امروز: دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۸/۷/۲۱ - ۰۹:۴۶
شناسه خبر: ۴۶۵۲۱۰
 
بازوی پژوهشی مجلس بررسی کرد
هزینه فایده نصب فیلتر دوده در خودروهای سنگین
خودرونگاران - درخواست یکی از شرکت‌های تجاری‌ساز برای معافیت نصب فیلتر دوده روی تولیدات آن شرکت تا زمان رفع تحریم‌ها، هنوز با انتقاداتی همراه است. این درخواست در شرایطی با واکنش بسیاری از فعالان زیست‌محیطی مواجه شد که خودروسازان نیز برای درستی ادعای خود در بی‌فایده بودن نصب فیلتر، دلایل متعددی ارائه کردند. از جمله هزینه گزاف نصب فیلتر دوده آن هم در شرایط تحریم، بی‌کیفیت بودن گازوئیل مصرفی و در نهایت لزوم استفاده از فیلتر دوده در موتورهایی که به لحاظ ساختاری اصلاح و بهبود یافته هستند.

به گزارش خودرونگاران  به نقل از دنیای اقتصاد ، تولید‌کننده خودروهای تجاری که درخواست خود را به معاون اول رئیس‌جمهوری ارائه کرد مدعی بود که لزوم نصب فیلتر در شرکت متبوعش آن هم در شرایط تحریم مانع از تداوم تولید چند محصول این شرکت شده و در نهایت نیز خواستار حذف فیلتر شده بود. در پی این درخواست اسحاق جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری نیز نامه مدیرعامل این شرکت تولید‌کننده خودروهای سنگین را به وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حفاظت محیط‌زیست ارجاع داد. جهانگیری اما بعد از سروصدای فعالان زیست‌محیطی نامه دیگری منتشر کرد و مدعی شد که اصل بر استفاده از فیلتر دوده است ولی نسبت به محدودیت‌های ناشی از تحریم هم نباید بی‌تفاوت بود. هر چند با توجه به مخالفت سازمان حفاظت از محیط زیست به نظر می‌رسد که حذف فیلتر دوده از برخی خودروهای سنگین منتفی شده اما در این راستا روز گذشته مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گزارشی در این زمینه منتشر کرد. گزارشی که در نهایت بر لزوم  نصب فیلتر دوده در راستای کاهش آلودگی هوا تاکیدی دوباره دارد.
  الزام به استفاده از فیلتر دوده

آنچه مشخص است نصب فیلتر دوده در خودروها سال‌ها با مقاومت خودروسازان همراه بوده است.تولید‌کنندگان خودرو در کشور برای مخالفت خود دلایلی را نیز مطرح می‌کردند که مهم‌ترین آن به بی‌کیفیت بودن  گازوئیل در کشور مربوط بود. آنها تاکید داشتند که مزیت فیلتر دوده زمانی خود را نشان می‌دهد که گازوئیل مصرفی از سطح استاندارد قابل‌توجهی برخوردار باشد. به‌عنوان مثال در گازوئیل با استاندارد یورو 4 سطح گوگرد باید زیر 50ppm باشد در حالی‌که وجود گوگرد در گازوئیل مصرفی در کشور چند برابر بیش از حد مجاز است. اشکال دیگر خودروسازان به هزینه بالای فیلتر دوده مربوط می‌شد با این حال با توجه به لزوم حل معضل آلودگی هوای کلان‌شهرها و همچنین تجربیات موفق سایر کشورها در استفاده از تکنولوژی فیلتر جاذب دوده، لزوم استفاده از این تکنولوژی در اسناد بالادستی ملی قید و مورد تاکید قرار گرفت. به این ترتیب علاوه بر مصوبات دولت در سال‌های 1393و 1395، براساس آیین‌نامه‌های ماده (2) و ماده (8) قانون هوای پاک، استفاده از فیلتر دوده برای خودروهای دیزلی از ابتدای سال 139٦ الزامی شد.