امروز: سه شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۸ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۸/۱/۲۵ - ۱۱:۰۵
شناسه خبر: ۴۵۹۸۸۳
 
بخش خصوصی، حلقه مفقوده صنعت خودرو
خودرونگاران - بعد از بازار مسکن، خودرو جذابیت بالایی برای هدایت نقدینگی به سوی خود دارد. تجربیات گذشته در این زمینه نشان می‌دهد، جذب نقدینگی در هر بازاری می‌تواند به سادگی وضعیت عرضه و تقاضا را بر هم بریزد و در بهترین حالت، کالای مصرفی را به کالای سرمایه‌ای تبدیل کند.

به گزارش خودرونگاران  به نقل از  روزنامه همدلی ، در سال‌های اخیر این اتفاق در بازار خودرو بارها تکرار شده است. آنطور که گزارش‌های موجود ماجرا را روایت می‌کنند، سال گذشته 6 میلیون نفر در یک دقیقه،150 هزار میلیارد تومان به حساب شرکت سایپا واریز کرده و سایت این شرکت را برای چند ساعت پرترافیک کردند تا محصولی مانند پراید را خریداری کنند؛ همان خودرویی که تا بوده زیر سایه انتقادهای کارشناسی و حتی مردم قرار گرفته و در عرض یکسال گذشته از 22 میلیون تومان به 50 میلیون تومان رسیده است. ماجرای خرید مردم از شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا تا جایی پیش رفت که برخی از رسانه‌ها در این زمینه نوشتند، با پولی که مردم به حساب سایپا ریختند، می‌شود یکی از شرکت‌های بنز و لامبورگینی را خرید.

یکی از نکات قابل توجهی که با استقبال مردم از خودروهای پیش فروش شده شرکت‌های خودروسازی وجود دارد این است که چرا با وجود انتقادها به محصولات داخلی، هنوز هم بازار خرید این محصولات داغ است تا قیمت محصولات با نوسان همراه باشد و این اتفاق چرا در بازار خودرو در کشورهای خارجی وجود ندارد؟

حسین ساسانی، تحلیل‌گر توسعه پایدار در پاسخ به این سوال به «همدلی»، گفت: «به دلیل اینکه صنعت خودرو در ایران به دست دولت مدیریت می‌شود و از نیروهای متخصص در این صنعت استفاده نمی‌کنیم، شرکت‌های خودروسازی بدون ایجاد شرایط رقابتی، محصولات خود را روانه بازار می‌کنند و تحت این شرایط قیمت‌ها افزایش می‌یابد و مردم برای حفظ قدرت خرید خود از این شرایط استفاده می‌کنند.»

این تحلیل‌گر توسعه پایدار در ادامه افزود: «وقتی مدیریت صنعت خودرو به بخش خصوصی سپرده شود و از نیروهای متخصص استفاده شود، محصولات در بازار به قدری زیاد می‌شود که شرایط رقابتی شده و خودروسازان به دلیل جذب مشتری قیمت محصولات خود را کاهش می دهند. مردم در این شرایط دیگر نقدینگی خود را به این بازار وارد نمی‌کنند و از خودرو به عنوان کالای مصرفی استفاده می‌کنند.»

ساسانی در حالی از جای خالی بخش خصوصی در صنعت خودروسازی یاد می‌کند که بر اساس گزارش‌ها، میزان نقدینگی در پایان آبان ماه سال گذشته به 1725 هزار و 200 میلیارد تومان رسیده که در مقایسه با مدت مشابه در سال 96، 21.1 درصد رشد کرده است و بیم آن می‌رود تا این سرمایه‌های سرگردان با وارد شدن به بازارهایی مانند خودرو یا مسکن، باعث افزایش قیمت‌ها شود.

