امروز: دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۸/۲/۲۴ - ۱۱:۴۷
شناسه خبر: ۴۶۰۶۳۵
 
خودروهای دست دوم وارداتی؛ آری یا خیر؟
خودرونگاران - این روزها بازار خودرهای داخلی و خارجی رکود را تجربه می کند، خرید و فروش در حداقل و قیمت ها غیرواقعی است. عده ای در این میان موضوع واردات خودروهای کارکرده را به عنوان مسکنی برای تعادل بخشی به بازار مطرح می کنند، موضوعی که موافقان و مخالفان خود را دارد.

به گزارش خودرونگاران  به نقل از ایرنا، همین چند روز پیش بود که «حمید بعیدی‌نژاد» سفیر کشورمان در انگلستان در یکی از شبکه های اجتماعی نوشت: «سالهاست بسیاری از کشورها حتی کشورهایی مانند روسیه، چین و هند که خود دارای صنایع داخلی تولید خودرو هم هستند، برای رفاه مردم، مدیریت بازار، کاهش قیمت و افزایش استانداردهای محیط زیست، واردات خودروهای دست دوم کمپانی‌های مهم اتومبیل‌سازی را با تعرفه و تضمین کیفیت تسهیل کرده اند.»
وی ادامه داد: «اگر تحریم صنایع خارجی خودرو مانند رنو و پژو و دیگران انجام نشده بود امروز شرایط صنعت خودرو در ایران متفاوت بود، اما در شرایط تحریم و محدودیت های متعدد دیگر، موضوع واردات خودروهای دست دوم با کیفیت که می‌تواند قیمت خودروهای مناسب را تا حد زیادی کاهش دهد در ایران نیز شایسته بررسی جدی است.»
برخی کارشناسان اما مطرح شدن بحث واردات خودرو در شرایط حساس کنونی را حرکت در مسیر مدّنظر دشمنان و بدخواهان کشور قلمداد می کنند.
آنان معتقدند افزایش واردات در این شرایط به معنای افزایش نیاز به ارز، فشار بیشتر به دولت و در نتیجه افزایش مجدد نرخ ارز است. یعنی واردات همچون مسکّنی است که تب بازار را پایین می آورد، اما به اقتصاد ضربه می زند.
به گفته این کارشناسان، باید بپذیریم که امروز وسط یک جنگ اقتصادی هستیم و مطرح کردن موضوعاتی نظیر واردات خودروهای دست دوم در این شرایط، جز مصرف گرایی نتیجه ای ندارد و مشکلی را حل نمی کند.
حتی اعضای انجمن واردکنندگان خودرو در این زمینه می گویند: هیچ شاخصی برای قیمت گذاری این خودروها وجود ندارد، ضمن اینکه به دلیل سوء استفاده سودجویان به درهم آمیختگی بیشتر بازار می انجامد.

* مشکل خدمات پس از فروش و محاسبه حقوق گمرکی
«کوروش طواحن»، کارشناس خودروهای خارجی در این مورد  گفت: هر چند اگر چنین گشایشی در کشور ایجاد شود، به نفع فعالان خرید و فروش خودروهای دست دوم خارجی خواهد بود، اما به دلیل مسائل ارزی و نبود خدمات پس از فروش مناسب، تحقق این امر دور از ذهن است.
وی یادآور شد: هیچ وقت در کشور اجازه ورود خودروهای دست دوم خارجی داده نشده، مگر اینکه برخی افراد با ترفندها و ملاحظاتی موفق به ورود این خودروها از بعضی کشورهای همسایه آن هم خودروهای با کارکرد پایین می شدند.
وی اظهار داشت: در صورت اجازه ورود خودروهای دست دوم، یکی از مشکلات اصلی چگونگی محاسبه حقوق گمرکی آنها خواهد بود، زیرا ماشین های نو و صفر کیلومتر قیمت شرکتی مشخصی دارند، اما قیمت خودروهای دست دوم مشخص نیست.
