طی پیامی ضمن ارج نهادن به مقام شامخ خبرنگاران، تصریح کرد: صنعت و اقتصاد کشور در سال جهش تولید بیش از پیش نیازمند حمایت رسانه‌ای و تلاش جهاد...
۱۳۹۹/۵/۱۷ - ۱۳:۰۱
گام رو به جلو جگوار در تلفیق IT و صنعت
خودرونگاران - دنیای فن آوری هر روز در حال پیشرفت است و با تلفیق هر چه بیشتر فن آوری های روز با صنعت خودرو شاهد تغییرات قابل توجه در خودروهای که قرار است در سالهای آتی وارد بازار شوند، هستیم
۱۳۹۹/۵/۱۷ - ۱۱:۲۷
اجرای قانون هوای پاک باید از سوی مجلس پیگیری شود
خودرونگاران - بر اساس قانون هوای پاک ورود خودروهای یورو ۴ به چرخه حمل و نقل ممنوع است اما سازمان حفاظت محیط زیست که پیش‌تر بر ارتقای استاندارد خودروها به یورو۵ اصرار داشت در خرداد ماه با شماره‌گذاری ح...
۱۳۹۹/۵/۱۶ - ۱۷:۰۱
حدود قیمت دنا پلاس اتوماتیک توسط ایران خودرو اعلام شد
خودرونگاران - باتوجه به اخبار موجود و طبق صحبت های معاون بازاریابی و فروش محصولات ایکو (IKCO)، قرار است تا دعوتنامه اولین سری از دناپلاس اتوماتیک صادر شود.
۱۳۹۹/۵/۱۶ - ۱۶:۵۴
فتح مرزهای جدید قیمت در بازار خودرو
خودرونگاران - روند صعودی قیمت خودرو در بازار این روزها همچنان ادامه دارد و مرزهای جدید قیمتی پی در پی فتح می‌شوند، این در حالی است که انتظار می‌رفت با توجه به آرامش نسبی در بازار ارز (حداقل طی روزهای ...
۱۳۹۹/۵/۱۶ - ۱۶:۲۷
۶۶۶ میلیون یورو زیان در ب ام و
خودرونگاران - زیانی که امسال گروه خودروسازی ب ام و دید در یک دهه گذشته بی سابقه بود.
۱۳۹۹/۵/۱۶ - ۱۵:۳۵
تیم بسکتبال بانوان گروه بهمن کاپ قهرمانی را بالای سر برد
خودرونگاران - تیم بسکتبال گروه بهمن امروز در مراسم اختتامیه لیگ برتر بسکتبال بانوان جام قهرمانی را بالای سر برد.
۱۳۹۹/۵/۱۳ - ۱۴:۱۰
ارزش بازار ایران خودرو از مرسدس بنز بیشتر است؟
خودرونگاران - در چند روز گذشته محتوایی در شبکه‌های مجازی دست‌به‌دست می‌شود که ارزش بازار ایران‌خودرو را بالاتر از شرکت‌هایی چون بی‌ام‌و و مرسدس‌بنز عنوان می‌کند؛ اما این ادعا تا چه حد صحیح است؟
۱۳۹۹/۵/۱۱ - ۱۴:۴۴
تحویل خودرو با کیفیت ۱۰ سال پیش خوشایند مردم نیست
خودرونگاران - یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تحویل خودروهای داخلی به مردم با کیفیت ۱۰ سال پیش قابل قبول نیست، گفت: آنچه به عنوان خودروی داخلی به دست مردم می رسد شایسته مر...
۱۳۹۹/۵/۱۰ - ۱۱:۴۱
زیان سنگین خودروسازان بزرگ جهان
خودرونگاران_ شرکتهای رنو و فولکس واگن از زیان سنگین خود خبر دادند.
