امروز: سه شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ -
وبسایت خبری
سرویس : اخبار
زمان : ۱۳۹۸/۱/۲۵ - ۱۰:۵۵
شناسه خبر: ۴۵۹۸۸۱
 
فرمول تکراری خودروسازان کاهش تولید برای افزایش قیمت
خودرونگاران - زمانی که صحبت از التهابات اقتصادی کشور در سال ۹۷ به میان می‌آید، نمی‌توان از اتفاقات عجیب و غریب بازار خودرو و رشد بی‌سابقه قیمت‌ها در این بازار چشم‌پوشی کرد.

به گزارش خودرونگاران  به نقل از روزنامه فرهیختگان، در گزیده ای از این گزارش آمده است: صنعت خودروسازی کشور اگرچه به گفته متولیان آن، سال سختی را پشت‌سر گذاشت و به دلایل مختلفی ازجمله نوسانات نرخ ارز و اعمال تحریم‌ها با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم کرد، اما بدیهی است که سوءمدیریت، عدم نظارت و انحصارطلبی در صنعت خودروسازی ایران، عمده‌ترین دلایل بروز آشفتگی در بازار خودرو بوده است. به‌عبارت دیگر، باید گفت تاوان اشتباهات مدیران صنعت خودروسازی کشور را بیش از همه اقشار مختلف جامعه و متقاضیان خرید خودرو در سال 97 دادند.

مروری بر آمار و وضعیت صنعت خودروسازی کشور در سال 97 نشان می‌دهد دو خودروساز بزرگ کشور یعنی سایپا و ایران‌خودرو، از ابتدای سال 97 تا پایان بهمن‌ماه، علاوه‌بر کاهش میزان تولیدات خود، هرازچندگاهی و به بهانه‌های مختلف سعی در افزایش قیمت تولیدات خود داشتند. براساس آمار موجود که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت مطابق با آخرین آمار تولید خودرو در کشور ارائه شده است، در بهمن‌ماه سال 97 درمجموع 27 هزار و 543 دستگاه انواع خودرو اعم از سواری، ون، مینی‌بوس، میدل‌باس، اتوبوس، کامیونت، کامیون و کشنده در شرکت خودروسازی ایران‌خودرو و 28 هزار و 245 دستگاه انواع خودرو در شرکت خودروسازی سایپا تولید شده است که از این تعداد 26 هزار و 951 دستگاه خودروی سواری در شرکت ایران‌خودرو و 25 هزار و 374 دستگاه خودروی سواری در شرکت سایپا تولید شده است.

مقایسه آمار تولید انواع خودرو در این دو شرکت خودروسازی با آمار تولید خودرو در سال ماقبل آن گویای این نکته است که هر دو شرکت سایپا و ایران‌خودرو تولیدات خود را بیش از 55 درصد کاهش داده‌اند.

**قیمت‌گذاری‌‌های سودجویانه
از زمان شکل‌گرفتن شورای رقابت، قیمت خودروهای داخلی براساس سازوکاری مشخص در این شورا تعیین و به میزان مشخصی افزایش پیدا می‌کرد؛ به این ترتیب که شورای رقابت تنها موظف به قیمت‌گذاری خودروهای زیر 45 میلیون تومان بود و در قیمت‌گذاری خودروهای بالای 45 میلیون تومان هیچ دخالتی نداشت، در نتیجه خودروسازان با توجه به شرایط بازار قیمت خودروهای بالای 45 میلیون تومان را تعیین می‌کردند.

بدیهی است که با توجه به سهم 85 درصدی خودروهای داخلی در بازار کشور، میزان تقاضای موجود در کشور برای خودروهای داخلی و قدرت خرید اقشار متوسط جامعه به خرید خودروهای زیر 45 میلیون تومان، خودروسازان کشور همواره با تصمیمات شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودرو مخالف و معتقد بودند میزان افزایش قیمت خودرو با توجه به هزینه‌های تولید آن، کم است. این در حالی است که به گفته متولیان این دو خودروسازی بزرگ کشور بیش از 90 درصد قطعات مورد نیاز خودروهای تولید داخل، در کشور تولید می‌شود و نیازی به واردات قطعات نیست.

