امروز: دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۸ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۸/۲/۲۴ - ۱۱:۴۷
شناسه خبر: ۴۶۰۶۳۵
 
خودروهای دست دوم وارداتی؛ آری یا خیر؟
خودرونگاران - این روزها بازار خودرهای داخلی و خارجی رکود را تجربه می کند، خرید و فروش در حداقل و قیمت ها غیرواقعی است. عده ای در این میان موضوع واردات خودروهای کارکرده را به عنوان مسکنی برای تعادل بخشی به بازار مطرح می کنند، موضوعی که موافقان و مخالفان خود را دارد.

به گزارش خودرونگاران  به نقل از ایرنا، همین چند روز پیش بود که «حمید بعیدی‌نژاد» سفیر کشورمان در انگلستان در یکی از شبکه های اجتماعی نوشت: «سالهاست بسیاری از کشورها حتی کشورهایی مانند روسیه، چین و هند که خود دارای صنایع داخلی تولید خودرو هم هستند، برای رفاه مردم، مدیریت بازار، کاهش قیمت و افزایش استانداردهای محیط زیست، واردات خودروهای دست دوم کمپانی‌های مهم اتومبیل‌سازی را با تعرفه و تضمین کیفیت تسهیل کرده اند.»
وی ادامه داد: «اگر تحریم صنایع خارجی خودرو مانند رنو و پژو و دیگران انجام نشده بود امروز شرایط صنعت خودرو در ایران متفاوت بود، اما در شرایط تحریم و محدودیت های متعدد دیگر، موضوع واردات خودروهای دست دوم با کیفیت که می‌تواند قیمت خودروهای مناسب را تا حد زیادی کاهش دهد در ایران نیز شایسته بررسی جدی است.»
برخی کارشناسان اما مطرح شدن بحث واردات خودرو در شرایط حساس کنونی را حرکت در مسیر مدّنظر دشمنان و بدخواهان کشور قلمداد می کنند.
آنان معتقدند افزایش واردات در این شرایط به معنای افزایش نیاز به ارز، فشار بیشتر به دولت و در نتیجه افزایش مجدد نرخ ارز است. یعنی واردات همچون مسکّنی است که تب بازار را پایین می آورد، اما به اقتصاد ضربه می زند.
به گفته این کارشناسان، باید بپذیریم که امروز وسط یک جنگ اقتصادی هستیم و مطرح کردن موضوعاتی نظیر واردات خودروهای دست دوم در این شرایط، جز مصرف گرایی نتیجه ای ندارد و مشکلی را حل نمی کند.
حتی اعضای انجمن واردکنندگان خودرو در این زمینه می گویند: هیچ شاخصی برای قیمت گذاری این خودروها وجود ندارد، ضمن اینکه به دلیل سوء استفاده سودجویان به درهم آمیختگی بیشتر بازار می انجامد.

* مشکل خدمات پس از فروش و محاسبه حقوق گمرکی
«کوروش طواحن»، کارشناس خودروهای خارجی در این مورد  گفت: هر چند اگر چنین گشایشی در کشور ایجاد شود، به نفع فعالان خرید و فروش خودروهای دست دوم خارجی خواهد بود، اما به دلیل مسائل ارزی و نبود خدمات پس از فروش مناسب، تحقق این امر دور از ذهن است.
وی یادآور شد: هیچ وقت در کشور اجازه ورود خودروهای دست دوم خارجی داده نشده، مگر اینکه برخی افراد با ترفندها و ملاحظاتی موفق به ورود این خودروها از بعضی کشورهای همسایه آن هم خودروهای با کارکرد پایین می شدند.
وی اظهار داشت: در صورت اجازه ورود خودروهای دست دوم، یکی از مشکلات اصلی چگونگی محاسبه حقوق گمرکی آنها خواهد بود، زیرا ماشین های نو و صفر کیلومتر قیمت شرکتی مشخصی دارند، اما قیمت خودروهای دست دوم مشخص نیست.
