امروز: یکشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۸/۱/۲۷ - ۰۹:۱۳
شناسه خبر: ۴۵۹۹۲۷
 
نقشه راه تولید ۲/ ۱ میلیون خودرو
خودرونگاران - در شرایطی وزیر صمت در اظهارات چند روز گذشته خود بر هدف‌گذاری تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاهی خودرو در سال ۹۸ تاکید کرد که به‌نظر می‌رسد تحقق این میزان تولید در سال‌جاری با توجه به شرایط خاص سیاسی و اقتصادی کشور با الزاماتی همراه خواهد بود. آنچه مشخص است سال ۹۷ برای خودروسازی کشور سال خوش‌یمنی نبود؛ چراکه تولید با وجود تحریم‌های داخلی و خارجی سیر نزولی یافت و بازار نیز به تبع عملکرد خودروسازان با آشفتگی‌های زیادی روبه‌رو بود.

به گزارش خودرونگاران  به نقل از دنیای اقتصاد، اما در سه ماهه پایانی سال و همزمان با کمک دولت به خودروسازان که در قالب بسته‌ای حمایتی صورت گرفت، تولید از سیر نزولی خارج و با رشد نسبی همراه شد. حال رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در اظهارات خود وعده داده که روند رو به رشد تولید در شرکت‌های خودروساز طی سال‌جاری نیز حفظ خواهد شد و حتی   تولید به میزان یک میلیون و  200 هزار دستگاه خواهد رسید.در این بین برخی از کارشناسان این هدف‌گذاری  را با توجه به زیان انباشته، تداوم قیمت‌گذاری دستوری و تشدید تحریم‌های بین‌المللی بلندپروازانه می‌خوانند حال آنکه برخی دیگر معتقدند دولت از هر ابزاری کمک خواهد گرفت تا این پیش‌بینی محقق شود.

اما این سوال مطرح است که چرا دولت توجه خاصی به صنعت خودرو دارد و نسبت به صنایع دیگر توجه ویژه‌ای به رفع موانع و مشکلات تولید در این صنعت دارد؟ شاید پاسخ این سوال را باید در آمارهای رشد اقتصادی کشور جست‌وجو کرد. طبق آمارهای یاد شده در سال‌هایی که تولید خودرو روند عادی  داشته و حتی از مرز یک میلیون و 500 هزار دستگاه فراتر رفته در آن سال‌ها آمارهای قابل‌قبولی نیز از رشد اقتصادی ارائه شده است.به همین دلیل صنعت خودرو جزو بخش‌های قابل‌توجه در اقتصاد کشور شناخته می‌شود و حمایت از این صنعت در اقتصاد بسیار تاثیرگذار است. به این ترتیب سال‌هاست که خودروسازی به‌عنوان یک صنعت پیشرو در رشد اقتصادی شناخته می‌شود و دولت‌ها به هیچ عنوان تحمل آسیب دیدن این صنعت را ندارند و همیشه حمایت‌های همه‌جانبه‌ای از زنجیره خودروسازی کرده‌اند.بارزترین این حمایت‌ها اتفاقی بود که در سال 94 در پی کمپین نخریدن خودروی نو به وقوع پیوست و پیرو آن دولت با تخصیص تسهیلات بانکی، تقاضای مناسبی را برای محصولات به فروش نرفته خودروسازان ایجاد کرد؛ چراکه نمی‌خواست تولید از ادامه باز ایستد. در حال حاضر نیز که دولت از ابزارهای مختلف برای ادامه تولید و حمایت از خودروسازان استفاده می‌کند شاید بی‌ارتباط با آمارهای ناامید‌کننده رشد اقتصادی در 9 ماهه سال گذشته نباشد.

