امروز: جمعه ۱۵ آذر ۱۳۹۸ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۸/۸/۷ - ۱۰:۲۷
شناسه خبر: ۴۶۵۵۶۸
 
بررسی چالش تامین مالی صنعت خودرو در گفت‌وگو با کارشناسان؛
چرا صنعت خودرو در ایران زیان ده است؟
خودرونگاران - برخی کارشناسان صنعت خودرو درباره چالش تامین مالی خودروسازی معتقدند «تمامی پیش‌فروش‌های پارسال که به قیمت قبل از دی ماه و ثابت بود، زیرفروشی بوده، این تعهدات کمر شرکت‌ها را شکسته است. »

به گزارش خودرونگاران  به نقل از خبرآنلاین، تامین منابع مالی از مسیری کم‌هزینه، این روزها دغدغه بسیاری از خودروسازان شده است. مشکلات تامین مواداولیه و نقدینگی موردنیاز شرکت‌های خودروسازی و فشارهای اعمال تحریم‌ها بر صنعت خودرو، در حال حاضر موجب کاهش تیراژ تولید و ناتوانی خودروسازان در عمل به تعهدات فروش فوری و پیش‌فروش خودرو شده است. این در شرایطی است که از چند ماه گذشته هرگونه پیش‌فروش خودرو توسط دو خودروساز بزرگ کشور، منوط به ایفای تعهدات معوق پیش‌فروش و فروش فوری قبلی شده است.

این تنگناها در حالی است که به گفته خودروسازان، تنها بخش اندکی از تسهیلات مصوب دولت برای حمایت از صنایع قطعه‌سازی و خودروسازی کشور پرداخت شده و اکنون عملا خودروسازان برای تامین نقدینگی موردنیاز، پرداخت مطالبات معوق قطعه‌سازان و تامین مواد اولیه موردنیاز برای رشد تیراژ تولید محصولاتشان با مشکل مواجه شده‌اند.

آخرین آمار ارائه شده در زمینه تولید خودرو نشان می‌دهد در 6 ماهه نخست سال‌جاری در مجموع 377 هزار و 517 دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شده که این میزان تولید در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 34.8 درصد کاهش را نشان می‌دهد. همچنین در نیمه نخست امسال 348 هزار و 268 دستگاه سواری در کشور به تولید رسید که نسبت به نیمه اول سال 97 افت 35.9 درصدی را تجربه کرده است.

در 6 ماهه اول سال جاری، گروه صنعتی ایران‌خودرو در مجموع 157 هزار و 852 دستگاه انواع خودرو سواری را تولید کرده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، اُفت 36.1 درصدی را نشان می‌دهد و گروه سایپا نیز در مدت مذکور تنها توانسته است 176 هزار و 893 دستگاه خودرو سواری تولید کند که این میزان تولید نیز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته اُفت 24 درصدی را نشان می‌دهد.

کارت‌های خودروسازان برای دریافت تسهیلات سوخت؟

به نظر می‌رسد شرکت‌های خودروساز، ‌کارت‌های خود را برای دریافت تسهیلات طی سال‌های گذشته سوزانده‌اند؛ تا جایی که رییس‌کل بانک مرکزی در تازه‌ترین اظهارنظر در جمع اعضای اتاق بازرگانی ایران گفت: «این فرآیند خودروسازی فشل را تا کجا باید ادامه دهیم؟ »

عبدالناصر همتی عنوان کرد: «من در موضوع تامین نقدینگی برای خودروسازان مخالف بودم، ولی سال گذشته برای نشان دادن حسن نیت خود مقرر کردیم 4 هزار میلیارد تومان به صورت ریالی و بیش از 840 میلیون یورو به صورت ال‌سی خارجی به خودروسازان داده شود تا پس از یک‌سال این مبلغ به صورت ارزی یا به صورت ریالی پس داده شود. »

وی با انتقاد از خودروسازان گفت: «اما در قبال این تصمیم بانک مرکزی، خودروسازان اعلام کردند ما حاضر به پذیرش ریسک تغییر نرخ ارز در سال آینده نیستیم. این مبلغ که یک سال در بانک کونلون چین برای آنها تخصیص داده شده بود، دست نخورده باقی ماند تا این‌که صرف موارد دیگری شد. »

