امروز: دوشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۹ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۸/۷/۱۷ - ۱۲:۳۱
شناسه خبر: ۴۶۵۱۴۳
 
صنایع خودروسازی آماده پذیرش قطعات بومی نیستند!
خودرونگاران_صنعت کشور با موفقیت در ساخت گیربکس‌های هلی کوپتر و ناوشکن‌ها رسما توانایی خود در ساخت گیربکس‌های اتوماتیک را به خودروساز‌ها نوید می‌دهد.

به گزارش خودرونگاران به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، گیربکس یا همان جعبه دنده خودروهای سبک و سنگین که مسیر حرکت چرخ های خودرو با محوریت آن صورت می گیرد از جمله   قطعاتی است که آن را قلب خودرو نامیده اند، قلبی که سال هاست ساخت آن در انحصار چند کشور است. انحصاری که منجر به عقب گرد شرکت های خودروسازی و نارضایتی آن ها شد. تامین قطعه های حساس صنعت خودرو با خروج شرکت های خودروسازی از کشور، عملا از بین رفت.

کشورهایی که برای فروش قطعات و تجهیزات در هر قرارداد چشمشان به دستورات بین المللی و متاسفانه تحریم های ظالمانه کشورهای مستبد است و همین نگاه یک سوی علاوه بر صدمه زدن به اقتصاد کشورهای دیگر، در بلند مدت بازارهای جهانی را نیز دچار تنش خواهد کرد.

اما همانطور که مقام معظم رهبری بارها در سخنرانی های خود از فرصت های نهفته در محدودیت های تحریم سخن گفته اند، نخبگان کشور دست رو دست نگذاشته اند و در اولین گام دست به تولید قطعات سنگین تجهیزات نظامی زده و در ساخت آن موفق شدند.

همین تجربه کافیست تا آن را جرقه خودکفایی در ساخت قطعات مهم خودروهای داخلی نام بگذاریم. جرقه ای که در صورت تحقق صد در صدی ایران را جز کشورهای معدود دنیا در ساخت گیربکس خودروهای سواری و نیمه سنگین قرار می دهد. اما نکته مهم اینجاست که برای ساخت قطعاتی نظیر گیربکس کشور و صنعت ایران چه مواد اولیه احتیاج دارد. آیا این مواد توانایی تامین از طریق داخل کشور را دارد؟


کاهش 30 درصدی واردات قطعات خودرو به دلیل بومی سازی قطعه/ جلوگیری از خروج بیش از 22 میلیون و 400 هزار دلار ارز از کشور به بهانه بومی سازی قطعات
طبق آمار‌های منتشر شده از سال گذشته و ابتدای سال 98، واردات قطعات خودرو بیش از 50 درصد به کشور کاهش پیدا کرده است که 30 درصد آن با داخلی سازی قطعات در کشور رخ داده است و تنها 20 درصد آن مربوط به تحریم و ممانعت از فروش قطعات به کشور بوده است.

در فروردین امسال بالغ بر 29 میلیون و 390 هزار و 900 دلار لوازم خوردو و انواع قطعات آن به کشور وارد شد. ارزش ریالی این حجم از واردات یک هزار و 221 میلارد و 869 میلیون ریال به وزن 2 میلیون و 890 هزار و 365 کیلوگرم است. بنابر این سال گذشته رقمی بالغ بر 58 میلیون دلار قطعات خودرو وارد کشور شده است.

از این بین حدود 5 میلیون و 600 دلار بابت بروز مشکلات تحریمی و وارداتی از حجم واردات قطعات خودرو کاسته شده است و از آن طرف نیز 22 میلیون و 400 هزار دلار بابت بومی سازی قطعات واردات کاهش پیدا کرده است.

بهتر است ابتدا نگاهی مختصر به بدنه و شکل ساختمانی گیربکس خودروهای سواری  بیندازیم.

