امروز: جمعه ۱۵ آذر ۱۳۹۸ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۸/۸/۱۸ - ۰۹:۱۷
شناسه خبر: ۴۶۵۷۹۱
 
بررسی ابهام توقف تولید خودروهای مونتاژی؛
بازگشت به خطوط تولید؟
خودرونگاران - محصولاتی که پیش از این به‌طور رسمی اعلام شده بود به دلیل اعمال تحریم‌ها امکان ادامه تولید ندارند، بار دیگر بر خطوط تولیدی خودروسازان قرار گرفته‌اند.

به گزارش خودرونگاران  به نقل از دنیای اقتصاد ، از سال گذشته همزمان با تحریم صنعت خودروی کشور، تولید بسیاری از محصولات مونتاژی خودروسازان که وابستگی زیادی به قطعات وارداتی داشتند، متوقف ماند. از جمله خودروهای فرانسوی و چینی که بخش زیادی از خطوط تولیدی خودروسازان را به خود اختصاص داده بودند. هر چند همزمان با لغو برجام، توسط رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا و پیش از اعمال رسمی تحریم‌های صنعت خودرو، تولید‌کنندگان کشور نسبت به واردات بسیاری از قطعات خودروهای مونتاژی اقدام کردند اما با اتمام قطعات مزبور تولید با مشکلاتی مواجه شد. آنچه مشخص است در مورد محصولات چینی عدم همکاری بانک کونلون و همچنین واهمه تولید‌کنندگان این کشور از تهدیدهای دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا مانع از تداوم واردات قطعه از این کشور شد.
بازگشت به خطوط تولید؟

به این ترتیب خط تولید محصولات چینی همچون برلیانس و آریو در شرکت خودروساز متوقف ماند. از سوی دیگر خودروهای فرانسوی نیز با چنین سرنوشتی روبه‌رو شدند. با خروج پژو سیتروئن از ایران به واسطه اعمال تحریم‌ها اگر چه تولید برخی از محصولاتی که از داخلی‌سازی بیشتری برخوردار بودند تداوم یافت، اما خودروهای پسابرجامی این خودروساز با اتمام قطعات وارداتی ذخیره شده به سرعت با توقف خط تولید روبه‌رو شد. آنچه مشخص است خودروسازان پیش از اعمال تحریم‌های صنعت خودرو برای اتمام تعهدات محصولات پسابرجامی اقدام به واردات پک‌های قطعاتی کردند و به همان میزانی که تعهد داشتند، قطعات وارداتی ذخیره شد. در این بین اما محصولات مربوط به رنو شرایط متفاوتی داشت چرا که تامین قطعات خودروهای متعلق به رنو با نظارت مستقیم شرکت مادر صورت می‌گرفت به همین دلیل امکان تامین قطعات این خودروها به سادگی شرکت پژو نبود. در حال حاضر تولید محصولات پژو در ایران همچنان ادامه دارد و حتی ایران‌خودرو اعلام کرده که با داخلی‌سازی دو خودرو 2008 و 301 به تولید محصولات پسابرجامی نیز ادامه می‌دهد. با این حال اما تولید محصولات رنو در دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا یا متوقف مانده یا با حداقل تعداد خودرو همچنان به حیات خود ادامه می‌دهند. به این ترتیب با توقف خط تولید هر خودرویی به دلیل عدم تامین قطعات وارداتی، خودروسازان بلافاصله با اطلاعیه‌ای اولا بر توقف خط تولید آن محصول تاکید و بعد از آن محصولات جایگزین را به مشتریان معرفی می‌کردند. هر چند متقاضیان چندان از این رویه خشنود به نظر نمی‌رسیدند اما ظاهرا چاره‌ای نیز جز پذیرش خودروی جایگزین نمی‌دیدند. در این بین اما خودروسازان با سه طرح پیشنهادی سعی در راضی کردن مشتریان خود داشتند.