رییس کل بانک مرکزی یادآور شد: «جالب این‌جاست که خودروسازانی که قیمت‌هایشان را هر روز بالا می‌برند، حاضر نبودند ریسک تغییر نرخ ارز را قبول کنند، ولی سوال اصلی این است که این فرآیند خودروسازی فشل را تا کجا باید ادامه دهیم؟ خودروسازان 40 سال است به ما می‌گویند در شرایط حساسی هستند، ولی این شرایط چه زمانی قرار است اصلاح شود؟ »

دلیل زیان انباشته خودروسازان چیست؟

اما در مقابل، خودروسازان معتقدند که تعیین قیمت‌های دستوری، شرایط را برای صنعت خودروسازی کشور سخت کرده است، تا جایی که با زیان انباشته‌ای سنگین روبه‌رو شده‌اند.

محمدرضا نجفی‌منش، رییس کمیسیون تسهیل کسب‌وکار اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین با ذکر این نکته که رییس‌کل بانک مرکزی این اظهارات را در مقابل سوال وی در اتاق بازرگانی داشته است، گفت: «آقای همتی در پاسخ به سوال من این صحبت‌ها را داشت. » وی توضیح داد: «زمانی که ایشان به اتاق بازرگانی آمدند، من سوال کردم که قرار بوده سال گذشته حدود 11 هزار میلیارد تومان بابت مطالبات قطعه‌سازان پرداخت شود که 4 هزار میلیارد تومان به صورت ریالی و 840 میلیون یورو به صورت ارزی باشد. من گفتم تاکنون یک یورو هم به خودروسازی پرداخت نشده، اما رییس‌کل بانک مرکزی به زبان بی‌زبانی گفت ما از اول هم این تسهیلات را نمی‌خواستیم بدهیم.

وی افزود: «متاسفانه بانک مرکزی اعتقادی به کمک به صنعت خودرو ندارد؛ در صورتی که مقام معظم رهبری امسال را به عنوان سال رونق تولید نام‌گذاری کرده‌اند. »

رییس کمیسیون تسهیل کسب‌وکار اتاق بازرگانی تهران با بیان این‌که امکان دارد در این شرایط این سوال مطرح شود که چرا صنعت خودروسازی به این‌جا رسیده است؟ عنوان کرد: «به دلیل این‌که برای صنعت خودرو برخلاف تمام دنیا قیمت‌گذاری کردند و هر کسی که موفق می‌شد یک خودرو ثبت‌نام کند، از 20 تا 200 میلیون تومان سود می‌کرد. »

نجفی‌منش متذکر شد: «این در شرایطی است که 35 هزار میلیارد تومان تا سال گذشته وجود داشت و هنوز متاسفانه این زیان ادامه دارد؛ در صورتی که طبق قانون برنامه پنجم، اگر ضرر و زیان حاصل شد، دولت باید ضرر و زیان را جبران کند. این اتفاق هم نیفتاد. »

وی تاکید کرد: «ما صنعت خودرو را به سمت کم‌جانی و ناتوانی مالی حرکت دادیم و از طرف دیگر هم عنوان می‌کنیم به این صنعت کمک نمی‌کنیم. »

رییس کمیسیون تسهیل و کسب‌وکار اتاق بازرگانی تهران در مقابل این انتقاد که صنعت خودرو همواره در اولویت دریافت تسهیلات بوده، اما در طول سال‌های گذشته همچنان با مشکل روبه‌رو بوده است، گفت: «اتفاقا این‌طور نیست. در آمریکا 85 درصد نیاز مالی صنعت خودرو از طریق موسسات مالی تامین می‌شود. در ایران شاید 10 درصد هم نشده باشد. »

نجفی‌منش درباره چگونگی تامین مالی صنعت خودرو تصریح کرد: «بازار سرمایه هنوز آن‌طور که باید و شاید در ایران جا نیفتاده است و ما هنوز بانک‌محور هستیم. ما باید به فکر بخش‌های دیگر اقتصاد باشیم تا از آن کانال‌ها نیز بتوانیم استفاده بهینه داشته باشیم. »

وی متذکر شد: «دولت باید دست خود را از صنعت خودرو بردارد و حداقل مدیریت این صنعت را واگذار کند. مگر از ابتدا صنعت خودرو خصوصی نبود؟ دولت روی کارخانه‌ها دست گذاشت و کارخانه‌ها خوابید. خودروسازان نیز با اموالی که دارند و سهامی که دارند، بتوانند بدهی‌های خود را پرداخت شود. »

