امروز: جمعه ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۹/۴/۲۲ - ۰۹:۴۲
شناسه خبر: ۴۷۱۰۱۹
 
رئیس اتحادیه فروشندگان و نمایشگاه داران خودرو تهران:
دلال بازی قیمت خودروها را میلیاردی کرد
خودرونگاران |رئیس اتحادیه فروشندگان نمایشگاه داران خودرو بر این باور است که تاثیر تحریم ها بر میزان تولید و گسترش سفته بازی در بازار خودرو موجب شده تا در کمتر از دو سال قیمت برخی خودروها دو تا پنج برابر شده و خودروهای میلیونی یکباره میلیاردی شوند.

به گزارش خودرونگاران ، سعید موتمنی در گفت وگویی ، وضعیت بازار این محصول و دلایل بروز آشفتگی در آن را تشریح کرده است که در پی می آید :

 

  •  این روزها نرخ تمامی کالاها نوسانات زیادی را تجربه می کند. وضعیت قیمت خودرو با توجه به نوسانات ارزی چگونه بوده و چه میزان افزایش قیمتی در این بازار تجربه شده است؟

 قیمت انواع خودروی تولید داخل نسبت به ۴۵ روز اخیر بین سه تا ۱۰ میلیون تومان و نرخ خودروهای وارداتی بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان افزایش را تجربه کرده است.

هر چند نوسانات ارزی قیمت انواع خودرو را گرانتر کرده است ولی بازار این کالا همانند بازار سایر کالاها آرام و بدون مشتری است.

نوسانات ارزی موجب شده تا قیمت خودروها در ۴۵ روز اخیر گرانتر شود تا جایی که نرخ پراید ۱۱۱ از ۷۸ میلیون تومان به ۸۸ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ از از ۶۸ میلیون تومان به ۷۷ میلیون تومان، تیبا از ۷۷ میلیون تومان به ۹۰ میلیون تومان، تیبا دو از ۸۵ میلیون تومان به ۹۸ میلیون تومان، ساینا از ۸۸ میلیون تومان به ۹۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، کوییک از ۹۲ میلیون تومان به ۱۱۱ میلیون تومان، ۲۰۶ تیپ دو از ۱۲۷ میلیون تومان به ۱۴۵ میلیون تومان، ۲۰۶ تیپ پنج از ۱۶۰ میلیون تومان به ۱۸۰ میلیون تومان، سمند ال ایکس از ۱۱۵ میلیون تومان به ۱۳۲ میلیون تومان و پژو ۴۰۵ نیز از ۱۱۲ میلیون تومان به ۱۲۸ میلیون تومان رسیده است.قیمت  خودروهای داخلی که خط تولید آنها متوقف شدند افزایش قیمت بیش از ۱۰ میلیون تومان را تجربه کرده اند زیرا قیمت گذاری در بازار توسط صاحبان و دارندگان خودرو تعیین می شود و صاحبان خودرو به هر میزانی که می خواهند بر روی قیمت کالاهایی که در اختیار دارند، اضافه می کنند

 

  • شما از افزایش ۳ تا ۱۰ میلیون تومانی قیمت خودروهای تولید داخل صحبت می کنید و این درحالی است که نرخ برخی خودروهای تولید داخل بیش از ۴۰ میلیون تومان گرانتر شده است. دلیل این مساله چیست؟

 قیمت آن دسته از خودروهای داخلی که خط تولید آنها متوقف شدند افزایش قیمت بیش از ۱۰ میلیون تومان را تجربه کرده اند زیرا قیمت گذاری در بازار توسط صاحبان و دارندگان خودرو تعیین می شود. با توجه به اینکه همچنان تقاضا برای خرید خودرو وجود دارد بنابراین صاحبان خودرو به هر میزانی که می خواهند بر روی قیمت کالاهایی که در اختیار دارند، اضافه می کنند.

به عنوان مثال می توان به خودروی چانگان اشاره کرد که خط تولید آن از سال گذشته متوقف شده و آخرین مدلی که از این خودرو در بازار موجود است به سال ۹۸ برمی گردد ولی با توجه به تقاضای بالا شاهد افزایش بی رویه قیمت این نوع خودرو و سایر خودروهایی که خط تولید آنها متوقف شده در بازار هستیم.

