امروز: دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۸ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۸/۷/۱۷ - ۱۰:۱۴
شناسه خبر: ۴۶۵۱۳۶
 
اخبار فنی خودرو؛
چه نوع شمعی برای خودروی ما مناسب است؟
خودرونگاران - شمع خودرو یکی از مهمترین قطعات در مجموعه موتور است که نقش مهمی در روند حرکت و مصرف سوخت خودرو ایفا می‌کند.

به گزارش خودرونگاران  به نقل از تسنیم،در اتومبیل، شمع ابزاری است برای انتقال جرقه‌های متناوب برق داخل سیلندرها که در انتهای سیلندر و روی سرسیلندر در موتور اتومبیل نصب می‌شود و برق موتور که با حرکت متناوب دلکو به سر شمعها می‌رسد، طوری تنظیم شده که به هنگام فشردگی بخار بنزین در انتهای سیلندر جرقه‌ای از انتهای شمع ساطع شده، باعث انفجار بنزین و حرکت موتور می‌گردد.

امروزه انواع متعدد و مختلفی از شمعها در بازار موجود است که باید با توجه به مدل موتور خودرو وتوصیه‌های کارخانه سازنده و البته کیفیت و برند های مختلف بهترین مدل را برای خودری خود انتخاب کنیم که بتوانیم بهترین راندمان و مصرف سوخت را از موتور خودرو دریافت کنیم.

شمعهای تک و دوپلاتین

وقتی شمع نو برای خودرو شما نصب می‌شود فاصله بین الکترودها (بنا بر نظرسازنده) رقم مشخصی است. مثلا برای پژو 405 گپ شمع 0٫9 تعریف شده است. به مرور که کارکرد شمع بالا می‌رود بر اثر جرقه‌های متوالی و حرارت محفظه احتراق، در نوک الکترودها مقداری خوردگی ایجاد شده و همین خوردگی باعث می‌شود گپ شمع به مرور افزایش یابد و از میزان مجاز فراتر رود (مثلا از 0٫9 به 0٫97 برسد).

هر چه فاصله بین الکترودها یا گپ شمع بیشتر شود فشار بیشتری به کویل خودرو وارد شده و نیاز به ولتاژ بیشتری دارد تا جرقه مورد نیاز موتور را تامین کند. در نتیجه کارکرد بالا باعث فرسوده شدن الکترودها و ضعیف شدن جرقه شده و عملکرد موتور را کاهش می‌دهد. اینجاست که عمر بیشتر شمعهای دو پلاتین مشخص می‌شود.

در شمع دو پلاتین هنگامی که تازه روی موتور نصب شده است جرقه همیشه بین فاصله ای (گپی) که کمتر هست رخ می‌دهد. مثلا فرض کنید گپ اول 0٫9 میلی متر و گپ دوم 0٫91 میلی متر باشد. در ابتدا جرقه بین گپ اول (به خاطر کوتاهتر بودن) زده می‌شود. به مرور زمان الکترود کناری اول دچار خوردگی شده و باعث می شود که گپ اول افزایش یابد.

به عنوان مثال اگر پس از 3 ماه گپ اول از 0٫9 به 0٫912 برسد دیگر جرقه در گپ اول رخ نمی‌دهد و به گپ دوم که تقریبا 0٫9 هست منتقل می‌شود (از کلمه تقریبا به این منظور استفاده می‌شود که الکترود مرکزی هم پس از 3 ماه تا حدودی خوردگی دارد.)

در واقع پس از 3 ماه که از عمر شمع گذشته است جرقه به گپ دوم منتقل شده و از آنجایی که الکترود کناری دوم هنوز خوردگی خاصی ندارد جرقه بهتری نسبت به گپ اول در گپ دوم تامین می‌شود. این فرآیند همچنان ادامه یافته و زمانی می‌رسد که گپ دوم نیز از 0٫912 تجاوز کرده و مجددا جرقه به گپ اول منتقل می‌شود. این تغییر مداوم جرقه بین گپ اول و دوم باعث می شود همیشه یکی از الکترودهای کناری در حال استراحت باشند ولی در شمع تک پلاتین از همان ابتدا فشار جرقه مدام روی تنها الکترود کناری هست و برای همین زودتر فرسوده می‌شود.

بنابراین نتیجه کلی که می‌توان گرفت این است که الکترودهای کناری در شمعهای دو پلاتین دیرتر مستهلک می‌شوند یا به عبارتی جرقه‌ای که شمع دو پلاتین تولید می‌کند دیرتر ضعیف می‌شود. دیرتر ضعیف شدن جرقه در سیکل انفجار به معنای این است که در صورت استفاده از شمع دو پلاتین عملکرد و مصرف موتور خودروی شما دیرتر افت می‌کند.