رییس کمیسیون تسهیل کسب‌وکار اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: «قیمت‌ها را هم باید بگذاریم بازار تعیین کند تا ضرر و زیان هنگفت به این صنعت وارد نشود. »

زیرفروشی کار دست خودروسازی داد

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره چالش تامین مالی خودروسازی گفت: «سیستم تامین مالی خودروسازی در ایران بر سه اصل استوار بود؛ آورده نقدی سهامدار و بازار سرمایه، شبکه بانکی داخل و خارج و مشترین. »

وی افزود: «در گذر زمان نقش هر یک از این اصول تغییرات داشت؛ مثلا در اواخر 70 نه‌تنها شبکه بانکی که مشتریان تامین‌کننده سرمایه در گردش و حتی سرمایه ثابت بودند. در اوایل دهه 80 نقش تامین مالی شبکه بانکی خصوصا تامین ارز خارجی و فاینانس‌ها به شدت در کاهش هزینه‌های تولید و بهای تمام شده موثر بود. در نیمه دوم 80 تاکنون با توجه به پررنگ شدن سیاست‌های پوپولیستی دولت و اصرار بر نرخ‌گذاری دولتی و دستوری و ایجاد سازمانی مثل شورای رقابت، نهایتا منجر به این موضوع شد که تامین مالی به سمت منابع نقدی مشتریان منحرف شود. »

این کارشناس صنعت خودرو عنوان کرد: «این انحراف باعث شد که عملا مشتریان در گذر زمان تحویل خودرو، به جای سهامدار و بانک تامین مالی کنند. »

زاوه تاکید کرد: «زیان انباشته و درواقع زیرفروشی یا فروش زیربهای تمام شده، منجر به هدررفت پیش‌پرداخت مشتریان شده؛ به‌گونه‌ای که توقف پیش‌فروش به معنای توقف ادای تعهدات قدیمی است و شرکت‌ها از اجرای تعهدات خود ناتوان می‌شوند. »

وی متذکر شد: «این رویه زنگ خطر فروپاشی مالی خودروسازی را به صدا در آورده و بهمن فروپاشی ساختار مالی با گذر زمان مهیب‌تر و شدیدتر می‌شود. »

این کارشناس صنعت خودرو گفت: «تمامی پیش‌فروش‌های پارسال که به قیمت قبل از دی ماه و ثابت بود. زیرفروشی است. این تعهدات کمر شرکت‌ها را شکاند. البته پیش‌فروش‌های فعلی زیرفروشی نیست و اگر قطع شود، شرکت‌ها نمی‌توانند تعهدات قبلی را انجام دهند. »