جالب است بدانید که اولین کشوری که دست به ساخت گیربکس و قطعات خودرو زد، کمپانی ZF  آلمانی بود که در جنگ جهانی  به ساخت چنین قطعاتی آن ابتدا از صنایع دفاعی و نظامی دست برد.کاری که هم اکنون ایران نیز در آن مسیر قرار گرفته و با ساخت گیربکس هلی کوپترS61 اولین قدم را برداشته است.
قرارداد 1500 میلیاردی صنایع دفاعی با خودروسازان

تیر امسال بود که امیر سرتیب حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح با اشاره به قرارداد 1500 میلیاردی صنایع دفاعی با خودروسازان گفت: این وزارتخانه با هدف کمک به صنعت خودروسازی، قراردادی بالغ بر 1500 میلیارد تومان را با خودروسازان در جهت «تأمین اقلام حساس که قابل تولید نبوده» امضا کرده و این قطعات در حال تحویل به خودروسازان است.

گفتنی است؛ از جمله مهمترین این قطعات، همان ECU است که با محوریت شرکت صنایع الکترونیک ایران (صاایران) ساخته می‌شود.

امیر حاتمی در این خصوص با بیان اینکه کشور می‌تواند نیاز‌های خود را از طریق ظرفیت‌های موجود در کشور تامین کند، گفته است: تمرکز ما برای تامین نیازمندی‌ها باید به داخل کشور باشد و از این طریق ما می‌توانیم از تحریم‌ها که حتما این بار مدت زمان آن کوتاه‌تر می‌شود، عبور کنیم.

ورود وزارت دفاع به حوزه صنعت خودروسازی و تامین برخی قطعات مهم مورد نیاز از جمله ECU این نوید را می‌دهد که وزارت دفاع بتواند همانند صنایع الکترونیک خود که محصولاتش در میدان عمل، کارکرد خود را با موضوعاتی نظیر شکار پرنده‌ پیشرفته آمریکایی ثابت کرده است، در صنعت خودرو نیز انحصار و تحریم کشور‌های دیگر را بشکند و آرزوی صنعت خودرو سازی کشور را برای ساخت ECU بومی به واقعیت تبدیل کند.
فرید وکیلی تهامی دانشیار دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز و عضو تیم طراح گیربکس هلی کوپتر S61 در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی با اشاره به فرآیند ساخت گیربکس هلی کوپتر S61، اظهار کرد: این گیربکس چند سال پیش توسط تیمی از محققین دانشگاه تبریز طراحی و در اختیار یک شرکت تعمیرات و ساخت هلی کوپتر قرار گرفت.

دانشیار دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز درباره تشابهات این گیربکس یبا گیربکس‌های خودرو تشریح کرد: بدون شک گیربکس طراحی شده برای هلی کوپتر تفاوت‌هایی با گیربکس خودرو دارد، اما این قطعه طراحی شده توسط تیم تحقیقاتی دانشگاه تبریز ساختار خورشیدی دارد که دقیقا یکی از ساختار‌هایی است که در طراحی گیربکس خودرو‌های اتومات به کار گرفته می‌شود.

وکیلی تهامی گفت: با وجود تفاوت‌های ذکر شده تشابهات چشمگیر و تحقیقات انجام شده بدون شک می‌تواند کمک بسیار بزرگ و مهمی برای تولید کنندگان خودرو باشد.

او ادامه داد: بدون شک کشوری که توانسته است گیربکس مورد نیاز حرکت هلی کوپتر‌ها را طراحی کند می‌تواند گیربکس مخصوص خودرو‌های اتومات را هم طراحی کرده و به تولید برساند.

دانشیار دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز با تاکید بر چند وجهی بودن تولید این قطعات و به کارگیری علوم متفاوت تصریح کرد: محاسبات و طراحی‌های انجام شده بدون شک مسیر ساخت و طراحی گیربکس مورد نیاز برای استفاده در صنعت خودرو را تسهیل می‌کند و با توجه به توان علمی دانشمندان کشورمان تولید این قطعه به راحتی امکان پذیر است.

