امروز: یکشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۸/۳/۲۲ - ۱۰:۳۰
شناسه خبر: ۴۶۱۲۳۷
 
برنامه بخش خصوصی برای مدیریت ۱۸ شرکت دولتی چیست؟
دیوار حمایت از خودروسازها در حال فروریختن
خودرونگاران - طی چند روز گذشته سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد سهام دولتی ۱۸ شرکت بزرگ در بورس واگذار خواهد شد. این خبر شاید خبری مثبت در اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی باشد اما ابهامات مربوط به سرنوشت این شرکت ها بعد از واگذاری چیست؟

به گزارش خودرونگاران  به نقل از خبرآنلاین در فهرست این 18 شرکت سه بانک تجارت، ملت، صادرات و شرکت‌های ملی صنایع مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان، دو شرکت صنعتی ایران‌خودرو و سایپا، هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، کشت و صنعت و دام‌پروری پارس، سرمایه‌گذاری ملی ایران و دو شرکت بیمه البرز و بیمه اتکایی امین دیده می‌شوند.

همچنین سهام دولتی چند پالایشگاه مهم کشور مانند پالایشگاه نفت لاوان، شیراز، اصفهان، تهران، بندرعباس و تبریز هم واگذار خواهد شد.

به اعتقاد کارشناسان ارزش کل سهام این شرکت‌ها حدود 260 هزار میلیارد تومان است اما رئیس سازمان خصوصی‌سازی ارزش سهام قابل‌واگذاری متعلق به دولت برای عرضه در بورس 52 هزار میلیارد تومان اعلام کرده است.

علی‌اشرف پوری حسینی رئیس سازمان خصوصی‌سازی پیش‌تر گفته است: از 18 شرکت قابل‌واگذاری هنوز 7 شرکت به دلایل مختلف برای واگذاری آماده نیستند. این دلایل ممکن است توقف نمادشان در بورس برای افزایش سرمایه باشد یا سهامشان در وثیقه باشد یا در نوبت استفاده از حق تقدم سهام باشند.

بخش خصوصی واقعی توانایی خرید این شرکت ها را دارد؟

یکی از موضوعاتی که در توجیه کند بودن روند واگذاری شرکت‌های دولتی مطرح می‌شود ناتوانی بخش خصوصی برای خرید و یا اداره شرکت‌های بزرگ دولتی است.

در این خصوص حسین سلاح ورزی نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران معتقد است: بخش خصوصی توانمند و صاحب‌تجربه در کشور کم نیستند و ازنظر اعتبار و نقدینگی نیز قادر به خرید شرکت‌ها مدنظر واگذاری هستند که اگر قرار باشد این شرکت‌ها فقط به بخش خصوصی واگذار شوند، می‌توانند وارد عمل شوند.

سلاح ورزی پایبندی دولت برای پرهیز از واگذاری این شرکت‌ها به بخش غیرخصوصی را خط قرمز موفقیت این واگذاری‌ها دانست و افزود: در دوره‌های قبلی فروش بنگاه‌های دولتی، قرار بود شرکت‌ها صرفاً به بخش خصوصی واگذار شود و فلسفه سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی نیز بر همین اساس استوارشده بود اما در عمل چنین اتفاقی رخ نداد چراکه دولت باوجود تعهد زبانی، تعهد عملی برای خصوصی‌سازی واقعی نداشت.

این فعال اقتصادی تأکید کرد: بخش خصوصی ساختار، تجربه و توان خرید سهام دولت در 18 شرکت بورسی را دارد اما مشروط به اینکه دولت به تعهدات خود عمل کند.

از سوی دیگر فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد نیز روز گذشته با بیان اینکه هدف از واگذاری‌ها تأمین مالی دولت نیست گفت: بایستی در روش‌های واگذاری تجدیدنظر کنیم تا کارآیی اقتصادی به دست بیاید.

وی افزود: در واگذاری 17 شرکت بورسی بخش خصوصی می‌تواند به‌صورت منفرد و کنسرسیوم ورود کند.

دژپسند در این خصوص گفت: به دنبال واگذاری باقیمانده سهام دولت در شرکت‌های بورسی هستیم و باید به این نکته تأکید کرد که هیچ سهم مدیریتی برای دولت باقی نمی‌ماند و سهم بخش غیردولتی در اداره کشور افزایش یابد.

