امروز: پنج شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۸ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۸/۸/۷ - ۱۰:۲۷
شناسه خبر: ۴۶۵۵۶۸
 
بررسی چالش تامین مالی صنعت خودرو در گفت‌وگو با کارشناسان؛
چرا صنعت خودرو در ایران زیان ده است؟
خودرونگاران - برخی کارشناسان صنعت خودرو درباره چالش تامین مالی خودروسازی معتقدند «تمامی پیش‌فروش‌های پارسال که به قیمت قبل از دی ماه و ثابت بود، زیرفروشی بوده، این تعهدات کمر شرکت‌ها را شکسته است. »

به گزارش خودرونگاران  به نقل از خبرآنلاین، تامین منابع مالی از مسیری کم‌هزینه، این روزها دغدغه بسیاری از خودروسازان شده است. مشکلات تامین مواداولیه و نقدینگی موردنیاز شرکت‌های خودروسازی و فشارهای اعمال تحریم‌ها بر صنعت خودرو، در حال حاضر موجب کاهش تیراژ تولید و ناتوانی خودروسازان در عمل به تعهدات فروش فوری و پیش‌فروش خودرو شده است. این در شرایطی است که از چند ماه گذشته هرگونه پیش‌فروش خودرو توسط دو خودروساز بزرگ کشور، منوط به ایفای تعهدات معوق پیش‌فروش و فروش فوری قبلی شده است.

این تنگناها در حالی است که به گفته خودروسازان، تنها بخش اندکی از تسهیلات مصوب دولت برای حمایت از صنایع قطعه‌سازی و خودروسازی کشور پرداخت شده و اکنون عملا خودروسازان برای تامین نقدینگی موردنیاز، پرداخت مطالبات معوق قطعه‌سازان و تامین مواد اولیه موردنیاز برای رشد تیراژ تولید محصولاتشان با مشکل مواجه شده‌اند.

آخرین آمار ارائه شده در زمینه تولید خودرو نشان می‌دهد در 6 ماهه نخست سال‌جاری در مجموع 377 هزار و 517 دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شده که این میزان تولید در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 34.8 درصد کاهش را نشان می‌دهد. همچنین در نیمه نخست امسال 348 هزار و 268 دستگاه سواری در کشور به تولید رسید که نسبت به نیمه اول سال 97 افت 35.9 درصدی را تجربه کرده است.

در 6 ماهه اول سال جاری، گروه صنعتی ایران‌خودرو در مجموع 157 هزار و 852 دستگاه انواع خودرو سواری را تولید کرده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، اُفت 36.1 درصدی را نشان می‌دهد و گروه سایپا نیز در مدت مذکور تنها توانسته است 176 هزار و 893 دستگاه خودرو سواری تولید کند که این میزان تولید نیز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته اُفت 24 درصدی را نشان می‌دهد.

کارت‌های خودروسازان برای دریافت تسهیلات سوخت؟

به نظر می‌رسد شرکت‌های خودروساز، ‌کارت‌های خود را برای دریافت تسهیلات طی سال‌های گذشته سوزانده‌اند؛ تا جایی که رییس‌کل بانک مرکزی در تازه‌ترین اظهارنظر در جمع اعضای اتاق بازرگانی ایران گفت: «این فرآیند خودروسازی فشل را تا کجا باید ادامه دهیم؟ »

عبدالناصر همتی عنوان کرد: «من در موضوع تامین نقدینگی برای خودروسازان مخالف بودم، ولی سال گذشته برای نشان دادن حسن نیت خود مقرر کردیم 4 هزار میلیارد تومان به صورت ریالی و بیش از 840 میلیون یورو به صورت ال‌سی خارجی به خودروسازان داده شود تا پس از یک‌سال این مبلغ به صورت ارزی یا به صورت ریالی پس داده شود. »

وی با انتقاد از خودروسازان گفت: «اما در قبال این تصمیم بانک مرکزی، خودروسازان اعلام کردند ما حاضر به پذیرش ریسک تغییر نرخ ارز در سال آینده نیستیم. این مبلغ که یک سال در بانک کونلون چین برای آنها تخصیص داده شده بود، دست نخورده باقی ماند تا این‌که صرف موارد دیگری شد. »

