امروز: سه شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۸ -
وبسایت خبری
سرویس : بورس
زمان : ۱۳۹۸/۳/۲۸ - ۰۹:۲۲
شناسه خبر: ۴۶۲۳۹۲
 
نتایج قیمت‌گذاری دستوری ؛
خودرو زیان خودروسازان به مرز ۱۴ هزار میلیارد رسید
خودرونگاران_صورت‌های مالی ارائه شده به بورس نشان می‌دهد دو خودروساز بزرگ کشور شامل ایران‌خودرو و سایپا در مجموع زیان انباشته‌ای حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان در سال ۹۷ از خود به جا گذاشته‌اند.

به گزارش خودرونگاران به نقل از دنیای اقتصاد، آن طور که دو غول جاده مخصوص به بورس اعلام کرده‌اند، زیان انباشته آنها به عددی معادل 13 هزار و 732 میلیارد و 479 میلیون تومان رسیده که در مقایسه با سال 96 رشدی تقریبا 20 برابری را نشان می‌دهد. به عبارت بهتر، زیان انباشته دو خودروساز بزرگ کشور در سال 97 و نسبت به 96 چیزی حدود هزار و 900 درصد رشد کرده است. در حالت تفکیکی اما ایران‌خودرو به‌عنوان بزرگ‌ترین خودروساز داخلی زیان انباشته‌ای بالغ بر هفت هزار و 752 میلیارد تومان در سال 97 از خود به جا گذاشته و این در حالی است که این شرکت در سال 96 سودی 442 میلیارد تومانی به ثبت رسانده بود. با این حساب، زیان آبی‌های جاده مخصوص در سال 97 و نسبت به 96 تقریبا 5/ 17 برابر شده است. در واقع زیان بزرگ‌ترین خودروساز ایران نزدیک به هزار و 650 درصد رشد را به خود می‌بیند.

از آن سو اما زیان انباشته سایپا نیز طی سال 97 به پنج هزار و 980 میلیارد تومان رسیده و این یعنی دومین خودروساز بزرگ کشور نسبت به سال 96، رشد 424 درصدی را در زیاندهی تجربه کرده است. به عبارت بهتر، زیان انباشته سایپا در سال 97 و نسبت به 96 بیش از 2/ 5 برابر رشد را به خود می‌بیند. این اعداد و ارقام البته تنها مختص به خود ایران‌خودرو و سایپا است و ارتباطی با شرکت‌های زیرمجموعه‌شان از جمله ایران‌خودرودیزل، پارس خودرو، سازه گستر، ساپکو و... ندارد. به اعتقاد کارشناسان، اگر صورت‌های مالی گروه صنعتی ایران‌خودرو و گروه خودروسازی سایپا را به‌صورت تلفیقی مورد بررسی قرار دهیم، اعداد و ارقام مرتبط با زیان انباشته آنها بالاتر خواهد رفت. ظاهرا ایران‌خودرو و سایپا تمایلی به ارائه ریز جزئیات سود و زیان برخی شرکت‌های زیرمجموعه خود (مختص کل سال 97) به بورس، ندارند، چه آنکه مثلا مشخص نیست ایران‌خودرودیزل و پارس خودرو دقیقا چه عملکردی را در حوزه صورت‌های مالی طی سال 97 از خود به جا گذاشته‌اند.

اما در بخش دیگری از صورت‌های مالی خودروسازان، اعداد و ارقام مربوط به بدهی و دارایی آنها به ثبت رسیده که نشان می‌دهد شرایط ایران‌خودرو و سایپا به هیچ‌وجه در حوزه مالی مناسب نیست. بر این اساس، مجموع بدهی این دو خودروساز بزرگ طی سال 97 به حدود 57 هزار میلیارد تومان رسیده است. سهم ایران‌خودرویی‌ها از این ابربدهی، بالغ بر 30 هزار میلیارد تومان است و 27 هزار میلیارد تومان دیگر نیز به سایپایی‌ها مربوط می‌شود. بر این اساس، بدهی غول‌های جاده مخصوص در سال 97 و نسبت به 96، 18 هزار میلیارد تومان رشد کرده که معادل 2/ 46 درصد است.