گزارش مرکز آمار ایران که دو روز پیش منتشر شد حکایت از آن دارد که در 9 ماهه نخست سال‌جاری رشته فعالیت‌های گروه صنعت منفی 9/ 7 درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل،  آنچه مشخص است خودرو یکی از موثرترین عوامل کاهش نرخ رشد بخش صنعت است. در سال‌هایی که تولید خودرو بین یک میلیون و 200 هزار دستگاه تا یک میلیون و 500 هزار دستگاه بوده رشد اقتصادی صنعت مثبت و بیش از 2 تا 3 درصد بوده است. یا در سال‌های 91 و 92 که با اعمال تحریم‌ها و افت شدید خودرو همراه بود، نرخ رشد اقتصادی صنعت، منفی شده و حتی به عدد منفی 10 هم رسید؛ بنابراین به‌نظر می‌رسد که دولت نمی‌خواهد امسال هم از رشد اقتصادی پایینی برخوردار باشد به همین دلیل نگاه ویژه‌ای به صنعت خودرو دارد. اما با وجود مشکلاتی که در سال گذشته خودروسازان با آن دست و پنجه نرم کردند آیا می‌توان به هدف‌گذاری وزیر در تولید خودرو دلخوش بود؟ در شرایط فعلی صنعت خودرو در جاده‌ای پردست‌انداز به حرکت خود ادامه می‌دهد. دست‌اندازهای اصلی که این صنعت در شرایط فعلی با آن روبه‌رو است عبارتند از تحریم‌های یک‌جانبه ایالات‌متحده آمریکا علیه صنعت خودرو، عدم داخلی‌سازی و مشکلات تامین قطعات خارجی و مواد اولیه، مشکل نقدینگی و زیان انباشته خودروسازی و در نهایت تامین ارز و فضای نامناسب کسب‌و‌کار. با این حال وزیر تاکید دارد که هدف‌گذاری تولید یک میلیون و 200 هزار دستگاهی خودرو محقق خواهد شد. در این گزارش سعی شده است موانع تولید یک میلیون و 200 هزار دستگاهی خودرو ابتدا مورد تحلیل قرار گیرد و در نهایت راهکارهایی با نظر کارشناسان برای آن ارائه شود.
میراث به جامانده از سال گذشته

سال 97، سال سختی برای صنعت خودروی کشور بود، سالی که با تحریم‌های ایالات‌متحده آمریکا علیه این صنعت آغاز شد. هرچند صنعت خودرو با تبعات تحریم بیگانه نیست، اما این صنعت در آغازین روزهای تحریم در سال گذشته باز هم با آشفتگی‌هایی در تولید و عرضه خودرو همراه بود که مهم‌ترین آن خروج شرکای بین‌المللی به‌واسطه تحریم‌ها بود که ضربه‌ای بر پیکره این صنعت وارد کرد. این مساله هم در ارتباط با محصولات پسابرجامی و هم در ارتباط با تولید روی پلت‌فرم‌های قدیمی خود را نشان داد؛ بنابراین تحریم‌ها از یک سو بر مبادلات بانکی زنجیره خودروسازی تاثیر گذاشته و ازسوی دیگر ورود و خروج قطعه و مواد اولیه را با مشکلاتی همراه کرده است. اما در‌حالی‌که مدیران خودروساز پیش از این هم طعم تحریم‌ها را چشیده بودند در فاصله زمانی میان دو تحریم، هیچ اقدامی برای افزایش عمق داخلی‌سازی روی محصولاتی که از تیراژ بالاتری برخوردار بودند، انجام ندادند. همین بی‌تفاوتی به افزایش عمق داخلی‌سازی در دور جدید تحریم‌ها سبب شد تولید محصولاتی که سال‌ها مهمان خطوط تولید خودروسازان بودند با افت همراه شود.با توجه به این مساله خودروسازان چنانچه بخواهند هدف‌گذاری دولت برای تولید یک میلیون و 200 هزار دستگاهی را به سرانجام برسانند باید عمق داخلی‌سازی را حداقل برای محصولات پر تیراژ در دستور کار قرار دهند. همان‌طور که در بسته حمایتی دولت از خودروسازان نیز تاکید فراوانی بر آن شده است.

