امروز: شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۸/۱۰/۲۸ - ۱۱:۵۷
شناسه خبر: ۴۶۶۹۳۰
 
مشتریان از روند کیفی خودروها بی‌خبرند
خودرونگاران - آخرین آمار کیفی خودروهای تولیدی در شرایطی مردادماه امسال منتشر شد که طبق وعده برخی از مسوولان صنعتی کشور، قرار بر آن بود، هر سه ماه یکبار این آمار از طریق رسانه‌ها به اطلاع عموم مردم برسد.

به گزارش خودرونگاران  به نقل از دنیای اقتصاد، این آمار که توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران منتشر می‌شود تنها منبع کشف کیفیت در خودروهای داخلی  است. حال آنکه وزارت صنعت، معدن و تجارت همچون آمار تولید، چندان علاقه‌ای به انتشار آن ندارد. این روزها آنچه مسوولان صنعتی کشور و وزیر صنعت، معدن و تجارت بر آن مانور می‌دهند تنها افزایش آمار ماهانه تولید است این در حالی است که از گزارش روند کیفی محصولات  که این روزها ظاهرا با رشد تولید همراه شده، خبری نیست. در این زمینه چهارشنبه گذشته رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه جلسه هیات دولت بر ساخت قطعات در داخل تاکید و عنوان کرده بود که نهضت داخلی‌سازی رشد تولید و به دنبال آن کاهش قیمت خودرو را به دنبال خواهد داشت. پیرو اظهارات رحمانی بسیاری از کارشناسان و دست‌اندرکاران صنعت خودرو با اظهار نگرانی از روند ساخت قطعات داخل این سوال را مطرح می‌کنند که ساخت قطعات داخلی بدون دانش فنی چگونه می‌تواند منجر به حفظ کیفیت قطعات شود؟

این کارشناسان تاکید دارند که هر قطعه خارجی با توجه به دانش فنی شرکت مادر تولید می‌شود این در شرایطی است که با توجه به اعمال تحریم‌ها و قطع ارتباط ایران با شرکت‌های خارجی، سازندگان داخلی چگونه توانسته‌اند نسبت به تولید این قطعات اقدام کنند؟ آنچه مشخص است در صنعت خودروی کشور که صنعتی مونتاژی است بسیاری از قطعات دارای تامین‌کننده خارجی است و همین مساله در زمان اعمال تحریم‌ها تولید خودرو را با چالش و مشکلاتی همراه می‌کند. بنابراین در تحریم‌های ثانویه مسوولان صنعتی کشور با استفاده از مهندسی معکوس به نوعی سعی در جبران کمبود قطعات از این ناحیه دارند. به این ترتیب با نهضت داخلی‌سازی برخی از قطعه‌سازان کشور که لزوما از سازندگان بزرگ و مطرح کشور نیز نیستند در این زمینه اعلام آمادگی کرده‌اند. آنچه مشخص است قرار است با استفاده از مهندسی معکوس قطعات خارجی شبیه‌سازی شود. در این زمینه باید گفت که تکنیک مهندسی معکوس از تکنیک‌هایی است که بیشتر در کشورهای در حال توسعه که عقب‌ماندگی تکنولوژیکی نسبت به جهان پیشرفته دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. مهندسی معکوس در واقع یک کپی برداری است از اصل قطعاتی که در شرکت مادر با دانش فنی ساخته می‌شود. حال به نظر می‌رسد مسوولان صنعتی کشور نیز با استفاده از این تکنیک خواهان تداوم تولید در شرکت‌های خودروساز هستند. اما استفاده از این تکنیک به چه میزان تضمین‌کننده کیفیت در خودروها است؟

