امروز: دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۸ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۸/۱/۳۱ - ۱۳:۱۴
شناسه خبر: ۴۶۰۰۳۹
 
باک خودروها با بنزین چند تومانی پر می‌شود؟
خودرونگاران_ماجرای بازگشت دوباره سهمیه‌بندی و دو‌نرخی‌شدن بنزین چند ماهی است که مطرح می‌شود. گاهی نمایندگان مجلس از اختصاص سهمیه بنزین به افراد سخن می‌گویند و از آن طرف وزیر نفت دو‌ نرخی‌شدن را راه حل مبارزه با قاچاق سوخت می‌داند؛ با این حال هنوز سرنوشت بنزین مشخص نیست.

به گزارش خودرونگاران به نقل از  ایرنا، اواخر سال گذشته و با تصویب بودجه سال 98، بیشتر افراد گمان می‌کردند که بنزین امسال گران نمی‌شود و وضعیت شرایط موجود حفظ خواهد شد زیرا هیچ کدام از سناریوهای مطرح شده در کمیسیون انرژی مجلس رای نیاورد.
این در شرایطی بود که چند ماه قبل از آن احیای کارت سوخت به دولت ابلاغ شده بود و در فراخوان‌های متعدد از صاحبان خودرو که کارت سوخت خود را گم کرده بودند و یا به هر دلیل خودروی آنها فاقد کارت سوخت بود، خواسته بودند تا برای صدور کارت جدید اقدام کنند.
در همان زمان اما اعلام شد که بازگشت کارت سوخت به معنای بازگشت سهمیه‌بندی و دو‌نرخی‌شدن بنزین نیست و تنها برای رصد مصرف سوخت توسط خودروها در مناطق مختلف کشور انجام می‌شود.
با این حال در ادامه مشخص شد نه تنها سهمیه‌بندی انجام خواهد شد بلکه در نوع سهمیه‌بندی نیز شاهد تغییرات خواهیم بود. میزان سهمیه‌بندی هم تغییر خواهد کرد. همچنین هنوز مشخص نیست این سهمیه به افراد یارانه‌بگیر تعلق می‌گیرد و یا دوباره خودروها سهمیه بنزین می‌گیرند.

**سهم هر فرد از یارانه بنزین
اختصاص سهمیه بنزین به خودروها اما همواره محل اختلاف بوده و از سوی صاحبنظران با انتقاداتی مواجه شد. این افراد معتقدند که سهمیه بنزین به خودروها باعث می‌شود تا یارانه بیشتری به افراد ثروتمند داده شود و در مقابل افرادی که از نظر اقتصادی ضعیف‌تر هستند و حتی خودرو شخصی ندارند از این یارانه محروم شوند.
این در شرایطی است که فلسفه پرداخت یارانه در سراسر دنیا حمایت از افراد فقیرتر است تا از حداقل‌های زندگی برخوردار باشند.
آمارها نشان می‌دهد که هم اکنون، دهک دهم یعنی پردرآمدها 23 برابر دهک نخست یعنی کم درآمدها از یارانه گاز، برق و بنزین بهره‌مند می‌شوند. دهک اول (کم درآمدها) 1.3 درصد مجموع یارانه بنزین و دهک دهم 22.6 درصد آن را مصرف کرده‌اند.
بنابراین چندان دور از ذهن نیست که دولت بخواهد نحوه پرداخت یارانه بنزین را برای نزدیک‌شدن به شرایط عادلانه‌تر تغییر دهد و در این راه یکی از راهکارهایی که در اختیار دارد سهمیه‌بندی بنزین در شکل و شمایلی جدید خواهد بود.
بر همین اساس، شرکت ملی پالایش و پخش فرورده های نفتی با تایید کلیت خبر بازگشت سهمیه بندی و دو نرخی شدن بنزین اما اعلام کرده که جزئیات، زمان و قیمت دقیق هوز مشخص نیست و تمام مواردی که در فضای مجازی و یا از سوی رسانه‌ها به عنوان قیمت بنزین و یا زمان سهمیه‌بندی مطرح می‌شود در حد گمانه‌زنی‌هاست.

