امروز: شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۸ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۸/۶/۱۲ - ۱۲:۵۵
شناسه خبر: ۴۶۴۲۷۹
 
واگذاری سهام خودروسازان منتفی شد
خودرونگاران_وزیر صنعت در حالی بار دیگر بر واگذاری سهام شرکت‌های خودروساز تا سال آینده تأکید کرد که طبق نظر شورای نگهبان و اصلاحیه مجلس، واگذاری سهام این شرکت‌ها امکان‌پذیر نیست.

به گزارش خودرونگاران به نقل از فارس، رضا رحمانی وزیر صنعت اخیراً در حالی بر واگذاری باقی مانده سهام دولت در شرکت‌های خودروساز تأکید کرده که بر اساس رأی شورای نگهبان این امر امکان‌پذیر نخواهد بود.

در حال حاضر باقیمانده سهام دولت در ایران خودرو 14 درصد و در سایپا 17.31 درصد است. به این ترتیب سهم دولت در این شرکت‌های خودروساز کمتر از 20 درصد است.

موضوع واگذاری سهام خودروسازان خرداد امسال در طرح ساماندهی صنعت خودرو مورد توجه نمایندگان مجلس قرار گرفت. در ماده 2 این طرح که برای تأیید به شورای نگهبان ارسال شد، آمده است: دولت موظف است طی 3 سال از لازم الاجرا شدن این قانون با اجرای صحیح سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی و قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی و اصلاحات بعدی آن و سیاست های کلی تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی، زمینه رقابت پذیری در صنعت خودرو را به نحوی فراهم نماید که تصدی گری دولت خاتمه یافته و دولت صرفاً اقدامات نظارتی و سیاست گذاری و تنظیم‌گری را انجام دهد.

در روند بررسی این طرح در شورای نگهبان، اعضای این شورا 12 تیرماه طی نامه ای به لاریجانی رئیس مجلس، واگذاری باقی مانده سهام خودروسازان به بخش خصوصی را مغایر با بند ج سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی دانست و این واگذاری را غیر قانونی اعلام کرد.

اعضای شورای نگهبان معتقدند ماده 2 طرح مجلس مبنی بر واگذاری 100 درصد سهام بنگاه‌های مشمول صدر اصل 44 با بند «ج» سیاست‌های کلی اصل 44 و در نتیجه بند1 اصل 110 مغایر است.

در پی این موضوع، نمایندگان مجلس نسبت به اصلاح طرح ساماندهی صنعت خودرو اقدام کردند و  در ماده 2 طرح مذکور، عبارت «تصدی گری دولت خاتمه یافته» حذف شد.

به این ترتیب بحث واگذاری سهام دولت در شرکت‌های خودروساز منتفی شده و با توجه به اینکه این سهم در شرکت‌های خودروساز کمتر از 20 درصد است نباید انتظار داشت که این واگذاری اتفاق بیفتد. البته در شرایط فعلی کارشناسان معتقدند با توجه به انحصاری بودن بازار خودرو، واگذاری سهام خودروسازان فقط باعث تشدید انحصار و بدتر شدن وضعیت بازار خواهد شد.

از همین رو می توان تفسیر شورای نگهبان از بند ج سیاست های کلی اصل 44 را مهر پایانی بر هیاهوی چند ماهه بر سر موضوع واگذاری باقی مانده سهام دولت در ایران خودرو و سایپا دانست.

* تأکید وزیر صنعت بر واگذاری تا پایان سال آینده

در این شرایط رضا رحمانی، وزیر صنعت مرتب اعلام می‌کند که قصد دولت در واگذاری سهام خودروسازان جدی است و این کار تا پایان سال آینده عملی می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه موانع موجود در مسیر این واگذاری در نهایت برطرف خواهند شد، معتقد است: در حال حاضر در بخش واگذاری سهام دولت در حوزه خودروسازی سه باکس واگذاری تعیین کرده‌ایم، باکس اول مربوط به واگذاری اموال و املاک غیرتولیدی است، باکس دوم واگذاری نیز مربوط به شرکت‌های تابعه و باکس سوم هم در ارتباط با شرکت‌های اصلی است که این واگذاری‌ها بر اساس برنامه در حال انجام است.