در این زمینه نمی‌توان پاسخ شفافی داد، چرا که وزارت صنعت با عدم انتشار گزارش کیفی خودروها به نوعی مسیرهای ارزیابی کیفیت در محصولات داخلی را مسدود کرده است. آنچه مشخص است در تحریم‌های اولیه بین‌المللی که در سال‌های 92-91 به وقوع پیوست، همراه با افت تولید محصولات خودرویی، کیفیت نیز با شیب تندی روند نزولی به خود گرفت. در آن سال‌ها خودروسازان خود اذعان می‌کردند آنچه در این صنعت اهمیت دارد تنها رشد تولید خودرو است، حتی اگر به بهای جابه‌جایی قطعات در خودروهای مختلف تمام شود. به این ترتیب کیفیت در تحریم‌های اولیه به اذعان گزارش‌های کیفی پله پله افت کرد حال آنکه در شرایط کنونی مشخص نیست روند کیفی خودروهای تولیدی در چه مرحله‌ای قرار دارند. طبق آخرین گزارشی که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در مرداد سال جاری منتشر کرد، محصولات داخلی نوسان کیفی نداشتند و در مسیر ثبات قرار گرفته بودند. با این حال از مردادماه تاکنون هیچ گزارشی از چگونگی روند کیفی در خودروهای داخلی منتشر نشده حال آنکه به نظر می‌رسد اطلاع از روند کیفی خودروها از حداقل‌های حقوق مصرف‌کنندگان محصولات داخلی است. آنچه مشخص است در الگوهای بین‌المللی مشتری همیشه محور بوده و با رقابتی که در زنجیره خودروسازی دنیا شکل گرفته تلاش زیادی برای جلب رضایتمندی مشتریان صورت می‌گیرد این در شرایطی است که در ایران  کمترین حقوق مشتری یعنی آگاهی از کیفیت محصول خریداری شده نیز نادیده گرفته می‌شود.
بی‌انگیزگی در ارتقای کیفی

اما وضعیت کیفی محصولات داخلی همواره محل چالش میان خودروسازان و مصرف‌کنندگان بوده است. مصرف‌کنندگان از کیفیت خودروهای داخلی رضایت ندارند و استناد آنها به فاصله کیفی میان محصولات وارداتی با داخلی است. مقایسه میان وضعیت کیفی محصولات عرضه شده در بازارهای بین‌المللی با محصولات داخلی به نوعی نظر مصرف‌کنندگان داخلی را تایید می‌کند. در حال حاضر شاخص intial quality study) IQS)یا همان شاخص اولیه کیفیت به‌عنوان متر و معیار در ارتباط با کیفیت محصولات تولیدی خودروسازان بین‌المللی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شاخص، وضعیت خودروها را سه ماه بعد از عرضه توسط خودروسازان بررسی می‌کند. بر اساس آخرین بررسی‌ها در ارتباط با این شاخص کیفی که در سال 2019 منتشر شده است، متوسط کیفیت محصولاتی که توسط خودروسازان بین‌المللی تولید و به بازار عرضه می‌شود عددی زیر یک به ازای هر خودرو را نشان می‌دهد. در واقع هر خودروی تولیدی توسط برندهای بین‌المللی به‌طور متوسط 9/ 0 ایراد را بر اساس معیارهای این شاخص داراست. این در شرایطی است که بر اساس همین شاخص خودروهای تولیدی در داخل کشور متوسط 1/ 4 ایراد را به ازای هر خودرو به نام خود ثبت کرده‌اند.

همان طور که اشاره شد 9/ 0 ایراد به ازای هر خودرو متوسط شاخص IQS است. بی‌کیفیت‌ترین خودروی تولیدی توسط خودروسازان بین‌المللی بر اساس این شاخص 3/ 1 ایراد را به ازای هر خودرو به نام خود ثبت کرده است و با‌کیفیت‌ترین محصولات موجود در بازار جهانی طبق این معیار 6/ 0 ایراد به ازای هر خودرو را ثبت کرده‌اند. این مساله نشان می‌دهد متوسط کیفی محصولات داخلی با بی‌کیفیت‌ترین محصولات موجود در بازار جهانی فاصله معناداری دارد. حال این سوال مطرح است که چرا چنین فاصله‌ای میان کیفیت محصولات خودروسازان داخلی با آنچه رقبای بین‌المللی تولید می‌کنند ایجاد شده است؟

در این ارتباط سعید تاجیک قائم‌مقام مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در گفت‌وگو با «اکو ایران» می‌گوید: دلایل گوناگونی در این زمینه وجود دارد. این دلایل را می‌توان به دو دسته کلی تقسیم کرد. دسته اول دلایلی که مربوط به شرایط حاکم بر خودروسازی کشور است و دسته دوم مربوط به شرایط پیرامونی شرکت‌های تولید‌کننده خودرو است. قائم‌مقام مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران با اشاره به متوسط چهار ایراد به ازای هر خودروی داخلی عنوان می‌کند که در بخش درون‌بنگاهی به دلایلی همچون چالش طراحی، خطوط مونتاژ و قطعات مصرفی می‌توان اشاره کرد. تاجیک تاکید می‌کند که براساس بررسی‌های صورت گرفته توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در میان چالش‌های یاد شده، 60 درصد مربوط به وضعیت قطعات مصرفی در خطوط تولید خودروسازان است.