شمعهای سوزنی ایریدیوم و پلاتینیوم

دراین نوع شمعها، الکترود مثبت آنها به شکل سوزن نوک تیز است و این خاصیت باعث می‌شود که جرقه حاصله از شمع بسیار دقیق، در راستای سیلندر و خیلی قوی تر از یک شمع معمولی باشد. زمانی که جرقه قوی تر باشد شعله حاصله از انفجار بزرگتر و در نتیجه بنزین داخل سیلندر بطور کامل سوخته، تمامی انرژی آن آزاد می‌شود. نتیجه این فرآیند کاهش مصرف سوخت ، افزایش شتاب و کاهش صدا و لرزش موتور خودرو می‌باشد که مورد آخر نشان دهنده بهتر کارکردن موتور و افزایش عمر قطعات موتور و کاهش استهلاک آن است.

شمعهای موجود شامل دو گروه پلاتینیوم و ایریدیوم می باشند:

1. شمعهای پلاتینیوم
جنس آلیاژ این گونه از شمعها از فلز پلاتینیوم ساخته شده است که مقاومت حرارتی در حدود 2500 درجه سانتیگراد دارند. مقاومت حرارتی بالا باعث می‌شود در دمای زیاد و دور موتور بالا افت ولتاژ جرقه در سر شمعها اتفاق نیافتد و کیفیت جرقه ثابت باقی بماند.

این حد از مقاومت حرارتی باعت می‌شود تا این شمعها با توجه به کیفیت بنزین مصرفی در کشور ما تا حدود 100،000 کیلومتر عمر مفید داشته باشند.

2. شمعهای ایریدیوم
آلیاژ استفاده شده در این شمعها فلز ایریدیوم است که مقاومت حرارتی آن حدود 4000 درجه سانتیگراد است. در این شمعها علاوه بر الکترود مثبت که سوزنی شکل و با آلیاژ ایریدیوم است، الکترود منفی هم دارای نقطه پلاتین است که باعث بوجود آمدن بالاترین و دقیق ترین حد جرقه در بین شمعهای حرفه ای می‌شود .

این شمعها نیز با توجه به سوخت مصرفی در داخل، عمر مفیدی معادل 150،000 کیلومتر دارند و درصورتی که از مکمل اکتان در سوخت استفاده شود طبیعتا این طول عمر افزایش پیدا می‌کند.

نکته: شمعهای رایج در بازار از آلیاژ نیکل ساخته شده که تحمل حرارتی معادل 1000 درجه دارند و به همین دلیل عمر مفید آنها 20،000 کیلومتر است و بخاطر تخت بودن الکترود مثبت آنها جرقه کاملا نامنظم است و همین نکته باعث بالا رفتن مصرف سوخت و خام سوزی می‌شود. این نکته تاثیر بسزایی در مقرون بصرفه بودن شمعهای سوزنی از لحاظ اقتصادی می‌گذارد.

مزایای شمعهای سوزنی ایریدیوم و پلاتینیوم عبارتند از:

-افزایش بازده موتور با ایجاد شعله تا 21٪ بزرگتر در اتاق انفجار موتور طبق استانداردهای جهانی
- کاهش میانگین مصرف سوخت در یک سیکل مشابه
- طول عمر تا 5 برابر شمعهای عادی (100000 کیلومتر گارانتی)
- سوخت بهتر مخلوط هوا و سوخت در سیلندر موتور و افزایش عمر کاتالیزور اگزوز و کاهش آلودگی هوا
- کارکرد نرم و روان موتور و افزایش عمر قطعات آن
- روشن شدن سریع و آسان در هنگام سرد بودن موتور