در روش اول مشتریان در صورت تمایل می‌توانستند وجه ثبت نامی خود را با سود انصراف از زمان ثبت نام اولیه خودرو دریافت و پس از انصراف کامل از ثبت‌نام فروش فوری یک دستگاه خودرو از محصولات قابل عرضه را با قیمت قبل  دریافت کنند.در روش دوم مشتریان به تحویل خودروی جایگزین تشویق شدند حال آنکه در روش سوم مشتریان در صورت تمایل می‌توانستند تا آغاز مجدد تولید از سود مشارکت و جریمه تاخیر برخوردار شوند. بند سوم طرح‌های پیشنهادی بسیار جالب توجه بود چرا که خودروسازان به مشتریان وعده دادند که ممکن است خط تولید خودروی مورد‌نظر آنها بازهم شروع به‌کار کند. با این حال طبق برخی اخبار غیررسمی ظاهرا مشتریان با ناامیدی از تداوم تولید، بیشتر پذیرای بندهای یک و دو پیشنهادی خودروسازان بودند. با این شرایط در آمار تولید خودروسازان، برخی خودروهای از تولید مانده، دوباره شروع به کار کردند محصولاتی همچون برلیانس، آریو و حتی سراتویی که خودروساز مربوطه طبق اطلاعیه‌ای پایان تولید آن را رسما اعلام کرد. هر چند میزان تولید این خودروها خیلی چشمگیر نیست اما این سوال مطرح است که تامین قطعات این خودروها چگونه صورت گرفته است؟ قطعاتی که تولید‌کنندگان ادعا می‌کردند تا رفع تحریم‌ها امکان تامین نخواهند داشت. در این بین برخی کارشناسان با نگاه خوش‌بینانه تاکید دارند که خودروسازان با دور زدن تحریم‌ها در شرایط کنونی توانسته‌اند بار دیگر به تامین قطعه بپردازند، این در شرایطی است که برخی دیگر از کارشناسان با نگاه بدبینانه عنوان می‌کنند که عرضه این خودروها با قیمت‌های قبلی برای خودروسازان تماما ضرر بوده به همین دلیل خودخواسته عرضه آنها را متوقف کردند. در همین راستا یک منبع آگاه سال گذشته به خبرنگار ما گفته بود که خودروسازان چندان تمایلی به ترخیص قطعات وارداتی خود ندارند و هم اکنون بسیاری از انبارها در گمرکات کشور مملو از قطعات متعلق به شرکت‌های خودروساز است. وی همچنین تاکید کرده بود که خودروسازان در صورت ترخیص این قطعات مجبورند که خودروهای مونتاژی را با قیمت‌های قدیم عرضه کنند که این مساله چندان خوشایند آنها نیست. در همین حین اما برخی از منابع آگاه در باب اینکه چطور محصولات متوقف مانده از تولید به خط بازگشتند عنوان می‌کنند که با تحویل خودروهای معوق و جایگزین حالا خودروسازان می‌توانند محصولات مزبور را با آسودگی و قیمت‌های دلخواه به فروش برسانند.
  بازگشت پر ابهام

نگاهی به آمار تولید خودروسازان در سایت کدال که توسط سازمان بورس منتشر می‌شود، گویای این است که برخی محصولات خودروسازان از جمله برلیانس و آریو که پیش‌تر توسط شرکت سایپا توقف تولیدشان اعلام شده بود بار دیگر به‌طور محدود به خطوط تولید این شرکت بازگشته است. آمارها می‌گویند شرکت سایپا در مهرماه سال جاری 154 دستگاه خودروی آریو را در خطوط تولید خود تکمیل کرده است. شرکت پارس خودرو زیر مجموعه خودروسازی سایپا نیز در بازه زمانی یاد شده 109 دستگاه خودروی برلیانس را تولید کرد. نکته‌ای که در این زمینه وجود دارد این است که خودروسازی سایپا در مهرماه امسال برای هر دو خودرو یاد شده فراخوان‌های جداگانه‌ای به منظور تعیین تکلیف آنها از سوی پیش فروش‌کنندگان منتشر کرده بود. نارنجی پوشان جاده مخصوص سومین فراخوان در ارتباط با برلیانس را در ماه گذشته منتشر کردند. فراخوان منتشر شده برای آریو نیز سومین فراخوان به منظور تعیین تکلیف از سوی مشتریان درباره نحوه تبدیل این خودرو بود. در این فراخوان‌ها (چه برای برلیانس و چه برای آریو) سه طرح پیشنهاد شده است. پیشنهاد