اما چرا وضعیت کیفی قطعات این گونه است؟ آن طور که تاجیک می‌گوید دلیل این مساله که قطعه‌سازان نیز به آن استناد می‌کنند تولید محصولات خودروسازان روی پلت‌فرم‌های قدیمی است. آمارهای منتشر شده توسط وزارت صمت در ارتباط با تولید خودرو نشان می‌دهد 60 درصد محصولات در خطوط تولید خودروسازان روی پلت‌فرم‌هایی تولید می‌شود که عمری بیش از 10 سال دارند. در واقع قدیمی بودن پلت‌فرم‌ها دست زنجیره خودروسازی را برای هرگونه ارتقای کیفی محصولات می‌بندد. در کنار این مساله، تاجیک وضعیت سرمایه‌گذاری در بخش ماشین‌آلات مورد استفاده برای تولید قطعه را نامناسب می‌داند. وی می‌گوید طی 10 سال گذشته سرمایه‌گذاری کافی در بخش نوسازی و بازسازی تجهیزات مورد استفاده در خطوط تولید قطعه‌سازان اتفاق نیفتاده است. اظهارات قائم‌مقام مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در شرایطی است که خودروسازان طی این سال‌ها نسبت به رویه تولید و کیفیت قطعات ارائه شده توسط قطعه‌سازان انتقادی نداشتند و قطعه‌سازان نیز پیرو رفتار خودروسازان، انگیزه‌ای  برای ارتقای قطعات یا بازسازی و نوسازی تجهیزات تولید نداشته‌اند.

اما صنعت قطعه کشور به گفته تاجیک از یک چالش پنهان دیگر نیز رنج می‌برد و آن تعداد   زیاد شرکت‌های فعال در این صنعت است. در این زمینه تاجیک تعداد قطعه‌سازان حاضر در زنجیره جهانی تامین برای برندهای خودروساز بین‌المللی را با وضعیت حاکم بر زنجیره تامین برای دو خودروساز بزرگ کشور مقایسه می‌کند. آن طور که تاجیک می‌گوید 80 درصد قطعات مورد استفاده در زنجیره خودروسازی جهانی توسط 20 شرکت تامین می‌شود. این در حالی است که 800 قطعه‌ساز در داخل کشور فعالیت دارند. بی‌تردید بخش قابل توجهی از این تعداد مشغول تامین قطعات مورد نیاز برای خطوط تولید ایران خودرو و سایپا هستند. این تعداد قطعه‌ساز از درد دیگر زنجیره خودروسازی کشور پرده بر‌می‌دارد و آن تعدد منابع تامین برای خطوط تولید خودروسازان است. فعالان قطعه‌ساز اعتراف می‌کنند در زمان‌هایی که امکان سرمایه‌گذاری برای آنها وجود داشت، مدیران شرکت‌های قطعه‌ساز سرمایه‌ها را به سمتی هدایت می‌کردند که پیش‌تر در آن بخش سرمایه‌گذاری صورت گرفته بود. تاجیک دلیل این مساله را علاقه خودروسازان به داشتن چند منبع تامین برای یک قطعه و همچنین چالش خودروسازان با شرکت‌های بزرگ قطعه‌ساز عنوان می‌کند.