در نهایت طبق آنچه ایران‌خودرو و سایپا به‌عنوان صورت‌های مالی سال 97 به سازمان بورس ارائه کرده‌اند، زیان آنها از 50 درصد سرمایه‌شان بیشتر بوده است، بنابراین مشمول ماده 141 قانون تجارت می‌شوند. طبق این ماده، اگر زیان یک شرکت از 50 درصد سرمایه آن بیشتر باشد، هیات‌مدیره باید نسبت به تشکیل مجمع وچگونگی ادامه فعالیت تصمیم‌گیری کند. سال گذشته نیز صورت‌های مالی نیمسال نخست خودروسازان نشان می‌داد آنها مشمول قانون موردنظر شده‌اند، اما چون ملاک این ماجرا صورت‌های مالی یکساله آنها است، بحث‌هایی جدی در این مورد مطرح نشد.

حالا اما طبق صورت‌های مالی اظهار شده، ایران‌خودرو به‌عنوان بزرگ‌ترین خودروساز کشور، در سال 97 زیانی نزدیک به هشت هزار میلیارد تومان را به ثبت رسانده، حال آنکه کل سرمایه ثبتی آن، یک هزار و 530میلیارد تومان است. بنابراین نسبت زیان این شرکت به سرمایه‌اش، عدد 3/ 5 به یک را نشان می‌دهد، یعنی زیانی 3/ 5 برابر کل سرمایه ثبت شده ایران‌خودرو. سایپا نیز طبق آنچه به بورس اظهار کرده، در سال 97 مشمول زیان انباشته‌ای حدودا شش هزار میلیارد تومانی شده، حال آنکه سرمایه ثبتی این شرکت، حدود 3 هزار و 930 میلیارد تومان است.  بنابراین سایپا هم مشمول ماده 141 قانون تجارت می‌شود.
ضرورت تجدید ارزیابی دارایی خودروسازان

حال که دو خودروساز بزرگ کشور مشمول ماده 141 قانون تجارت شده‌اند، این پرسش ایجاد می‌شود که آیا آنها ورشکسته‌اند؟ یک کارشناس بورس در این مورد به «دنیای‌اقتصاد» گفت: اینکه خودروسازان به دلیل زیان انباشته حاصل شده در سال 97، مشمول ماده 141 قانون تجارت شده‌اند، به تنهایی سبب ورشکستگی آنها نمی‌شود و این هیات‌مدیره است که باید در این مورد تصمیم بگیرد. وی با بیان اینکه هیات‌مدیره خودروسازان باید هرچه زودتر تشکیل جلسه بدهد، افزود: باید از سهامداران دعوت شده و در قالب تشکیل مجمع، اطلاعات مربوط به‌صورت‌های مالی و ورود به شمول ماده 141 قانون تجارت در اختیار آنها گذاشته شود و در نهایت نسبت به تصمیم‌گیری درباره آینده، رای‌گیری صورت گیرد. این کارشناس تاکید کرد: سرمایه و رقم دارایی‌هایی که خودروسازان در صورت‌های مالی خود اظهار کرده‌اند، به نوعی قدیمی است و آنها می‌توانند به واسطه تجدید ارزیابی، این ارقام و اعداد را افزایش داده و از شمول ماده 141 قانون تجارت خارج شوند.

وی در نهایت این را هم گفت که خودروسازان اخیرا مجوز تجدید ارزیابی اموال و دارایی خود را گرفته‌اند و برای عبور از شمول ماده 141 قانون تجارت، به دنبال اجرایی کردن آن هستند. این کارشناس البته تاکید کرد که تجدید ارزیابی کمک چندانی به نقدینگی خودروسازان نخواهد کرد و تنها ارزش دارایی‌ها و سرمایه‌شان را در مقابل بدهی و زیان انباشته‌ موجود بالا خواهد برد. 
زیان بزرگ و ابربدهی از کجا آمد؟

اما این زیان انباشته و این ابربدهی از کجا آمده است؟ چرا خودروسازان در بازار نسبتا انحصاری کشور و در حالی که واردات خودرو هم ممنوع است، چنین کارنامه‌ای را طی سال 97 از خود به جا گذاشته‌اند؟

در پاسخ به این پرسش‌ها، کارشناسان دلایل مختلفی را مطرح می‌کنند که مهم‌ترین آنها حول محور «قیمت‌گذاری دستوری»، «تحریم» و «فضای نامناسب کسب و کار» می‌چرخد. در این بین، قیمت‌گذاری دستوری که سال‌هاست گریبان زنجیره خودروسازی کشور را گرفته، سهمی بزرگ در زیان انباشته 14 هزار میلیارد تومانی خودروسازان دارد، زیرا اجازه نمی‌دهد خودروهای تولیدی با قیمت واقعی فروخته شوند. بنا به گفته اهالی صنایع خودرو و قطعه، قیمت‌گذاری دستوری در این سال‌ها اصلی‌‌ترین علت رفتن صنعت خودرو به سمت زیان‌دهی بوده است. آنها بر این باورند که قیمت‌گذاری دستوری اجازه نمی‌دهد قیمت فروش محصولات با هزینه‌های تمام‌شده تولید متناسب باشد و در بسیاری از محصولات، نه‌تنها سودی حاصل نمی‌شود، بلکه پای زیان در میان است.

