امروز: یکشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۸/۳/۱۳ - ۰۹:۲۸
شناسه خبر: ۴۶۱۰۶۸
 
چرا خودروساز اصرار به تولید خودرو ناقص دارد؟
خودرونگاران_ طبق برآورد اخیر وزارت صنعت، معدن و تجارت، در حال حاضر بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه خودروی ناقص به ارزش بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان در پارکینگ دو خودروساز بزرگ کشور دپو شده است.

به گزارش خودرونگاران به نقل از دنیای اقتصاد، خودروهایی که خودروسازان با اطلاع از نقص قطعه باز هم اصرار بر تولید آنها دارد. در این بین چندی پیش یک عضو انجمن قطعه‌سازان عنوان کرده بود که هم‌اکنون برخی قطعات همچون باتری، کمربند ایمنی، پمپ هیدرولیک، مجموعه کامل چرخ، ریل تنظیم کمربند، عایق ضدآب، صندلی و دستگیره، فندک، جک و قطعاتی نظیر اینها با کمبود مواجه است و خودروسازان با وجود اینکه این کمبود را می‌دانند، باز هم اصرار دارند که تولید خودروهای ناقص را ادامه دهند.

پس از تشدید تحریم‌های بین‌المللی، تولید خودرو در کشور روند نزولی به خود گرفت که یکی از عوامل آن عدم تامین قطعه در خطوط تولیدی خودروسازان بود. این روند همچنان پابرجاست تا جایی که پیش‌بینی‌ها از روند کاهشی تولید در سال جاری نیز حکایت دارند. در این بین هر چند تامین قطعه خودروهای مونتاژی به دلیل قطع مبادلات بانکی با دیگر کشورها و همچنین خروج شرکای خودروسازی با سختی‌هایی همراه است اما قطعات داخلی نیز ظاهرا به همان سختی قطعات خارجی در دسترس خودروسازان قرار می‌گیرد. در شرایط کنونی تولید محصولات مونتاژی با خروج شرکای خارجی و در نتیجه نبود قطعه در پایین‌ترین سطح قرار گرفته به‌طوری‌که تولید برخی از این محصولات از سال گذشته متوقف مانده است.

با این حال خطوط تولیدی دو خودروساز بزرگ کشور به‌طور کج‌دار‌و‌مریز همچنان فعال است هر چند که عدم تامین قطعه منجر به تولید برخی از خودروها به‌‌صورت ناقص می‌شود. آنطور که مشخص است قطعه‌سازان کشور با وجود بدهی خودروسازان و همچنین مشکلاتی که به دلیل تنگ شدن حلقه تحریم‌ها در تامین مواد اولیه دارند، قادر به تولید بسیاری از قطعات از جمله قطعات استراتژیک نیستند و همین عامل منجر به وقفه در تولید یا تولید خودروهایی ناقص شده است. سال گذشته با تلاش وزارت صنعت، معدن و تجارت تسهیلات 11 هزار میلیارد تومانی برای تداوم تولید قطعه در کشور در نظر گرفته شد که 6 هزار میلیارد تومان از این تسهیلات در اختیار فعالان صنعت قطعه قرار گرفت حال آنکه دریافت مابقی این تسهیلات، هم اکنون در کماست. در این بین قطعه‌سازان به‌طور مرتب از تریبون‌های مختلف اعلام کرده‌اند که در صورت عدم دریافت باقی تسهیلات قادر به ادامه تولید نخواهند بود. حال با وجود اینکه تولید قطعه همچنان تداوم دارد و هنوز به وضعیت قرمز نرسیده، باز هم خودروهای زیادی در پارکینگ خودروسازان دپو شده که دلیل اصلی آن نقص در تامین قطعه است.