**توجه به شرایط اقتصادی برای سهمیه‌بندی بنزین
«غلامرضا شرفی»، عضو کمیسیون انرژی مجلس  با بیان اینکه موضوع سهمیه‌بندی بنزین بررسی شده است، گفت: با این حال هنوز به نتیجه‌ای نرسیده که در مجلس قابل طرح باشد.
به گفته شرفی، فضای مجازی بخشی از تحلیل‌ها و اخبار را کنار هم گذاشته بنابراین اطلاعات اعلام شده موثق نیست.
شرفی ادامه داد: به نظر من چاره‌ای جز دو‌نرخی‌شدن بنزین نداریم زیرا این سوخت که مورد نیاز همگان است و بر همه موئلفه‌های ملی تاثیر می‌گذارد باید بیشتر از گذشته کنترل شود.
وی با اشاره به اینکه هنوز قیمت بنزین سهمیه‌بندی و بنزین آزاد مشخص نیست، افزود: با توجه به شرایط سخت اقتصادی، این موضوع با دیدگاه کارشناسی و روانشناختی این مقطع و شرایط موجود انجام می‌شود تا با مردم به یک توافقی در کنترل و عرضه بنزین برسیم.
این نماینده مجلس گفته که در صورت اختصاص سهمیه بنزین به افراد، سهم هر نفر بیشتر از 24 لیتر در ماه خواهد بود اما هنوز تصمیم نهایی برای نحوه سهمیه‌بندی مشخص نیست.

** سهمیه‌بندی بنزین در کمیسیون انرژی مطرح نشد
با این حال «اسدالله قره خانی»، سخنگوی کمسیون انرژی   مطرح شدن دوباره موضوع سهمیه‌بندی بنزین در کمیسیون انرژی را رد کرد و گفت: در حالی که وزیر نفت دوشنبه هفته گذشته در کمیسیون حضور داشت اما چیزی در این زمینه بیان نشد و کمیسیون هم تصمیمی در این موضوع ندارد مگر اینکه دولت لایحه‌ای به مجلس ارائه کند.
وی ادامه داد: دولت اگر لایحه دهد، کمیسیون و مجلس بررسی می‌کنند و در نهایت با تصمیم مجلس، اقدام اجرایی و عملی صورت می‌گیرد.
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه تاکنون چنین چیزی به مجلس اعلام نشده، افزود: هنوز مشخص نیست پیشنهاد دولت چیست زیرا در این زمینه مباحث مختلفی مانند دو‌نرخی‌شدن بنزین، نحوه سهمیه‌بندی، استفاده از کارت سوخت و قیمت‌گذاری وجود دارد.

**ابلاغی برای افزایش قیمت بنزین نداشتیم
همچنین «بیژن حاج محمدرضا»، رئیس اتحادیه جایگاه داران بنزین در این مورد گفت: موضوع سهمیه‌بندی بنزین از پاییز سال گذشته مطرح شده و تا از زیرساخت‌ها استفاده کنند.
وی ادامه داد: البته هدف بیشتر افزایش قیمت فرآورده است اما تاکنون محقق نشده است. این در حالی است که سال گذشته افزایش قیمت تکذیب شد و امسال هم هنوز ابلاغی مبنی بر افزایش قیمت بنزین نداشته‌ایم.
به عقیده حاج محمدرضا این کار منطقی نیست و مساله سهمیه‌بندی در فرآورده فساد را بیشتر می‌کند؛ بنابراین این کار نه تنها چیزی را حل نمی‌کند بلکه استمرار آن مشکل‌ساز خواهد بود.
وی با بیان اینکه قاچاق سوخت از جایگاه‌ها انجام نمی‌شود، افزود: در شروع سهمیه‌بندی در سال‌های گذشته، مصرف در ابتدا پایین می‌آید اما در ادامه مصرف دوباره بالا می‌رود.
رئیس اتحادیه جایگاهداران بنزین تاکید کرد: اگر قرار است قیمت را بالا ببرند نیاز به سهمیه‌بندی نیست و اینکار باید انجام شود.