رییس کل بانک مرکزی یادآور شد: «جالب این‌جاست که خودروسازانی که قیمت‌هایشان را هر روز بالا می‌برند، حاضر نبودند ریسک تغییر نرخ ارز را قبول کنند، ولی سوال اصلی این است که این فرآیند خودروسازی فشل را تا کجا باید ادامه دهیم؟ خودروسازان 40 سال است به ما می‌گویند در شرایط حساسی هستند، ولی این شرایط چه زمانی قرار است اصلاح شود؟ »

دلیل زیان انباشته خودروسازان چیست؟

اما در مقابل، خودروسازان معتقدند که تعیین قیمت‌های دستوری، شرایط را برای صنعت خودروسازی کشور سخت کرده است، تا جایی که با زیان انباشته‌ای سنگین روبه‌رو شده‌اند.

محمدرضا نجفی‌منش، رییس کمیسیون تسهیل کسب‌وکار اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین با ذکر این نکته که رییس‌کل بانک مرکزی این اظهارات را در مقابل سوال وی در اتاق بازرگانی داشته است، گفت: «آقای همتی در پاسخ به سوال من این صحبت‌ها را داشت. » وی توضیح داد: «زمانی که ایشان به اتاق بازرگانی آمدند، من سوال کردم که قرار بوده سال گذشته حدود 11 هزار میلیارد تومان بابت مطالبات قطعه‌سازان پرداخت شود که 4 هزار میلیارد تومان به صورت ریالی و 840 میلیون یورو به صورت ارزی باشد. من گفتم تاکنون یک یورو هم به خودروسازی پرداخت نشده، اما رییس‌کل بانک مرکزی به زبان بی‌زبانی گفت ما از اول هم این تسهیلات را نمی‌خواستیم بدهیم.

وی افزود: «متاسفانه بانک مرکزی اعتقادی به کمک به صنعت خودرو ندارد؛ در صورتی که مقام معظم رهبری امسال را به عنوان سال رونق تولید نام‌گذاری کرده‌اند. »

رییس کمیسیون تسهیل کسب‌وکار اتاق بازرگانی تهران با بیان این‌که امکان دارد در این شرایط این سوال مطرح شود که چرا صنعت خودروسازی به این‌جا رسیده است؟ عنوان کرد: «به دلیل این‌که برای صنعت خودرو برخلاف تمام دنیا قیمت‌گذاری کردند و هر کسی که موفق می‌شد یک خودرو ثبت‌نام کند، از 20 تا 200 میلیون تومان سود می‌کرد. »

نجفی‌منش متذکر شد: «این در شرایطی است که 35 هزار میلیارد تومان تا سال گذشته وجود داشت و هنوز متاسفانه این زیان ادامه دارد؛ در صورتی که طبق قانون برنامه پنجم، اگر ضرر و زیان حاصل شد، دولت باید ضرر و زیان را جبران کند. این اتفاق هم نیفتاد. »

وی تاکید کرد: «ما صنعت خودرو را به سمت کم‌جانی و ناتوانی مالی حرکت دادیم و از طرف دیگر هم عنوان می‌کنیم به این صنعت کمک نمی‌کنیم. »

رییس کمیسیون تسهیل و کسب‌وکار اتاق بازرگانی تهران در مقابل این انتقاد که صنعت خودرو همواره در اولویت دریافت تسهیلات بوده، اما در طول سال‌های گذشته همچنان با مشکل روبه‌رو بوده است، گفت: «اتفاقا این‌طور نیست. در آمریکا 85 درصد نیاز مالی صنعت خودرو از طریق موسسات مالی تامین می‌شود. در ایران شاید 10 درصد هم نشده باشد. »

نجفی‌منش درباره چگونگی تامین مالی صنعت خودرو تصریح کرد: «بازار سرمایه هنوز آن‌طور که باید و شاید در ایران جا نیفتاده است و ما هنوز بانک‌محور هستیم. ما باید به فکر بخش‌های دیگر اقتصاد باشیم تا از آن کانال‌ها نیز بتوانیم استفاده بهینه داشته باشیم. »

وی متذکر شد: «دولت باید دست خود را از صنعت خودرو بردارد و حداقل مدیریت این صنعت را واگذار کند. مگر از ابتدا صنعت خودرو خصوصی نبود؟ دولت روی کارخانه‌ها دست گذاشت و کارخانه‌ها خوابید. خودروسازان نیز با اموالی که دارند و سهامی که دارند، بتوانند بدهی‌های خود را پرداخت شود. »

