امروز: جمعه ۲۴ آیان ۱۳۹۸ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۸/۷/۲۱ - ۰۹:۴۶
شناسه خبر: ۴۶۵۲۱۰
 
بازوی پژوهشی مجلس بررسی کرد
هزینه فایده نصب فیلتر دوده در خودروهای سنگین
خودرونگاران - درخواست یکی از شرکت‌های تجاری‌ساز برای معافیت نصب فیلتر دوده روی تولیدات آن شرکت تا زمان رفع تحریم‌ها، هنوز با انتقاداتی همراه است. این درخواست در شرایطی با واکنش بسیاری از فعالان زیست‌محیطی مواجه شد که خودروسازان نیز برای درستی ادعای خود در بی‌فایده بودن نصب فیلتر، دلایل متعددی ارائه کردند. از جمله هزینه گزاف نصب فیلتر دوده آن هم در شرایط تحریم، بی‌کیفیت بودن گازوئیل مصرفی و در نهایت لزوم استفاده از فیلتر دوده در موتورهایی که به لحاظ ساختاری اصلاح و بهبود یافته هستند.

به گزارش خودرونگاران  به نقل از دنیای اقتصاد ، تولید‌کننده خودروهای تجاری که درخواست خود را به معاون اول رئیس‌جمهوری ارائه کرد مدعی بود که لزوم نصب فیلتر در شرکت متبوعش آن هم در شرایط تحریم مانع از تداوم تولید چند محصول این شرکت شده و در نهایت نیز خواستار حذف فیلتر شده بود. در پی این درخواست اسحاق جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری نیز نامه مدیرعامل این شرکت تولید‌کننده خودروهای سنگین را به وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حفاظت محیط‌زیست ارجاع داد. جهانگیری اما بعد از سروصدای فعالان زیست‌محیطی نامه دیگری منتشر کرد و مدعی شد که اصل بر استفاده از فیلتر دوده است ولی نسبت به محدودیت‌های ناشی از تحریم هم نباید بی‌تفاوت بود. هر چند با توجه به مخالفت سازمان حفاظت از محیط زیست به نظر می‌رسد که حذف فیلتر دوده از برخی خودروهای سنگین منتفی شده اما در این راستا روز گذشته مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گزارشی در این زمینه منتشر کرد. گزارشی که در نهایت بر لزوم  نصب فیلتر دوده در راستای کاهش آلودگی هوا تاکیدی دوباره دارد.
  الزام به استفاده از فیلتر دوده

آنچه مشخص است نصب فیلتر دوده در خودروها سال‌ها با مقاومت خودروسازان همراه بوده است.تولید‌کنندگان خودرو در کشور برای مخالفت خود دلایلی را نیز مطرح می‌کردند که مهم‌ترین آن به بی‌کیفیت بودن  گازوئیل در کشور مربوط بود. آنها تاکید داشتند که مزیت فیلتر دوده زمانی خود را نشان می‌دهد که گازوئیل مصرفی از سطح استاندارد قابل‌توجهی برخوردار باشد. به‌عنوان مثال در گازوئیل با استاندارد یورو 4 سطح گوگرد باید زیر 50ppm باشد در حالی‌که وجود گوگرد در گازوئیل مصرفی در کشور چند برابر بیش از حد مجاز است. اشکال دیگر خودروسازان به هزینه بالای فیلتر دوده مربوط می‌شد با این حال با توجه به لزوم حل معضل آلودگی هوای کلان‌شهرها و همچنین تجربیات موفق سایر کشورها در استفاده از تکنولوژی فیلتر جاذب دوده، لزوم استفاده از این تکنولوژی در اسناد بالادستی ملی قید و مورد تاکید قرار گرفت. به این ترتیب علاوه بر مصوبات دولت در سال‌های 1393و 1395، براساس آیین‌نامه‌های ماده (2) و ماده (8) قانون هوای پاک، استفاده از فیلتر دوده برای خودروهای دیزلی از ابتدای سال 139٦ الزامی شد.