امروز: شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۹ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۸/۷/۹ - ۱۵:۱۶
شناسه خبر: ۴۶۴۹۴۰
 
باید‌های نصب فیلتردوده
خودرونگاران - گازوئیل‌ها استاندارد نیست، فیلتر دوده گران است. این جمع‌بندی ادعای مدیرعامل شرکت ایران خودرو دیزل است که به‌تازگی توانسته موافقت معاون اول رئیس‌جمهور را برای تولید و عرضه یک مدل کامیون، البته بدون نصب فیلتر دوده دریافت کند.

به گزارش خودرونگاران  به نقل از همشهری ، به گفته کارشناسان، نصب فیلتر دوده در خودروهای دیزلی مانع ورود آلاینده‌های سرطان‌زا به هوا می‌شود. سازمان حفاظت محیط‌زیست با این تصمیم و ابلاغیه معاون اول مخالف است. ماجرا از زمانی شروع شد که اسحاق جهانگیری در پاسخ به درخواست ایران خودرو دیزل، تولید و عرضه یکی از محصولات این شرکت را، بدون استفاده از فیلتر دوده صادر کرد.هرچند او دیروز تا حدی نظر خود را دراین‌باره تعدیل کرد.  سازمان حفاظت محیط‌زیست در واکنش به توجیه ایران‌خودرو دیزل مبنی بر گران شدن قیمت خودروهای تولیدی درصورت نصب فیلتر دوده اعلام کرد: اگر قیمت خودروهای دیزلی با فیلتر دوده افزایش می‌یابد یا اگر هزینه تامین و نصب فیلتر دوده بر اثر تحریم بالا رفته، آیا هزینه درمان سرطان افزایش نیافته است؟ به تازگی مهدی یونسیان، مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو دیزل در مصاحبه با صدا و سیما درباره معافیت تعدادی از کامیون‌های «واگن هود» تولیدی در این شرکت از مقررات نصب فیلتر‌های جذب دوده گفته است: به‌دلیل استاندارد نبودن گازوئیل تولید ایران نصب فیلتر فایده‌ای ندارد. به گفته او، فیلتر‌های جذب دوده از کره‌جنوبی و با واسطه، با قیمت هر یک 5هزار دلار خریداری می‌شود و با احتساب سایر هزینه‌ها، قیمت هر کامیون را 90میلیون تومان افزایش می‌دهد. یونسیان مدعی شده؛ برای کاربردی شدن فیلتر جذب دوده، باید کیفیت گازوئیل به لحاظ PPM  کمتر از 50 باشد ولی با بررسی و نمونه‌برداری از سوخت 17جایگاه در سراسر کشور مشاهده شد؛ میزان PPM گازوئیل بین یک هزار و 200 تا 6 هزار است. کرامت ویس کرمی، مدیر پخش فرآورده‌های نفتی در منطقه تهران در گفت‌وگو با همشهری به پرسش‌ها و ابهام‌های مطرح شده دراین‌باره پاسخ داده که می‌خوانید:

تکلیف قانونی شرکت ملی پالایش و پخش در ارتباط با توزیع بنزین و نفت گاز (گازوئیل) یورو4 چیست؟
بر مبنای مصوبات دولت، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی مکلف است نسبت به عرضه بنزین و نفت‌گاز یورو4 در 8کلانشهر تهران، کرج، مشهد، اصفهان، تبریز، شیراز، اهواز و اراک اقدام کند. برمبنای همین قاعده در این شهرها می‌بایست بنزین و نفت‌گاز یورو4 توزیع کنیم.
یعنی الان در همه این 8شهر به تعهد قانونی خود عمل می‌کنید؟
بله و حتی به بیش از میزان تعهد خود عمل می‌کنیم. شرکت ملی پالایش و پخش علاوه بر 8کلانشهر یادشده، بنزین و نفت‌گاز یورو4 را در کل شهرهای استان تهران و همچنین خمین، ساوه، دلیجان، قم، نیشابور، سبزوار، اسفراین، دامغان، کرمان، زنجان، زابل، تربت حیدریه، سمنان و بندرعباس به‌رغم اینکه تکلیف قانونی ندارد، برای مصارف حمل‌ونقل توزیع می‌کند.
