امروز: سه شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۸/۳/۲۲ - ۱۰:۳۰
شناسه خبر: ۴۶۱۲۳۷
 
برنامه بخش خصوصی برای مدیریت ۱۸ شرکت دولتی چیست؟
دیوار حمایت از خودروسازها در حال فروریختن
خودرونگاران - طی چند روز گذشته سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد سهام دولتی ۱۸ شرکت بزرگ در بورس واگذار خواهد شد. این خبر شاید خبری مثبت در اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی باشد اما ابهامات مربوط به سرنوشت این شرکت ها بعد از واگذاری چیست؟

به گزارش خودرونگاران  به نقل از خبرآنلاین در فهرست این 18 شرکت سه بانک تجارت، ملت، صادرات و شرکت‌های ملی صنایع مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان، دو شرکت صنعتی ایران‌خودرو و سایپا، هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، کشت و صنعت و دام‌پروری پارس، سرمایه‌گذاری ملی ایران و دو شرکت بیمه البرز و بیمه اتکایی امین دیده می‌شوند.

همچنین سهام دولتی چند پالایشگاه مهم کشور مانند پالایشگاه نفت لاوان، شیراز، اصفهان، تهران، بندرعباس و تبریز هم واگذار خواهد شد.

به اعتقاد کارشناسان ارزش کل سهام این شرکت‌ها حدود 260 هزار میلیارد تومان است اما رئیس سازمان خصوصی‌سازی ارزش سهام قابل‌واگذاری متعلق به دولت برای عرضه در بورس 52 هزار میلیارد تومان اعلام کرده است.

علی‌اشرف پوری حسینی رئیس سازمان خصوصی‌سازی پیش‌تر گفته است: از 18 شرکت قابل‌واگذاری هنوز 7 شرکت به دلایل مختلف برای واگذاری آماده نیستند. این دلایل ممکن است توقف نمادشان در بورس برای افزایش سرمایه باشد یا سهامشان در وثیقه باشد یا در نوبت استفاده از حق تقدم سهام باشند.

بخش خصوصی واقعی توانایی خرید این شرکت ها را دارد؟

یکی از موضوعاتی که در توجیه کند بودن روند واگذاری شرکت‌های دولتی مطرح می‌شود ناتوانی بخش خصوصی برای خرید و یا اداره شرکت‌های بزرگ دولتی است.

در این خصوص حسین سلاح ورزی نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران معتقد است: بخش خصوصی توانمند و صاحب‌تجربه در کشور کم نیستند و ازنظر اعتبار و نقدینگی نیز قادر به خرید شرکت‌ها مدنظر واگذاری هستند که اگر قرار باشد این شرکت‌ها فقط به بخش خصوصی واگذار شوند، می‌توانند وارد عمل شوند.

سلاح ورزی پایبندی دولت برای پرهیز از واگذاری این شرکت‌ها به بخش غیرخصوصی را خط قرمز موفقیت این واگذاری‌ها دانست و افزود: در دوره‌های قبلی فروش بنگاه‌های دولتی، قرار بود شرکت‌ها صرفاً به بخش خصوصی واگذار شود و فلسفه سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی نیز بر همین اساس استوارشده بود اما در عمل چنین اتفاقی رخ نداد چراکه دولت باوجود تعهد زبانی، تعهد عملی برای خصوصی‌سازی واقعی نداشت.

این فعال اقتصادی تأکید کرد: بخش خصوصی ساختار، تجربه و توان خرید سهام دولت در 18 شرکت بورسی را دارد اما مشروط به اینکه دولت به تعهدات خود عمل کند.

از سوی دیگر فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد نیز روز گذشته با بیان اینکه هدف از واگذاری‌ها تأمین مالی دولت نیست گفت: بایستی در روش‌های واگذاری تجدیدنظر کنیم تا کارآیی اقتصادی به دست بیاید.

وی افزود: در واگذاری 17 شرکت بورسی بخش خصوصی می‌تواند به‌صورت منفرد و کنسرسیوم ورود کند.

دژپسند در این خصوص گفت: به دنبال واگذاری باقیمانده سهام دولت در شرکت‌های بورسی هستیم و باید به این نکته تأکید کرد که هیچ سهم مدیریتی برای دولت باقی نمی‌ماند و سهم بخش غیردولتی در اداره کشور افزایش یابد.