این فعال اقتصادی اضافه کرد: در صورتی که ساز و کاری برای تعیین قیمت کارشناسی آنها در گمرکات اندیشیده شود تا دولت بتواند حقوق گمرکی خود را وصول کند، شاید بتوان به چنین گزینه ای فکر کرد.
طواحن گفت: این روزها طبق قوانین سختگیرانه گمرکی، خودروی خارجی باید از کشور مبدا شرکت تولیدکننده آورده شود؛ به طور مثال خودروی بی. ام. دابلیو (BMW) باید از آلمان آورده شود و اینکه آن را از کشوری همچون امارات وارد کنند پذیرفته نیست.
وی با اشاره به مسائل مهمی که در شرایط تحریم های کنونی جزو اولویت های کشور است، مطرح شدن چینن مساله ای را شایعه ای بی اساس برشمرد که به گفته او هیچ گاه عملیاتی نخواهد شد.

* ناتوانی داخلی ها در رقابت با خارجی ها
یک نمایشگاه دار خودروهای خارجی که نخواست نامش اعلام شود نیز گفت: خودروهای دست دوم و کارکرده در خارج کشور قیمت های بسیار پایینی دارند و اگر دولت برنامه ای برای واردات چنین خودروهایی داشته باشد، بازار خودروهای داخلی به دلیل ناتوانی در رقابت با آنها به شدت کساد خواهد شد.
وی اظهار داشت: در سایر کشورها، به طور تقریبی پس از پنج تا هفت سال خودروها «از رده خارج» محسوب می شوند و با توجه به اینکه هزینه تعمیرات خودرو در اکثر کشورها بسیار بالاست افراد سعی می کنند پس از چند سال خودروی نوی دیگری خریداری کنند.
این فعال خودروهای خارجی ادامه داد: خدمات پس از فروش هم موضوعی است که به هیچ عنوان قابل چشم پوشی نیست، زیرا اگر قطعه ای موجود نبوده یا تعمیرکاران اشرافی به این خودروها نداشته باشند، در عمل با خواب خودروها مواجه خواهیم شد.

* رشد بی رویه قیمت ها و رکود حاکم بر بازار خودرو
فروشنده دیگری در غرب تهران به ایرنا گفت: حدود 10 روز است که در عمل خرید و فروشی انجام نمی شود و بازار وارد رکود شده است. تا 10 روز پیش فروشنده اتومبیل نداشتیم، اما اکنون 10 روز است که خریداری وجود ندارد.
این بنگاهدار خودروهای خارجی، دلیل این مساله را رشد بی رویه قیمت ها در مدت یاد شده و همچنین انجام عمده خرید و فروش ها بین دلالان عنوان کرد.
وی بیان داشت: در شرایط کنونی، بازار با افت شدید معاملات مواجه شده و قیمت ها تا 10 درصد کاهش یافته است.
به گفته این فعال اقتصادی، اغلب افراد به دنبال خودروهای در بازه قیمتی 400 تا 700 میلیون تومانی هستند که در عمل کمتر خودرویی در این حد قیمت یافت می شود، مگر اینکه به خرید خودروهای مدل پایین قناعت کنند.

* واردات خودرو، مسکّن موقت
«سعید موتمنی»، رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران نیز درباره مطرح شدن موضوع ورود خودروهای کارکرده خارجی می گوید: اگر خواهان کاهش التهاب بازار هستیم، باید اجازه دهیم چنین مساله ای در کشورمان اتفاق بیفتد، زیرا دیگر کشورها نیز تجربه موفقی در این زمینه داشته اند.
وی گفت: بهتر است خودروهای کارکرده از شرکت هایی مانند تویوتا، کیا، هیوندایی، نیسان و غیره که سالهاست در ایران سابقه دارند، وارد شود تا مشتریان از مزیت خدمات پس از فروش نیز بهره مند شوند.
رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران در عین حال یادآور شد: خودروهای خارجی به دلیل کیفیت بالای قطعات کمتر به تعمیر نیاز پیدا می کنند، این در حالی است که در صورت نیاز، قطعات مورد نظر از طریق مکاتبه الکترونیکی با شرکت های مادر طی 24 تا 48 ساعت از طریق پست یا مسافری به دست مشتری می رسد؛ بنابراین مطرح کردن مشکل خدمات پس از فروش بهانه جویی مخالفان واردات است.
وی گفت: در خارج از کشور طول عمر متوسط پنج تا هفت ساله برای خودروها به عنوان یک کالای مصرفی در نظر می گیرند و پس از آن به گورستان خودروها فرستاده می شوند.
موتمنی در پاسخ به برخی منتقدان واردات خودروهای کارکرده و دست دوم، تصریح کرد: قرار نیست این مساله به رویه ای در کشور تبدیل شود، بلکه مقصود مطرح کنندگان این موضوع فرو نشاندن التهاب بازار است؛ بر این اساس پروژه ای موقتی و به عنوان مسکّن خواهد بود.
وی ادامه داد: همچنین با وجود خودروهای خارجی ارزان قیمت، تلنگری به خودروسازان داخلی وارد می شود تا برای حفظ بازار به بهبود کیفیت تولیدات خود بپردازند.
رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران اضافه کرد: کشورهایی نظیر چین، روسیه و هند که مبادله کالا به کالا با آنها داریم، می توانند مبدا خوبی برای واردات خودروهای کارکرده باشند و علاوه بر آن صادرکنندگانی در کشور داریم که حاضرند در قبال صادرات محصول خود، خودرو وارد کنند.
وی گفت: به این ترتیب، ضمن اینکه جریان صادرات و واردات انواع کالا رونق می گیرد، بازار خودرویی کشور از رکود خارج و قیمت ها به واقعیت نزدیکتر می شود.
موتمنی، تداوم اسقاط خودروهای کارکرده را دیگر مزیت واردات خودروهای کارکرده خارجی برشمرد که نتیجه آن کمک به رونق کسب و کار است.
به گزارش ایرنا، پیش از این «رضا رحمانی» وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت وگو با یکی از خبرگزاری ها با بیان اینکه پیشنهاد واردات خودروی دست دوم به دلیل مشکل منابع ارزی، درست نیست، تاکید کرد: باید خودروسازهای داخلی خودروی بیشتری تولید کنند.

* لزوم عرضه بیشتر خودروسازان داخلی
موتمنی تاکید کرد: باید فرمول قیمت گذاری خودرو مشخص باشد تا سوء استفاده کنندگان از تعیین قیمت سلیقه ای و با در نظر گرفتن سود بالا برای خود، خودداری کنند.
وی خاطرنشان کرد: این مهم بر عهده سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان است، اما اکنون که تکلیف قیمت ها مشخص نیست، سازمان تعزیرات حکومتی نیز نمی تواند بابت گرانفروشی ها ورود کند.
رئیس اتحادیه صنف نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران درباره وضعیت بازار خودروهای دست دوم یادآور شد: وقتی قیمت خودرو نو بالا باشد، قیمت کارکرده هم به تبع آن بالا می رود و برعکس، اما حقیقت این است که این روزها تقاضایی برای خرید وجود ندارد.
در این زمینه، «رضا همامی»، یک فعال نمایشگاهی خودروهای داخلی نیز به ایرنا گفت: این روزها رکود کامل بر بازار خودرو سایه افکنده و در عمل خرید و فروشی در خودروهای صفر یا دست دوم و کارکرده شاهد نیستیم.
وی بیان داشت: این رکود از اوایل امسال آغاز شده و به جز اندک معامله هایی که خریداران واقعی انجام می دهند، در عمل فقط شاهد تغییر روزانه اتیکت قیمت ها هستیم.