از جمله مسائلی که خودروسازان بزرگ داخلی در حوزه قیمت‌گذاری دستوری، بر آن تاکید می‌کنند، عدم توانایی برای پرداخت بدهی‌ها و همچنین سرمایه‌گذاری جدید است. به گفته آنها، وقتی قیمت فروش محصولات با هزینه‌های تولید تناسب ندارد و خودروها با زیان فروخته می‌شوند، امکان تسویه‌حساب سر وقت با طلبکاران به‌خصوص قطعه‌سازان و سیستم بانکی نیست. طبعا وقتی با این دو طلبکار اصلی تسویه‌حساب به موقع نشود، اولی (قطعه‌سازان) به سمت کاهش تامین قطعات می‌رود و نزولی شدن تولید رقم می‌خورد و دومی (سیستم بانکی) نیز جرایم دیرکرد خودروسازها را افزایش می‌دهد. از منظر اقتصادی، هیچ توجیهی ندارد یک تولیدکننده، محصولات خود را با زیان به فروش برساند و چنین بنگاهی عملا ورشکسته محسوب شده و ادامه حیات آن صرفه اقتصادی ندارد.

در کنار این موضوع البته تبعات منفی تحریم را نیز که به نوبه خود سبب بالا رفتن هزینه‌ها و کاهش تیراژ شده است، نباید فراموش کرد. به هر حال تحریم یکی از دلایل مهم افت تولید و فروش خودروسازان به شمار می‌رود و طبعا این موضوع بر رشد زیان انباشته آنها اثرگذار بوده‌، هرچند نمی‌توان همه تقصیر را بر گردن این ماجرا انداخت. این را هم نباید فراموش کرد ضعف مدیریتی در صنعت خودرو که ناشی از دولتی بودن آن است، سهمی بزرگ در زیاندهی این صنعت دارد. با وجود همه مشکلات، قطعا اگر مدیریت بهتری در خودروسازی انجام می‌شد، امکان کاهش هزینه‌ها و پایین آوردن ارقام بدهی وجود داشت و ایران‌خودرو و سایپا حالا با زیان 14 هزار میلیارد تومانی و بدهی 57 هزار میلیارد تومانی مواجه نبودند.

 
 
ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۶ + ۸
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۸/۴/۲۴ - ۱۶:۴۳
سهام "ایران خودرو" و "سایپا" قابل واگذاری نیست
خودرونگاران_عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است سهام دولت در "ایران خودرو" و "سایپا" وثیقه بوده و قابل واگذاری نیست.
۱۳۹۸/۴/۲۴ - ۱۶:۰۵
هیوندای و بلندپروازی برای ساختن خودروی کوپه
خودرونگاران_ وقتی عکس آگهی‌های جنسیس کوپه و هیوندا کوپه را در سایت دیوار کنار هم می‌بینیم متوجه شباهت خودروهایی با یک متر و ۳۰ سانتی‌متر ارتفاع می‌شویم که به خاطر دو در بودن به آن کوپه می‌گویند. این د...
۱۳۹۸/۴/۲۴ - ۱۵:۴۸
واریز درآمدهای طرح ترافیک به صندوق کارآفرینی امید برای توسعه حمل ونقل
خودرونگاران_ معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران از انعقاد تفاهم نامه ۱۲۵۰ میلیاردی با صندوق کارآفرینی امید برای توسعه حمل و نقل خبر داد.
۱۳۹۸/۴/۲۴ - ۱۵:۴۵
محصول جدید ایران خودرو چه مشخصاتی دارد
خودرونگاران_ خط تولید آزمایشی محصول پژو ۳۰۱ با عمق داخلی سازی بیش از ۶۰ درصد امروز با حضور تعدادی از مسوولین بلند پایه شرکت گشایش یافت.
۱۳۹۸/۴/۲۴ - ۱۴:۳۷
نهضت ساخت داخل در نمایشگاه فرصت‌های ساخت داخل و رونق تولید
خودرونگاران- معاون وزیر صمت و رییس هیأت عامل ایدرو با اشاره به راه اندازی نهضت ساخت داخل توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت، تاکید بر نهضت ساخت داخل را یکی از جلوه‌های مهم نمایشگاه فرصت‌های ساخت داخل و رون...
۱۳۹۸/۴/۲۴ - ۱۴:۱۳
برخورد جدي با تغيير خودسرانه در قيمت و زمان تحويل
خودرونگاران_رئیس قوه قضائیه با تاکید بر ضرورت رعایت تعهدات از سوی شرکت‌ها و خودداری از نقض یکطرفه توافق با مشتریان، به برخی شرکت‌ها از جمله خودروسازان هشدار داد که در صورت تغییر قیمت و زمان تحویل کالا...
۱۳۹۸/۴/۲۴ - ۱۴:۰۰
ورود صنايع دفاعي به بازار قطعه با قرار داد ١/٥ميليارد توماني
خودرونگاران_وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، گفت: حدود هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان قرارداد بین صنایع دفاعی و خودروسازها برای تامین قطعات حساسی که توسط خودروسازان قابل تولید نبوده منعقد شده تا این قطعات...
۱۳۹۸/۴/۲۴ - ۱۳:۳۴
برای دریافت لاستیک دولتی در صف نمانید!
خودرونگاران_ رئیس انجمن تولیدکنندگان تایر کشور با اشاره به توزیع ماهانه لاستیک از سوی تولیدکنندگان به نمایندگی‌ها در سطح کشور و لزوم نظارت نهادهای نظارتی بر این عرضه، اعلام کرد که بحث ثبت‌نام و موکول ...
۱۳۹۸/۴/۲۴ - ۱۳:۲۸
اختلاف بیمه‌ها و خودروسازان بدحساب بالا گرفت
خودرونگاران_ چالش ها در صنعت خودروی کشور تمامی ندارد. این بار صنعت بیمه، قربانی بدقولی و خلف وعده خودروسازهای بدحساب شده است که دود آن به چشم مردم می رود.
۱۳۹۸/۴/۲۴ - ۱۳:۰۹
استقرار واحدهای سیار فروش بیمه‌نامه برابر سایپا
خودرونگاران_مدیر بیمه‌های اتومبیل بیمه ایران با تاکید بر تداوم پذیرش بیمه خودروهای صفر کیلومتر شرکت خودروسازی سایپا، از استقرار واحدهای سیار فروش در مقابل این کارخانه خبر داد.
۱۳۹۸/۴/۲۴ - ۱۲:۵۳
اتوبوس‌های پایتخت نوسازی و بازسازی می‌شود
خودرونگاران_مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با بیان اینکه وضعیت برخی اتوبوس‌ها مطلوب نیست،‌گفت: از ابتدای سال ۱۰۰ اتوبوس بازسازی و تعمیر شده است.
۱۳۹۸/۴/۲۴ - ۱۲:۴۹
۵۰۰ مخزن CNG به شرکت واحد اتوبوسرانی تهران تحویل داده شد
خودرونگاران_ مدیرکل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: به دنبال امضای تفاهمنامه چهارجانبه بین سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفت...
۱۳۹۸/۴/۲۴ - ۱۲:۳۵
باید بتوانیم محصولات کاملا ایرانی تولید کنیم
خودرونگاران_ رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: ما باید بتوانیم محصولاتی را در صنعت خودروسازی تولید کنیم که کاملا ایرانی هستند.
