امروز: سه شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۸ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۸/۳/۲۴ - ۱۱:۰۰
شناسه خبر: ۴۶۱۲۸۰
 
استاد دانشگاه علامه:
صنعت خودروسازی با روندهای مشکوک همراه است
خودرونگارا ن - استاد دانشگاه علامه اظهار داشت: در ۶ ماهه نخست سال ۹۷ دلارهای دولتی و ریال‌های سوبسیدی اعطا شده به صنعت خودروسازی با هیچ رشته فعالیتی قابل مقایسه نیست، با این وجود پرسش این است که این ماجرای رانتی قیمت‌ها از تولید تا بازار چیست؟ که این موضوع نه با مصالح جاری توسعه ملی سازگاری دارد و نه نسبتی با بایسته‌های ارتقای توان مقاومت در برابر تحریم‌های ظالمانه.

به گزارش خودرونگاران  به نقل از ایلنا، فرشاد مومنی در نشست هفتگی موسسه دین و اقتصاد گفت:  ایران از جنبه‌های مختلفی با گرفتاری‌ها و چالش‌های بزرگی روبه‌رو است و فشارهای خارجی نیز از کانال خروج آمریکا از برجام  چشم انداز کمابیش مشخصی دارد. در این شرایط یک پرسش وجود دارد که آیا ما به رویه قضا و قدر به آنچه استمرار دارد تن بدهیم یا به کمک نظام تصمیم‌گیری بیایم  که متاسفانه قابلیت درخوری در این 15 سال اخیر از خود نشان نداده است.

وی ادامه داد: در این مدت و با تغییر دولت‌ها مشخص شد که برای بنیه اندیشه‌ای و کفایت لازم برای فهم بایسته‌های اداره کشور، مسئله افراد نیستند و فکر نکنیم با تغییر افراد چنین و چنان خواهد شد. البته این بدین معنا نیست که اشخاص مطلقا نقشی ندارند بلکه  نقش اصلی را کفایت اندیشه‌ای نظام حکمرانی بازی می‌کند که در  سی سال اخیر و به واسطه سیاست‌های تعدیل ساختاری  این کفایت اندیشه‌ای  اداره اقتصاد کشور به ورشکستگی کامل رسیده است. بنابراین ما باید به نظام تصمیم گیری کشور کمک کنیم تا سطح اندیشه‌ای خود را ارتقا دهد و بداند که با استمرار شیوه‌های کنونی اندیشه اقتصادی  نمی‌توان اقتصاد را نجات داد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: با وجود انتقادات به مسیر کنونی باید افق‌های امیدوارکننده را نیز را باز کنیم. ما نمی‌توانیم صبر کنیم تا کل نظام تصمیم گیری کشور بهبود یابد تا راه حل ارایه کنیم. اگر نظام تصمیم گیری بخواهد بهبود یابد، باید گام‌های عملی و جدی در این زمینه برداشته شود و اگر این نظام، بلوغ از خود نشان دهد و در برخی رشته فعالیت‌ها روندهای مشکوک مدیریت و سیاست‌گذاری را متوقف و به افراد صاحب صلاحیت و اشتهاردار به سلامت مالی میدان بیشتری دهد، می‌توان به نمونه‌های موفق دست یافت.

مومنی با اشاره به اهمیت صنعت خودروسازی کشور گفت: براساس برآوردهای که از اواسط دهه هفتاد با پیشگامی دکتر عظیمی صورت گرفت، نشان داده شد که صنعت خودروسازی در برون رفت از این بحران، اصلاح رویه‌ها و تصحیح اندیشه‌های فاجعه ساز تحت عنوان تعدیل ساختاری و بازارگرایی مبتذل کمک فراوانی می‌کند. برداشت ایشان این بود که این صنعت به واسطه مجموعه سرمایه‌گذاری‌های مادی و انسانی می‌تواند کانون انباشت یادگیری، ارتقای دانش ضمنی، بهبود ظرفیت سازمانی و افزایش قدرت کارآفرینی در کشور باشد که مطالعات پس از ایشان نیز بر این مسئله صحه می‌گذارند.