**بهانه‌های واهی
پس از آنکه آمریکا دور دوم تحریم‌های خود علیه ایران را در مردادماه سال 97 اعمال کرد، بازار خودروی کشور به ناگهان با شوک‌های سنگینی مواجه شد. افزایش قیمت خودرو، عدم عرضه یا تحویل خودروهای پیش‌ ثبت‌نام شده از سوی شرکت‌های خودروسازی و تفاوت قیمت خودرو در بازار با در کارخانه، موجب اعتراض و ایجاد التهاب در بازار خودرو شد. در این میان دو شرکت خودروسازی ایران به ناگهان فروش محصولات خود را متوقف و اعلام کردند خط تولید برخی از خودروهای سواری به‌دلیل اعمال تحریم‌ها و عدم واردات قطعات به کشور متوقف شده است. دو خودروساز بزرگ کشور در این میان بدون توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه، ترفندهایی ازجمله اجرای چند طرح پیش‌فروش خودرو، تولیدات خود را با قیمت بیشتری ارائه کردند. همچنین تحویل خودرو به کسانی را که پیش از اعمال تحریم‌ها اقدام به پیش‌خرید خودرو کرده بودند، مشروط به پرداخت مابه‌التفاوت قیمت خودرو با در نظر گرفتن نرخ ارز کردند. این اقدام خودروسازان مصداق بارزی از اعمال فشار برای به کرسی نشاندن حرف‌شان یعنی افزایش قیمت خودرو بود.

** تحریم؛ یک توجیه تکراری
پیش‌بینی درمورد خروج ترامپ از برجام از آخرین‌ ماه‌های سال 96 قوت بیشتری به خود گرفت و این امر برای دولت و تیم اقتصادی آن محرز بود که درصورت خروج ترامپ از برجام، ایران بار دیگر با تحریم‌های اقتصادی مواجه خواهد شد. بدیهی است که صنعت خودروسازی به‌عنوان یکی از صنایع بزرگ کشور نیز از تبعات اقتصادی آمریکا بی‌نصیب نخواهد ماند، اما نگاهی به روند تولید خودرو در کشور در سال‌های 91 و 92 که گفته می‌شود شدید‌ترین تحریم‌ها علیه ایران اعمال شد، نشان می‌دهد به‌رغم کاهش واردات ملزومات صنعت خودروسازی، تولید خودروی سواری در این سال‌ها کاهش چندانی نداشته است. براساس آمار ارائه‌شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، در سال 91، 372هزار و 509 دستگاه خودروی سواری در شرکت خودروسازی ایران‌خودرو و 361 هزار و 449 دستگاه خودروی سواری در گروه صنعتی سایپا تولید شده است.

در سال 92 و در اوج تحریم‌های آمریکا، ‌این دو خودروساز بزرگ به ترتیب 308 هزار و 82 و 275 هزار و 672 دستگاه خودروی سواری تولید کرده‌اند. به‌عبارت دیگر، شرکت خودروسازی ایران‌خودرو با کاهش تولید حدود 64 هزار خودرو و سایپا با کاهش تولید 85 هزار خودرو در بازه زمانی یک‌ساله، تاثیر چندانی از تحریم‌های اقتصادی نپذیرفتند.

مضاف بر این، خودروسازان کشور بی‌تردید به‌عنوان سردمداران این صنعت بزرگ در کشور، از شرایط پس از تحریم و امکان عدم واردات قطعات به‌خوبی آگاهی داشته‌اند؛ در چنین شرایطی عقل سلیم حکم می‌کند سیاستگذاران و تصمیم‌گیران این حوزه، با افزایش میزان واردات قطعات و مواد اولیه مورد نیاز صنعت خودروسازی، از کمبود مواد و قطعات که موجب بروز نقصان در تولیدات این صنعت می‌شود، جلوگیری کنند.

بنابراین افزایش قیمت خودرو و کاهش تولید و عرضه خودرو که زمینه بروز التهاب در این بازار را فراهم می‌کند به بهانه‌ تحریم‌ها، توجیه درستی بر عملکرد دو خودروساز بزرگ کشور نیست. صاحب‌نظران و فعالان صنعت خودروسازی بر این باورند که خودروسازان بزرگ داخلی علاقه فراوانی به گران‌فروشی با هدف کسب سود بیشتر دارند. در این میان انحصاری‌بودن این صنعت موجب شده زمینه رشد و ورود رقبا به صنعت خودروسازی کشور فراهم نشود. از سوی دیگر به‌نظر می‌رسد خودروسازان داخلی در نزد بخش قابل‌توجهی از اذهان و افکارعمومی جامعه محبوب نیستند و این ذهنیت خود معلول عوامل و دلایل مختلفی است که انباشت آن در طول سالیان گذشته به شکل‌گیری تصور و ذهنیتی نه‌چندان مثبت نزد افکارعمومی، منجر شده است.

