امروز: چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۸/۷/۲۹ - ۰۹:۲۲
شناسه خبر: ۴۶۵۳۷۲
 
اجرای استاندارد‌های۸۵گانه چگونه عملیاتی می‌شود
حذف مدل‌هایی از پراید و پژو ۴۰۵
خودرونگاران - شورای عالی استاندارد در شرایطی اوایل آبان‌ماه برای تعیین تکلیف استانداردهای ۸۵گانه تشکیل جلسه خواهد داد که وزارت صمت بسته پیشنهادی اجرای این استانداردها را برای ارائه به شورای مزبور آماده کرده است.

به گزارش خودرونگاران به نقل از دنیای اقتصاد، هفته گذشته زمان مقرر برای جلسه تعیین تکلیف اجرای استانداردهای 85گانه در شورای عالی استانداردها بود که به تعویق افتاد. اما جلسه پیش روی این شورا بسیار با اهمیت خوانده می‌شود چرا که از یکسو سازمان ملی استاندارد بر زمان مقرر اجرای استانداردهای 85گانه تاکید دارد و از دیگر سو با توجه به تحریم‌های فراگیر، حذف هر محصول خودروسازان را با ضرر بیشتری در تولید همراه خواهد کرد. بنابراین بسته پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت از اهمیت بالایی در این زمینه برخوردار است، به‌طوری‌که این بسته باید توامان هم نظر سازمان ملی استاندارد را جلب کند و هم گوشه چشمی به تداوم فعالیت خودروسازان داشته باشد. حال این سوال مطرح است که وزارت صمت در بسته پیشنهادی خود چگونه می‌خواهد هر دو طرف را راضی نگه دارد؟
حذف مدل‌هایی از پراید و پژو 405