در این راستا مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی با عنوان «هزینه فایده نصب فیلتر دوده با تاکید به اسناد بالادستی» به تجربه استفاده از این فیلتر در ایران و در دیگر کشورها پرداخته و همچنین دغدغه خودروسازان را در این زمینه مورد بررسی قرارداده است. در ابتدای این گزارش مزایای استفاده از فیلتر تشریح و تاکید شده که فیلتر جاذب ذرات معلق، تنها ابزاری است که می‌تواند به‌طور موثر ذرات سرطانی بسیار کوچک را از موتورهای احتراقی حذف کند و در کاهش جرم و تعداد ذرات تا 90درصد اثرگذار باشد. همچنین این قطعه هیدروکربن‌های نسوخته را جذب می‌کند و حتی در جذب مونواکسیدکربن تا حد قابل‌توجهی اثرگذار است. گزارش مرکز پژوهش‌ها همچنین در پاسخ به هزینه بالای نصب فیلتر، تاکید کرده که هزینه‌های مربوط به تجهیز موتورهای دیزلی به فیلتر جاذب ذرات معلق ده‌ها برابر کمتر از هزینه‌های تحمیلی ناشی از دود دیزل برآورد می‌شود، زیرا خسارت آلودگی هوا در کلان‌شهر تهران ٦/ 2 میلیارد دلار در سال است و هزینه درمان سرطان نیز چند برابر هزینه نصب فیلتر دوده. در گزارش یاد شده همچنین اشاره شده که سازمان بهداشت جهانی خودروهای دیزلی را در گروه یک مواد سرطان‌زا قرار داده است. ازسوی دیگر مطالعات هزینه فایده صورت گرفته نشان می‌دهد که با وجود قیمت اولیه نسبتا بالا، فایده استفاده از فیلتر جاذب دوده 8 تا 10 برابر هزینه خرید و راهبری آن است. بازوی پژوهشی مجلس در ادامه با تاکید بر پر فایده بودن نصب فیلتر اشاره کرده که نصب یک فیلتر دوده به‌طور معمول هزینه‌بر است اما برمبنای اصل بازگشت سرمایه براساس حفظ سلامت شهروندان، می‌تواند در کمتر از 10سال سرمایه اولیه به هزینه‌کنندگان آن بازگردانده شود و سلامت شهروندان را در برابر آلودگی هوا طی این مدت تضمین کند. در هر صورت نمی‌توان سلامتی مردم را قربانی سود و زیان اقتصادی کرد. اما نصب فیلتر دوده از چه زمانی در ایران و جهان الزامی شد؟ مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش خود فایلی به این موضوع اختصاص داده و با این مقدمه که در چند سال گذشته حل بحران آلودگی هوا در کمترین زمان ممکن، یکی از دغدغه‌های اصلی مسوولان کشور بوده است به بازتعریف چند پروژه در این زمینه پرداخته و تاکید کرده که نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که ذرات معلق تهران (به‌جز ماه‌های خرداد و تیر که منشأ طبیعی دارد) از منابع احتراقی تولید می‌شوند.در ادامه گزارش آمده است که همزمان با توجه به این مساله به موضوع کامیون‌ها و اتوبوس‌های دیزلی توجه شد. کامیون‌ها و اتوبوس‌های دیزلی به‌صورت آشکاری ذرات معلق تولید می‌کردند و مطالعات جانبی نظیر آنالیز شیمیایی ذرات، فرضیه را کاملا اثبات کرد.بر این اساس ظاهرا همزمان، سازمان بهداشت جهانی دود دیزل را جزو ترکیبات گروه اول سرطان‌زا قرار داد. بنابراین قبل از مصوبه سال 93 برای دولت به اثبات رسیده که اولا ذرات معلق معضل اصلی هوای تهران است و ثانیا دوده یا کربن سیاه بخش مهمی از این ذرات بود. علاوه بر آن خودروهای دیزلی نیز سهم جدی در تولید این ذرات سیاه داشتند.همچنین طبق استانداردهای جدید خودروهای دیزلی دنیا نیز استفاده از فیلتر را اجباری کرده بود. بر اساس گزارش مجلس با این دلایل در اواسط سال 139٦ با نصب اولین دستگاه اندازه‌گیری مستقیم کربن سیاه در شهر تهران موضوع تولید دوده خودروهای دیزلی با اندازه‌گیری مستقیم اثبات شد. از این‌رو، دولت در آن زمان تصمیم گرفت استفاده از فیلتر دوده را در خودروهای نوشماره الزامی کند.

