امروز: دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۸/۸/۷ - ۱۰:۲۷
شناسه خبر: ۴۶۵۵۶۸
 
بررسی چالش تامین مالی صنعت خودرو در گفت‌وگو با کارشناسان؛
چرا صنعت خودرو در ایران زیان ده است؟
خودرونگاران - برخی کارشناسان صنعت خودرو درباره چالش تامین مالی خودروسازی معتقدند «تمامی پیش‌فروش‌های پارسال که به قیمت قبل از دی ماه و ثابت بود، زیرفروشی بوده، این تعهدات کمر شرکت‌ها را شکسته است. »

به گزارش خودرونگاران  به نقل از خبرآنلاین، تامین منابع مالی از مسیری کم‌هزینه، این روزها دغدغه بسیاری از خودروسازان شده است. مشکلات تامین مواداولیه و نقدینگی موردنیاز شرکت‌های خودروسازی و فشارهای اعمال تحریم‌ها بر صنعت خودرو، در حال حاضر موجب کاهش تیراژ تولید و ناتوانی خودروسازان در عمل به تعهدات فروش فوری و پیش‌فروش خودرو شده است. این در شرایطی است که از چند ماه گذشته هرگونه پیش‌فروش خودرو توسط دو خودروساز بزرگ کشور، منوط به ایفای تعهدات معوق پیش‌فروش و فروش فوری قبلی شده است.

این تنگناها در حالی است که به گفته خودروسازان، تنها بخش اندکی از تسهیلات مصوب دولت برای حمایت از صنایع قطعه‌سازی و خودروسازی کشور پرداخت شده و اکنون عملا خودروسازان برای تامین نقدینگی موردنیاز، پرداخت مطالبات معوق قطعه‌سازان و تامین مواد اولیه موردنیاز برای رشد تیراژ تولید محصولاتشان با مشکل مواجه شده‌اند.

آخرین آمار ارائه شده در زمینه تولید خودرو نشان می‌دهد در 6 ماهه نخست سال‌جاری در مجموع 377 هزار و 517 دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شده که این میزان تولید در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 34.8 درصد کاهش را نشان می‌دهد. همچنین در نیمه نخست امسال 348 هزار و 268 دستگاه سواری در کشور به تولید رسید که نسبت به نیمه اول سال 97 افت 35.9 درصدی را تجربه کرده است.

در 6 ماهه اول سال جاری، گروه صنعتی ایران‌خودرو در مجموع 157 هزار و 852 دستگاه انواع خودرو سواری را تولید کرده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، اُفت 36.1 درصدی را نشان می‌دهد و گروه سایپا نیز در مدت مذکور تنها توانسته است 176 هزار و 893 دستگاه خودرو سواری تولید کند که این میزان تولید نیز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته اُفت 24 درصدی را نشان می‌دهد.

کارت‌های خودروسازان برای دریافت تسهیلات سوخت؟

به نظر می‌رسد شرکت‌های خودروساز، ‌کارت‌های خود را برای دریافت تسهیلات طی سال‌های گذشته سوزانده‌اند؛ تا جایی که رییس‌کل بانک مرکزی در تازه‌ترین اظهارنظر در جمع اعضای اتاق بازرگانی ایران گفت: «این فرآیند خودروسازی فشل را تا کجا باید ادامه دهیم؟ »

عبدالناصر همتی عنوان کرد: «من در موضوع تامین نقدینگی برای خودروسازان مخالف بودم، ولی سال گذشته برای نشان دادن حسن نیت خود مقرر کردیم 4 هزار میلیارد تومان به صورت ریالی و بیش از 840 میلیون یورو به صورت ال‌سی خارجی به خودروسازان داده شود تا پس از یک‌سال این مبلغ به صورت ارزی یا به صورت ریالی پس داده شود. »

وی با انتقاد از خودروسازان گفت: «اما در قبال این تصمیم بانک مرکزی، خودروسازان اعلام کردند ما حاضر به پذیرش ریسک تغییر نرخ ارز در سال آینده نیستیم. این مبلغ که یک سال در بانک کونلون چین برای آنها تخصیص داده شده بود، دست نخورده باقی ماند تا این‌که صرف موارد دیگری شد. »

رییس کل بانک مرکزی یادآور شد: «جالب این‌جاست که خودروسازانی که قیمت‌هایشان را هر روز بالا می‌برند، حاضر نبودند ریسک تغییر نرخ ارز را قبول کنند، ولی سوال اصلی این است که این فرآیند خودروسازی فشل را تا کجا باید ادامه دهیم؟ خودروسازان 40 سال است به ما می‌گویند در شرایط حساسی هستند، ولی این شرایط چه زمانی قرار است اصلاح شود؟ »

دلیل زیان انباشته خودروسازان چیست؟

اما در مقابل، خودروسازان معتقدند که تعیین قیمت‌های دستوری، شرایط را برای صنعت خودروسازی کشور سخت کرده است، تا جایی که با زیان انباشته‌ای سنگین روبه‌رو شده‌اند.