اول، تبدیل خودرو است. در این پیشنهاد سبدی از محصولات پرفروش سایپا به پیش فروش‌کنندگان پیشنهاد شده است. آنها می‌توانند به جای خودروی برلیانس یا آریوی که به دلیل شرایط تحریمی امکان تولیدش وجود ندارد، از سبد محصولات جایگزین، دست به انتخاب بزنند. پیشنهاد دیگر انصراف و دریافت اصل و سود مبلغی است که به‌عنوان پیش پرداخت، به حساب شرکت واریز کرده‌اند. راهکار پایانی نیز که در این فراخوان‌ها از سوی شرکت خودروساز به مشتریان پیشنهاد شده است، امضای الحاقیه است که طی آن پیش‌فروش‌کننده به خودروساز اعلام می‌کند تا زمان مهیا شدن امکان مجدد تولید خودروهای پیش فروش شده، منتظر می‌ماند. فارغ از فراخوان شرکت سایپا به نظر می‌رسد این فراخوان‌ها با توجه به آمار تولید خودروسازان به نوعی مشتریان را سر یک دو راهی قرار می‌دهد و آنها را مردد می‌کند که به آمار تولید و بازگشت خودروهای توقف تولید شده به خطوط تولید توجه کنند یا اینکه به طرح‌های جایگزینی که در فراخوان‌های خودروسازان پیشنهاد شده، رضایت دهند.همچنین در یکی از طرح‌های پیشنهادی برای مشتریان ساندرو اتوماتیک، سایپا، خودروی سراتو را به‌عنوان جایگزین معرفی کرده است. این در حالی است که بر اساس اخبار منتشر شده توسط این خودروساز تولید سراتو در اوایل مرداد ماه به دلیل همراهی شرکت کیا با تحریم‌ها متوقف و قرار بوده تا خط تولید آن درهمان مردادماه جمع‌آوری شود. بنابراین مشخص نیست چگونه محصولی که توقف تولیدش پیش‌تر اعلام شده، خود به‌عنوان محصولی جایگزین معرفی می‌شود.
  نفع خودروسازان

تردید مشتریان در برنامه‌ریزی خودروسازان موضوعی است که باید از سوی مسوولان صنعتی و همچنین تولید‌کنندگان به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.  برخی از خریداران محصولات جا مانده از تولید در تماس با روزنامه «دنیای اقتصاد» این‌طور تحلیل می‌کنند که شرکت‌های خودروساز توان تولید محصولاتی که اعلام شده امکان تولیدشان در شرایط تحریمی فراهم نیست را دارند. به نظر آنها، با توجه به فاصله قیمتی میان کارخانه و بازار و از آنجا که سیاست گذار کلان خودرو اجازه فروش خودرو در حاشیه بازار را به خودروسازان نمی‌دهد، شرکت‌های خودروساز به دنبال این هستند که به نوعی به مصالحه با مشتریان برسند. آنها ادامه می‌دهند بعد از اینکه پیشنهادهای خودروسازان از سوی مشتریان پذیرفته می‌شود، شرکت خودروساز این امکان را می‌یابد خودرویی که پیش‌تر توقف تولیدش را اعلام کرده بود را تولید و از طریق نمایندگی‌های فروش به قیمت حاشیه بازار عرضه کند.  موافقان این سخنان ادامه می‌دهند در واقع خودروساز دو هدف را در طرح‌های جایگزین دنبال می‌کنند. هدف اول، تعیین تکلیف خودروهای معوقی است که به دلیل تحریم‌ها امکان تولیدشان وجود ندارد. اما خودروسازان طبق مفاد قید شده در قراردادهای پیش فروش با مشتریان ملزم هستند که علاوه بر پرداخت سود مشارکت، نسبت به پرداخت جریمه دیرکرد نیز اقدام کنند. بنابراین شرکت‌های خودروساز به دنبال این هستند که با تعیین تکلیف این قراردادها به نوعی جلوی پرداخت سود مشارکت و جریمه دیرکرد را سد کنند. هدف دیگر خودروسازان این است که با فروش این خودروها در حاشیه بازار سود مناسبی را نصیب خود کنند.  البته سعید مدنی از مدیران عامل پیشین شرکت خودروسازی سایپا با این تحلیل ارائه شده از سوی برخی از پیش خریداران این خودروها مخالف است.  مدنی به «دنیای اقتصاد» می‌گوید بازگشت برخی از خودروها که پیش‌تر توقف تولیدشان از سوی شرکت‌های خودروساز اعلام شده است به خطوط تولید با تیراژ محدود اتفاقی قابل پیش بینی بود.  