وی ادامه داد: برای اینکه بدانیم ابعاد اهمیت این صنعت چیست و اصلاح سیاست‌های مشکوک تا چه اندازه می‌تواند موثر باشد، تنها تصور کنید که در کشور ما  22 میلیون خودرو وجود دارد که ارزبری هر کدام بین 10تا 200 هزار دلار است. اگر ما برای هر خودرو بطور متوسط 15 هزار دلار در نظر بگیریم، ارزبری این میزان خودرو تقریبا 300 میلیارد دلار می‌شود، منطق توسعه‌ای می‌گویید که اگر ما این صنعت را به حال خود رها کنیم و فساد، رانت و سوتدبیرها ادامه داشته باشد، تنها برای نگهداری سطح رفاه کنونی ایرانیان در این زمینه که سطح فاجعه باری است  سالانه حدود 30 میلیارد دلار نیاز است که اقتصاد متکی به نفت ما حتی در نبود تحریم‌ها نیز از عهده آن برنمی‌آید. بنابراین این بلوغ فکری باید در نظام تصمیم‌گیری ما بوجود آید که به معنای دقیق بنیه تولیدی ارتقاء یابد و ضریب دانایی و توسعه فناوری در این صنعت بالا رود در غیر این صورت اوضاع و احوال خودرو می‌تواند کانون مشروعیت زدایی از حاکمیت باشد.
رییس موسسه دین و اقتصاد متذکر شد: این صنعت در ایران و دنیا پیوندهای پسین و پیشین با فعالیت‌های دیگر دارد و یکی از بزرگترین نیروهای محرکه اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم در کشور ما می‌تواند باشد که با رکود عمق‌یافته خطرناک مواجه است. بنابراین این صنعت می‌تواند  با یک تیر چند نشان بزند مشروط بر آنکه روندهای مشکوک متوقف شود.

این اقتصاددان با بیان اینکه صنعت خودروسازی در مقیاس جهانی در یک نقطه عطف قرار دارد گفت:  تقریبا در سال دو هزار میلادی بنده مقاله‌ای در این مورد ارایه کردم مبنی بر اینکه تمام شواهد نشان می‌دهد تا سال 2025 این صنعت دچار دگرگونی بنیادی خواهد شد. از نظر عناصر و اجزاء، قطعات خودرو دوستدار طبیعت  می‌شوند و همچنین سهم انرژی‌های فسیلی  در به حرکت درآوردن آن دچار تغییر خواهند شد و حتی در کشورهای توسعه‌یافته تقریبا به صفر خواهد رسید، همچنین استانداردهای ایمنی نیز متحول خواهد شد.

وی افزود: یعنی آنهایی که در این نقطه عطف بایسته‌های تحول را درک نکنند دچار پس‌افتادگی شدید خواهند شد. براساس پیش‌بینی‌ها وقتی این تحولات روی دهند  ارزش ظرفیت‌های تولیدی پیشین در حد آهن قراضه خواهد شد و پیش بینی کرده بودم آنهایی که پوست خربزه برای ایران تدارک دیده‌اند، تلاش می‌کنند تحت عنوان انتقال تکنولوژی، ماشین‌آلات دورریختنی را با منت زیاد و دریافت پول درشت به ما بیاندازند.