بازوی پژوهشی مجلس در ادامه تاکید کرده که به این ترتیب در سال 1393، ضرورت نصب فیلتر دوده روی خودروهای دیزلی به‌عنوان راهکاری موثر برای کاهش ذرات معلق خروجی از خودروهای دیزلی به تصویب دولت رسید و از آن پس شماره‌گذاری خودروهای دیزلی بدون فیلتر دوده ممنوع اعلام شد. در این گزارش اما اشاره شده که هرچند تمام معضلات ناشی از خودروهای دیزلی با این مصوبه حل نشد، زیرا جدا از خودروهای نو، مشکل اصلی در کلان‌شهرها، خودروهای دیزلی درحال تردد به ویژه خودروهای متعلق به ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر بود؛ ازاین رو مطابق آیین‌نامه‌های (2) و (8) قانون هوای پاک، استفاده از فیلتر دوده در خودروهای نو و دیزلی درحال تردد به ویژه ناوگان حمل‌ونقل عمومی نیز الزامی شد. در نهایت اینکه از پاییز 1394 نصب فیلتر دوده روی خودروهای دیزلی نو اجباری شد، اما خودروسازان یک سال وقت گرفتند تا کارهای تحقیقی و توسعه‌ای لازم را انجام دهند و بالاخره استفاده از فیلتر دوده برای خودروهای دیزلی از ابتدای سال 139٦ الزامی شد.
  تجربه جهانی

اما بازوی پژوهشی مجلس تجربه جهانی استفاده از نصب فیلتر دوده در خودروهای دیزلی را نیز در گزارش خود مورد تاکید قرار داده است. در گزارش مزبور در این مورد اشاره شده که علاوه بر کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی، کشورهای آسیایی مانند کره‌جنوبی و ژاپن و همچنین کشورهای آمریکای جنوبی مانند شیلی نیز تجربه‌های موفقی درخصوص کاهش چشمگیر آلایندگی ذرات معلق با استفاده از تکنولوژی فیلتر جاذب دوده داشته‌اند.به‌عنوان مثال کره‌جنوبی با اجرای برنامه‌ای جامع اعم از اسقاط، تغییر سوخت مصرفی از دیزل به گاز طبیعی و همچنین نصب فیلتر جاذب دوده روی خودروهای دیزلی توانسته است ظرف مدت 10 سال غلظت ذرات معلق کلان‌شهرهای خود را تا 25 درصد کاهش دهد. در این گزارش از ژاپن نیز به‌عنوان تجربه موفقی در نصب فیلتر دوده یاد شده است. در ادامه این گزارش آمده است که ژاپن نیز پس از موفقیت در اجرای برنامه کاهش آلودگی هوای این شهر، بر اجرای همزمان نوسازی ناوگان دیزلی و بهسازی آلایندگی خودروهای دیزلی با استفاده از فیلتر جاذب تاکید دارد. همچنین ورود خودرو دیزلی بدون فیلتر به بسیاری مناطق LEZ اروپایی ممنوع است. همچنین کشورهای پیشرو همگی مساله ذرات دیزل را با فیلتر حل کرده‌اند، به‌طوری‌که اتحادیه اروپا به دلیل ضعف استانداردهای قبلی یورو استاندارد یورو ٦ را اجباری کرده است که نصب فیلتر جزو ضروریات آن است.