بی‌تردید افزایش عمق داخلی‌سازی نیازمند سرمایه‌گذاری‌های گسترده در این بخش است. سرمایه‌گذاری‌هایی که با توجه به وضعیت نقدینگی در شرکت‌های خودروساز تحقق آن بعید به‌نظر می‌رسد؛ بنابراین برخی از کارشناسان توصیه می‌کنند که دولت باید در این زمینه ورود کرده و سرمایه مورد نیاز را برای افزایش داخلی‌سازی قطعاتی که تا پیش از این از طریق واردات تامین می‌شد، فراهم کند.ازسوی دیگر بحث آزادسازی قیمت و استفاده از مکانیزم عرضه و تقاضا، یکی از مسائلی است که مورد توجه کارشناسان برای رفع موانع خودروسازی قرار گرفته است. در دوره بازگشت تحریم‌ها استفاده از این مکانیزم به‌عنوان راهکار کاهش تبعات تحریم بیش از گذشته مورد توجه بوده است. این در حالی است که مسوولان وزارتخانه با توجه به نقشی که قیمت خودرو در افزایش نرخ تورم بازی می‌کند، به‌دنبال این هستند که قیمت‌ها را به‌صورت دستوری پایین نگه دارند؛ بنابراین این نوع قیمت‌گذاری نیز در حال حاضر به‌عنوان دیگر چالش خودروسازی کشور خوانده می‌شود چالشی که با هدف‌گذاری تولید برای سال 98 منافات دارد.در این بین اما از مشکلات نقدینگی زنجیره خودروسازی کشور نیز که خود مانعی بر سر راه تولید خوانده می‌شود نمی‌توان به راحتی گذشت. دو خودروساز بزرگ کشور با زیان انباشته 11 هزار میلیاردی از یکسو و بدهی 20 هزار میلیاردی به قطعه سازان در محاصره کمبود نقدینگی قرار دارند که خود چالش دیگری در مسیر تولید هدف‌گذاری شده خوانده می‌شود.
راهکار تحقق اهداف سال 98

گذر از جاده پردست‌انداز سال 98 برای شرکت‌های خودروساز بدون برنامه‌ریزی امکان‌پذیر نخواهد بود. سعید مدنی، از مدیران پیشین صنعت خودرو،  می‌گوید: تحقق هدف‌گذاری صورت گرفته توسط سیاست‌گذار کلان بخش خودرو در سال‌جاری با توجه به افزایش تولیدی که در دو ماه پایانی سال گذشته اتفاق افتاده است، دور از ذهن نیست. اما تحقق آن مشروط به حل شدن چالش‌های اصلی خودروسازان است.اولین چالشی که مدنظر این مدیر پیشین خودروساز قرار دارد و باید برای حل آنها چاره‌اندیشی شود، مساله تامین نقدینگی شرکت‌های خودروساز است. مدنی معتقد است آنچه سبب شده تا خودروسازان بتوانند طی بهمن و اسفند سال گذشته وضعیت تولید خود را بهبود ببخشند و به آن سر و سامانی دهند، تزریق نقدینگی به زنجیره خودروسازی است.

این کارشناس می‌گوید سیاست‌گذاران کلان حداقل باید الباقی تسهیلات مصوب شده توسط ستاد اقتصاد مقاومتی را طی یکی دو ماه پیش‌رو در اختیار زنجیره خودروسازی قرار دهند تا شرکت‌های خودروساز بتوانند با سفارش‌گذاری به موقع شرایط را برای ادامه روند تولید خود که از ماه‌های پایانی سال پیش آغاز کرده‌اند، فراهم کنند.توجه به پلت‌فرم‌های ملی و به تولید انبوه رساندن آنها در اسرع وقت توسط خودروسازان، اقدام دیگری است که مدنظر مدنی قرار دارد.تامین نقدینگی مدنظر امیر حسن کاکایی، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت و کارشناس خودرو نیز قرار گرفته است.کاکایی به خبرنگار ما می‌گوید: افزایش قیمت نهاده‌های تولید در بهترین حالت نیاز خودروسازان به نقدینگی را به نسبت سال گذشته، 2 برابر کرده است.