این فعال اقتصادی اضافه کرد: در صورتی که ساز و کاری برای تعیین قیمت کارشناسی آنها در گمرکات اندیشیده شود تا دولت بتواند حقوق گمرکی خود را وصول کند، شاید بتوان به چنین گزینه ای فکر کرد.
طواحن گفت: این روزها طبق قوانین سختگیرانه گمرکی، خودروی خارجی باید از کشور مبدا شرکت تولیدکننده آورده شود؛ به طور مثال خودروی بی. ام. دابلیو (BMW) باید از آلمان آورده شود و اینکه آن را از کشوری همچون امارات وارد کنند پذیرفته نیست.
وی با اشاره به مسائل مهمی که در شرایط تحریم های کنونی جزو اولویت های کشور است، مطرح شدن چینن مساله ای را شایعه ای بی اساس برشمرد که به گفته او هیچ گاه عملیاتی نخواهد شد.

* ناتوانی داخلی ها در رقابت با خارجی ها
یک نمایشگاه دار خودروهای خارجی که نخواست نامش اعلام شود نیز گفت: خودروهای دست دوم و کارکرده در خارج کشور قیمت های بسیار پایینی دارند و اگر دولت برنامه ای برای واردات چنین خودروهایی داشته باشد، بازار خودروهای داخلی به دلیل ناتوانی در رقابت با آنها به شدت کساد خواهد شد.
وی اظهار داشت: در سایر کشورها، به طور تقریبی پس از پنج تا هفت سال خودروها «از رده خارج» محسوب می شوند و با توجه به اینکه هزینه تعمیرات خودرو در اکثر کشورها بسیار بالاست افراد سعی می کنند پس از چند سال خودروی نوی دیگری خریداری کنند.
این فعال خودروهای خارجی ادامه داد: خدمات پس از فروش هم موضوعی است که به هیچ عنوان قابل چشم پوشی نیست، زیرا اگر قطعه ای موجود نبوده یا تعمیرکاران اشرافی به این خودروها نداشته باشند، در عمل با خواب خودروها مواجه خواهیم شد.

* رشد بی رویه قیمت ها و رکود حاکم بر بازار خودرو
فروشنده دیگری در غرب تهران به ایرنا گفت: حدود 10 روز است که در عمل خرید و فروشی انجام نمی شود و بازار وارد رکود شده است. تا 10 روز پیش فروشنده اتومبیل نداشتیم، اما اکنون 10 روز است که خریداری وجود ندارد.
این بنگاهدار خودروهای خارجی، دلیل این مساله را رشد بی رویه قیمت ها در مدت یاد شده و همچنین انجام عمده خرید و فروش ها بین دلالان عنوان کرد.
وی بیان داشت: در شرایط کنونی، بازار با افت شدید معاملات مواجه شده و قیمت ها تا 10 درصد کاهش یافته است.
به گفته این فعال اقتصادی، اغلب افراد به دنبال خودروهای در بازه قیمتی 400 تا 700 میلیون تومانی هستند که در عمل کمتر خودرویی در این حد قیمت یافت می شود، مگر اینکه به خرید خودروهای مدل پایین قناعت کنند.

* واردات خودرو، مسکّن موقت
«سعید موتمنی»، رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران نیز درباره مطرح شدن موضوع ورود خودروهای کارکرده خارجی می گوید: اگر خواهان کاهش التهاب بازار هستیم، باید اجازه دهیم چنین مساله ای در کشورمان اتفاق بیفتد، زیرا دیگر کشورها نیز تجربه موفقی در این زمینه داشته اند.
وی گفت: بهتر است خودروهای کارکرده از شرکت هایی مانند تویوتا، کیا، هیوندایی، نیسان و غیره که سالهاست در ایران سابقه دارند، وارد شود تا مشتریان از مزیت خدمات پس از فروش نیز بهره مند شوند.
رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران در عین حال یادآور شد: خودروهای خارجی به دلیل کیفیت بالای قطعات کمتر به تعمیر نیاز پیدا می کنند، این در حالی است که در صورت نیاز، قطعات مورد نظر از طریق مکاتبه الکترونیکی با شرکت های مادر طی 24 تا 48 ساعت از طریق پست یا مسافری به دست مشتری می رسد؛ بنابراین مطرح کردن مشکل خدمات پس از فروش بهانه جویی مخالفان واردات است.
وی گفت: در خارج از کشور طول عمر متوسط پنج تا هفت ساله برای خودروها به عنوان یک کالای مصرفی در نظر می گیرند و پس از آن به گورستان خودروها فرستاده می شوند.
موتمنی در پاسخ به برخی منتقدان واردات خودروهای کارکرده و دست دوم، تصریح کرد: قرار نیست این مساله به رویه ای در کشور تبدیل شود، بلکه مقصود مطرح کنندگان این موضوع فرو نشاندن التهاب بازار است؛ بر این اساس پروژه ای موقتی و به عنوان مسکّن خواهد بود.
وی ادامه داد: همچنین با وجود خودروهای خارجی ارزان قیمت، تلنگری به خودروسازان داخلی وارد می شود تا برای حفظ بازار به بهبود کیفیت تولیدات خود بپردازند.
رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران اضافه کرد: کشورهایی نظیر چین، روسیه و هند که مبادله کالا به کالا با آنها داریم، می توانند مبدا خوبی برای واردات خودروهای کارکرده باشند و علاوه بر آن صادرکنندگانی در کشور داریم که حاضرند در قبال صادرات محصول خود، خودرو وارد کنند.
وی گفت: به این ترتیب، ضمن اینکه جریان صادرات و واردات انواع کالا رونق می گیرد، بازار خودرویی کشور از رکود خارج و قیمت ها به واقعیت نزدیکتر می شود.
موتمنی، تداوم اسقاط خودروهای کارکرده را دیگر مزیت واردات خودروهای کارکرده خارجی برشمرد که نتیجه آن کمک به رونق کسب و کار است.
به گزارش ایرنا، پیش از این «رضا رحمانی» وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت وگو با یکی از خبرگزاری ها با بیان اینکه پیشنهاد واردات خودروی دست دوم به دلیل مشکل منابع ارزی، درست نیست، تاکید کرد: باید خودروسازهای داخلی خودروی بیشتری تولید کنند.

* لزوم عرضه بیشتر خودروسازان داخلی
موتمنی تاکید کرد: باید فرمول قیمت گذاری خودرو مشخص باشد تا سوء استفاده کنندگان از تعیین قیمت سلیقه ای و با در نظر گرفتن سود بالا برای خود، خودداری کنند.
وی خاطرنشان کرد: این مهم بر عهده سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان است، اما اکنون که تکلیف قیمت ها مشخص نیست، سازمان تعزیرات حکومتی نیز نمی تواند بابت گرانفروشی ها ورود کند.
رئیس اتحادیه صنف نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران درباره وضعیت بازار خودروهای دست دوم یادآور شد: وقتی قیمت خودرو نو بالا باشد، قیمت کارکرده هم به تبع آن بالا می رود و برعکس، اما حقیقت این است که این روزها تقاضایی برای خرید وجود ندارد.
در این زمینه، «رضا همامی»، یک فعال نمایشگاهی خودروهای داخلی نیز به ایرنا گفت: این روزها رکود کامل بر بازار خودرو سایه افکنده و در عمل خرید و فروشی در خودروهای صفر یا دست دوم و کارکرده شاهد نیستیم.
وی بیان داشت: این رکود از اوایل امسال آغاز شده و به جز اندک معامله هایی که خریداران واقعی انجام می دهند، در عمل فقط شاهد تغییر روزانه اتیکت قیمت ها هستیم.