این مدیر پیشین خودروساز ادامه می‌دهد از زمانی که شرکت خودروساز توقف تولید یکی از محصولاتش را اعلام می‌کند، به این معنا نیست که دیگر امکان تولید حتی یک دستگاه از آن خودرو وجود ندارد.  این کارشناس خودرو در تشریح سخنان خود می‌گوید زمانی که شرکت مادر به خودروساز داخلی اعلام می‌کند که دیگر به همکاری خود ادامه نمی‌دهد، در اصل برخی از قطعات و پک‌ها در گمرک وجود دارند. همچنین برخی از این پک‌ها در حال حمل به سوی کشور مقصد هستند. از طرف دیگر برخی از پک‌های خودروهای مونتاژی که پیش‌تر فرآیند خریدشان تکمیل شده اما هنوز بارگیری نشده‌اند، به تدریج و در ماه‌های بعدی وارد انبار خودروسازان می‌شوند.  مدنی این نظر را که خودروسازان به دنبال این هستند که از شرایط به وجود آمده به نفع خود بهره‌برداری کنند را رد می‌کند. این مدیر‌عامل پیشین سایپا می‌گوید در این نکته شکی نیست که خودروسازان به دنبال این هستند که تکلیف تعهدات معوق خود را در ارتباط با خودروهای توقف تولید شده هر چه زودتر مشخص کنند. اما به این معنا نیست که خودروسازان به دنبال کسب درآمد از این ناحیه هستند. این کارشناس خودرو تاکید می‌کند در واقع شرکت خودروساز می‌خواهند ذیل تعیین تکلیف این خودروها، رضایت حداکثری مشتریان خود را نیز جلب کنند. مدنی برای توجیه حرف‌های خود از طرح‌های پیشنهادی خودروسازان مثال می‌آورد و می‌گوید خودروسازان تلاش کرده‌اند در این طرح‌های پیشنهادی به نوعی سود مشتریان خود را تامین کنند.  البته مدنی از زاویه دیگری به خودروسازان انتقاد وارد می‌کند. این مدیر پیشین خودروساز می‌گوید خودروسازان می‌توانند با اطلاع‌رسانی صحیح در ارتباط با وضعیت تولید خودروهای توقف تولید شده و اعلام تیراژی که امکان تولیدش برای خودروساز مقدور است، نسبت به روشن شدن افکار عمومی اقدام کند. این کارشناس خودرو تاکید می‌کند قطعا اطلاع‌رسانی صحیح می‌تواند مشتریان را در انتخاب بهترین مسیر برای جایگزینی خودروی پیش خرید شده که تولیدش تدوام ندارد، فراهم کند.

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۸ + ۱۱
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۸/۹/۱۵ - ۱۱:۲۴
صندلی اتوبوس‌های پایتخت فروشی می‌شود
خودرونگاران_ مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهر تهران از فروش ساعتی صندلی اتوبوس‌های پایتخت و راه‌اندازی سامانه‌ای ویژه در این زمینه خبر داد.
۱۳۹۸/۹/۱۵ - ۱۱:۱۴
سرنوشت سهمیه بنزین خودروهای فرسوده چه می‌شود؟
خودرونگاران_ سرنوشت سهمیه بنزین خودروهای فرسوده هنوز مشخص نیست با این حال وزیر نفت می‌گوید به همه خودروهایی که کارت سوخت دارند سهمیه بنزین تعلق می‌گیرد؛ حتی خودروهای فرسوده.
۱۳۹۸/۹/۱۵ - ۱۰:۴۱
رد ادعای وجود مشکل فنی در دوربین‌های شهری
خودرونگاران_مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک شهرداری تهران در مورد برخی سخنان مسئولان پلیس در مورد عدم تخصیص کدتخلفات به دلیل وجود اشکال در دوربین های شهری؛ توضیحاتی ارائه کرد.
۱۳۹۸/۹/۱۵ - ۱۰:۳۹
انتخاب مدیر در شهرداری تهران بر اساس فراخوان
خودرونگاران_ معاون شهردار تهران گفت: انتخاب رئیس ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران تا ۲ هفته آینده و براساس ارزیابی‌های علمی انجام می‌‌شود.
۱۳۹۸/۹/۱۵ - ۱۰:۳۷
اعلام جزئیات سهمیه بنزین معلولان
خودرونگاران_معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور درباره جزئیات سهمیه بندی بنزین برای افراد دارای معلولیت توضیحاتی داد.
