امروز: چهارشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۸ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۸/۳/۱۹ - ۱۰:۰۴
شناسه خبر: ۴۶۱۱۵۶
 
بررسی موانع پیش‌بینی نشده در مسیر خروج خودروهای دپو شده؛
ترخیص کج‌دار و مریز خودروهای وارداتی
خودرونگاران - یک ماه از زمان تمدید مصوبه دولت برای ترخیص خودروهای مانده در گمرک می‌گذرد و آن‌طور که شنیده‌ها حکایت دارد، روند ترخیص این خودروها کج‌دار و مریز ادامه دارد. پیش‌تر هیات‌دولت در اردیبهشت ماه و بعد از اتمام فرصت چهار ماهه وارد‌کنندگان برای ترخیص خودروهای رسوب کرده در گمرک با توجه به چالش‌هایی که در روند ترخیص خودروهای مانده در گمرک وجود داشت، این فرصت را برای دو ماه دیگر یعنی تا اواسط تیرماه سالجاری تمدید کرد تا وارد‌کنندگان این امکان را بیابند با ترخیص خودروهای مانده در گمرک، به تعهدات خود به مشتریان عمل کنند

به گزارش  خودرونگاران به نقل از دنیای اقتصاد، همزمان با مصوبه دولت مبنی بر تمدید مهلت ترخیص خودروهای وارداتی بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند که در دو ماهه یاد شده با توجه به نبود سازوکاری مشخص برای ترخیص محصولات وارداتی، وارد‌کنندگان به سد سازمان ملی استاندارد، قوه قضاییه، بانک مرکزی و حتی ستاد مصرف سوخت برخورد کنند. حالا اما سد ستاد مصرف سوخت به نظر محکم‌تر از بقیه است چراکه وارد‌کنندگان را با چالش جدیدی در ارتباط با تامین گواهی اسقاط برای پلاک کردن این خودروها مواجه کرده است. ظاهرا آنها باید قیمت بیشتری برای هر گواهی اسقاط پرداخت کنند. سابقا قیمت هر گواهی اسقاط در حدود 2 میلیون تومان بود، اما در شرایط فعلی این گواهی تا مرز 5 میلیون تومان افزایش قیمت یافته است. پیش از این عمده‌ترین چالش ترخیص خودروهای معطل مانده در گمرک، چالشی بود که شرکت‌های وارد‌کننده با بانک مرکزی داشتند.

در مصوبه دولت به شرکت‌های وارد‌کننده این امکان داده شده بود خودروهایی که تا 16 دی‌ماه سال گذشته وارد گمرکات و مناطق آزاد اقتصادی شده و قبض انبار دریافت کرده‌اند، بدون اینکه منشا ارز آنها مشخص باشد، امکان ترخیص پیدا خواهند کرد. بانک مرکزی با توجه به اتخاذ سیاست‌های جدید خود از 16 مرداد ماه سالجاری امکان ترخیص کالا از گمرک بدون مشخص بودن منشأ ارز را ممنوع کرد و این کار را در تضاد با سیاست‌های مدیریت بازار ارز دانست. مدیران ارشد بانک مرکزی معتقد بودند چنانچه واردات خودرو تا 16 دی‌ماه بدون مشخص بودن منشأ ارز عملیاتی شود، این مساله فشارها به بازار ارز را تشدید خواهد کرد.

چالش بعدی که بانک مرکزی در ارتباط با ترخیص این خودروها ایجاد کرد، تعیین مابه‌التفاوت نرخ ارز بود. بانک مرکزی به دنبال تعیین نرخ اسکناس در سامانه سنا به‌عنوان ما‌به‌التفاوت نرخ ارز برای واردات خودروها بود، این در حالی است که واردکنندگان نرخ حواله سامانه سنا را برای این منظور مناسب می‌دانستند. در نهایت بانک مرکزی نرخ حواله در سامانه سنا را قبول کرد. اما روی تاریخ واردات خودروها که توانسته بودند قبض انبار بگیرند پافشاری کردند، بنابراین تنها خودروهایی امکان ترخیص یافتند که توانسته بودند تا 16 مرداد ماه سال گذشته قبض انبار دریافت کنند. در شرایطی که چالش بانک مرکزی بر طرف شده؛ همچنان دو چالش دیگر پیش روی شرکت‌های وارد‌کننده قرار داشت یعنی رضایت قوه قضاییه و سازمان ملی استاندارد.