رییس کمیسیون تسهیل کسب‌وکار اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: «قیمت‌ها را هم باید بگذاریم بازار تعیین کند تا ضرر و زیان هنگفت به این صنعت وارد نشود. »

زیرفروشی کار دست خودروسازی داد

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره چالش تامین مالی خودروسازی گفت: «سیستم تامین مالی خودروسازی در ایران بر سه اصل استوار بود؛ آورده نقدی سهامدار و بازار سرمایه، شبکه بانکی داخل و خارج و مشترین. »

وی افزود: «در گذر زمان نقش هر یک از این اصول تغییرات داشت؛ مثلا در اواخر 70 نه‌تنها شبکه بانکی که مشتریان تامین‌کننده سرمایه در گردش و حتی سرمایه ثابت بودند. در اوایل دهه 80 نقش تامین مالی شبکه بانکی خصوصا تامین ارز خارجی و فاینانس‌ها به شدت در کاهش هزینه‌های تولید و بهای تمام شده موثر بود. در نیمه دوم 80 تاکنون با توجه به پررنگ شدن سیاست‌های پوپولیستی دولت و اصرار بر نرخ‌گذاری دولتی و دستوری و ایجاد سازمانی مثل شورای رقابت، نهایتا منجر به این موضوع شد که تامین مالی به سمت منابع نقدی مشتریان منحرف شود. »

این کارشناس صنعت خودرو عنوان کرد: «این انحراف باعث شد که عملا مشتریان در گذر زمان تحویل خودرو، به جای سهامدار و بانک تامین مالی کنند. »

زاوه تاکید کرد: «زیان انباشته و درواقع زیرفروشی یا فروش زیربهای تمام شده، منجر به هدررفت پیش‌پرداخت مشتریان شده؛ به‌گونه‌ای که توقف پیش‌فروش به معنای توقف ادای تعهدات قدیمی است و شرکت‌ها از اجرای تعهدات خود ناتوان می‌شوند. »

وی متذکر شد: «این رویه زنگ خطر فروپاشی مالی خودروسازی را به صدا در آورده و بهمن فروپاشی ساختار مالی با گذر زمان مهیب‌تر و شدیدتر می‌شود. »

این کارشناس صنعت خودرو گفت: «تمامی پیش‌فروش‌های پارسال که به قیمت قبل از دی ماه و ثابت بود. زیرفروشی است. این تعهدات کمر شرکت‌ها را شکاند. البته پیش‌فروش‌های فعلی زیرفروشی نیست و اگر قطع شود، شرکت‌ها نمی‌توانند تعهدات قبلی را انجام دهند. »