وکیلی تهامی گفت: تنها تفاوتی که در تولید این دو قطعه باید به آن توجه شود حجم تولید است ممکن است یک شرکت تولید هلی کوپتر به کمتر از 5 قطعه در سال نیاز پیدا کند، اما برای تولید این قطعه برای صنعت خودرو به هزاران قطعه نیاز پیدا خواهیم کرد.
ساخت قطعه سازی در گرو تامین نقدینگی در بازار
محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازیدر گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی اظهار کرد: هم اکنون صنعت قطعه خودروسازی توانایی ساخت گیربوکس را برای خودروهای سواری دارد که این امر مستلزم تامین نقدینگی است. نخبگان و مهندسان داخلی طرح های بسیار پیشرفته ای را برای ساخت گیربوکس های مختلف در صنایع و استفاده از خودروهای شخصی طراحی کرده اند.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه این صنعت قابلیت توانایی ساخت هر قطعه مورد نیاز خودرو از جمله قطعات حساس  را دارد، افزود: این امر مستلزم دو عامل مهم است، اولین عامل  تامین نقدینگی و نیروی انسانی مورد نیاز این طرح و دیگری همت دولتی ها برای ساخت هر چه سریع تر این دستگاه هاست. توانایی فنی و مهندسی ایران در مقابل بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا قابل رقابت است.

نجفی منش بیان کرد: هم اکنون قطعه سازان برای ساخت هر قطعه بایدابتدا تجهیزات آن را به صورت نقدی خریداری کرده سپس مشغول به ساخت آن شوند، به نظر می رسد که حمایت ها و تسهیلات ویژه در بخش توانمند سازی قطعات مورد نیاز خودروهای سواری در کشور یکی از عواملی است که می تواند ساخت گیربوکس و سایر قطعات را سرعت ببخشد.

این مقام مسوول در ادامه تصریح کرد: یکی از راهکارهای مهم در واحدهای کوچک و متوسط آن است که حداقل یک ماه مواد آنها از داخل تامین شود. زمانی که این کار سرعت می‌گیرد قطعه ساز قابلیت ساخت هر قطعه‌ای را خواهد داشت.

این مقام مسوول در پاسخ به این پرسش که چه مواد اولیه ای برای ساخت اقلامی نظیر گیربوکس در کشور لازم است؟، گفت: مواد اولیه تمام قطعات از جمله گیربوکس که شامل آلیاژها، فولاد و ... است در داخل موجود است و تنها نیازمند یک جرقه از طرف دولت برای شروع این کار هستیم.

صنایع خودروسازی آماده پذیرش قطعات بومی نیستند!
امرالله امینی عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی تولید گیربکس توسط تیم تحقیقاتی ایرانی را اقدامی بزرگ و فوق العاده دانست و اظهار کرد: همان طور که می‌دانید کشور‌های محدودی چه در تولید گیربکس‌های اتومات خودرو و چه در گیربکس‌های مخصوص هلی کوپتر فعالیت می‌کنند و توانایی تولید آن را دارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه با تاکید بر این که کشور ما در حال حاضر تکنولوژی و امکانات لازم برای تولید گیربکس اتومات مخصوص خودرو را دارد گفت: متاسفانه علیرغم پتانسیل خوبی که در کشور و دانشگاه‌های ما وجود دارد صنعت خودرو کشور نمی‌تواند پذیرای چنین طرح‌هایی باشد.

امینی ادامه داد: صنعت خودرو با وضعیت نامشخص حوزه مدیریتی که دارد پذیرای چنین طرح‌هایی نیست در حالی که با داشتن شرایط مناسب می‌تواند با دل و جان چنین طرح‌هایی را بپذیرد، اما در این صنعت و در بسیاری از مسائل اولیه دچار مشکل هستیم و جا برای طرح‌های جدید وجود ندارد.

