امروز: جمعه ۱۵ آذر ۱۳۹۸ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۸/۷/۲۹ - ۰۹:۲۲
شناسه خبر: ۴۶۵۳۷۲
 
اجرای استاندارد‌های۸۵گانه چگونه عملیاتی می‌شود
حذف مدل‌هایی از پراید و پژو ۴۰۵
خودرونگاران - شورای عالی استاندارد در شرایطی اوایل آبان‌ماه برای تعیین تکلیف استانداردهای ۸۵گانه تشکیل جلسه خواهد داد که وزارت صمت بسته پیشنهادی اجرای این استانداردها را برای ارائه به شورای مزبور آماده کرده است.

به گزارش خودرونگاران به نقل از دنیای اقتصاد، هفته گذشته زمان مقرر برای جلسه تعیین تکلیف اجرای استانداردهای 85گانه در شورای عالی استانداردها بود که به تعویق افتاد. اما جلسه پیش روی این شورا بسیار با اهمیت خوانده می‌شود چرا که از یکسو سازمان ملی استاندارد بر زمان مقرر اجرای استانداردهای 85گانه تاکید دارد و از دیگر سو با توجه به تحریم‌های فراگیر، حذف هر محصول خودروسازان را با ضرر بیشتری در تولید همراه خواهد کرد. بنابراین بسته پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت از اهمیت بالایی در این زمینه برخوردار است، به‌طوری‌که این بسته باید توامان هم نظر سازمان ملی استاندارد را جلب کند و هم گوشه چشمی به تداوم فعالیت خودروسازان داشته باشد. حال این سوال مطرح است که وزارت صمت در بسته پیشنهادی خود چگونه می‌خواهد هر دو طرف را راضی نگه دارد؟
حذف مدل‌هایی از پراید و پژو 405