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۵ + ۱
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۸/۹/۱۵ - ۱۰:۴۱
رد ادعای وجود مشکل فنی در دوربین‌های شهری
خودرونگاران_مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک شهرداری تهران در مورد برخی سخنان مسئولان پلیس در مورد عدم تخصیص کدتخلفات به دلیل وجود اشکال در دوربین های شهری؛ توضیحاتی ارائه کرد.
۱۳۹۸/۹/۱۵ - ۱۰:۳۹
انتخاب مدیر در شهرداری تهران بر اساس فراخوان
خودرونگاران_ معاون شهردار تهران گفت: انتخاب رئیس ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران تا ۲ هفته آینده و براساس ارزیابی‌های علمی انجام می‌‌شود.
۱۳۹۸/۹/۱۵ - ۱۰:۳۷
اعلام جزئیات سهمیه بنزین معلولان
خودرونگاران_معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور درباره جزئیات سهمیه بندی بنزین برای افراد دارای معلولیت توضیحاتی داد.
۱۳۹۸/۹/۱۴ - ۱۷:۰۴
خودروهای آلمانی در بازار تهران چند؟ +جدول
خودرونگاران_آنچه در زیر می‌آید قیمت روز انواع خودروهای آلمانی در سطح بازار پایتخت طی آذر ماه۹۸ است که ممکن است تا ۵ درصد در مناطق مختلف تهران دارای نوسان باشد.
۱۳۹۸/۹/۱۴ - ۱۷:۰۱
قیمت خودرو نیسان در بازار تهران +جدول
خودرونگاران_آنچه در زیر می‌آید قیمت روز انواع خودرو نیسان در سطح بازار پایتخت طی آذر ماه ۹۸ است که ممکن است تا ۵ درصد در مناطق مختلف تهران دارای نوسان باشد.
۱۳۹۸/۹/۱۴ - ۱۶:۲۷
لیست جدیدترین قیمت محصولات سایپا در بازار آزاد
خودرونگاران_بر اساس مشاهدات میدانی بیشتر محصولات سایپا امروز (۱۴ آذر ۹۸) با افزایش نسبی در قیمت همراه است.
۱۳۹۸/۹/۱۴ - ۱۶:۲۵
قیمت جدید انواع وَن در بازار تهران +جدول
خودرونگاران_آنچه در زیر می‌آید قیمت روز انواع خودرو وَن در سطح بازار پایتخت طی آذر ماه ۹۸ است که ممکن است تا ۵ درصد در مناطق مختلف تهران دارای نوسان باشد.
۱۳۹۸/۹/۱۴ - ۱۵:۱۵
تردد بیش از ۲میلیون خودروی فرسوده در کشور
خودرونگاران_رییس انجمن صنفی مراکز اسقاط از تردد بیش از ۲میلیون خودروی فرسوده در کشور خبر داد و گفت: اسقاط خودرو‌های فرسوده به رغم اینکه زیر نظر ۴متولی قوی قرار دارد، همچنان بلاتکلیف است.
۱۳۹۸/۹/۱۴ - ۱۵:۰۲
خودروهای‌ خارجی دست‌دوم چند؟ +جدول
خودرونگاران_آنچه در زیر می‌آید قیمت روز انواع خودروهای خارجی دست دوم در سطح بازار تهران طی آذر ۹۸ است؛ لازم به توضیح است؛ سواری‌های زیر ممکن است به دلایل مختلف از جمله تصادف و وجود لکه رنگ و یا فروش ف...
۱۳۹۸/۹/۱۴ - ۱۴:۵۸
دفاع رهبری از دولت در موضوع بنزین در تاریخ می‌ماند
خودرونگاران_کارشناس اقتصادی با اشاره به دفاع رهبر انقلاب از تصمیم سران قوا درباره نرخ بنزین، گفت: دفاع رهبری از دولت در تاریخ می‌ماند؛ این اقدام یکی از فرازهای ۳۰ ساله رهبری ایشان بود که در موقعیتی خط...
۱۳۹۸/۹/۱۴ - ۱۴:۳۹
رئیس قوه قضاییه: من گفتم موضوع طرح افزایش قیمت بنزین ربطی به جلسه سران ندارد
خودرونگاران_ رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه هاضمه نظام فساد نمی پذیرد، یک حقیقت است، گفت: با تمام سختی که امروز دشمن برای ما ایجاد کرده و بایکوت خبری، حق جای خودش را باز خواهد کرد.
۱۳۹۸/۹/۱۴ - ۱۳:۵۱
خودروسازان بزرگ ۸۰ هزار نفر را اخراج می‌کنند!
خودرونگاران_ تنها آئودی و دایملر از برنامه خود برای اخراج ۲۰ هزار نفر خبر دادند.
۱۳۹۸/۹/۱۴ - ۱۲:۲۹
احتمال باز شدن یک لاین زیرگذر گیشا در پیک ترافیک
خودرونگاران_معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران از افتتاح زیرگذر استاد معین در دهه فجر و افتتاح زیرگذر گیشا تا پایان سال خبر داد.
