امروز: دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۸ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۸/۱/۳۱ - ۰۹:۱۱
شناسه خبر: ۴۶۰۰۲۲
 
سازوکار احتمالی پرداخت تسهیلات ارزی به زنجیره خودروسازی
خودرونگاران - شیوه پرداخت تسهیلات ارزی به زنجیره خودروسازی کشور سرانجام با توافق بانک مرکزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان و قطعه‌سازان نهایی شد. بر این اساس، قرار است ۸۴۴ میلیون یورو تسهیلات ارزی، با بازپرداخت ریالی در اختیار خودروسازان و قطعه‌سازان قرار گیرد و این در حالی است که پیش‌تر، بانک مرکزی اصرار داشت زنجیره خودروسازی باید تسهیلات موردنظر را با نرخ روز ارز برگرداند.

به گزارش خودرونگاران  به نقل از دنیای اقتصاد، پرداخت تسهیلات به خودروسازان و قطعه‌سازان پس از آن در برنامه‌های دولت قرار گرفت که تامین قطعات و تولید خودرو رو به نزول رفت و ده‌ها هزار نفر از کارگران بیکار یا تعلیق شدند. تحریم‌های ایالات‌متحده آمریکا از یکسو و مجموعه مشکلات داخلی اقتصاد (رشد نرخ ارز و قیمت مواد اولیه و...) از سوی دیگر، خودروسازان و قطعه‌سازان را حسابی به دردسر انداخت و تامین قطعات و تولید خودرو را کند کرد. با پایین آمدن تیراژ خودرو، اگرچه خبری مبنی‌بر تعدیل نیروی انسانی در خودروسازی منتشر نشد، با این حال قطعه‌سازان آن‌طور که خودشان اعلام کردند، ده‌ها هزار نفر از کارگران خود را به خانه فرستادند. این تنها اثر ناگوار افت تولید خودرو در کشور نبود، چه آنکه انفجار قیمت نیز در بازار رخ داد و کف قیمت را به 50 میلیون تومان رساند. با توجه به اتفاقات رخ داده، طبق معمول چند سال گذشته، خودروسازان و قطعه‌سازان دست به دامان دولت شده و تسهیلات کمکی طلب کردند. دولت نیز که نمی‌خواست چرخ‌های دومین صنعت بزرگ کشور متوقف شود، با وجود مشکلات اقتصادی فراوان، با پرداخت 11 هزار میلیارد تومان تسهیلات به زنجیره خودروسازی کشور موافقت کرد. قرار شد این تسهیلات در دو مرحله و به‌صورت ریالی و ارزی در اختیار خودروسازان و قطعه‌سازان قرار گیرد که مرحله اول آن با پرداخت 4 هزار میلیارد تومان (به قطعه‌سازان) سال گذشته اجرایی شد.

پس از پرداخت تسهیلات ریالی، نوبت به بخش ارزی رسید، با این حال اختلاف‌نظر زنجیره خودروسازی با بانک مرکزی بر سر نحوه بازپرداخت، مانع اجرایی شدن آن شد. بانک مرکزی تاکیدش بر این بود که 844 میلیون یورو تسهیلات ارزی را تنها به شرط بازپرداخت آن به نرخ روز ارز، در اختیار خودروسازان و قطعه‌سازان قرار می‌دهد. این در حالی بود که قطعه‌سازان مخالف این روش بازپرداخت بوده و اعتقاد داشتند بازگرداندن تسهیلات به نرخ روز ارز، ریسک بالایی دارد و ممکن است هزینه هنگفتی روی دست آنها بگذارد. اصرار بانک مرکزی و انکار قطعه‌سازان تا همین چند روز پیش نیز ادامه داشت، تا اینکه در نهایت با وساطت وزارت صنعت، معدن و تجارت، بانک مرکزی پذیرفت تسهیلات ارزی را با روش بازپرداخت ریالی توام با سود، در اختیار زنجیره خودروسازی قرار دهد.

آن طور که دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران در گفت‌و‌گو با «ایسنا» عنوان کرده، مقرر شده تسهیلات 844 میلیون یورویی به‌صورت ریالی در اختیار قطعه‌سازان قرار گیرد. مازیار بیگلو با بیان اینکه بازپرداخت تسهیلات ارزی به قیمت روز، ریسک بزرگ افزایش قیمت یورو را به همراه داشت، تاکید کرد: در نهایت طبق توافق اخیر وزارت صمت، بانک مرکزی، قطعه‌سازان و خودروسازان، تصمیم بر آن شد تا تسهیلات به‌صورت ریالی و خارج از فرآیند پیچیده شورای پول و اعتبار در اختیار قطعه‌سازان قرار گیرد. به گفته بیگلو، این روش بسیار بهتر از بازپرداخت با قیمت روز ارز است و قطعه‌سازان منتظرند خبر نهایی (درباره سازوکار) ارائه تسهیلات موردنظر، به‌صورت قطعی و رسمی اعلام شود. دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران در نهایت تاکید کرده که برای تولید هر خودرو به‌طور میانگین یک هزار و 800 دلار مورد نیاز است، بنابراین کل نیاز ارزی امسال زنجیره خودروسازی (برای تولید یک میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو برنامه‌ریزی‌شده) رقمی حدود 2 میلیارد خواهد بود.
تامین ارز از منابع بلوکه شده