آنچه مشخص است در بسته وزارت صنعت، معدن و تجارت حذف برخی از خودروهای تولیدی پیش‌بینی شده است، حال آنکه خودروسازان از این موضوع خیلی نگرانی ندارند. ظاهرا وزارت صنعت حذف یک مدل از خودروی پراید و یک مدل دیگر از 405 را در دستور کار قرار داده است. بنابراین حذف این دو خودرو با تمامی مدل‌های آن از خطوط تولید دو خودروساز بزرگ کشور فعلا مطرح نیست. به این ترتیب وزارت صنعت به خروج دو مدل از خودروهای پراید و 405 رضایت داده حال آنکه طبق استانداردهای 85گانه این دو خودرو با تمام مدل‌های ارائه شده از سوی خودروسازان باید از خط تولید خارج می‌شدند چرا که توانایی پاس کردن استانداردهای 85گانه را ندارند.در این زمینه روز گذشته «دنیای اقتصاد» گفت‌وگویی با نیره پیروز‌بخت رئیس سازمان ملی استاندارد انجام داد و وی نیز بر خروج دو مدل از خودروهای پراید و 405 صحه گذاشت.نیره پیروز‌بخت به «دنیای اقتصاد» گفت پیشنهاد وزارت صمت که قرار بود در جلسه شورای عالی استاندارد مطرح شود، حول حذف یک مدل از پراید و یک مدل دیگر از پژو 405 می‌چرخد. جلسه‌ای که البته برگزار نشد و طبق اظهارات رئیس سازمان ملی استاندارد، قرار است اوایل آبان‌ تشکیل شود تا خروج یک مدل از پراید و پژو 405 به‌صورت رسمی اعلام و در ارتباط با نحوه اجرای استانداردهای 85گانه خودرو تصمیم‌گیری شود. البته رضا رحمانی چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت بخشی از پیشنهاد‌های این وزارتخانه را رونمایی کرد. رحمانی در این ارتباط تاکید کرد که قرار است در گام اول اجرای استانداردهای 85گانه یک مدل پراید از خط تولید خارج شود.پیش‌تر بر اساس اظهارات مسوولان ارشد سازمان استاندارد، دی‌ماه سال جاری آخرین مهلت شرکت‌های خودروساز برای اجرای این استانداردها در خطوط تولید است.به این ترتیب در شرایطی دی ماه 98 به‌عنوان آخرین مهلت برای خودروسازان در ارتباط با رعایت استانداردهای تعریف شده برای تولید محصولاتشان مورد تاکید قرار گرفته است که تا کنون این تاریخ چند بار جا به جا شده است.آخرین بار قرار بود خودروسازان رعایت استانداردهای 85گانه را از دی ماه سال گذشته آغاز کنند. اما شرایط حاکم بر زنجیره خودروسازی و آسیب‌پذیری آن از ناحیه تحریم‌ها سبب شد تا بحث اعمال استانداردهای 85گانه تعلیق شود. اینکه خودروسازان در برابر اعمال هر استاندارد مصوبی مقاومت می‌کنند و از متولیان آن (سازمان حفاظت از محیط‌زیست یا سازمان ملی استاندارد) برای به عقب انداختن زمان مقرراجرای استانداردها چانه‌زنی می‌کنند، موضوع جدیدی نیست. اما این بار اجرای تحریم‌ها بیش از پیش بر بهانه‌های خودروسازان افزوده است و به نظر می‌رسد که سازمان‌های متولی استانداردها نیز چاره‌ای جز پذیرش خواست خودروسازان ندارند. پیش از این رئیس و معاونان سازمان ملی استاندارد بارها تاکید کرده بودند که استانداردهای 85گانه در زمان مقرر ( پایان دی ماه امسال ) اجرا خواهد شد این در شرایطی است که شرایط تحریمی کشور ظاهرا مسوولان این سازمان را مجبور به عقب‌نشینی کرده است به‌طوری‌که به اعتقاد برخی از کارشناسان حذف تنها دو مدل از خودروی پراید و 405 نمی‌تواند حکم اجرای استانداردهای 85گانه را داشته باشد. اما این سوال مطرح است که آیا سازمان ملی استاندارد چاره دیگری به غیر از پذیرش بسته وزارت صنعت دارد؟ آنچه مشخص است در کنار فشار تحریم‌ها، دو خودروساز بزرگ کشور تا پایان سال‌جاری نسبت به تحویل دو خودروی پراید و پژو 405 تعهد معوق دارند. همچنین ایران‌خودرو با موعد تحویل شهریور سال آینده نسبت با پیش فروش پژو 405 اقدام کرده است، بنابراین حذف این خودرو حداقل تا یک سال آینده امکان‌پذیر نخواهد بود.بی‌تردید پراید و پژو 405 با توجه به قدیمی بودن پلت‌فرم‌‌های خود امکان ارتقای کیفیت و پاس کردن استانداردهای 85گانه را نخواهند داشت و باید با توجه به اجباری شدن این استانداردها خطوط تولید شرکت‌های خودروساز را ترک کنند. اما همان‌طور که اشاره شد تاثیرپذیری زنجیره خودروسازی از تحریم‌ها و کاهشی شدن تیراژ خودروسازان سبب شده تا سیاست‌گذار کلان خودرو و مدیران خودروساز تمام هم و غم خود را روی صعودی کردن نمودار تولید قرار دهند، این در شرایطی است که رعایت کردن مباحث مرتبط با استاندارد در قدم بعدی قرار گرفته است. در این زمینه سازمان استاندارد هم با توجه به شرایط خاص تولید، اصراری روی رعایت استانداردها نداشت.
  مسیر پرپیچ و خم استانداردهای خودرویی

استانداردهای خودرویی طی یک‌سال و نیم گذشته فراز و فرود‌های فراوانی را تجربه کرده است به‌طوری‌که با اجرای مرحله نخست استانداردهای اجباری خودرو از اول دی ماه 1396، تولید و واردات برخی خودروهای غیر استاندارد از دستور کار خودروسازان خارج شد.آنچه مشخص است تا ابتدای دی ماه 96 خودروسازان باید مدارک استاندارد 55گانه را به سازمان ملی استاندارد تحویل می‌دادند و همه خودروهایی که قادر به پاس کردن این استانداردها نبودند، از دور خارج می‌شدند.از این تاریخ به بعد، هر خودرو برای بازگشت دوباره به خط تولید باید استانداردهای 63 گانه را پاس می‌کرد؛ یعنی علاوه بر استانداردهای پیشین، هشت استاندارد دیگر نیز اضافه شده بود.