نبود مقصد مناسب برای این سرمایه‌های سرگردان باعث ایجاد نگرانی بهارستانی‌ها نیز شده است و برخی از نمایندگان مجلس بر این باور هستند که دولت باید برای جمع‌آوری ساماندهی بازار خودرو و جلوگیری از ورود این سرمایه‌های سرگردان از راه‌کارهای کوتاه مدت استفاده کند. این در حالی است که به باور کارشناسان صنعت خودرو، نمی‌توان با راه‌کارهای کوتاه‎مدت مشکلات بازار خودرو را حل کرد و در این زمینه باید از تجربیات جهانی استفاده کرد.

**صنعت خودرو باید خصوصی‌سازی شود
ساسانی برای حل مشکلات صنعت خودرو به «همدلی»، می‌گوید: «تجربه جهانی نشان می‌دهد که اگر شرکت‌های خودرویی به حال خود واگذار شوند و از طریق حاکمیت مدیریت نشوند در این صورت شرکت‌ها می‌توانند حتی در بازار داخلی شرایط رقابتی را ایجاد کنند.» این تحلیل‌گر توسعه پایدار در ادامه افزود: « مثلا اگر 5 شرکت خودرو سازی در کشور وجود داشته باشد باید به این شرکت‌ها اجازه داد تا بدون دخالت حکومت فعالیت کنند و مدیران و کارکنان خود را بدون دخالت دولت انتخاب کنند تا بتوانند با یکدیگر رقابت کرده و محصولات باکیفیتی را روانه بازار کنند.»

**صنعت خودرو برای اشتغال نیست
یکی از مشکلاتی که در صنعت خودرو وجود دارد این است که انتظارات ما از این صنعت بر پایه اهداف درستی تعریف نشده است. مثلا یکی از انتظارات ما از صنعت خودروسازی ایجاد اشتغال است و بر پایه همین انتظار بدون توجه به دانش افراد، از افراد کم تخصص در این حرفه استفاده می‌کنیم و خودروهایی را روانه بازار می‌کنیم که در مقابل خودروهای خارجی، هیچ حرفی برای گفتن ندارند. این انتقادی است که ساسانی از صنعت خودروسازی دارد.

او در ادامه می‌گوید: «اگر دولت در این صنعت دخالت کند و انتظاراتی مانند افزایش اشتغال از این صنعت داشته باشیم در این صورت با استخدام افراد ناکارآمد این صنعت را وارد بحران کرده‌ایم و کیفیت محصولات تولیدی به دلیل عدم استفاده از نیروهای متخصص دچار افت می‌شود.»

او می‌گوید: «در صورت عدم دخالت دولت در برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری این صنعت شرکت‌های خودرویی می‌توانند روی پای خود بایستند و در این صورت است که رانت‌های دولتی از این صنعت حذف می‌شود.» به باور ساسانی: «هر شرکت خودروسازی نیاز دارد تا با مدیریت و سیاست های جداگانه عمل کند.»

ساسانی در ادامه به نکته مهمی نیز اشاره کرده و می‌گوید: « صنعت خودرو را نمی‌توان با برنامه های کوتاه مدت مدیریت کرد، بلکه باید با استفاده از بخش خصوصی در هدایت این صنعت عمل کرد و به این صنعت به دیده ایجاد اشتغال نگاه نکرد.»

**بنیان‌های مدیریت صنعت خودرو تغییر کند
آنطور که ساسانی می‌گوید: «وقتی صنعت خودرو بدون دخالت دولت رفتار کند و مدیران و نیروهای متخصص خود را با استفاده از بخش خصوصی انتخاب کند، در این صورت این صنعت در یک فضای رقابتی و بدون ایجاد رانت می تواند وارد کار شود و با تولید جهانی به بازار راه یابد.»