در این راستا مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی با عنوان «هزینه فایده نصب فیلتر دوده با تاکید به اسناد بالادستی» به تجربه استفاده از این فیلتر در ایران و در دیگر کشورها پرداخته و همچنین دغدغه خودروسازان را در این زمینه مورد بررسی قرارداده است. در ابتدای این گزارش مزایای استفاده از فیلتر تشریح و تاکید شده که فیلتر جاذب ذرات معلق، تنها ابزاری است که می‌تواند به‌طور موثر ذرات سرطانی بسیار کوچک را از موتورهای احتراقی حذف کند و در کاهش جرم و تعداد ذرات تا 90درصد اثرگذار باشد. همچنین این قطعه هیدروکربن‌های نسوخته را جذب می‌کند و حتی در جذب مونواکسیدکربن تا حد قابل‌توجهی اثرگذار است. گزارش مرکز پژوهش‌ها همچنین در پاسخ به هزینه بالای نصب فیلتر، تاکید کرده که هزینه‌های مربوط به تجهیز موتورهای دیزلی به فیلتر جاذب ذرات معلق ده‌ها برابر کمتر از هزینه‌های تحمیلی ناشی از دود دیزل برآورد می‌شود، زیرا خسارت آلودگی هوا در کلان‌شهر تهران ٦/ 2 میلیارد دلار در سال است و هزینه درمان سرطان نیز چند برابر هزینه نصب فیلتر دوده. در گزارش یاد شده همچنین اشاره شده که سازمان بهداشت جهانی خودروهای دیزلی را در گروه یک مواد سرطان‌زا قرار داده است. ازسوی دیگر مطالعات هزینه فایده صورت گرفته نشان می‌دهد که با وجود قیمت اولیه نسبتا بالا، فایده استفاده از فیلتر جاذب دوده 8 تا 10 برابر هزینه خرید و راهبری آن است. بازوی پژوهشی مجلس در ادامه با تاکید بر پر فایده بودن نصب فیلتر اشاره کرده که نصب یک فیلتر دوده به‌طور معمول هزینه‌بر است اما برمبنای اصل بازگشت سرمایه براساس حفظ سلامت شهروندان، می‌تواند در کمتر از 10سال سرمایه اولیه به هزینه‌کنندگان آن بازگردانده شود و سلامت شهروندان را در برابر آلودگی هوا طی این مدت تضمین کند. در هر صورت نمی‌توان سلامتی مردم را قربانی سود و زیان اقتصادی کرد. اما نصب فیلتر دوده از چه زمانی در ایران و جهان الزامی شد؟ مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش خود فایلی به این موضوع اختصاص داده و با این مقدمه که در چند سال گذشته حل بحران آلودگی هوا در کمترین زمان ممکن، یکی از دغدغه‌های اصلی مسوولان کشور بوده است به بازتعریف چند پروژه در این زمینه پرداخته و تاکید کرده که نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که ذرات معلق تهران (به‌جز ماه‌های خرداد و تیر که منشأ طبیعی دارد) از منابع احتراقی تولید می‌شوند.در ادامه گزارش آمده است که همزمان با توجه به این مساله به موضوع کامیون‌ها و اتوبوس‌های دیزلی توجه شد. کامیون‌ها و اتوبوس‌های دیزلی به‌صورت آشکاری ذرات معلق تولید می‌کردند و مطالعات جانبی نظیر آنالیز شیمیایی ذرات، فرضیه را کاملا اثبات کرد.بر این اساس ظاهرا همزمان، سازمان بهداشت جهانی دود دیزل را جزو ترکیبات گروه اول سرطان‌زا قرار داد. بنابراین قبل از مصوبه سال 93 برای دولت به اثبات رسیده که اولا ذرات معلق معضل اصلی هوای تهران است و ثانیا دوده یا کربن سیاه بخش مهمی از این ذرات بود. علاوه بر آن خودروهای دیزلی نیز سهم جدی در تولید این ذرات سیاه داشتند.همچنین طبق استانداردهای جدید خودروهای دیزلی دنیا نیز استفاده از فیلتر را اجباری کرده بود. بر اساس گزارش مجلس با این دلایل در اواسط سال 139٦ با نصب اولین دستگاه اندازه‌گیری مستقیم کربن سیاه در شهر تهران موضوع تولید دوده خودروهای دیزلی با اندازه‌گیری مستقیم اثبات شد. از این‌رو، دولت در آن زمان تصمیم گرفت استفاده از فیلتر دوده را در خودروهای نوشماره الزامی کند.