این مهلت تا اول دی ماه 1397 برای این خودروها باقی ماند اما از زمستان پارسال، 22 استاندارد دیگر نیز اضافه شده به‌طوری‌که پشت سر گذاشتن 85 استاندارد برای خودروها الزامی شد.البته ذکر این نکته اهمیت دارد که رعایت این استانداردها تنها مربوط به خودروهای تولید داخل نیست و شرکت‌های وارد‌کننده نیز موظفند برای محصولات وارداتی خود گواهینامه استاندارد جدید را اخذ کرده، در غیر این صورت از ورود آن خودروها به کشور جلوگیری می‌شود. اما با مرحله نخست اجرای استانداردهای اجباری خودرو از اول دی ماه 1396، خودروسازان تولید و واردات برخی خودروهای غیراستاندارد را از دستور کار خارج کردند.به‌طوری‌که در آن زمان، سایپا 131 و سایپا 132 دوگانه سوز سایپا 141 بنزینی و دوگانه سوز،، پژو پارس با موتور XUM، وانت تک کابین و دو کابین مزدا و کارا 1700(بنزینی و دوگانه‌سوز) در بخش خودروهای داخلی و همچنین MVM 315 سدان، MVM 550، تیگو 5، آریو 1500 سی سی، آسا B 50F، لیفان 620، لیفان X50، لیفان X60، جک J5، هیوندای i10 در بخش خودروهای وارداتی و مونتاژی به دلیل پاس نکردن استانداردهای ذکر شده از سبد محصولات خودروسازان و واردکنندگان خارج شدند.

بعد از خروج این تعداد خودرو، شرکت‌های خودروساز و همچنین واردکنندگان از زمستان 96 تا اولین ماه تابستان سال گذشته به مدت 6 ماه دیگر، یعنی تا ابتدای تیرماه 97، باید گام دوم را در زمینه رعایت استانداردها با رعایت 2 استاندارد دیگر برمی‌داشتند. بنابراین خودروهایی که در تیرماه سال گذشته شرایط تولید و واردات پیدا می‌کردند، باید امکان پاس کردن 63 استاندارد را عملیاتی می‌کردند. این در شرایطی است که تا پایان دی ماه پارسال رعایت تمامی استانداردهای 85 گانه الزامی شد، اما این استانداردهای جدید چه هستند که مورد انتقاد خودروسازان نیز واقع شده است؟ در ادامه به ذکر تعدادی از آنها خواهیم پرداخت.سیستم ترمز‌گیری خودروهای سواری، نصب وسایل روشنایی و علامت‌دهنده‌های نوری، سیستم تهویه مطبوع، سیستم ترمز اضطراری پیشرفته، سیستم هشدار از انحراف مسیر، سیستم محافظت از عابران پیاده بخشی از 22 استانداردی است که در این مقطع خودروسازان ملزم به رعایت آن هستند. همان‌طور که مشاهده می‌شود بخش قابل‌توجهی از این استانداردها حول مسائل ایمنی خودروها است. با این حال برخی از این استانداردها مانند محافظت از عابران پیاده با توجه به وضعیت تولید خودرو در کشور و همچنین سطح استانداردها بلند‌پروازانه به نظر می‌رسد. اما از آنجا که تحریم‌های مرتبط با صنعت خودرو از مرداد سال گذشته بازگشت و همچنین شرکت‌های خودروساز با چالش‌های دیگری از قبیل نوسانات نرخ ارز مواجه شدند، سازمان ملی استاندارد به منظور همراهی با وضعیت موجود و همچنین کمک به خودروسازان برای حفظ تیراژ، اصراری روی اجرای استانداردهای 85گانه از اول دی‌ماه سال گذشته نداشت. بنابراین خودروسازان تنها باید همان 63 استانداردی را که تا اول تیرماه ملزم به رعایت آن بودند را در دستور کار قرار می‌دادند.