آنچه مشخص است در بسته وزارت صنعت، معدن و تجارت حذف برخی از خودروهای تولیدی پیش‌بینی شده است، حال آنکه خودروسازان از این موضوع خیلی نگرانی ندارند. ظاهرا وزارت صنعت حذف یک مدل از خودروی پراید و یک مدل دیگر از 405 را در دستور کار قرار داده است. بنابراین حذف این دو خودرو با تمامی مدل‌های آن از خطوط تولید دو خودروساز بزرگ کشور فعلا مطرح نیست. به این ترتیب وزارت صنعت به خروج دو مدل از خودروهای پراید و 405 رضایت داده حال آنکه طبق استانداردهای 85گانه این دو خودرو با تمام مدل‌های ارائه شده از سوی خودروسازان باید از خط تولید خارج می‌شدند چرا که توانایی پاس کردن استانداردهای 85گانه را ندارند.در این زمینه روز گذشته «دنیای اقتصاد» گفت‌وگویی با نیره پیروز‌بخت رئیس سازمان ملی استاندارد انجام داد و وی نیز بر خروج دو مدل از خودروهای پراید و 405 صحه گذاشت.نیره پیروز‌بخت به «دنیای اقتصاد» گفت پیشنهاد وزارت صمت که قرار بود در جلسه شورای عالی استاندارد مطرح شود، حول حذف یک مدل از پراید و یک مدل دیگر از پژو 405 می‌چرخد. جلسه‌ای که البته برگزار نشد و طبق اظهارات رئیس سازمان ملی استاندارد، قرار است اوایل آبان‌ تشکیل شود تا خروج یک مدل از پراید و پژو 405 به‌صورت رسمی اعلام و در ارتباط با نحوه اجرای استانداردهای 85گانه خودرو تصمیم‌گیری شود. البته رضا رحمانی چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت بخشی از پیشنهاد‌های این وزارتخانه را رونمایی کرد. رحمانی در این ارتباط تاکید کرد که قرار است در گام اول اجرای استانداردهای 85گانه یک مدل پراید از خط تولید خارج شود.پیش‌تر بر اساس اظهارات مسوولان ارشد سازمان استاندارد، دی‌ماه سال جاری آخرین مهلت شرکت‌های خودروساز برای اجرای این استانداردها در خطوط تولید است.به این ترتیب در شرایطی دی ماه 98 به‌عنوان آخرین مهلت برای خودروسازان در ارتباط با رعایت استانداردهای تعریف شده برای تولید محصولاتشان مورد تاکید قرار گرفته است که تا کنون این تاریخ چند بار جا به جا شده است.آخرین بار قرار بود خودروسازان رعایت استانداردهای 85گانه را از دی ماه سال گذشته آغاز کنند. اما شرایط حاکم بر زنجیره خودروسازی و آسیب‌پذیری آن از ناحیه تحریم‌ها سبب شد تا بحث اعمال استانداردهای 85گانه تعلیق شود. اینکه خودروسازان در برابر اعمال هر استاندارد مصوبی مقاومت می‌کنند و از متولیان آن (سازمان حفاظت از محیط‌زیست یا سازمان ملی استاندارد) برای به عقب انداختن زمان مقرراجرای استانداردها چانه‌زنی می‌کنند، موضوع جدیدی نیست. اما این بار اجرای تحریم‌ها بیش از پیش بر بهانه‌های خودروسازان افزوده است و به نظر می‌رسد که سازمان‌های متولی استانداردها نیز چاره‌ای جز پذیرش خواست خودروسازان ندارند. پیش از این رئیس و معاونان سازمان ملی استاندارد بارها تاکید کرده بودند که استانداردهای 85گانه در زمان مقرر ( پایان دی ماه امسال ) اجرا خواهد شد این در شرایطی است که شرایط تحریمی کشور ظاهرا مسوولان این سازمان را مجبور به عقب‌نشینی کرده است به‌طوری‌که به اعتقاد برخی از کارشناسان حذف تنها دو مدل از خودروی پراید و 405 نمی‌تواند حکم اجرای استانداردهای 85گانه را داشته باشد. اما این سوال مطرح است که آیا سازمان ملی استاندارد چاره دیگری به غیر از پذیرش بسته وزارت صنعت دارد؟ آنچه مشخص است در کنار فشار تحریم‌ها، دو خودروساز بزرگ کشور تا پایان سال‌جاری نسبت به تحویل دو خودروی پراید و پژو 405 تعهد معوق دارند. همچنین ایران‌خودرو با موعد تحویل شهریور سال آینده نسبت با پیش فروش پژو 405 اقدام کرده است، بنابراین حذف این خودرو حداقل تا یک سال آینده امکان‌پذیر نخواهد بود.بی‌تردید پراید و پژو 405 با توجه به قدیمی بودن پلت‌فرم‌‌های خود امکان ارتقای کیفیت و پاس کردن استانداردهای 85گانه را نخواهند داشت و باید با توجه به اجباری شدن این استانداردها خطوط تولید شرکت‌های خودروساز را ترک کنند. اما همان‌طور که اشاره شد تاثیرپذیری زنجیره خودروسازی از تحریم‌ها و کاهشی شدن تیراژ خودروسازان سبب شده تا سیاست‌گذار کلان خودرو و مدیران خودروساز تمام هم و غم خود را روی صعودی کردن نمودار تولید قرار دهند، این در شرایطی است که رعایت کردن مباحث مرتبط با استاندارد در قدم بعدی قرار گرفته است. در این زمینه سازمان استاندارد هم با توجه به شرایط خاص تولید، اصراری روی رعایت استانداردها نداشت.
  مسیر پرپیچ و خم استانداردهای خودرویی

استانداردهای خودرویی طی یک‌سال و نیم گذشته فراز و فرود‌های فراوانی را تجربه کرده است به‌طوری‌که با اجرای مرحله نخست استانداردهای اجباری خودرو از اول دی ماه 1396، تولید و واردات برخی خودروهای غیر استاندارد از دستور کار خودروسازان خارج شد.آنچه مشخص است تا ابتدای دی ماه 96 خودروسازان باید مدارک استاندارد 55گانه را به سازمان ملی استاندارد تحویل می‌دادند و همه خودروهایی که قادر به پاس کردن این استانداردها نبودند، از دور خارج می‌شدند.از این تاریخ به بعد، هر خودرو برای بازگشت دوباره به خط تولید باید استانداردهای 63 گانه را پاس می‌کرد؛ یعنی علاوه بر استانداردهای پیشین، هشت استاندارد دیگر نیز اضافه شده بود.