بازوی پژوهشی مجلس در ادامه تاکید کرده که به این ترتیب در سال 1393، ضرورت نصب فیلتر دوده روی خودروهای دیزلی به‌عنوان راهکاری موثر برای کاهش ذرات معلق خروجی از خودروهای دیزلی به تصویب دولت رسید و از آن پس شماره‌گذاری خودروهای دیزلی بدون فیلتر دوده ممنوع اعلام شد. در این گزارش اما اشاره شده که هرچند تمام معضلات ناشی از خودروهای دیزلی با این مصوبه حل نشد، زیرا جدا از خودروهای نو، مشکل اصلی در کلان‌شهرها، خودروهای دیزلی درحال تردد به ویژه خودروهای متعلق به ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر بود؛ ازاین رو مطابق آیین‌نامه‌های (2) و (8) قانون هوای پاک، استفاده از فیلتر دوده در خودروهای نو و دیزلی درحال تردد به ویژه ناوگان حمل‌ونقل عمومی نیز الزامی شد. در نهایت اینکه از پاییز 1394 نصب فیلتر دوده روی خودروهای دیزلی نو اجباری شد، اما خودروسازان یک سال وقت گرفتند تا کارهای تحقیقی و توسعه‌ای لازم را انجام دهند و بالاخره استفاده از فیلتر دوده برای خودروهای دیزلی از ابتدای سال 139٦ الزامی شد.
  تجربه جهانی

اما بازوی پژوهشی مجلس تجربه جهانی استفاده از نصب فیلتر دوده در خودروهای دیزلی را نیز در گزارش خود مورد تاکید قرار داده است. در گزارش مزبور در این مورد اشاره شده که علاوه بر کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی، کشورهای آسیایی مانند کره‌جنوبی و ژاپن و همچنین کشورهای آمریکای جنوبی مانند شیلی نیز تجربه‌های موفقی درخصوص کاهش چشمگیر آلایندگی ذرات معلق با استفاده از تکنولوژی فیلتر جاذب دوده داشته‌اند.به‌عنوان مثال کره‌جنوبی با اجرای برنامه‌ای جامع اعم از اسقاط، تغییر سوخت مصرفی از دیزل به گاز طبیعی و همچنین نصب فیلتر جاذب دوده روی خودروهای دیزلی توانسته است ظرف مدت 10 سال غلظت ذرات معلق کلان‌شهرهای خود را تا 25 درصد کاهش دهد. در این گزارش از ژاپن نیز به‌عنوان تجربه موفقی در نصب فیلتر دوده یاد شده است. در ادامه این گزارش آمده است که ژاپن نیز پس از موفقیت در اجرای برنامه کاهش آلودگی هوای این شهر، بر اجرای همزمان نوسازی ناوگان دیزلی و بهسازی آلایندگی خودروهای دیزلی با استفاده از فیلتر جاذب تاکید دارد. همچنین ورود خودرو دیزلی بدون فیلتر به بسیاری مناطق LEZ اروپایی ممنوع است. همچنین کشورهای پیشرو همگی مساله ذرات دیزل را با فیلتر حل کرده‌اند، به‌طوری‌که اتحادیه اروپا به دلیل ضعف استانداردهای قبلی یورو استاندارد یورو ٦ را اجباری کرده است که نصب فیلتر جزو ضروریات آن است.