او با تاکید بر وابستگی شدید خودروسازان داخلی به خودروسازی‌های سایر کشور‌ها تصریح کرد: متاسفانه تولید کنندگان ما به مونتاژ و وارد کردن قطعات راضی شده بودند و این موضوع باعث ایجاد آسیب در صنعت خودروسازی شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه با اشاره به تلاش‌های انجام گرفته در دهه 70 گفت: طرح‌های خوبی برای صنعت خودروسازی در نظر گرفته شده بود و تیم‌های بسیاری اقدام به فعالیت در حوزه‌هایی مثل ساخت خودرو‌های برقی و طراحی خودرو کردند که متاسفانه برخورد‌های نامناسب، آن‌ها را به سمت کشور‌های خارجی و فروختن طرح‌ها به بسیاری از کشور‌ها از جمله کانادا شد.

امینی تاکید کرد: تکنولوژی و امکان ساخت گیربکس‌های اتومات در کشورمان وجود دارد، اما صنعت خودرو شرایط پذیرش این تکنولوژی را ندارد؛ این خودروسازی‌ها تعهدی به مردم و کشورشان ندارند و با سازماندهی ناکارآمد مشکلات بسیاری به وجود آوردند؛ در شرایطی که به طور مداوم شاهد حضور مسئولان خودروسازی‌های مطرح در دادگاه‌ها هستیم نمی‌توان انتظار پذیرش چنین طرح‌هایی را از آن‌ها داشت.