وی به عرضه یک میلیون خودرو در سال اشاره کرد و گفت: قرار بود سالانه خودروهای اسقاطی را جمع کنیم اما اینکار نشد و هر سال به تعداد خودروها افزوده می‌شود که باعث افزایش مصرف بنزین در کشور است بنابراین توزیع و عرضه سوخت اگر بالا رفته به معنای افزایش قاچاق نیست.

**بهینه‌کردن مصرف با عرضه سوخت به قیمت واقعی
«محسن دلاویز» مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت نیز معتقد است که وضعیت حمل و نقل کشور بر مصرف بنزین تاثیر‌گذار است و در بحث قیمت‌گذاری حامل‌های انرژی نیازمند تصمیمات منطقی و جسورانه هستیم و برای ساماندهی تقاضای مصرف سوخت باید نگاه‌ها به خودروسازان معطوف شود.
وی پیش از این  با اشاره پایین بودن سرانه مالکیت خودرو در ایران، ادامه داد: اما شدت انرژی بالاست و همین امر باعث شده تا حدود 24 درصد از انرژی در کشور در بخش حمل و نقل مصرف شود.
دلاویز به موضوع سهمیه‌بندی نیز اشاره کرد و افزود: تجربه نشان داده که این موضوع بر مصرف بنزین تاثیر گذار است اما نقطه مطلوب برای بهینه‌کردن مصرف، عرضه سوخت به قیمت واقعی، فارغ از سهمیه و یارانه است.
وی تاکید کرد: یارانه هنگفت انرژی در این شرایط لطمه‌های جبران ناپذیری به اقتصاد و توسعه کشور وارد می‌کند و این قیمت‌گذاری و مصرف بی‌رویه پیامدهای خطرناکی خواهد داشت و نیازمند عزم ملی و همکاری همه مردم و نهادها به ویژه مجلس و دولت برای برون‌رفت از این وضعیت هستیم.

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۴ + ۱۰
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۸/۴/۳۱ - ۱۶:۲۲
حباب شکنی خودروهای زمین گیر
خودرونگاران_ تکمیل خودرو‌های ناقص کف کارخانه، قیمت برخی مدل‌های داخلی را تا ۱۰ میلیون تومان کاهش داد.
۱۳۹۸/۴/۳۱ - ۱۶:۱۹
نیاز فوری قطعه سازان به ۸ هزار میلیارد تومان نقدینگی
خودرونگاران_عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان با بیان اینکه کمبود نقدینگی توان مدیریت و برنامه ریزی را از قطعه سازان گرفته، تاکید کرد:‌ این صنعت برای تداوم حیات خود نیازمند دستکم هشت هزار می...
۱۳۹۸/۴/۳۱ - ۱۶:۱۷
مانعی برای واگذاری سهام دولت در "ایران خودرو" و "سایپا" وجود ندارد
خودرونگاران_وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: وثیقه بودن سهام "ایران خودرو" و "سایپا" مانعی ذاتی و ماهوی برای واگذاری نبوده و قابل حل شدن است.
۱۳۹۸/۴/۳۱ - ۱۶:۱۲
تولید خودروهای داخلی در تعامل با شرکت‌های دانش‌بنیان رونق می‌گیرد
خودرونگاران_دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، گفت: یکی از راه‌های توسعه تولید خودروهای داخلی تعامل و همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان است.
۱۳۹۸/۴/۳۱ - ۱۶:۱۰
ضرب‌الاجل آئودی به بازیکنان بارسلونا برای پس دادن خودروهای تبلیغاتی
خودرونگاران_بدنبال پایان قرارداد اسپانسرینگ شرکت خودروسازی آئودی با باشگاه بارسلونا، این شرکت از ستاره‌های آبی اناری‌ها خواست تا خودروهایی که به طور رایگان و با هدف تبلیغات در اختیار آنان قرار داده شد...
۱۳۹۸/۴/۳۱ - ۱۶:۰۸
نصب سیلندر گاز مایع در خودرو غیرمجاز است
خودرونگاران_طبق اعلام کارشناسان، نصب سیلندر گاز مایع در خودرو و استفاده از آن به دلیل خطر انفجار، غیرمجاز و غیرقانونی است.