  دلایل مقاومت در برابر  نصب فیلتر دوده

همان‌طور که در ابتدای گزارش عنوان شد نصب فیلتر دوده روی خودروهای دیزلی سال‌ها با مقاومت خودروسازان همراه بوده است. در این زمینه تولید‌کنندگان دلایلی را برای مقاومت خود عنوان کرده‌اند. مخالفان نصب فیلتر دوده مدعی‌اند که موتور نباید دارای روغن‌سوزی باشد و عدد دود باید حداکثر 2 باشد.دوم اینکه به دلیل انجام فرآیند احیا (سوختن دوده در فیلتر) سوخت باید عاری از گوگرد باشد. همچنین دمای اگزوز از حد مشخصی بالاتر باشد تا فرآیند احیا انجام شود. یکی دیگر از این الزامات این است که خاکستر موجود در روغن موتور کم باشد. مخالفان همچنین مدعی هستند که امکان ایجاد اشکالاتی نیز پس از نصب فیلتر وجود دارد، وجود همین اشکالات باعث می‌شود که تقریبا در هیچ جای دنیا راهبران ناوگان حمل ونقل عمومی علاقه‌ای به استفاده از فیلتر در خودروهای خود نداشته باشند و در برابر اجرای این نوع پروژه‌ها مقاومت کنند. همچنین نصب فیلتر روی خودرو باعث می‌شود تعمیر و نگهداری پیشگیرانه و به موقع خودرو حائز اهمیت شود و علاوه بر نگهداری درست و صحیح و اصولی خودرو، نگهداری از فیلتر نیز به مشکلات قبلی اضافه شود. در ادامه گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس همچنین به قیمت فیلتر دوده نیز اشاره شده، موضوعی که این روزها سوژه یک شرکت خودروساز شده و آن را بهانه عدم نصب فیلتر قرار داده است. در گزارش مرکز پژوهش‌‌ها اما در این مورد آمده است که قیمت فیلتر به اندازه موتور بستگی داشته و برای محدوده توان 300-200 کیلووات خودرو دیزلی (مثلا اتوبوس‌های شهری) بین 4هزار یورو تا 6هزار یورو برآورد می‌شود. همچنین قیمت این فیلتر برای خودروساز و در خرید به تعداد زیاد بسیار کمتر و حدود 2هزار یورو است. این قیمت فیلتر و تجهیزات جانبی آن است و هزینه‌های جداگانه‌ای برای نصب، بهره‌برداری و تعمیر و نگهداری باید درنظر گرفت. هزینه فایده نصب فیلتر از منظر سلامتی در کشورهای دیگر بین یک به 10 تا یک به 15 برآورد شده است، اما در مقایسه با نوسازی ناوگان دیزل، هزینه نصب فیلتر بسیار ناچیز و کاملا به صرفه محسوب می‌شود.
  پاسخی بر ادعاها

بازوی پژوهشی مجلس در نهایت با پاسخ به ادعاهایی که خودروسازان درباره عدم نصب فیلتر دوده عنوان می‌کنند گزارش خود را به پایان رسانده است. به‌طوری‌که در ادامه این گزارش آمده است که این ادعا که سوخت همه جایگاه‌های عرضه در کشور بی‌کیفیت است، صحت ندارد و وزارت نفت در سال‌های اخیر اقدامات زیادی را برای کاهش گوگرد موجود در سوخت انجام داده است. تجربه نصب فیلتر دوده روی اتوبوس‌ها نشان می‌دهد که این تصمیم درست و موفقیت‌آمیز بوده و نباید کیفیت سوخت را بهانه امتناع از اجرای قانون قرار دهیم. در ادامه گزارش آمده است که به نظر می‌رسد عدم پیگیری و جدیت در اجرای الزامات مرتبط با نصب فیلتر دوده روی خودروهای دیزلی مهم‌ترین دلیل عدم رغبت شرکت‌های داخلی دانش‌محور به سرمایه‌گذاری و تولید انبوه این قطعه است.به این ترتیب در این گزارش توصیه شده که پس از بررسی اسناد، نحوه اجرای مصوبه 1393 و 1395 هیات وزیران و قانون هوای پاک برای همه خودروهای دیزلی درحال تردد در شهر اعم از ناوگان عمومی و خصوصی به‌صورت یک بسته سیاست‌گذاری با عناصر تشویقی و تنبیهی به همراه اعتبار مالی مورد نیاز، سازوکار اجرایی، سازوکار نظارتی و سایر الزامات براساس تجارب جهانی تدوین و اجرایی شود.