حال در شرایطی که سازمان استاندارد یکسال با خودروسازان همراهی کرده است به نظر می‌رسد بار دیگر اجرای استانداردهای مدنظر خود را از ابتدای دی سال جاری از خودروسازان طلب کند. هر چند با توجه به پیشنهاد وزارت صمت در ارتباط با حفظ تمامی خودروهای موجود و حذف برخی از مدل‌ها عملا فشار چندانی از این ناحیه متوجه شرکت‌های خودروساز و همچنین آمار تولید آنها نخواهد شد.
  راه میان‌بر

پیشنهاد وزارت صمت درباره اجرای استانداردهای 85گانه قرار است به شورای عالی استاندارد برده شود، پیشنهادی که ظاهرا به حذف دو مدل از دو خودروی قدیمی کشور منجر خواهد شد. در این زمینه از حسن کریمی‌سنجری، کارشناس خودرو پرسیدیم که بهترین مسیر برای رضایتمندی خودروسازان و سازمان ملی استاندارد در راستای اجرای استانداردهای 85گانه چیست؟وی پاسخ داد که با توجه به شرایط حاکم بر زنجیره خودروسازی به صلاح نیست که محصولی از سبد شرکت‌های خودروساز حذف شود. این کارشناس ادامه می‌دهد سازمان ملی استاندارد می‌تواند با همکاری وزارت صمت و خودروسازان جلوی تولید برخی تیپ‌ها را بگیرد و همچنان اجازه دهد تولید تمامی مدل‌ها ادامه پیدا کند زیرا وضعیت تنوع درسبد محصولات خودروسازان چندان مساعد نیست.وی معتقد است راه میان‌بری که سازمان ملی استاندارد می‌تواند در شرایط فعلی برگزیند، این است که کف استانداردها را همان 63 استانداردی قرار دهد که خودروسازان موظف بودند در تیرماه سال گذشته عملیاتی کنند و برای آن بخش از استانداردها که قرار بود تا دی‌ماه سال گذشته رعایت شوند از خودروسازان برنامه بخواهد.کریمی سنجری معتقد است در برنامه درخواستی از شرکت‌های خودروساز باید ابتدا مسائل ایمنی مورد توجه قرار گیرد. این کارشناس با اشاره به اینکه پراید و پژو 405 در صدر خودروهایی قرار دارند که شرایط پاس کردن استانداردها را ندارند، می‌گوید:  حذف هر یک از این محصول‌ها شرایط بازار را نیز تحت تاثیر قرار داده و بیش از پیش به مصرف‌کنندگان فشار می‌آورد. این مساله در ارتباط با پراید که کف قیمتی را در بازار به خود اختصاص داده بیش از پیش مشهود است.

 

 