  دلایل مقاومت در برابر  نصب فیلتر دوده

همان‌طور که در ابتدای گزارش عنوان شد نصب فیلتر دوده روی خودروهای دیزلی سال‌ها با مقاومت خودروسازان همراه بوده است. در این زمینه تولید‌کنندگان دلایلی را برای مقاومت خود عنوان کرده‌اند. مخالفان نصب فیلتر دوده مدعی‌اند که موتور نباید دارای روغن‌سوزی باشد و عدد دود باید حداکثر 2 باشد.دوم اینکه به دلیل انجام فرآیند احیا (سوختن دوده در فیلتر) سوخت باید عاری از گوگرد باشد. همچنین دمای اگزوز از حد مشخصی بالاتر باشد تا فرآیند احیا انجام شود. یکی دیگر از این الزامات این است که خاکستر موجود در روغن موتور کم باشد. مخالفان همچنین مدعی هستند که امکان ایجاد اشکالاتی نیز پس از نصب فیلتر وجود دارد، وجود همین اشکالات باعث می‌شود که تقریبا در هیچ جای دنیا راهبران ناوگان حمل ونقل عمومی علاقه‌ای به استفاده از فیلتر در خودروهای خود نداشته باشند و در برابر اجرای این نوع پروژه‌ها مقاومت کنند. همچنین نصب فیلتر روی خودرو باعث می‌شود تعمیر و نگهداری پیشگیرانه و به موقع خودرو حائز اهمیت شود و علاوه بر نگهداری درست و صحیح و اصولی خودرو، نگهداری از فیلتر نیز به مشکلات قبلی اضافه شود. در ادامه گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس همچنین به قیمت فیلتر دوده نیز اشاره شده، موضوعی که این روزها سوژه یک شرکت خودروساز شده و آن را بهانه عدم نصب فیلتر قرار داده است. در گزارش مرکز پژوهش‌‌ها اما در این مورد آمده است که قیمت فیلتر به اندازه موتور بستگی داشته و برای محدوده توان 300-200 کیلووات خودرو دیزلی (مثلا اتوبوس‌های شهری) بین 4هزار یورو تا 6هزار یورو برآورد می‌شود. همچنین قیمت این فیلتر برای خودروساز و در خرید به تعداد زیاد بسیار کمتر و حدود 2هزار یورو است. این قیمت فیلتر و تجهیزات جانبی آن است و هزینه‌های جداگانه‌ای برای نصب، بهره‌برداری و تعمیر و نگهداری باید درنظر گرفت. هزینه فایده نصب فیلتر از منظر سلامتی در کشورهای دیگر بین یک به 10 تا یک به 15 برآورد شده است، اما در مقایسه با نوسازی ناوگان دیزل، هزینه نصب فیلتر بسیار ناچیز و کاملا به صرفه محسوب می‌شود.
  پاسخی بر ادعاها

بازوی پژوهشی مجلس در نهایت با پاسخ به ادعاهایی که خودروسازان درباره عدم نصب فیلتر دوده عنوان می‌کنند گزارش خود را به پایان رسانده است. به‌طوری‌که در ادامه این گزارش آمده است که این ادعا که سوخت همه جایگاه‌های عرضه در کشور بی‌کیفیت است، صحت ندارد و وزارت نفت در سال‌های اخیر اقدامات زیادی را برای کاهش گوگرد موجود در سوخت انجام داده است. تجربه نصب فیلتر دوده روی اتوبوس‌ها نشان می‌دهد که این تصمیم درست و موفقیت‌آمیز بوده و نباید کیفیت سوخت را بهانه امتناع از اجرای قانون قرار دهیم. در ادامه گزارش آمده است که به نظر می‌رسد عدم پیگیری و جدیت در اجرای الزامات مرتبط با نصب فیلتر دوده روی خودروهای دیزلی مهم‌ترین دلیل عدم رغبت شرکت‌های داخلی دانش‌محور به سرمایه‌گذاری و تولید انبوه این قطعه است.به این ترتیب در این گزارش توصیه شده که پس از بررسی اسناد، نحوه اجرای مصوبه 1393 و 1395 هیات وزیران و قانون هوای پاک برای همه خودروهای دیزلی درحال تردد در شهر اعم از ناوگان عمومی و خصوصی به‌صورت یک بسته سیاست‌گذاری با عناصر تشویقی و تنبیهی به همراه اعتبار مالی مورد نیاز، سازوکار اجرایی، سازوکار نظارتی و سایر الزامات براساس تجارب جهانی تدوین و اجرایی شود.