بعد از ممنوعیت ورود خودرو به کشور، بخشی از خریداران با توجه به اینکه خرید قطعی انجام داده و کل مبلغ را به شرکت وارد‌کننده پرداخت کرده بودند، با برگزاری تجمعات و همچنین شکایت از این شرکت‌ها به دنبال احقاق حقوق خود بودند. قوه قضاییه نیز به‌عنوان مرجع رسیدگی به این شکایات و در قالب مدعی‌العموم به این مساله ورود کرد و علاوه بر پلمب دفاتر این شرکت‌ها و مسدود کردن حساب آنها، تعدادی از مدیران‌عامل این شرکت‌ها را با قرار وثیقه روانه زندان کرد. ورود قوه‌قضاییه به بحث واردات خودرو در کنار قضایی شدن پرونده ثبت‌سفارش‌های جعلی مشکل وارد‌کنندگان را برای ترخیص خودروهای رسوب کرده در گمرک دوچندان کرد. بدین ترتیب در شرایط کنونی از یک‌سو حساب بانکی برخی از وارد‌کنندگان با حکم قضایی مسدود است و از سوی دیگر مقامات قضایی با ترخیص خودروهایی که ثبت‌سفارش آنها غیرقانونی بوده مخالفت کرده‌اند. این در حالی است که سال گذشته شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی در مصوبه‌ای به دولت اجازه داد تا تمام خودروهایی که مشکل قضایی دارند را از گمرکات ترخیص کند، اما ترخیص آنها به معنای بسته شدن پرونده قضایی آنها نیست و شرکت‌های وارد‌کننده باید در مراجع قضایی پاسخگوی تخلفات صورت گرفته باشند.این مصوبه به گفته دبیر انجمن وارد‌کنندگان هنوز ابلاغ نشده، حال آنکه در صورت ابلاغ می‌تواند به ترخیص تعداد بیشتری از خودروهای در گمرک مانده منجر شود.

اما اجرای استانداردهای 85گانه از سوی سازمان ملی استاندارد، چالش دیگری بود که در کمین ترخیص خودروهای مانده در گمرک بود. سازمان ملی استاندارد قرار بود استانداردهای 85 گانه را از دی‌ماه سال گذشته به‌طور کامل اجرایی کند. این مساله با توجه به چالش‌هایی که شرکت‌های تولید‌کننده داخلی و همچنین وارد‌کنندگان با آن مواجه بودند به نوعی به کما رفته و سازمان استاندارد تا حدودی از موضع خود برای اجرای این استانداردها عقب‌نشینی کرده است. براساس شنیده‌ها، ظاهرا ملاک سازمان استاندارد برای پلاک شدن این خودروها، پاس کردن استانداردهایی است که در زمان ورود به گمرک و دریافت قبض انبار مورد تایید این سازمان بوده است.
افزایش قیمت گواهی اسقاط

همان‌طور که اشاره شد معضل دریافت گواهینامه اسقاط برای خودروهای مانده در گمرک جدیدترین چالشی است که شرکت‌های وارد‌کننده با آن روبه‌رو هستند. پیش‌تر شرکت‌های وارد‌کننده این امکان را داشتند با مراجعه به سامانه‌ای که توسط ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت راه‌اندازی شده بود، گواهینامه اسقاط مورد‌نیاز خود را خریداری کنند. بعد از ممنوعیت واردات از آنجایی که واردکنندگان خودرو تنها مشتریان این مراکز بودند، ادامه فعالیت این مراکز تقریبا متوقف ماند. در این مدت مراکز اسقاط با تشکیل انجمنی به نام «انجمن مراکز اسقاط خودرو ایران» و امضای توافق‌نامه‌ای با ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت هرگونه خرید و فروش گواهینامه‌های اسقاط را تنها از طریق این انجمن مجاز شمردند. به گفته بسیاری از وارد‌کنندگان این توافق سبب شد قیمت گواهی اسقاط به‌طور چشمگیری افزایش پیدا کند. به‌طوریکه تا پیش از ممنوعیت واردات قیمت گواهی اسقاط حدود 2 تا 2 میلیون و 700 هزار تومان بود، اما در شرایط حاضر گواهی مذکور نزدیک به 5 میلیون تومان قیمت خورده است و همین مساله تبدیل به چالشی برای پلاک کردن خودروهای ترخیصی شده است.