اشاره این کارشناس به افزایش قیمت نهاده‌های تولید را باید در تضعیف پول ملی و افزایش نرخ ارز جست‌وجو کرد. با توجه به اینکه همچنان بازار ارز نوسان دارد و هنوز به ساحل ثبات نرسیده به نظر می‌رسد نیاز دو برابری صنعت خودرو به نقدینگی که مدنظر کاکایی است، نه‌تنها دور از ذهن نیست بلکه خوشبینانه است.کاکایی جایگزین کردن محصولات مونتاژی را چالش دیگری برای این صنعت در راه تحقق هدف‌گذاری صورت گرفته می‌داند.بعد از نهایی شدن برجام، شاهد حضور محصولات جدید در خطوط تولید خودروسازان بودیم. بی‌شک بخشی از تولید 950 هزار دستگاهی سال گذشته مربوط به محصولاتی می‌شود که به‌واسطه بازگشت تحریم‌ها خطوط تولید شرکت‌های خودروساز را ترک کرده‌اند؛ بنابراین خودروسازان باید برای جایگزین کردن آن به فکر چاره باشند.افزایش عمق داخلی‌سازی و مدیریت تامین مورد توجه کاکایی قرار دارد. این کارشناس معتقد است این مساله تنها چالش شرکت‌های خودروساز یا وزارت صمت نیست؛ بلکه چالش کل نظام است. چنانچه بتوانیم مدیریت تامین این قطعات را که به قطعات‌های تک در صنعت خودرو معروف هستند، به خوبی انجام دهیم و کشور را از واردات آنها، حتی با صرف هزینه‌های زیاد و سرمایه‌گذاری‌های گسترده، بی‌نیاز کنیم، می‌توانیم امیدوار باشیم که تحریم‌های ایجاد شده برای این صنعت را خنثی کرده‌ایم وهدف‌گذاری صورت گرفته در پایان سال جاری محقق خواهد شد.

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۱ + ۸
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۸/۱/۳۱ - ۱۶:۴۹
قیمت امروز انواع خودرو
خودرونگاران - گزارش امروز بازار خودرو از افزایش دو میلیون تومانی قیمت سمند LX و افزایش سه میلیون تومانی قیمت دنا پلاس حکایت دارد.
۱۳۹۸/۱/۳۱ - ۱۶:۴۰
نیمی از ایرانیان محروم از یارانه بنزین هستند
خودرونگاران -درحالی دولت تصمیم به تکرار تجربه تلخ سهمیه بندی بنزین گرفته است که بیش از ۵۰ درصد افراد جامعه خودروی شخصی نداشته و دهک ثروتمند، ۱۱ برابر دهک های فقیر از مواهب سهمیه بندی سوخت بهره می برند...
۱۳۹۸/۱/۳۱ - ۱۶:۳۶
قیمت محصولات ایران خودرو ﺑﺎ ﺗﺨﻔﯿﻔﺎت وﯾﮋه ﺑﺮای ﺗﻌﻬﺪات بهمن و اسفند ۹۷ +جدول
خودرونگاران - قیمت های بهمن و اسفند ماه ۹۷ محصولات ایران خودرو با اعمال تخفیفات اعلام شد.
۱۳۹۸/۱/۳۱ - ۱۵:۵۷
آخرین قیمت خودروهای وارداتی در نمایندگی و بازار ایران
خودرونگاران - قیمت خودروهای وارداتی در بازار ایران به طور قابل توجهی افزایش یافته است. در ادامه قیمت روز محصولات هیوندای، تویوتا، رنو، میتسوبیشی، نیسان، کیا، لکسوس، مرسدس بنز، بی ام و، فولکس واگن، پور...
۱۳۹۸/۱/۳۱ - ۱۵:۰۷
خودروهای های پرنده از خودروهای الکتریکی سبقت می گیرند
خودرونگاران_پژوهش های جدید نشان می دهد که به زودی خودروهای پرنده از خودروهای الکتریکی سبقت می گیرند. درواقع پژوهش های جدید نشان می دهد که خودروهای پرنده در سفرهای بلند مدت برتر از اتومبیل های گازی و ا...
۱۳۹۸/۱/۳۱ - ۱۵:۰۱
آی- پیس برنده عنوان بهترین خودروی سال
خودرونگاران_چند هفته پس از کسب عنوان بهترین خودروی اروپا توسط جگوار "آی- پیس"، این خودرو توانست عنوان بهترین خودروی جهان را به لیست افتخارات خود اضافه کرد.