ارسال به شبکه های اجتماعی
کلید واژه های مطلب:
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۱۳ + ۱۳
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۹/۵/۲۰ - ۱۷:۱۵
امکان استفاده از ارز بازگشت از صادرات برای واردات کامیون دست دوم
خودرونگاران - مشاور نوسازی ناوگان رئیس سازمان راهداری از موافقت رئیس کل بانک مرکزی با استفاده از ارز بازگشت از صادرات برای واردات کامیون های دست دوم اروپایی خبر داد.
۱۳۹۹/۵/۲۰ - ۱۶:۰۷
تجاری سازی ۳۵ هزار دستگاه خودرو در تعطیلات تابستانی ایران خودرو
خودرونگاران - مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، گفت: با حمایت وزارت صمت، گمرک و همکاری زنجیره تامین در هفته آینده هم زمان با تعطیلات تابستانی این خودرو ساز ، تکمیل و تجاری سازی ۳۵ هزار دستگاه از خودرو ...
۱۳۹۹/۵/۲۰ - ۱۶:۰۵
انتقال برق خودرو جایگزین هزینه پارکینگ شد
خودرونگاران - نیسان در شهر یوکوهاما نمایشگاهی برگزار کرده که بازدیدکنندگان با انتقال برق خودروهایشان به ساختمان آن می توانند هزینه پارکینگ را بپردازند.
۱۳۹۹/۵/۲۰ - ۱۵:۰۲
ریش و قیچی قیمت خودرو در دستان خودروسازها
خودرونگاران - قرار است قیمت خودرو هر سه ماه یکبار تغییر کند، آن هم بر اساس افزایش قیمت مواد اولیه، اما آیا شاهد افزایش قیمت مواد اولیه خواهیم بود؟
۱۳۹۹/۵/۲۰ - ۱۴:۵۷
تعطیلی واحدهای تولیدی خودروهای سنگین در پی عدم انعقاد قرارداد از سوی مصرف کنندگان داخلی
خودرونگاران - رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس ضمن تاکید براینکه هدف کمیسیون متبوعش برچیدن واردات ضد منافع ملی است، می گوید عدم انعقاد قرارداد، موجب تعطیلی واحدهای تولید خودروهای سنگین شده است.
۱۳۹۹/۵/۲۰ - ۱۴:۴۹
افزایش بیش از ۲۰ درصدی تولید انواع خودرو در ۴ ماهه امسال
خودرونگاران - مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت بیان کرد: در بازه زمانی ۴ ماهه ابتدای امسال تا پایان تیرماه، ۳۲۳ هزار و ۶۶۳ دستگاه انواع خودرو تولید شد که با احتساب ۲۶۸ هزار و ۹۶۶ دستگاه خودروی تولیدی...
۱۳۹۹/۵/۲۰ - ۱۴:۲۱
تقاضای جمعی از نمایندگان برای تحقیق و تفحص از خودروسازان
خودرونگاران - نماینده مردم سپیدان در مجلس شورای اسلامی از تقاضای جمعی از نمایندگان برای تحقیق و تفحص از خودروسازان خبر داد و گفت که نحوه‌ی قیمت‌گذاری توزیع و کیفیت از محورهای این تحقیق و تفحص است.