یکی از مدیران‌عامل شرکت‌های وارد‌کننده در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: توافقی که میان ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت و انجمن مراکز اسقاط انجام گرفته است، به لحاظ قانونی دارای اشکال است زیرا ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت پیش‌تر جایگاه داوری میان شرکت‌های وارد‌کننده و مراکز اسقاط را داشت اما با امضای توافق‌نامه و دادن تمام اختیار به انجمن تازه تاسیس مراکز اسقاط، به نوعی آنها را صاحب اختیار کرده است به‌طوریکه این اتفاق سبب شده قیمت خرید اوراق گواهی اسقاط برای خودروهای وارداتی تا 40 میلیون افزایش یابد. کف خرید گواهی اسقاط برای خودروهای وارداتی 4 گواهی و سقف آن 8 گواهی است. بنابراین در شرایط حاضر شرکت‌های وارد‌کننده باید به جای 8 تا 16 میلیون تومانی که پیش‌تر برای دریافت گواهی اسقاط پرداخت می‌کردند، این روزها بین 20 تا 40 میلیون تومان پرداخت کنند. افزایش قیمت‌ها در شرایطی است که وارد‌کنندگان نیز مبلغ یاد شده را بر قیمت نهایی خودرو اضافه و به مشتری خواهند فروخت. بنابراین روند صعودی قیمت گواهی اسقاط باز هم به ضرر مشتری تمام خواهد شد و این افزایش قیمت را وارد‌کننده از مشتری اخذ خواهد کرد.

مهدی دادفر دبیر انجمن وارد‌کنندگان نیز در این ارتباط به خبرنگار ما می‌گوید: انجمن وارد‌کنندگان به این موضوع اعتراض و اطلاع‌رسانی لازم به سازمان بازرسی کل کشور و حراست وزارت راه انجام گرفته است. این مقام صنفی تاکید می‌کند: در حال‌حاضر افزایش قیمت گواهی‌های اسقاط غیرقانونی است. این افزایش قیمت گواهی اسقاط فشار مضاعفی را به مصرف‌کنندگان تحمیل می‌کند.
چالش وارد‌کنندگان بعد از ترخیص

همان‌طور که در ابتدای گزارش عنوان شد ترخیص خودروهای در گمرک مانده با چالش‌هایی همراه شد که همین مسله منجر به تمدید مهلت در نظر گرفته برای ترخیص این خودروها از سوی دولت شد. حال در شرایطی خودروهای وارداتی به‌طور کج‌دار و مریز از گمرکات کشور در حال ترخیص هستند که بسیاری از مشتریان نگران چگونگی تحویل خودروهای ثبت نامی از سوی وارد‌کنندگان هستند.در این زمینه یکی از مدیران‌عامل شرکت‌های وارد‌کننده می‌گوید: دریافت مابه‌التفاوت ارزی از مشتریان در شرایط حاضر با مشکلاتی همراه است زیرا خریداران این خودروها معتقدند این مبلغ باید از سوی شرکت‌های وارد‌کننده پرداخت شود. این وارد‌کننده ادامه می‌دهد شرکت‌های وارد‌کننده قادر به پرداخت مابه‌التفاوت نیستند و مصرف‌کنندگان باید خود نسبت به تکمیل وجه اقدام کنند زیرا این شرکت‌ها تنها تکالیف ارائه شده از سوی دولت را اجرا می‌کنند. یک وارد‌کننده دیگر نیز به خبرنگار ما می‌گوید که تاخیر در تحویل خودروهای در گمرک مانده تنها مشکل وارد‌کنندگان نیست چراکه نزدیک به یک سال این خودروها در گمرکات و مناطق ویژه اقتصادی در شرایط نامناسب در زیر آفتاب و باران نگهداری شده و همین مساله سبب شده تا این خودروها نیاز به بازسازی داشته باشند. وی ادامه می‌دهد که بازسازی این خودروها خود هزینه‌های مضاعفی را به دوش شرکت‌های واردکننده‌ها می‌گذارد.