چند نکته در واگذاری شرکت های سودده به بخش خصوصی

چند نکته مهم در این واگذاری باید موردتوجه قرار گیرد. این واگذاری از طریق بورس و فرابورس و تحت نظارت این سازمان انجام خواهد شد. این موضوع می‌تواند انتقادات پیشین از سازمان خصوصی‌سازی در خصوص واگذاری‌ها از طریق مزایده را برطرف کند.

نکته قابل‌تأمل دیگر این است که ارزش مجموع سهام دولت در 18 شرکت بورسی موجود در فهرست واگذاری، با قیمت روز تابلو حدود 52 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که با احتساب قیمت‌گذاری 20 درصد بالاتر برای معاملات بلوکی، فروش آن‌ها بالغ‌بر 60 هزار میلیارد تومان نقدینگی نیاز دارد که به نظر نمی‌رسد خریداران زیادی قادر به تأمین آن باشند.

بر این اساس، مطابق معمول، در واگذاری‌های جدید نیز حضور خصولتی‌هایی مانند صندوق‌های بازنشستگی و نهادهای غیردولتی محتمل خواهد بود اما دولت بر خروج همین صندوق‌ها و نهادها از بنگاه‌داری نیز تأکید دارد و نمی‌تواند برای فروش سهام خود روی نقدینگی سنگین آن‌ها حساب باز کند.

یکی دیگر از نکات مهم در این واگذاری 52 هزار میلیارد تومانی، واگذاری دو شرکت بزرگ خودروسازی سایپا و ایران‌خودرو است. چندی پیش رئیس سازمان خصوصی‌سازی در کافه خبر خبرآنلاین از احتمال بروز مشکلاتی برای این دو شرکت بعد از واگذاری خبر داد.

دیوار حمایت از خودروسازها در حال فروریختن

پوری حسینی  گفت: «آیا این حمایت دولت از ایران‌خودرو و سایپا به نفع ملت است که ما می‌آییم یک دیوار می‌کشیم به اسم گمرک با عوارض صد درصد و 180 درصد واردات خودرو؟ وقتی از ایران‌خودرو و سایپا حمایت بی خودی می‌کنید دودش می‌رود در چشم چه کسی؟ در چشم مردم دیگر! آیا وقتی کارخانه‌ای که با ده هزار نیرو می‌چرخد را ما 40 هزار نفر را بچپانیم آن تو، غیرازاین اتفاقی برایش می‌افتد؟ وقتی هرکسی مدیر می‌شود، هر سمت دار، ده نفر، بیست نفر، سی نفر را می‌برد در ایران‌خودرو، آقا این ده نفر سهم من، آن‌یکی می‌گوید این سی نفر سهم من و ...آنجا می‌شود جایی برای همین نیروهای سفارشی دیگر. خب حالا شما این سی هزار نفر را بیایید بکنید ده هزار نفر. می‌کنید؟ می‌توانید بکنید؟ نمی‌توانید. این سی هزار نفر همه سفارشی هستند. همه نه اما یک‌بخشی از آن‌ها سفارشی هستند. همه‌جا را به هم می‌ریزند. پس چه‌کار می‌کنید؟ می‌آیید یک دیوار سر راه ورود خودروی خارجی می‌کشید به اسم گمرک، نمی‌گذارید خودرو وارد شود. این ایران‌خودروی من زیر سایه این دیوار زندگی می‌کند. خودروی 6 میلیونی‌شان را می‌دهند 20 میلیون تومان. ولی دودش در چشم چه کسی می‌رود؟ مردم!»

سرنوشت مبهم پرسنل شرکت ها بعد از واگذاری

با توجه به اینکه سرنوشت شرکت‌هایی که در بورس واگذار خواهند شد بستگی کامل به نحوه مدیریت خریدار یا خریداران آن دارد، عامل بعد برای سقوط یا صعود این دو شرکت بزرگ صنعتی بعد از واگذاری را می‌توان قطع حمایت‌های دولتی از آن‌ها دانست.

اگرچه اقدام دولت در صرف‌نظر کردن از سهام خودروسازها را شاید بتوان گامی بزرگ در راستای ارتقاء این دو شرکت و بازگرداندن آن به مسیر واقعی تولید و صنعت دانست اما نمی‌توان از مشکلات پیش روی خریداران سهام این دو شرکت بزرگ و بدهکار نیز به‌راحتی گذشت. طی روزهای گذشته تنها یک مورد بدهی سایپا به شرکت‌های بیمه بالغ‌بر یک هزار میلیارد تومان اعلام شد. به این رقم زیان انباشته و ناتوانی در اجرای تعهدات و بدهی به قطعه سازان را هم باید افزود.