چند نکته در واگذاری شرکت های سودده به بخش خصوصی

چند نکته مهم در این واگذاری باید موردتوجه قرار گیرد. این واگذاری از طریق بورس و فرابورس و تحت نظارت این سازمان انجام خواهد شد. این موضوع می‌تواند انتقادات پیشین از سازمان خصوصی‌سازی در خصوص واگذاری‌ها از طریق مزایده را برطرف کند.

نکته قابل‌تأمل دیگر این است که ارزش مجموع سهام دولت در 18 شرکت بورسی موجود در فهرست واگذاری، با قیمت روز تابلو حدود 52 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که با احتساب قیمت‌گذاری 20 درصد بالاتر برای معاملات بلوکی، فروش آن‌ها بالغ‌بر 60 هزار میلیارد تومان نقدینگی نیاز دارد که به نظر نمی‌رسد خریداران زیادی قادر به تأمین آن باشند.

بر این اساس، مطابق معمول، در واگذاری‌های جدید نیز حضور خصولتی‌هایی مانند صندوق‌های بازنشستگی و نهادهای غیردولتی محتمل خواهد بود اما دولت بر خروج همین صندوق‌ها و نهادها از بنگاه‌داری نیز تأکید دارد و نمی‌تواند برای فروش سهام خود روی نقدینگی سنگین آن‌ها حساب باز کند.

یکی دیگر از نکات مهم در این واگذاری 52 هزار میلیارد تومانی، واگذاری دو شرکت بزرگ خودروسازی سایپا و ایران‌خودرو است. چندی پیش رئیس سازمان خصوصی‌سازی در کافه خبر خبرآنلاین از احتمال بروز مشکلاتی برای این دو شرکت بعد از واگذاری خبر داد.

دیوار حمایت از خودروسازها در حال فروریختن

پوری حسینی  گفت: «آیا این حمایت دولت از ایران‌خودرو و سایپا به نفع ملت است که ما می‌آییم یک دیوار می‌کشیم به اسم گمرک با عوارض صد درصد و 180 درصد واردات خودرو؟ وقتی از ایران‌خودرو و سایپا حمایت بی خودی می‌کنید دودش می‌رود در چشم چه کسی؟ در چشم مردم دیگر! آیا وقتی کارخانه‌ای که با ده هزار نیرو می‌چرخد را ما 40 هزار نفر را بچپانیم آن تو، غیرازاین اتفاقی برایش می‌افتد؟ وقتی هرکسی مدیر می‌شود، هر سمت دار، ده نفر، بیست نفر، سی نفر را می‌برد در ایران‌خودرو، آقا این ده نفر سهم من، آن‌یکی می‌گوید این سی نفر سهم من و ...آنجا می‌شود جایی برای همین نیروهای سفارشی دیگر. خب حالا شما این سی هزار نفر را بیایید بکنید ده هزار نفر. می‌کنید؟ می‌توانید بکنید؟ نمی‌توانید. این سی هزار نفر همه سفارشی هستند. همه نه اما یک‌بخشی از آن‌ها سفارشی هستند. همه‌جا را به هم می‌ریزند. پس چه‌کار می‌کنید؟ می‌آیید یک دیوار سر راه ورود خودروی خارجی می‌کشید به اسم گمرک، نمی‌گذارید خودرو وارد شود. این ایران‌خودروی من زیر سایه این دیوار زندگی می‌کند. خودروی 6 میلیونی‌شان را می‌دهند 20 میلیون تومان. ولی دودش در چشم چه کسی می‌رود؟ مردم!»

سرنوشت مبهم پرسنل شرکت ها بعد از واگذاری

با توجه به اینکه سرنوشت شرکت‌هایی که در بورس واگذار خواهند شد بستگی کامل به نحوه مدیریت خریدار یا خریداران آن دارد، عامل بعد برای سقوط یا صعود این دو شرکت بزرگ صنعتی بعد از واگذاری را می‌توان قطع حمایت‌های دولتی از آن‌ها دانست.