این مهلت تا اول دی ماه 1397 برای این خودروها باقی ماند اما از زمستان پارسال، 22 استاندارد دیگر نیز اضافه شده به‌طوری‌که پشت سر گذاشتن 85 استاندارد برای خودروها الزامی شد.البته ذکر این نکته اهمیت دارد که رعایت این استانداردها تنها مربوط به خودروهای تولید داخل نیست و شرکت‌های وارد‌کننده نیز موظفند برای محصولات وارداتی خود گواهینامه استاندارد جدید را اخذ کرده، در غیر این صورت از ورود آن خودروها به کشور جلوگیری می‌شود. اما با مرحله نخست اجرای استانداردهای اجباری خودرو از اول دی ماه 1396، خودروسازان تولید و واردات برخی خودروهای غیراستاندارد را از دستور کار خارج کردند.به‌طوری‌که در آن زمان، سایپا 131 و سایپا 132 دوگانه سوز سایپا 141 بنزینی و دوگانه سوز،، پژو پارس با موتور XUM، وانت تک کابین و دو کابین مزدا و کارا 1700(بنزینی و دوگانه‌سوز) در بخش خودروهای داخلی و همچنین MVM 315 سدان، MVM 550، تیگو 5، آریو 1500 سی سی، آسا B 50F، لیفان 620، لیفان X50، لیفان X60، جک J5، هیوندای i10 در بخش خودروهای وارداتی و مونتاژی به دلیل پاس نکردن استانداردهای ذکر شده از سبد محصولات خودروسازان و واردکنندگان خارج شدند.

بعد از خروج این تعداد خودرو، شرکت‌های خودروساز و همچنین واردکنندگان از زمستان 96 تا اولین ماه تابستان سال گذشته به مدت 6 ماه دیگر، یعنی تا ابتدای تیرماه 97، باید گام دوم را در زمینه رعایت استانداردها با رعایت 2 استاندارد دیگر برمی‌داشتند. بنابراین خودروهایی که در تیرماه سال گذشته شرایط تولید و واردات پیدا می‌کردند، باید امکان پاس کردن 63 استاندارد را عملیاتی می‌کردند. این در شرایطی است که تا پایان دی ماه پارسال رعایت تمامی استانداردهای 85 گانه الزامی شد، اما این استانداردهای جدید چه هستند که مورد انتقاد خودروسازان نیز واقع شده است؟ در ادامه به ذکر تعدادی از آنها خواهیم پرداخت.سیستم ترمز‌گیری خودروهای سواری، نصب وسایل روشنایی و علامت‌دهنده‌های نوری، سیستم تهویه مطبوع، سیستم ترمز اضطراری پیشرفته، سیستم هشدار از انحراف مسیر، سیستم محافظت از عابران پیاده بخشی از 22 استانداردی است که در این مقطع خودروسازان ملزم به رعایت آن هستند. همان‌طور که مشاهده می‌شود بخش قابل‌توجهی از این استانداردها حول مسائل ایمنی خودروها است. با این حال برخی از این استانداردها مانند محافظت از عابران پیاده با توجه به وضعیت تولید خودرو در کشور و همچنین سطح استانداردها بلند‌پروازانه به نظر می‌رسد. اما از آنجا که تحریم‌های مرتبط با صنعت خودرو از مرداد سال گذشته بازگشت و همچنین شرکت‌های خودروساز با چالش‌های دیگری از قبیل نوسانات نرخ ارز مواجه شدند، سازمان ملی استاندارد به منظور همراهی با وضعیت موجود و همچنین کمک به خودروسازان برای حفظ تیراژ، اصراری روی اجرای استانداردهای 85گانه از اول دی‌ماه سال گذشته نداشت. بنابراین خودروسازان تنها باید همان 63 استانداردی را که تا اول تیرماه ملزم به رعایت آن بودند را در دستور کار قرار می‌دادند.