محمدرضا نجفی‌منش، رییس کمیسیون تسهیل کسب‌وکار اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین با ذکر این نکته که رییس‌کل بانک مرکزی این اظهارات را در مقابل سوال وی در اتاق بازرگانی داشته است، گفت: «آقای همتی در پاسخ به سوال من این صحبت‌ها را داشت. » وی توضیح داد: «زمانی که ایشان به اتاق بازرگانی آمدند، من سوال کردم که قرار بوده سال گذشته حدود 11 هزار میلیارد تومان بابت مطالبات قطعه‌سازان پرداخت شود که 4 هزار میلیارد تومان به صورت ریالی و 840 میلیون یورو به صورت ارزی باشد. من گفتم تاکنون یک یورو هم به خودروسازی پرداخت نشده، اما رییس‌کل بانک مرکزی به زبان بی‌زبانی گفت ما از اول هم این تسهیلات را نمی‌خواستیم بدهیم.

وی افزود: «متاسفانه بانک مرکزی اعتقادی به کمک به صنعت خودرو ندارد؛ در صورتی که مقام معظم رهبری امسال را به عنوان سال رونق تولید نام‌گذاری کرده‌اند. »

رییس کمیسیون تسهیل کسب‌وکار اتاق بازرگانی تهران با بیان این‌که امکان دارد در این شرایط این سوال مطرح شود که چرا صنعت خودروسازی به این‌جا رسیده است؟ عنوان کرد: «به دلیل این‌که برای صنعت خودرو برخلاف تمام دنیا قیمت‌گذاری کردند و هر کسی که موفق می‌شد یک خودرو ثبت‌نام کند، از 20 تا 200 میلیون تومان سود می‌کرد. »

نجفی‌منش متذکر شد: «این در شرایطی است که 35 هزار میلیارد تومان تا سال گذشته وجود داشت و هنوز متاسفانه این زیان ادامه دارد؛ در صورتی که طبق قانون برنامه پنجم، اگر ضرر و زیان حاصل شد، دولت باید ضرر و زیان را جبران کند. این اتفاق هم نیفتاد. »

وی تاکید کرد: «ما صنعت خودرو را به سمت کم‌جانی و ناتوانی مالی حرکت دادیم و از طرف دیگر هم عنوان می‌کنیم به این صنعت کمک نمی‌کنیم. »

رییس کمیسیون تسهیل و کسب‌وکار اتاق بازرگانی تهران در مقابل این انتقاد که صنعت خودرو همواره در اولویت دریافت تسهیلات بوده، اما در طول سال‌های گذشته همچنان با مشکل روبه‌رو بوده است، گفت: «اتفاقا این‌طور نیست. در آمریکا 85 درصد نیاز مالی صنعت خودرو از طریق موسسات مالی تامین می‌شود. در ایران شاید 10 درصد هم نشده باشد. »

نجفی‌منش درباره چگونگی تامین مالی صنعت خودرو تصریح کرد: «بازار سرمایه هنوز آن‌طور که باید و شاید در ایران جا نیفتاده است و ما هنوز بانک‌محور هستیم. ما باید به فکر بخش‌های دیگر اقتصاد باشیم تا از آن کانال‌ها نیز بتوانیم استفاده بهینه داشته باشیم. »

وی متذکر شد: «دولت باید دست خود را از صنعت خودرو بردارد و حداقل مدیریت این صنعت را واگذار کند. مگر از ابتدا صنعت خودرو خصوصی نبود؟ دولت روی کارخانه‌ها دست گذاشت و کارخانه‌ها خوابید. خودروسازان نیز با اموالی که دارند و سهامی که دارند، بتوانند بدهی‌های خود را پرداخت شود. »