اگرچه اقدام دولت در صرف‌نظر کردن از سهام خودروسازها را شاید بتوان گامی بزرگ در راستای ارتقاء این دو شرکت و بازگرداندن آن به مسیر واقعی تولید و صنعت دانست اما نمی‌توان از مشکلات پیش روی خریداران سهام این دو شرکت بزرگ و بدهکار نیز به‌راحتی گذشت. طی روزهای گذشته تنها یک مورد بدهی سایپا به شرکت‌های بیمه بالغ‌بر یک هزار میلیارد تومان اعلام شد. به این رقم زیان انباشته و ناتوانی در اجرای تعهدات و بدهی به قطعه سازان را هم باید افزود.

در این راستا احتمال کاهش نیروهای مازاد و یا توسعه فعالیت در این دو شرکت برای نگه‌داشتن نیروهای مازاد توسط بخش خصوصی می‌رود.

نظارت بر اهلیت خریدار وظیفه بورس است

جعفر سبحانی مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی اظهار کرد: 18 شرکت و بنگاه در این لیست قرار دارد که 16 شرکت جزو گروه دوم و دو شرکت در گروه یک قرار دارند.

وی افزود: تمام این شرکت‌ها از شرکت‌های بزرگ و سودده در بورس کشور بوده و نماد آن‌ها در بورس باز است.

سبحانی ادامه داد: در این فهرست شش پالایشگاه بزرگ کشور شامل لاوان، شیراز، اصفهان، تهران، بندرعباس و تبریز قرار دارد که دولت 20 درصد از سهام هر یک از این شرکت‌ها را در اختیار دارد.

وی ادامه داد: همچنین در این لیست سه بانک صادرات، تجارت و ملت هم دیده می‌شود که سهام دولت در بانک‌های تجارت و ملت 17 درصد و در بانک صادرات 18.3 درصد است.

به گفته مشاور سازمان خصوصی‌سازی البرز و اتکایی امین هم از شرکت‌های بیمه‌ای هستند که قرار است سهام دولتی آن‌ها واگذار شود. هم‌اکنون 17.34 درصد سهام بیمه البرز و 11.44 درصد بیمه اتکایی امین متعلق به دولت است.

سبحانی اضافه کرد: علاوه براین هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با 19 درصد سهام دولتی، ملی صنایع مس ایران با 12 درصد سهام و فولاد مبارکه اصفهان با 17.2 درصد سهام دولتی در لیست واگذاری سال جاری قرار دارد.

این مقام دولتی با اشاره به واگذاری کامل سهم دولت در خودروسازی‌ها گفت: 14 درصد سهام دولت در شرکت ایران‌خودرو و 17.31 درصد سهام دولت در سایپا واگذار خواهد شد.

سبحانی در پاسخ به این سؤال که انتقادات پیشین در واگذاری‌های شرکت‌هایی مانند کشت و صنعت مغان و هپکو در مورد این شرکت‌ها تکرار خواهد شد یا نه گفت: نحوه واگذاری این شرکت‌ها با شرکت‌های قبل تفاوت دارد. واگذاری شرکت‌های قبلی از طریق مزایده و با سازوکار دیگری بود اما این 18 شرکت از مسیر بورس و فرابورس و با نظارت این سازمان بر اهلیت خریدار واگذار خواهند شد.

سبحانی در ادامه با اشاره به سودآور بودن این شرکت‌ها در واکنش به این سؤال که آیا با تحریم پتروشیمی‌ها تغییری در روند سوددهی و یا فعالیت این شرکت‌ها در دوره مدیریت و مالکیت بخش خصوصی رخ خواهد داد یا نه گفت: تحریم‌ها هنوز اعمال نشده و در صورت اعمال نیز بعید می‌دانم مشکلی برای این شرکت‌ها پیش بیاید.