او در ادامه افزود: «اجازه دهیم تا صنعت خودروسازی بدون دخالت دولت، از کشورهای خارجی قطعه وارد کند و از دانش و تکنولوژی روز در تولید محصولات خود استفاده کند تا بتواند با محصولات خارجی رقابت کند. وقتی مدیریت صنعت خودرو به بخش خصوصی سپرده شود و از نیروهای متخصص استفاده شود، محصولات در بازار به قدری زیاد می شود که شرایط رقابتی شده و خودروسازان به دلیل جذب مشتری قیمت محصولات خود را کاهش می دهند. و مردم در این شرایط دیگر نقدینگی خود را به این بازار وارد نمی کنند و از خودور به عنوان کالای مصرفی استفاده می کنند.»

ساسانی در ادامه به نکته مهمی هم اشاره کرده و می‌گوید: « صنایع مختلف به یکدیگر وابسته هستند و برای حل مشکلات صنایع مختلف باید مشکلات در جای دیگری حل شود. نمی‌توان تنها در صنعت خودرو مشکلات را حل کرد. باید به سیاست های اشتباه دولت در سال های گذشته نگاه کرد و بحران را به طور ریشه‌ای حل کرد.»

هر چه که هست، به‌نظر می‌رسد که سرمایه گذاری در صنعت خودرو یک عارضه است، عارضه‌ای که انگار بعد از سرمایه‌گذاری بی‌حدوحساب در بازار مسکن در سال‌های اخیر به بازار خودرو نیز سرایت کرده است و خودرو را مانند مسکن از کالای مصرفی به سرمایه‌ای تبدیل کرده است. تحت این شرایط خودروسازان ایرانی تنها با هدف ایجاد اشتغال و بدون بهره‌گیری از دانش روز، محصولات خود را روانه بازار می‌کنند و مردم نیز برای حفظ قدرت خرید خود این محصولات را بدون در نظر گرفتن کیفیت خریداری می‌کنند و در این شرایط قیمت‌ها هر سال با شدت بیشتری در مقایسه با سال قبل افزایش می‌یاید.