رییس کمیسیون تسهیل کسب‌وکار اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: «قیمت‌ها را هم باید بگذاریم بازار تعیین کند تا ضرر و زیان هنگفت به این صنعت وارد نشود. »

زیرفروشی کار دست خودروسازی داد

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره چالش تامین مالی خودروسازی گفت: «سیستم تامین مالی خودروسازی در ایران بر سه اصل استوار بود؛ آورده نقدی سهامدار و بازار سرمایه، شبکه بانکی داخل و خارج و مشترین. »

وی افزود: «در گذر زمان نقش هر یک از این اصول تغییرات داشت؛ مثلا در اواخر 70 نه‌تنها شبکه بانکی که مشتریان تامین‌کننده سرمایه در گردش و حتی سرمایه ثابت بودند. در اوایل دهه 80 نقش تامین مالی شبکه بانکی خصوصا تامین ارز خارجی و فاینانس‌ها به شدت در کاهش هزینه‌های تولید و بهای تمام شده موثر بود. در نیمه دوم 80 تاکنون با توجه به پررنگ شدن سیاست‌های پوپولیستی دولت و اصرار بر نرخ‌گذاری دولتی و دستوری و ایجاد سازمانی مثل شورای رقابت، نهایتا منجر به این موضوع شد که تامین مالی به سمت منابع نقدی مشتریان منحرف شود. »

این کارشناس صنعت خودرو عنوان کرد: «این انحراف باعث شد که عملا مشتریان در گذر زمان تحویل خودرو، به جای سهامدار و بانک تامین مالی کنند. »

زاوه تاکید کرد: «زیان انباشته و درواقع زیرفروشی یا فروش زیربهای تمام شده، منجر به هدررفت پیش‌پرداخت مشتریان شده؛ به‌گونه‌ای که توقف پیش‌فروش به معنای توقف ادای تعهدات قدیمی است و شرکت‌ها از اجرای تعهدات خود ناتوان می‌شوند. »

وی متذکر شد: «این رویه زنگ خطر فروپاشی مالی خودروسازی را به صدا در آورده و بهمن فروپاشی ساختار مالی با گذر زمان مهیب‌تر و شدیدتر می‌شود. »

این کارشناس صنعت خودرو گفت: «تمامی پیش‌فروش‌های پارسال که به قیمت قبل از دی ماه و ثابت بود. زیرفروشی است. این تعهدات کمر شرکت‌ها را شکاند. البته پیش‌فروش‌های فعلی زیرفروشی نیست و اگر قطع شود، شرکت‌ها نمی‌توانند تعهدات قبلی را انجام دهند. »