شرایط در بقیه جایگاه‌ها چگونه است؟
یک مصوبه دیگری هم هیأت دولت دارد مبنی بر اینکه باید در 163جایگاه در جاده‌های مواصلاتی بین شهری، نفت‌گاز یورو4 عرضه شود، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران این کار را هم طبق ضوابط انجام می‌دهد.
سطح تعامل شرکت با سازمان حفاظت محیط‌زیست برای نظارت بر عرضه بنزین و گازوئیل یورو4 چگونه است؟
بین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و سازمان حفاظت محیط‌زیست تفاهمنامه‌ای امضا شده که براساس آن به‌صورت مشترک بر توزیع نفت‌گاز یورو4 در 163جایگاه‌و شهرهای مورد هدف، نظارت صورت می‌پذیرد. همچنین در کل کشور، در 1400جایگاه به توزیع نفت گاز یورو4 اقدام می‌کنیم.
متولی تعیین کیفیت فرآورده‌های نفتی ازجمله بنزین و نفت‌گاز چه سازمانی است؟
متولی ارزیابی و انطباق کیفیت سوخت عرضه شده توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با استانداردهای مشخص شده و همچنین وظیفه اظهارنظر قانونی درباره کیفیت سوخت فرآورده‌های نفتی، برعهده سازمان‌های ملی استاندارد ایران و حفاظت محیط‌زیست است. این دو سازمان به‌صورت مستمر و دوره‌ای کیفیت فرآورده‌های نفتی عرضه شده را اندازه‌گیری می‌کنند، بنابراین متولی اصلی و قانونی ارزیابی انطباق کیفیت سوخت با استانداردها و اظهارنظر 2سازمان یادشده هستند.
آیاآماری از میزان عرضه گازوئیل یورو4 در سطح کشور دارید؟
به‌طور میانگین روزانه 28میلیون لیتر نفت‌گاز یورو4 در سطح جایگاه‌های تعیین شده، توزیع می‌شود.
هم‌اکنون به‌طور کل چه میزان نفت گاز برای مصارف حمل‌ونقل توزیع می‌شود؟
به‌طور میانگین روزانه 55میلیون لیتر نفت‌گاز برای مصارف حمل‌ونقل در کشور توزیع می‌شود، همانطور که گفتم 28میلیون لیتر آن دارای استاندارد یورو4 است. این آمار نشان می‌دهد بیش از نیمی از نفت گاز عرضه شده در بخش حمل‌ونقل دارای استاندارد یورو4 است.
پس ادعای مدیرعامل شرکت ایران خودرو دیزل مبنی بر عرضه نفت‌گاز دارای گوگرد 1200ppm به چه معناست؟
ملاک استاندارد و متولی آن در قانون تعیین شده است، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران هم، خود راسا کیفیت تمامی نفت‌گاز ، بنزین و سایر فرآورده‌های نفتی در انبارهای سوخت را قبل از توزیع در جایگاه‌ها، به‌صورت کاملا تخصصی، روزانه اندازه‌گیری می‌کند و درصورت انطباق با استانداردها اجازه توزیع آن صادر می‌شود.
آیا در فرایند توزیع هم بر کیفیت سوخت عرضه شده نظارت دارید؟
بله، پس از توزیع هم ماهانه تا 5بار خروجی نفت گاز از نازل‌ جایگاه‌ها، قبل از ورود به باک خودروها، نمونه‌برداری و در آزمایشگاه‌های شرکت دوباره مورد ارزیابی کیفی قرار می‌گیرد. همچنین با همکاری نمایندگان سازمان حفاظت محیط‌زیست و شرکت ملی پالایش و پخش، به‌صورت تصادفی و مستمر نسبت به ارزیابی کیفیت نفت گاز در جایگاه‌های سراسر کشور اقدام می‌شود.
پس خیال صاحبان خودروهای سبک و سنگین از بابت کیفیت بنزین و نفت‌گاز راحت باشد؟
اطمینان می‌دهیم که بنزین و نفت‌گاز عرضه شده در جایگاه‌هایی که براساس قانون تکالیفی تعیین شده، بنزین و نفت‌گاز یورو4 و مطابق با استانداردهاست.