۱۳۹۹/۵/۲۰ - ۱۴:۰۹
جزئیات طرح مجلس برای تغییر در شیوه سهیمه بندی بنزین
خودرونگاران -طبق اعلام رئیس کل بیمه مرکزی کسانی که بیمه درمان تکمیلی دارند در صورت ابتلا به کرونا می توانند هزینه‌های پزشکی خود را دریافت کنند.
۱۳۹۹/۵/۲۰ - ۱۴:۰۰
نسل جدید GTR (کد R۳۶) نیسان برای لمانز
خودرونگاران| نیسان اعلام کرد نسل بعدی جی تی ار (کد36) سال 2023 معرفی خواهد شد .
۱۳۹۹/۵/۲۰ - ۱۳:۱۸
اما و اگرهاي جديد S63 اي ام جي بنز
خودرونگاران - در حالي كه خبرهاي قبلي از قدرتنمايي خاص مرسدس بنز صحبت كرده بود به تازگي مديران مرسدس بنز گفته اند که اس 63 ای ام جی تنها با ایجاد یک مدل پلاگين هایبرید مي تواند 800 اسب بخار قدرت داشته...
۱۳۹۹/۵/۲۰ - ۱۳:۱۴
دگردیسی نیسان برای برترین شدن در لمانز
خودرونگاران - نیسان اعلام کرد که نسل بعدی جی تی آر (کدار 36) سال 2023 معرفی خواهد شد و از سیستم کرس مشابه سیستمی که در خودروهای لمانز دیده شده استفاده خواهد کرد .
۱۳۹۹/۵/۲۰ - ۱۲:۵۱
رشد ۲۳ درصدی تولید تایر خودرو در چهار ماهه امسال
خودرونگاران - بررسی آمار تولیدات کارخانجات تایرسازی حاکی از تولید ۸۴ هزار و ۱۲۴ تن انواع تایر از ابتدای امسال تا پایان تیرماه و رشد ۲۳ درصدی آن در مقایسه با مدت مشابه پارسال است.
۱۳۹۹/۵/۲۰ - ۱۲:۳۹
کاهش ارزبری 153 میلیون یورویی از مسیر داخلی سازی تولید تا انتهای امسال
خودرونگاران - مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، با اشاره به برنامه های امسال این خودروساز در راستای نهضت ساخت داخل، گفت: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته، با کمک مهندسان و کارگران شریف ایرانی، تا انتهای ...
۱۳۹۹/۵/۱۳ - ۱۴:۱۰
ارزش بازار ایران خودرو از مرسدس بنز بیشتر است؟
خودرونگاران - در چند روز گذشته محتوایی در شبکه‌های مجازی دست‌به‌دست می‌شود که ارزش بازار ایران‌خودرو را بالاتر از شرکت‌هایی چون بی‌ام‌و و مرسدس‌بنز عنوان می‌کند؛ اما این ادعا تا چه حد صحیح است؟
۱۳۹۹/۵/۱۹ - ۱۱:۰۵
ابرواردكنندگان خودرو پشت ميز محاكمه
خودرونگاران - نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات ابر واردکننده خودرو خارجی در شعبه دوم دادگاه ویژه جرایم اقتصادی و به ریاست قاضی زرگر آغاز شد.
۱۳۹۹/۵/۱۴ - ۱۳:۰۹
شهرام فداکار جانشین عادل پیرمحمدی شد
خودرونگاران - هیات مدیره شرکت ساپکو در جلسه ای شهرام فداکار را به عنوان جایگزین عادل پیر محمدی به عنوان مدیرعامل ساپکو منصوب کرد.