زهره عالی‌پور، معاون سازمان خصوصی‌سازی نیز با اشاره به موافقت شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا با واگذاری باقی‌مانده سهام دولت در ایران خودرو و سایپا، می گوید: وزارت اقتصاد مجوز واگذاری باقی مانده سهام دولت در دو شرکت خودروسازی را از شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا دریافت کرده است.

وی با بیان اینکه 14 درصد سهام دولت در ایران خودرو و 17 درصد سهام در سایپا باید واگذار شود، تاکید می‌کند: بخشی از سهام خودروسازان در وثیقه است که با توجه به هماهنگی انجام شده با وزیر صنعت قرار است این مسئله رفع شده و سهام مربوطه در تابلوی بورس به فروش برسد.

پوری حسینی، رئیس برکنار شده سازمان خصوصی سازی معتقد بود: با توجه به اینکه سهام خودروسازان در وثیقه قرار دارد امکان فروش مال غیر وجود نداشته و باید ابتدا  این سهام از وثیقه آزاد شود.

به گفته وی، ایران خودرو و سایپا باید بر اساس قانون ابتدا از وثیقه خارج شوند و سپس اقدامات لازم از سوی سازمان خصوصی‌سازی در جهت فروش سهام آنها صورت گیرد.

* ارزیابی بدهی و صورت‌های مالی شرکت‌ها

در این مورد فرشاد مقیمی، معاون سابق وزیر صنعت و مدیرعامل فعلی ایران خودرو معتقد است: طبق روال، شرکت‌های دولتی معمولاً دارایی‌های خود را در بانک‌ها به وثیقه می‌گذارند تا بتوانند تسهیلات بگیرند، پس قرار گفتن بخشی از سهام خودروسازان در گروی بانک‌ها، کاری غیرعادی نیست.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت می گوید: در برخی مقاطع زمانی، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران متقاضی شرکت در برخی پروژه‌ها بوده که برای این کار، نیاز به منابع مالی داشته است، بنابراین برای این کار باید از بانک وام دریافت می‌کرده و به همین دلیل، وثایقی را برای این کار به بانک سپرده است. بنابراین سهام ایدرو در خودروسازان به عنوان وثیقه اعطا شده و طبیعی است که اگر این سهام قرار باشد واگذار شود، باید با سهام دیگری نزد بانک جایگزین شود یا تسهیلات اخذ شده از بانک به صورت کامل بازپرداخت شود.

به گفته وی، سازمان گسترش و نوسازی صنایع برای آزادسازی سهام مشکلی ندارد و می‌تواند وثایق و اموال دیگری را به جای سهام خودروسازان نزد بانک به وثیقه بگذارد.

مقیمی معتقد است: واگذاری می‌تواند بعد از آزادسازی وثایق صورت گیرد و اگر این وثایق آزاد شود، مشکلی در واگذاری سهام رخ نمی‌دهد. ضمن اینکه برای واگذاری این شرکت‌ها باید ارزش دارایی‌ها از سوی حسابرسی که سازمان خصوصی‌سازی تعیین می‌کند، محاسبه شده و تمام ابعاد دارایی‌ها، بدهی‌های پنهان و صورت‌های مالی آن طی سال‌های مختلف ارزیابی شود تا شرایط برای واگذاری مهیا شود.

* واگذاری خودروسازان، رفتن به بیراهه است

بهزاد اعتمادی، قائم مقام سازمان گسترش در این مورد می‌گوید: سازمان گسترش به عنوان سهامدار باقی مانده دولتی در دو شرکت ایران خودرو و سایپا بارها مخالفت خود را با واگذاری این بخش از سهام خودروسازان اعلام کرده است.