میانگین گوگرد براساس استاندارد باید به چه میزان باشد؟
براساس استاندارد تعریف شده، حد مجاز گوگرد در نفت گاز باید 50جزء در میلیون یا اصطلاحا ppm باشد طبق ارزیابی صورت گرفته در سطح شهر تهران در 31شهریورماه از 6جایگاه در نقاط مختلف شهر تهران، حداکثر گوگرد 49ppm بوده است.
میزان گوگرد عرضه شده در نفت گاز بین سایر جایگاه‌هایی که جزو تکالیف یا حوزه هدف‌گذاری شده نیست، به چه نحوی است؟
در این جایگاه‌ها نفت گاز معمولی توزیع می‌شود که میزان گوگرد آن متغیر است. اما در جایگاه‌های تکلیف شده میزان گوگرد نفت گاز یورو4 در حد استاندارد است و تردیدی در این‌باره وجود ندارد.
پس ادعای مدیرعامل ایران خودرو دیزل را رد می‌کنید؟
همانطور که گفتم مبنای قضاوت گزارش رسمی شرکت ملی استاندارد و گزارش سازمان حفاظت محیط‌زیست است و تنها این دو نهاد اجازه ارزیابی کیفیت و اظهارنظر را دارند. حالا اینکه شخص یا نهاد دیگری بخواهد در این زمینه ادعایی داشته باشد یا مدعی شود راسا اقدام به اندازه‌گیری کیفیت سوخت کرده، مورد تأیید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران نخواهد بود.
ولی اگر حرفشان مستند بود چه می‌کنید؟
حاضر هستیم با نظارت سازمان ملی استاندارد و محیط‌زیست نسبت به سنجش دوباره کیفیت سوخت در جایگاه‌های ادعایی افراد یا نهادهای دیگر اقدام کنیم.
آمارهای سازمان ملی استاندارد و سازمان محیط‌زیست چه می‌گوید؟
باید این سؤال را از سازمان ملی استاندارد و سازمان محیط‌زیست بپرسید. این دو سازمان هستند که باید اظهارنظر کنند که آیا شرکت ملی پالایش و پخش در جایگاه‌هایی که برای آن تکلیف برای عرضه بنزین و نفت‌گاز یورو4 تعیین شده، به وظیفه قانونی‌اش عمل می‌کند یا کیفیت سوخت عرضه شده چگونه است؟ مبنای عمل ما، قانون است.

ارسال به شبکه های اجتماعی
کلید واژه های مطلب:
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۴ + ۴
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۹/۴/۲۱ - ۰۹:۵۴
تولید بیش از ۲۱۶ هزار دستگاه خودرو در بهار امسال
خودرونگاران_ بررسی آمارهای رسمی منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید ۲۱۶ هزار و ۸۴۱ دستگاه خودرو از سوی خودروسازان از ابتدای امسال تا پایان خردادماه است.
۱۳۹۹/۴/۲۱ - ۰۹:۵۰
رشد بورس چه تاثیری روی بازار خودرو دارد؟
خودرونگاران_طبق اظهارنظر برخی از کارشناسان، روند صعودی بورس بازارهای مختلف از جمله خودرو را در آینده تحت تاثیر قرار می‌دهد.
۱۳۹۹/۴/۲۱ - ۰۹:۴۰
رونمايي از تویوتا کرولا کراس خاص تايلند
خودرونگاران - مديران ژاپني از تويوتا كرولا كراس با ظاهری متفاوت برای تایلندي ها رونمايي كردند.
۱۳۹۹/۴/۲۰ - ۱۷:۰۱
تولید نسل جدید باطری ۹۰ درصد ارزانتر می‌شود
خودرونگاران - یک شرکت APB Corp برای طراحی نوع جدیدی از باطری که هزینه های تولید را به میزان قابل توجهی کاهش داده و ایمنی را بالا می برد، حمایت مالی گروهی از شرکتهای ژاپنی را جلب کرد.
۱۳۹۹/۴/۲۰ - ۱۴:۴۵
ضرورت افزایش بودجه پژوهش در صنعت خودرو
خودرونگاران - عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت گفت: همکاری شرکت های خودروسازی با مجموعه های دانش بنیان باعث توسعه صنعت خودرو می شود اما این امر زمانی نتیجه خوب عاید کشورمان خواهد کرد که ...