حال در شرایطی که سازمان استاندارد یکسال با خودروسازان همراهی کرده است به نظر می‌رسد بار دیگر اجرای استانداردهای مدنظر خود را از ابتدای دی سال جاری از خودروسازان طلب کند. هر چند با توجه به پیشنهاد وزارت صمت در ارتباط با حفظ تمامی خودروهای موجود و حذف برخی از مدل‌ها عملا فشار چندانی از این ناحیه متوجه شرکت‌های خودروساز و همچنین آمار تولید آنها نخواهد شد.
  راه میان‌بر

پیشنهاد وزارت صمت درباره اجرای استانداردهای 85گانه قرار است به شورای عالی استاندارد برده شود، پیشنهادی که ظاهرا به حذف دو مدل از دو خودروی قدیمی کشور منجر خواهد شد. در این زمینه از حسن کریمی‌سنجری، کارشناس خودرو پرسیدیم که بهترین مسیر برای رضایتمندی خودروسازان و سازمان ملی استاندارد در راستای اجرای استانداردهای 85گانه چیست؟وی پاسخ داد که با توجه به شرایط حاکم بر زنجیره خودروسازی به صلاح نیست که محصولی از سبد شرکت‌های خودروساز حذف شود. این کارشناس ادامه می‌دهد سازمان ملی استاندارد می‌تواند با همکاری وزارت صمت و خودروسازان جلوی تولید برخی تیپ‌ها را بگیرد و همچنان اجازه دهد تولید تمامی مدل‌ها ادامه پیدا کند زیرا وضعیت تنوع درسبد محصولات خودروسازان چندان مساعد نیست.وی معتقد است راه میان‌بری که سازمان ملی استاندارد می‌تواند در شرایط فعلی برگزیند، این است که کف استانداردها را همان 63 استانداردی قرار دهد که خودروسازان موظف بودند در تیرماه سال گذشته عملیاتی کنند و برای آن بخش از استانداردها که قرار بود تا دی‌ماه سال گذشته رعایت شوند از خودروسازان برنامه بخواهد.کریمی سنجری معتقد است در برنامه درخواستی از شرکت‌های خودروساز باید ابتدا مسائل ایمنی مورد توجه قرار گیرد. این کارشناس با اشاره به اینکه پراید و پژو 405 در صدر خودروهایی قرار دارند که شرایط پاس کردن استانداردها را ندارند، می‌گوید:  حذف هر یک از این محصول‌ها شرایط بازار را نیز تحت تاثیر قرار داده و بیش از پیش به مصرف‌کنندگان فشار می‌آورد. این مساله در ارتباط با پراید که کف قیمتی را در بازار به خود اختصاص داده بیش از پیش مشهود است.

 

 