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران می‌گوید چالش میان قطعه‌سازان بزرگ با شرکت‌های خودروساز باعث شده است شرکت‌های قطعه‌ساز بزرگ آن طور که باید و شاید در زنجیره خودروسازی کشور پا نگیرد. البته این مساله خلاف وضعیت حاکم بر زنجیره تامین خودروسازان در فضای بین‌الملل است. تاجیک تاکید می‌کند چنانچه فعالیت قطعه‌سازان بزرگ در زنجیره تامین خودروسازان پررنگ‌تر بود امروز شاهد افت کیفی کمتری از این ناحیه بودیم. حال سراغ عوامل پیرامونی و تاثیر آن روی وضعیت کیفی خودروهای داخلی برویم. تاجیک با ذکر مثالی ابعاد تاثیرپذیری کیفیت محصولات داخلی از ناحیه عوامل پیرامونی را تبیین می‌کند. وی می‌گوید: یکی از سوال‌‌هایی که از مصرف‌کنندگان در ارتباط با کیفیت خودروهای داخلی می‌شود مربوط به میزان مصرف سوخت آنها است. چنانچه پاسخ‌های داده شده به این سوال را در دو ماه پیش از افزایش نرخ بنزین و سهمیه‌بندی آن با دو ماه بعد از این اتفاق مقایسه کنیم مشاهده می‌کنیم میزان رضایت مصرف‌کنندگان از این ناحیه 5 تا 10 درصد افت کرده است. این مساله دیگر نه به خودروساز مربوط است، نه به قطعه‌ساز؛ در واقع تاثیر عوامل محیطی روی میزان رضایت مشتریان از کیفیت محصولات داخلی است.