۱۳۹۸/۱/۳۱ - ۱۴:۲۱
پیشنهاد جایگزینی کارت خرید CNG به جای یارانه نقدی
خودرونگاران_ انجمن صنفی جایگاه داران سی ان جی طرحی را به منظور اجرای قانون هدفمندی یارانه ها ارائه کرده است و ادعا می‌کند با اجرای این طرح از واردات روزانه ۸ الی ۱۰ میلیون لیتر بنزین جلوگیری می شود.
۱۳۹۸/۱/۳۱ - ۱۳:۱۴
باک خودروها با بنزین چند تومانی پر می‌شود؟
خودرونگاران_ماجرای بازگشت دوباره سهمیه‌بندی و دو‌نرخی‌شدن بنزین چند ماهی است که مطرح می‌شود. گاهی نمایندگان مجلس از اختصاص سهمیه بنزین به افراد سخن می‌گویند و از آن طرف وزیر نفت دو‌ نرخی‌شدن را راه حل...
۱۳۹۸/۱/۳۱ - ۱۳:۱۰
هیوندای سوناتا N Line مدل ۲۰۲۰ در آینده نزدیک معرفی می شود
خودرونگاران_هیوندای به تازگی تولید مدل ۲۰۲۰ هیوندای سوناتا N Line را تایید کرده است. موتور مورد استفاده در این خودرو بیش از ۲۷۵ اسب بخار قدرت تولید می کند.
۱۳۹۸/۱/۳۱ - ۱۳:۰۶
خودروهای کره‌ای در بازار تهران چند؟ + جدول
خودرونگاران_ قیمت انواع خودروهای کره‌ای در بازار تهران را ببینید.
۱۳۹۸/۱/۳۱ - ۱۲:۳۵
فروش فوری محصولات سایپا آغاز شد
خودرونگاران_فروش فوری محصولات گروه خودروسازی سایپا امروز از ساعت ۱۰ آغاز شد.
۱۳۹۸/۱/۳۱ - ۱۱:۵۷
سهمیه‌بندی با عدالت سازگاری بیشتر دارد
خودرونگاران_طرح دوباره احتمال سهمیه‌بندی بنزین و دو نرخی شدن در حالی مطرح می‌شود که یک اقتصاددان با بیان اینکه سهمیه‌بندی بنزین با عدالت سازگاری بیشتری دارد، گفت: دولت باید بخشی از منابع حاصل از این ط...
۱۳۹۸/۱/۳۱ - ۱۱:۵۴
سود فورد ۱ میلیارد دلار رشد خواهد کرد
خودرونگاران - تغییر سیاست تولید فورد در کارخانه میشیگان به تولید وانت و پیکاپ به جای خودروهای کم سودتر، منجر به بهبود ۱ میلیارد دلاری درآمد دومین خودروساز بزرگ آمریکا شده است.
۱۳۹۸/۱/۲۴ - ۱۵:۳۴
ارز ۴۲۰۰ ندهید، خودرو گران می‌شود
خودرونگاران_ ادعای عجیب درباره افزایش ٧۰درصدی تولید خودرو در‌ سال ٩٧ یکی از اخبار پربازدید آخر هفته بود. یک خبرگزاری دولتی به نقل از رضا رحمانی، وزیر صنعت نوشته بود تحریم نتوانسته روی صنعت خودروسازی ت...
۱۳۹۸/۱/۲۴ - ۱۴:۵۶
چه خودروهایی در سال ۹۸ مشمول معاینه فنی هستند؟
خودرونگاران_ مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، توضیحاتی در رابطه با خودروهای مشمول معاینه فنی در سال ۹۸ ارائه داد.
۱۳۹۸/۱/۲۴ - ۱۴:۵۲
قیمت خودرو کاهش نیابد چاره‌ای جز استیضاح وزیر صمت نداریم
خودرونگاران_عضو هیات رییسه کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی گفت: بازار خودرو در دست وزارت صنعت معدن و تجارت و خودروسازان است و با هماهنگی یک عده دلال، بازار را مدیریت می کنند.