 

  • آیا قیمت خودرو در بازار ایران واقعی است؟

 قیمت خودرو در بازار ایران منطقی و واقعی نیست زیرا قیمت های فعلی خودرو در بازار برمبنای قرارگرفتن خودرو در گروه کالای سرمایه ای تعیین و اعلام شده و این درحالیست که خودرو یک کالای مصرفی است و نباید با چنین رشد فزاینده قیمتی روبرو شود.

 

  • آیا رفتار بازار و مصرف کنندگان برای خرید خودرو با چنین قیمت هایی به لحاظ اقتصادی منطقی محسوب می شود؟

 در بازارهای جهانی قیمت خودرو بر مبنای سال تولید تعیین می شود و معمولا نرخ خودروهایی که خط تولید آن متوقف شده افزایشی را تجربه نمی کند اما نگاه سرمایه ای به خودرو باعث شده تا نرخ خودرو در بازار ایران خارج از استانداردهای بازارهای جهانی تعیین شود.

تا زمانی که به خودرو به عنوان کالای سرمایه ای نگاه کنیم بدون تردید قیمت این کالا از نوسانات ارزی و سایر نوسانات اقتصادی تاثیر می پذیرد و همین امر موجب می شود تا قیمت خودرو به صورت منطقی در بازار تعیین نشود و خودروهای مدل پایین خارجی در ایران از آخرین مدل همان کارخانه در کشورهای اروپایی و آمریکایی گرانتر به فروش برسد. به عنوان مثال یک خودروی خارجی مدل ۲۰۲۰ در اروپا و آمریکا ارزانتر از یک خودروی تولید سال ۲۰۱۲ همان کارخانه در ایران است؛ این فاصله قیمتی می تواند تبعات نگاه سرمایه ای داشتن به خودرو را در بازار ایران آشکار کند.

 

  • آیا صرفا قرار دادن خودرو در گروه کالای سرمایه ای موجب شده تا قیمت های این محصول چنین جهش هایی را تعیین کند؟

 یکی از دلایل جهش قیمت خودرو در بازار ایران قراردادن این کالا در گروه اقلام سرمایه ای است. چنین نگرشی موجب شده تا تمامی سرمایه ها به سمت بازار خودرو و دپو کردن آن هدایت شود. پیش از این مردم سرمایه های مازاد و سرگردان خود را به بازار مسکن وارد می کردند اما ایجاد جذابیت و سوددهی بالا در بازار خودرو باعث شد تا بخش عمده ای از سرمایه های خرد و کلان مردم به سمت خرید و انبار کردن خودرو هدایت شود که این امر منجر به ایجاد کمبود کالا و افزایش قیمت خودرو می شود.

یکی دیگر از آسیب های قراردادن خودرو در گروه کالای سرمایه ای این است که نرخ این محصول بر مبنای نوسانات ارزی تعیین می شود و صاحبان خودرو قیمت محصول را بر مبنای همین نوسانات تعیین و اعلام می کنند که این امر کاملا طبیعی است زیرا نرخ کالای سرمایه ای مستقیما از نرخ  ارز تبعیت می کند؛ اما تنها دلیل نوسانات و جهش قیمت در بازار خودرو مرتبط با نگاه سرمایه ای داشتن به این محصول نیست بلکه نبود و کمبود تولید و عرضه محصول اتوماتیک خودرو را به کالای سرمایه ای تبدیل کرده و به نوسانات بازار این کالا دامن می زند.

اعمال تحریم های ظالمانه  علیه ایران نظم در تولید خودرو را بر هم ریخت و واردات خودروهای خارجی متوقف و تولید محصولات داخلی نیز ۲۵ درصد از این تحریم ها آسیب دید و کاهش یافت به همین دلیل امکان پاسخگویی به نیاز بازار به خودرو از بین رفت و همین امر موجب شد تا بازار خودرو برای سفته بازان و دلالان جذاب شود

 

  • پرونده های متعددی در زمینه فساد و واسطه گری در بازار خودرو تشکیل شده است. دلیل بروز این حجم از فساد مالی در بازار خودرو چیست؟

 خودرو یک کالای مصرفی است و برای تامین نیاز روزانه، ماهانه و سالانه مردم باید برنامه ریزی شود. اعمال تحریم های ظالمانه  علیه ایران نظم در تولید خودرو را بر هم ریخت و واردات خودروهای خارجی متوقف و تولید محصولات داخلی نیز ۲۵ درصد از این تحریم ها آسیب دید و کاهش یافت به همین دلیل امکان پاسخگویی به نیاز بازار به خودرو از بین رفت و همین امر موجب شد تا بازار خودرو برای سفته بازان و دلالان جذاب شود.