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۹ + ۱۲
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۹/۵/۲۰ - ۱۷:۱۵
امکان استفاده از ارز بازگشت از صادرات برای واردات کامیون دست دوم
خودرونگاران - مشاور نوسازی ناوگان رئیس سازمان راهداری از موافقت رئیس کل بانک مرکزی با استفاده از ارز بازگشت از صادرات برای واردات کامیون های دست دوم اروپایی خبر داد.
۱۳۹۹/۵/۲۰ - ۱۶:۰۷
تجاری سازی ۳۵ هزار دستگاه خودرو در تعطیلات تابستانی ایران خودرو
خودرونگاران - مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، گفت: با حمایت وزارت صمت، گمرک و همکاری زنجیره تامین در هفته آینده هم زمان با تعطیلات تابستانی این خودرو ساز ، تکمیل و تجاری سازی ۳۵ هزار دستگاه از خودرو ...
۱۳۹۹/۵/۲۰ - ۱۶:۰۵
انتقال برق خودرو جایگزین هزینه پارکینگ شد
خودرونگاران - نیسان در شهر یوکوهاما نمایشگاهی برگزار کرده که بازدیدکنندگان با انتقال برق خودروهایشان به ساختمان آن می توانند هزینه پارکینگ را بپردازند.
۱۳۹۹/۵/۲۰ - ۱۵:۰۲
ریش و قیچی قیمت خودرو در دستان خودروسازها
خودرونگاران - قرار است قیمت خودرو هر سه ماه یکبار تغییر کند، آن هم بر اساس افزایش قیمت مواد اولیه، اما آیا شاهد افزایش قیمت مواد اولیه خواهیم بود؟
۱۳۹۹/۵/۲۰ - ۱۴:۵۷
تعطیلی واحدهای تولیدی خودروهای سنگین در پی عدم انعقاد قرارداد از سوی مصرف کنندگان داخلی
خودرونگاران - رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس ضمن تاکید براینکه هدف کمیسیون متبوعش برچیدن واردات ضد منافع ملی است، می گوید عدم انعقاد قرارداد، موجب تعطیلی واحدهای تولید خودروهای سنگین شده است.
۱۳۹۹/۵/۲۰ - ۱۴:۴۹
افزایش بیش از ۲۰ درصدی تولید انواع خودرو در ۴ ماهه امسال
خودرونگاران - مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت بیان کرد: در بازه زمانی ۴ ماهه ابتدای امسال تا پایان تیرماه، ۳۲۳ هزار و ۶۶۳ دستگاه انواع خودرو تولید شد که با احتساب ۲۶۸ هزار و ۹۶۶ دستگاه خودروی تولیدی...
۱۳۹۹/۵/۲۰ - ۱۴:۲۱
تقاضای جمعی از نمایندگان برای تحقیق و تفحص از خودروسازان
خودرونگاران - نماینده مردم سپیدان در مجلس شورای اسلامی از تقاضای جمعی از نمایندگان برای تحقیق و تفحص از خودروسازان خبر داد و گفت که نحوه‌ی قیمت‌گذاری توزیع و کیفیت از محورهای این تحقیق و تفحص است.
۱۳۹۹/۵/۲۰ - ۱۴:۰۹
جزئیات طرح مجلس برای تغییر در شیوه سهیمه بندی بنزین
خودرونگاران -طبق اعلام رئیس کل بیمه مرکزی کسانی که بیمه درمان تکمیلی دارند در صورت ابتلا به کرونا می توانند هزینه‌های پزشکی خود را دریافت کنند.
۱۳۹۹/۵/۲۰ - ۱۴:۰۰
نسل جدید GTR (کد R۳۶) نیسان برای لمانز
خودرونگاران| نیسان اعلام کرد نسل بعدی جی تی ار (کد36) سال 2023 معرفی خواهد شد .
۱۳۹۹/۵/۲۰ - ۱۳:۱۸
اما و اگرهاي جديد S63 اي ام جي بنز
خودرونگاران - در حالي كه خبرهاي قبلي از قدرتنمايي خاص مرسدس بنز صحبت كرده بود به تازگي مديران مرسدس بنز گفته اند که اس 63 ای ام جی تنها با ایجاد یک مدل پلاگين هایبرید مي تواند 800 اسب بخار قدرت داشته...
۱۳۹۹/۵/۲۰ - ۱۳:۱۴
دگردیسی نیسان برای برترین شدن در لمانز
خودرونگاران - نیسان اعلام کرد که نسل بعدی جی تی آر (کدار 36) سال 2023 معرفی خواهد شد و از سیستم کرس مشابه سیستمی که در خودروهای لمانز دیده شده استفاده خواهد کرد .
۱۳۹۹/۵/۲۰ - ۱۲:۵۱
رشد ۲۳ درصدی تولید تایر خودرو در چهار ماهه امسال
خودرونگاران - بررسی آمار تولیدات کارخانجات تایرسازی حاکی از تولید ۸۴ هزار و ۱۲۴ تن انواع تایر از ابتدای امسال تا پایان تیرماه و رشد ۲۳ درصدی آن در مقایسه با مدت مشابه پارسال است.
۱۳۹۹/۵/۲۰ - ۱۲:۳۹
کاهش ارزبری 153 میلیون یورویی از مسیر داخلی سازی تولید تا انتهای امسال