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۲ + ۸
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۹/۵/۲۲ - ۱۶:۴۰
حضور سازمان فاوای شهرداری تهران در نهمین نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری (اینوتکس ۲۰۲۰)
خودرونگاران - در نهمین نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری (اینوتکس) که از ۲۲ تا ۲۵ مرداد به صورت مجازی برگزار می‌گردد، سازمان فاوای شهرداری تهران در قالب ۵ غرفه حضور دارد.
۱۳۹۹/۵/۲۲ - ۱۵:۵۲
لغو طرح ترافیک تا پایان مرداد ادامه دارد
خودرونگاران - رییس کمیته امنیتی انتظامی و اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: لغو طرح ترافیک و کاهش حضور کارمندان تا یک سوم تا پایان مردادماه تمدید شد.
۱۳۹۹/۵/۲۲ - ۱۴:۴۵
تعویض روغن در محل؛ خدمت نوین امداد
خودرونگاران - امدادخودرو ایران با هدف حفظ سلامت مشتریان، کاهش تردد و صرفه‌جویی در وقت آنان و تسریع در خدمت‏رسانی، از طرح جدید "تعویض پکیج روغن در محل" رونمایی کرد.
۱۳۹۹/۵/۲۲ - ۱۳:۵۵
پیگرد قانونی مدیران آئودی
خودرونگاران - مقامات قضایی آلمان چهار مدیر آئودی را به دلیل اطلاع از نصب نرم‌‌افزار‌های تقلب در آزمایش آلایندگی خودروهای این برند تحت پیگرد قانونی قرار دادند.
۱۳۹۹/۵/۲۲ - ۱۳:۴۶
چرا جرایم‌ رانندگی اشتباهی ثبت می‌شوند؟
خودرونگاران - رئیس پلیس راهور ناجا توضیحاتی درباره پرداخت جرائم رانندگی و چرایی ثبت جریمه‌های اشتباهی ارائه کرد.
۱۳۹۹/۵/۲۲ - ۱۲:۰۳
مقیمی : خودروها پس از ابلاغ قیمت، تحویل مشتریان می شود
خودرونگاران - مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو از آمادگی تحویل خودرو دنا پلاس توربواتوماتیک به مشتریان خبرداد و گفت : ارسال دعوتنامه به مشتریان منوط به تصویب قیمت نهایی این محصول توسط نهادهای ذیربط اس...
۱۳۹۹/۵/۲۲ - ۱۲:۰۰
اتصال خودروها در استرالیا
خودرونگاران - قرار است در برنامه آزمایشی خودروهای متصل، از زیر ساخت‌های ارتباطی در ایالت کوئینزلند استرالیا شامل حسگر‌های نصب شده در ۲۹ تقاطع مختلف، برای ایجاد ارتباط میان وسایل نقلیه استفاده شود.
۱۳۹۹/۵/۲۲ - ۱۱:۴۳
سهام خودروسازی‌ها به کدام سمت می‌رود؟
خودرونگاران - روند شاخص صنعت خودرو ، صعودی قوی برآورد می‌شود. در چهار هفته گذشته شاخص این صنعت با حدود ۹۰ درصد افزایش از ۳۳۲ هزار و ۲۲۴ واحد به عدد ۶۲۹ هزار و ۸۶۷ هزار واحد رسید.
۱۳۹۹/۵/۲۲ - ۱۰:۳۲
اثرات کاهش قیمت دلار بر نرخ خودرو
خودرونگاران - عمده‌ترین سوال جامعه در افزایش و کاهش نرخ‌ها، تغییر نکردن نرخ‌ها پس از کاهش قیمت دلار است.
۱۳۹۹/۵/۲۲ - ۱۰:۲۸
تولید قطعات پراید هم متوقف شد
خودرونگاران - رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی می‌گوید: به طور طبیعی پس از توقف تولید پراید تولید قطعات (فابریک) پراید هم متوقف شد اما قطعات یدکی که نیاز بازار یدکی باشد فعلا تولید می‌شود.
۱۳۹۹/۵/۲۲ - ۱۰:۲۵
کسانی که برای گرانی خودرو تلاش داشتند نمی خواهند به خیابانی رای دهیم
خودرونگاران - رییس فراکسیون کارگری مجلس ضمن موافقت با مدرس خیابانی وزیر پیشنهادی وزارت صمت تاکید کرد: کسانی که تا دیروز در حوزه صنعت خودرو در جهت گرانی تلاش داشته امروز قصد دارند ما را مدیریت کنند که ...
۱۳۹۹/۵/۲۲ - ۰۹:۴۳
چالشی برای بهبود کیفیت تایرهای تولید داخل با استفاده از فناوری‌نانو
خودرونگاران - به منظور بهبود کیفیت تایر خودروها و کاهش مشکلات زیست محیطی چالش نوآوری با موضوع دستیابی به مقاومت غلتشی رده A توام با چنگ‌زنی خیس رده A و حفظ حداکثری مقاومت سایش رویه تایر TBR با استفاد...
۱۳۹۹/۵/۲۲ - ۰۹:۲۹
فروش خودروهای دست دوم در انگلیس به نصف رسید