در این راستا احتمال کاهش نیروهای مازاد و یا توسعه فعالیت در این دو شرکت برای نگه‌داشتن نیروهای مازاد توسط بخش خصوصی می‌رود.

نظارت بر اهلیت خریدار وظیفه بورس است

جعفر سبحانی مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی اظهار کرد: 18 شرکت و بنگاه در این لیست قرار دارد که 16 شرکت جزو گروه دوم و دو شرکت در گروه یک قرار دارند.

وی افزود: تمام این شرکت‌ها از شرکت‌های بزرگ و سودده در بورس کشور بوده و نماد آن‌ها در بورس باز است.

سبحانی ادامه داد: در این فهرست شش پالایشگاه بزرگ کشور شامل لاوان، شیراز، اصفهان، تهران، بندرعباس و تبریز قرار دارد که دولت 20 درصد از سهام هر یک از این شرکت‌ها را در اختیار دارد.

وی ادامه داد: همچنین در این لیست سه بانک صادرات، تجارت و ملت هم دیده می‌شود که سهام دولت در بانک‌های تجارت و ملت 17 درصد و در بانک صادرات 18.3 درصد است.

به گفته مشاور سازمان خصوصی‌سازی البرز و اتکایی امین هم از شرکت‌های بیمه‌ای هستند که قرار است سهام دولتی آن‌ها واگذار شود. هم‌اکنون 17.34 درصد سهام بیمه البرز و 11.44 درصد بیمه اتکایی امین متعلق به دولت است.

سبحانی اضافه کرد: علاوه براین هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با 19 درصد سهام دولتی، ملی صنایع مس ایران با 12 درصد سهام و فولاد مبارکه اصفهان با 17.2 درصد سهام دولتی در لیست واگذاری سال جاری قرار دارد.

این مقام دولتی با اشاره به واگذاری کامل سهم دولت در خودروسازی‌ها گفت: 14 درصد سهام دولت در شرکت ایران‌خودرو و 17.31 درصد سهام دولت در سایپا واگذار خواهد شد.

سبحانی در پاسخ به این سؤال که انتقادات پیشین در واگذاری‌های شرکت‌هایی مانند کشت و صنعت مغان و هپکو در مورد این شرکت‌ها تکرار خواهد شد یا نه گفت: نحوه واگذاری این شرکت‌ها با شرکت‌های قبل تفاوت دارد. واگذاری شرکت‌های قبلی از طریق مزایده و با سازوکار دیگری بود اما این 18 شرکت از مسیر بورس و فرابورس و با نظارت این سازمان بر اهلیت خریدار واگذار خواهند شد.

سبحانی در ادامه با اشاره به سودآور بودن این شرکت‌ها در واکنش به این سؤال که آیا با تحریم پتروشیمی‌ها تغییری در روند سوددهی و یا فعالیت این شرکت‌ها در دوره مدیریت و مالکیت بخش خصوصی رخ خواهد داد یا نه گفت: تحریم‌ها هنوز اعمال نشده و در صورت اعمال نیز بعید می‌دانم مشکلی برای این شرکت‌ها پیش بیاید.