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۹ + ۹
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۸/۱۲/۱۰ - ۱۵:۵۵
قطعه سازان تاکنون ۱۵ درصد از مطالبات را دریافت کرده اند
خودرونگاران_ رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان‌ گفت :تاکنون از مجموع مبلغ اعتبار مصوب شده برای پرداخت مطالبات قطعه سازان از خودروسازان، ۱۵ درصد پرداخت شده و از این میزان نیز به اندازه ۲۰ د...
۱۳۹۸/۱۲/۱۰ - ۱۵:۰۲
واردات ۴ میلیون حلقه لاستیک کامیون با ارز دولتی
خودرونگاران - رئیس انجمن تولید کنندگان تایر با گلایه از اینکه حدود ۳ ماه هست که بانک مرکزی ارزی به کارخانه‌های تایرسازی اختصاص نداده است،گفت: برای نوسازی خطوط تولید تنها ۵۰ میلیون دلار برای تمام تولید...
۱۳۹۸/۱۲/۱۰ - ۱۴:۵۵
کاهش تا ۶ میلیون تومانی قیمت خودرو
خودرونگاران - کروناویروس و نگران‌های ناشی از آن بر بازار خودرو نیز بی‌تاثیر نبوده است. بررسی بازار نشان می‌دهد که نسبت به هفته گذشته کاهش ۵۰۰ هزار تومانی تا ۶ میلیون تومانی در قیمت خودروهای پرتیراژ د...
۱۳۹۸/۱۲/۱۰ - ۱۴:۵۳
طرح فروش اقساطی محصولات «مدیران خودرو»
خودرونگاران_شرکت مدیران خودرو طرح جدید فروش اقساطی محصولات ام وی ام را با مدل ۹۸ آغاز کرد.
۱۳۹۸/۱۲/۱۰ - ۱۳:۵۵
اگر تا فردا مطالبات پرداخت نشود دیگر توان تولید نخواهیم داشت
خودرونگاران_دبیر انجمن قطعه‌سازان همگن اظهار داشت: قطعه‌سازان کشور به دعوت وزیر و خودروسازها برای افزایش تولید لبیک گفتند و خودروهای کف انبار را تجاری کردند آن هم فقط در ازای قولی که از وزیر برای پردا...
۱۳۹۸/۱۲/۱۰ - ۱۳:۳۶
لهستان، بازار اول خودروهای LPG سوز در اروپا
خودرونگاران_یکی از اهداف دولت لهستان برای استفاده از LPG به عنوان سوخت خودروها، کاهش ذرات آلاینده هوا است و این هدف با تشویق صاحبان ­خودرو از طریق کاهش و کنترل قیمت LPG و پایین بودن قیمت آن نسبت به بن...
۱۳۹۸/۱۲/۱۰ - ۱۳:۲۶
تمدید مهلت ترخیص خودروهای دپو شده ابلاغ شد
خودرونگاران_تصویبنامه هیات وزیران در خصوص تمدید مهلت ترخیص خودروهای موضوع بند ۳ تصویبنامه در مورد ثبت سفارش برای واردات خودروهای سواری دپو شده در گمرکات ابلاغ شد.
۱۳۹۸/۱۲/۱۰ - ۱۳:۱۱
اخطار پلیس به مالکان خودروهای اسقاطی و رها شده
خودرونگاران - جانشین پلیس پیشگیری پایتخت گفت: اگر مالک خودروی رها شده ای بداند که خودرویش محل ارتکاب اعمال مجرمانه یا سکونتگاه معتادان متجاهر شده و اقدامی انجام ندهد خودش تحت تعقیب قرار خواهد گرفت.
۱۳۹۸/۱۲/۱۰ - ۱۳:۰۵
بنیانگذار ایران‌خودرو درگذشت
خودرونگاران -گروه صنعتی ایران خودرو درگذشت بنیانگذار این گروه صنعتی را تسلیت گفت.
۱۳۹۸/۱۲/۱۰ - ۱۲:۱۰
سایپا میز خدمت را به خانه مشتریان آورد
خودرونگاران - گروه خودروسازی سایپا با هدف پاسخ‌گویی سریع‌تر به درخواست‌های مشتریان و صرفه‌جویی در وقت و انرژی، کاهش ترددهای بی‌رویه شهری و پیشگیری از شیوع بیماری کرونا، خدمات غیرحضوری خود را روی بستره...
۱۳۹۸/۱۲/۱۰ - ۱۲:۰۴
یک سدان جدید جایگزین ۴۰۵ بنزینی می شود
خودرونگاران_ آبی پوشان جاده مخصوص تلاش دارندتا سه سال آینده 9 محصول جدید وارد بازار خودرویی کشور کنند. اینطور که به نظر می رسد ایران خودرویی ها بنا دارند تا با توجه به خروج پژو 405 بنزینی از گردونه ت...
۱۳۹۸/۱۲/۱۰ - ۱۱:۱۲
تمهیدات ویژه سایپا برای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا/ عدم اخلال در روند تولید و تحویل خودرو به مشتریان سایپا در روزهای پایانی سال
خودرونگاران - با دستور مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا و با هدف حفظ سلامت کارکنان اداری و پرسنل خطوط تولید، انجام تست‌های لازم در مبادی ورودی کارکنان، ضدعفونی سالن‌های تولیدی و سطوح شرکت و همچنین ارا...
۱۳۹۸/۱۲/۱۰ - ۱۰:۲۱
جزئیات کاهش ساعت طرح‌های ترافیکی در پایتخت+ قیمت