۱۳۹۹/۵/۱۲ - ۱۳:۱۸
جبران زیان انباشه جاده مخصوصی ها جلوی واردات را گرفت
خودرونگاران| دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: دلیل اصلی بسته شدن واردات خودرو افزایش نرخ خودروی داخلی با هدف جبران زیان‌های انباشته دو خودروساز بود.
۱۳۹۹/۵/۱۴ - ۱۳:۰۹
شهرام فداکار جانشین عادل پیرمحمدی شد
خودرونگاران - هیات مدیره شرکت ساپکو در جلسه ای شهرام فداکار را به عنوان جایگزین عادل پیر محمدی به عنوان مدیرعامل ساپکو منصوب کرد.
۱۳۹۹/۵/۹ - ۱۱:۵۱
آغاز تحویل خودروهای طرح فروش فوق العاده سایپا
خودرونگاران_ قائم مقام مدیرعامل سایپا در امور فروش و خدمات پس از فروش از آغاز تحویل خودروهای عرضه شده در طرح فروش فوق العاده محصولات این گروه خودروسازی خبر داد و افزود: تمام خودروهای عرضه شده در این ط...
۱۳۹۹/۵/۱۴ - ۰۹:۵۰
اقدامات خودرویی وزیر پیشنهادی به مجلس
خودرونگاران - روز گذشته برخی اخبار از معرفی حسین مدرس خیابانی به‌عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت به مجلس حکایت داشت.
۱۳۹۹/۵/۱۱ - ۱۴:۴۱
دولت با شماره‌گذاری تعدادی خودرو با استاندارد یورو۴ موافقت کرد
خودرونگاران - معاون اول رئیس‌جمهور مصوبه مربوط به شماره‌گذاری تعدادی خودرو تاکسی و وانت آریسان دوگانه سوز دارای استاندارد آلایندگی یورو ۴ را ابلاغ کرد.
۱۳۹۹/۵/۱۱ - ۱۳:۳۰
تولید خودروی لوکسژن در ایران کلید خورد
خودرونگاران- با وجودی که صنعت خودرو ایران یکی از نخستین اهداف تحریم های ناجوانمردانه آمریکا بود اما نشان داد که نه تنها این فشارها موجب توقف این صنعت نمی شود بلکه با تلاش فعالان این حوزه پیشرفت های چش...
۱۳۹۹/۵/۱۱ - ۱۳:۳۵
قیمت نهائی شاهین هنوز تعیین نشده است
خودرونگاران - قائم‌ مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در امور فروش و خدمات پس از فروش گفت: قیمت نهائی محصول جدید گروه خودروسازی سایپا هنوز نهائی نشده و مبلغ پیش‌پرداخت برای ثبت‌نام شاهین، به صورت علی...
۱۳۹۹/۵/۹ - ۱۰:۱۹
زیان ۵ میلیارد یورویی رنو در نیم سال اول
خودرونگاران_اکثر خودروسازان دیگر گزارش های نیم سال اول ۲۰۲۰ خود را منتشر کرده اند. شیوع ویروس کرونا، ضعف خودروسازانی را آشکار کرد که آمادگی لازم برای مواجه شدن با شوک را نداشتند.
۱۳۹۹/۵/۱۵ - ۱۰:۵۲
لاستیک خودرو مشمول قوانین تعزیری است
خودرونگاران - مدیرکل نظارت برکالاهای غیر فلزی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گفت: انواع لاستیک خودرو اعم از سنگین و سبک در زمره کالاهای اولویت دار و مشمول قوانین تعزیری شامل احتکار، گرانف...
۱۳۹۹/۵/۱۵ - ۱۱:۰۴
سه مدل پراید و یک مدل پژو ۴۰۵ از رده خارج شدند
خودرونگاران - رییس پلیس راهور ناجا از رده خارج شدن سه مدل خودروی پراید و یک مدل از خودرو پژو ۴۰۵ خبر داد و گفت: خودروهای فاقد استاندارد یورو۵ شماره‌گذاری نمی‌شوند.