وی، افزایش عرضه خودرو را در تغییر این شرایط موثر دانست و گفت: به طور نمونه در روزهای گذشته و با اعلام ارسال دعوتنامه های پژو 2008 برای مشتریان، شاهد افت قیمت آن به 370 میلیون تومان بودیم، در حالی که در هفته های گذشته حتی تا مرز 470 میلیون تومان نیز بالا رفته بود.
این فعال بازار خودرو تاکید کرد: وقتی خودرو در بازار به اندازه کافی عرضه شود، افراد از قیمت گذاری سلیقه ای پرهیز خواهند کرد.
 پایش قیمت های خودرو در هفته های گذشته حکایت از مطرح شدن ارقام عجیب و غریبی داشت؛ ارقامی که در مقایسه با فروردین نیز تفاوت های اساسی داشت و مشتریان و مصرف کنندگان خودرو دلیلی منطقی برای این افزایش ها پیدا نمی کنند.
مطابق آمارها، سالانه به واردات 70 هزار خودروی خارجی برای پاسخگویی به تقاضای مشتریان نیاز است، و در زمان حاضر کمبود خودرو در بازار به رشد قیمت ها دامن زده است.

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۱۰ + ۱
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۸/۲/۲۹ - ۱۶:۴۰
واردات خودروهای هیبریدی آزاد شد
خودرونگاران - عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۸ گفت: اگر قیمت یک دستگاه خودروی تویوتا کمری هیبریدی وارداتی در بازار ۲۰۰ میلیون تومان شود دیگر تقاضایی برای خودروی سمند و ساندرو ۲۰۰ میلیونی در بازار وجود...
۱۳۹۸/۲/۲۹ - ۱۶:۳۵
ممنوعیت واردات به سود تولیدکنندگان لنت بود
خودرونگاران - با توجه به شرایط کنونی کشور و باوجود تحریم‌ها باید به صنعت خودرو و قطعه کشور توجه ویژه‌ای شود. در این میان لنت ترمز نیز یکی از قطعاتی است که از اهمیت خاصی برخوردار است و باید به آن به‌عن...
۱۳۹۸/۲/۲۹ - ۱۶:۰۷
امکان ترخیص ۳ هزار و ۳۰۰ خودرو دپو شده در صورت تامین ارز
خودرونگاران - میر اشرفی گفت: ۳ هزار و ۳۰۰ دستگاه از ۱۳ هزار دستگاه خودروی وارداتی در صورتیکه تأمین ارز شده باشند ترخیص خواهند شد.
۱۳۹۸/۲/۲۹ - ۱۵:۳۳
مخالف ورود اتوبوس‌های دست‌ دوم هستیم
خودرونگاران - رئیس کمیسیون حمل و نقل ترافیک شورای شهر تهران گفت: در حال حاضر مخالف ورود اتوبوس‌های دست‌ دوم هستم ضمن اینکه بسیاری از شرکت‌ها آمادگی دارند که در زمینه "اتوبوس‌های برقی" اقدامات لازم را ...
۱۳۹۸/۲/۲۹ - ۱۵:۳۰
آمار غیرواقعی خبرنگاران برای دریافت طرح ترافیک اصلاح شد
خودرونگاران - دبیر کارگروه بررسی مدارک و اسناد متقاضیان استفاده از سهمیه ویژه‌ خبرنگاری گفت: سعی کردیم از سال ۹۷ آمار را تعدیل و اسامی افرادی که خارج از چارچوب و قالب خبرنگاری بود، را مدیریت کنیم؛ بر...
۱۳۹۸/۲/۲۹ - ۱۵:۰۰
۷۰ درصد معاملات خودرو خارج از اتحادیه انجام می شود
خودرونگاران_ رئیس اتحادیه مشاوران اتومبیل بجنورد گفت: ۷۰ درصد از معاملات خودرو، خارج از اتحادیه و نظارت های نمایشگاه داران انجام می شود که این وضعیت مشکلاتی را در پی خواهد داشت.