۱۳۹۸/۴/۳۱ - ۱۶:۰۲
۵ مرداد آخرین مهلت استفاده از شرایط فروش اقساطی هیوندای آزرا
خودرونگاران_ کرمان موتور اعلام کرده است پنجم مرداد آخرین مهلت استفاده از شرایط فروش اقساطی هیوندای آزرا خواهد بود.
۱۳۹۸/۴/۳۱ - ۱۵:۵۸
فروش خودروهای الکتریکی در اروپا رکورد می‌زند
خودرونگاران_تعداد مدل های خودروهای الکتریکی در بازار اروپا طی سه سال آینده بیش از سه برابر می شود.
۱۳۹۸/۴/۳۱ - ۱۵:۵۲
سرنوشت موتورسیکلت‌ها و خودروهای فرسوده بدون کارت سوخت چه می‌شود؟
خودرونگاران_مالکان موتورسیکلت‌های با سن بالای ۱۰ سال و اتومبیل‌های با سن بالای ۲۵ سال، طبق قانون نمی‌توانند به علت سن بالای وسیله نقلیه و یا به عبارتی فرسوده بودن آن، کارت سوخت دریافت کنند.
۱۳۹۸/۴/۳۱ - ۱۴:۱۹
اتمام پذیره نویسی ۳۰۰۰ میلیارد ریالی اوراق صکوک رهنی ایران خودرو
خودرونگاران - امروز دوشنبه مورخ ۳۱ / ۰۴ / ۹۸ ، با توجه به استقبال سرمایه گذاران، پذیره نویسی دو اوراق صکوک رهنی ایران خودرو در نمادهای (صخود۱۴۰۴)و(صخود۰۰۰۴) به ارزش ۳۰۸۷ میلیارد ریال در یک روزکاری انج...
۱۳۹۸/۴/۳۱ - ۱۳:۱۸
ریزش قیمت محصولات ایران خودرو
خودرونگاران_براساس مشاهدات میدانی، محصولات ایران خودرو با کاهش متوسط ۲ میلیون تومانی در قیمت همراه بود.
۱۳۹۸/۴/۳۱ - ۱۲:۵۱
برخی خریداران خودرو تا ۲۰۰ میلیون سود کردند
خودرونگاران - رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی می‌گوید: تعیین قیمت خودرو با دستور شورای رقابت زیان بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومانی نصیب خودروسازان کرد اما دراین‌بین افراد خوشبختی که خودرو ثبت‌نام کرده و...
۱۳۹۸/۴/۳۱ - ۱۲:۴۵
بعد از ممنوعیت واردات خودرو مجوزی برای پیش‌فروش صادر نشد
خودرونگاران_معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) اعلام کرد که بعد از ممنوعیت واردات خودرو هیچ مجوز پیش‌فروشی برای خودروهای وارداتی صادر نشده و اگر شرکتی بعد از ممنوعیت واردات، اقدام به پیش‌...
۱۳۹۸/۴/۲۴ - ۱۶:۴۳
سهام "ایران خودرو" و "سایپا" قابل واگذاری نیست
خودرونگاران_عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است سهام دولت در "ایران خودرو" و "سایپا" وثیقه بوده و قابل واگذاری نیست.
۱۳۹۸/۴/۲۳ - ۱۵:۴۱
سهام ایران خودرو و سایپا در وثیقه است
خودرونگاران_ معاون وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه ایدرو مسئول فک وثیقه سهام دو شرکت ایران خودرو و سایپا است، گفت: در حال حاضر اطلاعی از اینکه سهام این دو شرکت در وثیقه چه کسانی است ندارم و زمان فروش ۲۰...
۱۳۹۸/۴/۲۵ - ۱۳:۱۴
۲ مشکل مهم صنعت خودرو
خودرونگاران_عضو کمیسیون صنایع مجلس، گفت: دلال بازی، گرانی مواد اولیه، کاهش ارزش پول ملی، درج قیمت در سایت های فروش و تبدیل خودرو به کالای سرمایه ای ازجمله دلایل افزایش قیمت خودرو بوده و نیز نوسانات ار...