خودرونگاران - در حالی که تعطیلی های ناشی از شیوع ویروس کرونا به بازار خودروی انگلیس ضربه سختی وارد کرده، در طول سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ فروش خودروهای دست دوم تقریباً به نصف رسیده است.
۱۳۹۹/۵/۱۹ - ۱۱:۰۵
ابرواردكنندگان خودرو پشت ميز محاكمه
خودرونگاران - نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات ابر واردکننده خودرو خارجی در شعبه دوم دادگاه ویژه جرایم اقتصادی و به ریاست قاضی زرگر آغاز شد.
۱۳۹۹/۵/۱۵ - ۱۱:۰۴
سه مدل پراید و یک مدل پژو ۴۰۵ از رده خارج شدند
خودرونگاران - رییس پلیس راهور ناجا از رده خارج شدن سه مدل خودروی پراید و یک مدل از خودرو پژو ۴۰۵ خبر داد و گفت: خودروهای فاقد استاندارد یورو۵ شماره‌گذاری نمی‌شوند.
۱۳۹۹/۵/۱۵ - ۱۰:۵۲
لاستیک خودرو مشمول قوانین تعزیری است
خودرونگاران - مدیرکل نظارت برکالاهای غیر فلزی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گفت: انواع لاستیک خودرو اعم از سنگین و سبک در زمره کالاهای اولویت دار و مشمول قوانین تعزیری شامل احتکار، گرانف...
۱۳۹۹/۵/۱۵ - ۱۵:۲۶
T.50 ابرخودرو گوردون موری +گزارش تصویری
خودرونگاران - بازار رونمایی از خودروهای خاص گرم است و روز گذشته گوردون موری از ابرخوردو خود با نام T.50 رونمایی کرده است که می تواند در تیم خودروهای سرعتی گوی سبقت را از رقبا بدزدد.
۱۳۹۹/۵/۱۵ - ۱۲:۵۰
حمل و نقل بی کلاه از وام کرونایی
خودرونگاران - با وجود تصویب و ابلاغ تسهیلات حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومانی ستاد مقابله با کرونا برای بخش‌های مختلف حمل و نقل ، هنوز این تسهیلات پرداخت نشده و در پیچ و خم بانک‌ها گیر کرده است.
۱۳۹۹/۵/۱۶ - ۱۶:۵۴
فتح مرزهای جدید قیمت در بازار خودرو
خودرونگاران - روند صعودی قیمت خودرو در بازار این روزها همچنان ادامه دارد و مرزهای جدید قیمتی پی در پی فتح می‌شوند، این در حالی است که انتظار می‌رفت با توجه به آرامش نسبی در بازار ارز (حداقل طی روزهای ...
۱۳۹۹/۵/۱۶ - ۱۶:۲۷
۶۶۶ میلیون یورو زیان در ب ام و
خودرونگاران - زیانی که امسال گروه خودروسازی ب ام و دید در یک دهه گذشته بی سابقه بود.
۱۳۹۹/۵/۱۵ - ۱۵:۰۹
ایران‌خودرو و سایپا در حاشیه زیان هستند
خودرونگاران - سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه «هنوز خودروسازان ما در حاشیه زیان هستند و قیمت فروش هر دو خودرو ساز بزرگ ما کمتر از هزینه های اولیه‌شان است»، خاطر نشان کرد: به همین دلیل ز...
۱۳۹۹/۵/۲۲ - ۱۰:۳۲
اثرات کاهش قیمت دلار بر نرخ خودرو
خودرونگاران - عمده‌ترین سوال جامعه در افزایش و کاهش نرخ‌ها، تغییر نکردن نرخ‌ها پس از کاهش قیمت دلار است.
۱۳۹۹/۵/۲۱ - ۱۲:۴۳
تجهیز ۱۰۰هزار خودرو تاکسی اینترنتی به جداکننده فضای خودرو
خودرونگاران - با افزایش آمار مبتلایان و شیوع مجدد کرونا، اسنپ تصمیم گرفت راهکارهای عملی را برای افزایش کیفیت بهداشت سفرهای خود در دستور کار قرار دهد.
۱۳۹۹/۵/۲۱ - ۱۱:۳۹
دستهای دولتی عامل تولید ناقص خودرو
خودرونگاران - دبیر انجمن سازندگان قطعه عدم همکاری بانک مرکزی و تخصیص ارز قطعه‌سازان که ترخیص نشدن قطعات از گمرک و در نتیجه کمبود قطعات را موجب شده است، را عامل افزایش خودروهای ناقص در دو خودروسازی دان...
۱۳۹۹/۵/۱۷ - ۱۳:۴۵
تمدید مهلت واریز وجه خودروهای فروش فوق العاده ایران‌خودرو تا بیستم مرداد
خودرونگاران - معاون بازاریابی و فروش محصولات گروه صنعتی ایران خودرو از تمدید مهلت برای واریز وجه خودروهای طرح فروش فوق العاده تا دوشنبه بیستم مردادماه خبر داد.
۱۳۹۹/۵/۱۵ - ۰۹:۳۱
تولید خودرو پس از دو سال از رشد منفی خارج شد
خودرونگاران - سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت:‌ در چهار ماهه امسال در همسنجی با پارسال تولید خودرو رشد ۱۹ درصدی داشت و این صنعت پس از دو سال از رشد منفی خارج شد.