وی معتقد است: واگذاری سهام 14 و 17 درصدی دو شرکت ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی به بیراهه رفتن است.

اعتمادی با بیان اینکه واگذاری باقی مانده سهام دو شرکت ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی عملی نخواهد شد، می گوید: موضوع مخالفت ایدرو در بحث واگذاری ها مطرح نیست بلکه معتقدیم صنعت خودرو باید یک رگولاتوری داشته باشد تا ارتباط بین تصمیم‌گیران با تولیدکنندگان توسط سازمان پوشش داده شود.

اعتمادی می‌گوید: به نظر می رسد سازمان گسترش تخصصی ترین سازمان برای این ارتباط است، فارغ از اینکه سهام دار باشد یا نباشد.

در عین حال، برخی کارشناسان معتقدند در صورت انجام واگذاری سهام خودروسازان باید علاوه بر ارزیابی مجدد دارایی این شرکتها، اهلیت طرفهای متقاضی خرید سهام نیز بررسی شود.

عالی‌پور،  معاون سازمان خصوصی‌سازی با تأکید بر اهمیت موضوع اهلیت متقاضیان خرید سهام شرکت‌های خودروساز، می‌گوید: با توجه به اینکه در قانون بر لزوم داشتن «اهلیت» برای واگذاری سهام تاکید شده، لازم است نمایندگان شورای اسلامی تعریف دقیقی از این واژه ارائه دهند، زیرا هر کسی از نگاه خود تعبیری از اهلیت دارد و بنابراین ممکن است برخی واگذاری‌ها را مردود بداند.

عالی‌پور می گوید: ضمن ایجاد هماهنگی لازم میان نهادهای مختلف در بحث واگذاری سهام خودروسازان، باید دستورالعملی قانونی و مستند حقوقی برای این بند قانونی (اهلیت) در نظر گرفته شود.

 