۱۳۹۸/۱/۲۵ - ۱۱:۵۱
جنجال مصرف بنزين خودروهاي داخلي
خودرونگاران_مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت گفت:ضرورت دارد صنعت خودروسازی نسبت به تغییر در کیفیت خودروها و مصرف خارج از استاندارد جهانی اقدام لازم را انجام دهد.
۱۳۹۸/۱/۲۷ - ۱۰:۴۷
افزایش تولید خودرو در دستور کار
خودرونگاران - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تولید خودرو در روزهای آینده افزایش خواهد یافت.
۱۳۹۸/۱/۲۷ - ۱۱:۲۵
واردات خودروهای مشمول مصوبه دولت منوط به بررسی سازمان حمایت شد
خودرونگاران_ مدیرکل دفتر صادرات و واردات وزارت صمت در نامه ای به گمرک اعلام کرد: اطلاعات پرونده خودروهای وارداتی به وزارت صمت ارسال گردد تا پس از بررسی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان دربا...
۱۳۹۸/۱/۲۵ - ۱۰:۵۵
فرمول تکراری خودروسازان کاهش تولید برای افزایش قیمت
خودرونگاران - زمانی که صحبت از التهابات اقتصادی کشور در سال ۹۷ به میان می‌آید، نمی‌توان از اتفاقات عجیب و غریب بازار خودرو و رشد بی‌سابقه قیمت‌ها در این بازار چشم‌پوشی کرد.
۱۳۹۸/۱/۲۷ - ۱۴:۵۵
گزارش ارزشیابی کیفی خودرو اسفند ۹۷ منتشر شد
خودرونگاران - در اسفند ماه ۱۳۹۷ تعداد ۵۰۹۴۲ دستگاه خودرو تولید گردید که ۹۹ درصد از حجم تولیدات به خودروهای گروه سبک و یک درصد دیگر به خودروهای گروه سنگین اختصاص دارد.
۱۳۹۸/۱/۲۵ - ۱۱:۰۵
بخش خصوصی، حلقه مفقوده صنعت خودرو
خودرونگاران - بعد از بازار مسکن، خودرو جذابیت بالایی برای هدایت نقدینگی به سوی خود دارد. تجربیات گذشته در این زمینه نشان می‌دهد، جذب نقدینگی در هر بازاری می‌تواند به سادگی وضعیت عرضه و تقاضا را بر هم ...
۱۳۹۸/۱/۲۷ - ۱۰:۴۴
احتمال کاهش قیمت خودرو در ماه رمضان
خودرونگاران - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: خودروسازان در گزارش‌های خود اعلام کرده‌اند که روند افزایشی تولید خودرو در سال ۹۸ ادامه‌دار خواهد بود، بنابراین کاهش قیمت خودرو طی سال جاری بسیار محتمل...
۱۳۹۸/۱/۳۱ - ۰۹:۱۱
سازوکار احتمالی پرداخت تسهیلات ارزی به زنجیره خودروسازی
خودرونگاران - شیوه پرداخت تسهیلات ارزی به زنجیره خودروسازی کشور سرانجام با توافق بانک مرکزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان و قطعه‌سازان نهایی شد. بر این اساس، قرار است ۸۴۴ میلیون یورو تسهیلات...
۱۳۹۸/۱/۲۷ - ۰۹:۴۶
هراس متولیان صنعت خودروی کشور از ورود فارغ‌التحصیلان علوم پایه
خودرونگاران - استاد پیشکسوت ریاضی دانشگاه تهران با بیان اینکه آینده‌ای مبهم در انتظار فارغ‌التحصیلان رشته ریاضی است، گفت: استفاده نکردن از این فارغ‌التحصیلان صدمات جبران‌ناپذیری به آینده علمی، صنعت و ...
۱۳۹۸/۱/۲۶ - ۱۴:۲۷
آئودی جذاب ترین خودرو الکتریکی سال ۲۰۱۹ را معرفی کرد
خودرونگاران_طرح مفهومی جدیدترین خودرو آئودی نشان می دهد که به زودی شاهد یکی از شگفت انگیز ترین انواع خودرو خودران الکتریکی در سطح جهان خواهیم بود. این طرح مفهومی در جریان نمایشگاه خودرو شانگهای ۲۰۱۹ ک...