۱۳۹۸/۹/۱۴ - ۱۷:۰۴
خودروهای آلمانی در بازار تهران چند؟ +جدول
خودرونگاران_آنچه در زیر می‌آید قیمت روز انواع خودروهای آلمانی در سطح بازار پایتخت طی آذر ماه۹۸ است که ممکن است تا ۵ درصد در مناطق مختلف تهران دارای نوسان باشد.
۱۳۹۸/۹/۱۴ - ۱۷:۰۱
قیمت خودرو نیسان در بازار تهران +جدول
خودرونگاران_آنچه در زیر می‌آید قیمت روز انواع خودرو نیسان در سطح بازار پایتخت طی آذر ماه ۹۸ است که ممکن است تا ۵ درصد در مناطق مختلف تهران دارای نوسان باشد.
۱۳۹۸/۹/۱۴ - ۱۶:۲۷
لیست جدیدترین قیمت محصولات سایپا در بازار آزاد
خودرونگاران_بر اساس مشاهدات میدانی بیشتر محصولات سایپا امروز (۱۴ آذر ۹۸) با افزایش نسبی در قیمت همراه است.
۱۳۹۸/۹/۱۴ - ۱۶:۲۵
قیمت جدید انواع وَن در بازار تهران +جدول
خودرونگاران_آنچه در زیر می‌آید قیمت روز انواع خودرو وَن در سطح بازار پایتخت طی آذر ماه ۹۸ است که ممکن است تا ۵ درصد در مناطق مختلف تهران دارای نوسان باشد.
۱۳۹۸/۹/۱۴ - ۱۵:۱۵
تردد بیش از ۲میلیون خودروی فرسوده در کشور
خودرونگاران_رییس انجمن صنفی مراکز اسقاط از تردد بیش از ۲میلیون خودروی فرسوده در کشور خبر داد و گفت: اسقاط خودرو‌های فرسوده به رغم اینکه زیر نظر ۴متولی قوی قرار دارد، همچنان بلاتکلیف است.
۱۳۹۸/۹/۱۴ - ۱۵:۰۲
خودروهای‌ خارجی دست‌دوم چند؟ +جدول
خودرونگاران_آنچه در زیر می‌آید قیمت روز انواع خودروهای خارجی دست دوم در سطح بازار تهران طی آذر ۹۸ است؛ لازم به توضیح است؛ سواری‌های زیر ممکن است به دلایل مختلف از جمله تصادف و وجود لکه رنگ و یا فروش ف...
۱۳۹۸/۹/۱۴ - ۱۴:۵۸
دفاع رهبری از دولت در موضوع بنزین در تاریخ می‌ماند
خودرونگاران_کارشناس اقتصادی با اشاره به دفاع رهبر انقلاب از تصمیم سران قوا درباره نرخ بنزین، گفت: دفاع رهبری از دولت در تاریخ می‌ماند؛ این اقدام یکی از فرازهای ۳۰ ساله رهبری ایشان بود که در موقعیتی خط...
۱۳۹۸/۹/۱۴ - ۱۴:۳۹
رئیس قوه قضاییه: من گفتم موضوع طرح افزایش قیمت بنزین ربطی به جلسه سران ندارد
خودرونگاران_ رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه هاضمه نظام فساد نمی پذیرد، یک حقیقت است، گفت: با تمام سختی که امروز دشمن برای ما ایجاد کرده و بایکوت خبری، حق جای خودش را باز خواهد کرد.
۱۳۹۸/۹/۹ - ۱۱:۲۸
نقدینگی؛ چالش بزرگ صنعت خودرو
خودرونگاران - یکی از مهم‌ترین صنایع کشور صنعت خودروسازی است. حدود ۲ میلیون نفر مستقیم و غیرمستقیم در مشاغل مربوط به صنعت خودرو در کشور فعال‌اند.
۱۳۹۸/۹/۹ - ۱۶:۵۰
صنعت خودرو بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی نیاز دارد
خودرونگاران - وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: خوشبختانه طبق گزارش ارائه شده روند تولید در صنعت خودرو در حال رشد است و علاوه بر تکمیل خودروهای کف پارکینگ‌ها خودروهای تولیدی روز نیز به طور مستقیم تحویل مش...
۱۳۹۸/۹/۸ - ۱۶:۰۳
خودروهای ناقص این شرکت تا دی ماه صفر می‌شود
خودرونگاران - تجاری سازی محصولات از روزانه ۱۱۹۰ دستگاه درهفته آخر مرداد ماه به ۱۵۴۰ دستگاه در هفته اول آبان ماه رسیده که این روند افزایشی تولید ادامه خواهد داشت.