بدون تردید دلالان و واسطه ها هیچ گاه برای کسب سودهای کلان وارد بازارهای آرام و بدون نوسان نمی شوند. کاهش تولید از ۱.۲ میلیون دستگاه خودرو در سال به ۸۰۰ هزار دستگاه موجب شد تا کمبودی در بازار ایجاد شود و دلالان و واسطه ها برای کسب سودهای ۱۰۰ درصدی و ۲۰۰ درصدی و یا بیشتر اقدام به پیش خرید خودرو و عرضه آن با نرخ دلخواه در بازار کردند.

تا زمانی که برای جبران نیاز بازار به خودرو چاره اندیشی نشود نمی توان دست دلالان و سفته بازان را از این بازار کوتاه کرد زیرا همچنان بازار خودرو برای کسب سود جذاب است. به عنوان مثال فردی که خودرو را ۶۰ میلیون تومان خریداری کرده و ۱۲۰ میلیون تومان به فروش می رساند تلاش دارد تا باز هم بتواند در این بازار سرمایه گذاری کند.

 

  • پیشنهاد شما برای ساماندهی به بازار خودرو چیست؟

 برای ساماندهی بازار خودرو لازم است این واقعیت را بپذیریم که خودرو یک کالای مصرفی مانند آب، نان و برنج و … است و در زندگی شهری حکم کالای اساسی را دارد بنابراین باید مشکلات کمبود تولید و عرضه را باید برطرف کرد تا خودرو در بازار ایران به کالایی مصرفی تبدیل شده و جذابیت خود را برای سوداگران از دست بدهد.

یکی دیگر از مزایای برگشتن خودرو به لیست کالاهای مصرفی این است که قیمت خودرو با گذشت یکسال از سال تولید کاهشی می شود اما تا زمانی که خودرو در لیست کالاهای سرمایه ای قرار دارد همچنان برای سوداگران جذابیت سرمایه گذاری دارد.

 