هرچند با توجه به اظهارات دبیر انجمن قطعه‌سازان، ظاهرا هنوز سازوکار نهایی پرداخت 844 میلیون یورو تسهیلات ارزی مشخص نشده، با این حال پیگیری خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» از دیگر قطعه‌سازان، نشان می‌دهد شیوه پرداخت، کاملا متفاوت از نحوه ارائه 4 هزار میلیارد تومان قبلی است. در ماجرای پرداخت تسهیلات 4 هزار میلیاردی، قطعه‌سازان طلبکار ازسوی خودروسازها به سیستم بانکی معرفی شدند و بخشی از طلب خود را دریافت کردند. حالا اما آن طور که رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی به خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید، ظاهرا قرار است تسهیلات ارزی از محل منابع مالی بلوکه شده در خارج از کشور تامین شود. محمدرضا نجفی‌منش با بیان اینکه احتمالا از ارز بلوکه شده کشور در چین و هند برای ارائه تسهیلات ارزی به زنجیره خودروسازی استفاده خواهد شد، گفت:احتمالا روش ارائه تسهیلات به این شکل است که ارز موردنیاز قطعه‌سازان برای خرید مواد اولیه و خودروسازان برای تامین قطعات، از منابع مالی بلوکه شده در چین و هند، تامین و معادل ریالی آن از خودروسازها و قطعه‌سازها اخذ خواهد شد.

در حال حاضر به‌دلیل تحریم‌های آمریکا، مسیر نقل و انتقال پول (چه از مبدا ایران و چه به مقصد ایران) تقریبا بسته شده و بنابراین مشتریان خارجی، پول نفت ایران را بلوکه می‌کنند. حالا آن طور که رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی می‌گوید، تامین مواد اولیه و قطعات از محل همین ارزهای بلوکه شده صورت خواهد گرفت. وی در پاسخ به این پرسش که بازپرداخت ریالی تسهیلات ارزی، با چه نرخی از ارز و چه سودی خواهد بود، تاکید کرد: قاعدتا پروسه بازپرداخت باید معادل نرخ ارز در سامانه نیما و با سود متعارف یعنی 18 درصد انجام شود؛ البته این حدس بنده است و باید منتظر ماند و دید بانک مرکزی دقیقا چه سازوکاری برای بازپرداخت تسهیلات لحاظ خواهد کرد. نجفی‌منش در ادامه این را هم گفت که تسهیلات ارزی تنها به مواد اولیه و قطعاتی تعلق می‌گیرد که امکان تامین و تولید آنها در داخل وجود نداشته باشد. وی همچنین تاکید کرد: اگر قرار باشد فقط چین و هند به‌عنوان منابع تامین مواد اولیه و قطعات در نظر گرفته شوند، با محدودیت مواجه خواهیم شد، زیرا همه نیاز خودروسازان و قطعه‌سازان از این دو کشور قابل‌تامین نیست.

 
 
ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۱۲ + ۱۱
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۸/۴/۳۱ - ۱۶:۲۲
حباب شکنی خودروهای زمین گیر
خودرونگاران_ تکمیل خودرو‌های ناقص کف کارخانه، قیمت برخی مدل‌های داخلی را تا ۱۰ میلیون تومان کاهش داد.
۱۳۹۸/۴/۳۱ - ۱۶:۱۹
نیاز فوری قطعه سازان به ۸ هزار میلیارد تومان نقدینگی
خودرونگاران_عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان با بیان اینکه کمبود نقدینگی توان مدیریت و برنامه ریزی را از قطعه سازان گرفته، تاکید کرد:‌ این صنعت برای تداوم حیات خود نیازمند دستکم هشت هزار می...
۱۳۹۸/۴/۳۱ - ۱۶:۱۷
مانعی برای واگذاری سهام دولت در "ایران خودرو" و "سایپا" وجود ندارد
خودرونگاران_وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: وثیقه بودن سهام "ایران خودرو" و "سایپا" مانعی ذاتی و ماهوی برای واگذاری نبوده و قابل حل شدن است.
۱۳۹۸/۴/۳۱ - ۱۶:۱۲
تولید خودروهای داخلی در تعامل با شرکت‌های دانش‌بنیان رونق می‌گیرد
خودرونگاران_دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، گفت: یکی از راه‌های توسعه تولید خودروهای داخلی تعامل و همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان است.
۱۳۹۸/۴/۳۱ - ۱۶:۱۰
ضرب‌الاجل آئودی به بازیکنان بارسلونا برای پس دادن خودروهای تبلیغاتی
خودرونگاران_بدنبال پایان قرارداد اسپانسرینگ شرکت خودروسازی آئودی با باشگاه بارسلونا، این شرکت از ستاره‌های آبی اناری‌ها خواست تا خودروهایی که به طور رایگان و با هدف تبلیغات در اختیار آنان قرار داده شد...
۱۳۹۸/۴/۳۱ - ۱۶:۰۸
نصب سیلندر گاز مایع در خودرو غیرمجاز است
خودرونگاران_طبق اعلام کارشناسان، نصب سیلندر گاز مایع در خودرو و استفاده از آن به دلیل خطر انفجار، غیرمجاز و غیرقانونی است.
۱۳۹۸/۴/۳۱ - ۱۶:۰۲
۵ مرداد آخرین مهلت استفاده از شرایط فروش اقساطی هیوندای آزرا
خودرونگاران_ کرمان موتور اعلام کرده است پنجم مرداد آخرین مهلت استفاده از شرایط فروش اقساطی هیوندای آزرا خواهد بود.
۱۳۹۸/۴/۳۱ - ۱۵:۵۸
فروش خودروهای الکتریکی در اروپا رکورد می‌زند
خودرونگاران_تعداد مدل های خودروهای الکتریکی در بازار اروپا طی سه سال آینده بیش از سه برابر می شود.
۱۳۹۸/۴/۳۱ - ۱۵:۵۲
سرنوشت موتورسیکلت‌ها و خودروهای فرسوده بدون کارت سوخت چه می‌شود؟
خودرونگاران_مالکان موتورسیکلت‌های با سن بالای ۱۰ سال و اتومبیل‌های با سن بالای ۲۵ سال، طبق قانون نمی‌توانند به علت سن بالای وسیله نقلیه و یا به عبارتی فرسوده بودن آن، کارت سوخت دریافت کنند.
۱۳۹۸/۴/۳۱ - ۱۴:۱۹
اتمام پذیره نویسی ۳۰۰۰ میلیارد ریالی اوراق صکوک رهنی ایران خودرو
خودرونگاران - امروز دوشنبه مورخ ۳۱ / ۰۴ / ۹۸ ، با توجه به استقبال سرمایه گذاران، پذیره نویسی دو اوراق صکوک رهنی ایران خودرو در نمادهای (صخود۱۴۰۴)و(صخود۰۰۰۴) به ارزش ۳۰۸۷ میلیارد ریال در یک روزکاری انج...
۱۳۹۸/۴/۳۱ - ۱۳:۱۸
ریزش قیمت محصولات ایران خودرو
خودرونگاران_براساس مشاهدات میدانی، محصولات ایران خودرو با کاهش متوسط ۲ میلیون تومانی در قیمت همراه بود.
۱۳۹۸/۴/۳۱ - ۱۲:۵۱
برخی خریداران خودرو تا ۲۰۰ میلیون سود کردند
خودرونگاران - رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی می‌گوید: تعیین قیمت خودرو با دستور شورای رقابت زیان بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومانی نصیب خودروسازان کرد اما دراین‌بین افراد خوشبختی که خودرو ثبت‌نام کرده و...
۱۳۹۸/۴/۳۱ - ۱۲:۴۵
بعد از ممنوعیت واردات خودرو مجوزی برای پیش‌فروش صادر نشد
خودرونگاران_معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) اعلام کرد که بعد از ممنوعیت واردات خودرو هیچ مجوز پیش‌فروشی برای خودروهای وارداتی صادر نشده و اگر شرکتی بعد از ممنوعیت واردات، اقدام به پیش‌...
۱۳۹۸/۴/۲۴ - ۱۶:۴۳
سهام "ایران خودرو" و "سایپا" قابل واگذاری نیست
خودرونگاران_عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است سهام دولت در "ایران خودرو" و "سایپا" وثیقه بوده و قابل واگذاری نیست.