خودرونگاران - مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، با اشاره به برنامه های امسال این خودروساز در راستای نهضت ساخت داخل، گفت: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته، با کمک مهندسان و کارگران شریف ایرانی، تا انتهای ...
۱۳۹۹/۵/۱۳ - ۱۴:۱۰
ارزش بازار ایران خودرو از مرسدس بنز بیشتر است؟
خودرونگاران - در چند روز گذشته محتوایی در شبکه‌های مجازی دست‌به‌دست می‌شود که ارزش بازار ایران‌خودرو را بالاتر از شرکت‌هایی چون بی‌ام‌و و مرسدس‌بنز عنوان می‌کند؛ اما این ادعا تا چه حد صحیح است؟
۱۳۹۹/۵/۱۹ - ۱۱:۰۵
ابرواردكنندگان خودرو پشت ميز محاكمه
خودرونگاران - نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات ابر واردکننده خودرو خارجی در شعبه دوم دادگاه ویژه جرایم اقتصادی و به ریاست قاضی زرگر آغاز شد.
۱۳۹۹/۵/۱۴ - ۱۳:۰۹
شهرام فداکار جانشین عادل پیرمحمدی شد
خودرونگاران - هیات مدیره شرکت ساپکو در جلسه ای شهرام فداکار را به عنوان جایگزین عادل پیر محمدی به عنوان مدیرعامل ساپکو منصوب کرد.
۱۳۹۹/۵/۱۴ - ۰۹:۵۰
اقدامات خودرویی وزیر پیشنهادی به مجلس
خودرونگاران - روز گذشته برخی اخبار از معرفی حسین مدرس خیابانی به‌عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت به مجلس حکایت داشت.
۱۳۹۹/۵/۱۵ - ۱۱:۰۴
سه مدل پراید و یک مدل پژو ۴۰۵ از رده خارج شدند
خودرونگاران - رییس پلیس راهور ناجا از رده خارج شدن سه مدل خودروی پراید و یک مدل از خودرو پژو ۴۰۵ خبر داد و گفت: خودروهای فاقد استاندارد یورو۵ شماره‌گذاری نمی‌شوند.
۱۳۹۹/۵/۱۵ - ۱۰:۵۲
لاستیک خودرو مشمول قوانین تعزیری است
خودرونگاران - مدیرکل نظارت برکالاهای غیر فلزی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گفت: انواع لاستیک خودرو اعم از سنگین و سبک در زمره کالاهای اولویت دار و مشمول قوانین تعزیری شامل احتکار، گرانف...
۱۳۹۹/۵/۱۳ - ۱۵:۲۰
راهکار ساماندهی آشفته بازار خودرو چیست؟
خودرونگاران - رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان گفت: بسیاری از کالاها از جمله خودرو و مواد اولیه مود نیاز خودروسازان و قطعه‌سازان از جمله فولاد، محصولات پتروشیمی، مس، آلومینیوم و غیره و حت...
۱۳۹۹/۵/۱۴ - ۱۲:۳۵
روند صعودی قیمت ها در بازار خودرو
نقدینه -این روزها افزایش قیمت ها در حالی همچنان ادامه دارد که معاملات خودرو در بازار به صفر رسیده و کمتر خریدار و فروشنده ای حاضر به معامله هستند.
۱۳۹۹/۵/۱۳ - ۱۳:۰۴
تولید خودروها افزایشی شد
خودرونگاران - طبق آمار اعلام شده توسط وزارت صمت در سه ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۹ نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۷، رشد تولید در انواع خودروها دیده می‌شود و در میان آمارها تنها تولید اتوبوس، مینی‌بوس و ون که در م...
۱۳۹۹/۵/۱۵ - ۱۵:۲۶
T.50 ابرخودرو گوردون موری +گزارش تصویری
خودرونگاران - بازار رونمایی از خودروهای خاص گرم است و روز گذشته گوردون موری از ابرخوردو خود با نام T.50 رونمایی کرده است که می تواند در تیم خودروهای سرعتی گوی سبقت را از رقبا بدزدد.
۱۳۹۹/۵/۱۳ - ۱۴:۴۰
فروش خودرو‌های فاقد استاندارد یورو ۵ ممنوع است
خودرونگاران - معاون فنی و مهندسی پلیس راهور ناجا گفت: براساس قانون هوای پاک خودرو‌های غیردیزلی از ابتدای امسال باید یورو ۵ باشند و برابر ماده ۴ قانون هوای پاک پیش‌فروش و فروش خودرو‌هایی که مجوز و تأیی...
۱۳۹۹/۵/۱۵ - ۱۲:۵۰
حمل و نقل بی کلاه از وام کرونایی
خودرونگاران - با وجود تصویب و ابلاغ تسهیلات حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومانی ستاد مقابله با کرونا برای بخش‌های مختلف حمل و نقل ، هنوز این تسهیلات پرداخت نشده و در پیچ و خم بانک‌ها گیر کرده است.
۱۳۹۹/۵/۱۳ - ۱۰:۵۱
افزایش ۳۰.۱ درصدی تولید لاستیک خودرو در ۳ماهه اول سال ۹۹
خودرونگاران - در سه ماهه اول سال ۱۳۹۹ از میان ۳۶ کالای منتخب صنعتی ۲۲ کالا با افزایش تولید مواجه بوده است.