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۱۱ + ۵
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۸/۶/۲۴ - ۱۶:۲۳
حذف پراید از جاده‌ها و توقف شماره‌گذاری تدبیر مسئولان را می‌طلبد
خودرونگاران - رئیس پلیس راه کشور گفت: حذف از جاده و توقف شماره‌گذاری پراید در سال ۹۹ در کشور نیازمند هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی مربوط و تدبیر مسئولان است.
۱۳۹۸/۶/۲۴ - ۱۶:۱۲
شرایط تبدیل خودرو پژو ۴۰۵ دوگانه سوز اعلام شد+ جدول
خودرونگاران - شرایط تبدیل خودرو پژو ۴۰۵ دوگانه سوز به صورت اختیاری برای مشتریان این خودرو اعلام شد.
۱۳۹۸/۶/۲۴ - ۱۵:۳۰
ثبات قیمت محصولات ایران خودرو
خودرونگاران - برخی محصولات ایران خودرو امروز (۹۸/۶/۲۴) در بازار آزاد با ثبات نسبی در قیمت همراه است.
۱۳۹۸/۶/۲۴ - ۱۵:۱۹
دستور العمل اعزام اتوبوس زائران اربعین حسینی (ع) به کشور عراق ابلاغ شد
خودرونگاران - معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور طی دستورالعملی نحوه فعالیت، اعزام سرویس و ارائه خدمات شرکت های مسافربری فعال در خطوط برون مرزی دارای قرارداد حمل و نقل منظم مسافر ...
۱۳۹۸/۶/۲۴ - ۱۵:۱۵
کاهش دوباره قیمت خودرو
خودرونگاران - ریزش قیمت خودرو در بازار امروز نیز تداوم یافت.
۱۳۹۸/۶/۲۴ - ۱۵:۱۲
فروش فوری به چاه جدیدی برای خودروسازان تبدیل شده است
خودرونگاران - عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید در صورتی که فروش فوری خودروسازان کنترل نشود و خودروسازان بدون ضابطه اقدام به فروش کنند، فروش فوری به چاه جدیدی برای آن ها تبدیل خواهد شد...
۱۳۹۸/۶/۲۴ - ۱۵:۰۸
خودروی خورشیدی جدید تویوتا می تواند تا ابد حرکت کند
خودرونگاران - شرکت تویوتا قصد دارد با همکاری چند شرکت دیگر خودروی خورشیدی تولید کند که هرگز نیاز به شارژ ندارد و بدون توقف به طور دائمی قادر به حرکت است.
۱۳۹۸/۶/۲۴ - ۱۴:۱۲
این ۵ خودرو، پرطرفدارترین در اینستاگرام هستند + تصاویر
خودرونگاران - این روزها استفاده از اینستاگرام به شدت افزایش پیدا کرده است. علاقه‌مندان به خودرو نیز در این نرم‌افزار کم نیستند و تصاویر خودروهای مختلف را به اشتراک می‌گذارند.
۱۳۹۸/۶/۲۴ - ۱۴:۰۹
قیمت خودرو به کجا می‌رود؟
خودرونگاران - رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو گفت: فروشنده در بازار خودرو زیاد و خریدار کم است در نتیجه احتمال دارد افراد خودروهای خود را زیر قیمت به فروش برسانند، افرادی که می‌خواهند خ...
۱۳۹۸/۶/۲۴ - ۱۳:۳۳
پیش‌بینی بحران تقاضا در بازار خودرو تا سال بعد
خودرونگاران - با وجود اینکه گمان می‌رفت پس از افزایش قیمت‌ها تقاضا برای خودرو به شدت افت کند اما این اتفاق روی نداد و پیش‌بینی می‌شود بازار خودرو در سال آینده به سمت بحرانی جدی در تقاضا برود و خودروس...
۱۳۹۸/۶/۲۴ - ۱۳:۳۰
احتمال تمدید مهلت برای توقف خطوط تولید خودرو‌های غیراستاندارد
خودرونگاران - خبر توقف شماره گذاری پراید از سال آینده و همچنین توقف خط تولید پژو ۴۰۵ که از سال‌های گذشته و همزمان با الزام اعمال استاندارد‌های هشتادو پنج گانه در صنعت خودرو مطرح شد، از سال آینده وارد ...
۱۳۹۸/۶/۲۴ - ۱۳:۲۷
خودروی تولید ۱۹۰۱ مرسدس با فناوریهای جدید احیا شد
خودرونگاران - یک شرکت خودروسازی با الهام از خودرویی که در سال ۱۹۰۱ ساخته شده ، طرح اولیه از اتومبیلی را ارائه کرده که همان ظاهر قدیمی را دارد اما مجهز به فناوری های نوین است.
۱۳۹۸/۶/۲۴ - ۱۲:۴۳
خصوصی‌سازی قانونی است که کسی نمی‌تواند مانع آن شود
خودرونگاران - یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به قانونی شدن طرح خصوصی‌سازی شرکت‌های خودروسازی گفت: صنعت خودروی ما به زودی خصوصی خواهد شد چراکه این موضوع قانون است و لازم الاجرا.
۱۳۹۸/۶/۲۲ - ۱۲:۰۰
واردات قطعات خودرو در اختیار افراد محدودی است