۱۳۹۹/۵/۱۴ - ۰۹:۵۰
اقدامات خودرویی وزیر پیشنهادی به مجلس
خودرونگاران - روز گذشته برخی اخبار از معرفی حسین مدرس خیابانی به‌عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت به مجلس حکایت داشت.
۱۳۹۹/۵/۱۵ - ۱۱:۰۴
سه مدل پراید و یک مدل پژو ۴۰۵ از رده خارج شدند
خودرونگاران - رییس پلیس راهور ناجا از رده خارج شدن سه مدل خودروی پراید و یک مدل از خودرو پژو ۴۰۵ خبر داد و گفت: خودروهای فاقد استاندارد یورو۵ شماره‌گذاری نمی‌شوند.
۱۳۹۹/۵/۱۵ - ۱۰:۵۲
لاستیک خودرو مشمول قوانین تعزیری است
خودرونگاران - مدیرکل نظارت برکالاهای غیر فلزی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گفت: انواع لاستیک خودرو اعم از سنگین و سبک در زمره کالاهای اولویت دار و مشمول قوانین تعزیری شامل احتکار، گرانف...
۱۳۹۹/۵/۱۲ - ۱۴:۵۴
فروش سهام راهکار نجات خودروسازان
خودرونگاران - یک‌ کارشناس اقتصادی، فروش سهام خودروسازان را اساسی‌ترین راهکار برون‌رفت این صنعت از مشکلات فعلی دانست و گفت: بازار خودرو خیلی زود‌تر از پیش‌بینی‌ها دچار رکود تورمی شده است.
۱۳۹۹/۵/۱۳ - ۱۵:۲۰
راهکار ساماندهی آشفته بازار خودرو چیست؟
خودرونگاران - رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان گفت: بسیاری از کالاها از جمله خودرو و مواد اولیه مود نیاز خودروسازان و قطعه‌سازان از جمله فولاد، محصولات پتروشیمی، مس، آلومینیوم و غیره و حت...
۱۳۹۹/۵/۱۴ - ۱۲:۳۵
روند صعودی قیمت ها در بازار خودرو
نقدینه -این روزها افزایش قیمت ها در حالی همچنان ادامه دارد که معاملات خودرو در بازار به صفر رسیده و کمتر خریدار و فروشنده ای حاضر به معامله هستند.
۱۳۹۹/۵/۱۳ - ۱۳:۰۴
تولید خودروها افزایشی شد
خودرونگاران - طبق آمار اعلام شده توسط وزارت صمت در سه ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۹ نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۷، رشد تولید در انواع خودروها دیده می‌شود و در میان آمارها تنها تولید اتوبوس، مینی‌بوس و ون که در م...
۱۳۹۹/۵/۱۵ - ۱۵:۲۶
T.50 ابرخودرو گوردون موری +گزارش تصویری
خودرونگاران - بازار رونمایی از خودروهای خاص گرم است و روز گذشته گوردون موری از ابرخوردو خود با نام T.50 رونمایی کرده است که می تواند در تیم خودروهای سرعتی گوی سبقت را از رقبا بدزدد.
۱۳۹۹/۵/۱۳ - ۱۴:۴۰
فروش خودرو‌های فاقد استاندارد یورو ۵ ممنوع است
خودرونگاران - معاون فنی و مهندسی پلیس راهور ناجا گفت: براساس قانون هوای پاک خودرو‌های غیردیزلی از ابتدای امسال باید یورو ۵ باشند و برابر ماده ۴ قانون هوای پاک پیش‌فروش و فروش خودرو‌هایی که مجوز و تأیی...
۱۳۹۹/۵/۱۵ - ۱۲:۵۰
حمل و نقل بی کلاه از وام کرونایی
خودرونگاران - با وجود تصویب و ابلاغ تسهیلات حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومانی ستاد مقابله با کرونا برای بخش‌های مختلف حمل و نقل ، هنوز این تسهیلات پرداخت نشده و در پیچ و خم بانک‌ها گیر کرده است.