وی، افزایش عرضه خودرو را در تغییر این شرایط موثر دانست و گفت: به طور نمونه در روزهای گذشته و با اعلام ارسال دعوتنامه های پژو 2008 برای مشتریان، شاهد افت قیمت آن به 370 میلیون تومان بودیم، در حالی که در هفته های گذشته حتی تا مرز 470 میلیون تومان نیز بالا رفته بود.
این فعال بازار خودرو تاکید کرد: وقتی خودرو در بازار به اندازه کافی عرضه شود، افراد از قیمت گذاری سلیقه ای پرهیز خواهند کرد.
 پایش قیمت های خودرو در هفته های گذشته حکایت از مطرح شدن ارقام عجیب و غریبی داشت؛ ارقامی که در مقایسه با فروردین نیز تفاوت های اساسی داشت و مشتریان و مصرف کنندگان خودرو دلیلی منطقی برای این افزایش ها پیدا نمی کنند.
مطابق آمارها، سالانه به واردات 70 هزار خودروی خارجی برای پاسخگویی به تقاضای مشتریان نیاز است، و در زمان حاضر کمبود خودرو در بازار به رشد قیمت ها دامن زده است.

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۴ + ۱۰
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۸/۴/۳۱ - ۰۹:۵۵
رتبه‌بندی بازیگران خدمات پس‌از فروش خودرو
خودرونگاران - جدیدترین گزارش مربوط به نتایج ارزیابی خدمات پس از فروش عرضه‌کنندگان خودرو کشور که به سال ۹۷ مربوط می‌شود، نشان می‌دهد امتیاز نهایی این خدمات در مقایسه با سال قبل از آن افزایش یافته است.
۱۳۹۸/۴/۳۰ - ۱۷:۱۱
داخلی سازی ۱۰ میلیارد دلار قطعات وارداتی بین شرکت های قطعه ساز توزیع شد
خودرونگاران - به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت، تولید در حوزه خودرو جان گرفته و تعداد خودروهای کف پارکینگ نیز کنترل شده است و با ثبات نسبی رو به رو هستیم.
۱۳۹۸/۴/۳۰ - ۱۶:۲۷
قول داده‌اند مهلت ترخیص خودروها تمدید شود
خودرونگاران - طبق اعلام دبیرانجمن واردکنندگان خودرو، با ترخیص ۶۶۵۳ دستگاه خودرو از گمرک، حدود ۷۵۰۰ دستگاه دیگر باقی مانده که با توجه به اتمام مهلت ترخیص، فعلا تکلیف‌شان مشخص نیست؛ لذا انجمن واردکنندگ...
۱۳۹۸/۴/۳۰ - ۱۶:۱۹
ممانعت از بیمه شدن خودروهای سایپا، خود تحریمی است
خودرونگاران_نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نباید بیمه مرکزی فشار بر خودروسازان را چند برابر کند، گفت: ممانعت از بیمه شدن خودروهای سایپا، نوعی خود تحریمی است.
۱۳۹۸/۴/۳۰ - ۱۵:۲۱
قیمت خودرو به کف رسید؟
خودرونگاران - گزارش امروز قیمت خودرو حکایت از کاهش روند نزولی قیمت ها دارد.
۱۳۹۸/۴/۳۰ - ۱۴:۳۵
صنعت خودرو و قطعات از توان داخل استفاده کند
خورونگاران - معاون پارلمانی رییس‌جمهور گفت: حضور خودروسازان در کنار شرکت‌های دانش‌بنیان و تولیدکنندگان داخلی زمینه رشد بومی‌سازی را در کشور فراهم می‌کند.
۱۳۹۸/۴/۳۰ - ۱۴:۱۱
وزیر صنعت برای ساماندهی بازار خودرو تذکر گرفت
خودرونگاران - نماینده مردم همدان به وزیر صنعت، معدن و تجارت، لزوم ساماندهی بازار خودرو و جلوگیری از افزایش لجام‌گسیخته قیمت خودروها را متذکر شد.