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۲ + ۳
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0

آخرین اخبار

پربازدیدترین

۱۳۹۸/۳/۲۸ - ۱۰:۴۳
کاهش ارزش پول ملی، مهم ترین دلیل گرانی خودرو است
خودرونگاران_ عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی ارزش پول ملی کاهش می یابد مساله گرانی خودرو طبیعتاً به وجود خواهد آمد.
۱۳۹۸/۳/۲۸ - ۱۰:۴۰
تولید قطعات خودرو با همکاری شرکت‌های دانش بنیان
خودرونگاران_بخت آزما گفت: تولید قطعات حساس و الکترونیکی خودرو‌ها با همکاری شرکت‌های دانش بنیان درحال انجام است.
۱۳۹۸/۳/۲۸ - ۱۰:۳۹
بررسی فنی رنو کپچر + مشخصات
خودرونگاران_هاچ‌بک ریز نقشی نظیر رنو کلیو با اعمال تغییراتی تبدیل به خودرویی کراس‌اور شد و در سال ۲۰۱۳ با نام کپچر به بازار جهانی آمد.
۱۳۹۸/۳/۲۸ - ۱۰:۳۵
وضعیت بازار خودروهای وارداتی
خودرونگاران_قیمت برخی خودروهای وارداتی در بازار امروز را ببینید.
۱۳۹۸/۳/۲۸ - ۱۰:۱۰
فروش اقساطی محصولات سایپا ادامه دارد
خودرونگاران_گروه خودروسازی سایپا جزئیات فروش اقساطی محصولات خود را اعلام کرد.
۱۳۹۸/۳/۲۸ - ۰۹:۴۳
معرفی خودروی برقی توسط هوندا
خودرونگاران_ شرکت هوندا جزئیاتی از شاسی، باتری و شارژر خودروی برقی کوچک خود منتشر کرده که بسیاری در انتظار آن هستند.
۱۳۹۸/۳/۲۸ - ۰۹:۴۱
عرضه ۱۷۰ هزار خودرو به بازار حباب قیمتی چهارچرخ‌ها را می‌شکند
خودرونگاران_عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید عرضه ۱۷۰ هزار خودرو به بازار حباب قیمتی چهارچرخ‌ها را می‌شکند.
۱۳۹۸/۳/۲۸ - ۰۹:۳۸
تشکیل صندوق خرید وسائل حمل و نقل عمومی از محل عوارض طرح ترافیک
خودرونگاران_ مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری تهران از تشکیل صندوقی برای خرید وسائل حمل و نقل عمومی از محل عوارض طرح ترافیک خبر داد.
۱۳۹۸/۳/۲۸ - ۰۹:۳۵
دلیل مخالفت محیط زیست با تولید خودروهای دیزلی چیست؟
خودرونگاران_معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست درباره مخالفت این سازمان با تولید خودروهای دیزلی توضیحاتی داد.
۱۳۹۸/۳/۲۸ - ۰۹:۳۲
رونمایی از اتوبوس‌های دوکابینی که با پول طرح ترافیک خریداری شد
خودرونگاران_شهردار تهران صبح امروز از ۱۳ دستگاه اتوبوس دوکابین که از محل عوارض طرح ترافیک خریداری شده رونمایی کرد.
۱۳۹۸/۳/۲۸ - ۰۹:۲۹
توقف تولید کارخانجات موتورسیکلت
خودرونگاران_ دبیر انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت در خصوص فعالیت کارخانجات موتورسیکلت گفت: امسال تولید زیر ۱۰ هزار دستگاه موتورسیکلت بوده و تقریبا تولید تمام کارخانجات متوقف شده است.
۱۳۹۸/۳/۲۸ - ۰۹:۲۵
داخلی سازی خودرو فقط در قسمت های ساده موفق بوده است
خودرونگاران_عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت گفت: در ۴۰ سال گذشته هرچند موضوع داخلی سازی همواره مورد تاکید بوده و پیگیری شده است، اما فقط در قسمت‌های ساده خودرویی توفیق داشته‌ایم. دا...
۱۳۹۸/۳/۲۸ - ۰۹:۲۲
خودرو زیان خودروسازان به مرز ۱۴ هزار میلیارد رسید
خودرونگاران_صورت‌های مالی ارائه شده به بورس نشان می‌دهد دو خودروساز بزرگ کشور شامل ایران‌خودرو و سایپا در مجموع زیان انباشته‌ای حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان در سال ۹۷ از خود به جا گذاشته‌اند.
۱۳۹۸/۳/۲۷ - ۱۳:۰۳
اجرای طرح جایگزین زوج و فرد در روزهای پنج‌شنبه
خودرونگاران_ معاون شهردار تهران از اجرای طرح جایگزین زوج و فرد در روزهای پنج‌شنبه خبر داد و گفت:‌ البته طرح ترافیک در این روز اجرا نمی‌شود.