۱۳۹۹/۴/۲۰ - ۱۳:۳۹
سبد فعالیت فناوری بین خودروسازان و دانش بنیان ها تعریف شود
خودرونگاران - نایب رئیس اول کمیسیون کسب و کارهای دانش بنیان اتاق بازرگانی ایران گفت: برای اینکه دانش بنیان ها و خودروسازان به تعریف مشترکی در تولید برسند، توصیه می شود که سبد فعالیت فناوری با توجه به ...
۱۳۹۹/۴/۲۰ - ۱۳:۳۶
تغییرات مدیریتی فولکس واگن ادامه دارد
خودرونگاران - برنهارد میر پس از پنج سال از ریاست خودروسازی اشکودا کنار می رود.
۱۳۹۹/۴/۲۰ - ۱۳:۲۲
کاهش ارزبری ۴۰ میلیون یورویی با اجرای پروژه‌های میز چهارم خودکفایی
خودرونگاران - مدیرعامل ساپکو گفت: در میز چهارم توسعه و تعمیق ساخت داخل صنعت خودرو و قطعات، قرارداد داخلی‌سازی ۴۰ قطعه منعقد شده است. اجرای پروژه‌های میز چهارم، سالانه ۴۰ میلیون یورو کاهش ارزبری به دن...
۱۳۹۹/۴/۲۰ - ۱۳:۰۲
نام محصول جدید به زودی اعلام می‌شود
خودرونگاران - مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با بیان این‌که نام محصول پروژه K۱۳۲ به زودی تصویب و اعلام می‌شود گفت: طرح فروش مشارکت در تولید این خودرو برای تحویل در سال آینده، منافاتی با برنامه تولید ...
۱۳۹۹/۴/۲۰ - ۱۲:۵۷
بنز و سيستم جديد صوتي و تصويري ميباخ اش
خودرونگاران - سيستم جديد صوتي تصويري بنز مرسدس بنز تا كنون رند خوبي از جديدترين خودروي ميباخ اش منتشر نكرده و همين امر موجب انتشار انتقاداتي تند به اين شركت شده اما به تازگي از نسل جدید ام بی یو اکس ...
۱۳۹۹/۴/۲۰ - ۱۲:۵۰
رونمايي از سيان رودستر گاو وحشي
خودرونگاران - طبق گفته مديران لامبورگینی ، از سیان رودستر تنها ٦٣ دستگاه تولید میشود كه اين امر توانسته اين خودرو را خاص تر كند.
۱۳۹۹/۴/۲۰ - ۱۲:۴۰
ماشين خاص بنز لو رفت
خودرونگاران - در حالي كه بنز سعي داشت جديرترين خودرويش مخفي بماند اما تصاوير AMG GTR BlakS لو رفت
۱۳۹۹/۴/۱۹ - ۱۶:۴۲
بازار سهام قیمت‌ خودرو را پایین کشید
خودرونگاران - به اعتقاد یک کارشناس صنعت خودرو، با توجه به شرایط تورمی بازارها، رشد بازار سهام، رشد شدید نرخ ارز و همچنین برداشت از خودرو به عنوان یک کالای سرمایه‌ای، موجب شده که قیمت خودرو از قیمت مت...
۱۳۹۹/۴/۱۵ - ۱۲:۲۴
صفر تا ۱۰۰ تعویض پلاک از کاهش ۱۰ درصدی نقل و انتقال تا محدودیت‌های شماره گذاری
خودرونگاران_شرایط و مدارک لازم برای شماره‌گذاری، آخرین آمار نقل و انتقال خودرو و محدودیت‌های موجود برای تعویض پلاک از جمله مواردی است که رئیس مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور ناجا آنها را تشریح کرد.
۱۳۹۹/۴/۱۶ - ۱۲:۱۴
آرایشگری که دیتیلر خودرو شد
خودرونگاران | نگاه غالب به دختران قرار گیری در شغل هایی است که ظرافت و دقت بیشتری را طلب می کند و شاید به همین دلیل است که تعداد خانمهایی که در بازار خشن تر صنعتی فعالیت می کنند به تعداد انگشتان یک دس...
۱۳۹۹/۴/۱۴ - ۱۲:۵۶
ضرورت تسریع در اعلام قیمت محصولات خودروسازان برای فصل دوم سال
خودرونگاران - مدیرکل دفتر صنایع حمل و نقل وزارت صمت اعلام کرد: تأخیر در اعلام قیمت محصولات شرکت های خودروسازی برای فصل دوم امسال، فرآیند عملیات شرکتها را با اختلال مواجه کرده است و تأخیر در ارائه قیم...