۱۳۹۸/۴/۳۰ - ۱۴:۰۹
جلوگیری از خروج ۸۵ میلیون یورو از صنعت خودرو
خودرونگاران - وزیر صمت اظهار داشت: قرارداد بین خودرو‌سازان و قطعه‌سازان از خروج ۸۵ میلیون یورو ارز جلوگیری می‌کند و بازه تامین و ساخت این قطعات بر اساس نوع قطعه از تیر امسال تا سال آینده خواهد بود.
۱۳۹۸/۴/۳۰ - ۱۲:۵۶
قطعات استراتژیک خودرو در داخل تولید خواهد شد
خودرونگاران - نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: امکان و قابلیت تولید بیشتر قطعات مورد نیاز خودروها در داخل وجود دارد.
۱۳۹۸/۴/۳۰ - ۱۲:۱۰
قیمت روز محصولات پارس خودرو در بازار
خودرونگاران_براساس مشاهدات میدانی، محصولات پارس خودرو امروز (یکشنبه، ۳۰ تیر) با کاهش متوسط یک میلیون تومانی در قیمت همراه بود.
۱۳۹۸/۴/۳۰ - ۱۲:۰۷
ایساکو با گذر از تحریم‌ها، برای دهمین سال متوالی در ارائه خدمات پس از فروش اول شد
خودرونگاران_شرکت خدمات پس از فروش ایران‌خودرو در سال «رونق تولید ملی» با کسب بالاترین امتیاز در بین شرکت‌های ارائه دهنده خدمات، برای دهمین سال متوالی مقام اول این حوزه را از آن خود کرد.
۱۳۹۸/۴/۳۰ - ۱۱:۵۸
سایپا در داخلی‌سازی قطعات خودرو موفق بوده است
خودرونگاران_ رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان گفت: سایپا تاکنون موفق به بومی‌سازی برخی قطعات شده که این روند باید توسط این خودروساز ادامه یابد.
۱۳۹۸/۴/۳۰ - ۱۱:۴۴
نشست هم اندیشی مدیران ارشد بانک ملت و گروه خودروسازی ایران خودرو
خودرونگاران_مدیران ارشد بانک ملت و گروه خودروسازی ایران خودرو، در نشستی علاوه بر بررسی راه های تقویت همکاری ها، موانع و مشکلات فراروی این همکاری ها را به بحث گذاشتند.
۱۳۹۸/۴/۲۴ - ۱۶:۴۳
سهام "ایران خودرو" و "سایپا" قابل واگذاری نیست
خودرونگاران_عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است سهام دولت در "ایران خودرو" و "سایپا" وثیقه بوده و قابل واگذاری نیست.
۱۳۹۸/۴/۲۳ - ۱۵:۴۱
سهام ایران خودرو و سایپا در وثیقه است
خودرونگاران_ معاون وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه ایدرو مسئول فک وثیقه سهام دو شرکت ایران خودرو و سایپا است، گفت: در حال حاضر اطلاعی از اینکه سهام این دو شرکت در وثیقه چه کسانی است ندارم و زمان فروش ۲۰...
۱۳۹۸/۴/۲۵ - ۱۳:۱۴
۲ مشکل مهم صنعت خودرو
خودرونگاران_عضو کمیسیون صنایع مجلس، گفت: دلال بازی، گرانی مواد اولیه، کاهش ارزش پول ملی، درج قیمت در سایت های فروش و تبدیل خودرو به کالای سرمایه ای ازجمله دلایل افزایش قیمت خودرو بوده و نیز نوسانات ار...
۱۳۹۸/۴/۲۵ - ۱۶:۱۹
هزینه تولید خودرو در کشور به‌شدت افزایش یافته است
خودرونگاران_عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: باتوجه به افزایش قیمت ارز و کاهش ارزش پول ملی، هزینه تمام‌شده تولید خودرو در کشور به‌شدت افزایش یافته که این موضوع نیازمند بررسی و قانون‌گذاری بیشتر است...