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۴ + ۱۲
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۸/۳/۲۸ - ۱۱:۴۹
گروهی که با زدوبند قیمت خودرو را بالا بردند
خودرونگاران_عضو فراکسیون تولید و اشتغال مجلس گفت: تا زمانی که مردم خودرو را به عنوان کالایی سرمایه‌ای و با این امید که روزی بتوانند گران‌تر از قیمت اولیه آن بفروشند، خریداری می‌کنند، نمی‌توان انتظار د...
۱۳۹۸/۳/۲۸ - ۱۱:۴۳
نمی‌دانم کارت‌های خودرو چه زمانی به دست افراد می رسد
خودرونگاران_ معاون اجتماعی و فرهنگی ترافیک راهور ناجا گفت: اطلاع دقیقی از آماده شدن کارت‌ خودرو و گواهینامه‌ها ندارم و نمی‌توان برای آن تاریخ دقیقی مشخص کرد.
۱۳۹۸/۳/۲۸ - ۱۱:۳۸
طرح ساماندهی بازار خودرو در دستور کار مجلس
خودرونگاران_جلسه علنی مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش آغاز شد و گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد طرح ساماندهی خودرو در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.
۱۳۹۸/۳/۲۸ - ۱۰:۴۳
کاهش ارزش پول ملی، مهم ترین دلیل گرانی خودرو است
خودرونگاران_ عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی ارزش پول ملی کاهش می یابد مساله گرانی خودرو طبیعتاً به وجود خواهد آمد.
۱۳۹۸/۳/۲۸ - ۱۰:۴۰
تولید قطعات خودرو با همکاری شرکت‌های دانش بنیان
خودرونگاران_بخت آزما گفت: تولید قطعات حساس و الکترونیکی خودرو‌ها با همکاری شرکت‌های دانش بنیان درحال انجام است.
۱۳۹۸/۳/۲۸ - ۱۰:۳۹
بررسی فنی رنو کپچر + مشخصات
خودرونگاران_هاچ‌بک ریز نقشی نظیر رنو کلیو با اعمال تغییراتی تبدیل به خودرویی کراس‌اور شد و در سال ۲۰۱۳ با نام کپچر به بازار جهانی آمد.
۱۳۹۸/۳/۲۸ - ۱۰:۳۵
وضعیت بازار خودروهای وارداتی
خودرونگاران_قیمت برخی خودروهای وارداتی در بازار امروز را ببینید.
۱۳۹۸/۳/۲۸ - ۱۰:۱۰
فروش اقساطی محصولات سایپا ادامه دارد
خودرونگاران_گروه خودروسازی سایپا جزئیات فروش اقساطی محصولات خود را اعلام کرد.
۱۳۹۸/۳/۲۸ - ۰۹:۴۳
معرفی خودروی برقی توسط هوندا
خودرونگاران_ شرکت هوندا جزئیاتی از شاسی، باتری و شارژر خودروی برقی کوچک خود منتشر کرده که بسیاری در انتظار آن هستند.
۱۳۹۸/۳/۲۸ - ۰۹:۴۱
عرضه ۱۷۰ هزار خودرو به بازار حباب قیمتی چهارچرخ‌ها را می‌شکند
خودرونگاران_عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید عرضه ۱۷۰ هزار خودرو به بازار حباب قیمتی چهارچرخ‌ها را می‌شکند.
۱۳۹۸/۳/۲۸ - ۰۹:۳۸
تشکیل صندوق خرید وسائل حمل و نقل عمومی از محل عوارض طرح ترافیک
خودرونگاران_ مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری تهران از تشکیل صندوقی برای خرید وسائل حمل و نقل عمومی از محل عوارض طرح ترافیک خبر داد.
۱۳۹۸/۳/۲۸ - ۰۹:۳۵
دلیل مخالفت محیط زیست با تولید خودروهای دیزلی چیست؟
خودرونگاران_معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست درباره مخالفت این سازمان با تولید خودروهای دیزلی توضیحاتی داد.
۱۳۹۸/۳/۲۸ - ۰۹:۳۲
رونمایی از اتوبوس‌های دوکابینی که با پول طرح ترافیک خریداری شد
خودرونگاران_شهردار تهران صبح امروز از ۱۳ دستگاه اتوبوس دوکابین که از محل عوارض طرح ترافیک خریداری شده رونمایی کرد.
۱۳۹۸/۳/۲۷ - ۱۳:۰۳
اجرای طرح جایگزین زوج و فرد در روزهای پنج‌شنبه
خودرونگاران_ معاون شهردار تهران از اجرای طرح جایگزین زوج و فرد در روزهای پنج‌شنبه خبر داد و گفت:‌ البته طرح ترافیک در این روز اجرا نمی‌شود.
۱۳۹۸/۳/۲۴ - ۱۱:۰۰