بازخوانی از سایت اتاق اصناف

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۴ + ۱۴
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۹/۵/۲۳ - ۱۳:۵۴
بازار خودروی دست دوم انگلیس به نصف کاهش یافت
خودرونگاران - در ۳ ماهه دوم ۲۰۲۰ بازار خودروی دست دوم انگلستان به نصف کاهش یافت. محدودیت‌های قرنطینه‌ای برای مقابله با کرونا بازار خودرو را تحت فشار شدیدی قرار داده بود.
۱۳۹۹/۵/۲۳ - ۱۳:۳۱
قیمت بنزین تغییر نخواهد کرد
خودرونگاران - سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: در طرح جدید مجلس قیمت بنزین تغییر نخواهد کرد، اما در نحوه تخصیص آن تغییراتی خواهیم داشت.
۱۳۹۹/۵/۲۳ - ۱۳:۲۷
رکود تابستانی بازار خودرو
خودرونگاران - رییس اتحادیه فروشندگان خودرو گفت: هر سال بازار خودرو در تابستان از رونق برخوردار بود، اما امسال به دلیل شیوع کرونا و نوسانات نرخ در رکود به سر می‌برد.
۱۳۹۹/۵/۲۳ - ۱۲:۵۹
انتقاد قطعه‌سازان از عدم رای اعتماد به مدرس خیابانی
خودرونگاران - برخی از فعالان صنعت خودرو و قطعه‌سازان از عدم رای اعتماد به «حسین مدرس خیابانی» وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت انتقاد کردند.
۱۳۹۹/۵/۲۳ - ۱۲:۲۰
لغو طرح ترافیک تا پایان مرداد ماه
خودرونگاران - استاندار تهران با اشاره به لغو طرح ترافیک تا پایان مردادماه از تمدید محدودیت ها و دورکاری کارکنان دستگاه های اجرایی استان تهران تا پایان مرداد خبر داد.
۱۳۹۹/۵/۲۳ - ۱۱:۰۵
چالش های جدی صنعت قطعه‌سازی تشریح شد
خودرونگاران - در نشست هم‌اندیشی انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی و نمایندگان کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی و مسئولان گمرک، به بررسی چالش‌ها و گلوگاه‌های رشد تولید پرداخته شد که ضمن اشاره به عدم تخصیص ارز ...
۱۳۹۹/۵/۲۳ - ۱۰:۱۲
خودروهای ناقص کف پارکینگ خودرو سازان به ۱۵۰ هزار دستگاه رسید
خودرونگاران - دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو، از افزایش تعداد خودروهای ناقص کف پارکینگ دو خودروساز بزرگ کشور به ۱۵۰ هزار دستگاه خبر داد.
۱۳۹۹/۵/۲۳ - ۱۰:۰۵
تحقیقات از حریق در محصولات فیات
خودرونگاران - سازمان امنیت ترافیک بزرگراه‌های آمریکا روند تحقیقات از شکایاتی که در مورد حریق در سیستم برقی برخی از مینی‌ون‌های کرایسلر تاون مطرح شده است را کلید زد.
۱۳۹۹/۵/۲۳ - ۱۰:۰۳
سایپا و بانک تجارت تفاهم‌نامه همکاری مشترک امضا کردند
خودرونگاران - معاون مالی گروه خودروسازی سایپا از امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک با بانک تجارت خبرداد و گفت: این تفاهم‌نامه با هدف تزریق نقدینگی به خطوط تولید و کمک به صنایع قطعه‌سازی منعقد شده است.
۱۳۹۹/۵/۲۳ - ۰۹:۵۷
رشد خارق‌العاده فروش خودروی ترکیه
خودرونگاران - جولای قرار است به‌عنوان ماهی شگفت‌انگیز در خاطره بازار خودروی ترکیه ثبت شود.
۱۳۹۹/۵/۲۳ - ۰۹:۵۵
طراحی نمای عقب و رینگ و فرمون ولکس واگن گلف آر لو رفت
خودرونگاران - شركت فولكس واگن قصد دارد در اينده نزديك از خودروي جديدش يعني گلف R رونمايي كند و در تازه ترين عكسهاي لو رفته از اين خودرو نمايي از طراحي عقب آن و همچنين فرمون و رينگ هاي لاستيك اين خودرو...
۱۳۹۹/۵/۲۳ - ۰۹:۵۱
فورد به صاحبان مدلهاي اسكيپ و كوگو هشدار داد
خودرونگاران - به تازگي از بدنه فورد خبر ميرسد كه درپي احتمال آتش سوزي در سيستم برقي خودروهاي اسكيپ و كوكو اين شركت در حال انتشار فراخواني براي دارندگان اين خودروهاست.
۱۳۹۹/۵/۲۲ - ۱۶:۴۰
حضور سازمان فاوای شهرداری تهران در نهمین نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری (اینوتکس ۲۰۲۰)