مومنی خاطرنشان کرد: هیچ خودروسازی در جهان نیست که تعداد واحدهای خودروسازی آن بیشتر از 10 واحد باشد که ما در این زمینه با روندهای مشکوک روبه‌رو هستیم یعنی خودروسازی ما که هنوز متکی به فن آوری بومی نشده است بر اساس  آخرین گزارش وزارت صنعت نزدیک به چهل واحد خودروسازی دارد که با ظرفیت کمتر از 40 درصد فعالیت می‌کنند. جالب آنکه بیش از دو برابر واحد‌های موجود نیز مجوز راه‌اندازی دریافت کرده‌اند. وقتی ما نمی‌توانیم از ظرفیت‌های موجود بهره‌برداری کنیم، راه اندازی ظرفیت جدید یعنی شدت بخشیدن به بحران صرفه مقیاس  که مهمترین عامل عقب‌ماندگی صنعت خودرو است. و متأسف هستیم که نهادهای نظارتی ما در این زمینه غیرعادی، عقب افتاده و منفعل عمل می‌کنند و برای نشان دادن این موضوع رسانه‌ها می‌توانند کمک فراوانی کنند.
این کارشناس اقتصادی  با اشاره به تحقیق و تفحص مجلس از این صنعت گفت: شدت فساد در این بخش بگونه‌ای بوده است که از سال 83 تا 93 دو تحقیق و تفحص صورت گرفته است و براساس  این گزارش‌ها ما بگونه‌ای با خارجی‌ها قرارداد بسته‌ایم که آنها به بیش از 90 درصد تعهدات خود عمل نکرده‌اند و مطلقا هیچ تنبیهی هم متوجه آنها نشده است. البته این خلف وعده‌ها از زاویه تناسب بخشی به مقیاس به مراتب کثیف‌تر و فاجعه‌بارتر از خروج آمریکا از برجام است.

مومنی اضافه کرد: چرا در این مورد توطئه سکوت وجود دارد؟ و چرا  هر بار که آنها به وعده‌های خود عمل نمی‌کنند ما با منت می رویم و امتیازات بیشتری هم می‌دهیم؟ چه زمانی قرار است چرت ما پاره شود که با این شیوه‌ی برقراری مراوده با دنیا نمی‌توانیم نجات پیدا کنیم. شاید برخی‌ها توصیه کنند که ما باید با دنیای خارج رابطه داشته باشیم در حالیکه ما امروز از جنبه اقتصادی رابطه داریم اما این رابطه مبتنی بر وابستگی و ذلت است در حالیکه ما باید به دنبال رابطه مبتنی بر قدرت چانه‌زنی  و هم‌ترازی باشیم.
استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی متذکر شد: چرا در وزارتخانه صنعت بارها و بارها کلیدهای اصلی قاعده‌گذاری به جای تولیدکنندگان در اختیار واردکنندگان است؟ در اواخر سال 1396 در حالیکه ایران تهدید به تحریم می‌شد یک کمیسیون غیرتخصصی در یک اقدام مشکوک اقدام به طرح دو فوریتی با موضوع کاهش تعرفه واردات خودرو می‌کند، این موضوعات بصورت عریان اتفاق می‌افتند اما نهادهای نظارتی ما فکر نمی‌کنند که در صورت اداره کشور به این شکل، دیگر نیازی به مداخله خارجی نیست.

وی افزود: مسأله اصلی این است که یک نظام قاعده‌گذاری وجود دارد که هر کوششی برای ارتقای بنیه تولیدی درون‌زای صنعت خودروسازی را تنبیه و هر  کسی که پیوند مونتاژی و اتکا به واردات از دنیای خارج دارد به سودآوری می‌رسد. بطوریکه براساس برآوردها هزینه فرصت سودآوری سرمایه‌گذاری در واردات خودرو  500 برابر سرمایه‌گذاری در تولید آن است.

این اقتصاددان با اشاره به فاصله قیمت خودرو از تولید تا مصرف گفت: در 6 ماهه نخست سال 97 دلارهای دولتی و ریال‌های سوبسیدی اعطا شده به صنعت خودروسازی با هیچ رشته فعالیتی قابل  مقایسه نیست، با این وجود پرسش این است که این ماجرای رانتی قیمت‌ها از تولید تا بازار چیست؟ که این موضوع نه با مصالح جاری توسعه ملی سازگاری دارد و نه نسبتی با بایسته‌های ارتقای توان مقاومت در برابر تحریم‌های ظالمانه.