ارسال به شبکه های اجتماعی
کلید واژه های مطلب:
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۱۲ + ۲
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۸/۸/۲۳ - ۱۶:۰۹
خودروهای پرفروش بریتانیا
خودرونگاران - آمار و گزارش‌های منتشر شده از میزان فروش خودروهای بازار بریتانیا در ۹ ماهه نخست سال جاری میلادی نشان می‌دهد که فورد فیستا پرفروش‌ترین خودروی این کشور بوده است.
۱۳۹۸/۸/۲۳ - ۱۶:۰۳
نگاهی به نسل جدید کیا اپتیما ۲۰۲۰
خودرونگاران - با معرفی نسل جدید خودروی کیا اپتیما در کره جنوبی، بسیاری از مشخصات و اطلاعات مربوط به آن نیز منتشر شد که نظر و توجه خیل عظیمی از طرفداران این محصول را به خود جلب کرده است.
۱۳۹۸/۸/۲۳ - ۱۵:۳۶
رونمایی از نخستین خودروی برقی لکسوس
خودرونگاران - قرار است لکسوس در جریان برگزاری نمایشگاه خودروی چین ۲۰۱۹ از نخستین خودروی برقی خود رونمایی کند.
۱۳۹۸/۸/۲۳ - ۱۳:۵۱
جزئیات جدید خودروهای ترخیص شده و موجود در گمرک
خودرونگاران - طبق اعلام گمرک ایران، از مجموع ۱۲ هزار و ۲۶۱ دستگاه خودروی سواری دپو شده، تعداد ۷۱۵۳ دستگاه ترخیص شده و تعداد ۵۱۰۸ دستگاه ترخیص نشده‌اند و گمر پیگیری‌های لازم را از طریق مراجع ذیربط انجا...
۱۳۹۸/۸/۲۳ - ۱۲:۴۲
واردات خودرو احتمالا از سال ۹۹ آزاد می‌شود
خودرونگاران - دبیر انجمن واردات کنندگان خودرو می‌گوید: واردات خودرو تا پایان سال همچنان ممنوع است اما احتمالا سال آینده واردات خودروهای خارجی آزاد شود.
۱۳۹۸/۸/۲۳ - ۱۲:۳۶
قیمت جدید خودروهای داخلی در بازار تهران
خودرونگاران - بازار خودرو این هفته را نیز با نوسان قیمتی پشت سر گذاشت، چه آنکه منحنی قیمت در روزهای ابتدایی و به تبعیت از هفته‌های قبل، رو به صعود رفت و در انتها کمی نزولی شد.
۱۳۹۸/۸/۲۳ - ۱۱:۱۵
تخفیف فورد به مشتریان
خودرونگاران - شرکت خودروسازی فورد به منظور افزایش فروش و سهم خود در بازار، به مشتریان محصول اسکیپ ۲۰۱۹ تخفیفی معادل چهار هزار و ۷۸۰ دلار قائل شده است. این در حالی است که نسل بعدی این خودرو یعنی فورد ا...