صنعت خودروسازی با روندهای مشکوک همراه است
خودرونگارا ن - استاد دانشگاه علامه اظهار داشت: در ۶ ماهه نخست سال ۹۷ دلارهای دولتی و ریال‌های سوبسیدی اعطا شده به صنعت خودروسازی با هیچ رشته فعالیتی قابل مقایسه نیست، با این وجود پرسش این است که این ...
۱۳۹۸/۳/۲۱ - ۱۱:۳۹
گزارش ارزشیابی کیفی خودرو اردیبهشت ۹۸
خودرونگاران - گزارش ارزشیابی کیفی خودرو اردیبهشت ۹۸ توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران منتشر شد.
۱۳۹۸/۳/۲۱ - ۱۳:۵۶
اظهارات مدیرکل تعزیرات تهران در تضاد با رویکرد رئیس قوه قضائیه است
خودرونگاران_دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: اظهارات اخیر مدیرکل تعزیرات تهران درباره غیرواقعی بودن کمبود قطعه خودروسازان به دور از واقعیت و در تضاد با مشی آیت الله رئیسی، رئیس محترم قوه قضائیه در حما...
۱۳۹۸/۳/۲۱ - ۰۹:۵۵
به‌زودی قیمت خودرو به کف می‌رسد
خودرونگاران - یک کارشناس خودرو در خصوص کاهش قیمت‌ها مطرح کرد: طی روزهای آینده قیمت خودرو به کف خود می‌رسد بنابراین خریداران کمی صبر داشته باشند.
۱۳۹۸/۳/۲۰ - ۱۳:۱۳
راه‌حل یک نماینده مجلس برای سقوط قیمت خودرو
خودرونگاران_عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: افزایش نرخ ارز و مواداولیه تولید قطعات، غیرمنطقی بودن هزینه‌های منجربه قیمت تمام‌شده خودرو، وجود دلالی و تقاضای کاذب به‌منظور حفظ ارزش پول از جمله دلایل...
۱۳۹۸/۳/۲۲ - ۰۹:۴۹
۹روز تا حذف طرح «زوج‌ وفرد» در پایتخت
خودرونگاران - معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ابعاد مختلف طرح حذف «زوج و فرد» و طرح جایگزین را که از اول تیرماه اجرایی می‌شود را تشریح کرد.
۱۳۹۸/۳/۲۱ - ۱۱:۳۴
پرداخت مطالبات قطعه سازان یک ماهه شود
خودرونگاران_- رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور گفت: حجم مطالبات قطعه سازان از خودروسازان به حدود ۲۲ هزار میلیارد تومان رسیده و با توجه به کمبود نقدینگی، خواستار آن هستیم که پرداختی ه...
۱۳۹۸/۳/۲۰ - ۱۱:۴۷
به جای توقف تولید سواری دیزلی، کیفیت سوخت را افزایش دهیم
خودرونگاران - عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت گفت: موضوع مطرح شده مبنی بر عدم تولید خودروهای سواری دیزلی چندان منطقی نبوده و بهتر است به جای رفع صورت مسئله که عدم تولید این خودروها...
۱۳۹۸/۳/۲۷ - ۱۰:۱۸
فيات به زودي در سلفچگان توليد مي شود
خودرونگاران - مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان گفت: این منطقه آماده استقبال از سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای استقرار صنایع خودروسازی است و در این زمینه ظرفیت های مطلوبی دارد.
۱۳۹۸/۳/۲۷ - ۰۹:۵۸
اولتیماتوم تعزیرات به ۲ غول خودروسازی کشور
خودرونگاران - مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران از تناقض در صحبت‌های خودروسازان و کمبود قطعه خبر داد.
۱۳۹۸/۳/۲۵ - ۰۹:۵۶
۳گام تا داخلی‌سازی خودرو
خودرونگاران_راهبردهای سه گانه در صنعت خودروسازی کشور رونمایی شد. متولیان تولید کشور، سه برنامه کلیدی با زمان‌بندی سه ساله را برای به ثمر رساندن پلتفرم جدید در صنعت خودروی ایران در دستور کار قرار داده ...
۱۳۹۸/۳/۲۱ - ۱۱:۳۳
قابل اعتمادترین شاسی‌بلند‌های سال ۲۰۱۹ کدامند؟ + تصاویر
خودرونگاران - تعریف‌های مختلفی از قابل اعتماد بودن خودرو وجود دارد که بخش عمده آن به مسائل فنی و ایمنی خودرو بستگی دارد. در این زمینه یک سری از شاسی‌بلندها در سال ۲۰۱۹ توانسته‌اند رتبه بالایی را از ل...