مومنی یادآورشد: در سال‌های 91 و 92 شاهد افتضاحات دولت آقای احمدی نژاد بودیم که دلارهای تخصیص یافته برای واردات داروهای حیاتی صرف واردات خودروهای لوکس شد، در دولت جدید هم در سال 93 که قیمت نفت به 70 دلار در هر بشکه سقوط کرده بود واردات خودروهای لوکس با رشد 60 درصدی همراه شدند و ما اسم آن را روندهای مشکوک گذاشته‌ایم. بطوریکه مرکز پژوهش‌های مجلس  در سال 94 گزارشی منتشر کرد مبنی بر اینکه با بازگشت تحریم‌ها از سال 91 با دو پدیده متعارض رو به رو بودیم؛ اولا سقوط صادرات خودرو و ثانیا جهش واردات خودرو، که از نظر ما هیچ کدام از آنها چه از نظر زیست محیطی و  چه از نظر هدر رفت منابع استراتژیک ارزی نرمال نیست.

رییس موسسه دین و اقتصاد با بیان اینکه نیازمند بازنگری بنیادی در صنعت خودروسازی هستیم ، گفت: باید توجه داشت که ماجراهای شبه مافیایی در صنعت خودروسازی کشور خود معلول است که یکی از عوامل آن فقدان  استراتژی توسعه صنعتی کشور است و  هیچ بادی برای کشتی کشور که فاقد این استراتژی باشد، مساعد نیست. البته وقتی در مورد نبود استراتژی توسعه صنعتی انتقاد شد، اقداماتی صورت گرفت که باید فیلم کمدی تراژدی در مورد آن ساخت.  از سال 1383 تا 1393 تحت عنوان استراتژی توسعه صنعتی کشور 4 سند منتشر شد و باید پرسید چرا ما خود را مضحکه می کنیم؟ گویی می‌خواهند پول بگیرند تا ادا دربیاورند.

مومنی با بیان اینکه ما باید یک استراتژی توسعه صنعتی مناسب تهیه و همه را ملزم به رعایت آن کنیم، گفت: این استراتژی نباید بیانگر هوس افراد و جناح‌ها باشد و متاسفانه در مناسبات رانتی منافع ملی غریب ترین عنصر شده است.

وی خاطرنشان کرد: بازار خودرو در 15 سال اخیر جزء 15 بازار ممتاز بوده و ما این بازار را دو دستی تقدیم خارجی ها کردیم و با فریب خودروسازی جدید مجوز مونتاژ می‌دهیم تا ضریب وابستگی ما افزایش یابد. ما باید به شکرانه این نیروی تربیت شده و براساس یک برنامه توسعه در صنعت خودروسازی تمرین کنیم و سپس دستاوردهای آن را برای کل صنعت کشور طراحی کنیم.