۱۳۹۸/۴/۲۳ - ۱۵:۴۱
سهام ایران خودرو و سایپا در وثیقه است
خودرونگاران_ معاون وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه ایدرو مسئول فک وثیقه سهام دو شرکت ایران خودرو و سایپا است، گفت: در حال حاضر اطلاعی از اینکه سهام این دو شرکت در وثیقه چه کسانی است ندارم و زمان فروش ۲۰...
۱۳۹۸/۴/۲۵ - ۱۳:۱۴
۲ مشکل مهم صنعت خودرو
خودرونگاران_عضو کمیسیون صنایع مجلس، گفت: دلال بازی، گرانی مواد اولیه، کاهش ارزش پول ملی، درج قیمت در سایت های فروش و تبدیل خودرو به کالای سرمایه ای ازجمله دلایل افزایش قیمت خودرو بوده و نیز نوسانات ار...
۱۳۹۸/۴/۲۵ - ۱۶:۱۹
هزینه تولید خودرو در کشور به‌شدت افزایش یافته است
خودرونگاران_عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: باتوجه به افزایش قیمت ارز و کاهش ارزش پول ملی، هزینه تمام‌شده تولید خودرو در کشور به‌شدت افزایش یافته که این موضوع نیازمند بررسی و قانون‌گذاری بیشتر است...
۱۳۹۸/۴/۲۳ - ۱۳:۵۴
تزلزل در انجمن قطعه‌سازان
خودرونگاران - روز گذشته شرکت سازه گستر سایپا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که عضویت خود در انجمن قطعه‌سازان (انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌‌های خودرو) را در اعتراض به اعلام آمارهای نادرست از سوی این ا...
۱۳۹۸/۴/۲۴ - ۱۴:۰۰
ورود صنايع دفاعي به بازار قطعه با قرار داد ١/٥ميليارد توماني
خودرونگاران_وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، گفت: حدود هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان قرارداد بین صنایع دفاعی و خودروسازها برای تامین قطعات حساسی که توسط خودروسازان قابل تولید نبوده منعقد شده تا این قطعات...
۱۳۹۸/۴/۲۴ - ۱۴:۱۳
برخورد جدي با تغيير خودسرانه در قيمت و زمان تحويل
خودرونگاران_رئیس قوه قضائیه با تاکید بر ضرورت رعایت تعهدات از سوی شرکت‌ها و خودداری از نقض یکطرفه توافق با مشتریان، به برخی شرکت‌ها از جمله خودروسازان هشدار داد که در صورت تغییر قیمت و زمان تحویل کالا...
۱۳۹۸/۴/۲۴ - ۱۲:۳۵
باید بتوانیم محصولات کاملا ایرانی تولید کنیم
خودرونگاران_ رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: ما باید بتوانیم محصولاتی را در صنعت خودروسازی تولید کنیم که کاملا ایرانی هستند.
۱۳۹۸/۴/۲۳ - ۱۷:۰۴
افزایش نجومی قیمت لوازم یدکی خودرو ناشی از سوءاستفاده از فضای موجود است
خودرونگاران - عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن معتقد است برخی قطعه‌سازان از شرایط تحریمی سوءاستفاده کرده و قیمت لوازم یدکی را بدون ضابطه افزایش می‌دهند.
۱۳۹۸/۴/۲۴ - ۱۴:۳۷
نهضت ساخت داخل در نمایشگاه فرصت‌های ساخت داخل و رونق تولید
خودرونگاران- معاون وزیر صمت و رییس هیأت عامل ایدرو با اشاره به راه اندازی نهضت ساخت داخل توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت، تاکید بر نهضت ساخت داخل را یکی از جلوه‌های مهم نمایشگاه فرصت‌های ساخت داخل و رون...
۱۳۹۸/۴/۳۰ - ۱۰:۵۴
سازمان حمایت پیش‌فروش خودرو بعد از ممنوعیت واردات را تکذیب کرد
خودرونگاران_ معاون کالاهای سرمایه‌ای و خدمات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد که در حوزه فروش خودروهای وارداتی، پیش‌فروشی پس از ممنوعیت واردات خودرو در تیر ماه سال گذشته صورت نگرفته ...
۱۳۹۸/۴/۲۴ - ۱۲:۲۴
ساخت پژو ۳۰۱، اولین پروژه با بیشترین سطح خودکفایی است
خودرونگاران_دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو گفت: این پروژه از نظر تکنیکی خاصیت‌های مهمی دارد و نخستین پروژه با بیشترین سطح خودکفایی است. نوع پیگیری این پروژه خاص بود و جلسات مختلفی در خصو...
۱۳۹۸/۴/۳۰ - ۱۰:۵۰
توضیحات معاون وزیر صنعت درباره ماجرای سهام در وثیقه خودروسازان
خودرونگاران_فرشاد مقیمی گفت: شرکت‌های دولتی به طور معمول دارایی‌های خود را در بانک‌ها به وثیقه می‌گذارند تا بتوانند تسهیلات بگیرند.