۱۳۹۸/۴/۲۳ - ۱۳:۵۴
تزلزل در انجمن قطعه‌سازان
خودرونگاران - روز گذشته شرکت سازه گستر سایپا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که عضویت خود در انجمن قطعه‌سازان (انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌‌های خودرو) را در اعتراض به اعلام آمارهای نادرست از سوی این ا...
۱۳۹۸/۴/۲۴ - ۱۴:۰۰
ورود صنايع دفاعي به بازار قطعه با قرار داد ١/٥ميليارد توماني
خودرونگاران_وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، گفت: حدود هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان قرارداد بین صنایع دفاعی و خودروسازها برای تامین قطعات حساسی که توسط خودروسازان قابل تولید نبوده منعقد شده تا این قطعات...
۱۳۹۸/۴/۲۴ - ۱۴:۱۳
برخورد جدي با تغيير خودسرانه در قيمت و زمان تحويل
خودرونگاران_رئیس قوه قضائیه با تاکید بر ضرورت رعایت تعهدات از سوی شرکت‌ها و خودداری از نقض یکطرفه توافق با مشتریان، به برخی شرکت‌ها از جمله خودروسازان هشدار داد که در صورت تغییر قیمت و زمان تحویل کالا...
۱۳۹۸/۴/۲۴ - ۱۲:۳۵
باید بتوانیم محصولات کاملا ایرانی تولید کنیم
خودرونگاران_ رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: ما باید بتوانیم محصولاتی را در صنعت خودروسازی تولید کنیم که کاملا ایرانی هستند.
۱۳۹۸/۴/۲۳ - ۱۷:۰۴
افزایش نجومی قیمت لوازم یدکی خودرو ناشی از سوءاستفاده از فضای موجود است
خودرونگاران - عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن معتقد است برخی قطعه‌سازان از شرایط تحریمی سوءاستفاده کرده و قیمت لوازم یدکی را بدون ضابطه افزایش می‌دهند.
۱۳۹۸/۴/۲۴ - ۱۴:۳۷
نهضت ساخت داخل در نمایشگاه فرصت‌های ساخت داخل و رونق تولید
خودرونگاران- معاون وزیر صمت و رییس هیأت عامل ایدرو با اشاره به راه اندازی نهضت ساخت داخل توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت، تاکید بر نهضت ساخت داخل را یکی از جلوه‌های مهم نمایشگاه فرصت‌های ساخت داخل و رون...
۱۳۹۸/۴/۳۰ - ۱۰:۵۴
سازمان حمایت پیش‌فروش خودرو بعد از ممنوعیت واردات را تکذیب کرد
خودرونگاران_ معاون کالاهای سرمایه‌ای و خدمات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد که در حوزه فروش خودروهای وارداتی، پیش‌فروشی پس از ممنوعیت واردات خودرو در تیر ماه سال گذشته صورت نگرفته ...
۱۳۹۸/۴/۲۴ - ۱۲:۲۴
ساخت پژو ۳۰۱، اولین پروژه با بیشترین سطح خودکفایی است
خودرونگاران_دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو گفت: این پروژه از نظر تکنیکی خاصیت‌های مهمی دارد و نخستین پروژه با بیشترین سطح خودکفایی است. نوع پیگیری این پروژه خاص بود و جلسات مختلفی در خصو...
۱۳۹۸/۴/۳۰ - ۱۰:۵۰
توضیحات معاون وزیر صنعت درباره ماجرای سهام در وثیقه خودروسازان
خودرونگاران_فرشاد مقیمی گفت: شرکت‌های دولتی به طور معمول دارایی‌های خود را در بانک‌ها به وثیقه می‌گذارند تا بتوانند تسهیلات بگیرند.