در این بین آمارهای مختلفی از تعداد خودروهای ناقص نزد خودروسازان عنوان می‌شود به‌طوری‌که چندی پیش رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان از حدود 80 هزار خودروی ناقص در کارخانه‌های خودروسازی خبر داده بود، حال آنکه سخنگوی انجمن سازندگان قطعات طی یک نشست خبری این تعداد را 160 هزار دستگاه خوانده است. دست‌آخر هم روز گذشته دستیار ویژه وزیر صنعت معدن و تجارت تعداد خودروهای ناقص را 100 هزار دستگاه عنوان کرد. با این حال برخی از دست‌اندرکاران صنعت خودرو معتقدند خودروهای دپو شده بیش از ارقام اعلامی است. همان‌گونه که ملاحظه می‌شودآمارهای متفاوتی با اختلاف‌های فاحش، در مورد تعداد خودرو‌های دارای نقص قطعه در پارکینگ‌های دو خودروساز ارائه شده است. فارغ از اینکه تعداد این خودرو‌ها چند دستگاه است، پرسش این است که اصرار خودروسازان مبنی بر تولید خودروهای ناقص چیست؟ در نگاه اول به‌نظر می‌رسد که هر خودروی ناقصی که از خط تولید خارج می‌شود در نهایت برای تکمیل شدن نیازمند بازگشت به خط تولید است که همین امر هزینه خودروساز را زیاد می‌کند.

از سوی دیگر دپوی این خودروها در پارکینگ خودروسازان نیز بدون اشکال نیست و در شرایطی که تولید‌کنندگان تعهدات معوقه دارند محصولات دو خودروساز بزرگ کشور در پارکینگ این شرکت‌ها در حال خاک خوردن است، بنابراین چرا خودروساز خواهان تداوم تولید محصولات ناقص است؟ در این زمینه حسن کریمی‌سنجری معتقد است که اصرار خودروسازان به این دلیل است که نمی‌خواهند ظرفیت تولیدی خود را از دست بدهند چراکه از دست دادن ظرفیت تولید خود تبعات به مراتب بدتری از تولید محصولات ناقص دارد.وی تاکید می‌کند که خودروهایی که همراه با نقص قطعه مسیر خطوط تولید را طی می‌کنند قابلیت استارت خوردن را دارند اما قابلیت تجاری‌شدن را ندارند با این حال خودروساز ترجیح می‌دهد که با حفظ ظرفیت تولید، خودرو به‌طور ناقص از خط تولید خارج شود. با توجه به اظهارات این کارشناس این سوال مطرح می‌شود که آیا خودروهای ناقص بار دیگر به خطوط تولید بازخواهند گشت؟

در این زمینه نیز کریمی عنوان می‌کند که بخش اعظمی از خودروهای دارای کسری قطعه برای تکمیل شدن نیازی به بازگشت به خط تولید ندارند و اگر ناقصی کم باشد در سالن‌های تکمیل کاری و یا سالن نهایی کسری قطعات آنها تکمیل خواهد شد. این کارشناس خودرویی در پاسخ به این سوال که چرا خودروسازان با اطلاع از نقص قطعه بازهم به تولید خودروهای ناقص ادامه می‌دهند، پاسخ داد این ترفندی هوشمندانه از سوی خودروساز است چراکه اولا از ظرفیت خطوط تولیدی خود استفاده کرده و ثانیا مانع بیکاری کارگران خط می‌شود. وی ادامه می‌دهد که خالی گذاشتن خطوط تولید ضرر جبران‌ناپذیری را به خودروسازان وارد می‌کند و از طرف دیگر بیکاری کارگران را نیز به همراه دارد، بنابراین تداوم تولید با وجود نقص در قطعه بیشتر به صلاح خودروساز است تا توقف خط تولید. با توجه به اظهارات کریمی به نظر می‌رسد که خودروسازان با اطلاع از نقص قطعه ترجیح می‌دهند که ظرفیت تولیدی خود را حفظ کنند و مانع از توقف خط تولید شوند.

نگاهی دیگر به تولید خودروهای ناقص
اگر چه استفاده از ظرفیت تولید و تداوم فعالیت کارگران را می‌توان وجه مثبت اصرار خودروسازان به تولید محصولات ناقص دانست اما این موضوع به نظر می‌رسد که وجه دیگری نیز دارد. این وجه را از این منظر مورد توجه قرار دادیم که خودروسازان می‌توانند با تامین قطعه از برخی خودروهای ناقص، خودروهای ناقص دیگر را تکمیل کنند حال آنکه به نظر می‌رسد چنین اراده‌ای در خودروسازی‌ها نیست. در نظر بگیرید که خودروی x سه قطعه ناقصی دارد حال آنکه خودروی y دو قطعه کسری دارد. در این زمینه اصطلاح کلمه دو تا یکی یا سه تایکی را به‌کار می‌برند یعنی اینکه خودروساز می‌تواند قطعات خودروی x را باز کند و به این ترتیب قطعات ناقصی خودروی y را تکمیل کند. حال سوال اینجاست که چرا با این راهکار باز هم خودروهای دارای کسری رو به فزونی است؟