۱۳۹۸/۳/۲۱ - ۱۱:۳۹
گزارش ارزشیابی کیفی خودرو اردیبهشت ۹۸
خودرونگاران - گزارش ارزشیابی کیفی خودرو اردیبهشت ۹۸ توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران منتشر شد.
۱۳۹۸/۳/۲۴ - ۱۱:۰۰
صنعت خودروسازی با روندهای مشکوک همراه است
خودرونگارا ن - استاد دانشگاه علامه اظهار داشت: در ۶ ماهه نخست سال ۹۷ دلارهای دولتی و ریال‌های سوبسیدی اعطا شده به صنعت خودروسازی با هیچ رشته فعالیتی قابل مقایسه نیست، با این وجود پرسش این است که این ...
۱۳۹۸/۳/۲۱ - ۱۳:۵۶
اظهارات مدیرکل تعزیرات تهران در تضاد با رویکرد رئیس قوه قضائیه است
خودرونگاران_دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: اظهارات اخیر مدیرکل تعزیرات تهران درباره غیرواقعی بودن کمبود قطعه خودروسازان به دور از واقعیت و در تضاد با مشی آیت الله رئیسی، رئیس محترم قوه قضائیه در حما...
۱۳۹۸/۳/۲۱ - ۰۹:۵۵
به‌زودی قیمت خودرو به کف می‌رسد
خودرونگاران - یک کارشناس خودرو در خصوص کاهش قیمت‌ها مطرح کرد: طی روزهای آینده قیمت خودرو به کف خود می‌رسد بنابراین خریداران کمی صبر داشته باشند.
۱۳۹۸/۳/۲۰ - ۱۳:۱۳
راه‌حل یک نماینده مجلس برای سقوط قیمت خودرو
خودرونگاران_عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: افزایش نرخ ارز و مواداولیه تولید قطعات، غیرمنطقی بودن هزینه‌های منجربه قیمت تمام‌شده خودرو، وجود دلالی و تقاضای کاذب به‌منظور حفظ ارزش پول از جمله دلایل...
۱۳۹۸/۳/۲۲ - ۰۹:۴۹
۹روز تا حذف طرح «زوج‌ وفرد» در پایتخت
خودرونگاران - معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ابعاد مختلف طرح حذف «زوج و فرد» و طرح جایگزین را که از اول تیرماه اجرایی می‌شود را تشریح کرد.
۱۳۹۸/۳/۲۱ - ۱۱:۳۴
پرداخت مطالبات قطعه سازان یک ماهه شود
خودرونگاران_- رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور گفت: حجم مطالبات قطعه سازان از خودروسازان به حدود ۲۲ هزار میلیارد تومان رسیده و با توجه به کمبود نقدینگی، خواستار آن هستیم که پرداختی ه...
۱۳۹۸/۳/۲۰ - ۱۱:۴۷
به جای توقف تولید سواری دیزلی، کیفیت سوخت را افزایش دهیم
خودرونگاران - عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت گفت: موضوع مطرح شده مبنی بر عدم تولید خودروهای سواری دیزلی چندان منطقی نبوده و بهتر است به جای رفع صورت مسئله که عدم تولید این خودروها...
۱۳۹۸/۳/۲۷ - ۱۰:۱۸
فيات به زودي در سلفچگان توليد مي شود
خودرونگاران - مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان گفت: این منطقه آماده استقبال از سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای استقرار صنایع خودروسازی است و در این زمینه ظرفیت های مطلوبی دارد.
۱۳۹۸/۳/۲۷ - ۰۹:۵۸
اولتیماتوم تعزیرات به ۲ غول خودروسازی کشور
خودرونگاران - مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران از تناقض در صحبت‌های خودروسازان و کمبود قطعه خبر داد.
۱۳۹۸/۳/۲۵ - ۰۹:۵۶
۳گام تا داخلی‌سازی خودرو
خودرونگاران_راهبردهای سه گانه در صنعت خودروسازی کشور رونمایی شد. متولیان تولید کشور، سه برنامه کلیدی با زمان‌بندی سه ساله را برای به ثمر رساندن پلتفرم جدید در صنعت خودروی ایران در دستور کار قرار داده ...
۱۳۹۸/۳/۲۱ - ۱۱:۳۳
قابل اعتمادترین شاسی‌بلند‌های سال ۲۰۱۹ کدامند؟ + تصاویر
خودرونگاران - تعریف‌های مختلفی از قابل اعتماد بودن خودرو وجود دارد که بخش عمده آن به مسائل فنی و ایمنی خودرو بستگی دارد. در این زمینه یک سری از شاسی‌بلندها در سال ۲۰۱۹ توانسته‌اند رتبه بالایی را از ل...