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۱۲ + ۱۱
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۸/۱۱/۴ - ۱۵:۴۸
آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو و سایپا
خودرونگاران - قیمت ۳۴ درصد از خودروهای مورد بررسی در گزارش‌های روزانه طی یک هفته اخیر افزایش یافته‌اند.
۱۳۹۸/۱۱/۴ - ۱۵:۴۶
مشکلی در صاردات خودرو وجود ندارد
خودرونگاران - رئیس انجمن صنایع همگن استان تهران درباره خبر «صادرات خودرو فعلا منتفی است» توضیحاتی نوشت.
۱۳۹۸/۱۱/۴ - ۱۵:۴۱
تویوتا ۳ میلیون خودرو را از آمریکا فراخواند
خودرونگاران - خودروساز بزرگ ژاپنی(تویوتا) در بیانیه خبری خود اعلام کرد که ۲.۹ میلیون خودروی خود را به علت نقص ایربگ، از آمریکا فرامی خواند.
۱۳۹۸/۱۱/۴ - ۱۵:۳۹
مجلس واردات خودرو را آزاد می‌کند؟
خودرونگاران - در حالی که دولت ردیف درآمدی در قبال واردات خودرو در بودجه سال آینده در نظر نگرفته است، اما مجلس به دنبال آزاد کردن واردات خودرو است.
۱۳۹۸/۱۱/۴ - ۱۳:۴۶
فروش فوری-اعتباری ایران خودرو ویژه یکشنبه ۶ بهمن و سه شنبه ۸ بهمن ٩٨
خودرونگاران - شرکت ایران خودرو فروش فوری-اعتباری دو محصول خود را جهت تنظیم بازار با موعد تحویل ۳۰ روز به مشتریان ارائه میکند.
۱۳۹۸/۱۱/۴ - ۱۲:۴۵
تسلا دومین خودروساز ارزشمند جهان قرار گرفت
خودرونگاران - تسلا با کنار زدن فولکس واگن به دومین خودروساز ارزشمند جهان تبدیل شده و ارزش آن از ۱۰۰ میلیارد دلار فراتر رفته است.
۱۳۹۸/۱۱/۴ - ۱۲:۴۱
اختصاص بودجه ۶ میلیاردی برای گازسوز شدن خودرو‌ها
خودرونگاران - قلی‎پور گفت: با توسعه جایگا‌ه‌های CNG میزان اشتغال افزایش و میزان آلودگی‌ها کاهش می‌یابد.
۱۳۹۸/۱۱/۴ - ۱۱:۴۲
محبوب‌ترین خودروهای الکتریکی در بازار چین
خودرونگاران - این گزارش به معرفی محبوب‌ترین خودروهای برقی فروخته شده در بازار چین در سال ۲۰۱۹ میلادی می‌پردازد
۱۳۹۸/۱۱/۳ - ۱۶:۱۱
قیمت جدید خودروهای داخلی در بازار
خودرونگاران - شرکت‌های خودروساز در شرایطی از رکورد افزایش تولید در دی‌ماه سال‌جاری خبر می‌دهند که بازار همچنان تشنه عرضه خودرو است. آن طور که از خطوط تولید خودروسازان خبر می‌رسد در دی‌ماه سال جاری به ...
۱۳۹۸/۱۱/۳ - ۱۵:۴۲
قبض‌های کاغذی تا اسفند ماه حذف می‌شود
خودرونگاران - به گفته سرهنگ کرمی اسد، با فعال سازی سیستم‌های هوشمند جریمه، صدور قبض‌های کاغذی تا اسفند ماه سال جاری متوقف شده و رانندگان از طریق پیامک اطلاعات جریمه خود را دریافت می‌کنند.
۱۳۹۸/۱۱/۳ - ۱۵:۲۹
خودروهای پاک معاف شدند
خودرونگاران - اخبار خودرو مهم این هفته را «معافیت خودروهای پاک از مالیات و عوارض شماره‌گذاری»، «نقش ایران در کاهش فروش خودروسازان فرانسوی» و «اقدام خودروسازان برای تجدید ارزیابی» تشکیل می‌دهند که آنها...
۱۳۹۸/۱۱/۳ - ۱۳:۱۸
بازار فروش خودروهای برقی در چین چطور است؟
خودرونگاران - گزارش ها حاکی است که ۱.۱۸ میلیون دستگاه خودروی برقی در چین در سال ۲۰۱۹ میلادی به فروش رفته است.
۱۳۹۸/۱۱/۳ - ۱۳:۱۶
پرفروش‌ترین خودروهای برقی در سال ۲۰۱۹
خودرونگاران - به تازگی فهرستی از پرفروش ترین خودروهای الکتریکی در سال ۲۰۱۹ میلادی منتشر شده است که نشان دهنده سلطه خودروسازان آمریکایی و چینی است.
۱۳۹۸/۱۰/۲۸ - ۱۵:۴۳
11.9 میلیون نفر ماشین ندارند