ارسال به شبکه های اجتماعی
کلید واژه های مطلب:
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۳ + ۳
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۸/۷/۲۹ - ۱۱:۲۹
کمبود بنزین سوپر ارتباطی با صادرات ندارد
خودرونگاران_یک عضو ناظر مجلس در شورای‌عالی انرژی با بیان اینکه «کمبود بنزین سوپر ارتباطی با صادرات این بنزین ندارد»، گفت: تامین بنزین سوپر برای استفاده مردم، حق مردم بوده و ما این موضوع را پیگیری می‌ک...
۱۳۹۸/۷/۲۹ - ۱۱:۲۷
برخی از تایرهای سنگین وارداتی بی‌کیفیت هستند
خودرونگاران_ به گفته سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر در حال حاضر مشکل کمبود تایرهای سنگین برطرف شده اما کیفیت تایرها مشکل‌ساز شده است زیرا به دلیل حذف استانداردهای لازم و ایجاد جذابیت برای واردات تایرها، ...
۱۳۹۸/۷/۲۹ - ۱۱:۲۳
بهترین خودروهای هاچ‌بک ۲۰۱۹
خودرونگاران_از آنجایی که در استقبال مشتریان در سال‌های اخیر از خودروهای کوچک در کلاس هاچ‌بک افزایش بی‌سابقه‌ای یافته است، کارشناسان فعال در صنعت خودرو به معرفی ۱۰ هاچ‌بک برتر و پرفروش جهان در سال ۲۰۱۹...
۱۳۹۸/۷/۲۹ - ۱۰:۱۳
پیشنهاد گمرک برای ترخیص خودروهای وارداتی
خودرونگاران - معاون گمرک از پیشنهادات این سازمان برای ترخیص خودروهای وارداتی مانده در بنادر خبر داد و معتقد است علی رغم دستور پیگیری رئیس جمهور بخشی از مصوبات کاهش رسوب کالا اجرایی نشده و نیاز به همکا...
۱۳۹۸/۷/۲۹ - ۱۰:۰۷
طرح جدید فروش اقساطی ایران خودرو فردا آغاز می شود
خودرونگاران - جدیدترین طرح فروش محصولات ایران خودرو سه شنبه ۳۰ مهرماه آغاز می شود.
۱۳۹۸/۷/۲۹ - ۱۰:۰۳
ماجرای واردات تایرهای کارکرده چیست؟
خودرونگاران - سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر گفت: تعداد زیادی لاستیک استوک و فاقد کیفیت به کشور وارد شده است که شرایط نامعلومی دارند. خریداران در زمان خرید تایر به تاریخ تولید توجه لازم را داشته باشند.
۱۳۹۸/۷/۲۹ - ۰۹:۴۲
قیمت خودروهای وارداتی در بازار امروز ۲۹ مهر
خودرونگاران - جدیدترین قیمت خودروهای وارداتی در بازار امروز منتشر شد.
۱۳۹۸/۷/۲۹ - ۰۹:۲۵
ماجرای پرداخت تسهیلات ارزی خودرو
خودرونگاران - در حالی که خبری از پرداخت تسهیلات ارزی به فعالان صنعت خودرو نیست، رئیس کل بانک مرکزی می‌گوید تسهیلات موردنظر پیش‌تر به‌صورت ال‌سی خارجی به خودروسازان پیشنهاد شده، اما آنها نپذیرفته‌اند....
۱۳۹۸/۷/۲۹ - ۰۹:۲۲
حذف مدل‌هایی از پراید و پژو ۴۰۵
خودرونگاران - شورای عالی استاندارد در شرایطی اوایل آبان‌ماه برای تعیین تکلیف استانداردهای ۸۵گانه تشکیل جلسه خواهد داد که وزارت صمت بسته پیشنهادی اجرای این استانداردها را برای ارائه به شورای مزبور آماد...
۱۳۹۸/۷/۲۸ - ۱۶:۴۸
جزییات فروش اقساطی ایران خودرو در آخرین روز مهر ماه اعلام شد
خودرونگاران - جدیدترین طرح فروش محصولات ایران خودرو سه شنبه ۳۰ مهرماه آغاز می شود.
۱۳۹۸/۷/۲۸ - ۱۵:۳۵
فرآیند تصویب طرح ساماندهی صنعت خودرو
خودرونگاران - در میزگرد بررسی چالش های طرح ساماندهی صنعت خودرو به موضوعاتی از جمله بی‌توجهی به نظرات ذیفنعان و نادیده گرفتن آنها اشاره شد و کارشناسان معتقد بودند اگر این طرح با شکل و سیاق حاضر مصوب شو...
۱۳۹۸/۷/۲۸ - ۱۵:۳۰
بلاتکلیفى ٢٣هزار میلیارد بدهى خودروسازان به قطعه سازان
خودرونگاران - یک فعال صنعت قطعه میزان بدهى خودروسازان به قطعه سازان را ٢٣هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این بدهى به دلیل کسرى شدید نقدینگى در صنعت خودروسازى به وجود آمده است
۱۳۹۸/۷/۲۸ - ۱۴:۴۵
هنگام ترکیدن لاستیک خودرو چه کنیم؟
خودرونگاران - لاستیک یکی از مهمترین بخشهای خودرو است که اگر دچار مشکل جدی شود قطعا رانندگی را با خطر مواجه می‌کند.