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۱۳ + ۳
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۸/۷/۳۰ - ۱۷:۰۶
آیا رانندگی با "موتورسیکلت برقی" نیاز به گواهینامه دارد؟
خودرونگاران_معاون فنی و مهندسی پلیس راهور ناجا درباره تردد با موتورسیکلتهای برقی و موتورسیکلت با حجم کمتر از ۵۰ سی.سی توضیحاتی ارائه کرد.
۱۳۹۸/۷/۳۰ - ۱۶:۵۷
پایان مهلت استفاده از ۴ رقم آخر کدملی به عنوان رمز کارت سوخت
خودرونگاران_ رضایی گفت: مهلت استفاده از ۴ رقم آخر کد ملی به عنوان کارت سوخت امروز به پایان می‌رسد.
۱۳۹۸/۷/۳۰ - ۱۶:۰۶
قیمت خودروهای سایپا امروز ۹۸/۰۷/۳۰
خودرونگاران_گزارش امروز قیمت خودرو حکایت از ثبات قیمت محصولات سایپا در بازار دارد.
۱۳۹۸/۷/۳۰ - ۱۵:۵۲
قیمت خودروهای ایران خودرو امروز۹۸/۰۷/۳۰
خودرونگاران_گزارش امروز قیمت خودرو حاکی از ثبات قیمت خودروهای ایران خودرو در بازار دارد
۱۳۹۸/۷/۳۰ - ۱۵:۲۸
اولین خودروی الکتریکی مزدا، آش دهان‌سوزی نیست!
خودرونگاران_به تازگی تصاویری از نخستین خودروی الکتریکی مزدا در فضای مجازی منتشر شده که قرار است به صورت رسمی در نمایشگاه خودروی توکیو رونمایی شود.
۱۳۹۸/۷/۳۰ - ۱۵:۲۵
پرونده خودروهای کوچک در آمریکا بسته می‌شود؟
خودرونگاران_به نظر می‌رسد که با احتمال عدم عرضه خودروی جدید هوندا فیت در بازار ایالات متحده آمریکا، بسته شدن پرونده خودروهای سایز کوچک در این کشور قوت بیشتری گرفته است.
۱۳۹۸/۷/۳۰ - ۱۴:۵۴
مصرف حامل‌های انرژی در بخش حمل ونقل در مرکز پژوهش‌ها بررسی شد
خودرونگاران_مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی یارانه انرژی در ایران و مصرف حامل‌های انرژی در بخش حمل و نقل را بررسی کرد.
۱۳۹۸/۷/۳۰ - ۱۴:۴۸
آخرین قیمت خودرو‌های پرفروش در ۳۰ مهر ۹۸ + جدول
خودرونگاران_امروز در بازار آزاد قیمت برخی از خودرو‌های پر مخاطب ایرانی نسبت به دیروز با ثبات نسبی همراه است.
۱۳۹۸/۷/۳۰ - ۱۴:۴۵
برنامه‌ریزی برای نوسازی ۱۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده تا پایان سال
خودرونگاران_ معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران، از برنامه‌ریزی برای نوسازی ۱۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده تا پایان سال خبر داد.
۱۳۹۸/۷/۳۰ - ۱۴:۰۶
صنعت خودرو فشل نیست
خودرونگاران - مدیرعامل ایران خودرو گفت: اعتقادی به فشل بودن صنعت خودرو ندارم.
۱۳۹۸/۷/۳۰ - ۱۴:۰۳
رشد توليد محصولات زامياد در شش ماهه اول سال جاري
خودرونگاران - معاون مهندسي شركت زامياد از افزايش همزمان توليد و داخلي سازي محصولات اين شركت در سال "رونق توليد" خبر داد.
۱۳۹۸/۷/۳۰ - ۱۳:۱۲
تولید و عرضه ون جدید برای نوسازی ناوگان فرسوده
خودرونگاران - مدیرعامل ایران خودرو از تولید ون جدید با موتور EF۷ برای نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل کشور خبر داد.
۱۳۹۸/۷/۳۰ - ۱۳:۰۹
خداحافظي قطعي با پرايددر بهار ٩٩
خودرونگاران - وزیر صنعت، معدن و تجارت زمان بازنشستگی پراید را اعلام کرد. رحمانی درباره اظهارات رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر فشل خواندن صنعت خودروسازی گفت که رئیس بانک مرکزی خودش این موضوع را مطرح کرده و...
۱۳۹۸/۷/۲۷ - ۱۱:۰۲
قراردادهای تعمیق داخلی‌سازی صنعت خودرو، باید مورد نقد قرار گیرد