خودرونگاران - وزیر تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی در جمع بازنشستگان آموزش و پرورش گفت: در حال حاضر، 11 میلیون و 900 هزار خانوار ایرانی فاقد خودرو هستند و بخش اعظمی از جمعیت کشورمان مالک هیچ خانه و زمینی نی...
۱۳۹۸/۱۰/۲۷ - ۱۲:۲۶
حواستان باشد در پمپ بنزین ضرر نکنید
خودرونگاران- یکی از شائبه‌هایی که این روزها در مورد بنزین مطرح می‌شود غیب شدن سهمیه بنزین از کارت سوخت افراد است اما جای نگرانی نیست چراکه تنها سهمیه بنزین خودروهایی غیب می‌شود که مالکان آن‌ها به روند...
۱۳۹۸/۱۰/۲۷ - ۱۲:۴۶
اگر در تصادف رانندگی آسیب دیدیم، چگونه دیه بگیریم؟
اگر تصادف رانندگی منجر به جراحت جسمی فردی شود که مستحق دریافت دیه باشد، باید از طریق قانونی اقدام کرد.
۱۳۹۸/۱۰/۲۷ - ۱۲:۲۴
بررسی فنی خودرو اشکودا کامیک اسکات لاین + مشخصات
خودرونگاران - اشکودا از سال ۲۰۰۹ و معرفی فابیا اسکات کومبی اسکات اقدام به عرضه نسخه‌های خشن‌تر محصولات دیفرانسیل جلوی خود کرده است.
۱۳۹۸/۱۰/۲۸ - ۱۶:۵۱
پیش‌بینی قیمت خودرو در هفته پیش‌رو
خودرونگاران - یک کارشناس خودرو می‌گوید: آنچه از وضعیت اقتصاد کلان مشخص است قیمت خودرو در بلند مدت گران می‌شود؛ این در حالی است که قیمت خودرو در کوتاه مدت به شرایط سیاسی و اجتماعی کشور بستگی دارد.
۱۳۹۸/۱۰/۲۸ - ۱۵:۱۵
نیاز خودروسازان به سه برابر نقدینگی موجود
خودرونگاران - دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان با اشاره به مشکلات خودروسازان اظهار کرد: نیاز خودروسازان، سه برابر نقدینگی فعلی آن‌ها است و پرداخت وام صرفا مشکل صنعت خودرو را به تعویق می‌ا...
۱۳۹۸/۱۰/۲۸ - ۱۱:۵۷
مشتریان از روند کیفی خودروها بی‌خبرند
خودرونگاران - آخرین آمار کیفی خودروهای تولیدی در شرایطی مردادماه امسال منتشر شد که طبق وعده برخی از مسوولان صنعتی کشور، قرار بر آن بود، هر سه ماه یکبار این آمار از طریق رسانه‌ها به اطلاع عموم مردم بر...
۱۳۹۸/۱۰/۲۹ - ۱۱:۵۱
تولید روزانه هایما تا بهمن ماه به ۸۰ دستگاه می رسد
خودرونگاران_مدیرعامل ایران خودرو خراسان تاکید کرد: از یک ماه گذشته هدف‌ افزایش تولید هایما اس ۵ و ۷ در دستور کار قرار گرفته و در حال حاضر تعهدات هایما اس۵ به روز بوده و تمامی تعهدات معوق هایما اس۷ تا ...
۱۳۹۸/۱۰/۲۹ - ۰۰:۵۸
رانندگان بی قانون
خودرونگاران -مهم نیست راننده خودرو باشید یا مسافر، قطعا تا کنون بارها و بارها از طرز رانندگی خودروهای کناری عصبانی شده اید و اگر سعه صدر نداشته باشید ممکن است با بوق زدن ممتد، چراغ زدن های پیاپی و یا ...
۱۳۹۸/۱۱/۲ - ۱۱:۲۴
لزوم گسترش فروش قسطی خودرو
خودرونگاران - یک عضو اتاق بازرگانی تهران معتقد است همان‌طور که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته شرایط برای خرید خودروهای قسطی فراهم شده، در ایران نیز این بازار باید گسترش یابد.
۱۳۹۸/۱۰/۲۷ - ۱۳:۵۵
واریز سهمیه بنزین برای ۳۰ هزار راننده آژانس
مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: تاکنون یک مرحله برای ۳۰ هزار راننده آژانس، اطلاعات دریافت و سهمیه سوخت واریز شده است.
۱۳۹۸/۱۰/۲۷ - ۱۲:۴۰
مشکل لاستیک خودرو‌های سنگین برطرف شد
معاون حمل ونقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از رفع مشکل لاستیک خودرو‌های سنگین خبر داد.
۱۳۹۸/۱۰/۲۷ - ۱۲:۴۸
قیمت انواع خودرو پژو دست دوم چقدر است؟
با مبلغی حدود ۱۵۵ میلیون تومان امکان خرید خودرو‌هایی مانند پژو پارس و موارد مشابه را دارید.