۱۳۹۸/۹/۹ - ۱۱:۲۸
نقدینگی؛ چالش بزرگ صنعت خودرو
خودرونگاران - یکی از مهم‌ترین صنایع کشور صنعت خودروسازی است. حدود ۲ میلیون نفر مستقیم و غیرمستقیم در مشاغل مربوط به صنعت خودرو در کشور فعال‌اند.
۱۳۹۸/۹/۹ - ۱۶:۵۰
صنعت خودرو بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی نیاز دارد
خودرونگاران - وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: خوشبختانه طبق گزارش ارائه شده روند تولید در صنعت خودرو در حال رشد است و علاوه بر تکمیل خودروهای کف پارکینگ‌ها خودروهای تولیدی روز نیز به طور مستقیم تحویل مش...
۱۳۹۸/۹/۸ - ۱۶:۰۳
خودروهای ناقص این شرکت تا دی ماه صفر می‌شود
خودرونگاران - تجاری سازی محصولات از روزانه ۱۱۹۰ دستگاه درهفته آخر مرداد ماه به ۱۵۴۰ دستگاه در هفته اول آبان ماه رسیده که این روند افزایشی تولید ادامه خواهد داشت.
۱۳۹۸/۹/۹ - ۱۶:۱۶
کدام خودرو بهترین خودروی سال دانمارک شد؟
خودرونگاران - تسلا مدل ۳ با اختصاص عنوان بهترین خودروی سال ۲۰۱۹ در دانمارک، موفق شده نخستین خودروی آمریکایی باشد که این جایزه را کسب کرده است.
۱۳۹۸/۹/۹ - ۱۵:۳۳
عدم مراجعه ۷ میلیون خودرو به مراکز معاینه فنی
خودرونگاران - مدیرعامل سازمان اتحادیه حمل و نقل همگانی کشور گفت: حدود ۷ میلیون خودرو در سراسر کشور که واجد معاینه فنی هستند هنوز به این مراکز مراجعه نکرده‌اند.
۱۳۹۸/۹/۹ - ۰۹:۴۶
آینده قیمت خودروهای داخلی و وارداتی تا آخر ۹۸
خودرونگاران - یک کارشناس خودرو گفت: با توجه به تغییر نرخ بنزین اوضاع بازار خودرو تغییر کرده و به طور کلی در بلند مدت قیمت‌ها بالا می‌رود.
۱۳۹۸/۹/۱۰ - ۱۶:۲۲
تولید ایران خودرو تبریز از ۲۱۱ هزار دستگاه گذشت
خودرونگاران_مدیرعامل ایران خودرو تبریز گفت: تولیدات این گروه صنعتی در پایان آبان‌ماه امسال به عدد ۲۱۱ هزار و ۸۱۷ دستگاه خودرو رسید.
۱۳۹۸/۹/۷ - ۱۵:۴۴
تولید روزانه ۲هزار دستگاه خودروی بدون کسری در ایران‌خودرو تضمین شد
خودرونگاران - به منظور تحقق هدف تامین و تولید روزانه ۲ هزار دستگاه خودروی بدون کسری،‌ میثاق نامه‌ای میان مدیرعامل ایران خودرو و پیشکسوتان زنجیره ساخت و تامین امضاء شد.
۱۳۹۸/۹/۱۰ - ۱۱:۱۵
از بوتیک و تیونینگ تا خودروهای کلاسیک
خودرونگاران - در شرايط جديد خودرويي كشور قطعا برندي موفق است كه بتواند با توجه به اين شرايط خدمات متفاوتي ارائه كرده و مشتريان خود را حفظ كند.
۱۳۹۸/۹/۱۲ - ۱۴:۵۴
واردات خودروهای هیبریدی چقدر جدی است؟
خودرونگاران_ یک نماینده مجلس می‌گوید: در لایحه هوای پاک که قبلا مجلس تصویب کرده بود گفته شده باید موانع واردات خودروهای هیبریدی مرتفع شود اما به نظر می‌رسد بحث کیفیت هوا در اولویت نیست.
۱۳۹۸/۹/۷ - ۱۳:۰۶
مالیات بر خرید خودرو در راه است؟
خودرونگاران - عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در کمیسیون صنایع و معادن مطرح شده که باید قانونی گذاشته شود که هر کسی فقط یک بار در سال خودرو ثبت نام کند و کسانی که خودرو بیشتری ثبت نام ک...
۱۳۹۸/۹/۱۰ - ۱۱:۵۰
ثبات قیمت‌ها در بازار لوازم یدکی خودرو و خدمات تعمیرگاهی
خودرونگاران_هرچند از زمان اعمال سهمیه‌بندی بنزین و افزایش قیمت آن، برخی مخاطبان ایرنا در تماس‌های تلفنی از افزایش یافتن قیمت لوازم یدکی خودروها و نرخ خدمات تعمیرگاهی لب به شکایت گشودند، اما اعضای اتحا...
۱۳۹۸/۹/۷ - ۱۱:۳۶
نقش خودروسازان در تبدیل کارگاهی خودرو
خودرونگاران - طی هفته جاری بسیاری از اخبار خودرویی کشور تحت تاثیر اصلاح قیمت بنزین بود. اما آنچه بیش از دیگر اخبار، مورد توجه قرار گرفت تشویق دولت به دوگانه‌سوز کردن خودروهای بنزین‌سوز بود.