خودرونگاران_عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید واردات قطعات خودرو در اختیار افراد محدودی است که این امر فساد و انحصار ایجاد می‌کند.
۱۳۹۸/۶/۱۷ - ۱۱:۲۴
خودروسازان از فرصت تجدید ارزیابی دارایی استفاده کنند
خودرونگاران - وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه واحدهای صنعتی و خودروسازان باید از فرصت تجدید ارزیابی دارایی استفاده کنند، گفت: مجوزی صادر شده که تمام واحدهای صنعتی از فرصت تجدید ارزیابی دارایی‌ها...
۱۳۹۸/۶/۱۶ - ۱۲:۵۲
واردات خودرو از مناطق آزاد اتفاق نخواهد افتاد
خودرونگاران - دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: واردات خودرو از مناطق آزاد اتفاق نخواهد افتاد و تفاوتی بین واردات از این مناطق با سایر مناطق وجود ندارد.
۱۳۹۸/۶/۱۷ - ۱۲:۱۴
لابی خودروسازان برای ابتر ماندن طرح ساماندهی صنعت خودرو
خودرونگاران - سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس می‌گوید طرح "ساماندهی صنعت خودرو" یک شبه به تصویب نرسیده و حتی بیشتر از زمان قانونی در کمیسیون صنایع و معادن مانده و مورد بررسی قرار گرفته است.
۱۳۹۸/۶/۱۷ - ۱۴:۰۲
تحویل ندادن خودروهای پیش فروش شده جرم است
خودرونگاران - سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس می‌گوید براساس تحویل ندادن خودروهای پیش فروش شده جرم است و مجازات خاص خود را دارد.
۱۳۹۸/۶/۱۶ - ۱۳:۱۰
سیگنالی برای ادامه کاهش نرخ خودرو دریافت نمی‌شود!
خودرونگاران - بازار خودرو به‌ظاهر درمسیر کاهش نرخ حرکت می‌کند و میزان تولید خودروسازان نیز شکلی صعودی به‌خود گرفته، اما همچنان میزان تولید و عرضه خودرو متناسب با نیاز بازار نیست.
۱۳۹۸/۶/۱۷ - ۱۶:۲۲
جزییات فروش نقدی و اقساطی محصولات سایپا ویژه ۲۰ و ۲۱ شهریور
خودرونگاران - طرح فروش نقدی و اعتباری ویژه تنظیم بازار ۴ محصول شرکت سایپا ویژه روزهای ۲۰ و ۲۱ شهریورماه ادامه خواهد داشت.
۱۳۹۸/۶/۱۷ - ۱۶:۱۷
طرح جدید فروش اقساطی محصولات ایران خودرو ویژه ۲۰ شهریور ۹۸
خودرونگاران - طرح جدید فروش اقساطی محصولات ایران خودرو ویژه تنظیم بازار مجددا از روز چهارشنبه این هفته آغاز خواهد شد.
۱۳۹۸/۶/۲۰ - ۱۲:۰۷
عوامل سه گانه ای که می تواند باعث رشد سایپا شود
خودرونگاران - سایپا با انتشار گزارش مرداد ماه سبب شد تا بازار، تحول فروش را در این شرکت شاهد باشد. این تحول در فروش سبب اقبال به سهام شرکت و رشد قیمتی از یک سو و افزایش کف حمایتی در سهم از سوی دیگر ش...
۱۳۹۸/۶/۲۲ - ۱۵:۱۶
رایزنی‌های بی‌نتیجه برای ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک
خودرونگاران_ بعد از پایان مهلت ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک با وجود رایزنی‌ها و ارائه پیشنهادات در رابطه با ایجاد راهکاری برای خودروهای باقی مانده، هنوز هیات دولت تصمیمی در این باره نگرفته و صاحبان ...
۱۳۹۸/۶/۲۱ - ۱۱:۰۵
مردم مراقب کلاهبرداران در پوشش امداد خودرو باشند!
خودرونگاران_ سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اعلام کرد: تماس تلفنی با هموطنان جهت صدور کارت هوشمند اشتراک امداد خودروها، صرفاً بازاریابی شرکت‌های خصوصی است و برای دریافت آن اجبار قانونی ندارد و مردم...
۱۳۹۸/۶/۱۷ - ۱۶:۲۰
تعطیلی مراکز معاینه فنی در روزهای تاسوعا و عاشورا
خودرونگاران - ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در اطلاعیه‌ای از تعطیلی مراکز معاینه فنی در روزهای تاسوعا و عاشورا (۱۸ و ۱۹ شهریورماه) خبر داد.
۱۳۹۸/۶/۲۳ - ۱۲:۰۴
خودروسازی‌ها ابتدا کوچک‌سازی و سپس واگذار می‌شوند
خودرونگاران - وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: ما سبک‌سازی خودروسازان را شروع کردیم و در نهایت خود آنها را واگذار خواهیم کرد. مجوزهای قانونی آن را نیز از وزارت اقتصاد گرفته‌ایم اما اگر الان با این...