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۵ + ۵
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۸/۷/۳۰ - ۱۷:۰۶
آیا رانندگی با "موتورسیکلت برقی" نیاز به گواهینامه دارد؟
خودرونگاران_معاون فنی و مهندسی پلیس راهور ناجا درباره تردد با موتورسیکلتهای برقی و موتورسیکلت با حجم کمتر از ۵۰ سی.سی توضیحاتی ارائه کرد.
۱۳۹۸/۷/۳۰ - ۱۶:۵۷
پایان مهلت استفاده از ۴ رقم آخر کدملی به عنوان رمز کارت سوخت
خودرونگاران_ رضایی گفت: مهلت استفاده از ۴ رقم آخر کد ملی به عنوان کارت سوخت امروز به پایان می‌رسد.
۱۳۹۸/۷/۳۰ - ۱۶:۰۶
قیمت خودروهای سایپا امروز ۹۸/۰۷/۳۰
خودرونگاران_گزارش امروز قیمت خودرو حکایت از ثبات قیمت محصولات سایپا در بازار دارد.
۱۳۹۸/۷/۳۰ - ۱۵:۵۲
قیمت خودروهای ایران خودرو امروز۹۸/۰۷/۳۰
خودرونگاران_گزارش امروز قیمت خودرو حاکی از ثبات قیمت خودروهای ایران خودرو در بازار دارد
۱۳۹۸/۷/۳۰ - ۱۵:۲۸
اولین خودروی الکتریکی مزدا، آش دهان‌سوزی نیست!
خودرونگاران_به تازگی تصاویری از نخستین خودروی الکتریکی مزدا در فضای مجازی منتشر شده که قرار است به صورت رسمی در نمایشگاه خودروی توکیو رونمایی شود.
۱۳۹۸/۷/۳۰ - ۱۵:۲۵
پرونده خودروهای کوچک در آمریکا بسته می‌شود؟
خودرونگاران_به نظر می‌رسد که با احتمال عدم عرضه خودروی جدید هوندا فیت در بازار ایالات متحده آمریکا، بسته شدن پرونده خودروهای سایز کوچک در این کشور قوت بیشتری گرفته است.
۱۳۹۸/۷/۳۰ - ۱۴:۵۴
مصرف حامل‌های انرژی در بخش حمل ونقل در مرکز پژوهش‌ها بررسی شد
خودرونگاران_مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی یارانه انرژی در ایران و مصرف حامل‌های انرژی در بخش حمل و نقل را بررسی کرد.
۱۳۹۸/۷/۳۰ - ۱۴:۴۸
آخرین قیمت خودرو‌های پرفروش در ۳۰ مهر ۹۸ + جدول
خودرونگاران_امروز در بازار آزاد قیمت برخی از خودرو‌های پر مخاطب ایرانی نسبت به دیروز با ثبات نسبی همراه است.
۱۳۹۸/۷/۳۰ - ۱۴:۴۵
برنامه‌ریزی برای نوسازی ۱۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده تا پایان سال
خودرونگاران_ معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران، از برنامه‌ریزی برای نوسازی ۱۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده تا پایان سال خبر داد.
۱۳۹۸/۷/۳۰ - ۱۴:۰۶
صنعت خودرو فشل نیست
خودرونگاران - مدیرعامل ایران خودرو گفت: اعتقادی به فشل بودن صنعت خودرو ندارم.
۱۳۹۸/۷/۳۰ - ۱۴:۰۳
رشد توليد محصولات زامياد در شش ماهه اول سال جاري
خودرونگاران - معاون مهندسي شركت زامياد از افزايش همزمان توليد و داخلي سازي محصولات اين شركت در سال "رونق توليد" خبر داد.
۱۳۹۸/۷/۳۰ - ۱۳:۱۲
تولید و عرضه ون جدید برای نوسازی ناوگان فرسوده
خودرونگاران - مدیرعامل ایران خودرو از تولید ون جدید با موتور EF۷ برای نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل کشور خبر داد.
۱۳۹۸/۷/۳۰ - ۱۳:۰۹
خداحافظي قطعي با پرايددر بهار ٩٩
خودرونگاران - وزیر صنعت، معدن و تجارت زمان بازنشستگی پراید را اعلام کرد. رحمانی درباره اظهارات رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر فشل خواندن صنعت خودروسازی گفت که رئیس بانک مرکزی خودش این موضوع را مطرح کرده و...
۱۳۹۸/۷/۲۷ - ۱۱:۰۲
قراردادهای تعمیق داخلی‌سازی صنعت خودرو، باید مورد نقد قرار گیرد