۱۳۹۹/۴/۱۶ - ۱۰:۰۱
صنعت خودرو با دانش بنيان ها تقويت مي شود
خودرونگاران - عضو اتاق بازرگاني ايران گفت: در شرايطي كه صنعت خودرو با تحريم روبرو است و واردات برخي از قطعات با دشواري صورت مي گيرد، مي توان با همكاري مجموعه هاي دانش بنيان نسبت به توليد قطعات خاص اقد...
۱۳۹۹/۴/۱۴ - ۱۲:۱۷
بلایی که شورای رقابت به جان بازار خودرو انداخت
خودرونگاران - از همین دهه عقب‌تر نرویم. در فروردین سال ۹۱ بود که شورای رقابت عواملی همچون: سهم هزینه‌های مالی، نرخ تورم بخشی سالانه، تغییر شاخص کیفیت خودرو در طول سال، بدترین شاخص کیفیت سال، تفاوت اف...
۱۳۹۹/۴/۱۴ - ۱۰:۵۱
افزایش تعداد ارائه دهنده خدمات به «کوییک سرویس»
خودرونگاران_شرکت خدمات پس از فروش ایران‌خودرو، تعداد نمایندگی‌های ارائه دهنده خدمت «کوییک سرویس» را افزایش داد.
۱۳۹۹/۴/۱۵ - ۰۹:۵۹
افزایش تولید خودروسازان در گرو تامین ۳ میلیارد دلار ارز
خودرونگاران_رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی گفت: صنعت خودروسازی برای تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو نیاز به دو تا سه میلیارد دلار ارز است.
۱۳۹۹/۴/۱۶ - ۰۹:۲۸
دانشگاه ها و نخبگان كشور از همكاري با خودروسازان استقبال مي كنند
خودرونگاران - رئیس دبیرخانه جذب نخبگان در دانشگاه ها در بنیاد ملی نخبگان گفت: دانشگاه ها و نخبگان با هدف توسعه صنعت خودرو و داخلي سازي قطعات، علاقه مند به همكاري با شركت هاي خودروسازي هستند.
۱۳۹۹/۴/۱۶ - ۰۹:۳۵
افزایش مجدد قیمت خودرو باید به تأیید ستاد تنظیم بازار برسد
خودرونگاران - رئیس شورای رقابت با اعلام اینکه خودروسازان هر سه ماه یکبار می توانند با تغییر نرخ تورم درخواست تجدیدنظر در قیمت ها را داشته باشند،گفت: البته این موضوع باید با تأیید ستاد تنظیم بازار هم ...
۱۳۹۹/۴/۱۵ - ۰۹:۵۱
خودروسازان به ریل افق ۱۴۰۴ در ساخت خودروی تجاری بازگشتند
خودرونگاران_دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان گفت: با حرکت‌های جدیدی که در خودروسازی‌های کشور آغاز شده، بازگشت به افق چشم‌انداز پیش‌بینی شده در زمینه خودروهای تجاری را شاهدیم.
۱۳۹۹/۴/۱۷ - ۱۵:۲۵
‌۷۰ درصد بازار قطعه در دست ۵ نفر
خودرونگاران| عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: واردات قطعات خودرو اکنون در دست تعداد معدودی از افراد و مافیا قرار گرفته و این موضوع یکی از اشکالات اساسی صنعت خودرو در شرایط کنونی است.
۱۳۹۹/۴/۱۴ - ۱۲:۲۰
ویژه تیرماه ۹۹ آغاز فروش نقد و اقساط محصولات چری
خودرونگاران - طرح جدید فروش محصولات چری شرکت مدیران خودرو ویژه تیرماه ۹۹ منتشر شد.
۱۳۹۹/۴/۱۶ - ۰۹:۵۷
ارز ندهند ، بازار قطعه مشکل‌ساز می‌شود
خودرونگاران - عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعه گفت: در حال حاضر قطعه ساز امکان ترخیص کالاهای خود را از گمرکات ندارد و همین امر تولید خودرو را مختل کرده و آمار خودروهای ناقص هر روز افزایش پیدا کرده ا...