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۱۰ + ۲
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۸/۱۱/۸ - ۱۶:۵۴
خودروهایی که وقتی به ایران می‌رسند، لاکچری می‌شوند
خودرونگاران - در روزهایی که گروه‌های مختلف درآمدی توان خرید یک پراید معمولی را هم از دست می‌دهند، قیمت بالای خودروهای خارجی بیشتر از قبل جلب توجه می‌کند؛ خودروهایی که قیمت‌هایشان به‌گونه‌ای بالا نگه‌ ...
۱۳۹۸/۱۱/۸ - ۱۶:۴۹
اعطای تندیس حمایت از تولید ملی به شرکت ISQI
خودرونگاران - شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در دومین جشنواره ملی حاتم، در بخش “اجرای موفق پروژه‌های بزرگ ملی با استفاده از توان و تخصص بومی و ملی”، تندیس حمایت از تولید ملی دریافت کرد.
۱۳۹۸/۱۱/۸ - ۱۶:۳۷
قیمت محصولات ایران خودرو در ۸ بهمن
خودرونگاران - قیمت خودرو امروز (سه شنبه) در بازار آزاد نسبت به دیروز با افزایش جزئی همراه است.
۱۳۹۸/۱۱/۸ - ۱۶:۳۳
۷۵درصد خریداران محصولات سایپا با اینترنت خانگی ثبت نام کردند
خودرونگاران - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: یکسان بودن شرایط ثبت نام در طرح‌های فروش خودروسازان یکی از راهکارهایی است که به منظور کاهش حضور دلالان در حوزه خرید و پیش‌خرید خودرو لحاظ...
۱۳۹۸/۱۱/۸ - ۱۵:۴۸
۱۵۹۳ سامانه تلفنی امدادخودرو شد
خودرونگاران - سامانه تلفنی ۱۵۹۳ از این به بعد برای امدادرسانی خودرویی در جاده‌های کشور انتخاب شده و مردم می‌توانند هرزمان درجاده‌ها نیاز به خدمات خودرویی داشتند با این سامانه تماس گرفته و تقاضای امدا...
۱۳۹۸/۱۱/۸ - ۱۵:۱۴
دومین میثاق نامه ایران خودرو با قطعه سازان امضا شد
خودرونگاران - ۵۰۰ قطعه ساز با امضای میثاق نامه ای، متعهد به تامین قطعات مورد نیاز ایران خودرو برای تولید روزانه ۲۵۰۰ دستگاه خودرو شدند.
۱۳۹۸/۱۱/۸ - ۱۴:۱۴
پرداخت وام خودروسازان در نیمه دوم بهمن
خودرونگاران - یک فعال صنعت قطعه گفت: وام خودروسازان در نیمه دوم بهمن ماه به آن‌ها پرداخت خواهد شد و قرار است بخش عمده این تسهیلات به مطالبات معوق قطعه‌سازان اختصاص یابد.
۱۳۹۸/۱۱/۸ - ۱۴:۰۸
پلیس آلمان برای پاره‌ای از تحقیقات به شرکت میتسوبیشی می‌رود
خودرونگاران - در طی وجود ابهامات امنیتی از سوی پلیس آلمان این سازمان یک گروه تحقیقاتی را به چند شرکت، از جمله میتسوبیشی، اعزام خواهد کرد.
۱۳۹۸/۱۱/۸ - ۱۲:۴۲
اولین خودروی هیبریدی مازراتی در راه است
خودرونگاران - شرکت مازراتی هم تولید خودروهای جدید برقی و هیبریدی را جدی گرفته و از رونمایی از اولین اتومبیل هیبریدی خود در ۲۱ آوریل خبر داده است.
۱۳۹۸/۱۱/۸ - ۱۲:۱۸
قطعه سازان پای تولید خودرو سازان ایستاده اند
خودرونگاران - دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو گفت: ما قطعه سازان پای تولید خودروسازان ایستاده ایم، اتفاق بسیار خوبی افتاده و با شکست تحریم ها به عدد تولید ۲۵۰۰ دستگاه که فکرش را نمی کردیم...
۱۳۹۸/۱۱/۸ - ۱۲:۱۰
تسهیلات شورای پول و اعتبار به قطعه سازان پرداخت می شود
خودرونگاران - مدیر عامل ساپکو گفت: بر اساس تصویب هیات مدیره ایران خودرو، تا ریال آخر این تسهیلات صرف پرداخت مطالبات سازندگان خواهد شد.
۱۳۹۸/۱۱/۸ - ۱۱:۴۸
تولید ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۹۹
خودرونگاران -مدیرعامل ایران خودرو از هدفگذاری تولید ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال آینده خبر داد و گفت: زنجیره تامین برمبنای این هدف، برنامه ریزی کند.
۱۳۹۸/۱۱/۸ - ۱۱:۴۱
ثبت‌نام کنندگان خودرو در سال گذشته ۳۰ درصد سود بردند
خودرونگاران - کاکایی گفت: در سال ۹۷، کمبود نقدینگی در صنعت خودرو‌سازی باعث شد تا شرکت‌ها، خودرو‌های خود را پیش‌فروش کنند.