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۹ + ۶
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۸/۱۱/۲ - ۱۷:۲۸
تعیین تکلیف آزادسازی واردات خودرو
خودرونگاران - دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: نمایندگان مجلس در حال پیگیری آزادسازی واردات خودرو هستند و احتمال رفع ممنوعیت بالاست.
۱۳۹۸/۱۱/۲ - ۱۷:۱۴
دار و دسته اقتصادی ها
خودرونگاران - شرایط اقتصادی چند وقت اخیر و کاهش قدرت خرید اکثر مردم باعث شده تا این روزها، خودروهای کارکرده بازار داغ‌تری را نسبت به گذشته تجربه کنند.
۱۳۹۸/۱۱/۲ - ۱۶:۰۹
تولید پراید و پژو ۴۰۵ سال آینده متوقف می‌شود
خودرونگاران - قائم مقام معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در تلاشیم تا تولیدات خود را با استانداردهای تعیین شده مطابق کنیم و در این مسیر از سال ٩٩ تولید پراید و پژو ۴۰۵ متوقف می‌شود.
۱۳۹۸/۱۱/۲ - ۱۴:۲۷
قیمت جدید خودروهای برلیانس
خودرونگاران - با وجود این که دیگر خودروهای برلیانس تولید نمی‌شود اما همچنان تعداد اندکی به صورت صفر در بازار وجود دارد.
۱۳۹۸/۱۱/۲ - ۱۴:۲۳
قیمت خودرو داخلی در بازار ۲ بهمن
خودرونگاران - قیمت خودرو امروز (چهار شنبه) در بازار آزاد نسبت به دیروز با افزایش جزئی همراه است
۱۳۹۸/۱۱/۲ - ۱۴:۲۱
درس‌های سئول برای جاده مخصوص
خودرونگاران - تجربه موفقیت‌آمیز کره‌ جنوبی در خودروسازی نشان می‌دهد اجرای سیاست‌های مربوط به یک صنعت، هرگز به تنهایی کافی نیست و بدون پرداختن به دیگر ابعاد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نمی‌توان ب...
۱۳۹۸/۱۱/۲ - ۱۱:۲۷
شاهد تحول اساسی در گروه سایپا هستیم
خودرونگاران - مدیرعامل بانک صنعت و معدن گفت: برنامه گروه خودروسازی سایپا در زمینه تولید محصولات جدید و اجرای طرح‌های توسعه‌محور در این مجموعه موجب دلگرمی جامعه و ما در شبکه بانکی کشور است.
۱۳۹۸/۱۱/۲ - ۱۱:۲۴
لزوم گسترش فروش قسطی خودرو
خودرونگاران - یک عضو اتاق بازرگانی تهران معتقد است همان‌طور که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته شرایط برای خرید خودروهای قسطی فراهم شده، در ایران نیز این بازار باید گسترش یابد.
۱۳۹۸/۱۱/۲ - ۱۱:۲۲
تعرفه بر صادرات خودرو اروپا روی میز ترامپ
خودرونگاران - رییس جمهوری آمریکا روز سه شنبه در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس با حمایت از اهرم فشار تعرفه علیه اروپایی گفت: اگر توافقی با اروپایی‌ها صورت نگیرد، تعرفه بر واردات خودرو به امریکا گزین...
۱۳۹۸/۱۱/۲ - ۱۱:۱۸
محبوب ترین رنگ خودرو چیست؟
خودرونگاران - در اینفوگرافیک زیر اطلاعات جالبی از پرطرفدارترین رنگ های خودرویی را می بینیم.
۱۳۹۸/۱۱/۲ - ۱۰:۵۲
فروش فوری پژو پارس و ۴۰۵ دوگانه سوز آغاز شد
خودرونگاران - شرکت ایران خودرو از ساعت ۱۰ صبح امروز۲ بهمن۹۸، فروش فوری-اعتباری دو محصول پارس و ۴۰۵ دوگانه سوز را آغاز می کند.
۱۳۹۸/۱۱/۲ - ۱۰:۲۸
ارز برای ترخیص خودرو‌های وارداتی نمی‌دهیم
خودرونگاران - رئیس کل بانک مرکزی گفت: اجازه واردات خودروهای دپو شده در گمرک با تخصیص ارز را نخواهم داد. برخی با اعمال فشار قصد واردات خودرو به هر روش را دارند.
۱۳۹۸/۱۱/۲ - ۱۰:۱۳
فراخوان تویوتا برای ۳.۴ میلیون خودرو به دلیل نقص کیسه هوا
خودرونگاران - شرکت تویوتا موتور اعلام کرد، به دلیل وجود اشکالی الکتریکی که می تواند موجب عمل نکردن کیسه های هوا در هنگام بروز تصادف شود، ۳.۴ میلیون دستگاه از محصولات خود در سراسر جهان را فرا می خواند....
۱۳۹۸/۱۰/۲۸ - ۱۵:۴۳
11.9 میلیون نفر ماشین ندارند