خودرونگاران - در نهمین نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری (اینوتکس) که از ۲۲ تا ۲۵ مرداد به صورت مجازی برگزار می‌گردد، سازمان فاوای شهرداری تهران در قالب ۵ غرفه حضور دارد.
۱۳۹۹/۵/۱۹ - ۱۱:۰۵
ابرواردكنندگان خودرو پشت ميز محاكمه
خودرونگاران - نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات ابر واردکننده خودرو خارجی در شعبه دوم دادگاه ویژه جرایم اقتصادی و به ریاست قاضی زرگر آغاز شد.
۱۳۹۹/۵/۲۲ - ۱۰:۳۲
اثرات کاهش قیمت دلار بر نرخ خودرو
خودرونگاران - عمده‌ترین سوال جامعه در افزایش و کاهش نرخ‌ها، تغییر نکردن نرخ‌ها پس از کاهش قیمت دلار است.
۱۳۹۹/۵/۱۶ - ۱۶:۵۴
فتح مرزهای جدید قیمت در بازار خودرو
خودرونگاران - روند صعودی قیمت خودرو در بازار این روزها همچنان ادامه دارد و مرزهای جدید قیمتی پی در پی فتح می‌شوند، این در حالی است که انتظار می‌رفت با توجه به آرامش نسبی در بازار ارز (حداقل طی روزهای ...
۱۳۹۹/۵/۱۶ - ۱۶:۲۷
۶۶۶ میلیون یورو زیان در ب ام و
خودرونگاران - زیانی که امسال گروه خودروسازی ب ام و دید در یک دهه گذشته بی سابقه بود.
۱۳۹۹/۵/۲۱ - ۱۱:۳۹
دستهای دولتی عامل تولید ناقص خودرو
خودرونگاران - دبیر انجمن سازندگان قطعه عدم همکاری بانک مرکزی و تخصیص ارز قطعه‌سازان که ترخیص نشدن قطعات از گمرک و در نتیجه کمبود قطعات را موجب شده است، را عامل افزایش خودروهای ناقص در دو خودروسازی دان...
۱۳۹۹/۵/۱۷ - ۱۳:۴۵
تمدید مهلت واریز وجه خودروهای فروش فوق العاده ایران‌خودرو تا بیستم مرداد
خودرونگاران - معاون بازاریابی و فروش محصولات گروه صنعتی ایران خودرو از تمدید مهلت برای واریز وجه خودروهای طرح فروش فوق العاده تا دوشنبه بیستم مردادماه خبر داد.
۱۳۹۹/۵/۲۱ - ۱۲:۴۳
تجهیز ۱۰۰هزار خودرو تاکسی اینترنتی به جداکننده فضای خودرو
خودرونگاران - با افزایش آمار مبتلایان و شیوع مجدد کرونا، اسنپ تصمیم گرفت راهکارهای عملی را برای افزایش کیفیت بهداشت سفرهای خود در دستور کار قرار دهد.
۱۳۹۹/۵/۲۱ - ۱۱:۳۲
تولید خودرو 20 درصد زیاد شد
خودرونگاران - مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت از افزایش بیش از ۲۰ درصدی تولید انواع خودرو در ۴ ماهه امسال خبر داد.
۱۳۹۹/۵/۲۱ - ۰۹:۵۴
تحقیق‌ و تفحص از خودروسازان باید در کمیسیون صنایع بررسی شود
خودرونگاران - سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: خودروسازان می‌گویند افزایش تولید داشته‌اند اما به دلیل آن‌که خودرو در بازار دلالی قرار می‌گیرد، به دست مصرف‌کننده واقعی نمی‌رسد.
۱۳۹۹/۵/۲۱ - ۱۴:۴۹
تاييد صلاحيت آزمايشگاه هاي كيفيت سايپا توسط سازمان استاندارد ایران
خودرونگاران - مميزي خارجي سيستم مديريت كيفيت آزمايشگاه هاي فني سايپا توسط كارشناسان سازمان ملي استاندارد ايران انجام و سايپا موفق شد گواهينامه تاييد صلاحيت استانداردISO17025:2107 را دریافت کند.
۱۳۹۹/۵/۱۷ - ۱۵:۰۱
بلاتکلیفی یک هزار و ۱۰۰ خودروی وارداتی در گمرک
خودرونگاران - سخنگوی گمرک گفت: حدود یک هزار و ۱۰۰ خودرو وارداتی بدون ثبت سفارش در گمرک بلاتکلیف هستند که نمی‌توانند مجوز ترخیص دریافت کنند.
۱۳۹۹/۵/۱۶ - ۱۵:۳۵
تیم بسکتبال بانوان گروه بهمن کاپ قهرمانی را بالای سر برد
خودرونگاران - تیم بسکتبال گروه بهمن امروز در مراسم اختتامیه لیگ برتر بسکتبال بانوان جام قهرمانی را بالای سر برد.
۱۳۹۹/۵/۲۱ - ۱۵:۲۰
ارائه ۴۳ هزار خودرو به بازار در هفته های آینده
خودرونگاران - سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، گفت: با ترخیص محموله قطعات مورد نیاز شرکت ایران خودرو، میزان خودرو های دپو شده در پارکینگ ها حدود ۵۰ درصد کاهش می یابد و هفته های آینده ۴۳ هزار خودرو به...