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۹ + ۸
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۹/۳/۴ - ۱۵:۵۱
چک به نام شخص هم به شرایط فروش فوق‌العاده خودرو اضافه شد
خودرونگاران_ علاوه بر شرایط جدید اعلام شده برای ثبت نام خودروها در طرح فروش فوق العاده دو خودروساز بزرگ، حال شرط ارائه چک به نام فرد متقاضی نیز به شرایط اضافه شده است.
۱۳۹۹/۳/۴ - ۱۴:۳۱
متقاضیان محترم برای ثبت‌نام عجله نکنند
خودرونگاران_مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل گروه خودروسازی سایپا با صدور چهارمین اطلاعیه خود از متقاضیان ثبت نام در طرح فروش فوق العاده خودرو خواست برای ورود اطلاعات به سامانه فروش عجله نکنند و با توجه...
۱۳۹۹/۳/۴ - ۱۴:۲۸
پرداخت بیمه بیکاری به تاکسیران‌ها منتفی شد
خودرونگاران_ مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران گفت: سازمان تأمین اجتماعی معذوریت‌هایی برای پرداخت بیمه بیکاری به تاکسیران‌ها دارد اما در حال توافق با وزارت رفاه برای کمک تاکسیران‌ها هستیم.
۱۳۹۹/۳/۴ - ۱۴:۲۱
طرح رایگان گازسوز کردن خودروهای عمومی کلید خورد
خودرونگاران_قائم مقام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: طرح رایگان گازسوز کردن خودروهای عمومی با گازسوز کردن ۶۰۰ دستگاه وانت‌بار کلید خورده است.
۱۳۹۹/۳/۴ - ۱۴:۱۶
متقاضیان خرید خودرو تا چهارشنبه ۱۴ خرداد برای ثبت‌نام در سامانه‌های فروش خودروسازان فرصت دارند
خودرونگاران_ وزارت صنعت، معدن و تجارت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: تمامی متقاضیان شرکت در طرح جدید فروش خودروها به مناسبت عید سعید فطر، تا ساعت ۲۴ چهارشنبه ۱۴ خردادماه (به مدت ده روز) فرصت دارند تا با مرا...
۱۳۹۹/۳/۴ - ۱۲:۴۹
تشریح ویژگی‌های یازده‌گانه طرح فروش فوق‌العاده سایپا
خودرونگاران_مرکز ارتباطات و امور بین الملل گروه خودروسازی سایپا با انتشار سومین اطلاعیه خود، ویژگی‌های طرح فروش فوق‌العاده این گروه را تشریح کرد.
۱۳۹۹/۳/۴ - ۱۲:۳۸
احتمال انباشت مجدد خودروهای ناقص در کارخانه ها
خودرونگاران_- در پی زمزمه احتمال انباشت مجدد خودروهای ناقص در پارکینگ‌ خودروسازان، یک کارشناس با بیان اینکه ۹۲ درصد کمبود قطعات خودروها مربوط به کاتالیست است، نصب کاتالیست را یک الزام زیست محیطی دانست...
۱۳۹۹/۳/۴ - ۱۲:۳۳
دردسرهای عدم اصلاح نرخ ارز در قراردادهای قطعه‌سازان
خودرونگاران_به گفته دبیر انجمن همگن قطعه‌سازی، با وجود افزایش نرخ ارز، هنوز نرخ آن در قراردادهای مالی قطعه‌سازان با خودروسازان به دلیل مشکلاتی که پیش از صلاح قیمت‌ها وجود داشته‌، اصلاح نشده است که این...
۱۳۹۹/۳/۴ - ۱۲:۲۸
بازار خودرو در انتظار سرانجام ثبت نام خودروسازان
خودرونگاران_در حالی بازار خودرو از جنب و جوش افتاده است که همه در انتظار سرنوشت ثبت نام خودروسازان هستند تا بازار بر اساس آن خود را وفق دهد.
۱۳۹۹/۳/۴ - ۱۱:۳۳
تاثیر خودرو‌های مکشوفه فاقد پلاک بر قیمت آن ها در بازار
خودرونگاران_اسفنانی در خصوص بررسی تعزیرات حکومتی بر روی پرونده پارکینگ‌های خودور‌های بدون پلاک توضیحاتی داد.
۱۳۹۹/۳/۴ - ۱۱:۲۶
اعلام ۱۰ شرط خرید خودرو از سایپا
خودرونگاران_ستاد تنظیم بازار در راستای مقابله با دلالان و واسطه‌ها و ایجاد آرامش در بازار خودرو از طریق فروش خودرو به مصرف‌کننده واقعی، بسته جدیدی برای خرید خودرو مصوب کرده است و اگر فردی می خواهد از ...
۱۳۹۹/۳/۴ - ۱۰:۵۲
محدودیت یا محرومیت؟
خودرونگاران_بالاخره ماراتن فروش ویژه عید از سوی هر دو خودروساز بزرگ کشور عملیاتی شد تا مسکنی باشد بر بازار خودرو این روزهای کشور و چند هزار دستگاه خودرو از طریق این برنامه فروش ، طی سه ماه آینده به خر...
۱۳۹۹/۳/۴ - ۱۰:۳۰
خریداران خودرو در ثبت اطلاعات دقت کنند
خودرونگاران_ رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان با تاکید بر ضرورت رعایت دستورالعمل در فروش‌های خودرو، گفت: ​بنا بر هر علتی، ​هر یک از شروط نام‌نویسی در هر مرحله نقض شود، خرید منتفی و نام‌نویسی منقضی می‌شو...