۱۳۹۸/۴/۲۵ - ۱۶:۱۹
هزینه تولید خودرو در کشور به‌شدت افزایش یافته است
خودرونگاران_عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: باتوجه به افزایش قیمت ارز و کاهش ارزش پول ملی، هزینه تمام‌شده تولید خودرو در کشور به‌شدت افزایش یافته که این موضوع نیازمند بررسی و قانون‌گذاری بیشتر است...
۱۳۹۸/۴/۲۳ - ۱۳:۵۴
تزلزل در انجمن قطعه‌سازان
خودرونگاران - روز گذشته شرکت سازه گستر سایپا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که عضویت خود در انجمن قطعه‌سازان (انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌‌های خودرو) را در اعتراض به اعلام آمارهای نادرست از سوی این ا...
۱۳۹۸/۴/۲۴ - ۱۴:۰۰
ورود صنايع دفاعي به بازار قطعه با قرار داد ١/٥ميليارد توماني
خودرونگاران_وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، گفت: حدود هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان قرارداد بین صنایع دفاعی و خودروسازها برای تامین قطعات حساسی که توسط خودروسازان قابل تولید نبوده منعقد شده تا این قطعات...
۱۳۹۸/۴/۲۴ - ۱۴:۱۳
برخورد جدي با تغيير خودسرانه در قيمت و زمان تحويل
خودرونگاران_رئیس قوه قضائیه با تاکید بر ضرورت رعایت تعهدات از سوی شرکت‌ها و خودداری از نقض یکطرفه توافق با مشتریان، به برخی شرکت‌ها از جمله خودروسازان هشدار داد که در صورت تغییر قیمت و زمان تحویل کالا...
۱۳۹۸/۴/۲۴ - ۱۲:۳۵
باید بتوانیم محصولات کاملا ایرانی تولید کنیم
خودرونگاران_ رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: ما باید بتوانیم محصولاتی را در صنعت خودروسازی تولید کنیم که کاملا ایرانی هستند.
۱۳۹۸/۴/۲۳ - ۱۷:۰۴
افزایش نجومی قیمت لوازم یدکی خودرو ناشی از سوءاستفاده از فضای موجود است
خودرونگاران - عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن معتقد است برخی قطعه‌سازان از شرایط تحریمی سوءاستفاده کرده و قیمت لوازم یدکی را بدون ضابطه افزایش می‌دهند.
۱۳۹۸/۴/۲۴ - ۱۴:۳۷
نهضت ساخت داخل در نمایشگاه فرصت‌های ساخت داخل و رونق تولید
خودرونگاران- معاون وزیر صمت و رییس هیأت عامل ایدرو با اشاره به راه اندازی نهضت ساخت داخل توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت، تاکید بر نهضت ساخت داخل را یکی از جلوه‌های مهم نمایشگاه فرصت‌های ساخت داخل و رون...
۱۳۹۸/۴/۳۰ - ۱۰:۵۴
سازمان حمایت پیش‌فروش خودرو بعد از ممنوعیت واردات را تکذیب کرد
خودرونگاران_ معاون کالاهای سرمایه‌ای و خدمات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد که در حوزه فروش خودروهای وارداتی، پیش‌فروشی پس از ممنوعیت واردات خودرو در تیر ماه سال گذشته صورت نگرفته ...
۱۳۹۸/۴/۲۴ - ۱۲:۲۴
ساخت پژو ۳۰۱، اولین پروژه با بیشترین سطح خودکفایی است
خودرونگاران_دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو گفت: این پروژه از نظر تکنیکی خاصیت‌های مهمی دارد و نخستین پروژه با بیشترین سطح خودکفایی است. نوع پیگیری این پروژه خاص بود و جلسات مختلفی در خصو...
۱۳۹۸/۴/۳۰ - ۱۰:۵۰
توضیحات معاون وزیر صنعت درباره ماجرای سهام در وثیقه خودروسازان
خودرونگاران_فرشاد مقیمی گفت: شرکت‌های دولتی به طور معمول دارایی‌های خود را در بانک‌ها به وثیقه می‌گذارند تا بتوانند تسهیلات بگیرند.