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۵ + ۱۰
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۸/۹/۱۴ - ۱۷:۰۴
خودروهای آلمانی در بازار تهران چند؟ +جدول
خودرونگاران_آنچه در زیر می‌آید قیمت روز انواع خودروهای آلمانی در سطح بازار پایتخت طی آذر ماه۹۸ است که ممکن است تا ۵ درصد در مناطق مختلف تهران دارای نوسان باشد.
۱۳۹۸/۹/۱۴ - ۱۷:۰۱
قیمت خودرو نیسان در بازار تهران +جدول
خودرونگاران_آنچه در زیر می‌آید قیمت روز انواع خودرو نیسان در سطح بازار پایتخت طی آذر ماه ۹۸ است که ممکن است تا ۵ درصد در مناطق مختلف تهران دارای نوسان باشد.
۱۳۹۸/۹/۱۴ - ۱۶:۲۷
لیست جدیدترین قیمت محصولات سایپا در بازار آزاد
خودرونگاران_بر اساس مشاهدات میدانی بیشتر محصولات سایپا امروز (۱۴ آذر ۹۸) با افزایش نسبی در قیمت همراه است.
۱۳۹۸/۹/۱۴ - ۱۶:۲۵
قیمت جدید انواع وَن در بازار تهران +جدول
خودرونگاران_آنچه در زیر می‌آید قیمت روز انواع خودرو وَن در سطح بازار پایتخت طی آذر ماه ۹۸ است که ممکن است تا ۵ درصد در مناطق مختلف تهران دارای نوسان باشد.
۱۳۹۸/۹/۱۴ - ۱۵:۱۵
تردد بیش از ۲میلیون خودروی فرسوده در کشور
خودرونگاران_رییس انجمن صنفی مراکز اسقاط از تردد بیش از ۲میلیون خودروی فرسوده در کشور خبر داد و گفت: اسقاط خودرو‌های فرسوده به رغم اینکه زیر نظر ۴متولی قوی قرار دارد، همچنان بلاتکلیف است.
۱۳۹۸/۹/۱۴ - ۱۵:۰۲
خودروهای‌ خارجی دست‌دوم چند؟ +جدول
خودرونگاران_آنچه در زیر می‌آید قیمت روز انواع خودروهای خارجی دست دوم در سطح بازار تهران طی آذر ۹۸ است؛ لازم به توضیح است؛ سواری‌های زیر ممکن است به دلایل مختلف از جمله تصادف و وجود لکه رنگ و یا فروش ف...
۱۳۹۸/۹/۱۴ - ۱۴:۵۸
دفاع رهبری از دولت در موضوع بنزین در تاریخ می‌ماند
خودرونگاران_کارشناس اقتصادی با اشاره به دفاع رهبر انقلاب از تصمیم سران قوا درباره نرخ بنزین، گفت: دفاع رهبری از دولت در تاریخ می‌ماند؛ این اقدام یکی از فرازهای ۳۰ ساله رهبری ایشان بود که در موقعیتی خط...
۱۳۹۸/۹/۱۴ - ۱۴:۳۹
رئیس قوه قضاییه: من گفتم موضوع طرح افزایش قیمت بنزین ربطی به جلسه سران ندارد
خودرونگاران_ رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه هاضمه نظام فساد نمی پذیرد، یک حقیقت است، گفت: با تمام سختی که امروز دشمن برای ما ایجاد کرده و بایکوت خبری، حق جای خودش را باز خواهد کرد.
۱۳۹۸/۹/۱۴ - ۱۳:۵۱
خودروسازان بزرگ ۸۰ هزار نفر را اخراج می‌کنند!
خودرونگاران_ تنها آئودی و دایملر از برنامه خود برای اخراج ۲۰ هزار نفر خبر دادند.
۱۳۹۸/۹/۱۴ - ۱۲:۲۹
احتمال باز شدن یک لاین زیرگذر گیشا در پیک ترافیک
خودرونگاران_معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران از افتتاح زیرگذر استاد معین در دهه فجر و افتتاح زیرگذر گیشا تا پایان سال خبر داد.
۱۳۹۸/۹/۱۴ - ۱۲:۲۲
با بزرگترین خودروسازان دنیا آشنا شوید
خودرونگاران_این گزارش به معرفی ۱۰ شرکت خودروسازی بزرگ در جهان می‌پردازد.
۱۳۹۸/۹/۱۴ - ۱۲:۱۸
نگاهی به محصول جدید نیسان " آریا "
خودرونگاران_ نیسان موتورز به تازگی خودروی مفهومی جدیدی را تحت عنوان نیسان آریا معرفی کرده که گفته می‌شود دو سال آینده تولید و روانه بازارهای جهانی خواهد شد.
۱۳۹۸/۹/۱۴ - ۱۲:۱۴
قیمت روز خودرو در ۱۴ آذر
خودرونگاران_ قیمت خودرو (پنجشنبه ۱۴ آذر ۹۸) در بازار آزاد نسبت به روز گذشته با افزایش متوسط یک میلیون تومانی همراه است.
۱۳۹۸/۹/۹ - ۱۱:۲۸
نقدینگی؛ چالش بزرگ صنعت خودرو