۱۳۹۸/۷/۲۷ - ۱۱:۰۲
قراردادهای تعمیق داخلی‌سازی صنعت خودرو، باید مورد نقد قرار گیرد
خودرونگاران - محبی‌نژاد گفت: کم توجهی به تیراژ اقتصادی در تولید قطعه و گیر افتادن در کلیشه‌های قدیمی چندان به نفع قطعه سازان نخواهد بود.
۱۳۹۸/۷/۲۷ - ۱۴:۰۲
همه چیز درباره حذف پراید و ۴۰۵ از خط تولید + تمام جایگزین‌های اعلام شده
خودرونگاران - این روزها بحث درباره حذف پراید و پژو ۴۰۵ از خط تولید و آمدن جایگزین برای این دو خودرو به شدت داغ است.
۱۳۹۸/۷/۲۳ - ۱۵:۰۰
چرا برخی از قطعات در خودروهای صفر حذف شد؟
خودرونگاران - دبیر انجمن خودروسازان در خصوص حذف برخی از قطعات در خودروهای صفر از جمله کروز کنترل، دیسک و تعدادی دیگری از قطعات به ارائه توضیحاتی پرداخت.
۱۳۹۸/۷/۲۲ - ۱۰:۰۹
آینده قیمت پراید بعد از توقف تولید
خودرونگاران - یک کارشناس صنعت خودرو گفت: با توقف تولید پراید بازار به هم می‌ریزد. لازم به ذکر است که جایگزین‌هایی برای پراید و پژو ۴۰۵ وجود دارد که از لحاظ عملکردی مشابه هستند اما قیمت‌ها تفاوت دارد.
۱۳۹۸/۷/۲۱ - ۱۳:۰۱
مابه‌التفاوت ارزی ۱۰۴۸ دستگاه از خودروهای متوقف در گمرک پرداخت شده است
خودرونگاران - به گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، مابه‌التفاوت ارزی ۱۰۴۸ دستگاه از خودروهای متوقف در گمرک پرداخت و تمام امور ترخیص آنها انجام شده است، اما به دلیل اتمام مهلت مصوبه دولت این خودروها ...
۱۳۹۸/۷/۲۴ - ۱۴:۲۹
موکب امدادی خدماتی سایپا در شلمچه راه‌اندازی شد
خودرونگاران - رئیس ستاد طرح امداد اربعین سایپا گفت: موکب امدادی-خدماتی سایپا در نقطه صفر مرزی شلمچه راه‌اندازی شده و خدمات خود را در اختیار زائران حسینی قرار می‌دهد.
۱۳۹۸/۷/۲۱ - ۱۱:۴۰
خبر جدید رحمانی درباره همکاری خودرویی ایران و آذربایجان
خودرونگاران - وزیر صمت درباره تولید خودروی مشترک خزر با کشور آذربایجان گفت: ایران خودرو یک واحد مشترک در کشور آذربایجان دارد که در حال تولید است و یک واحد مشترک هم امسال کنلگ زنی شد، که قرار است یک شر...
۱۳۹۸/۷/۲۲ - ۱۰:۱۲
به سازمان امور تمليكي مي رسند
خودرونگاران - سه ماه از پایان مهلت دولت برای ترخیص خودروهای دپو شده گذشته و ۱۱۰۰ دستگاهی که تشریفات گمرکی را انجام داده‌اند اکنون در معرض واگذاری به سازمان اموال تملیکی قرار دارند که ممکن است به فروش ...
۱۳۹۸/۷/۲۷ - ۱۳:۲۹
خودروهای پیش‌فروش باز هم تحویل نشدند سایپا و ایران‌خودرو چه خواهند کرد؟
خودرونگاران - سه روز مانده به پایان اولتیماتوم وزارت صنعت، معدن و تجارت به خودروسازان برای تحویل خودروهای معوقه سال گذشته، هنوز هم حجم انبوهی از گلایه‌ها وجود دارد که خودروهای معوق به دست خریداران نرس...
۱۳۹۸/۷/۲۳ - ۱۱:۰۴
ممنوعیت واردات خودرو با برند آمریکایی
خودرونگاران_ زمانی گفت: طبق مصوبه وزارت صمت واردات خودروهای آمریکایی ممنوع شده و ما تلاش داریم وضعیت سایر خودروها را مشخص کنیم.
۱۳۹۸/۷/۲۳ - ۱۲:۲۶
بزرگترین کارخانه قطعه سازی مازندران در آستانه تعطیلی
خودرونگاران_بزرگترین کارخانه قطعه سازی مازندران به دلیل بی مهری مسئولان و مشکلات فراروی آن در آستانه تعطیلی قرار گرفته است.
۱۳۹۸/۷/۲۳ - ۱۶:۳۰
واردات خودرو همچنان ممنوع است
خودرونگاران - وزیر صنعت، معدن و تجارت در توصیه‌ای به خودروسازان می‌گوید: خودروسازان برای تولید مشترک خودرو به سراغ شرکا و شرکت‌های جدید بروند و این همکاری‌های مشترک خودرویی ادامه‌دار باشد.
۱۳۹۸/۷/۲۱ - ۰۹:۵۵
واکنش انجمن قطعه‌سازان به پرونده "گروه عظام"
خودرونگاران - دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو گفت: با توجه به اینکه پرونده "گروه عظام"، مشکل حقوقی یکی از اعضای این انجمن است؛ لذا این انجمن موضع خاصی در این رابطه ندارد و تنها امیدوار ا...