خودرونگاران - محبی‌نژاد گفت: کم توجهی به تیراژ اقتصادی در تولید قطعه و گیر افتادن در کلیشه‌های قدیمی چندان به نفع قطعه سازان نخواهد بود.
۱۳۹۸/۷/۲۷ - ۱۴:۰۲
همه چیز درباره حذف پراید و ۴۰۵ از خط تولید + تمام جایگزین‌های اعلام شده
خودرونگاران - این روزها بحث درباره حذف پراید و پژو ۴۰۵ از خط تولید و آمدن جایگزین برای این دو خودرو به شدت داغ است.
۱۳۹۸/۷/۲۳ - ۱۵:۰۰
چرا برخی از قطعات در خودروهای صفر حذف شد؟
خودرونگاران - دبیر انجمن خودروسازان در خصوص حذف برخی از قطعات در خودروهای صفر از جمله کروز کنترل، دیسک و تعدادی دیگری از قطعات به ارائه توضیحاتی پرداخت.
۱۳۹۸/۷/۲۲ - ۱۰:۰۹
آینده قیمت پراید بعد از توقف تولید
خودرونگاران - یک کارشناس صنعت خودرو گفت: با توقف تولید پراید بازار به هم می‌ریزد. لازم به ذکر است که جایگزین‌هایی برای پراید و پژو ۴۰۵ وجود دارد که از لحاظ عملکردی مشابه هستند اما قیمت‌ها تفاوت دارد.
۱۳۹۸/۷/۲۴ - ۱۴:۲۹
موکب امدادی خدماتی سایپا در شلمچه راه‌اندازی شد
خودرونگاران - رئیس ستاد طرح امداد اربعین سایپا گفت: موکب امدادی-خدماتی سایپا در نقطه صفر مرزی شلمچه راه‌اندازی شده و خدمات خود را در اختیار زائران حسینی قرار می‌دهد.
۱۳۹۸/۷/۲۲ - ۱۰:۱۲
به سازمان امور تمليكي مي رسند
خودرونگاران - سه ماه از پایان مهلت دولت برای ترخیص خودروهای دپو شده گذشته و ۱۱۰۰ دستگاهی که تشریفات گمرکی را انجام داده‌اند اکنون در معرض واگذاری به سازمان اموال تملیکی قرار دارند که ممکن است به فروش ...
۱۳۹۸/۷/۲۷ - ۱۳:۲۹
خودروهای پیش‌فروش باز هم تحویل نشدند سایپا و ایران‌خودرو چه خواهند کرد؟
خودرونگاران - سه روز مانده به پایان اولتیماتوم وزارت صنعت، معدن و تجارت به خودروسازان برای تحویل خودروهای معوقه سال گذشته، هنوز هم حجم انبوهی از گلایه‌ها وجود دارد که خودروهای معوق به دست خریداران نرس...
۱۳۹۸/۷/۲۸ - ۱۵:۳۵
فرآیند تصویب طرح ساماندهی صنعت خودرو
خودرونگاران - در میزگرد بررسی چالش های طرح ساماندهی صنعت خودرو به موضوعاتی از جمله بی‌توجهی به نظرات ذیفنعان و نادیده گرفتن آنها اشاره شد و کارشناسان معتقد بودند اگر این طرح با شکل و سیاق حاضر مصوب شو...
۱۳۹۸/۷/۲۳ - ۱۱:۰۴
ممنوعیت واردات خودرو با برند آمریکایی
خودرونگاران_ زمانی گفت: طبق مصوبه وزارت صمت واردات خودروهای آمریکایی ممنوع شده و ما تلاش داریم وضعیت سایر خودروها را مشخص کنیم.
۱۳۹۸/۷/۲۳ - ۱۲:۲۶
بزرگترین کارخانه قطعه سازی مازندران در آستانه تعطیلی
خودرونگاران_بزرگترین کارخانه قطعه سازی مازندران به دلیل بی مهری مسئولان و مشکلات فراروی آن در آستانه تعطیلی قرار گرفته است.
۱۳۹۸/۷/۲۳ - ۱۶:۳۰
واردات خودرو همچنان ممنوع است
خودرونگاران - وزیر صنعت، معدن و تجارت در توصیه‌ای به خودروسازان می‌گوید: خودروسازان برای تولید مشترک خودرو به سراغ شرکا و شرکت‌های جدید بروند و این همکاری‌های مشترک خودرویی ادامه‌دار باشد.
۱۳۹۸/۷/۲۹ - ۱۳:۰۶
ایران خودرو واگذار می‌شود
خودرونگاران - وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه بانک مرکزی باید افرادی را که ارز حاصل از صادرات را بازنگردانده‌اند به قوه قضائیه معرفی کند، گفت: قرار شد یک رایزنی با کمک اتاق بازرگانی صورت گیرد تا ارزها ...
۱۳۹۸/۷/۲۲ - ۱۴:۴۵
خودروهای دارای معاینه‌فنی معتبر تا پایان آبان فراخوان شدند
خودرونگاران_سرپرست ستاد معاینه‌ فنی خودروهای تهران از فراخوان خودروهای دارای معاینه فنی معتبر تا پایان آبان خبر داد.