آنچه مشخص است خودروسازان نیز به نوعی در تکمیل این خودروها تعلل می‌کنند.در حال حاضر فاصله قیمتی که بین کارخانه و بازار قرار دارد تا حدودی انگیزه عرضه این خودروها را از خودروساز گرفته است.با اینکه طبق مصوبه وزارت صنعت معدن و تجارت از ابتدای بهمن ماه باید قیمت‌ بر اساس حاشیه بازار تعیین می‌شد اما قیمت‌گذاری دستوری همچنان ادامه پیدا کرده و تولید‌کنندگان هنوز اختیاری برای قیمت‌ محصولات خود ندارند. برای یک خودروساز به‌طور حتم بسیار سخت است که خودرویی که با هزینه‌های فعلی تولید می‌کند با قیمت مصوب شورای رقابت (اوایل سال 97) تحویل مشتری دهد. طبق دستورالعمل وزارت صنعت معدن و تجارت خودروهایی که تا 30 دی ماه پارسال پیش فروش شدند باید با قیمت قبل تحویل مشتری شود. به این ترتیب این موضوع می‌تواند به‌طور حتم انگیزه عرضه محصولات مذکور را از خودروساز بگیرد، چرا که تولید‌کننده احساس می‌کند هر خودرویی را که به بازار عرضه کند با ضرر جبران ناپذیری روبه‌رو می‌شود.

به این ترتیب خودروساز به نوعی به دنبال مسیری برای جبران ضرر خود نیز برمی‌آید. در این زمینه یک فعال صنعت خودرو عنوان می‌کند که اگر خودروساز احساس کند در تولید و عرضه هر محصولی با ضرر و زیان‌های جبران‌ناپذیری روبه‌رو است به دنبال مسیرهایی برای جبران این ضرر خواهد بود. وی ادامه می‌دهد که فروش خودرو به نمایندگی‌ها با قیمت‌هایی بالاتر از مصوبه ستاد تنظیم بازار می‌تواند یکی از مسیرهای فعلی قلمداد شود. این دست اندرکار صنعت خودرو در ادامه تاکید می‌کند که فروش خودرو از مسیر غیررسمی اگر چه جبران‌کننده هزینه تولید خودرو در شرکت‌های خودروساز است اما می‌تواند دلالی را در بازار رونق دهد.

 
 
ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۳ + ۲
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۸/۶/۲۴ - ۱۶:۲۳
حذف پراید از جاده‌ها و توقف شماره‌گذاری تدبیر مسئولان را می‌طلبد
خودرونگاران - رئیس پلیس راه کشور گفت: حذف از جاده و توقف شماره‌گذاری پراید در سال ۹۹ در کشور نیازمند هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی مربوط و تدبیر مسئولان است.
۱۳۹۸/۶/۲۴ - ۱۶:۱۲
شرایط تبدیل خودرو پژو ۴۰۵ دوگانه سوز اعلام شد+ جدول
خودرونگاران - شرایط تبدیل خودرو پژو ۴۰۵ دوگانه سوز به صورت اختیاری برای مشتریان این خودرو اعلام شد.
۱۳۹۸/۶/۲۴ - ۱۵:۳۰
ثبات قیمت محصولات ایران خودرو
خودرونگاران - برخی محصولات ایران خودرو امروز (۹۸/۶/۲۴) در بازار آزاد با ثبات نسبی در قیمت همراه است.
۱۳۹۸/۶/۲۴ - ۱۵:۱۹
دستور العمل اعزام اتوبوس زائران اربعین حسینی (ع) به کشور عراق ابلاغ شد
خودرونگاران - معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور طی دستورالعملی نحوه فعالیت، اعزام سرویس و ارائه خدمات شرکت های مسافربری فعال در خطوط برون مرزی دارای قرارداد حمل و نقل منظم مسافر ...
۱۳۹۸/۶/۲۴ - ۱۵:۱۵
کاهش دوباره قیمت خودرو
خودرونگاران - ریزش قیمت خودرو در بازار امروز نیز تداوم یافت.
۱۳۹۸/۶/۲۴ - ۱۵:۱۲
فروش فوری به چاه جدیدی برای خودروسازان تبدیل شده است
خودرونگاران - عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید در صورتی که فروش فوری خودروسازان کنترل نشود و خودروسازان بدون ضابطه اقدام به فروش کنند، فروش فوری به چاه جدیدی برای آن ها تبدیل خواهد شد...
۱۳۹۸/۶/۲۴ - ۱۵:۰۸
خودروی خورشیدی جدید تویوتا می تواند تا ابد حرکت کند
خودرونگاران - شرکت تویوتا قصد دارد با همکاری چند شرکت دیگر خودروی خورشیدی تولید کند که هرگز نیاز به شارژ ندارد و بدون توقف به طور دائمی قادر به حرکت است.
۱۳۹۸/۶/۲۴ - ۱۴:۱۲
این ۵ خودرو، پرطرفدارترین در اینستاگرام هستند + تصاویر
خودرونگاران - این روزها استفاده از اینستاگرام به شدت افزایش پیدا کرده است. علاقه‌مندان به خودرو نیز در این نرم‌افزار کم نیستند و تصاویر خودروهای مختلف را به اشتراک می‌گذارند.
۱۳۹۸/۶/۲۴ - ۱۴:۰۹
قیمت خودرو به کجا می‌رود؟
خودرونگاران - رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو گفت: فروشنده در بازار خودرو زیاد و خریدار کم است در نتیجه احتمال دارد افراد خودروهای خود را زیر قیمت به فروش برسانند، افرادی که می‌خواهند خ...
۱۳۹۸/۶/۲۴ - ۱۳:۳۳
پیش‌بینی بحران تقاضا در بازار خودرو تا سال بعد
خودرونگاران - با وجود اینکه گمان می‌رفت پس از افزایش قیمت‌ها تقاضا برای خودرو به شدت افت کند اما این اتفاق روی نداد و پیش‌بینی می‌شود بازار خودرو در سال آینده به سمت بحرانی جدی در تقاضا برود و خودروس...
۱۳۹۸/۶/۲۴ - ۱۳:۳۰
احتمال تمدید مهلت برای توقف خطوط تولید خودرو‌های غیراستاندارد
خودرونگاران - خبر توقف شماره گذاری پراید از سال آینده و همچنین توقف خط تولید پژو ۴۰۵ که از سال‌های گذشته و همزمان با الزام اعمال استاندارد‌های هشتادو پنج گانه در صنعت خودرو مطرح شد، از سال آینده وارد ...
۱۳۹۸/۶/۲۴ - ۱۳:۲۷
خودروی تولید ۱۹۰۱ مرسدس با فناوریهای جدید احیا شد
خودرونگاران - یک شرکت خودروسازی با الهام از خودرویی که در سال ۱۹۰۱ ساخته شده ، طرح اولیه از اتومبیلی را ارائه کرده که همان ظاهر قدیمی را دارد اما مجهز به فناوری های نوین است.
۱۳۹۸/۶/۲۴ - ۱۲:۴۳
خصوصی‌سازی قانونی است که کسی نمی‌تواند مانع آن شود
خودرونگاران - یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به قانونی شدن طرح خصوصی‌سازی شرکت‌های خودروسازی گفت: صنعت خودروی ما به زودی خصوصی خواهد شد چراکه این موضوع قانون است و لازم الاجرا.
۱۳۹۸/۶/۲۲ - ۱۲:۰۰
واردات قطعات خودرو در اختیار افراد محدودی است