۱۳۹۸/۹/۹ - ۱۶:۱۶
کدام خودرو بهترین خودروی سال دانمارک شد؟
خودرونگاران - تسلا مدل ۳ با اختصاص عنوان بهترین خودروی سال ۲۰۱۹ در دانمارک، موفق شده نخستین خودروی آمریکایی باشد که این جایزه را کسب کرده است.
۱۳۹۸/۹/۹ - ۱۵:۳۳
عدم مراجعه ۷ میلیون خودرو به مراکز معاینه فنی
خودرونگاران - مدیرعامل سازمان اتحادیه حمل و نقل همگانی کشور گفت: حدود ۷ میلیون خودرو در سراسر کشور که واجد معاینه فنی هستند هنوز به این مراکز مراجعه نکرده‌اند.
۱۳۹۸/۹/۹ - ۰۹:۴۶
آینده قیمت خودروهای داخلی و وارداتی تا آخر ۹۸
خودرونگاران - یک کارشناس خودرو گفت: با توجه به تغییر نرخ بنزین اوضاع بازار خودرو تغییر کرده و به طور کلی در بلند مدت قیمت‌ها بالا می‌رود.
۱۳۹۸/۹/۱۰ - ۱۶:۲۲
تولید ایران خودرو تبریز از ۲۱۱ هزار دستگاه گذشت
خودرونگاران_مدیرعامل ایران خودرو تبریز گفت: تولیدات این گروه صنعتی در پایان آبان‌ماه امسال به عدد ۲۱۱ هزار و ۸۱۷ دستگاه خودرو رسید.
۱۳۹۸/۹/۷ - ۱۵:۴۴
تولید روزانه ۲هزار دستگاه خودروی بدون کسری در ایران‌خودرو تضمین شد
خودرونگاران - به منظور تحقق هدف تامین و تولید روزانه ۲ هزار دستگاه خودروی بدون کسری،‌ میثاق نامه‌ای میان مدیرعامل ایران خودرو و پیشکسوتان زنجیره ساخت و تامین امضاء شد.
۱۳۹۸/۹/۱۰ - ۱۱:۱۵
از بوتیک و تیونینگ تا خودروهای کلاسیک
خودرونگاران - در شرايط جديد خودرويي كشور قطعا برندي موفق است كه بتواند با توجه به اين شرايط خدمات متفاوتي ارائه كرده و مشتريان خود را حفظ كند.
۱۳۹۸/۹/۱۲ - ۱۴:۵۴
واردات خودروهای هیبریدی چقدر جدی است؟
خودرونگاران_ یک نماینده مجلس می‌گوید: در لایحه هوای پاک که قبلا مجلس تصویب کرده بود گفته شده باید موانع واردات خودروهای هیبریدی مرتفع شود اما به نظر می‌رسد بحث کیفیت هوا در اولویت نیست.
۱۳۹۸/۹/۷ - ۱۳:۰۶
مالیات بر خرید خودرو در راه است؟
خودرونگاران - عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در کمیسیون صنایع و معادن مطرح شده که باید قانونی گذاشته شود که هر کسی فقط یک بار در سال خودرو ثبت نام کند و کسانی که خودرو بیشتری ثبت نام ک...
۱۳۹۸/۹/۱۰ - ۱۱:۵۰
ثبات قیمت‌ها در بازار لوازم یدکی خودرو و خدمات تعمیرگاهی
خودرونگاران_هرچند از زمان اعمال سهمیه‌بندی بنزین و افزایش قیمت آن، برخی مخاطبان ایرنا در تماس‌های تلفنی از افزایش یافتن قیمت لوازم یدکی خودروها و نرخ خدمات تعمیرگاهی لب به شکایت گشودند، اما اعضای اتحا...
۱۳۹۸/۹/۷ - ۱۱:۳۶
نقش خودروسازان در تبدیل کارگاهی خودرو
خودرونگاران - طی هفته جاری بسیاری از اخبار خودرویی کشور تحت تاثیر اصلاح قیمت بنزین بود. اما آنچه بیش از دیگر اخبار، مورد توجه قرار گرفت تشویق دولت به دوگانه‌سوز کردن خودروهای بنزین‌سوز بود.