۱۳۹۸/۸/۲۳ - ۱۰:۴۴
بازار خودرو در دست انداز قیمت
خودرونگاران - بازار خودرو این هفته را نیز با نوسان قیمتی پشت سر گذاشت، چه آنکه منحنی قیمت در روزهای ابتدایی و به تبعیت از هفته‌های قبل، رو به صعود رفت و در انتها کمی نزولی شد. آن طور که فعالان بازار م...
۱۳۹۸/۸/۲۲ - ۱۷:۰۲
سوداگری در بازار خودرو
خودرونگاران - محدودیت عرضه خودرو از سوی خودروسازان و درج قیمت‌های بالا بر روی برخی سایت‌ها، باعث شکل‌گیری سوداگری در بازار خودرو و افزایش قیمت در بازار شده است.
۱۳۹۸/۸/۲۲ - ۱۶:۴۱
سرانجام خودروهای دپو شده همچنان در هاله ابهام
خودرونگاران - دبیر انجمن واردکنندگان خودرو درباره سرانجام خودروهای دپو شده گفت: سازمان بازرسی کل کشور حتی از خروج ۱۰۴۸خودرویی که وزیر مجوز آن را داده بود، ممانعت کرد.
۱۳۹۸/۸/۲۲ - ۱۶:۳۷
شورای نگهبان به طرح ساماندهی صنعت خودرو ایراد گرفت
خودرونگاران - سخنگوی شورای نگهبان گفت: اعضای این شورا به طرح ساماندهی صنعت خودرو ایراد گرفتند و این طرح برای رفع ایرادات به مجلس ارجاع شد.
۱۳۹۸/۸/۲۲ - ۱۶:۳۴
افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو
خودرونگاران - قیمت برخی خودروهای پرتیراژ داخلی در مقایسه با هفته گذشته در بازار افزایش یافته است.
۱۳۹۸/۸/۲۲ - ۱۵:۵۹
موتور دیزلی ۴۵۷ و گیربکس ۱۶سرعته داخلی سازی می شود
خودرونگاران - شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو در راستای طرح جهاد خودکفایی قطعات تفاهم نامه‌ای با شرکت های ایدم و چرخشگر در زمینه ساخت و بومی سازی موتور شش سیلندر دیزلی OM۴۵۷ و گیربکس دستی...
۱۳۹۸/۸/۲۰ - ۱۵:۰۶
حمایت صنعتگران از نخبگان برای تولید کالاهای نوین کمرنگ است
خودرونگاران_ رئیس انجمن مدیران صنایع و خوشه قطعات‌ خودرو استان سمنان گفت: صنعتگران استان به دلیل فشارهای خارجی و تحریم رغبت چندانی برای نخبه‌پروری برای تولید کالای باکیفیت ندارند.
۱۳۹۸/۸/۲۰ - ۱۶:۰۸
همایش تخصصی ساخت و فناوری قطعات الکترونیکی
خودرونگاران - همایش تخصصی ساخت و فناوری قطعات الکترونیکی، کنترلرها و ایمنی خودرو به همت شرکت صنایع تولیدی کروز در حاشيه چهاردهمين نمايشگاه قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو برگزار شد.
۱۳۹۸/۸/۱۷ - ۱۷:۱۳
ترخیص خودروهای انبار شده بندر خرمشهر، در انتظار مصوبه هیات دولت
خودرونگاران_ معاون سرمایه‌گذاری منطقه آزاد اروند درباره خودروهای انبار شده در بندر خرمشهر گفت: بر اساس نامه اخیر رئیس دفتر رئیس جمهوری، قرار است وزیر اقتصاد پیش نویس مصوبه ترخیص این خودروها را برای تص...