۱۳۹۸/۴/۱۸ - ۱۳:۱۵
خطر بیکاری ۲۸۰ هزار نفر در صنعت قطعه سازی
خودرونگاران_دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان گفت: با اتمام اثر موقت تسهیلات چهار هزار میلیارد تومانی داده شده به قطعه سازان و کاهش تولید، به نظر می‌رسد تا پایان تیر امسال مجموع نیروهای تعل...
۱۳۹۸/۴/۱۷ - ۰۹:۲۲
بی‌تکلیفی در تکمیل وجه محصولات وارداتی
خودرونگاران - در شرایطی روز گذشته مهلت شرکت‌های واردکننده برای ترخیص خودروهای مانده در گمرک به پایان رسید که همچنان بحث دریافت مابه‌التفاوت نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی تا نرخ حواله در سامانه سنا و همچنین هزین...
۱۳۹۸/۴/۱۹ - ۱۲:۳۴
مطالبات شبکه تامین از صنعت خودرو ۲۲ هزار میلیارد تومان است
خودرونگاران_رییس انجمن صنایع همگن قطعه سازی اظهار داشت: خودروسازها ۹۰۰ هزار خودرو را به مردم پیش‌فروش کردند که تامین تدارک و انجام تعهدات بستگی به تامین نقدینگی دارد که این میزان تقریبا ۱۵ هزار میلیار...
۱۳۹۸/۴/۱۸ - ۱۰:۳۹
تسهیلات ارزی ۷۵۰۰ میلیارد تومانی نرسید
خودرونگاران - دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو با اعلام این که قرار بود با پرداخت تسهیلات ارزی ۷۵۰۰ میلیارد تومانی، خودروهای ناقص تکمیل و راهی بازار شوند،‌ گفت: علی‌رغم موافقت‌های صورت گرف...
۱۳۹۸/۴/۱۷ - ۰۹:۴۶
تامین پول قطعه سازان گامی برای تحقق رونق تولید
خودرونگاران - نجفی منش گفت: بازار خودرو زمانی می‌تواند در جهت تحقق شعار رونق تولیدگام بردارد که منابع مالی قطعه سازان به موقع و به جا تامین شود.
۱۳۹۸/۴/۱۷ - ۱۳:۱۹
تغییرات نسل جدید ب‌ام‌و X۶ با نسل گذشته چیست؟ (+عکس)
خودرونگاران_حدود یک دهه SUV هایی با خط سقفی شیب‌دار محبوب و به مقوله‌ای جذاب در دنیای خودرو تبدیل شده است. "ایکس ۶" ب‌ام‌و نیز قصد دارد ماهیت ویژه خود در این بخش را حفظ کرده و خود را وارد فضای شاسی‌بل...
۱۳۹۸/۴/۲۱ - ۱۲:۰۱
قیمت خودروهای خارجی ارزان شد
خودرونگاران - دبیر انجمن واردکنندگان خودرو می‌گوید: در حال حاضر قیمت خودروهای وارداتی نسبت به فصل بهار ارزان شد. چنانچه مصوبه ترخیص خودروها از گمرکات اجرایی نشود قیمت خودروهای وارداتی بین ۲۰ تا ۳۰ در...
۱۳۹۸/۴/۲۳ - ۱۵:۴۱
سهام ایران خودرو و سایپا در وثیقه است
خودرونگاران_ معاون وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه ایدرو مسئول فک وثیقه سهام دو شرکت ایران خودرو و سایپا است، گفت: در حال حاضر اطلاعی از اینکه سهام این دو شرکت در وثیقه چه کسانی است ندارم و زمان فروش ۲۰...
۱۳۹۸/۴/۱۹ - ۱۰:۳۹
بهترین خودروهای روباز ۲۰۱۹ + تصاویر و قیمت به پول ایران
خودرونگاران - خودروهای روباز طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارند و با فرا رسیدن فصل تابستان بسیاری از افراد به سمت خرید این نوع خودروها می‌روند. خودروسازان مختلفی در سال ۲۰۱۹ به تولید خودروهای روباز پر...
۱۳۹۸/۴/۱۸ - ۱۶:۴۳
تب خرید فروکش کرد
خودرونگاران - گزارش امروز قیمت خودرو حکایت از ثبات قیمت‌ در انواع خودروهای داخلی دارد.
۱۳۹۸/۴/۱۷ - ۱۲:۴۶
روند کاهش قیمت برخی خودروهای پارس خودرو
خودرونگاران_براساس مشاهدات میدانی، محصولات پارس خودرو با کاهش قیمت همراه بود.
۱۳۹۸/۴/۱۸ - ۱۵:۴۵
قیمت‌گذاری خودرو در گیر و دار مصوبات
خودرونگاران - مردم در حالی در انتظار واقعی شدن قیمت خودرو هستند که اجرایی شدن مصوبه مجلس درباره بازگشت دوباره قیمت‌گذاری خودرو به شورای رقابت منوط به تأیید شورای نگهبان است و در این میان، وزارت صنعت ...
۱۳۹۸/۴/۲۳ - ۱۳:۵۴
تزلزل در انجمن قطعه‌سازان
خودرونگاران - روز گذشته شرکت سازه گستر سایپا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که عضویت خود در انجمن قطعه‌سازان (انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌‌های خودرو) را در اعتراض به اعلام آمارهای نادرست از سوی این ا...