۱۳۹۹/۲/۲۹ - ۰۹:۵۵
صنعت خودرو ۳ میلیارد دلار ارز می‌خواهد
خودرونگاران_دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان گفت: واردات بدون انتقال ارز و بدون اعلام صریح منشأ می‌تواند با به جریان انداختن ارزهای در دست اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی و تزریق به چرخه اقتصا...
۱۳۹۹/۲/۲۹ - ۱۱:۴۰
دست آقایان(!) و دلالان خودرو در یک کاسه است
خودرونگاران - نماینده ادوار مجلس با انتقاد از نبود هیچ حمایت دولتی از شورای رقابت و مخالفت های پیاپی با این شورا، گفت:آقایان عرضه را کم و بازار را تشنه می کنند تا سود حاصله نصیب دلالان خودشان شود.
۱۳۹۹/۲/۲۹ - ۱۴:۵۵
وانت جدید فورد به انگلستان می رود
خودرونگاران| شرکت خودروسازی فورد تازه ترین محصول خود از خانواده وانت های اروپایی را با نام Ranger Thunder معرفی کرد .
۱۳۹۹/۲/۲۹ - ۱۰:۱۹
مافیا خودرو را معرفی کنید!
رئیس سابق تحقیق و تفحص از صنعت خودرو، فاصله قیمت کارخانه و بازار را ساختگی دانست و گفت: این روند، بازی با صنعت خودرو است و باید سریعا یک دستگاه نظارتی دست های پشت پرده را رو کند.
۱۳۹۹/۲/۳۱ - ۱۰:۵۱
استیگر کیا به پیست نوربرگینگ رفت
خودرونگاران - مدیران کره ای کیا تازه ترین خودروی فیس لیفت شده شان رابرای تست سرعت به نوربرگینگ بردند تا جدیدترین خوردوی کره ای های مورد شدیدترین تست های سرعت قرار گیرد .
۱۳۹۹/۲/۳۱ - ۱۰:۲۹
آغاز به کار فروشگاه آنلاین لوازم خودرو، اکسسوری و لایف استایل پرشیاخودرو
خودرونگاران - فروشگاه آنلاین پرشیا خودرو با هدف فروش لوازم جانبی خودرو، اکسسوری و لایف استایل با تخفیف های ویژه آغاز به کار کرد.
۱۳۹۹/۲/۳۱ - ۱۰:۰۸
۹۲ درصد كمبود قطعه خودروها مربوط به كاتاليست است/ در حال تکمیل و تحویل خودروها به مشتریان هستیم
خودرونگاران_معاون برنامه‌ريزي جامع توليد گروه خودروسازي سايپا گفت: خودروهایي كه در پاركينگ‌هاي سايپا پارك شده و تصاوير آن منتشر شده، كمبود قطعه دارند و امکان تجاري‌سازي و تحویل آنها به مشتریان وجود ند...
۱۳۹۹/۲/۲۹ - ۱۶:۴۱
۱۰ سدان لوکس راحت با قیمتی در حدود ۱۰ هزار دلار
خودرونگاران_ امروزه خودرو‌های لوکس سطح بالا عمدتاً شاسی‌بلند هستند و بالاترین سطح تجمل در خودرو‌هایی مثل رولزرویس کولینان و بنتلی بنتایگا و یا حتی مدل‌های ارزان‌تری همچون ب‌ام‌و X ۷ و مرسدس بنز GLS ار...
۱۳۹۹/۲/۳۱ - ۱۳:۵۸
رخ نمایی جدیدترین SUV، بی ام و
خودرونگاران - بی ام و به تازگی خودروی Alpina را که از خانواده XB7 و پرچمدار SUV هایش است را روانه بازار خواهد کرد.
۱۳۹۹/۲/۳۰ - ۱۰:۲۸
نحوه تعیین قیمت خودرو و مواد اولیه آن همسان‌سازی شود
خودرونگاران - دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان گفت: تعیین قیمت خودرو به عنوان محصول نهایی به صورت دستوری و ریالی و در مقابل، قیمت‌گذاری مواد اولیه تولید آن بر مبنای نرخ ارز اشتباه است و خ...
۱۳۹۹/۲/۳۰ - ۱۵:۴۱
۱۲ هزار دستگاه خودرو تحویل مشتریان می شود
خودرونگاران - مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو خبر از عرضه ۱۲ هزاردستگاه از محصولات این خودرو ساز درراستای تامین نیاز واقعی مردم به خودرو و متعادل سازی قیمت ها دربازار، طی روزهای آینده داد.
۱۳۹۹/۲/۲۸ - ۱۲:۱۰
اعمال محدودیت های جدید برای جلوگیری ازحضور سوداگران در بازار خودرو
خودرونگاران - معاون امور صنایع وزارت صمت در حاشیه نشست اخیر کمیته خودرو اعلام کرد: مدیریت عرضه خودرو با هدف حذف بسترهای سوداگری مورد بررسی قرار گرفت و علاوه بر افزایش عرضه خودرو توسط خودروسازان، محدود...
۱۳۹۹/۲/۲۸ - ۰۹:۳۱
راهکار جالب بریتانیا در فروش خودرو
خودرونگاران - طبق برنامه جدید دولت بریتانیا نمایندگی‌های فروش این کشور با سیستم جدیدی به نام «سفارش و دریافت» کار خود را آغاز می‌کنند.