۱۳۹۸/۲/۲۹ - ۱۴:۵۳
خودروهای خودران جدید می ترسند
خودرونگاران_ محققان مایکروسافت مشغول ابداع هوش مصنوعی برای سیستم هدایت خودرو خودران هستند که ترس را حس می کند و به این ترتیب هنگام رانندگی بهتر تصمیم می گیرد.
۱۳۹۸/۲/۲۹ - ۱۴:۳۵
فروش فوری سمند و پژو ۴۰۵ از سوی ایران‌خودرو
خودرونگاران - ایران‌خودرو از فروش ویژه پژو ۴۰۵ اس ال ایکس و سمند ال ایکس خبر داد.
۱۳۹۸/۲/۲۹ - ۱۴:۲۷
جزئیات توافق مراکز اسقاط با انجمن واردکنندگان خودرو
خودرونگاران_یک مقام مسئول از جزئیات توافق مراکز اسقاط با انجمن واردکنندگان خودرو خبر داد و گفت: پیشنهاد ما این بود که به ازای دریافت هر برگه اسقاط، یک خودروی فرسوده به مراکز تحویل داده شود.
۱۳۹۸/۲/۲۹ - ۱۴:۲۷
انتقاد خودروسازان به خرید فولاد از بورس کالا
خودرونگاران - دبیر انجمن خودروسازان از تصمیم جدید دولت مبنی بر خرید فولاد مورد نیاز خودروسازان از طریق بورس کالا انتقاد کرد و گفت: این اقدام منجر به افزایش قیمت خواهد شد.
۱۳۹۸/۲/۲۹ - ۱۳:۰۴
واگذاري بيش از 17 هزار ميليارد ريال سهام و املاك گروه صنعتي ايران خودرو
خودرونگاران_گروه صنعتي ايران خودرو از سال 92 تا پايان سال 97 سهام شركت هاي زيان ده و كم بازده خود را به ارزش 10 هزار و 942 ميليارد ريال به فروش رسانده و واگذاري سهام ساير شركتهاي زيان‌ده و كم بازده، ط...
۱۳۹۸/۲/۲۹ - ۱۲:۵۹
وزارت صنعت مکلف به همکاری با شرکت‌های معتبر خودروسازی جهان شد
خودرونگاران_ نمایندگان مجلس، وزارت صنعت، معدن و تجارت را مکلف به ایجاد بسترهای لازم برای ورود فناوری‌های جدید تولید خودرو با همکاری شرکت‌های معتبر خودروسازی جهان کردند.
۱۳۹۸/۲/۲۹ - ۱۲:۵۷
۹۵ درصد واحدهای اسقاط تعطیل شدند
خودرونگاران - رئیس انجمن اسقاط خودروی کشور گفت: در حال حاضر کف خرید خودروی فرسوده ۶ میلیون تومان است وقتی قیمت پراید به ۴۰ میلیون رسیده، نمی‌شود اسقاط آن را ۲.۵ میلیون تومان محاسبه کرد.
۱۳۹۸/۲/۲۷ - ۱۴:۲۱
وزارت صمت به تداوم نابسامانی در بازارها پایان دهد
خودرونگاران_ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به وزرات صمت یک ماه فرصت داد تا انتصابات ناشایسته در پست‌های کلیدی وزارتخانه را اصلاح و بازار را ساماندهی کند.
۱۳۹۸/۲/۲۷ - ۱۲:۴۹
بررسی فنی بایک سنوا
خودرونگاران_ دیار خودرو از سال ۹۲ اقدام به معرفی سدان جدیدی با نام «سنوا» کرد و آن را در مدل ۲۰۱۴ به خیابان‌های کشورمان فرستاد.
۱۳۹۸/۲/۲۷ - ۱۲:۳۱
سواری لکسوس ۲۴ میلیاردی به مقصد نرسید
خودرونگاران_ فرمانده انتظامی شهرستان شهرضا از کشف یک دستگاه سواری لکسوس قاچاق به ارزش ۲۴ میلیارد ریال خبر داد.