خودرونگاران - وزیر تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی در جمع بازنشستگان آموزش و پرورش گفت: در حال حاضر، 11 میلیون و 900 هزار خانوار ایرانی فاقد خودرو هستند و بخش اعظمی از جمعیت کشورمان مالک هیچ خانه و زمینی نی...
۱۳۹۸/۱۰/۲۵ - ۱۳:۳۰
افزایش قیمت خودروها ناشی از نوسانات بازار است
خودرونگاران - وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: از بهمن تا امروز خودروسازها افزایش قیمتی از طرف کارخانه نداشته اند و نوسانات بازار بوده که بیشتر از برخی اتفاقات نشئت گرفته و با افزایش تولید این مشکل برطرف...
۱۳۹۸/۱۰/۲۷ - ۱۲:۲۶
حواستان باشد در پمپ بنزین ضرر نکنید
خودرونگاران- یکی از شائبه‌هایی که این روزها در مورد بنزین مطرح می‌شود غیب شدن سهمیه بنزین از کارت سوخت افراد است اما جای نگرانی نیست چراکه تنها سهمیه بنزین خودروهایی غیب می‌شود که مالکان آن‌ها به روند...
۱۳۹۸/۱۰/۲۶ - ۱۴:۴۳
مدیرعامل سایپایدک منصوب شد
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در حکمی سیدفخرالدین حیدری منش را به عنوان مدیرعامل سایپایدک منصوب کرد.
۱۳۹۸/۱۰/۲۶ - ۱۴:۵۰
تامین نیاز مالی قطعه‌سازان در اولویت قرار گیرد
مدیر عامل ایران خودرو تاکید کرد: برای تداوم نهضت داخلی‌سازی قطعات، نظام بانکی کشور تامین نیاز مالی سازندگان را در اولویت قرار دهد.
۱۳۹۸/۱۰/۲۷ - ۱۲:۴۶
اگر در تصادف رانندگی آسیب دیدیم، چگونه دیه بگیریم؟
اگر تصادف رانندگی منجر به جراحت جسمی فردی شود که مستحق دریافت دیه باشد، باید از طریق قانونی اقدام کرد.
۱۳۹۸/۱۰/۲۷ - ۱۲:۲۴
بررسی فنی خودرو اشکودا کامیک اسکات لاین + مشخصات
خودرونگاران - اشکودا از سال ۲۰۰۹ و معرفی فابیا اسکات کومبی اسکات اقدام به عرضه نسخه‌های خشن‌تر محصولات دیفرانسیل جلوی خود کرده است.
۱۳۹۸/۱۰/۲۸ - ۱۶:۵۱
پیش‌بینی قیمت خودرو در هفته پیش‌رو
خودرونگاران - یک کارشناس خودرو می‌گوید: آنچه از وضعیت اقتصاد کلان مشخص است قیمت خودرو در بلند مدت گران می‌شود؛ این در حالی است که قیمت خودرو در کوتاه مدت به شرایط سیاسی و اجتماعی کشور بستگی دارد.
۱۳۹۸/۱۰/۲۸ - ۱۵:۱۵
نیاز خودروسازان به سه برابر نقدینگی موجود
خودرونگاران - دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان با اشاره به مشکلات خودروسازان اظهار کرد: نیاز خودروسازان، سه برابر نقدینگی فعلی آن‌ها است و پرداخت وام صرفا مشکل صنعت خودرو را به تعویق می‌ا...
۱۳۹۸/۱۰/۲۶ - ۱۴:۴۸
آمادگی قطعه‌ساز تبریزی برای تولید اکسل محصول جدید ایران خودرو
شرکت آذراتصال آمادگی خود را برای تولید اکسل محصول ۳۲۲ ایران خودرو اعلام کرد.
۱۳۹۸/۱۰/۲۸ - ۱۱:۵۷
مشتریان از روند کیفی خودروها بی‌خبرند
خودرونگاران - آخرین آمار کیفی خودروهای تولیدی در شرایطی مردادماه امسال منتشر شد که طبق وعده برخی از مسوولان صنعتی کشور، قرار بر آن بود، هر سه ماه یکبار این آمار از طریق رسانه‌ها به اطلاع عموم مردم بر...
۱۳۹۸/۱۰/۲۶ - ۱۳:۲۱
افزایش ۲ درصدی تعرفه جرائم رانندگی و واریز درامد حاصله به حساب سازمان بهزیستی
بررسی مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه نشان می‌دهد، سال آینده تعرفه‌های جرائم رانندگی ۲ درصد افزایش خواهد یافت.
۱۳۹۸/۱۰/۲۹ - ۱۱:۵۱
تولید روزانه هایما تا بهمن ماه به ۸۰ دستگاه می رسد
خودرونگاران_مدیرعامل ایران خودرو خراسان تاکید کرد: از یک ماه گذشته هدف‌ افزایش تولید هایما اس ۵ و ۷ در دستور کار قرار گرفته و در حال حاضر تعهدات هایما اس۵ به روز بوده و تمامی تعهدات معوق هایما اس۷ تا ...