۱۳۹۸/۸/۲۰ - ۱۲:۵۳
دستاوردهای هلدینگ رایزکو‌ در حوزه سیستم سوخت‌رسانی خودرو بررسی شد
خودرونگاران_در حاشیه چهاردهمین نمایشگاه قطعات، لوازم و مجموعه های خودرو تهران، همایش تخصصی ساخت و فناوری قطعات سیستم سوخت رسانی و پلیمری خودرو هلدینگ رایزکو در با حضور تعدادی از دانشجویان مرکز نوآوری ...
۱۳۹۸/۸/۲۲ - ۱۵:۰۹
بغل نویسی خودرو باید با مجوز پلیس باشد
خودرونگاران - معاون عملیات ترافیک پلیس راهور: بغل نویسی خودرو باید با مجوز پلیس باشدمعاون عملیات ترافیک پلیس راهور شرایط و ضوابط مربوط به بغل نویسی خودروهای وابسته به شرکت های خصوصی را اعلام کرد.
۱۳۹۸/۸/۲۰ - ۱۲:۴۱
کروز سهم قابل توجهی در تامین قطعات ایران خودرو را دارد
خودرونگاران - مدیرعامل ایران خودرو گفت: کروز سهم قابل توجهی در تامین قطعات ایران خودرو را ایفا می‌کند و در حوزه تامین خودروهای جدید نیز یک بخش از تامین این قطعات را شرکت قطعه سازی کروز عهده‌دار شده ...
۱۳۹۸/۸/۱۷ - ۱۶:۴۵
بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خودرو در جهان
خودرونگاران_ بر اساس جدیدترین رتبه‌بندی بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خودرو، فولکس واگن با تولید ۱۰٫۹۰ میلیون دستگاه خودرو در سال ۲۰۱۸، جایگاه اول را به خود اختصاص داده است. ادغام فیات کرایسلر و پژو می‌تواند...
۱۳۹۸/۸/۱۷ - ۱۶:۳۲
فعالیت بین شهری ۱۱ تاکسی اینترنتی ممنوع شد
خودرونگاران_سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در نامه ای به معاون دادستان کل کشور اسامی ۱۱ تاکسی اینترنتی غیرمجاز برای فعالیت در حوزه بین شهری را اعلام کرد.
۱۳۹۸/۸/۲۱ - ۱۵:۳۶
دستور مدیرعامل ایران خودرو به ساپکو برای تامین سریع کسری قطعات خودروها
خودرونگاران - مدیرعامل شرکت ایران خودرو گفت: هدف مشترک سایت های تولیدی ایران خودرو، صفر کردن کسری قطعات خودروهای ناقص و تحویل سریع به مشتریان است.
۱۳۹۸/۸/۱۸ - ۰۹:۱۷
بازگشت به خطوط تولید؟
خودرونگاران - محصولاتی که پیش از این به‌طور رسمی اعلام شده بود به دلیل اعمال تحریم‌ها امکان ادامه تولید ندارند، بار دیگر بر خطوط تولیدی خودروسازان قرار گرفته‌اند.
۱۳۹۸/۸/۱۶ - ۱۲:۳۰
نرخ سیستم صوتی و تصویری خودرو در بازار؟ +جدول
خودرونگاران_آنچه در زیر می‌آید قیمت جدیدترین انواع سیستم‌ صوتی و تصویری خودرو در سطح بازار تهران به شرح جدول زیر است؛
۱۳۹۸/۸/۱۸ - ۰۹:۲۶
خودروهای دپویی پشت در گمرک ماندند
خودرونگاران - بعد از حاشیه‌های مربوط به ترخیص ۱۰۴۸ خودروی دپویی از گمرک با مجوز وزیر صنعت، معدن و تجارت حالا برخی اخبار از لغو موقت این مجوز حکایت دارد.
۱۳۹۸/۸/۱۷ - ۱۵:۰۴
مروری بر سریعترین خودروهای هیبریدی در جهان
خودرونگاران_این گزارش به معرفی سریع‌ترین خودروهای هیبریدی عرضه شده در بازارهای جهانی در سال ۲۰۱۹ میلادی می پردازد.