۱۳۹۸/۲/۲۷ - ۱۱:۰۳
کاهش سهمیه پایه گازوئیل کامیون‌ها تا مرداد‌ امسال
خودرونگاران_عضو هیأت عامل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: تلاش می‌کنیم تا مردادماه امسال موضوع سهمیه پایه گازوئیل کامیون‌ها مدیریت شده و کاهش یابد و برای کامیون‌‌های کمتر فعال به سهمیه پایه کا...
۱۳۹۸/۲/۲۷ - ۱۱:۳۴
بنزین کارتی و سی.ان.جی راهکاری برای کنترل مصرف
خودرونگاران_ یک نماینده مجلس، استفاده از کارت را راهکاری موثر برای جلوگیری از قاچاق عنوان کرد و گفت: ایجاد مشوق برای استفاده از سی.ان.جی می‌تواند میزان مصرف بنزین را کاهش دهد.
۱۳۹۸/۲/۲۶ - ۱۲:۴۶
گواهی اسقاط نخرید!
خودرونگاران - دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ایران از شرکت های وارکننده خودرو خواست تا فعلا گواهی اسقاط نخرند.
۱۳۹۸/۲/۲۳ - ۰۹:۴۶
ورود قوه قضاییه به ساماندهی بازار خودرو
خودرونگاران - برخی از کارشناسان و نمایندگان مجلس معتقدند برخورد قوه قضاییه با اخلالگران اقتصادی تنها راه ساماندهی بازار خودرو است چراکه سوداگران با جوسازی و ارائه قیمت‌های غیرواقعی در فضای مجازی باعث...
۱۳۹۸/۲/۲۴ - ۰۹:۳۴
معامله خودرو به صفر رسید
خودرونگاران - رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو گفت: به مشتریان توصیه می‌کنیم برای خرید خودرو سراغ افراد صاحب پروانه کسب بروند چراکه با خرید از سایت‌های آگهی امکان بروز مشکل وجود دارد.
۱۳۹۸/۲/۲۷ - ۱۱:۰۰
واردات خودروهای دست دوم، دردی از بی‌خودرویی اقشار کم‌درآمد دوا نمی‌کند
خودرونگاران_یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: واردات خودروهای دست دوم خارجی به کشور از نظر اقتصادی و اجتماعی دردی از بی‌خودرویی اقشار کم درآمد دوا نمی‌کند.
۱۳۹۸/۲/۲۳ - ۱۴:۴۷
واردات ۳۳۰ خودرو خارجی در فروردین
خودرونگاران_درحالیکه در فروردین ۹۷ بیش از ۱۰۰۰ خودروی خارجی وارد ایران شده بود، آمار گمرک نشان می‌دهد در فروردین امسال حدود ۳۳۰ خودرو از کره، امارات، بریتانیا، عمان، آلمان و چین وارد شده و در این میان...
۱۳۹۸/۲/۲۳ - ۱۰:۵۰
وعده وزیر صنعت برای کنترل قیمت خودرو تا ۳ ماه آینده
خودرونگاران - عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست با نمایندگان مجلس نسبت به کنترل و مدیریت قیمت خودرو تا سه ماه آینده قول داده است.
۱۳۹۸/۲/۲۶ - ۱۳:۱۱
واردات لوازم یدکی و قطعات خودرو ممنوع نیست
خودرونگاران - مودودی گفت: واردات لوازم یدکی خودرو آزاد است و مشکلی در ثبت سفارش آن وجود ندارد.
۱۳۹۸/۲/۲۶ - ۱۴:۱۷
افت تولید وتجارت خودرو
خودرونگاران- این هفته اخبار خودرویی بیشتر حول محور افت چرخید، به نحوی که با اعلام آمارهای مختلف، مشخص شد واردات خودرو و قطعه و همچنین تیراژ خودروهای متعلق به بخش خصوصی و تجاری‌سازان، روندی نزولی در فر...