خودرونگاران - یکی از مهم‌ترین صنایع کشور صنعت خودروسازی است. حدود ۲ میلیون نفر مستقیم و غیرمستقیم در مشاغل مربوط به صنعت خودرو در کشور فعال‌اند.
۱۳۹۸/۹/۹ - ۱۶:۵۰
صنعت خودرو بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی نیاز دارد
خودرونگاران - وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: خوشبختانه طبق گزارش ارائه شده روند تولید در صنعت خودرو در حال رشد است و علاوه بر تکمیل خودروهای کف پارکینگ‌ها خودروهای تولیدی روز نیز به طور مستقیم تحویل مش...
۱۳۹۸/۹/۸ - ۱۶:۰۳
خودروهای ناقص این شرکت تا دی ماه صفر می‌شود
خودرونگاران - تجاری سازی محصولات از روزانه ۱۱۹۰ دستگاه درهفته آخر مرداد ماه به ۱۵۴۰ دستگاه در هفته اول آبان ماه رسیده که این روند افزایشی تولید ادامه خواهد داشت.
۱۳۹۸/۹/۹ - ۱۶:۱۶
کدام خودرو بهترین خودروی سال دانمارک شد؟
خودرونگاران - تسلا مدل ۳ با اختصاص عنوان بهترین خودروی سال ۲۰۱۹ در دانمارک، موفق شده نخستین خودروی آمریکایی باشد که این جایزه را کسب کرده است.
۱۳۹۸/۹/۹ - ۱۵:۳۳
عدم مراجعه ۷ میلیون خودرو به مراکز معاینه فنی
خودرونگاران - مدیرعامل سازمان اتحادیه حمل و نقل همگانی کشور گفت: حدود ۷ میلیون خودرو در سراسر کشور که واجد معاینه فنی هستند هنوز به این مراکز مراجعه نکرده‌اند.
۱۳۹۸/۹/۹ - ۰۹:۴۶
آینده قیمت خودروهای داخلی و وارداتی تا آخر ۹۸
خودرونگاران - یک کارشناس خودرو گفت: با توجه به تغییر نرخ بنزین اوضاع بازار خودرو تغییر کرده و به طور کلی در بلند مدت قیمت‌ها بالا می‌رود.
۱۳۹۸/۹/۱۰ - ۱۶:۲۲
تولید ایران خودرو تبریز از ۲۱۱ هزار دستگاه گذشت
خودرونگاران_مدیرعامل ایران خودرو تبریز گفت: تولیدات این گروه صنعتی در پایان آبان‌ماه امسال به عدد ۲۱۱ هزار و ۸۱۷ دستگاه خودرو رسید.
۱۳۹۸/۹/۷ - ۱۵:۴۴
تولید روزانه ۲هزار دستگاه خودروی بدون کسری در ایران‌خودرو تضمین شد
خودرونگاران - به منظور تحقق هدف تامین و تولید روزانه ۲ هزار دستگاه خودروی بدون کسری،‌ میثاق نامه‌ای میان مدیرعامل ایران خودرو و پیشکسوتان زنجیره ساخت و تامین امضاء شد.
۱۳۹۸/۹/۱۰ - ۱۱:۱۵
از بوتیک و تیونینگ تا خودروهای کلاسیک
خودرونگاران - در شرايط جديد خودرويي كشور قطعا برندي موفق است كه بتواند با توجه به اين شرايط خدمات متفاوتي ارائه كرده و مشتريان خود را حفظ كند.
۱۳۹۸/۹/۱۲ - ۱۴:۵۴
واردات خودروهای هیبریدی چقدر جدی است؟
خودرونگاران_ یک نماینده مجلس می‌گوید: در لایحه هوای پاک که قبلا مجلس تصویب کرده بود گفته شده باید موانع واردات خودروهای هیبریدی مرتفع شود اما به نظر می‌رسد بحث کیفیت هوا در اولویت نیست.
۱۳۹۸/۹/۷ - ۱۳:۰۶
مالیات بر خرید خودرو در راه است؟
خودرونگاران - عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در کمیسیون صنایع و معادن مطرح شده که باید قانونی گذاشته شود که هر کسی فقط یک بار در سال خودرو ثبت نام کند و کسانی که خودرو بیشتری ثبت نام ک...
۱۳۹۸/۹/۱۰ - ۱۱:۵۰
ثبات قیمت‌ها در بازار لوازم یدکی خودرو و خدمات تعمیرگاهی
خودرونگاران_هرچند از زمان اعمال سهمیه‌بندی بنزین و افزایش قیمت آن، برخی مخاطبان ایرنا در تماس‌های تلفنی از افزایش یافتن قیمت لوازم یدکی خودروها و نرخ خدمات تعمیرگاهی لب به شکایت گشودند، اما اعضای اتحا...
۱۳۹۸/۹/۷ - ۱۱:۳۶
نقش خودروسازان در تبدیل کارگاهی خودرو
خودرونگاران - طی هفته جاری بسیاری از اخبار خودرویی کشور تحت تاثیر اصلاح قیمت بنزین بود. اما آنچه بیش از دیگر اخبار، مورد توجه قرار گرفت تشویق دولت به دوگانه‌سوز کردن خودروهای بنزین‌سوز بود.