خودرونگاران_عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید واردات قطعات خودرو در اختیار افراد محدودی است که این امر فساد و انحصار ایجاد می‌کند.
۱۳۹۸/۶/۱۷ - ۱۱:۲۴
خودروسازان از فرصت تجدید ارزیابی دارایی استفاده کنند
خودرونگاران - وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه واحدهای صنعتی و خودروسازان باید از فرصت تجدید ارزیابی دارایی استفاده کنند، گفت: مجوزی صادر شده که تمام واحدهای صنعتی از فرصت تجدید ارزیابی دارایی‌ها...
۱۳۹۸/۶/۱۶ - ۱۲:۵۲
واردات خودرو از مناطق آزاد اتفاق نخواهد افتاد
خودرونگاران - دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: واردات خودرو از مناطق آزاد اتفاق نخواهد افتاد و تفاوتی بین واردات از این مناطق با سایر مناطق وجود ندارد.
۱۳۹۸/۶/۱۷ - ۱۲:۱۴
لابی خودروسازان برای ابتر ماندن طرح ساماندهی صنعت خودرو
خودرونگاران - سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس می‌گوید طرح "ساماندهی صنعت خودرو" یک شبه به تصویب نرسیده و حتی بیشتر از زمان قانونی در کمیسیون صنایع و معادن مانده و مورد بررسی قرار گرفته است.
۱۳۹۸/۶/۱۷ - ۱۴:۰۲
تحویل ندادن خودروهای پیش فروش شده جرم است
خودرونگاران - سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس می‌گوید براساس تحویل ندادن خودروهای پیش فروش شده جرم است و مجازات خاص خود را دارد.
۱۳۹۸/۶/۱۶ - ۱۳:۱۰
سیگنالی برای ادامه کاهش نرخ خودرو دریافت نمی‌شود!
خودرونگاران - بازار خودرو به‌ظاهر درمسیر کاهش نرخ حرکت می‌کند و میزان تولید خودروسازان نیز شکلی صعودی به‌خود گرفته، اما همچنان میزان تولید و عرضه خودرو متناسب با نیاز بازار نیست.
۱۳۹۸/۶/۱۷ - ۱۶:۲۲
جزییات فروش نقدی و اقساطی محصولات سایپا ویژه ۲۰ و ۲۱ شهریور
خودرونگاران - طرح فروش نقدی و اعتباری ویژه تنظیم بازار ۴ محصول شرکت سایپا ویژه روزهای ۲۰ و ۲۱ شهریورماه ادامه خواهد داشت.
۱۳۹۸/۶/۱۷ - ۱۶:۱۷
طرح جدید فروش اقساطی محصولات ایران خودرو ویژه ۲۰ شهریور ۹۸
خودرونگاران - طرح جدید فروش اقساطی محصولات ایران خودرو ویژه تنظیم بازار مجددا از روز چهارشنبه این هفته آغاز خواهد شد.
۱۳۹۸/۶/۲۰ - ۱۲:۰۷
عوامل سه گانه ای که می تواند باعث رشد سایپا شود
خودرونگاران - سایپا با انتشار گزارش مرداد ماه سبب شد تا بازار، تحول فروش را در این شرکت شاهد باشد. این تحول در فروش سبب اقبال به سهام شرکت و رشد قیمتی از یک سو و افزایش کف حمایتی در سهم از سوی دیگر ش...
۱۳۹۸/۶/۲۲ - ۱۵:۱۶
رایزنی‌های بی‌نتیجه برای ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک
خودرونگاران_ بعد از پایان مهلت ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک با وجود رایزنی‌ها و ارائه پیشنهادات در رابطه با ایجاد راهکاری برای خودروهای باقی مانده، هنوز هیات دولت تصمیمی در این باره نگرفته و صاحبان ...
۱۳۹۸/۶/۲۱ - ۱۱:۰۵
مردم مراقب کلاهبرداران در پوشش امداد خودرو باشند!
خودرونگاران_ سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اعلام کرد: تماس تلفنی با هموطنان جهت صدور کارت هوشمند اشتراک امداد خودروها، صرفاً بازاریابی شرکت‌های خصوصی است و برای دریافت آن اجبار قانونی ندارد و مردم...
۱۳۹۸/۶/۱۷ - ۱۶:۲۰
تعطیلی مراکز معاینه فنی در روزهای تاسوعا و عاشورا
خودرونگاران - ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در اطلاعیه‌ای از تعطیلی مراکز معاینه فنی در روزهای تاسوعا و عاشورا (۱۸ و ۱۹ شهریورماه) خبر داد.
۱۳۹۸/۶/۲۳ - ۱۲:۰۴
خودروسازی‌ها ابتدا کوچک‌سازی و سپس واگذار می‌شوند
خودرونگاران - وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: ما سبک‌سازی خودروسازان را شروع کردیم و در نهایت خود آنها را واگذار خواهیم کرد. مجوزهای قانونی آن را نیز از وزارت اقتصاد گرفته‌ایم اما اگر الان با این...