خودرونگاران - محبی‌نژاد گفت: کم توجهی به تیراژ اقتصادی در تولید قطعه و گیر افتادن در کلیشه‌های قدیمی چندان به نفع قطعه سازان نخواهد بود.
۱۳۹۸/۷/۲۷ - ۱۴:۰۲
همه چیز درباره حذف پراید و ۴۰۵ از خط تولید + تمام جایگزین‌های اعلام شده
خودرونگاران - این روزها بحث درباره حذف پراید و پژو ۴۰۵ از خط تولید و آمدن جایگزین برای این دو خودرو به شدت داغ است.
۱۳۹۸/۷/۲۳ - ۱۵:۰۰
چرا برخی از قطعات در خودروهای صفر حذف شد؟
خودرونگاران - دبیر انجمن خودروسازان در خصوص حذف برخی از قطعات در خودروهای صفر از جمله کروز کنترل، دیسک و تعدادی دیگری از قطعات به ارائه توضیحاتی پرداخت.
۱۳۹۸/۷/۲۲ - ۱۰:۰۹
آینده قیمت پراید بعد از توقف تولید
خودرونگاران - یک کارشناس صنعت خودرو گفت: با توقف تولید پراید بازار به هم می‌ریزد. لازم به ذکر است که جایگزین‌هایی برای پراید و پژو ۴۰۵ وجود دارد که از لحاظ عملکردی مشابه هستند اما قیمت‌ها تفاوت دارد.
۱۳۹۸/۷/۲۴ - ۱۴:۲۹
موکب امدادی خدماتی سایپا در شلمچه راه‌اندازی شد
خودرونگاران - رئیس ستاد طرح امداد اربعین سایپا گفت: موکب امدادی-خدماتی سایپا در نقطه صفر مرزی شلمچه راه‌اندازی شده و خدمات خود را در اختیار زائران حسینی قرار می‌دهد.
۱۳۹۸/۷/۲۲ - ۱۰:۱۲
به سازمان امور تمليكي مي رسند
خودرونگاران - سه ماه از پایان مهلت دولت برای ترخیص خودروهای دپو شده گذشته و ۱۱۰۰ دستگاهی که تشریفات گمرکی را انجام داده‌اند اکنون در معرض واگذاری به سازمان اموال تملیکی قرار دارند که ممکن است به فروش ...
۱۳۹۸/۷/۲۷ - ۱۳:۲۹
خودروهای پیش‌فروش باز هم تحویل نشدند سایپا و ایران‌خودرو چه خواهند کرد؟
خودرونگاران - سه روز مانده به پایان اولتیماتوم وزارت صنعت، معدن و تجارت به خودروسازان برای تحویل خودروهای معوقه سال گذشته، هنوز هم حجم انبوهی از گلایه‌ها وجود دارد که خودروهای معوق به دست خریداران نرس...
۱۳۹۸/۷/۲۸ - ۱۵:۳۵
فرآیند تصویب طرح ساماندهی صنعت خودرو
خودرونگاران - در میزگرد بررسی چالش های طرح ساماندهی صنعت خودرو به موضوعاتی از جمله بی‌توجهی به نظرات ذیفنعان و نادیده گرفتن آنها اشاره شد و کارشناسان معتقد بودند اگر این طرح با شکل و سیاق حاضر مصوب شو...
۱۳۹۸/۷/۲۳ - ۱۱:۰۴
ممنوعیت واردات خودرو با برند آمریکایی
خودرونگاران_ زمانی گفت: طبق مصوبه وزارت صمت واردات خودروهای آمریکایی ممنوع شده و ما تلاش داریم وضعیت سایر خودروها را مشخص کنیم.
۱۳۹۸/۷/۲۳ - ۱۲:۲۶
بزرگترین کارخانه قطعه سازی مازندران در آستانه تعطیلی
خودرونگاران_بزرگترین کارخانه قطعه سازی مازندران به دلیل بی مهری مسئولان و مشکلات فراروی آن در آستانه تعطیلی قرار گرفته است.
۱۳۹۸/۷/۲۳ - ۱۶:۳۰
واردات خودرو همچنان ممنوع است
خودرونگاران - وزیر صنعت، معدن و تجارت در توصیه‌ای به خودروسازان می‌گوید: خودروسازان برای تولید مشترک خودرو به سراغ شرکا و شرکت‌های جدید بروند و این همکاری‌های مشترک خودرویی ادامه‌دار باشد.
۱۳۹۸/۷/۲۲ - ۱۴:۴۵
خودروهای دارای معاینه‌فنی معتبر تا پایان آبان فراخوان شدند
خودرونگاران_سرپرست ستاد معاینه‌ فنی خودروهای تهران از فراخوان خودروهای دارای معاینه فنی معتبر تا پایان آبان خبر داد.
۱۳۹۸/۷/۲۹ - ۱۳:۰۶
ایران خودرو واگذار می‌شود
خودرونگاران - وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه بانک مرکزی باید افرادی را که ارز حاصل از صادرات را بازنگردانده‌اند به قوه قضائیه معرفی کند، گفت: قرار شد یک رایزنی با کمک اتاق بازرگانی صورت گیرد تا ارزها ...