خودرونگاران - حجت جزئیات تصمیم شورای ترافیک برای کاهش زمان اجرای طرح‌های ترافیکی در پایتخت را تشریح کرد.
۱۳۹۸/۱۲/۴ - ۱۶:۲۸
خودروسازان گرفتار چرخه معیوب قیمت‌گذاری دستوری
خودرونگاران - یک کارشناس بازار خودرو قیمت‌گذاری دستوری و ادامه این چرخه معیوب را عامل اصلی نابودی صنعت خودرو عنوان کرد و گفت: این سیاست در ظاهر به نفع مردم اما درواقع فسادی آشکار است.
۱۳۹۸/۱۲/۵ - ۱۱:۴۵
شاهین جایگزین رهام می شود؟
خودرونگاران_یک پژوهشگر محیط‌زیست و حامی گونه‌های در معرض خطر انقراض شاهین ایرانی، به مدیرعامل سایپا پیشنهاد کرد نام محصول جدید این گروه خودروسازی را به "شاهین" تغییر دهند، دلیل این پیشنهاد نیز این است...
۱۳۹۸/۱۲/۵ - ۱۱:۲۰
احتمال لغو موقت "طرح‌های ترافیکی" در شورای شهر
خودرونگاران_ عضو سابق شورای شهر تهران پیشنهاد داد با توجه به شرایط فعلی پایتخت و شیوع ویروس کرونا شهرداری تهران در ارستای پیشگیری از این ویروس طرح ترافیک و طرح کنترل هوا را لغو تا شهروندان از خودورهای...
۱۳۹۸/۱۲/۴ - ۱۵:۰۰
شرایط تبدیل حواله‌های ایران خودرو به سایر محصولات فراهم شد+ جدول
خودرونگاران - امکان تبدیل برخی از محصولات ایران خودرو به سایر خودروها تا پایان اسفندماه فراهم شد.
۱۳۹۸/۱۲/۴ - ۱۰:۴۹
صندلی لرزان مدیریت در خودروسازی ایران
خودرونگاران - خودروسازی ایران در کنار همه تفاوت‌هایش با جهان خودرو، کوتاهی عمر مدیریت را نیز به خود دیده است، موضوعی که از آن به‌عنوان یکی از موانع «خلق ارزش» و توسعه در این صنعت و البته ضعف استراتژی ...
۱۳۹۸/۱۲/۴ - ۰۹:۵۷
ارتقای استاندارد موتورهای دیزل خودروهای تجاری
خودرونگاران - مدیرعامل شرکت تحقیقات موتور ایران خودرو از ارتقای سطح آلایندگی موتورهای دیزل خودروهای تجاری ایران خودرو خبر داد و گفت: موتور ۳۵۵ که توسط ایدم با سطح داخلی سازی بالا تولید می شود، در اول...
۱۳۹۸/۱۲/۵ - ۱۰:۲۰
سرایت کرونا به خودروسازی ایران؟
خودرونگاران - با ورود ویروس کرونا به کشور و تایید رسمی ابتلا و مرگ چند نفر از شهروندان، بسیاری از همایش‌ها، سینماها، دانشگاه‌ها و مدارس تعطیل شده‌اند، با این حال فعلا خبری از توقف تولید در واحدهای صن...
۱۳۹۸/۱۲/۵ - ۰۹:۴۴
لغو نمایشگاه‌های خودرویی جهان
خودرونگاران - با شیوع ویروس کرونا که موجب تعویق یا لغو برگزاری نمایشگاه‌های خودرویی در سرتاسر جهان شده است، اکنون خودروسازان نیز وادار شده‌اند تا معرفی مدل‌های جدید خود را به زمان دیگری موکول کنند.
۱۳۹۸/۱۲/۷ - ۰۹:۲۷
جاده چالوس بسته شد
خودرونگاران- رئیس سازمان راهداری با اشاره به بسته شدن محور چالوس به دلیل احتمال وقوع بهمن، گفت: جاده هراز دیروز به دلیل عملیات راهداری مسدود شد که امروز بازگشایی شده است.
۱۳۹۸/۱۲/۸ - ۱۲:۱۹
محصولات جدید ایران خودرو و سایپا و استانداردهای ۸۵گانه
خودرونگاران_چهارشنبه هفته گذشته (۳۰ بهمن) دو خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران خودرو و سایپا در مراسمی با حضور رئیس جمهوری، چهار خودروی جدید خود را در حیاط هیات دولت به نمایش گذاشتند. با توجه به تاکید ساز...
۱۳۹۸/۱۲/۴ - ۱۲:۴۴
ترکتازی دلار بر بازار خودرو
خودرونگاران| فعالان بازار خودرو ، اوج تب و تاب بازار خودرو شب عید را تا 25 اسفند می دانند و معتقدند که بعد از این تاریخ بازار خودرو از اوج خود خارج خواهد شد و دوباره به شرایط عادی اش باز می گردد، ب...
۱۳۹۸/۱۲/۳ - ۱۷:۰۹
واردات خودروهای هیبریدی با ارز منشا خارجی ترمز گرانی خودرو را می‌کشد
خودرونگاران - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است تصمیم کمیسیون تلفیق مبنی بر واردات خودروهای هیبریدی در سال ۹۹ ترمز افزایش قیمت چهارچرخ ها را می کشد.
۱۳۹۸/۱۲/۷ - ۱۰:۱۰
آغاز پیش‌فروش ۷محصول ایران خودرو با تحویل ۱۴۰۰
خودرونگاران - طرح پیش فروش هفت محصول شرکت ایران‌خودرو از ساعت ۱۱ صبح امروز چهارشنبه هفتم اسفند ماه با موعد تحویل در سال ۱۴۰۰، آغاز می‌شود.