۱۳۹۸/۱۱/۲ - ۱۱:۲۴
لزوم گسترش فروش قسطی خودرو
خودرونگاران - یک عضو اتاق بازرگانی تهران معتقد است همان‌طور که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته شرایط برای خرید خودروهای قسطی فراهم شده، در ایران نیز این بازار باید گسترش یابد.
۱۳۹۸/۱۱/۲ - ۱۴:۲۱
درس‌های سئول برای جاده مخصوص
خودرونگاران - تجربه موفقیت‌آمیز کره‌ جنوبی در خودروسازی نشان می‌دهد اجرای سیاست‌های مربوط به یک صنعت، هرگز به تنهایی کافی نیست و بدون پرداختن به دیگر ابعاد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نمی‌توان ب...
۱۳۹۸/۱۱/۴ - ۱۵:۴۶
مشکلی در صاردات خودرو وجود ندارد
خودرونگاران - رئیس انجمن صنایع همگن استان تهران درباره خبر «صادرات خودرو فعلا منتفی است» توضیحاتی نوشت.
۱۳۹۸/۱۱/۱ - ۱۴:۳۱
علت نوسان قیمت ۹ میلیون تومانی سمند چیست؟
خودرونگاران - رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو می‌گوید: بازار خودرو فعلا در آرامش به سر می‌برد. قیمت سمند مدل EF۷ به دلیل عرضه کم از سوی کارخانه بین پنج تا ۹ میلیون تومان در روزهای اخیر نوسان داشته ...
۱۳۹۸/۱۱/۲ - ۱۱:۲۷
شاهد تحول اساسی در گروه سایپا هستیم
خودرونگاران - مدیرعامل بانک صنعت و معدن گفت: برنامه گروه خودروسازی سایپا در زمینه تولید محصولات جدید و اجرای طرح‌های توسعه‌محور در این مجموعه موجب دلگرمی جامعه و ما در شبکه بانکی کشور است.
۱۳۹۸/۱۱/۴ - ۱۵:۳۹
مجلس واردات خودرو را آزاد می‌کند؟
خودرونگاران - در حالی که دولت ردیف درآمدی در قبال واردات خودرو در بودجه سال آینده در نظر نگرفته است، اما مجلس به دنبال آزاد کردن واردات خودرو است.
۱۳۹۸/۱۱/۱ - ۱۱:۳۶
محل پرداخت عوارض و جریمه‌های خودروهای داخلی مشخص شد
خودرونگاران_نمایندگان مردم در مجلس محل پرداخت عوارض و جریمه‌های خودروهای داخلی را مشخص کردند.
۱۳۹۸/۱۱/۶ - ۱۴:۴۱
۵۰۰۰ خودرو هنوز در گمرک / ممنوعیت واردات خودرو در سال آینده
خودرونگاران - رئیس کل گمرک ایران از تداوم ممنوعیت واردات خودرو و لوازم خانگی در سال آینده خبر داد و اعلام کرد که نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی در اظهارنامه‌های گمرکی در همه اقلام به جز کالاهای اساسی به نرخ دلا...
۱۳۹۸/۱۱/۲ - ۱۷:۱۴
دار و دسته اقتصادی ها
خودرونگاران - شرایط اقتصادی چند وقت اخیر و کاهش قدرت خرید اکثر مردم باعث شده تا این روزها، خودروهای کارکرده بازار داغ‌تری را نسبت به گذشته تجربه کنند.
۱۳۹۸/۱۱/۲ - ۱۷:۲۸
تعیین تکلیف آزادسازی واردات خودرو
خودرونگاران - دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: نمایندگان مجلس در حال پیگیری آزادسازی واردات خودرو هستند و احتمال رفع ممنوعیت بالاست.
۱۳۹۸/۱۱/۵ - ۱۳:۳۶
اهم اقدامات و دستاوردهای گروه صنعتی ایران خودرو از زمان انتصاب مدیرعامل جدید تشریح شد
خودرونگاران - اهم اقدامات و دستاوردهای گروه صنعتی ایران خودرو از شهریور ماه سال جاری و همزمان با انتصاب مدیرعامل جدید این گروه صنعتی با اولویت اقدامات اصلاحی، دستاوردها و اهم برنامه های در دست اجرا ت...
۱۳۹۸/۱۱/۵ - ۱۱:۰۵
رونق تولید با کمک بانک مرکزی ادامه می‌یابد
خودرونگاران - مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: حمایت تسهیلاتی بانک مرکزی از صنایع خودرو و قطعه‌سازی موجب تضمین حرکت کشور در حوزه تولید و تحقق رونق تولید شده است.
۱۳۹۸/۱۱/۶ - ۱۶:۲۷
تولید محدود رنو برای پاسخ به تعهدات معوق آغاز شد
خودرونگاران_با ترخیص قطعات باقی مانده قبلی از محصولات رنو از گمرک، امکان تولید حدود ۳ هزار دستگاه رنو ساندرو و پارس تندر در شرکت پارس خودرو فراهم شد تا به ترتیب زمانی ثبت نام مشتریان به تعدادی از آنها...